Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - copter

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 62
91
Kilpailijoiden kanava / Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« : 08.12.12 - klo: 20.27 »
Pakko nyt jotain tähän itsekin kirjoitella kun tuntuu että tästä samasta asiasta veivataan ihan jatkuvalla syötöllä loputtomasti.

En itse näe tarvetta yksityyppirenkaalle Suomessa. Se että asiaa on ehdotettu EM kisoihin (eikä mennyt lävitse), niin se on ihan eri tilanne kuin Suomessa ja siitä olen kirjoittanut omat perusteluni toiseen ketjuun. Toisaalta ei minulla ole mitään sitä vastaankaan, mutta en nyt näe että se olisi tässä mitenkään oleellinen asia. En usko että luokassa tuloksellisesti juurikaan mikään muuttuisi, eikä kukaan ole perustellut mihin väitettu tulosten tasoittuminen perustuu (tosin en kyllä joka viestiä jaksanut lukea lävitsekään). On hyvä muistaa että kyseessä ei ole rataluokka taikka sähkökrossi, joissa rata on paljon tasaisempi pidoltansa läpi kilpailun.

Itse aloin ajamaan M-8 luokkaa muistaakseni 2005 ensimmäistä kertaa ja taisin viimeisen kisan ajaa 2009 (muistaakseni). Ensimmäisellä kaudella kun ajelin kilpaa, niin ostin etukäteen talvella (ulkomailta) muistaakseni 10 kierrosta renkaita, taisi olla 5 eri kuviota eri Vegan renkaita. Tällöin tietysti ajatuksena oli että erilaista rengasta erilaiselle pidolle / baanalle. Ajatus hyvä, mutta tunnustettakoon että ensimmäinen vuosi meni niin muiden perusasioiden parissa, että en huomannut mitään eroa omassa suorituksessa laitoin alle sitten mitkä tahansa näistä renkaista. Toki jotain pientä eroa varmasti oli, mutta tuloksiin sillä ei ollut mitään merkitystä.

Tuosta kaudesta sitten eteenpäin mitä pidemmälle ajoin, niin sitä vähemällä eri rengasmallilla tulin toimeen. Seuraavalle kaudella ajoin varmaan 3 eri kuviolla ja loppujen lopuksi kahdella viimeisellä kaudella oli kahta eri rengasta, joista toinen kuivalle / liukkaalle kelille ja toinen sitten kostealle pitävälle radalle. Tarpeen mukaan sitten nappeja leikeltiin sivusta pois, mikäli jotain hienosäätöä pitäisi tehdä. Molemmat renkaat oli sellaisia että niitä sai 100% varmuudella ostettua kisapaikalta.

En tosin koskaan ole ollut mikään kova kuski, eli yhtään A-finaalin pääsyä ei päässyt tapahtumaan. En kuitenkaan missään tapauksessa usko että ongelma olisi ollut renkaissa. En siis mitenkään pysty näkemään että yksityyppirengas tekisi eroa alottelijalle, kunhan alla on vain joku yleisesti käytössä oleva rengas.

92
Tulokset / FTT I: Vantaa lopputulokset + väliaikatietoa
« : 08.12.12 - klo: 19.54 »
Tässä olisi TSS-10 luokan tulokset sekä TSM-10 luokan väliaikatiedot liitteenä. Huomenna jatketaan!

Tässä olisi kaikkien luokkien treeni, alkuerä ja finaalitulokset liitteenä. Kiitokset kaikille osallistujille, oli erittäin hienot kisat ja toivottavasti kaikki viihtyivät! Kilpailijoita oli TSS-10 luokassa 34 kpl, TSP-10 luokassa 51 kpl ja TSM-10 luokassa 25 kpl. Yhteensä siis 110 kpl, joka taitaa olla suurin osallistujamäärä moneen vuoteen FTT kisassa.

Terveisin,
Matti Korvenmaa / PKSRCA

93
Kilpailijoiden kanava / MYLAPS tiedote
« : 19.11.12 - klo: 10.15 »
MYLAPS tiedottaa:

Lainaus
We are currently working on the RC4 platform and we are about to release new features for this in the coming weeks.

We have been trying to reach all RC decoder owners to inform them about it. Unfortunately not all contact details are up to date, therefore we would like to ask you as members of the Finnish RC federation to help us distribute it to the Finnish clubs.

Katsotaa liitteet.

94
Tuo nyt ei ihan täysin pidä paikkaansa.
1) Jäsenmaksu on pakko maksaa kokonaisuudessaan jotta jäsenyys astuu AKK:n näkökulmasta voimaan. Jäsenmaksu maksetaan AKK:lle, ei seuralle. Syy tuohon on se että AKK ylläpitää jäsenrekisteriä, ja valvoo jäsenmaksusuorituksia (voimassaoleva, eli maksettu jäsenyys on kriteeri että lisenssin voi saada).
2) Jäsenmaksun suuruutta ei pysty muuttamaan kesken jäsenkauden (=kalenterivuosi)

Jäsenmaksu koostuu "AKK osuudesta" + "seuran osuudesta".

