Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - RC Foobar

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 14
91
Yleinen keskustelu / Vs: Suurajot 2014
« : 21.02.14 - klo: 18.34 »
Saahan sitä ideoida ja innostua :) ... ei mitään suurta ja ihmeellistä ikinä tapahdu, ilman että joku sen keksii ja siitä innostuu.

Pidetään tosiaan huoli että vähintäänkin jotain hauskoja vapaamuotoisia kokoontumisia tapahtuu, jonne mielellään tulisi vähän enemmänkin porukkaa kerralla.

Kävin kurkkimassa sitä Espoon Lindankujan aukeata ja se on tosiaan kyllä hyvä. Nyt vähän sohjon peitossa, mutta iso ja kiva paikka kunhan kuivuu vähän. Tai jäätyy kunnolla.

92
Yleinen keskustelu / Vs: Suurajot 2014
« : 21.02.14 - klo: 18.05 »
Alastaro! Hiaano idea. Pitää selvittää, miten se voisi järjestyä.

Kaivopuisto olisi edelleen silti mainio, paikka on upea ja PR:ää tulisi rutosti.

93
Yleinen keskustelu / Vs: Suurajot 2014
« : 21.02.14 - klo: 16.44 »
Ytimessä ei kyllä VARMASTI saa millään bensanorsuilla ajaa.. Tykkää hyvää noi Kaivopuiston asukkaat  :wink:

Se selviää kysymällä. Pidetäähän siellä konsertteja.

94
Yleinen keskustelu / Vs: Suurajot 2014
« : 21.02.14 - klo: 16.30 »
For the record - mä oon koko kalustolla mukana: iso ja pieni Savage Flux, Super 5SC Flux, King Motor Baja, sekä kaikkea mitä tässä sattuu tulemaan hankktuksi tässä välissä :)

95
Yleinen keskustelu / Vs: Suurajot 2014
« : 21.02.14 - klo: 16.02 »
Jos huomiota halutaan niin tuolla Helsingin keskustassa on Kaivopuiston laidalla Meripuisto, joka on tosi iso ja tasainen paikka. Pituutta on yli 200 metriä, leveys noin 50-80 metriä.

Lupa pitänee hankkia jne, mutta paikkana tuo olisi tosi loistava jonain kesälauantaina ja/tai -sunnuntaina.

Olisi tosi hieno paikka ja harrastus saisi valtavasti huomiota. Telkkariin varmasti myös pääsisi.

96
Yleinen keskustelu / Vs: Suurajot 2014
« : 21.02.14 - klo: 15.39 »
Hyviä pointteja. Eli parempi ettei liian massiivista tai raskasta tapahtumaa tavoittele.

Voisi olla tosiaan kiva että olisi useammankin kerran kesän aikana tällainen kokoontuminen.

Katsotaan, ketä tämä kiinnostaa ja sitä mukaan voidaan kokoontua.

PK-seudulla voisi ainakin olla jokunen päivätapahtuma. Pohjoisempana myös omia.

Ja ainakin yhden kerran olisi kyllä tosiaan kiva ottaa jossakin keski-Suomessa sellainen kokoontuminen, jossa voisi tavata kauempaakin tulevia.

Olisiko jonain kauniina päivänä kenties se Yyteri sellainen?

97
HPI / Vs: HPI Baja Super 5SC Flux 1/5 RTR
« : 21.02.14 - klo: 15.26 »
No onpa sulla sitten niitä osia ...

98
Yleinen keskustelu / Vs: Suurajot 2014
« : 21.02.14 - klo: 15.24 »
Tärkeimmät ensin päätettävät asiat ovat aika ja paikka.

Paras sijanti olisi noin suunnilleen Tampere, ehkä Jyväskylään päin. Joku mahdollisimman upea paikka olisi tärkeä löytää.

Mitäs hyviä paikkoja olisi olemassa?

Yyterin dyynit tietenkin myös houkuttelevat.

Kesäkuussa ei vielä olla lomalla, mutta voi olla ihmisillä kiireitä.

Heinäkuussa on lomat. Onko se sitten hyvä vai huono aika?

Elokuun alkupuolella ei ole enää täysi lomasesonki, mutta alkupuolelle pitäisi osua, ennen kuin koulut alkaa.


