Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Niki

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 ... 10
61
Sähköautot / Yokomon uusi hihnatouringauto
« : 28.02.05 - klo: 11.03 »
Tuleekohan hintalappuun sama kuin muillakin eli 399-450€? Tuo on kieltämättä jo väritykseltäänkin kuin tamiya. Komea, mutta varmasti arvokas. Onko saatavuudesta viellä havaintoja?

62
Vapaa keskustelu / pila soitot
« : 28.02.05 - klo: 11.01 »
??? OK ???

Mikähän tämän idea nyt sitten oli? :roll:

63
Sähköautot / Nopareiden ampeereista
« : 25.02.05 - klo: 09.32 »
Kyllä kyllä, ei tuo olekkaan mahdottomuus, mutta otappa yhteen soittoon jatkuvasti akuista se 60A 5min (Tarkoitan siis 60A niin kauan että akku loppuu eli noin ~3min) ajan, niin se on jo aika vaikeeta. Totta kai pumppaamalla kaasua saadaan otettua keskiarvona paljon, mutta jatkuvasti on asia toinen. Tuo virta-arvo on mun mielestäni ihan turha, koska ns. kilpanopareissa (peinet lankarajoitukset) en oo huomannut kenelläkään mitään eroa "potkussa"... Akuissa sen sijaan on PALJON eroa. Mutta tietysti kannattaa katsoa sellainen nopari, jossa riittää ominaisuudet itselle, kuten ohjelmoitavuus, kennojen käyttömäärä, sisäinen vastus... Mutta kuten sanottu, tuo 5min ajan yli 50 ampeeria on paljon, se tarkoittaa käytännössä että ajat akun alta aika yksikön tyhjäksi, jo pelkkien kennojen sisäinen vastus pitää huolen siitä, että jännite tippuu dramaattisesti, kun lasket kaasusta ja painat uudelleen pohjaan, on kenno kerennyt sen verran huilaamaan, että se jaksaa taas potkasta auton mukavasti liikkeelle (jännite tasaantuu ja mahdollistaa virran nopen ulosottamisen)... Elikkä siis tuo virranmäärä lähinnä riippuu akusta, ei noparista. Kunnon akulla varmasti saadaan mutkasta poituttaessa ihan kipeitä lukuja, mutta ne on niin lyhyitä jaksoja, ettei niitten arvoa kannata edes mitata... Kunhan on se sisäinen vastus pieni, se mahdollistaa hetkellisen virran nousun tähtitieteelliseksi. :wink:

Edit: Korjailin virheitä, ja haluan viellä painottaa tuota kohtaa, että: Tärkein ominaisuus on varmasti se ohjelmoitavuus, vaikka topicissa onkin kyse tuosta virtamäärästä, poikkesin pikkusen aiheesta, mutta kuitenkin...

Ei muutaku perjantai päivää! :mrgreen:

64
Sähköautot / Nopareiden ampeereista
« : 24.02.05 - klo: 16.51 »
No sitten, ei siinä, tuo Carsonin on vissiin se 100% vesitiivis? Jos on, niin ihan mielenkiintoinen vaihtoehto, koska sitten voi pärtsäillä ihan millon lystää, lumella tai muuten, ainoa mikä on että tiivistää enään sitten servon, ettei sieltä pääse kosteus sisälle... :wink:

65
Sähköautot / Nopareiden ampeereista
« : 24.02.05 - klo: 15.51 »
Noi on oikeestaan ihan hölypölyä, jos otat c-kennosta 30sekunnin ajan tuon 65A, niin oot kyllä aika hyvin "mätsätyt" kennot löytänyt... Kyllähän niistä saa virtaa, mutta ei tuollaisia aikoja mitenkää, oikeastaan ainoa mihin kannattaa kiinnittää huomiota on sen sisäinen vastus, mitä pienempi arvo sitä parempi, noin nyrkkisääntönä. Sen merkistys on huomattavasti suurempi, kun noiden "mainos wattien" eli mainos virtojen... Kokemusta ei muuten oo kummastakaan, mutta luultavasti molemmilla pärjää ihan hyvin, mihin muuten tarttet pakkia?