Seura voi "tehdä poikkeuksen" jäsenmaksun suuruudessa, käytännössä tarkoittaa että seura voi niin päättäessään hyvittää tuon "seura osuuden" takaisin, mutta muuten jäsenmaksun suuruuteen ei seura pysty vaikuttamaan kesken jäsenkauden.

AKK osuus on käytännössä se summa mitä seuran tulee maksaa AKK:lle per jäsen, mutta missään ei ole sanottu että se on suoraan sidottuna jäseneltä perittävään jäsenmaksuun. Tämän "AKK osuuden" seura voi hyvin myös maksaa itse jos haluaa houkutella uusia jäseniä. Nykyään vain tupataan seuroja pyörittämään kuten kaupallisia yrityksiä että haetaan toiminnalla voittoa ja silloinhan toki tällaista seura ei voi tehdä.

Mutta itse en kuitenkaan tässä nyt näe niin suurta ongelmaa. Haluttiin kalenterivuoden ylittävää kilpailukautta ja se saatiin, nyt sitten kun se on niin löydetään muita ongelmia.

95
Mitä tulee nyt vielä tuohon yhteen kisaan, niin tosiaan seuran jäsenmaksu vaihtelee. Se on seuran kontrolloitavissa oleva asia kuinka paljon jäsenmaksu on. Jos halutaan, niin voihan seura ottaa jäsenen ilmaiseksi tai alennetulla hinnalla "listoilleen" tuon yhden kisan takia. Mitä tulee lisenssiin, niin se tutustumislisenssi on 15 EUR.

Eli jos jätetään se seuran jäsenmaksu pois, jolla ei tässä asiassa ole merkitystä ja vääristää keskustelua koska se ei ole AKK määräämä maksu, niin lisäkustannus on 15 EUR tuohon yhteen lisään. Eli 25 EUR ilmoittautumismaksun sijasta maksetaan 40 EUR (osallistumismaksu + tutustumislisenssi).

Esitetty näkemys siis että pitää maksaa täysi lisenssi + seuran jäsenmaksu yhden kisan takia, niin se ei nyt yhtään taas pidä paikkaansa. Seura voi itse määritellä jäsenyytensä hinnan ja tehdä poikkeuksia siinä sen mukaan miten itse parhaimmaksi näkee näissä tapauksissa.

Seuran jäsenyys on vaadittu tutustumislisenssin haltijalta kuitenkin vakuutusteknisistä syistä, koska lisenssiin kuuluva vakuutus koskee AKK:n alaisten seurojen jäseniä.

Eli summa summarum, seurat voivat tässä asiassa vaikuttaa suuresti ja kyse on enemmän seurojen kankeudesta kuin AKK kankeudesta mikäli eivät jäsenmaksuasioissa tulla vastaan tällaisen "ongelman" kanssa. Uudet jäsenethän tulevat juuri seuroihin, joten luulisi olevan seurojen intresseissä uusien jäsenien hankkiminen esim. tällä tapaa. AKK voi olla kankea organisaatio ajoittain, mutta kaikkea ei kuitenkaan sen piikkiin voida laittaa.


96
Olen tästä kysynyt, mutta AKK lisenssikausi on aina kalenterivuosi. Ongelma on uusilla kuljettajilla ja lähes poikkeuksetta koskee siis TSS ja TSP luokkaa, joissa siis tuota tutustumislisenssiä voidaan käyttää ongelmitta.

Lisenssin hinta ei kuitenkaan ole niin suuri että se oikeasti muodostuisi ongelmaksi muutenkaan.

97
Tutustumislisenssi tosiaan ei käy SM arvon kisoissa, vaan ainoastaan TSS- taikka TSP-luokissa. Ne ovat käytännössä kansallisia luokkia jotka ajetaan SM luokan (TSM) yhteydessä.

PM kisoissa minun puolestani voi käyttää myös tutustumislisenssiä, mutta silloin kisa tulee olla anottuna AKK kalenteriin kansallisena kisana.

98
Kilpailijoiden kanava / Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« : 13.11.12 - klo: 19.55 »
Minulla ja minun kavereilla on tästä luokasta järkyttävästi enemmän kokemusta ja näkemystä kuin nyt tähän keskusteluun osalistuvilla muilla henkilöillä.

Luokkayhteyshenkilön paikka olisi vapaana..

http://rc10.fi/index.php?topic=69328.0

99
Kilpailijoiden kanava / Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« : 11.11.12 - klo: 21.42 »
Vaikka se nyt ei täysin tähän ketjuun kuulukaan, niin tässä sitten juttua TP-10 renkaista vielä lisäksi.

Edellisessä EFRA kokouksessa 2011 päätettiin sääntöjen mukaan (mitä siis edellisestä kokouksesta seurasi muutoksia sääntöihin) pitoaineiden salliminen tietyllä tapaa. Mitä nyt tässä tarkoitan on että näin sääntö kirjoitettiin kirjaan, mutta se ei täysin vastannut sitä mitä kokouksessa keskusteltiin / päätettiin. 2011 kokouksessa tarkoituksena oli velvoittaa kilpailunjärjestäjät pidottamaan kilpailurata riittävästi, jotta renkaita ei tarvitsisi pidottaa erikseen ja näin ollen renkaiden pidotuksesta päästäisiin eroon. Yleisesti tämä kuitenkin tulkittiin että pidotus on sallittua ja tästä tuli hieman suurempi ongelma sitten maailmalla.

