Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Hermanni

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 59
91
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 28.03.09 - klo: 19.03 »
turnigyssa on jst-xh tasuriliitin. Tuosta lrp:n käyttämästä en ole kuullutkaan.

LRP käyttää JST-EH tasuriliitintä, niin kuin myös Kokam, Robbe ja Graupner (Ko liittimellä taitanee olla suurin tuki takana).
JST-EH liitin löytyy suoraan ainakin Graupnerin Ultramat latureista joissa LiPo tasuri on sisäänrakennettuna (Eli adaptereita ei tarvita).
Myöskin joissakin aasialaisissa latureissa tuo on vakiona mm yuntong jota Hobbylinna myy. 

92
Sähköautot / Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 28.03.09 - klo: 18.30 »
Joo tuo wattien ilmoittaminen on turhaa (Pelkkää myyntimiesten höpötystä) jos ampeereita ja voltteja ei ilmoiteta, esim Lehnerin Basic koneista saadaan 700W (Tosin Lehnerillä ilmoitetaan max ampeerit Basic konesarjalle).
Tuo 581W tulos on voitu saadan vaikka 4s LiPo pakalla koska sitä ei kerrota, voltit ei tapa konetta, ampeerien ylittäminen kyllä.

93
Sähköautot / Vs: LRP Shark RTR krossari 1:18 luokkaan
« : 25.03.09 - klo: 22.59 »
Moi,

Olen aloittelija ja haluaisin kokeilla kisaamista näillä sharkeilla (muilla saman sarjan autoilla). Kertokaas, että millainen auto paketti kannattais hommata ja mitä pitää ottaa huomioon. Missä voi osallistua kisoihin, ja mitä tarvitsen, että voi osallistua kisoihin. Mikä on sarjan nimi jossai näillä sharkeilla ajetaan? Onko jossain nähtävissä sääntöjä?

Mitä tarvis tälle tehä et vois pärjätä jotenki kisoissa: http://rc-garage.fi/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=46_121_122&products_id=974

Käsittääkseni melkeempä vain LiPo akut ja ajotaitoa.... ;)
jerzirccar1 varmaan osaa parhaiten kertoa....

94
Sähköautot / Vs: dens liittimet sulavat!
« : 16.03.09 - klo: 23.07 »
Ite sain ton ongelman poistettua sillä että laitoin kaikki johdot paksummiksi.
Tätä vähän ajattelinkin, yleensä Deans liittimet on kestäneet.....
Paksumpi johdin myös sitoo ja luovuttaa lämpöä pois jos itse liitin sattuukin hetkellisesti kuumenemään liikaa.

95
Traxxas / Vs: Traxxas Revo
« : 16.03.09 - klo: 22.58 »
Sen Traxxasin startterin polttaa todella herkästi ensikäynnistyksessä jos konetta ei lämmitä todella kuumaksi kuumailmapuhaltimella (tai vaikkapa hiustenkuivaajalla).
Myöskään startterilla ei saa pyörittää konetta kuin tulpatonta mopoa, se rikkoo / jumiuttaa yksisuuntalaakerin ja pahimmillaan vaurioittaa moottorille menevää akselia.
Ohjeesakin kerrotaan että sekunnin parin pyrähdyksi pitää antaa....
TRX 3.3 konetta kun käynistää ensimmäistä kertaa lentää kuminpuru jopa starttiboxin pyörästä, sen verta tiukka se on uutena (Joten ei ihme että EZ-starteri joutuu silloin ääriräjoille)...
Itse starttiominausuus on ihan toimiva EZ-startissa, hehku siinä huonoin puoli on, se kun ei hehkuta kuin nappulaa painettaessa (Joten irtohehkua suosittelen).
Tosin sen EZ-startin voi osaava modata niin että se hehkuttaa heti kun sen asentaa paikalleen, helpottaa huonoissa säädöissä olevan koneen käynnistystä huomattavasti.
Oikein käytettynä se EZ-startteri kestää kyllä koneen iän, lukuunottamatta yksisuuntalaakeria joka onkin aivan normaalia kulututtavaraa....