P.S. Tuo arvo mikä on tuossa 5min kohdalla on ainoa, minkä suostun uskomaan, muuten niistä käytännössä mahdoton ottaa tuo 285A edes sen 1 sekunnin ajan...

66
Tulokset / Risut & ruusut, Mäntsälä
« : 20.02.05 - klo: 20.58 »
Erittäin suuri kiitos kisoista, ensimmäiset kisat takana ja kotona vihdoin!

+ Erittäin onnistuneet kisat meidän tiimillä
+ Ponderit
+ Treeni mahdollisuus
+ Videotykit
+ RATA!
+ Jaakko
+ Herra K.

Toi rata oli aivan mainio!!!

Kiitos viellä kerran kaikille mäntsälän järkkäreille!

67
Yleinen keskustelu / Trial truck
« : 16.02.05 - klo: 21.59 »
Tarkotatko äänenvaimenninta? Ei tuo varmasti oo parhaasta päästä, mutta vois kuvitella että saundit o tos laitteessa kohdallaan... On todella komee projekti sulla. :wink:

Ootko Aatu ite vääntänyt jostain ton änkkärin kasaan?

68
Vapaa keskustelu / rc lentokoneet
« : 16.02.05 - klo: 21.57 »
Lainaus käyttäjältä: "R/C hirmu"
http://lennokit.net/viewtopic.php?t=8789

Tuolla jutua ja kuvia yhdestä polttiskoneistani. Rakensin ihan alustaasti ilman piirrustuksia ja hyvä tuli.


Ootsä leppäkerttu tuolla??? :roll:

69
Onko kukaan kokeillut soittaa ja kysyä että suosivatko esim. a-link ruoadrunneria? Mulla on ollut melkein kaikkien palvelun tarjouajien liittymä ja kaikissa on pelannut hyvin tuo RR44 malli. (Eli se 4 porttinen), itse suosittelen sitä purkkia, en tiedä saako sitä enään, mutta se on mun lemppari. :wink:

70
Katsos, mä laitan sen justii siinä muodossa kun se sattuu olee, kun mun yhteydellä ei oo merkitystä minkä kokoinen file se on, jos se on sulle liian iso, ÄLÄ KATSO SITÄ! Mä muuten poistankin sen niin ei tuu kenellekkää ressiä. :wink:

71
Sähköautot / Moottorin "Sorvaus / Huolto"
« : 15.02.05 - klo: 14.58 »
jr-hobby, power-racing, noi on varmoja, mutta sitten medasec?, future-rc (rc-kauppa.com) ja niin edelleen...

72
Sähköautot / Moottorin "Sorvaus / Huolto"
« : 15.02.05 - klo: 14.32 »
Kahden ja kolmen sadan euron kieppeillä uutena. Merkkiä on monta kuten myyjiäkin, meidän tiimillä on yhteinen sorvi mallia Hudy comlathe jotakin... On ollut kelpo laite, kallein osa on se timantti terä joka maksaa yksinään sen ~100 euroa... Eli noissa luokissa pyöritään.

73
Sähköautot / Virtalähde
« : 14.02.05 - klo: 08.06 »
Lisää viellä tuonne, että lamppua ei tartte kaikissa powereissa, ja sitten että lampun voi korvata teho vastuksella, jonka voi kiinnittää jäähdytys elementteihin. Ihan siisti poweri. Mulla on itellä vaan kaapelit tuotu pihalle ja turhat karsittu pois, en oo jaksanu laittaa banaaniliittimiä ollenkaan.