TP-10 ja C-8 luokan kuljettajien määrä on laskenut kauden 2012 aikana dramaattisesti niin EM kisoissa kuin muissa kisoissa ulkomailla. Suurin syy tähän oli pidotuksen "salliminen". Tästä pidotussäännöstä seurasi kauden 2012 aikana:

- Kaikki alkoivat pidottamaan renkaita ja testaamaan eri kemikaaleja sekä laitteistoja pidotuksen parantamiseksi
- Investoinnit pidotuskalustoon olivat mittavia, kisapaikoilla oli uuneja, vakuumeja (tyhjiössä pitoaine imeytyy syvemmälle foamiin)
- Valmistajilla oli kisoissa renkaita jotka eivät olleet kaikkien kuljettajien saatavilla (renkaat "pöydällä" mutta ei myynnissä)
- Käytännössä normaalit kuljettajat joutuivat hyvin eriarvoiseen asemaan vs pro kuskit
- Ym. syistä johtuen kisoista jäi paljon porukkaa pois

Suurin keskustelu siis käytiin niin 1/10 kuin 1/8 ratapolttiksissa pidotuksen kieltämisestä ja siitä kuinka voidaan taata kaikille tasavertainen asetelma, jotta menetetyt kuljettajat saadaan takaisin.

Kokous aloitettiin sillä että useat maat (Suomi, Britit, Italia jne) ilmaisivat että edellisen kokouksen päätökset eivät olleet kulminoituneet sääntökirjaan kokouksessa sovitulla tavalla ja siitä sitten käytiin oma vääntönsä. Syinä tähän oli mm. EFRA luokkayhteyshenkilön vaihtuminen 2011 kokouksen jälkeen.

Koska kokouksen vetäjällä (EFRA luokkayhteyshenkilö) on suuri merkitys siinä kuinka kokousta vedetään, niin käytännössä asia kokouksessa esitettiin että joko äänestetään pitoaineiden taikka yksityyppirenkaiden puolesta. Eli siis asiat kävelivät käsi kädessä koko kokouksen ja keskustelun ajan.

Ensimmäisenä käsiteltiin kuitenkin pitoaineita ja todettiin että edellisen vuoden seuraukset eivät ole olleet toivotun laisia ja pitoaineista pitää ehdottomasti päästä eroon. Tästä olin etukäteen keskustellut meidän luokkayhteyshenkilön kanssa ja Suomi oli ehdottomasti pitoaineita vastaan. Suurin osa maista oli siis pitoaineita vastaan ja niiden puolesta ei tainnut olla kuin ihan muutama maa (Monaco ainakin). Pitoaineet siis kiellettiin ja sen jälkeen siirryttiin melko nopeasti keskustelemaan yksityyppirenkaista.

Renkaisiin liittyen keskustelu kesti ehkä n. tunnin jossa tuotiin esille monia eri malleja kuinka asian kanssa voitaisiin edetä. Koska pitoaineiden kanssa oli ongelmia jo ennen kautta 2012, niin todettiin että täysin paluu edelliseen ei ole mahdollista, koska kuljettajat haluaisivat edelleen maksimipidon (tietenkin) ja lisäksi laitteistoa pidotuksen tekemiseen on hankittu kaudella 2012, jonka käyttö tulisi estää. Pelkkä pidotuksen kieltäminen siis ei tässä tapauksessa ollut mahdollista, koska pidotuksen tunnistaminen kuljettajien omista renkaista on lähes mahdotonta (tästä olen kirjoittanut toiseen ketjuun aiemmin tällä viikolla).

Briteissä on siirrytty nykyistä sääntömuutosta vastaavaan järjestelmään, joka tulee voimaan kaudella 2013. Tämä otettiin keskustelussa siis pohjalle ja BRCA on luvannut toimittaa ohjeistuksen renkaiden käsittelyä varten EFRA:lle sekä valmistajille, kuinka yksityyppirenkaat tulee olla sorvattuna, reunat liimattuna ja kuinka renkaiden reunat tulee olla pyöristettyinä. Tässä vaiheessa keskustelua Britit, Saksa, Ranska ja muut maat (enemmistö) oli yksityyppirenkaiden puolella ja ottaen huomioon ongelmat ennen 2012 edeltävää kautta, niin oli selvää että ehdotus tulee menemään lävitse tällaisenaan taikka jonkun järkevän muutoksen kautta. Ehdotin käytettäksi mallia jota sähkökrossissa käytetään, eli siis renkaiden käsittely valvotulla alueella. Kilpailijat saisivat tuoda omat renkaansa taikka vaihtoehtoisesti käytettäisiin yksityyppirenkaita ja niiden käsittely tapahtuisi valvotussa tilassa, jossa siis renkaat saisi itse sorvata, liimata reunat jne. Renkaat sitten käsittelyn jälkeen luovutettaisiin säilöön käsittelyn estämiseksi ja ne noudettaisiin sieltä ennen erää ratavarikkoalueella. Renkaita siis ei saisi kisan aikana viedä huoltovarikolle missään vaiheessa.