EDIT Tiger Driveä saa Traxxasin koneisiin (Niistä tuppaa vaan menemään rattaat), Duratraxilta löytyy myös rotostarttia TRX koneisiin (josta minulla ei kokemusta).....
Parhaat vaihtoehdot on (naru)vetostartti tai starttiboxi, niillä ei riko paikkoja. ;)

96
Sähköautot / Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 16.03.09 - klo: 01.11 »
Eli mainospuheita ovat watit ja kv luvut. Pitäis olla näihinkin oma dyno että sais numerot paperille...

Juurikin näin, kv arvo mitataan ilman kuormaa ja kv arvoon vaikuttaa myös millä ennakolla mittaus tehdään (suuremmalla ennakolla saadaan suurempi lukema, se pystyykö ajossa käyttämään maksimaalista ennakkoa onkin sitten eri juttu)....

97
Traxxas / Vs: Traxxas Revo
« : 10.03.09 - klo: 23.14 »
Kyseessä on uusi 5308.  Laitoin sähköt päälle niin ohjaus servopiti aika meteliä. Aina kun katkas virran ohjaimesta renkaat kääntyivät JOHONKIN suuntaan eli aina eri suuntaa enemmän tai vähemmän.
Noinhan noi monasti käyttäytyykin, siksi kannattaa ottaa sähköt ensin autosta pois....
Noihin uudempien revojen diffeihin ei sovi neljää ratasta koska niiden kokoa on kasvatettu.
Vaseliinit diffeissä, minulla on kyllä aina ollut diffiöljyt kaikissa jo tehtaalta tullessa?

Sitten hyviä päivityksiä, tan värikoodilliset jouset taakse ja "vanhat" green eli vihreät takajouset eteen, jaton "boobsit" eli kumiset iskarin suojat (käyvät revon iskareihin suoraan).
Ja auton korkeus säädetään sitten pushrodien alapäätä siitrtämällä (alatukivarressa on kolme eri reikää korkeuden säätämistä varten), eli älä säädä korkeutta jousia esikiristämällä, se säätö on vain auton ollessa maassa kulmalinkkien oikeaan asentoon saattamista varten.

98
Sähköautot / Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 10.03.09 - klo: 22.59 »
Isompi kv yleensa tarkoittaa vähemmän käämikierroksia jolloin suurempi teho on fakta.
Eikö tuohon koneitten wattitehoon vaikuta millä jännitteellä mitattu, jolloin siihen ei voi oikeastaan luotttaa? Kv arvo ei muutu, mutta vaihteleehan se varmasti miten "optimistisesti" se on mitattu.
Jo neljä viisi vuotta sitten lennokit.net:issä oli paljonkin keskustelua harjattomien käämikierroksista, ko foorumilta löytyy montakin kaveria jotka itse olivat alan pioneereja.
Niitä tehtiin CD asemien moottoreista (joista otettiin vain kello ja staattori, neodyymimagneetit ja käämit hankittiin erikseen) ja jotkut jopa 100% valmistivat kaiken itse (Minä tyydyin modifioimaan vain CD asemien moottoreista).
Jo tuolloin huomattiin että parasta tehoa ei todellakaan saatu vain vähentämällä käämikeirroksia, niitä useasti jopa lisättiin, tärkeintä yleensä oli ns täyttöaste (Paljonko käämilankaa saatiin staattorille sopimaan).
Hiiliharjallisissa tuota kv ja lankamäärää pystyikin hyvin vertaamaan tehon kannalta, säännöt kun olivat rajanneet moottorit vuosikymmeniksi liki identtisiksi keskenään.
Periaatteessa nämä RC autokäyttöön tehdyt harjattmat kestää vaikka 24v, liiat ampeerit ne tappaa koneen (Ja myös liian isot kierrokset räjäyttää magneetin).
Eli wattiehoon vaikutta suoraan maximi jännite (jota harvoin edes ilmoitetaan), se mille jännitteelle käämitys on optimoitu onkin eri asia, siksi olenkin aina muistuttanut niistä ilmoitetuista maximi ampeereista.

