Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - ClodZ

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 27
91
Sähköautot / Halpis micro rc-autot
« : 26.10.05 - klo: 23.25 »
Jep ajatusvirhe, sarjassa. Piiri kestää kahden kennon jännitteen ainakin omassani. Ajatuksen sain joltain jenkkifoorumilta missä olivat noita viritelleet.

92
Sähköautot / Halpis micro rc-autot
« : 26.10.05 - klo: 22.45 »
Itselläni on kanssa tuollainen, päivitin siihen isommat akut ja tuplajännitteen - rinnan kaksi kennoa. Tehonlisäys on todella suuri.

93
Sähköautot / Dickie Amphy Star
« : 25.10.05 - klo: 22.11 »
Auto tarvii 9,6 volton akun. Epäilen että radiopiiri ei toimi 7,2 voltilla, eikä taida akkukaan mahtua. Toki itse voi kasta AA-kennoista hyvän akun, niiden mahhi-määrät alkaa olla huimia.

94
Sähköautot / Dickie Amphy Star
« : 25.10.05 - klo: 17.29 »
Norsumalli, militäärissä näyttäisi muuten olevan silmämääräisesti huonompipitoiset renkaat...

95
Sähköautot / Dickie Amphy Star
« : 23.10.05 - klo: 20.32 »
Lainaus käyttäjältä: "tumppi91"
kuvassa näyttäis olevan muovirenkaat :D onko näin?onko kukaan viritelly tota jo?? :D


Renkaat ovat pehmeää kumia ja pito on riittävä, uskoisin että suhde kulumisherkkyyden ja pidon välillä on aikalailla kohdillaan.

96
Sähköautot / Dickie Amphy Star
« : 16.10.05 - klo: 15.11 »
Sorsien kivittäjät kannattaa uittaa ensi tilassa lammessa.

Automaattinen pilssipumppu olisi varmastikin melko helppo rakentaa auton pissapojan pikkupumppua ja kosteuden tunnistavaa kytkintä käyttäen. Tosin kovin suurta käyttöä sille ei olisi, pitäisi varmaan tahallaan ajaa kansi auki, että pääsisi käyttämään toimintoa.

Sanppa olet oikeassa noiden ajolinjojen suhteen, lisäksi pohjan sileä muotoilu ja varsin loiva etuylitys mahdollistavat aika korkeidenkin kynneysten ylittämisen, edellyttäen että vauhtia on riittävästi.

Mietin tuossa, että tehoa olisi varmasti kahden potkurin pyörittämiseen. Ropelli on aika vaatimattoman kokoinen, mutta ilmeisesti vauhti on silti riittävä vedessäkin - mutta kahdella potkurilla voisi vetää uistinta.  :D

97
Sähköautot / Dickie Amphy Star
« : 16.10.05 - klo: 12.46 »
En usko että tuohon kannattaa/voi juurikaan potkua lisätä, ajo-ominaisuudet eivät riittäisi kovempiin vauhteihin ja toisekseen välitykset ovat niin lyhyet, että ihmeitä ei olisi odotettavissa. Voimaa autossa on tuollaisenaankin, välitykset vain rajoittavat menoa. Ja niiden muuttaminen leikkiautoissa onkin sitten toinen juttu. Eikä se vauhti mielestäni tässä se vekottimessa se juttu olekaan, vaan että sillä voi ajaa sekä vedessä, että maalla, vedessä ja maalla, vedessä, maalla.

98
Sähköautot / Re: Hauska peli...
« : 15.10.05 - klo: 22.57 »
Lainaus käyttäjältä: "sanppa75"
A-star kulki yllättävän virkeästi rannan pikku nurmikossakin ja vesi-ajokin toimi paljon paremmin kuin odotin.. Rannalla kulkee reipasta kävely vauhtia ja vedessä n. puolet siitä.


Huomasitko mitään ongelmaa sen suhteen, että kumit pyörisivät vanteillaan? Toisaalta se on hyvä piirre, koska rattaiden kestoikä varmasti kasvaa vähentyneiden terävien liikkeiden suhteen, mutta harmittavasti myös heikentää etenemiskykyä - en ole päässyt omaani vielä kokeilemaan vedessä, mutta moisen huomion tein pihamaalla pyöritellessä.

