661
Tulokset / Kilpailukalenteri 2003
« : 24.10.02 - klo: 10.55 »
Kiitos "selkokielisestä" versiosta..
Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Tjh-10 ja TSF-10 luokkia ei ajeta vähäisen osanottaja määrän vuoksi.
TS-10 luokassa kuskeja on mahtavasti 40 kpl
ja TJ-10 luokassa 12 kpl.
Erälistat yritän saada näkyviin huomenna
...joka ei ole tuettu seuraavissa tapauksissa...plaa plaa plaa... :mrgreen:
Lainaus käyttäjältä: "Pete88"Siinähän oli asiaa!
_________________________________________________________
Ps: Pitää perustaa foorumi jossa voi puhua web kameroiden ja mikin välityksellä
toi peten idea on fantastinen
Tulihan se sieltä ... tavoitteilla on taipumus toteutua !
Yhdyn CAi.n kommenttiin täysin, luokan on oltava mahdollisimman avoin kaikille halukkaille rajoittuen ainoastaan moottoriin ja renkaisiin. Mitä enemmän rajoituksia sen vähemmän osallistujia.
Liityn Vesan rinnalle haastajiin: Reittilä, olet haastettu !
Ei se foameilla ajaminen suoraan varmaankaan nosta kuluja jos puhutaan kumi+insertti+vanne/foamvanteella per akullinen ajatteluna.
Taidetaan Englannissa ajaa foameilla talvisarja mutta eihän se eurooppaa olekaan... Pahamennä sanomaan mikä on se paras ratkaisu, foameilla on kiva treenailla, mut ei olis kiva tappaa tourinkia 12-luokan tavoin...
Lainaus käyttäjältä: "reittila"Ensin saadaan TS-luokan kuskit ajamaan samaa kisaa ja sitten taas ollaan väsäämässä uutta kahtiajakoa...
Ehkä taustalla onkin se, etteivät huiput halua ajaa samaa kisaa meidän harrastelijoiden kanssa ?
Ajaisin mielläni kisoissa joissa on useampi kuin 5 kuljettajaa perluokka. En ole vielä täysin ymmärtänyt miksi luokkia pitää lisätä jotta "vanhemmat stanut" pääsisivät omaan luokkaan? Kaikista järkevimmät unohtavat ne huippuun viritetyt stanumoottorit (joita pitää zäppää joka akun jälkeen ) ja ajaa viritetyssä kuin muutkin. Alkuerissä samantasoiset kuskit ajavat omissa erissää kuitenkin, ja mielestäni sama onko finaalin nimi ts-10 c finaali vai tspappa-10 a finaali... jos se palkinnoista on kiinni lahjoitan jokaisen talvisarjan pystini pappastanu osaston kundeille... lisää löytyy myös varastosta muovisäkkikaupalla... :lol:
Mitä foameihin tulee, en ole kyllä yksiäkään saanut mistään ostaa joten paha sanoa paljonko ne kaupanhyllyllä maksavat? Todettakoon että ajaminen foameilla on hauskaa ja mukavaa puuhaa :mrgreen: ja tarkennukseksi vielä maininta että Take-off CS renkaat ovat huonoimmat renkaat joilla kotiradan matoilla olen ajellut...
Ei tässä ollakaan mitään perinteistä TS-10 syrjäyttämässä. Foameilla ajettaisiin vaan talvella.
Luokka on alkujaan kai enempi vähempi pro-kuskien ideoima. On kuitenkin huomattu, että kukaan kuka on solukumeja matolla turistissa kokeillut ei meinaa enää kirveelläkään vaihtaa takaisin kumirenkaisiin. On totta, että pidon lisääntyessä teho (akut) ratkaisee enemmän, mutta pointti onkin se että halukkaille annetaan mahdollisuus kilpailla solukumirenkailla keskenään.
Oma henkilökohtainen mielepiteeni on, että talvikausi on ajotuntuman ylläpitämistä kesää varten. Ajetaanhan kaikki arvokilpailutkin kesällä ja ulkona. Pääasia on että ajaminen on hauskaa ja sitä se solukumeilla totisesti on. Ei haittaa pätkääkään vaikka "prokuskit vetää edellä ylivoimaisella kalustollaan" (piikki kalustopiipittäjille), ajan silti matolla sata kertaa mieluummin solukumeilla kuin lipsuulipsuu-kumeilla.
