1
Kilpailijoiden kanava / Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« : 22.01.25 - klo: 12.42 »Otetaanpa pieni katsaus kisasarjaan, jossa Stockin nousu on tainnut olla isointa. Esimerkeistä tuoreimmat on alle vuosi sitten ajettuja.
Kyseisen kisasarjan 23–24 saldo kaikkiaan:
M2-10: 56
M4-10: 46
S2-10: 54
S4-10: 16
Kuluvan kauden FORS:eissa stokki on tainnut olla vielä vahvemmilla, mutta me puhutaan lajin historian mittapuulla kuitenkin lyhyestä ajasta. Totean saman minkä aiemmin: tässä välissä modiluokille tai -autoille ei ole tapahtunut mitään, mikä olisi tehnyt niistä ajokelvottomia.
Syyt S-luokkien suosion nousuun on tietysti ilmiselvät ja sen vuoksi minäkin stokkiautolla ajan. Ne ei ole toivottavasti nyt mihinkään hetkeen katoamassa, kun hereille saatiin. On huomattava, että suosio on kasvanut vaikka SM-titteliä ei ole jaossa. Luokka ei ole tästä ”puutteesta” selvästikään kärsinyt.
Arvokisoja pitää mielestäni katsoa vähän pidemmän aikavälin juttuna, osana laajempaa kokonaisuutta, ja eri näkökulmasta kuin tällaisen keski-ikäisen hupiajelijan. MM- ja EM-kisoissa ajettavat luokat on edelleen M2-10 ja M4-10 ja vähän arvelen, että Suomen parhaat kisakuljettajat haluavat myös SM-tittelin ratkeavan näissä luokissa. Viimeksi kun katoin, niin Haatasella ja Iivosella näytti pysyvän tämän luokan autot erittäin hyvin näpeissä.
Mahdollisen tarpeen rajoittaa modiautojen kulkua pitää mun mielestäni arvioida niiden, jotka sitä luokkaa kärkitasolla ajaa. Jos tällainen päätös kansainvälisellä tasolla tehdään, se tulee tietenkin voimaan myös täällä Euroopan terveessä.
Suomesta tulee edelleen kilpailukykyisiä kuskeja ja lisäksi iso joukko kuskeja on löytänyt ajamisen iloa stock-autojen parista. Minusta tämä on hyvä tilanne ja ennustaa vielä parempaa.
Alla olevaan:
--
Kuluvan kauden FORS:eissa stokki on tainnut olla vielä vahvemmilla, mutta me puhutaan lajin historian mittapuulla kuitenkin lyhyestä ajasta. Totean saman minkä aiemmin: tässä välissä modiluokille tai -autoille ei ole tapahtunut mitään, mikä olisi tehnyt niistä ajokelvottomia.
--
Oma huomioni edelliseen:
1. Kannattaa muistaa, että nyt ei puhuta FORS mestaruudesta vaan Suomen mestaruudesta.
2. Puhuttaessa marginaalilajeista ja todella pienistä harrastajamääristä on hyvä miettiä kannattaako reagoida hitaasti vai nopeasti mikäli jonain vuonna jää kokonaan SM-mitalit jakamatta sääntöjen takia ? Kuka hyötyy ? Ei ainakaan harrastaja, joka haluaa kilpailla ja ajaa Suomen mestaruudesta. Onko oikein, että aktiivinen kilpakuljettaja ei saa mestaruudesta kilpailla, koska osallistujia on liian vähän ? Yksi näkemys on, että rangaistaan aktiivisia kuljettajia muiden passiivisuudesta.
(esim. Eräässä luokassa minimi 10 harrastajan vaatimus, jotta SM osakilpailu voidaan ajaa)
---seuraava asia---
Alla olevaan:
--
Mahdollisen tarpeen rajoittaa modiautojen kulkua pitää mun mielestäni arvioida niiden, jotka sitä luokkaa kärkitasolla ajaa. Jos tällainen päätös kansainvälisellä tasolla tehdään, se tulee tietenkin voimaan myös täällä Euroopan terveessä.
--
Oma huomioni edelliseen:
1. Euroopassa ajetaan 1/12 luokkaa hieman eri muotoisena, kuin Suomessa tällä hetkellä. Käsittääkseni Suomessa ei ole nk. 0-ennakko pakkoa.
Lainaus Efran 2024 Handbook s. 93
EUROPEAN CHAMPIONSHIPS
7.1 European Championships will take place every year there is no World
Championship in the concerned class held within Europe. However the general
meeting can decide otherwise if deemed to be in the interest of the sport.
7.1.1 European Championships are held in the following classes:
1/10 Off-Road Modified, 2WD & 4WD as separate Classes.
1/12 Modified, using no less than 6.5 turn modified brushless and blinky.
1/12 Spec using 13.5 T Spec. brushless and blinky.
1/10 Touring Cars Modified & 1/10 Touring Cars using 13.5T Spec. Brushless
2. Suomessa ei tule mikään sääntö voimaan ILMAN päätöstä. Päätös käsittääkseni pitää edelleen tehdä Suomessa sellaisen tahon toimesta, joka määrittelee Suomessa näitä luokkia, ylläpitää sääntöjä jne.
3. Suomessa ajetaan näytöslajina/harjoituskilpailuna tms 17,5 blinkyä TSS-10 luokassa. Pitäisikö tämä muuttaa 13,5 tms ? Mielestäni ei pidä.
4. Suomen terveessä ? En ymmärrä mitä tämä tarkoittaa ?
---seuraava asia---
Yleisesti olen pyrkinyt nostattamaan keskustelua, jotta keskustelu heräisi Suomen Mestaruus luokista ja niiden tulevaisuudesta ? Se mitä Vantaalla ajetaan on vain osa kokonaisuutta ja kisoja on (kuten pitääkin) koko Suomen alueella. Suomessa ajetaan meidän radoille sopivilla säännöillä ja olisi kiva tietää mitä kuskit haluavat ajaa ja millä kilpailunimikkeellä ?
Viitaten käyttämiisi FORS-luokkien osallistujamääriin muutama tarkennus:
1. Osa S2-10 kuljettajista ajoi mainitsemallasi kaudella M2-10 luokkaa S2-10 luokan autolla. Näitä kuljettajia on useampia ja nehän näkyvät sinulla tuolla M2 listauksessa.
2. Kertaakaan ei S2-10 luokan autolla oltu viimeinen M2-10 luokassa ja kuskista riippuen sijoitukset olivat M2 luokassa 2.->