99
Sähköautot / Dickie Amphy Star
« : 13.10.05 - klo: 22.17 »
Lainaus käyttäjältä: "Jartsa"
Asiallinen ohjaus, tuonnehan saisi kunnon servonkin!  :)
Itsekkin katselin tuota Lidlissä mutta ajattelin että on noita "rojuja" tarpeeksi.


Jep, on ylimaallisen hienoa, että Nikko ja myös muut leluvalmistajat ovat siirtyneet käyttämään standardikokoista ohjausyksikköä, joka on mitoitettu täsmälleen normiservon ulkomittojen mukaan kiinnityskorvakkeita myöden. Tämä tekee oikean servon asentamisen todella helpoksi, ylimääräisiä reikiä tai muita virityksiä ei tarvita. Kuvassa ko. ohjainpalikkaa ei näy, se piileskelee punaisten osien alla - muutaman ruuvin joutuu irrottamaan, että osaan pääsee käsiksi, mutta puhutaan kuitenkin vain muutaman minuutin hommasta kaikkineen.

Olen kanssa tuhat kertaa päättänyt, että halpislelujen ostelu saa jäädä ja keskityn "oikeisiin rc-autoihin"...vaan aina sitä tulee vastaan jotain mielenkiintoista ja mikäpäs siinä, jos saa mukavaa ajankulua pienellä rahalla. Kaikenkaikkiaan mullakin taitaa erilaisten radio-ohjattavien vekottimien määrä olla lähempänä kolmea kymmentä, toiset toimivat, toiset eivät, joitakin ei ole koskaan edes kokeiltu. Aikuisena olemisen paras puoli onkin siinä, että voi tehdä suunnilleen mitä haluaa - ja näin se sitten ilmenee.

100
Sähköautot / Dickie Amphy Star
« : 13.10.05 - klo: 20.59 »
Vastaan itse kysymykseeni...vedeltä suojaaminen on tehty ihan fiksusti, rungon ja korin välissä on tiivistenauha, akku on omassa ammeessaan rungon sisällä, joten pohjalle mahdollisesti kertyvä vesi ei pääse kosketuksiin sen kanssa. Piirilevy on pakattu erilliseen muovipakkaukseen ja piirilevy näkyy olevan huolella vahattu. Johtojen läpiviennit on tiivistetty kuumaliimalla. Ohjauksesta huolehtii Nikoistakin tuttu servon näköinen ja kokoinen moottorimokkula ts. sen voi korvata tarvittaessa oikealla servolla mitään muutoksia tekemättä.

Yksi mahdollinen ongelma on erilaisten ruohojen kiertyminen taka-akselille, renkaat on kuitenkin helppo irrottaa, ne ovat kiinni pienellä heksillä akselissa ja messinkiheksin sisäpinta on kierteytetty lukitsevaa ruuvia varten - ratkaisun pitäisi kestää väsymättä.

Voimansiirto on melko äänekäs, joka johtuu suurimmalta osin lyhyestä välityksestä. Toivottavasti se myös kertoo rattaiden reilusta mitoituksesta.

Markkinoilla on aika vähän amfibiolaitteita, vanhemmista malleista löytyy aika hyvin infoa, tai ainakin kuvia aiheen ympärille tehdyltä sivustolta:

http://schwimmwagen.free.fr/

Sieltä myös oheinen kuva Amphy Starin sisuskaluista:

101
Sähköautot / Dickie Amphy Star
« : 13.10.05 - klo: 08.09 »
Hiukan piti kokeilla heti kun akkuun ilmestyi virtaa - välitykset ovat todella lyhyet, auto on siis hidas mutta vääntöä tuntuu riittävän senkin edestä. Jo näin etukäteen kaipaisin kyllä nelivetoa, veikkaan että rantautuminen helpottuisi huomattavasti...tai sitten maalle pitää tulla perä edellä. Palokuntaversio on muuten kolmikanavainen, ylimääräisellä kanavalla ohjataan paloruiskua, harmi ettei sitä tässä ole, siitä voisi askarrella automaattisen pilssipumpun.