Yksi asia johon kiinnitin huomiota, kukaan ei oo laittanu viellä ohjetta power-goodin kytkemiseen... Siihen on monta tapaa, riippuen poweri mallista. Eli se oon siis piiri joka valvoo +5V linjaa TAI +3.3V linjaa, riippuu poweri valmistajasta! :wink:

Edit: Sori  :oops: , olihan siellä, kun vaan osaisi viellä lukea. Mutta tuo p-good puuttuu...

74
Sähköautot / Virtalähde
« : 13.02.05 - klo: 18.40 »
Toikin riippuu pikkusen laturista. Mutta kyllä tuolla jo mukavasti latailee yhellä laturilla. Se mitä laturissa lukee ei oo koko totuus, sillä sen powerin on annettava kaikissa olosuhteissa se 5.5A, eli kunnolla jäähdytettynä saat varmasti enemmänki! Siinähä sulle on kelpo laturin poweri.

75
Sähköautot / Brush Hood Tool.
« : 11.02.05 - klo: 12.05 »
Eli siis saako suomesta jostaki / joltakin ostettua tuota hiilikanavien kohdistus työkalua?

76
No kikkaileppa... Saat pikkuhetken kikkailla, tiedän kyllä mistä tuo ilmio johtui,mutta silti tuo siirtonopeus on tähtitieteellinen...

No joo, opoyn liittymät ei muutenkaan oo niitä ihan hitaimpia, hitain on vissiin vielläkin se 8/1M...

77
Tässäpä on poijiille hivenen netti nopeutta  :wink:

Pankaahan paremmaksi!

http://koti.mbnet.fi/mikalaas/mikkisofta.bmp

Edit: Nojoo, ei se ollut kun 21,6 M/s...  :mrgreen:

78
Vapaa keskustelu / Hyvää syntymäpäivää
« : 09.02.05 - klo: 14.36 »
Onnea vaan tältäkin suuntaa... :!:

79
Yleinen keskustelu / insertit
« : 07.02.05 - klo: 08.06 »
Sen 8-9euroa niinkuin aiemmin kirjoitin... Osta ne ja huomaat varmasti eron. :wink:

80
Sähköautot / Virtalähde
« : 07.02.05 - klo: 08.04 »
Sehän kuullosti hyvältä... :wink:  Pitää vissiin kopioida sun synsteemiäsi, ja rakentaa itellekkin tuollainen jutska. :|

81
Yleinen keskustelu / insertit
« : 06.02.05 - klo: 21.31 »
On ne pakolliset. Eikä ne nyt niin kalliit oo, jos 4kpl maksaa sen 9euroa. Kun kerran rengassarja maksaa 20-25 euroa, niin ei tuo oo sitten mielestäni enään mikään ongelma. Mutta suosittelen Jb:n mediumeja, niillä on pärtsätty, ja hyvin ne on kestäneet.

82
Sähköautot / Virtalähde
« : 06.02.05 - klo: 21.29 »
Onko tuo kytkin tuossa päällä tuota 3.3V linjaa varten? Ei paha, pitäs jaksaa värkkäillä itekkin moinen, mutta odotan, suunnittelen... Katsoo nytten millainen hässäkkä tulee jos tulee rakennettua. Tuo varmasti pelaa ihan ok. Iskeekö miten tulta, kun lyöt moottorin "lennosta" kiinni tuohon 3.3V? Siis tarkoitan kipinöikö hiilet mitenkään? (Yhtään?)

83
Sähköautot / Virtalähde
« : 04.02.05 - klo: 17.02 »
Tarkotat potentiometriä. Aka potikka, ne ei kestä edes 1W tehoa, no ehkä himpun enemmän, mutta ei kumminkaan tarpeeksi.

Virran pitäs olla luokkaa 10A vähintää. 3V jännitteellä vie 12 lankanen kone käytännössä noin 6-12A riippuen kaikesta mahdollisesta. :wink:

84
Sähköautot / Virtalähde
« : 04.02.05 - klo: 13.42 »
No joo, tuo oli erittäin avulias tuo data-sheetti. Kiitokset siitä! Mutta mitenhän on tuo +5V linja kun mulla irtoaa perätin 25A luvataan siitä, niin sitten sekään ei oo ongelma, ainoa ongelma on tuo "veto" hidastus. Pitänee miettiä siihen joku ratkaisu, miten sen sitten toteuttaa.