Muutosehdotukseni ei kuitenkaan mennyt lävitse, mutta sai kyllä kannatusta. Suurin ongelma oli että se nähtiin liian hankalana ja resursseja vievänä. Ilmassa oli että haluttaisiin suhteellisen helppo tapa päästä ongelmasta eroon ja ratkaisu joka tosiaan toimisi pomminvarmasti. Ilmaisin vielä huoleni rengaskustannuksista keskustelussa, josta myös tuolla toisessa ketjussa kirjoittelin enemmän.

Asiasta äänestettiin ja homma meni lävitse. Suomi myös äänesti ehdotuksen puolesta, koska oli selvää että se tulisi menemään lävitse Suomen kannasta riippumatta ja äänestys on julkinen, joten en halunnut alkaa vastarannan kiiskiksi. EFRA:ssahan päätökset ovat politiikkaa ja siellä myös täytyy ylläpitää suhteita sekä lobata.

Kauden 2013 jälkeen varmasti on seuraavaan kokoukseen paljon ehdotuksia tämän tiimoilta kun nähdään miten hommat ovat sujuneet. Varmasti myös Suomi voi sinne ehdotuksensa laittaa sitten siinä vaiheessa, kuinka hommaa voitaisiin parantaa. Pääsuunta varmasti on oikea, mutta valitut mitat ja muut yksityiskohdat varmasti vaativat viilausta taikka sitten menettelyn muuttamista Suomen muutoksen mukaiseksi. Katsotaan sitten seuraavan kesän jälkeen.

Positiivista asiassa on se, että ei tarvitse olla kuljettamassa omia renkaita ja sorvia kisapaikalle. Tällä säästyneet kiitettävä määrä kiloja matkatavaroista.

100
Koulutus pidettiin eilen ja paikalla oli 28 henkilöä. Kiitos osallistuneille!

101
Kilpailijoiden kanava / Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« : 11.11.12 - klo: 18.24 »
Tähän väliin hieman sitten juttua siitä miten nuo sääntömuutosehdotukset päätyvät kokoukseen ja kuinka Suomen edustajat menettelevät päätösten kanssa.

1) Kuka tahansa voi Suomessa tehdä sääntömuutosehdotuksen luokkayhteyshenkilölle taikka lajiryhmälle suoraan. Se voi tulla mailissa, Wordina tms ihan sama kunhan vain on kirjallisena, lajiryhmä tai luokkayhteyshenkilö sitten muotoilee sen ja hoitaa eteenpäin.

2) EFRA:lta tulee ns. "AGM paketti 1" ja luokkayhteyshenkilöiltä pyydetään sääntömuutosehdotuksia kauden jälkeen, eli jos Suomessa taikka arvokisoissa on havaittu jotain joka tarvitsee muutosta, niin luokkayhteyshenkilö voi tehdä asiasta muutosehdotuksen. Samalla tietysti jos kuljettajilta on tullut ehdotuksia kauden mittaan (kuten yllä mainittu), niin ne sitten menee tuossa samassa eteenpäin. Tässä vaiheessa siis kaikki sääntömuutosehdotukset tehdään ja osa niistä tulee suoraan lajiryhmältä, osa luokkayhteyshenkilöiltä ja osa kilpailijoilta.

3) EFRA:lta tulee ns. "AGM paketti 2" jossa on kaikki määräaikaan mennessä jätetyt sääntömuutosedotukset kaikilta mailta. Tässä vaiheessa ei enää ehdotuksia voida tehdä. Kyseinen paketti menee kaikille luokkayhteyshenkilöille, joilta sittten kysytään mielipiteet kaikista heidän luokkaa koskevista ehdotuksista ja yhdessä luokkayhteyshenkilöiden kanssa sitten muodostetaan se kanta mitä ollaan ajamassa / äänestämässä kokouksessa.




102
Kilpailijoiden kanava / Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« : 11.11.12 - klo: 18.08 »
Noniin. Pitänyt jo hetken aikaa kirjoittaa tähän ketjuun, mutta aika ei ole tahtonut riittää.

Aluksikin mitä tulee EFRA kokoukseen noin yleensä, niin juuri eilen päätoimitsijakoulutuksessa käytiin näitä ihan samoja asioita lävitse osallistuneiden kesken. Paikalla oli muuten 28 henkilöä ja ei yhtään PK seudulta.

M-8 renkaasta sen verran, että ehdotus tuli Suomelta tästä ykstyyppirenkaasta ja sen alkuperäinen ehdottaja on ollut itse herra JQ. Esityksen puolesta on puhunut myös muut KV kisoissa Suomea edustaneet M-8 kuljettajat. Taustalla asiassa on se, että matkustettaessa kauas kisoihin on tajutonta varata mukaan hirveää määrää eri renkaita, koska niiden saatavuus itse kilpailupaikalta ei ole taattu. Eri päivinä ja eri olosuhteissa toimii eri rengas (kuten tiedetään) ja näin ollen voi olla että mukana tarvitsee olla 5 eri rengastyyppiä, mutta niistäpä vaikka vain yhdellä loppupelissä ajetaan kun toimii parhaiten ja se voidaan todeta vasta paikan päällä. Jos oletetaan että kisassa tarvitaan vaikkapa yhteensä 6 settiä renkaita (hatusta otettu luku), niin kokonaistarve onkin sitten 5 x 6 = 30 settiä rengasta.