Vaikka aihe ei meikäläiselle varsinaisesti kuulukaan, niin tekee mieli kysyä, mistä TSF yhtäkkiä syntyi, ilman, että siitä on edes näkynyt isommin keskustelua?
Sivulta katsoen solukumirengasluokalle on vaikeata nähdä perusteita, jos kerran eurooppalaisissa kisoissa sellaista ei ole.
Jostakinhan asia on syntynyt ja joku sitä on ajanut. On kohtuullista odottaa, että taustat kerrotaan kaikille. Onhan kysymys erittäin merkittävästä asiasta sekä yksittäisten harrastajien että koko lajin kehityksen kannalta.
Lajiryhmä, taustatietoja please.
Varmaankin jossain topicissa tätäkin on selvitelty mutta kysynpäs vielä:
- Itsellä on ikää jo 40+
- 1/10 Sähkötourinki ja C12 luokka kiinnostais kilpailumielessä
- Kuinka toimia jotta pääsisi kilpailemaan???
- Kerho olisi todennäköisesti TamUA (Tampereella kun asustellaan)
Selkeitä ohjeita nyt kaipailisin, meitä voisi olla tulossa muutama +30 vuotias "pappa" mukaan koettamaan taitojaan......
Yhteyttä voi ottaa myös suoraan:
tapio.haapalahti@nokia.com
tai 0500-684646
Lainaus käyttäjältä: "reittila"Lainaus käyttäjältä: "CAi"Siis viriinhän on tulossa luultavasti TSF luokka joten se jaetaan jo!
TSF= FOAM luokka
Niin, eikös tämä ole nyt se kustannuksia alentava CS22:n korvaava luokka ?
Niin, asiasta ollaan montaa mieltä
Siis viriinhän on tulossa luultavasti TSF luokka joten se jaetaan jo!
TSF= FOAM luokka
Lainaus käyttäjältä: "matti"Heittäkääpä lyhyet selostukset luokistanne tai linkkejä joista noita asioita löytyy. Olen aloittelemassa sähkötouring/truck harrastusta ja kiinnostaisi tietää, kuten varmaan jokaisen aloittelijan, että mistä te nyt edes oikeasti tappelette:)
Mihin luokkaan 17t motilla varustetulla turistillani pääsee ajamaan?
Lyhyen kaavan mukaan: Maassa on kaksi virallista Touring-sähköautoluokkaa,
1. TS-10 eli Touring Saloon, eli viritetyt moottorit. Lankarajoitus 12, vapaa ajoitus.
2. TJ-10 eli Touring Junior. Moottorit vakioajoitteisia 27-lankaisia. Ikärajana max. 27v, johon on nyt tullut sellainen helpotus, että luokan mestaruuskilpailuun eivät 27+ saa osallisstua, mutta muihin kisoihin saavat.
Kerhokisa- ja aluekerhokisatasolla on, kerhosta riippuen, muitakin luokkia:
3. Vakioluokka Syndicate, jossa käytetään ainoastaan kiinteäajoitteista oranssia LRP Challenger -moottoria. Auton välityssuhteen on oltava min. 8,1.
4. Viime talvikaudella etelä-Suomen alue-8:n kisasarjassa oli kokeiluna MN-10, joka oli tarkoitettu kaikille, jotka eivät löytäneet kotiaan TJ-10:stä tai TS-10:stä. Tunnettiin myös "pappaluokkana", koska ikärajana oli min. 27v. Lisäksi ehtona oli, että osallistujilla ei saanut olla kilpailu- tai mekaanikkolisenssiä. Auton tai moottorin suhteen rajoituksia ei ollut.
mustavihannes:
Ajamisen iloa lisää kummasti se että kisoissa voi ajaa leppoisasti kilpaa, ja vielä halvalla. Tuntuu että nykyluokissa ei peränpitäjän roolista pääse eroon kuin paksulla lompakolla.
Suoraan asiaan :
TS-10 on liian nopeatempoista vanhemmalle aloittelijalle jonka "reaktiokyky" alkaa olla jo ehtoopuolella.