99
HPI / Vs: HPI Baja Super 5SC Flux 1/5 RTR
« : 21.02.14 - klo: 15.15 »
Nyt Alzan pukki lähti tulemaan.

100
Team Losi / Vs: Desert buggy XL 1/5
« : 21.02.14 - klo: 15.00 »
Eri luokkien valitut edustajat voisi kyl ihan huviksi käydä myös mittelöön keskenään :)

Siis ei tietenkään mitenkään vakavasti mutta hauskaahan se voisi olla.

101
Team Losi / Vs: Desert buggy XL 1/5
« : 21.02.14 - klo: 14.58 »
Eri luokkien valitut edustajat voisi kyl ihan huviksi käydä myös mittelöön keskenään :)

Siis ei tietenkään mitrnkään vakavasti mutta hauskaahan se voisi olla.

102
Team Losi / Vs: Desert buggy XL 1/5
« : 21.02.14 - klo: 14.35 »

103
Yleinen keskustelu / Suurajot 2014
« : 21.02.14 - klo: 14.35 »
Volvospedellä oli mainio idea tuolla Losi DBXL sähkökonversio-sivulla:

... pitäiskö kesällä koittaa jossain sopivan isolla hiekkakentällä, syrjäisellä fudiskentällä tms. tasasella laanilla miten eri kokoluokkien vehkeet kiihtyy ja kulkee. Toi samulin 1/5 sähkis vie tietysti voiton... vai viekö?! 1/8 monsut viriteltyinä kulkee kans kuin pieni eläin, eikä ne tehokkaat bensapelitkään hitaita ole vissiin..

Jollain hot wheels tutkalla vois mitata huippuja  :police: ja lisäks ottaa pareittain kiihytyksiä yms. Pääasiahan olis kuitenkin tavata toisia harrastajia ja nähdä erilaisia hienoja autoja.

Miten olisi, jos tällaiset järjestäisi kesälle 2014?


104
Team Losi / Vs: Desert buggy XL 1/5
« : 21.02.14 - klo: 14.27 »
Sorry kun tää karkaa topikista jo hieman, mutta pitäiskö kesällä koittaa jossain sopivan isolla hiekkakentällä, syrjäisellä fudiskentällä tms. tasasella laanilla miten eri kokoluokkien vehkeet kiihtyy ja kulkee. Toi samulin 1/5 sähkis vie tietysti voiton... vai viekö?! 1/8 monsut viriteltyinä kulkee kans kuin pieni eläin, eikä ne tehokkaat bensapelitkään hitaita ole vissiin..

Jollain hot wheels tutkalla vois mitata huippuja  :police: ja lisäks ottaa pareittain kiihytyksiä yms. Pääasiahan olis kuitenkin tavata toisia harrastajia ja nähdä erilaisia hienoja autoja.

Loistava idea!

"Suurajot" :)

105
Team Losi / Vs: Desert buggy XL 1/5
« : 21.02.14 - klo: 12.36 »
Toki toi 4.2V on siinä akussa suht pienen hetken vaikkakin ei pieni lasku tässä kauheasti haittaa  :wink:

Joo nopeasti se siitä laskee. Samulin nopari kestää 250 A jatkuvasti, 350 A muistaakseni 5 sec piikkeinä.

250 A jatkuvalla virralla:

4,2 V -> 14,7 kW / 19,7 hv
3,8 V -> 13,3 kW / 17,8 hv
3,5 V -> 12,3 kw / 15,6 hv

350 A piikkivirralla:

4,2 V -> 20,6 kW / 27,6 hv
3,8 V -> 18,6 kW / 24,9 hv
3,5 V -> 17,1 kW / 22,9 hv

... puhumattakaan siitä, että tuolla olisi 16S eikä vain 14S ... silloin tulisi 14% lisää tehoja. Tuo isoin 27,6 hv olisi 31,4 hv.

Mu-ha-ha.

106
Traxxas / Vs: 100+ mph
« : 21.02.14 - klo: 12.27 »
Onko tietoa, olisiko joku -- Traxxaksella tai muulla -- Suomessa saavuttanut 100 km/h tai 150 km/h tai 200 km/h RC-autolla, ja onko siitä juttua missään, esim täällä foorumilla?

107
Team Losi / Vs: Desert buggy XL 1/5
« : 21.02.14 - klo: 12.17 »
Vielä vähän teholaskennasta. Kyllä se jotain kertoo siitä, mitä voi odottaa joltakin konversiolta tai uudelta moottori/nopari-kombolta. Esim. perus-Savagessa on 6S ja 120A nopari, joten maksimiteho on 4,2V x 6S x 120A = 3 kW (4 hv).