Mitä tarkoitan renkaan saatavuudella, että se ei ole taattu, niin on ollut kisoja joissa on todettu että rengas XYZ toimii parhaiten ja sitten ne ovatkin nopeasti loppuneet ja kaikille ei ole riittänyt tarvittavaa määrää (jos yhtäkään settiä). Onnekkaat sitten ovat saaneet ajaa tuolla renkaalla ja loput sitten joutuneet vetelemään sillä mitä sattuu löytymään.

Kokouksessa tosiaan läsnä oli Jussi ja jo etukäteen oli tiedettävissä että asiasta tulee aivan tajuton vääntö. Alkuperäinen ehdotus oli muotoiltu yleiselle tasolle EM kisoihin, eikä siis ainoastaan EC-B kisoihin. Kokouksessa asiasta käytiin tosiaan 2-3 tunnin keskustelu / vääntö, jossa asiaan ottettiin vahvasti kantaa monen maan puolesta. Loppujen lopuksi keskustelun perusteella oli selvää että päätös ei tule menemään lävitse, mutta asiasta kuitenkin vielä jatkettiin keskustelua ja saatiin aikaiseksi halu kuitenkin kokeilla asiaa EC-B kisoissa. Tämän pohjalta sääntöön tehtiin muutosehdotus (ehdotuksia voidaan muokata vielä paikan päällä), jossa siis muutettiin että tämä koskisi ainoastaan EC-B kisoja. Muutos tehtiin, mutta loppujen lopuksi sitten äänestettiin ja muutos alkuperäisenä (EC-A ja EC-B) taikka muutettuna (vain EC-B) ei mennyt lävitse. Keskustelin Jussin kanssa väännön aikana tauolla ja silloin äänestystä ei vielä oltu tehty ja Jussi oli vielä optimistinen asian suhteen. Turhautuminen oli suuri sitten kun asiasta oli väännetty niin pitkään ja mitään ei kuitenkaan saatu menemään lävitse.

Palaan kohta muihin asioihin tässä keskustelussa erillisessä viestissä.

103
Aikataulu päivittynyt, eli siis aloitetaan klo 10 ja arvioitu kesto on klo 16 saakka. Välissä on lounas ja aamupäivällä käytössä kaksi eri tilaa, joista toinen on varattuna ura-autoilijoille. Ilmoittautuneita n. 20 kpl yhteensä, joista ROA puolelta n. 15 kpl. (ja jos joku ei tiedä, niin ROA = radio-ohjattava auto).

Aamupäivällä siis keskitytään lajikohtaisiin seikkoihin ja iltapäivällä sitten niihin jotka pätevät niin ROA kuin URA puolella.

Tervetuloa!

Koulutuksen pitäjinä Matti Korvenmaa ja Matti Fyhr.

PS. Pahoittelen että info ei tänne tullut aikaisemmin.

104
Kilpailijoiden kanava / Vs: EFRA 2012 AGM kokouksen antia
« : 07.11.12 - klo: 16.55 »
Vielä rengasasiaan liittyen, niin vuodessa järjestetään 4 EM kisaa ja on sovittu, että renkaat toimitetaan vuorottain kunkin valmistajan toimesta. Eli siis käytännössä kaikki valmistajat saavat vuorollaan toimittaa renkaat tasapuolisuuden nimissä. EFRA tekee listan ja sen perusteella sitten valitaan toimittaja kuhunkin kisaan. Kilpailun järjestäjä siis ei valmistajaa valitse.

105
Kilpailijoiden kanava / Vs: EFRA 2012 AGM kokouksen antia
« : 07.11.12 - klo: 16.51 »
Terve,

PM kisoihin sovittiin että 1/10 ja 1/8 IC kisoissa käytetään vapaata rengasta, eli poiketaan EFRA säännöstä kun kisat on pienemmät.

2013 PM kisoissa kuitenkin muilta osin EFRA säännöt pitävät paikkansa, eli siis 5 min ajo-aika ja välitankkaus sallittu.

1/8 IC WC kisaan ei ollut yhtään paikkaa ilmoitettu haettavaksi, joten sitä ei kokouksessa haettu. Haku voidaan kuitenkin vielä tehdä ja paikka pitäisi tulla OK koska joka maalle on taattu vähintään 1 paikka mikäli sitä anotaan, eli siis paikka voidaan anoa ja varmaan myös saadaan ym. perusteella. Ilmoitatko Toni halukkuudestasi jos haluat lähteä.

