Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Mr Cale

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 53
31
Vapaa keskustelu / Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« : 09.11.12 - klo: 15.15 »
Menny Mantan vanteet hyötykäyttön  :wink:

32
Huikeeta Sauli! Onnittelut!

33
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT ohjeisto 2013 (2012-)
« : 19.10.12 - klo: 19.36 »
Englanniksi ei sääntöjä löydy. Löytyykö viime vuoden säännöt ?.
Aikaisempina vuosina ulkomaan eläville on tehty aina semmonen parin sivun tiivistelmä tärkeimmistä sääntökohdista.

34
Ainekin mitä viimekauden kisakuskeja tiedän, niin suurin osa ajoi spooli tai oneway edessä ja herkkä kuula- tai ratasdiffi takana. Bluebeetle ajoi osan kaudesta spooli spooli yhdistelmällä, mutta tätä ennen hänkin ajoi edellä mainitun kaltaisella setupilla. Muut kilpailuvoittajat ajoivat juurikin tuolla spooli/oneway+ herkkä diffi takana yhdistelmällä.

Mulla oli spooli takana ja one-way edessä. Löysällä takadiffillä auto on varmasti paljon helpompi ajaa, ja kääntyy paremmin mutkaan sisään pelkästään ratista kääntämällä. Mutta kuka näistä helppoja haluaisi...  :wink:

35
Mitä mieltä olette vaihtoehdoista, millä saadaan polttis ja sähköautoja enemmän samalle viivalle:
- Erän pidennys 8 minuuttiin (polttiksille riittää edelleen 1 tankkaus), sähköautoissa rajoitetummin voimaa
- Erän pidennys 10 minuuttiin (polttiksilla 1-2 tankkausta), sähköautoissa paljon vähemmän voimaa
- Rajoitettu, määrätty ilmanottoaukko sähköautoille (sähköautoille vähemmän voimaa)
- Pakollinen, tankkauksen pituinen stop/go sähköautoille

Jos näistä pitää valita, niin tuo viimeinen on ainoa, mikä saisi kannatusta. Tosin "tankkauksen pituinen" on vähän suurpiirteinen juttu, joten ehkä vähän radasta ja varikosta riippuen joko yksi tai kaksi pakollista varikkopysähdystä ilman mitään pakollista paikallaanoloaikaa.

Pienillä ja etenkin liukkailla radoilla sähköautoilla tuntui olevan selvä etulyöntiasema, mutta ainakin niiden parin Kouvolassa kuivalla ajetun erän perusteella sellaisissa olosuhteissa on tilanne päinvastainen. Omat erät jäi lämpöjen takia kesken 3 ja 5 minuutin kohdalla, mutta akkuja ladatessa näytti kyllä siltä, ettei ajoaikakaan olisi välttämättä riittänyt maaliin asti.

Kaikkiaan ajoa tuli tänä kesänä niin vähän, ettei mitään lopullista totuutta tilanteesta pysty sanomaan. Se kuitenkin lienee varmaa, että sähköautojen vauhti suhteessa polttiksiin paranee kun saadaan lisää kokemusta ja parempia laitteita tulee markkinoille.

36
Tossa vähän videota Kouvolan kisoista. Ensimmäiset kierrokset kuivalla radalla tuolla moottori-/akkusetupilla.

https://www.dropbox.com/sh/izc864ari5xu6jf/bzbn7UUnfC#f:20120804_153207.mp4


Säädin ylikuumeni 3 minuutin kohdalla. Seuraavaan erään lisättiin säätimen jäähdytystä ja sillä kertaa laulu loppui viiden minuutin kohdalla moottorin ylikuumenemiseen. Eli lisää jäähdytystä tarvitaan. Valitettavasti kisoissa ei enempää kuivia lähtöjä ollut, joten nopean radan voimasetuppien hakeminen jäi pahasti kesken.

37
SM on samaa sarjaa EM- ja MM-kisojen kanssa, jotka ajetaan siis asfaltilla. Joten mielestäni SM-arvo menisi luonnollisesti ulkokisoille. Jo pelkästään senkin takia, että SM-tuloksilla on suuri merkitys MM- ja EM-kisojen edustusjoukkueita valittaessa. Mattokisojen tulokset ei ehkä sovellu hirveän hyvin siihen mittariksi.