Nyt jos harkitsee 8S laittamista ja 200A nopari, voi laskea että max teho on 6,7 kW (9 hv).

Eli tuosta tajuu että tehot tuplaantuu.

Jos välityssuhteet pitää samana niin voi tietää, että auton maximinopeus ei nouse, mutta kiihtyvyyden pitäisi olla hurja, renkaat sutii hulluna, ylämäkeen pääsee kovaa, jne.

Jos taas laittaa isomman pinionin niin voi tavoitella sillä voimalla lisää nopeutta. Jne.

Ei nämä laskelmat tietenkään kerro että "onko kivempaa ja kuinka paljon", mutta on näistä IMHO hyötyä.

108
Team Losi / Vs: Desert buggy XL 1/5
« : 21.02.14 - klo: 12.09 »
Eiks noi maksimitehot oo aika teoreettisia kun amppeerit ei nouse tommosiks kuin ihan pieninä piikkeinä ja muutamallakin kilowatilla renkaat sutii jo aivan järjettömästi.

Siis hauskojahan nuo tehot on ja itekki leikkiny ylitehokkaalla 1/8 autolla, mutta jos kattoo vaikka youtubesta losi 5ive sähkökonversioita, niin castlen xl2 combolla (8s) ne jo lentää, ja losi on painavin noista 1/5 tankeista.
Eli pitäis kyl riittää aika pitkälle tommonen "budjetti" sähköistyskin. Tietty jos ajopaikka on tarpeeksi iso ja laakea, niin tehoja voi käyttää enemmän.. niinkuin jossain jenkkipoikien hiekkadyyni videoissa.
Minusta myös kohtuu höpö höpöä laskea teoreettisia tehoja tai teoreettisia max nopeuksia kun ei niihin oikeen ikinä pääse.. Suuntaa toki antaa jos haluaa hammastaa tietyllä tavalla. Mutta auto näyttää ainakin omaan silmään menevän yhtä kovaa kuin joku 1/10 Rustleri järjettömällä koneella kokoonsa nähden  :smiley: Se mikä musta näissä onkin se idea, että saadaan auto kulkemaan yhtä hyvin vaikka painoa on tolkuttomasti enemmän  :wink: Ei se, että ne menis miljoonaa  :laugh:

Juu. Mutta toisaalta Samulin telemetria kertoo että se pääsi 260 ampeeriin tuolla pienellä jääkentällä, eli "huonoissakin" olosuhteissa se sai lelustaan ulos just sen, mitä "teoreettiinen" laskukaava kertookin. Eli ei se ihan pelkkää teoriaa ole.

109
Team Losi / Vs: Desert buggy XL 1/5
« : 21.02.14 - klo: 11.58 »
Ihan vaan tuli mieleen... pystyykö noitten sähkökoneitten vääntöä laskemaan??

Dynamometrillä voi mitata. Enpä tiiä paljonko moiset maksaa.

Moottorivalmista mielellään ilmoittaisi väännön moottorin spekseissä. Enpä ole nähnyt että kukaan ilmoittaisi. En ole Lehneriltäkään nähnyt, mutta ehkä en ole katsonut niiden sivuilta riittävän tarkasti. SkyRC ei ainakaan Beast-koneidensa vääntöä ilmoita.

Netissä on juttuja, jonka mukaan väännön voisi laskea suoraan kaavalla tehosta ja kierrosluvusta. Kenties. Nyt ei ihan osaaminen riitä että voisin tietää, voiko noin tosiaan tehdä. Vääntöön kuitenkin tiettävästi vaikuttaa mm. moottorin fyysinen koko - halkaisija - ynnä muuta. Epäilen että ei se ihan kaavalla tule. Ehkä toisaalta suuntaa-antavasti.

110
Team Losi / Vs: Desert buggy XL 1/5
« : 21.02.14 - klo: 11.13 »
Mutta ennenkaikkea mulla on meidän hiekkalaatikon tehokkain sähkö auto.. muhahaaa... :evil:

Vain niin kauan kunnes joku laittaa 16S ja 400A ... 36 hv :grin:

111
Team Losi / Vs: Desert buggy XL 1/5
« : 21.02.14 - klo: 11.08 »
Kilowatti per kilo. Aina hyvä tavoite :)

112
Team Losi / Vs: Desert buggy XL 1/5
« : 21.02.14 - klo: 10.28 »
Eiks noi maksimitehot oo aika teoreettisia kun amppeerit ei nouse tommosiks kuin ihan pieninä piikkeinä ja muutamallakin kilowatilla renkaat sutii jo aivan järjettömästi.