Mitä tulee tässä keskusteltuun rengassääntöön noin muuten, niin kustannuksista itse keskustelin juuri tuolla kokouksessa ja esitin siihen liittyen juuri epäilyt siitä että renkaat tulisivat kalliiksi kuljettajille. Tässä keskustelussa kuitenkin EFRA puolelta todettiin että koska renkaita tarvitaan niin suuri määrä, että niiden kilpailutetun kappalehinnan pitäisi jäädä pieneksi ja että tällöin renkaiden hinta kilpailijalle pitäisi jäädä n. 150 EUR tasolle, joka normaalistikin renkaisiin menee kun vie omat nakit mukana.

Lainaus
Johtuuko ratapolttiksessa tällaiset p*skat päätökset siitä että jotkut ovat "salaa" käyttäneet pitoaineita? Jos näin on, niin annetaan kilpailukieltoa sääntöjen rikkojille eikä rankaista muita kisaajia näin paskoilla säännöillä!

Kyllä tämä johtuu siitä juuri. Ongelma on se, että kemialliset aineet joita pidotuksessa käytetään kehittyvät (muuttuvat) niin nopeasti ja ovat osittain koostumukseltaan todella lähellä renkaissa käytettäviä liimoja, joten pitoaineihin tunnistaminen on todella hankalaa ja jossain tapauksissa jopa mahdotonta. Kahtena edellisenä vuonna kisoissa on käytetty laitetta pitoaineiden tunnistukseen, mutta sen toiminta ei ole ollut varmaa ja se on myös antanut vääriä ilmaisuja, varsinkin silloin kun rengas on todella tuore.

Handout renkaat koskevat finaaleita, alkueriä sekä harjoituksia joita käytetään kilpailijoiden siidaukseen. Muut harjoitukset saa ajaa omilla renkailla halutessaan.

108
Luokkayhteyshenkilö edelleen uupuu, eli siis kiinnostuneet ottakaa yhteyttä allekirjoittaneeseen.

--
Matti Korvenmaa
0408641351

109
Kilpailijoiden kanava / EFRA 2012 AGM kokouksen antia
« : 03.11.12 - klo: 18.10 »
Tässäpä taas hieman juttua täältä Brysselistä, jossa istuskelen itse 1/8 ja 1/10 IC track kokouksessa (TP-10 ja C-8 luokat).

Oleellisia päätöksiä:
- Yksityyppirengas tulee käyttöön periaatteella, että renkaat otetaan boksista juuri ennen erää ja autot palautetaan katsastuksesta ilman renkaita. Yksi koko / shore eteen ja taakse, valmistaja / malli ilmoitetaan 8 viikkoa ennen kisaa.
- Pitoaineet kielletään
- Painoraja nousee 1650g
- Vanteiden kokoihin tehty pieniä muutoksia ja toleransseja viilattu / poistettu.

Pöytäkirjat kokouksesta tulee myöhemmin tänään / huomenna nettiin Efran sivuille, josta sitten näkee tarkemmin.

Jussi on M-8 kokouksessa ja Vesa sähköluokkien kokouksessa, joista varmaan tulee kanssa päivitystä jossain vaiheessa.

110
Mutta tuo krossirenkaan kieltäminen tulee olemaan se yksi varma sääntömuutos, tähän on jo lajiryhmäkin antanut vahvan suosituksen.

En tiedä lajiryhmän suosituksesta, mutta ainakin oma henkilökohtainen mielipiteeni on tuo. Eipä tuota kukaan mielestäni ole vastustanut ja hyvä jos asia saadaan sääntöihin ensi kaudelle. Kesken kauden kun sääntöjen muuttaminen on vähän niin sun näin.. ;)

EDIT: Ja omasta puolesta ensi kaudella olisi tarkoitus ajaa. Toivotaan että kalusto kestää paremmin.

111
En ihan tarkkaan ole vielä kuronut tuota runkoa kasaan koulutukselle että mitä asioita tarkalleen tullaan käsittelemään, mutta erohan on siinä että tuomariston puheenjohtaja toimii kilpailussa AKK edustajana ja siksi koulutus myös on heille ilmainen (ja heistä yleensä on pulaa kuten tiedetään).

Koulutuksessa käydään osittain samoja asioita ja tarkoitus olisi järjestää tänä vuonna koulutus siten, että olisi erikseen osuus johon osallistuu kilpailunjärjestäjät ja sitten yhteinen osuus johon osallistuu tuomariston puheenjohtajat sekä kilpailunjärjestäjät. Käytännössä varmaan siten, että aamupäivällä on paikalla vain toimihenkilöt ja vaikkapa lounaasta eteenpäin sitten myös tuomariston puheenjohtajat.