Suuret mattoturistikisat Euroopassa eivät ole lajiliittojen virallisia mestaruuskisoja vaan riippumattomia omia kisojaan. Samalla tavalla Suomessakin talvikisoja ei tarvisi sotkea SM-tittelien jakoon vaan ne voisivat olla oma varmasti kovatasoinen ja arvostettu sarjansa ilman SM-arvoakin.

Tähän asti SM-arvoja on myönnetty vain kansainvälisille mestaruusluokille, missä ajetaan EM- ja MM-kisoja. Sisäturisti matolla ei näihin spekseihin mene.

38
Aake puhui Uudessa kaupungissa, että myös Helsingissä on tarkoitus ajaa.

39
Tulokset / Vs: Sähkökrossin EM:t Fehring 9-14.7.2012
« : 10.07.12 - klo: 23.30 »
Ja katsotaanpa hieman sinivalkoisten lasien läpi tilannetta ja lasketaan 3/3 tuloksista mukaan (3/5 lasketaan lopputuloksiin):

Jos sääntökirjan mukaan mennään, niin kyllä se on 2/5.

Petellä on kyllä hyvät saumat finaaliin, jos saa vielä toisen huippusijoituksen. Ja komeasti vetää Karrikin! Tsemppiä vaan koko porukalle!

40
Vapaa keskustelu / Vs: RC10.fi Facebookkiin?
« : 20.06.12 - klo: 23.58 »
Kaikille sosiaalista mediaa vähemmin taitaville tiedoksi, että kun se keskusteluikkuna aukeaa siellä Facebookissa niin sen saa estettyä kokonaan painamalla sen ikkunan oik. yläkulman ruksin vierestä sitä ratasta ja valitsemalla "estä keskustelu" tms..
*tykkää

42
Mugen "MRX-4Re" - Ratakasi div.1


Mugen "MRX-4Re"

Tässä hieman esittelyä ratakasiluokkaan tehdystä C-8 sähkökonversiosta. Auto perustuu Mugen MRX-4R ratapolttikseen. Auto on ollut lähinnä hauska kokeilu ja vahvasti prototyyppi. Tyylipisteitä ei tässä kohtaa vielä jaeta. Tavoitteena oli saada auto viivalle ensin mahdollisimman pienin muutoksin ja investoinnein, minkä jälkeen sitten näkisi mihin suuntaan kalustoa on syytä kehittää.


Sähköt

Ensimmäinen pohdinnan paikka oli sopivan voimapaketin valinta. Autoa hetken aikaa tutkittuani ja erilaisia säädin/moottori -paketteja ihmeteltyäni päätin lähteä liikkeelle 4S-akkusetupilla. Tällä tavoin pystyin käyttämään normaaleja turistiakkuja, eikä itse autoon tarvisi akkujen sijoittelun takia tehdä vielä mitään isompia muutoksia. Tehoa saa 4S-akkusetupilla ihan riittävästi, mutta virrat kasvavat suuriksi, joten lämmöt ja ajoaika voi muodostua haasteeksi.

Lopulta säätimeksi tuli LRP:n iX8. Säädin kestää myös 6S-akut, joten vauhtivaroja löytyy säätimen puolesta tarvittaessa lisää. 4S-akuilla haasteena on löytää tarpeeksi kiertävä kone, jotta päästään välityksien suhteen hehtaarille. Keväällä markkinoilla olleista koneista LRP:n Dynamic 8 2200 kV -moottori vaikutti sopivalta ja oli luonnollinen valinta LRP:n säätimen kaveriksi, varsinkin kun se löytyi sopuhintaan säätimen kanssa kotimaasta.

Sähköissä kannattaa huomioida myös jarruttaminen. Jarruservon käyttö on fiksua. Säädintä on turha lämmittää yhtään jarruttelemalla moottorilla.


Mugen ilman koria. Säädin on sijoitettuna keskelle autoa tankin paikalle. Huomaa myös erillinen jarruservo. Akut puuttuvat kuvasta, mutta ovat kyljellään auton molemmilla sivuilla..