99
Sähköautot / Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 09.03.09 - klo: 23.08 »
Moe!

Tarvis saada apuja koska omistan tämmöisen setin.http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=2898&SessionCheck=4711&language=en

http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=97214&SessionCheck=4711&language=en

Ajattelin siirtyä lipoihin.
Kysymys kuuluu,että minkähänlaisen lipon/lipot tuo moottori tarvitsee ettei kyykkää heti lähdössä?

No tuohan on helppo nakki, moottori ottaa jatkuvaa 48A eli jos lipo on 4000mAh ja 15c jatkuvaa (=60A) kestää se kepoisasti tuon koneen....
3200mAh 15c on juuri rajoilla (pieni turvamarginaali kannatta aina pitää), eli 48A saadaan 3200mAh 15c akusta ulos.

100
Sähköautot / Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 09.03.09 - klo: 22.20 »
Teho on kierrosluvun ja vääntövoiman tulo, ei tosin ihan suoraan, väliin tarvitaan joitain muuntokertoimia, mutta ovat kuitenkin suoraan verrannollisia keskenään. Kaksi kertaa kiertävämpi kone (olettaen, että vääntömomentti on vakio kaikilla kierrosalueilla) antaa kaksinkertaisen maksimitehon.

(Kilo)watti, kuten hevosvoimakin ovat aikasuureellisia yksiköitä. (Vääntö)momentti, eli voima sen sijaan on vektorisuure.

No yli puolen sataa harjatonta omistaneena voin sanoa että sillä kv arvolla ei todellakaan ole tehon kanssa tekemistä muuten kuin yhden valmistajan saman sarjan moottoreita verrattaessa.
Ainoa asia millä tehoa voi verrata on maximi ampeerit kertaa moottorin hyötysuhde (ja kertaa voltit niin saadaan todelliset watit).
Niissä on liian paljon muuttujia, käämityksen tyyppi (kolmio vai tähti), onko kannu käämitty "kieteisesti", kuinka vahvalla langalla, magneetin laatu (Mitä N sarjaa) ym....
Vähän sama jos mitattaisiin 2 litraisten autojen tehoja pelkällä maksimi kierroksilla, eihän se koko totuutta kerro lähellekkään.

101
Traxxas / Vs: Traxxas Revo
« : 09.03.09 - klo: 21.38 »
#HPI-7177: Chevrolet El Camino Bodyshell Fits Savage/T-Maxx
saakohan tollasen sovellettua revoon.

Saa vanhaan 2.5 malliin melkein heittämällä, uudempaan 3.3 malliin se on lyhyt.....

102
Lisäksi aivan tuoreena ajatuksena on ottaa Minien (M-03) rinnalle toiseksi luokaksi M-04M runkoiset autot, ts. "takaveto minit" hieman pidemmällä M-rungolla. Kyseinen runko on esim. Alfa Romeo Giulia Sprint GTA. Näillä takapotkuilla ajettaisiin samoilla säännöillä kuin Mineilläkin, paitsi että korit olisi vapaat, eli ei tehäisi Alfa luokkaa.

Ulkomailla joissakin "miniluokan" säännöissä löytyy hyväksyntä myös lyhyille ja pitkille M-03 ja takaveto M-04 alustoille ko luokassa, muistaakseni M-03 ja M-04 alustaisissa oli säännöissä määritelty eri pinjonit (M-04 oli sallittu yksi hammas enemmän).
Pituudesta ei varmaan etuvetoisissa ole mitään etua, sehän on luonnostaan vakaa suorilla, lyhyempi kääntyy taas tosin paremmin.

103
Traxxas / Vs: Traxxas Revo
« : 02.03.09 - klo: 00.36 »
Kaikissa Revoissa on tähän asti tullut mukana vastarina akku (Myös platinium mallissa), toistako akkua varallekko olet hommaamassa?