JVL: meneekö korin sisään aallokossa vettä, pitäisikö kansiluukkuun askarrella jonkinlainen tiiviste?

102
Sähköautot / Dickie Amphy Star
« : 12.10.05 - klo: 20.48 »
Tai 27-vuotiaalle kuskille. :D Pakko oli poimia laite mukaan kun olen pitkään koittanut löytää jostain rc-amfibion, tarjonta on vaan ollut kovin heikkoa. Mainiota ettei mun oikea laturi lataa kuin 7 kennoa, joudun käyttämään paketin mukana tulevaa 150 milliamppeerin raivokkaalla virralla lataavaa kalikkaa ~8hr.

103
Sähköautot / Dickie Amphy Star
« : 12.10.05 - klo: 20.25 »
Lainaus käyttäjältä: "tapsa92"
Kulkeekohan toi kovaa :? .


Veikkaisin että reipasta kävelyvauhtia, eli ei. Akku on edelleen latautumassa, joten koeajoraporttia ei ole vielä valmiina. Sen verran uskallan kuitenkin ennustaa, että jatkossakin turistien pytyt pokataan jollain muulla autolla.

104
Sähköautot / Dickie Amphy Star
« : 12.10.05 - klo: 20.15 »
Joskus aiemmin oli juttua näistä Dickien amfibioista, Dickien leluja on aika vaikea löytää Suomesta mutta Lidlistä löytyi moinen vekotin - ja vieläpä edullisesti. Jenkeissä ja Saksassa, missä markkina-alueet pääsääntöisesti ovat, hinnat ovat olleet 40-90 taalan välillä, Lidlissä laite oli 35 euroa. Paketti sisältää auton, ohjaimen, akun (9,6V) ja laturin.

Vehje siis kulkee niin maalla kuin vedessäkin, videoiden perusteella vedessä eteneminen on yllättävän nopeaa ja auton voi ajaa laituriltakin järveen, vesitiiviys on siis hyvää luokkaa. Näitä on Tamiyaclubin porukat myös muuttaneet toimimaan kunnon vastareilla, akuilla ja nopareilla - pitää katsoa josko omaan askartelisi myös kunnon sähköt.

Laite on sama malli kuin kuvassakin, tosin meidän lähikaupassa ei ollut kuin safari-teemaan maalattua mallia, joka on kuitenkin melko sympaattisen näköinen. Make love - not war.
 

105
Vapaa keskustelu / Perunatykki
« : 11.10.05 - klo: 15.27 »
Muistakaahan laittaa kännykkäänne tarra kiinni, mihin olette kirjoittanet isolla yleisen hätänumeron. Ambulanssimiehet kertoivat, että todella moni unohtaa jopa tuon yksinkertaisen kolminumeroisen yhdistelmän siinä vaiheessa, kun kaveri vaikkapa palaa.

106
Sähköautot / Virtalähde
« : 10.10.05 - klo: 08.45 »
Itse laitoin kanssa vastuksen ja ruuvasin sen powerin sisältä löytyvään jäähdytysripaan kiinni. Katkaisijaa en laittanut ollenkaan, varsinaista tarvettahan sille ei ainakaan itselläni ole ja nyt on vähemmän vioittuvia osia. Omani piuhat poikkesivat hiukan tämän ohjeen vastaavista, mutta piirilevyn teksteistä pystyi kyllä päättelemään mitkä säästää ja mitkä katkoa.

http://www.pivota.fi/rcflyg/artikkelit/virtalahde.html

Ja varovasti niiden vekottimien kanssa, sitä tuskin voi liikaa korostaa. Jos hiemankaan epäilyttää mitä on tekemässä, niin säästäisin rahaa kunnes powerin voi hakea kaupasta. Tulipalo/sähköiskuriski on huomattava väärin rakennettuna.

107
Sähköautot / Virtalähde
« : 07.10.05 - klo: 22.57 »
En tiedä tarviiko kukaan tätä vinkkiä, mutta itse asensin omaan pc-poweriini kuvassa näkyvän tupakansytytinpaikan. Naaraskappaleen sai upotettua suoraan reikään, mistä johtonippu tulee ulos - ylimääräisiä reikiä ei tarvinnut porata ollenkaan.