Muutokset auton rakenteessa

Suurin muutos on luonnollisesti polttomoottorin ja siihen liittyvien osien poistaminen ja sähkömoottorin asentaminen. Mugeniin ei ollut ainakaan vielä keväällä tarjolla valmista konversiosettiä, joten homma meni askarteluksi. Käytännössä tarvittavat muutokset ovat moottorin kiinnityksen rakentaminen ja sopivan ratasadapterin tekeminen, jotta vaihteesta päästä eroon. Yksinkertaisimmillaan hommasta voi selvitä myös käyttämällä alkuperäistä 2-vaihteista systeemiä. Sähkömoottoriin on saatavilla suoraa moottorin akseliin asennettava adapteripalikka, mihin voi ruuvata polttiksen pinionit paikalleen. 4S-kokoonpanossa tosin välityssuhteet jäävät tällä tavoin aivan liian lyhyiksi, eikä sähkömoottorin kanssa muutenkaan vaihteet ole tarpeen radoilla ajettaessa.

Moottorin kiinnitykseen sopivaksi aihioksi osoittautui ilmeisesti Asson Monster GT-autoon tarkoitettu moottoripukki. Moottoripukin pystyosaa varten auton pohjaan tarvi porata pari reikää ja homma oli sillä valmis.


Moottorin kiinnitys ja ratasadapteri.4S-setupilla välitykset täytyy olla kohtalaisen pitkät, mikä näkyy pinionin koossa (28 hammasta).

Itsetehtyyn ratasadapteriin käy tällä hetkellä Mugenin omat 2 vaihteen rattaat. Pienin jatkomuutoksin siihen sopii myös ykkösvaihteen rattaat. Sopivia pinoneita löytyy myös aiemmin mainitusta RC-monster -liikkeestä. Autoa rakentaessa on hyvä vähän laskea, millaisia välityksiä omalla sähkösetupilla tarvii. Saatavilla on myös erilaisia valmiita ratasadaptereita, mitkä saa varmasti sopimaan myös Mugeniin pienillä muutoksilla, joten itse ei ole mitenkään pakko sellaista alusta asti askarrella.


Ajokokemuksia

Autolla on ajettu tähän mennessä kovin vähän. Pari akullista treeniä ennen Kuusankosken kisoja ja sitten itse kisalähdöt.

Ensimmäisissä testeissä moottorin lämmöt olivat kohtalaisen korkeat (114 astetta), mutta sopivalla jäähdytyscoopilla lämmöt putosivat varsin mukavalle tasolle (n. 60 astetta). Ajoaika 2x5000 mAh akuilla on ratakasikisoja ajatellan vähän turhan tiukilla. Asenteella polkemalla akut saa tyhjäksi reilussa kuudessa minuutissa. 4S-setupissa kapasiteettia soisi olla lähempänä tai mieluummin yli 6000 mAh.


2WD sähkökrossarin etuspoilerista tehty jäähdytysscooppi pudotti moottorin lämpöjä yli 50 astetta.

Ajossa auto on toiminut hyvin. Kisoissa tuli pari keskeytystä, mutta syyt olivat perinteisiä "markan vikoja". Tyyliin huonosti kiinnitetty liitin ja kylmä juotos. Mekaanisesti ongelmia ei ole ollut ja ajettavuuskin on erittäin hyvä. Voimaa löytyy, mutta sähkömoottorin hyvän ajettavuuden takia sen hallitseminen on todella helppoa.


Jatkojalostusta

Seuraava askel on 6S-setupin kokeileminen, kunhan LRP saa toimitettua uuden 1800 kV moottorinsa. Alkuvaiheessa kokeilen kahdella 3S-akulla, mitkä on sijoitettu samaan tapaan auton sivuille, kuin nykyiset 2S-akut. Parhaaseen lopputulokseen pääsisi todennäköisesti käyttämällä 3 kpl 2S shorty lipoja, jolloin yhden akuista saisi sovitettua tankin paikalle auton keskelle, mutta tätä tuskin ehdin tällä kaudella rakennella.

Seuraavan kerran kisaillaan (testaillaan) Uudessakaupungissa heinäkuun puolessa välissä.




43
RC-kerhot ja -radat / Vs: Hyvinkään radat
« : 07.06.12 - klo: 16.02 »
Onko seuran sivuilla mainostetusta asfalttiradan uudistuneesta profiilista kuvaa/kuvia?