TJ-10 on junnuluokka ja hyvä niin. TJ luokan muuttaminen säännöiltään "Pappavastaavaksi" ei varmasti ole reilua junnuja kohtaan.
Syndicate luokkaa vaivaa paikallisuus, osallistujamäärä ja yksityyppimoottori jota ei pysty itse huoltamaan. Pelkästään koneen muuttaminen vapaavalintaiseksi 17T koneeksi lisäisi luokan kiinnostavuutta, vai lisäisikö ??
Heitän asian nurinpäin:
HAASTAN KAIKKI TJ kuskien isäpapat ja huoltogurut (Andersson,Salminen,Vuorinen,Kutvonen,Huttunen,Termonen..jne..jne.. tiedätte kyllä itsekkin) TOURING KISAAN !!
Valitkaapaa joku luokka !! :mrgreen:
THR
Lainaus käyttäjältä: "CAi"Mielestäni selvästi suurin osa jo näissä kahdessa luokassa on selkeitä harrastajia, joten kolmatta luokkaa ei tarvita!
No miksi niitä kahta luokkaa sitten ei ole tehty sellaisiksi, että jokaisella, joka haluaa lajia harrastaa ja osallistua kilpailutoimintaan, olisi pääsy tasolleen sopivaan luokkaan? Ei ole mikään vastaus, että TS:iin saa vapaasti mennä, tai että TJ:ssa saa ajaa, kunhan ei osallistu NM/SM-kisoihin.
Olen jo muutaman kerran tuossa ylempänä esittänyt, että tehtäisiin nyt edes TJ:sta avoin luokka, niin jo silläkin iso aukko luokkajaossa poistuu.
Suurin Syndicatea rajoittava tekijä lienee se, että se on ollut yhden ainoan rc-kaupan järjestämä ja sponsoroima. Koska rc-populaatio tuppaa olemaan klikkiytymiseen taipuvaista, ei "väärän" kaupan tuotteilla voi olla mahdollisuuksia kaikkialla.
Parasta olisikin, jos nykyisestä Syndicatesta kehitettäisiin luokka, jossa jokaisella kaupalla olisi oma moottorinsa tarjolla. Tai vielä parempi, kaikki kaupat myisivät yhtä ja samaa moottoria.
KyPak Ralli 4 lopputulokset
Pahoittelen että nämä ovat myöhässä. Kerrankin syy on minusta riippumaton :)
Ts. Puhelinlaitoksella oli piuha väärässä reiässä. Kesti kolme päivää korjata asia.
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"Tampereen Hurjat tulee sitten ens vuonna entistä hurjempina mukaan. Eiks je?
Ensi kesän tilanne täytyy katsoa sitten, kun tiedetään millaista jälkeä Myllyvuoren koulun puolapuut ovat tehneet kalustoon. :)
Reittilä ja muut kuvia napsineet: Oletteko laittamassa kuvia johonkin näkösälle? Kuvia olisi mukava vilkuilla.
reittilä: Eikö sen tähden säännöt pitäisi laatia sellaisiksi että näitä kustannuksia nostavia konstaja ei käytetä.
Eikö kehittyneet akut jo mahdollistaisi ajoajan pidentämisen kilpailuerissä.
Mielestäni ajan lisääminen olisi helpoin tapa laskea kustannuksia, koska nykyisin moottoreista puristetaan älyttömiä tehoja irti kestävyyden kustannuksella, kollektoria sorvataan joka ajon jälkeen ja käytetään hiiliä jotka joutuu vaihtamaan jo parin akun jälkeen. Koneetkin menee nopeasti vaihtoon. Virissä näin joutuu melkein toimimaan jo siksi että pääsisi c-finaaliin.
Sitäpaitsi melkein kaikki harrastajat haluaa lisää ajoaikaa kisoissa. Jos ei saada useampia eräkierroksia niin pidennetään nykyisiä.
C-12:sta yksi mielenkiintoinen piirre oli että voittaja ei välttämättä ollut se joka alussa tahkosi nopeimpia kierrosaikoja vaan se joka pystyi pitämään vauhdin tasaisena koko finaalin ajan. Itse kaipaan sitä piirrettä touringiin.
Pekka, oisko touring-rally täysin mahdoton ajatus ajaa talvisin matolla? Ideoita??