Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Metsäläinen

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 38
1
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 14.03.24 - klo: 07.42 »
Maxxille kiitos linkistä! En kysynyt edelleenkään setuppeja sen takia että olisin kopioimassa toisten säätöjä.
Enemmänkin sen takia, että saisi yleiskatsauksen millaisilla autoilla stokkiluokassa ajellaan eli onko peruskitteihin hirveästi vaihdettu palikoita Amerikan tyyliin ja mitä palikoita. Mielellään setuppeja eri auto merkeiltä. Olen aloittamassa täysin tyhjältä pöydältä. En edes tiedä vielä minkä auton hankkisin ja vielä vähemmän siitä mitkä sähköt autoon hankkisin. :smiley:
Koheltajalta hyvää tekstiä oikeille aloittelijoille ja Niko Molinin tekstissä HF sivuilla tämän topicin tiedot on koottu selkeästi kasaan! Minulla on kymmenen vuotta kisakokemusta taustalla.

2
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 13.03.24 - klo: 19.19 »
Mahdollisesti tuleva kuski ei älypuhelinta eikä WA:ta.

3
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 13.03.24 - klo: 13.09 »
Vastaus löytyy viestistäsi kohdasta missä kirjoitat:
"ei vaan vaikuta edelleenkään aloittelijoiden luokalta"

* Mun setupit ei toimi sulla tai sun mulla.
* Koheltajan kirjoituksissa on niin järjetön tietopankki tähän luokkaan, että sitä lukemalla saa 100% voittaja-auton. Ajaa pitää silti osata.


Vastaus mihin? Setupit ei ole pelkästään minulle vaan kaikille yleisesti vähän osviittaa mihin rahaa sijoittaa.  Koheltajan tekseistä löytyy tietoa hänen omien kokemusten pohjalta, yritän saada laajempaa näkökulmaa asioihin se tuskin on keneltäkään pois.   

4
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 13.03.24 - klo: 12.05 »
Minäkään en ole facessa, sen vuoksi toivoisin setuppeja tänne. Tämän hetken Suomi stockki setupit kiinnostaa petitrc:eestä ei ole semmoisia. En löytänyt yhtään setuppia Hobbyfactoryn sivuilta ja tuskin sieltäkään löytyy stockki setuppia.

5
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 13.03.24 - klo: 09.58 »
Mielenkiintoista että akkujen hinnassa 20e on pieni summa ja vastaavasti rengas kuluissa valtava.
40g-50g ero akkujen painossa on suuri näin pienissä autoissa ja varmasti tuntuu ajossa. Sen huomaa selvästi vauhdissa, sekä auton käytöksessä mod autoissa ja pienempi tehoisilla moottoreilla varmasti vielä selvemmin. :wink: Eikä paino ole ainoa ero akuissa myös akun korkeus vaikuttaa auton käytökseen esim. Gens ace redline 4000mAh korkeus on 18mm paino 147g ja redline 6000mAh korkeus 25mm paino 220g

Kärkikuskien pärjäämisen salaisuuksia on kaksi, luontainen lahjakkuus sekä suuret ajomäärät. Lahjakkuutta ei saa edes treenaamalla mutta paljon ajamalla saa kokemusta ja luottoa ajamiseen. Mitä enemmän ajaa, sitä enemmän alkaa vaatimaan autosta ajettavuutta. Virheitä tulee mutta johtuuko ne ajotaidon puutteesta vai siitä ettei ole osattu säätää autoa kuljettajan luontaiselle ajotyylille? Kaikki kun ei osaa sopeutus mihin tahansa säätöihin, kuten lahjakkaat kuskit yleensä sopeutuu hyvinkin nopeasti, kun normi kuski painii jatkuvasti ajettavuuden kanssa.

Auton säätäminen tulee ajankohtaiseksi ennemmin tai myöhemmin ja kokemuksesta voidaan sanoa että toisten säätöjen kopioiminen ei aina tuo oikotietä onneen, mutta monen huippukuskin säädöistä saa suunnan minkälainen auton pitäisi olla ja ne toimii hyvänä pohjana. Auton säätämisessä on useita eri lähestymistapoja ja hyvinkin erilaisilla säädöillä voidaan saavuttaa sama lopputulos koska kuljettajien ajotyylit usein poikkeaa paljon toisistaan.