44
Yleinen keskustelu / Vs: Kuvia omista Rc-autoista
« : 01.06.12 - klo: 23.32 »
4S-setuppi. Eli kaksi normaalia turistiakkua. LRPn 2200 kV combo. Yritän tässä viikonlopun aikana saada ratakasitopicciin pienen kalustoesittelyn.

45
Yleinen keskustelu / Vs: Kuvia omista Rc-autoista
« : 28.05.12 - klo: 22.41 »
Ratakasiluokan kilpuri.

46
Hieno kilpailu!

Löysin yllättäen itseni paalupaikalta ja päätin "varman podiumin" sijaan lähteä finaaleissa hakemaan voittoa riskitaktiikalla. Ensimmäiseen finaaliin vanhoilla renkailla ja panostus kahteen viimeiseen finaaliin. Toimiakseen tämä taktiikka vaati sen, ettei mitään takaiskuja saisi tulla.

Takaiskuja kuitenkin tuli, kun syksystä asti ongelmitta toiminut takadiffi laukesi heti toisen finaalin startissa. Etuvedolla ei mutkista päässyt ulos ja tulipa samalla tuhottua eturenkaat siihen kuntoon, ettei viimeisessäkään finaalissa vauhtia enää ollut riittävästi.

Onnittelut menestyjille ja kiitokset kilpailijoille!

47
Tulokset / Vs: Lopputulokset Maastosarja Vaasa
« : 22.05.12 - klo: 10.16 »
Oli mukavaa kisata isolla porukalla ja upealla radalla! Suuret kiitokset järjestäjille!

Viikonloppu alkoi vähän nihkeästi kun huomasin jättäneeni rengas-/vannesäkin kotiin. Tilannetta ei helpottanut se, että uusien kisarenkaiden saatavuus kisapaikalla osoittautui hieman haasteelliseksi. Toivottavasti tilanne tämän suhteen paranee kauden edetessä. Suuret kiitokset kaikille pyöriä tarjonneille, ettei tarvinut pelkillä hexeillä ajella.

Oma tekeminen oli varsin kohtuullista sunnuntain finaaleita lukuunottamatta ja näyttää, että vähän eteenpäin on jälleen menty. Kalustokin toimi mallikkaasti, joten tästä on hyvä lähteä jatkamaan Joensuussa.

48
Kilpailijoiden kanava / C-12 ja TSM-10 MM 2012
« : 11.05.12 - klo: 10.25 »
C-12 ja TSM-10 MM 2012


Sähkörataluokkien 2012 MM-kisat ajetaan tänä vuonna Hollannissa.

2012 IFMAR Worlds 1:10 & 1:12 the Netherlands

Alla Suomen edustusjoukkueet


C-12 MM 22.-24.7.
Simo Ahoniemi
Juho Levänen
Teemu Saarinen
Vesa Yli

TSM-10 MM 26.-28.7.
Viljami Kutvonen
Matias Kuusinen
Teemu Leino
Juho Levänen
Toni Niinivirta
Kenneth Södergård
Miko Teponoja
Joel Valander



49
Sähköautot / Vs: Pan Car Pro-10 autot
« : 09.05.12 - klo: 09.42 »
Kylläpäs näyttää hyvältä! Itsellä on jemmassa vielä 90-luvun taistoista 2 kpl Asson RC10LS autoja.

Tuosta 200 mm vs. 235 mm erosta voisi sanoa sen verran, että ainakin silloisilla renkailla 235 mm autot olivat melko selkeästi nopeampia. Vakioluokissa saattoi rattimies pärjätä 200 mm autollakin.

50
Tulokset / Vs: TULOKSET: Winter Jumps V - Model Expo
« : 28.04.12 - klo: 20.24 »
Suuret kiitokset järjestäjille ja kanssakilpailijoille erittäin mukavista kisoista! Pehmeä lasku krossitouhuihin reilun puolen vuoden tauon jälkeen.