104
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 19.02.09 - klo: 14.35 »
No eipä ne lipot nyt paljoo enempää maksa kun noi nimhit. Esim noi zippyt. Tosin vaatii sitten lipo laturin

Joo nuo "kiinan" LiPot on halpaa kuin näkkileipä.
2s 4000mAh (7.4v) saa reilusti alle 15€ kpl.  http://ecpower.com.hk/index.php?main_page=product_info&cPath=65&products_id=246
Ja hivenen kalliimpaa, tosin jos tuuri käy huudossa niin saa noin kympillä http://cgi.ebay.com.sg/Batteria-4000mAh-15c-7-4V-2S-Lipo-Helicopter-Nuevo-E_W0QQitemZ140293798948QQihZ004QQcategoryZ167691QQcmdZViewItem

En näe mitään järkevää syytä enään ostella NiMh akkuja, ei edes halpoja......

105
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 18.02.09 - klo: 22.22 »

Jos verrattaisiin saman valmistajan saman mallisarjan koneita, niin suuremman kv,n kone olisi yleensä tehokkaanpi....

Totta totta, tuppaa unohtumaan monasti

Saisivat jokainen koneen valmistaja ilmottaa max tehon/väännön jossakin samassa yksikössä ja samalla jännitteellä. Ei lienee mahoton homma olis kuitenkaan.

Kyllä ns kunnon (perinteiset) harjattomien valmistajat yleensä ilmoittaakin, yleensä jätetään ilmoittamatta jos on jotain "hävettävää" suorituskyvyssä.... ;)

Hyvä esimerkki on LRP 10.5 ("lankainen") vs Lehner Basic 4200.

LRP:een speksit.
RPM² 29.520
Power² 180W
Efficiency 87%
Specific rpm/volt, kv 4.100

Ja liki vastaavan Lehner Basic 4200 speksit.
Kv 4200
Output=281 watts @6.66 volts
85% efficiency @26456 rpm

Yllättäin Lehnerissä on 101W enemmän tehoa, ja huomoitavaa vielä että vain 6.66v jännitteellä!


106
Traxxas / Vs: Traxxas Revo
« : 09.02.09 - klo: 21.20 »
kannattaako poltis jumittaa kakkosvaihteelle suoraan
Ei koska kiihtyvyys kärsii...

107
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 09.02.09 - klo: 00.50 »
Juu tuosta luin kanssa. Ärsyttää vaan kun paketin pitää olla RTR, olisi mukava kasailla auto alusta loppuun ite ja näin myös nähdä auton tekniikka paremmin yms. Minkäslainen radio autossa on mukana? Itselläni on jo kyllä radiolaitteet autoon ja tarkoitus olisi myös ottaa ja vaihtaa moottori ja säädin hiilettömään kokonaisuuteen.

:EDIT
     Onkos autoon saatavana vakio koria maalaamattomana, koska tuo vakiokorin maalaus on ruma

Radiot ei kehuja ansaitse, ovat ennemminkin mukana jotta paketti on RTR (Traxxasin 2.4Ghz radioita odotellessa).
Tuossa Slashissa ei paljon kasaamista ole, sinänsä sama onko RTR vai ei (Auton purkaa JA kasaa varmaan alle tuntiin).
Kaikkia Traxxasin koreja saa tietääkseni maalaamattomana, Slashin maalaamattoman korin varaosanumero on 5811. http://www.traxxas.com/PDF-Library/5805_parts.pdf

Slashin räjäytyskuvat löytyy täältä. Slash exploded views.

108
Traxxas / Vs: Traxxas Revo
« : 09.02.09 - klo: 00.33 »
tos kävin koe ajelemassa niin tuli ongelma että jostain antaa periksi kun kone käy ja ajaa mut ei anna kaikkia tehoja renkaille, et luistasko kytkin vai onko jossain muussa ongelma.

Ettei slipperykytkin olisi vaan liian löysällä, sen tiukkuus säädetään siitä spurrin keskellä olevasta mutterista

109
Suur kiitos järjestäjille, mukavaa oli päästä pitkän tauon jälkeen tuulettamaan sharkkia....
Milloinkas seuraavan kerran Haapamäen yhteiskoululle on väkeä tulossa ajamaan?