Itse olen onneksi luontaisesti lahjakas. Miten sen saa selville onko lahjakas vai peruskuski harrastusvälineiden olisi hyvä olla alusta asti samat kuin kärkikuskeilla. Sitten voi sulkea pois vaihtoehdon, että huonoajo johtuu välineistä. Usein kuultu selitys varikolla. :roll: Alusta asti kannattaa alkaa säätämään autoa, vaikka säädöt ei menisikään heti kohilleen. Samalailla säätöjä joutuu harjoittelemaan kuin ajamista eli toistoa.
Tähänkin topicciin voisi tämän hetkiset kärkikuskit pistää omat setupit esille, koska suurin buumi on täällä Helsingin suunnalla ja kaikki ei käy Hakkilassa ajamassa. Tieto taito leviäisi helpommin ympäri Suomen ja mahdollisesti kasvattaisi luokan suosiota.  Varsinkin kun kesän maastosarjan kisoista kolme ajetaan turffilla.
Kiinnostaa kuinka paljon autoa muutettu siihen verrattuna millaisena tulee suoraan paketista ja mikä on tämän hetken suosituin auto ajaako kärjessä kaikki samalla kalustolla, sekä sähköt eli nopari, moottori ja akut.


6
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 12.03.24 - klo: 20.57 »
Tarkoitus ei ole dissata luokkaa, saattaa vaikuttaa siltä koska kyseenalaistan asioita. :wink: Yritän kaivaa esiin tärkeimmät faktat luokkaan liittyen. Nimenomaan kärkikuskien salaisuudet pärjäämiseen (ajotaidon lisäksi) ei aika kovaa ajamiseen.

7
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 12.03.24 - klo: 18.19 »
Stokkiin tarvitaan 13.5 kilpamoottori jäähdytyspuhaltimella sekä nopari jonka saa blinkylle, kaikki muu on samaa mitä virissä. Tämän suurempaa tiedon määrää ei tarvitse kun lähtee stokkiin mukaan.


Tämän lisäksi lukemani perusteella akut on tärkeässä osassa, että on tarpeeksi kapasiteettia, lataa ja purkaa oikein. Akuissa enemmän kapasiteettia tarkoittaa korkeampaa hintaa ja miten tuommoinen jatkuva purku/lataus vaikuttaa akkujen kestoon. Laturiksikaan ei taida riittää mikä tahansa härpäke.
Minkä rengas kuluissa säästää, menee muuhun kilpavarusteluun.

8
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 12.03.24 - klo: 11.40 »
Asiaan näköjään paneuduttu ihan tosissaan, kiitän informaatiosta. Stanuluokka on kyllä mielenkiintoinen, ei vaan vaikuta edelleenkään aloittelijoiden luokalta muuta kuin ehkä vauhdin osalta. Tiedon määrä mitä pitää ottaa
huomioon saadakseen toimiva stanuauto on moninkertainen verrattuna modiin. Ei välttämättä huono asia, jos
löytyy aloittelijoita kahlaamaan stanutieteen läpi niin tiedot kyllä tulee auttamaan myös kaikessa muussakin rc touhussa.

9
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 10.03.24 - klo: 21.58 »
Vahva veikkaus, että pienemmällä moottoriennakolla ja sopivalla välityksellä stockkinoparistakin löytyy tarpeeksi tehoa? Ei mitään faktaan pohjautuvaa, kunhan utelen?