Aamupäivällä käydään siis kilpailun järjestämiseen liittyvät asiat, mitkä asiat / säännöt jne ovat muuttuneet edellisestä vuodesta, mitä tulee ottaa huomioon missäkin kisassa ja miten kisasarjat rakentuvat ja mitä mahdollisilla muutoksilla säännöissä / sarjarakenteissa halutaan ajaa takaa jne muita asioita jotka kilpailun järjestäjien on hyvä tietää. Siinä myös käydään lävitse eri toimihenkilöiden rooleja sekä käytäntöjä kilpailuiden järjestämiseksi / anomiseksi. Iltapäivällä sitten otetaan mukaan tuomariston puheenjohtajat ja käydään lävitse tuomarointiin liittyvät asiat (jotka myös järjestäjien tulee tietää), trendit mitä on huomattu tapahtuvan ja mihin toivotaan missäkin luokassa / kisassa erityisesti kiinnittävän huomiota. Peilataan sitten kokonaisuutta tietenkin EFRA sääntöihin jne. Lopuksi sitten katsotaan kuka tuomariston PJ on missäkin kisassa paikalla, eli käydään kalenteri lävitse ja "jaetaan hommat". Siinä samalla sitten tietysti on järjestäjillä mahdollisuus keskustella toistensa kanssa ja sopia käytännön asioita jos sellaisia on jne.

Tuomariston puheenjohtaja voi toki tulla paikalle myös jo aamupäiväksi, niin silloin saa myös kilpailun järjestäjän koulutuksen samalla, mutta täkynä on sitten se että nakki heilahtanee myös mennä johonkin kisaan tuomariston puheenjohtajaksi (ei omaan) kaudella 2013.

112
Samalla tapaa toimitaan molemmilla puolin. Kun tuote X valitaan johonkin, on se sitten rengas taikka moottori, niin ilmoitetaan mille ajanjaksolle se on valittu. Tämän ajanjakson jälkeen sitten katsotaan kausikohtaisesti tuleeko tuote vaihtaa ja ilmotetaan jos ja kun tuote vaihtuu. Käytännössä tarkoittaa sitä että tuote valitaan sitovasti esim. vähintään 2 vuoden jaksolle ja siitä eteenpäin sitten katsotaan kausikohtaisesti marssijärjestystä ym. seikkojen perusteella.

LRP kone on ollut kaksi vuotta nyt TSS-10 puolella. Yleensä jos moottoreihin taikka renkaisiin tulee muutoksia, niin ne testataan kuluvan kauden aikana ja niistä ilmoitetaan ennen kuin kuluva kausi päättyy. Tällöin porukka pääsee treenaamaan sillä kalustolla joka on seuraavalla kaudella käytössä.

113
Moottoreista sen verrran, että TSP-10 moottoreiden osalta koneita on edelleen saatavissa valmistajalta, ne on todettu hyviksi ja sellainen löytyy jos useimman pakista, joten en näe ongelmaa tuon luokan osalta taikka syyytä miksi sitä pitäisi vaihtaa.

TSS-10 luokan osalta on tiedossa että moottoreiden kanssa oli ongelmia aikaisemman valmistuserän kanssa, mutta ongelma korjattiin valmistajan toimesta ja seuraavassa valmistuserässä ongelmia ei enää ole ollut. Näitä uudempia koneita on jo harrastajilla ja ongelmaa siis ei pitäisi olla.

Kausi alkaa 3 kuukauden päästä, joten tässä vaiheessa moottorin kilpailuttaminen, testaaminen ja vaihtaminen ei olisi järkevää kenenkään kannalta. Tämä oli myös jo kesällä tiedossa ja siksi myöskään silloin ei alettu uutta TSS-10 konetta etsimään.

Se milloin moottorin "hyväksyntä" lakkaa riippuu ihan vallitsevista olosuhteista. Eli onko jotain perusteltua syytä vaihtaa konetta (saatavuus, laatu, muuttuneet säännöt Suomessa / EFRA:ssa jne). Tällä hetkellä ei mielestäni ole syytä vaihtaa konetta. Jos LRP ei olisi saanut TSS-10 koneen ongelmaa korjattua niin tilanne olisi toinen.

114
FTT säännöt on valmistelun alla toki Aakella, eli eiköhän ne sieltä ole tulossa.

Kisaformaatti viikonlopulle on tietty sarjasäännön mukainen ja siihen ei muutoksia pitäisi olla tulossa ensi kaudelle. Eli siis 2 päiväinen kisa kuten normaalisti. Se että onko kalenterissa merkintä 1 vaiko 2 päivälle on sivuseikka, joten turha sitä on niin tarkkaan katsoa.

Tälle kaudelle näyttää että erillinen mattosarja ei ole paljoa kisajärjestejiä kerännyt, eli jos trendi jatkuu samana niin voi olla että vuoden päästä mietitään josko FTT ja mattosarja taas laitetaan yhteen. Ensi talvelle ei kuitenkaan muutoksia ole tulossa, mutta tilanne siis tarkistelun alla.

115
Lainaus
mites toi tutustumislisenssi nyt sitten toimii, eikai tuommosta ole ollut missään kisoissa mahdollista käyttää edes?

Tutustumislisenssi on toki mahdollinen AKK yleisten sääntöjen mukaisesti. Käytännössä siis mahdollinen kaikissa muissa paitsi SM luokissa (stock ja prostock siis OK). Jomi tuossa selittikin sen toimintaa jo ylempänä.

