56
« : 17.10.13 - klo: 20.20 »
Jerzi: En säätänyt silloin en. Mutta tuo ennakon säätö nyt ei ole kovinkaan monimutkainen toimi tai se ei lajia ainakaan minun mielestäni onnistu pilaamaan. Totuuden nimissä olisin kyllä halunnut kiellon tähän kohtaan ja yksityyppimoottoriin(sama kuin turistissa).
Paavo: Niin tuo lienee yksi totuus. Mutta toinen puoli kolikosta on se, että ilman uusia tuulia ei uusia nuoria harastajia tule lajin pariin vaan laji "ukkoutuu" (on jo ukkoutunut rajusti). Tämä "rekrytointi" ja kasvatuspuoli olisi mielestäni luokan tärkein syy olla olemassa.
Mutta jos nyt ajatellaan esim omaa poikaani (6v), niin laitan autoon 17.5-moottorin (LRP) ja konsultoin koneen säädöistä ja välityksistä kokeneempia kuljettajia. Tällöin kulkupuoli on mielestäni reilassa ja loppu riippuu auton muista säädöistä sekä kuskin taidoista. En näe syitä miksi laji ei olisi passeli nuorille harrastajille joiden fyysinen ikä voi sitten olla mitä tahansa. Lajin vasta-alkaja jää tässäkin lajissa kokeneiden jalkoihin moottoreista yms. huolimatta. Ajotaito ratkaisee kuitenkin eniten.
Ei ole realistista luoda toimivaa RTR-sarjaa. Loppujen lopuksi löytyy aina joku hullu, joka vaihtaa muka nopeamman RTR-paketin perässä autoa useamman kerran kauden aikana yms. Ajatus että löytyisi jokin "rento" kilpaluokka on ristiriitainen, koska kilpailuasetelma aina johtaa voiton tavoitteluun tavalla tai toisella ja siitähän kilpailussa on kyse.