10
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 01.12.23 - klo: 10.39 »
Dogfighteri on mahdollista laittaa ennakkotilaukseen Tamicolta hinta 510,58e. En tiedä onko tulossa Suomessa
mihinkään kauppaan, jos tulee niin hinta on varmaan 800e. :evil:

11
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 27.11.23 - klo: 13.15 »

12
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 19.10.23 - klo: 13.32 »
Lisätietoa Yokomo super dog fighter uudelleen julkaisusta.

https://www.redrc.net/2023/10/yokomo-super-dog-fighter-re-release/#more-215497

13
Yleinen keskustelu / Vs: Omat RC-Videot
« : 16.09.23 - klo: 13.07 »
Videon ajot suoritettu linkistä löytyvällä setupilla.
https://www.rc-offi.net/keskustelu/viewtopic.php?p=117561#p117561

The Good "PerSca" Element Enduro BKII

https://www.youtube.com/watch?v=vDLBZQpL3FE

14
Yleinen keskustelu / Vs: Omat RC-Videot
« : 25.08.23 - klo: 14.31 »
Winter Action Photos 2021-2022 Tamiya VQS 2020

https://www.youtube.com/watch?v=2ZuMETYf-Zk


15
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 & M8e SM 2023 - INFO
« : 16.08.23 - klo: 06.58 »
Vielä lisäksi voisi ilmoittaa renkaiden maahantuojat.

16
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 07.08.23 - klo: 07.36 »
Taitaa olla ainoa Kyoshon sähköbuggy, jolla on napattu IFMAR-mestaruus? Optima Midillä olisi suorituskyvyn puolesta onnistunut, mutta Masami ajoi Schumacherilla.

Harvinainen värkki siinä mielessä, että oli ihan kisakelpoinen yli 10 vuotta myöhemminkin. Vähän tuo Tomahawkin korin istuvuus runkoon närästää, ehkä joku JRX:n tai Cougarin kori seuraisi paremmin rungon ääriviivoja.

2013 Jared Tebo voitti 2WD mestaruuden Ultima RB6:sella. Eihän tuo JJ mikään kaunotar ole mutta tuskin tulisi vintage markkinoilla vastaan ilman uudelleen julkaisua. On se sen verran spesiaali.

17
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 05.08.23 - klo: 09.14 »
Kyosho ’87 JJ Ultima Replica 60th Anniversary Edition, tämä on tähän mennessä kiinnostavin buggy kyoshon vintage sarjasta.

https://www.redrc.net/2023/08/kyosho-87-jj-ultima-replica-60th-anniversary/

18
Yleinen keskustelu / Vs: Tamiya blackfoot korinkäsittely?
« : 01.08.23 - klo: 07.02 »
Sehän kuvassa näyttää ihan nätisti kiiltelevän. Mitähän lie tuo aine. Oisko jossain lähikaupassa vastaavaa.

JPP

Jonkin näköistä hionta tahnaa, hierotaan rätillä kiillotettavaan pintaa ja vedellä huuhdotaan ylimääräiset pois.
Mitä ennemmän hinkkaa sitä kiiltävämpi tulee. Tamiyalta ainakin löytyy eri vaiheisiin eri tahnat ja tuo mitä itse käytin niin on viimeistelyyn. Pienoismalli liikkeistä kannattaa kysellä.
Laitoin haun googleen:
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Tamiya+Polishing+Compound

19
Yleinen keskustelu / Vs: Tamiya blackfoot korinkäsittely?
« : 31.07.23 - klo: 14.11 »
Kuvassa olevan blackfootin koria en maalannut ainoastaan kiillotin Tamiya Polishing Compound (Finish) TAM-87070.

https://www.eurorc.fi/product/33465/tamiya-polishing-compound-finish-22ml


20
Yleinen keskustelu / Vs: Omat RC-Videot
« : 30.07.23 - klo: 10.54 »
Tamiya VQS:än rakentaminen valokuvina.

Tamiya VQS 2020 Picture step by step build
https://www.youtube.com/watch?v=pwPigaOWHmo

21
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 25.07.23 - klo: 13.30 »
12 AWG:stä alaspäin, taitaa suurin osa 4S akuista, nopareista ja moottoreista käyttää 12 AWG johtoja.

22
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 06.07.23 - klo: 11.45 »
Yokomolta tulossa uudelleen julkaisu.

WORLD EXCLUSIVE! RERE Yokomo Super Dog Fighter YZ-870C 2023 RC ReRelease Coming!

https://www.youtube.com/watch?v=3iblVUdIoBA

23
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 30.06.23 - klo: 13.15 »
Kyllä luin aikaisemmat viestit ja omilla vehkeillään saa tehdä mitä haluaa.