110
Traxxas / Vs: Traxxas Revo
« : 08.02.09 - klo: 14.13 »
mitä kantsis tehä kun toi vauhti pyörä on kulun. siitä mistä se kiristetään ja johon tulee kytkin palat sitävasten.
Mhh.. miten se on mahdollista, omissa Revoissa se on ollut niin tiukalla että on ollut tuskaa saada yleensäkkin vauhtipyörä irti....
No eipä siihen montaa konstia ole, joko prikka kiristys mutterin alle (sen verta iso ettei ota kartiokiilaan kiinni), lyömällä reikää pienemmäksi (vatii sopivat välineet ja taitoa) tai ostamalla uusi vauhtipyörä.

111
Traxxas / Vs: Traxxas E-Revo
« : 08.02.09 - klo: 13.14 »
Teräsakselit vaan kehiin - ei nuo muoviset oikein kestä talvella, eikä pitemmän päälle muutenkaan.
Eikös se ollut 3.3 versiosta konvertoitu?
Traxxasin omat vetarit tästä.

No neljä Revoa omistaneena voin sanoa että kyllä ne muovisetkin kestää, tosin on minullakin tullut yksi valuvikainen vetari joka murtui ristikon lenkistä....
Yleensä polttisrevossa nuo akselit kestää yli kahden koneen iän, sen jälkeen ristikon lenkit alkaa olla väljän oloiset.
Tosin nuo Traxxasin omat teräsvetarit on varmankin parhaat koska ovat suojattu kummastakin päästä (Pysyy vaseliinit sisällä joka takaa pitkän keston ristikoille), toisekseen niihin saa myös varaosina kaikki "hilut" eriksen.

112
Traxxas / Vs: Traxxas Revo
« : 07.02.09 - klo: 00.18 »
Servolla et saavuta periaatteessa mitään hyötyä alkuperäiseen nähden, jo 6kg vääntävällä servolla saat revon pysähtymään nokan kautta kerien.
Alu ohjausvarretkin on vain hetken kosmeettinen ilo, myöhemmin kivistä kolhuja saaneena ennemminkin painajainen... ;)
Jos sinulla on ns tavallinen 3.3 Revo hommaa ennemmin pidemmät servohornit (kääntyvyyttä lisää, osanumero 5345R maksaa 6-7€) ja uusi ohjausvarren stoppari (Johon lisätty myös kääntyvyyttä, osanumero 5343X, maksaa 3-4€).
Myöskin kannattaa harkita Traxxasin 17mm hexisarjaa (Osanumero 5353X, maksaa noin 22€) niin voi käyttää edullisia truggyjen vanteita/renkaita, renkaat/vanteet pysyvät myöskin paremmin kiinni noilla 17mm hexeillä (Tosin ei käy tietenkään vanhoille 14mm hexille tarkoitetuille vanteille)...
Traxxasin uusi isompi ilmanputsari (jos ei ole ennestään) kannattaa myöskin hankkia, siihen käy normalit 1/8 crossareiden ilmanputsarit (Täydellisenä sarjana, kaula, suodatinrunko, jalka sille ja suodatin, osanumero 5266 maksaa noin 13€).

113
HPI / Vs: HPI Savage Flux HP
« : 06.02.09 - klo: 22.51 »
Noo se tahtoo näissä korkeamman painopisteen omaavissa (sähkö)vehkeissä olla ihan normaalia.  :smiley:

Hmm korkean.... "maha" jopa roikkuu alempana kuin diffikoteloiden alapinta (Savage X:ässä on sentään vyötärölinja muutaman sentin korkeammalla)...
Ei tee hyvää kyllä maasto-ominaisuuksille, taitaa truggykin pärjätä paremmin metsällä kun niissä on sentään tasainen pohja. ;)





Extra-Low CG

The Flux Tork 2200 motor sits extremely low in the chassis, providing as low a centre of gravity (CG) as possible, and the twin battery packs ride on the outside of the TVP chassis members, where the tuned pipe and fuel tank on a nitro-powered Savage would usually rest. The low CG gives you extra control and cornering ability, allowing you to rule the corners on the track and pull off spectacular stunts to impress and wow your friends!