116
Lajiryhmän kokoonpano kaudelle 2013-14 tulee pysymään pääosin samana kuin vuonna 2012:

Matti Korvenmaa (pj, polttisluokat)
Vesa Yli (sähköluokat)
Matti Fyhr (ura-autoilu)
Jussi Luopajärvi (kehitys & tulevaisuus)

Lisäksi ura-autopuoli käy AKK:n kanssa keskusteluja heidän lajin muuttamisesta suuntaan, jossa ura-autoilua palvelee erillinen yhteyshenkilö lajiryhmän sijasta ja näin ollen voi olla mahdollista että ura-autoilu eroaa PA lajiryhmästä (pysyy toki kuitenkin AKK alaisena lajina, mutta toimintamalli muuttuu). Tällöin siis lajiryhmästä tulee täysin ROA -painotteinen.

Tulevaisuudesta sen verran, että olen itse nyt palvellut lajiryhmää 6 vuotta ja 4 kausi lajiryhmässä sekä 3 kausi puheenjohtajana on alkamassa. Tämän kauden jälkeen siis tulee täyteen 8 vuotta lajiryhmässä ja 6 vuotta sen puheenjohtajana. Olen päättänyt jo tässä vaiheessa, että tuleva kausi tulee olemaan viimeinen lajiryhmän puheenjohtajana, eli lajiryhmän puheenjohtajan paikka tulee vaihtumaan vuodelle 2015. Voi olla että jatkan muissa tehtävissä, mutta sen näkee sitten myöhemmin.

Haluan ilmoittaa tästä näin hyvissä ajoin, jotta tulevan 2 vuoden kauden aikana voimme etsiä jatkajaa kaikessa rauhassa ilman "paniikkia". Tämä siis kannattaa laittaa korvan taakse mikäli toiminta lajiryhmässä kiinnostaa. Asiasta tulee sitten jossain vaiheessa myöhemmin toki virallisempaa juttua AKK toimesta,mutta tämä näin tietona tässä välissä.

117
Tähän liittyen tässä nyt on taas tehty hätiköityjä päättelyitä ilman mitään faktoja asiaan liittyen. Ainut asia mitä on päätetty on edelleen:

Lainaus
Päätetty että GT-8, SC2-10 ja SC4-10 lisätään viralliseen sääntökirjaan kansallisina luokkina. Luokkien status siis muuttuu "viralliseksi".

Tämä ei tarkoita mitään muuta. Se ei tarkota että kerhokisat tms muuttuisivat taikka että niiden kustannukset nousisivat. Se ei tarkoita että SC -luokkia alettaisiin automaattisesti ajamaan Maastosarjan yhteydessä eikä se myöskään tarkoita että SC -luokkien yhteyshenkilön hommia alkaa hoitamaan Pauli Helin.

Se mitä tämä päätös käytännössä tarkoittaa on että:

A) GT-8 sarjan osalta luokkayhteyshenkilö (Jethro Lehtojärvi) saa halutessaan osallistua lajiryhmän kokouksiin, jos siis haluaa jatkaa tehtävässä (toivon että jatkaa tietenkin).
B) Mikäli SC -luokkaa aletaan ajamaan kansallisena sarjana jossain yhteydessä (vaatii keskustelua), niin silloin luokalle tarvitaan luokkayhteyshenkilö. Jos kansallista sarjaa ei perusteta, niin silloin ei myöskään tarvita luokkayhteyshenkilöä
C) Luokat lisätään sääntökirjaan ja säännöt toivon mukaan yhtenäistyvät eri kilpailujen myötä. Jos kansallinen sarja SC -luokissa toteutuu, niin sitten sinne toki myös tehdään erilliset sarjasäännöt

Pointti tässä oli tehdä päätös, jonka päälle voidaan rakentaa tulevaisuudessa niiden tarpeiden mukaan mitä milloinkin vallitsee. Tätä tilannetta ei tarvitse "hyödyntää" heti, mutta pääasia on että perustukset on paikallaan ja sitten kun aika on oikea, niin voidaan iskeä elementit päälle.

118
Koulutus kestää yhden päivän. Kustannukset ilmoitan heti kun tiedän, mutta en ole niitä vielä saanut AKK:lta. Tuomariston puheenjohtajillehan koulutus on ilmainen ja sitten muilla päätoimihenkilöille maksullinen kuten ennenkin. Kustannus on suoraan riippuvainen paikasta jossa koulutus pidetään, mutta siis puhutaan kaksinumeroisesta luvusta per nuppi pitäen sisällään lounaan.

119
Päätetty että GT-8, SC2-10 ja SC4-10 lisätään viralliseen sääntökirjaan kansallisina luokkina. Luokkien status siis muuttuu "viralliseksi".

120
Otsikon mukainen koulutus pidetään tänä vuonna Tampereella 10.11.2012. Tarkempi aika, paikka ja osallistumismaksu (kattaen lounaan) ilmoitetaan myöhemmin.

Ilmoittautumiset jari.saario@autourheilu.fi.

Koulutukseen olisi hyvä osallistua kaikista 2013 järjestävistä seuroista päätoimihenkilöiden mikäli vastaavaa koulutusta ei ole edellisen kahden vuoden aikana käynyt suorittamassa.

--
Terveisin,
Matti Korvenmaa
Lajiryhmän pj

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 62