Etuna on siis se, että laturin saa kytkettyä sekä auton tupakansytytinpaikkaan että verkkovirta-poweriin ilman ylimääräisiä venkoiluja samalla liittimellä. Lisäksi powerista ei lähde piuhoja, ja mukana on myös kuminen suojahattu, ratkaisu on mielestäni niin turvallinen kuin voi olla? Omaan silmään ratkaisu näyttää myös melko professionaalilta. Pelkän naaraskappaleen hinta kumisuojan kanssa oli muistaakseni viitisen euroa, alkuperäinen käyttötarkoitus on veneissä käytettävään sähkön ulosottoon.



Löysin Biltemasta vastaavan pulikan, eli:

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=43228.htm&tuote=43228

Tuota neliönmallista aluslevyä en laittanut ollenkaan, lopputulos on kliinisempi ja upotuksen saa syvemmälle. Kuvassa liitin näyttää iljettävän kiiltelevältä, mutta todellisuudessa se on hyvinkin asiallisen näköinen.

108
Yleinen keskustelu / Juggenaut 1
« : 11.09.05 - klo: 20.11 »
Tämä kuva selittää paremmin kuin tuhat sanaa sen, mistä on kyse ykkös- ja kakkosversion välillä. Vasemmalla ensimmäisen version voimansiirto, ja oikealla uudemman version - ei tarvitse olla suurikaan meedio havaitakseen, etä jälkimmäisen rakenne on huomattavasti tukevampi, vaikkei muutos ole toteutuksellisesti suuri.


109
Yleinen keskustelu / Juggenaut 1
« : 08.09.05 - klo: 21.41 »
Muistaakseni siihen sopii Juggernaut II:sen osat, jotka kestävät paremmin - kakkoseversio tuotiin markkinoille nimenomaan sen tähden, että ykkösen voimansiirron ripustukset olivat liian heikot. Ykkösen ostaneet saivat muistaakseni noutaa ilmaiseksi ko. upgrade-osat omaansa.

110
Sähköautot / 4WD-->2WD
« : 04.09.05 - klo: 16.30 »
Tuosta samasta rungosta on olemassa nykyään myös takavetoinen versio, eli viimeisin blackfoot-sarjan malli nimeltä Extreme Blackfoot. Erona noihin nelivetoisiin versioihin on se, että edestä puuttuu voimansiirto ja moottori - eli sinällään nelivetoisesta autosta kyllä voi tehdä tässä tapauksessa melko asiallisen takavedon. Ohessa linkki Blackfoottiin:

http://www.tamiyausa.com/product/item.php?product-id=58312

111
Vapaa keskustelu / Raptori
« : 14.08.05 - klo: 21.08 »
Muistan kyllä kun Moe ilmestyi, ei ollut epäilystä siitä mitä musiikkia koulussa välitunneilla kuuli. Todella kova levy, vaikka olikin kieli poskessa tehty.

112
Sähköautot / Nallelle Uusi Elämä -projekti
« : 12.08.05 - klo: 20.29 »
Lainaus käyttäjältä: "Scrap"
Anteeksi keskeytys, mutta ne kaksi akselin osaa ovat nimenomaan vetoakseleita. Tarkoitit varmaan nivelvetoakseleita jotka löytyvät erillisjousitetuista akselistoista.


Jep, termi/ajatusvirhe minulta.

113
Sähköautot / Nallelle Uusi Elämä -projekti
« : 12.08.05 - klo: 17.02 »
Lainaus käyttäjältä: "Kuula"
Voi ***kele... Taidan saada vääntää patenttia ihan urakalla, ellei karhun "laakeripesät" kävis sopivasti tuohon omaan... Onko se vetoakselin pää edes normaali kuppi johon käy kyöstin vetarit? :D


BB:ssä on jäykkä taka-akseli, joka muodostuu kahdesta osasta. Vetareita ei siis ole, koska nämä akselit kiinnittyvät toisesta päästään renkaaseen ja toisesta vastaavasti diffiin.