The picture to the right shows the Savage Flux HP chassis with the battery case removed, showing you how low the motor sits in the chassis.

114
Traxxas / Vs: Traxxas Revo
« : 06.02.09 - klo: 20.25 »
kiitos neuvosta toiko käy suorilt paikalleen. aika karvas hinta

Käy heittämällä, myös servohorni käy (Traxxas käyttää samanlaista servon akselia kuin Futaba ja TT).
Tuo on hyvä... kestävä ja voimakas, myös itse käytän samaa servoa Revossani....

115
Sähköautot / Vs: bandit traxxas
« : 02.02.09 - klo: 22.05 »
Tuskipa moottori ja nopari täyttää kisasääntöjä. Menisivät vaihtoon. Ja se on sitten eri asia, kuinka helppoa tuosta on säätää mm. rengaskulmia...

Säätimillä ei ole mitään rajoituksia, moottorilla on jos kisata haluaa.
Toisekseen ei Banditilla kyllä kisoja voiteta, se on tehty 100% hupiajeluun.
Ko auto on aivan liian järeää tekoa ja eikä säätöjä tosiaan pahemmin löydy niin kuin oikeista kisavehkeistä.

116
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 01.02.09 - klo: 14.03 »
Golden Horizons on näköjään tuonut markkinoille paljon alumiini osia Stampedeen.

117
Polttisautot / Vs: Traxxas revo 3.3 Vs Hobao hyper7.
« : 01.02.09 - klo: 01.47 »
e: Nykyään eivät taida olla sallittuja tukki kisoissa kuin keskidiffillisenä (vaihteettomana), esim. finnish openissa (kerhokisahan sekin on).

Mistäs tuo keskidiffi truggyluokkaan on keskitty, jenkeillä ROAR ja RC Pro series säännöissä ei ole tuota keskidiffipakkoa.
Onhan ofnallakin puhdas tryggy jossa ei ole keskidiffiä, ja löytyy myös muutamia "kiinalaisia" halpis tryggyjä joista myös uupuu tuo keskidiffi!



No keskidiffi ei ole revolle ongelma niin kuin tuossa selvensin, joillekkin puhdasverisille truggyille se sitten onkin (mikä on tuon säännön vuoksi aivan älytöntä). ;)

EDIT. Vaihteen on kielletty jenkeillä tryggyluokassa.

118
Sähköautot / Vs: LRP Shark RTR krossari 1:18 luokkaan
« : 29.01.09 - klo: 00.37 »
Käykö kaikki vandettan varaosat suoraan sharkkiin?
Käy, samoja autoja ovat...

119
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 28.01.09 - klo: 22.49 »
Kyllä se jäykkyys muuttuu kun iskarin alapäätä ulommas siirtää.
Silloin kun spedessä on tukivarret vaakatasossa ajettavuus paranee roimasti, ei ole kiikkerä käännöksissä eikä kaadu niin helposti.

120
Traxxas / Vs: Traxxas Revo
« : 26.01.09 - klo: 22.17 »
Tämä on toiminut ihan hyvin:
http://www.rcplanet.com/Traxxas_Header_Exh_Tube_Alum_Spring_Mnt_TRX_3_3_p/tra5340x.htm

Tuo on hyvä...
Toisaalta ei niitä alkuperäisiäkään solkenaan mene jos putki on oikein asennettu, se ei saa väännättää käyrää (Käyrä oltava suorassa linjassa pillin kanssa)sekä pillin ja käyrän väliin on jäätävä silikoniletkua väliin niin etteivät ne ota toisiinsa kiinni.
Tärinä murtaa putken juuresta poikki muutoin nopeastikkin, uudella käyrällä tuo ongelma on eliminoitu.

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 59