51
Tulokset / Vs: LRP-Areena Drift Challenge - 24.3.12 Turku
« : 25.03.12 - klo: 20.22 »
Hieno kisapäivä! Erityisen mukava oli nähdä lajista aidosti innostuneita junnuja ajamassa! Vähän vielä treeniä lisää, niin tulee vanhalle kaartille kiire.  :azn:

Itse kilpailussa omalla kohdalla lajittelu meni ihan ok. Molemmilla vedoilla missasin yhden clipping pointin, mutta muuten ei ollut suurempia ongelmia. Joonas veti komeasti ja ansaitsi lajittelun ykkössijan. Pariajoissa jännitin eniten treeneissä todella nopeaksi osoittautuneen BB:n kohtaamista. Vaikka drifting ei olekaan varsinaisesti nopeuslaji, niin penaltia tulee kyllä, jos et pysy kilpakumppanin kannassa. Harmittavasti BB:lle kävi sitten miten kävi.

Finaaliin Joonasta vastaan oli tavallaan helpompi lähteä, koska automme etenivät lähemmäs samaa vauhtia. Pystyi keskittymään vaan itse asiaan, eikä tarvinut yrittää taikoa autoon lisää vauhtia. Taisto oli tiukka ja yksi uusintakin vaadittiin.

Tulipa taas nähtyä, että kyseessä on todella herkkä laji. Monien kohdalla treenivedot näytti todella hyviltä, mutta kun "kello lähti käynttiin" alkoi tapahtua.

Suuret kiitokset puuhamiehille, tuomareille, Hobbylinnalle ja kaikille kilpakumppaneille!


P.S. Videoita jakoon


52
Tulokset / Vs: SARJATILANNE - KyPak-EPUA Kevät Cup 2012
« : 15.03.12 - klo: 15.55 »
Pitää paikkansa. En ollut noita niin tarkasti katsonut, kun ei ole kyseessä lopputulokset vaan "pelkkä" sarjatilanne. Mutta korjataan.

53
Edellisellä luisuttiin 3,5 vuotta. Katsotaan kauanko tämä kestää.  :wink:

54
Onhan noita joitain juttuja Suomessa otettu etukäteenkin käyttöön, mutta asiasta päättävät kertoivat, että tämän asian suhteen Suomessa on tarkoitus mennä EFRAn mukaan. Eli jatketaan 7 minuutin erillä.

55
Onnistuis varmasti TP 10 luokassakin.
Vaikka onkin alkuerässä välitankkaus niin eihän autojen ole pakko tulla samaan aikaan varikolle.
Vaikka peräkkäisinä kierroksina niin ihan hyvin niitä autoja voi tankkailla vaikka kolme.

Muistaakseni alkuerän pakollinen välitankkaus poistui TP-10 säännöistä ja AE lyheni takaisin 5 minuuttiin.
Kuulemma vasta kaudelle 2013. "Merkittävät" muutokset tulevat EFRAssa voimaan aina vuoden viiveellä.

56
Vanha RX-7 jäi eläkkeelle ja tilalle tuli vähän uudemmalla korisarjalla varustettu versio. Valmiina kisoihin!

57
Noita kannattaa tilata sitten ämpärillinen, niin voi saada yhden toimivankin  :wink:

Korjataan kommenttia sen verran, että "vika" löytyi radiolaitteista. R2:n lediboksi ei ymmärtänyt noiden uudempien Sanwan vastarien signaaleita.

58
Noita kannattaa tilata sitten ämpärillinen, niin voi saada yhden toimivankin  :wink:

59
Viimekaudella taidettin artsin kanssa ainakin ajaa jokaisessa FTT kisassa pro stock (10.5) luokassa aina viri A finaaliin oikeuttavaa vauhtia.

Vähän offtopiccia, mutta kuullosti sen verran hurjalta väitteeltä, että piti ihan tarkistaa  :wink:

Artsin ja Hoken alkueräkierrossijoitukset virissä omilla tuloksillanne siten, ettei muita mahdollisesti edellä olleita TSP-kuskeja olisi huomioitu.
FTT I 2011.

Artsi [19, 16, 15, 19]
Hoke [28, 20, 21, 32]

Ei nyt ihan viri A-finaaliin riittävää vauhtia kuitenkaan. Artsin pisteet olisi ehkä riittänyt juuri ja juuri B-finaalin puolelle. Toki varsin kunnioitettavaa vauhtia 10.5.koneilla ei siinä mitään.

60
No  tossa alkaa olla jo vähän otetta . Tosiaan kun kuski olisi vielä hommassa mukana...

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 53