114
Sähköautot / Re: Mabuchin moottorien tiedot ja mitat?
« : 11.08.05 - klo: 23.24 »
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Googlellahan se löyti heti.


Et varmaan usko, mutta koitin melkoisen tovin Googlella enkä silti löytänyt... :D  Kiitoksia!

115
Sähköautot / Nallelle Uusi Elämä -projekti
« : 11.08.05 - klo: 20.57 »
Nyt alkaa jo hieman hävettämään, mutta pääsenpähän ainakin itse korjaamaan omat virheeni, ennenkuin joku muu huomaa - eli: akseli on 7 millinen ja siihen on kiintesti liitetty 9 millin messinkiheksi, johon taas vuorostaan kiinnittyy mainitsemani ristin mallinen lisäkappale. Muistelin että Golden Eaglessa olisi ollut sama kiinnitysmekanismi, koska perät ovat muuten liki yhtenevät, mutta oli pakko ottaa varoiksi molemmista renkaat irti , ettei taas tarvi hävetä sanomisiaan...ja hyvä niin GE:sä tuo ristikon kiinnitys tosiaan tapahtuu metallitapilla.

116
Sähköautot / Mabuchin moottorien tiedot ja mitat?
« : 11.08.05 - klo: 08.48 »
Onko jollakulla tiedossa sivua, josta löytyisi Mabuchin perusmoottorien tiedot? Hakusessa on lähinnä RS360SH:n speksit, pitäisi löytää volttisuositukset sekä tieto siitä, mihin suuntaan kannu on pienempi kuin RS380:ssä?

117
Sähköautot / Nallelle Uusi Elämä -projekti
« : 11.08.05 - klo: 00.10 »
Elikkäs...vanteessa on ristin mallinen syvennys akselinreiän ympärillä. Vastaavasti vanteeseen tulee kiinni ristinmuotoisella kohoumalla varustettu kappale, joka kiinnittyy itse akseliin ohuella metallitapilla, aivan kuten hexit yleensäkin. Vanne sellaisenaan on melko hankala sovittaa esim. normaalille tamiyan akselille, mutta aikoinaan on ollut yleisesti saatavilla adapterisettiä, joilla Black Footeihin laitettiin Big Bearin renkaita, näitä näkee toisinaan vieläkin Ebayssa.

118
Sähköautot / Nallelle Uusi Elämä -projekti
« : 10.08.05 - klo: 19.49 »
Takapäässä ei ole varsinaisesti hexiä, vaan sellainen ristin mallinen ura.

119
Sähköautot / Tarinoita Mini-z:sta vol. 2
« : 09.08.05 - klo: 08.36 »
Ja ennenkuin joku ehtii kysyä, niin seuraavassa sopivat arvot vastukselle käytettäessä kirkasta viiden millin lediä (Bebekin sivuilta):

Kynnysjännite  3,3---3.5V
virta DC 20mA

5.5vdc 168 ohm
6vdc 220 ohm
7.5 vdc 270 ohm
9vdc 470 ohm
12 vdc 820 ohm
14 vdc 1 k ohm


Ja 3 mm kirkkaalle ledille seuraavat arvot:

Kynnysjännite LED 3,5V
virtaDC 20mA

4.5v. 56 ohm,
5.5v. 120 ohm
6 v. 150 ohm
7.5v. 220 ohm
9 v. 330 ohm
10v. 330 ohm
11 v 390 ohm
12v. 470 ohm
24v 1.2 kohm


Eli kauheasti ei taideta mennä kummassakaan tapauksessa metsikköön, jos käytetään ~200 ohmin vastusta? Saa korjata, olen kyllä kiinnostunut sähkötekniikasta mutta kärsivällisyys ei ole ikinä riittänyt syvällisempiin opintoihin...

120
Sähköautot / Nallelle Uusi Elämä -projekti
« : 04.08.05 - klo: 23.38 »
Jos tarvitsette Maruin autoihin varaosia, niin laittakaa yksityisviestiä. Sattuneesta syystä niitä on nyt aika tavalla (ainakin sen verran, että emännän ilme on poikkeuksellisen hapan...), kaikkea ei tietenkään löydy mutta aina voi tarkistaa.

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 27