Radon: Tuo ois muuten ihan jees, mutta ei varmaankaan kykene antamaan riittävää määrää virtaa ulos. Tiedä häntä sitten.

85
Sähköautot / Virtalähde
« : 04.02.05 - klo: 11.03 »
Lainaus käyttäjältä: "RaDon"
Oliskos kellään hyviä ohjeita / tietoa mistä saisin ohjeita jännitetason portaattoman säätimen rakentamiseen PC:n powerin 12 voltin linjaan?
Pystyisi siis säätämään haluamansa jännitteen 12V:n alapuolelta.

Voisihan sen laitteet tietysti 5 voltinkin linjaan laittaa..
Laite olisi tarkoitus rakentaa moottorin sisäänajoa varten.

Kiitos neuvoista jo etukäteen! :)



Yritätkös rakentaa moottorin sisäänajo laitetta poweriin? Jos sinä onnistut jostakin löytämään sen ohjeen/rakennus-sarjan, niin laitathan mullekin tiedon siitä? Olen nimittäin itse yrittänyt etsiä, mutta ihan tuloksetta... Missään ei riitä ulostulo virta noissa rakennus sarjoissa. mutta mutta, jos löydät, niin ilmota mullekkin.

P.S. Onko kukaan kokeillut ajaa moottoria sisään +3.3V linjasta suoraan? tai +5V linjasta? :?

86
Yleinen keskustelu / Tunaatteko?
« : 03.02.05 - klo: 20.17 »
Yllätyksekseni voin todeta että kärkkäinen myy myös!!! :wink:

87
Yleinen keskustelu / 8,4V akku vs 7,2V akku
« : 02.02.05 - klo: 13.18 »
Niin niin, anteeksi. En ottanut huomioon tuota tehon kasvua. Ajoaika ei siis kasva. :oops:

88
Yleinen keskustelu / 8,4V akku vs 7,2V akku
« : 02.02.05 - klo: 11.56 »
sori, eiku joo...

Otto tehon pysyessä samana virran kulutus laskee... :oops:

89
Yleinen keskustelu / 8,4V akku vs 7,2V akku
« : 02.02.05 - klo: 11.42 »
Kyllähän jännitteen kasvattaminen ainakin teoriassa vaikuttaa, koska jännite kun kasvaa virtan kulutus putoaa... Ainoa ongelma voi olla sitten nopari, että kestääkö se 7:ää kennoa. Mutta tuo on siis teoriaa tuo matemaattinen laskutapa. I=U:R eli I=P:U jos kuvitellaan että moottori on vaikka 200W teholtaa ja jännitettä nostetaan, niin siis virta putoaa. Käytännön kokemusta ei minulla ole, mutta teoreettinen näkökulma. :wink:

edit: eli 200:7,2 = 27.7A
Ja 200:8,4 = 23.8A

Eli käytönnössä voi kuitenkin olla kyse ainoastaan sekunneista...

Edit2:
Lisää teoriaa (ilman jännitehäviötä ja mukaan lukien muita vastuksia, kuten kuluneet hiilet, ja lakkerit)

2400 mAh akut
200W moottori
6 kennoa = (2400 : 27,7A * 3600) = 311s ajoaika
7 kennoa = (2400 : 23,8A * 3600) = 363s ajoaika

Tämä on siis vain teoriaa.  :?

90
Autatteko miestä mäessä, kun olen tosiaan ekoihin kisoihin tulossa mäntsälää, enkä tosiaan tiedä miten tuon kalpailija / kilpailu (autossa) numeron saa... Ollaan Ketun kanssa jo licenssit hommattu ja tulossa, mutta miten tuon numeron laita on? Autakaa miehiä mäjessä. :wink:

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 ... 10