Joo ilman muuta näinhän se on. Toisaalta niinkuin Samulikin kommentoi, hyvällä pidolla virrat nousee jatkuvammiksi lähelle ylärajaa.

Mutta nuo maksimiteholaskennat antaa jonkun tavan verrata näitä tehoja ja virityksiä.

Todellisuudessa esim. kuskin taidoilla on myös iso käytännön merkitys, kaasukäyrä, renkaiden pito, akkujen lataus, yms yms yms ...

Mutta aina on hyvä aloittaa tuosta teoreettisesta maksimista. Aina se toteutuma on enintään se, tai jotain vähemmän.

113
Team Losi / Vs: Desert buggy XL 1/5
« : 21.02.14 - klo: 08.47 »
Akut jo löytyykin (Gens Ace ja nVision 90c). Niin kyllä se varmaan kulkisi..entä mitkä välitykset kannattaisi Beastille laittaa?

Mä aloittaisin siitä, mikä Samulilla on eli 16T pinioni.

Samuli, onko se mod 1.5?

114
Team Losi / Vs: Desert buggy XL 1/5
« : 21.02.14 - klo: 08.37 »
Älkääs nyt vetäkö hernettä nenään mutta miten tämä auto liikahtais 8s-sähköillä? Mietin vain että siihen saattais budjetti riittää.

8S-moottori on reilun satasen (esim SkyRC X528) ja nopariksi vaikka Turnigy 200A, toinen satanen. Turnigy 4S-akut on noin 55 kpl. Eli 8S-konversio olisi noin 350 plus kaikenlaista pientä.

Liikkunee oikein hyvin.

Tuo X528 tuottaa 7,35 kW ja Samulin max-tehot on noin 15 kW.

Eli puolet olisi tehoista. Veikkaan että riittää hyvin ja olisi todella hauska ajettava - vaikkei aina ihan Samulin kyydissä pysyisikään :)


KORJAUS: Turnigyn noparin maksimivirta on 193 A, joten vaikka akut olisi ihan täysi eli 4,2 V per kenno, tulee max tehoksi 193 A x 4,2 V x 8S = 6,5 kW

115
Team Losi / Vs: Desert buggy XL 1/5
« : 21.02.14 - klo: 07.35 »
Cool. I'm in :)

116
Team Losi / Vs: Desert buggy XL 1/5
« : 21.02.14 - klo: 00.27 »
Joo oli vissiin kasaajalla jäänyt lukitteet laittamatta. Katselin datan tiedonkeruusta niin sellaisin 260A piikkejä. Eli noin 13000w luokkaa ollu tehot noilla nastarenkaiden pidoilla.

Jos akut oli lähellä täyttä eli sanotaanko 4 V/kenno niin tehopiikki on ollut 4 x 14 x 260 = 14500 wattia.

Jos 4,2 niin 15300 wattia.

Eli siis 19,5 hv - 20,5 hv.

Ei paha.

117
Sähköautot / Vs: Turnigy Trackstar 200A 8S Opto ESC
« : 20.02.14 - klo: 23.10 »
Tilasin noita kortteja neljä kpl. Hitaalla halvalla postilla. Kunhan joskus saapuvat niin myyn kolme kpl pois.

118
Sähköautot / Vs: Turnigy Trackstar 200A 8S Opto ESC
« : 20.02.14 - klo: 23.06 »
ESCin sivulla taas lukee

This ESC is programmable via the Trackstar Programming card.

119
Sähköautot / Vs: Turnigy Trackstar 200A 8S Opto ESC
« : 20.02.14 - klo: 23.05 »
Käykö tämä kortti tähän 200A vehkeeseen?

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14631__Turnigy_TrackStar_ESC_Programing_Card.html?strSearch=Trackstar%20card

Kuvauksessa lukee "Suits Turnigy Track Star 18A,100A, 120A (1 Cell) and 150A ESCs"

120
Team Losi / Vs: Desert buggy XL 1/5
« : 20.02.14 - klo: 23.00 »
Bongattu:

Lainaus
Aihe: Desert buggy XL 1/5  (Luettu 9999 kertaa)

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 14