24
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 30.06.23 - klo: 10.58 »
Ainakin 5v viimeisestä rc auton omistuksesta aikaa. 1kk sitte tuli ajatus saada joku piha suditteluun, ajattelin ettei vauhtia niin hirveästl tarvi ja takavedos olis vähä haastetta. Törmäsin tamiyan ja kyoshon uustuotanto retro malleihin. Päädyin kyoshon beetlen, mikä olisi hyvä maltillinen combo ja kv luku? Kotona oli valmiiksi jo 3s 5000mah akkuja jotka oli vielä voimissaan. Akku kotelon muokkasin vähä isommaksi jotta ei tarvinu niitä ostaa... Myös 120A combo oli vielä talles mutta se tuntuu liian rajulta ja painava moottori, ei tarvisi olla päättömästi tehoa...

Kyllä, aivan sen takia kun akut jo on, ainakin tulee pitkä ajoaika. Toki varmasti saa radiosta vähä tehoja tiputtaa.

Meinaatko käyttää vakio takarenkaan kiinnitystä? 3S akulla voi ajot loppua ekaan kaasun painallukseen. :wink:
3S je ei tarvitse olla päätöntä tehoa on hieman ristiriitaista. :grin:

25
Kilpailijoiden kanava / Vs: Finnish Open 2023 - M8 & M8e
« : 23.06.23 - klo: 12.13 »
Nokian Openissa ainakin kisaili truggyt ja buggyt ja monsterit ja muut kaikenkarvaiset kulkineet sulassa sovussa erillisessä RTR-luokassaan.
Mutta Max ehkä tarkoitti että siihen viralliseen M8e-luokkaankin on helpompi tulla mukaan jollain Arrma Typhonilla tms. löysempien sääntöjen vuoksi?

Hieno homma ja ymmärsin kyllä mitä Max tarkoitti. Kyllä finnish openissa oli rtr buggeja alusta asti mukana kisaamassa, ensimmäinen arrma typhon ilmestyi niihin aikoihin. Silloin ei ollut erillistä kaikki kelpaa rtr luokkaa.

26
Ei ole vielä tullut vastaan kovinkaan montaa RC autoa ettei jossain muoviosassa olisi ollut sanomista, herkistämistä tai sovittelua.

Assosta ei ole omaa kokemusta. Muutaman valmistajan voin laittaa esimerkiksi, joiden muoviosia ei ole tarvinnut
muokata sopiviksi Xray, Teknorc, Yokomo, Kyosho ja TLR.

27
Ollaanko nyt tekemässä ongelmaa asiasta joka ei välttämättä ole ongelma?

Mitä? Laatu ei parane ellei epäkohdista ilmoita valmistajalle. :wink:

28
Hyvä että ilmoitit assolle, että ne on tietoisia mokasta ja voivat korjata virheen.

29
Tuo selvästä valmistus virhe, otat yhteyttä suoraan assoon tai myynti liikkeeseen niin saisit varmaan uuden osan tilalle.

30
Kilpailijoiden kanava / Vs: Finnish Open 2023 - M8 & M8e
« : 22.06.23 - klo: 13.29 »
UUSILLE HARRASTAJILLE

Finnish Open tulee sarjana antamaan mahdollisuuden tulla mukaan myös RTR autoilla rentojen sääntöjen johdosta. Kisoihin ei tarvitse tulla mukaan aivan sillä kalleimmalla tai parhaalla kalustolla vaan toivon, että ihan kuka vaan kellä 1/8 Buggy auto on olemassa lähtee kisoihin mukaan. Lähes aina kisoista löytyy oman tasoisia kilpakumppaneita.

Mites olisi RTR truggy luokka mukaan soppaan? Uskoisin että, bashereinä on truggy kokoisia autoja enemmän porukalla kuin buggy kokoisia.
Hienoa, että tätä vapaampien sääntöjen kisaamistakin on tarjolla! 2015 taisi olla ensimmäinen vuosi Finnish open sarjassa ja tuli napattua sarjan M8E luokan toinen sija. :smiley:

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 38