Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - LasHi

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 17
91
Niin paljon kun puhutaan AKK:n toiminnasta mutta onko oikeesti puhujilla tieto mitä tuo tarkoittaa ?

No AKK:n sivuihinhin voi alkaa tutustumaan jos se oikeesti kiinostaa. mutta tein tälläisen lyhyen koosteen asiasta

AKK:n toiminta :
http://www.autourheilu.fi/akkmotorsport/


Lähempänä meitä tavallisia Pienois autoilijoita on tietty Pa:n  laji- ja sarja työryhmän tekijät

Lajityöryhmät :
http://www.autourheilu.fi/akkmotorsport/lajiryhmat/

Sekä Pa:n asiat :
http://www.autourheilu.fi/akkmotorsport/lajiryhmat/pienoisautoilu/
Lajiryhmien kokouksissa asiat esittelee laji ryhmän puheenjohtaja.( M.Korvenmaa)

Laji ja sarja työryhmät :
 http://www.autourheilu.fi/lajit/pienoisautoilu/yhteystiedot/
Laji- ja sarjatyöryhmien työtä valmistelevat ja toteuttavat lajipäälliköt. (Sähkö K.Lehto … jne jne)

AKK:n toimistolla Pa-asiosita vastaa Jari Saario :
http://www.autourheilu.fi/akkmotorsport/toimisto/


No miten asioihin pääsee vaikuttamaan :

Työryhmä haku 2011-12 :
http://www.autourheilu.fi/tiedotteet/muuttiedotteet/26918.aspx

Aika meni jo umpeen 8.10 mutta Bacmanin Janilta voi kysyä tämän hetken tilannetta.
Hän on se kuka AKK:n hallituksen jäsenenä käsittelee/esittelee nämä asiat ja AKK:n hallitus päättää.
Eli hänen pitäis tietää mikä on tilanne Pa:n Laji- ja sarjatyöryhmien osalta seuraavalle kaudelle.

Liitto valtuusto taas päättää ja valitsee hallituksen jäsenet :
http://www.autourheilu.fi/akkmotorsport/liittovaltuusto/

Kuten näkyy niin Pa-edustusta ei tuolla ole. Joten ilmeisesti Pa- edustajia ei ole ollut edes liitto kokouksissa mukana. Joten ei ihme että Pienois autoilijoiden ääni ei kuulu.

Liitto valtuuston kokoukset on yleensä ennen palkintojen jako Gaalaa. Nyt tähän hätään en löytänyt päivämääriä.
Tuonne kokoukseen menevät/pääsevät eri  alueiden AKK:n jäsen seurojen edustajat joita valitaa alueen kokouksissa.
Yleensä noissa alueellisissa kokouksissa on mukana vain isompien autourheiluseurojen edustajat.
Nyt tähän hätään en löytänyt AKK:n sivuita noita päivä määriä mutta Saariolta tai jokaisen alueen
alueen yhteys tiedoista löytyy alueen koordinaattorin nimi ja tiedot :

http://www.autourheilu.fi/alueet/

Alue työryhmistäkään en löytänyt yhtään Pa:n edustajaa.


Joten jos Pienois Autoilun asioihin oikeesti ja virallisesti halutaan vaikuttaa niin tässä on hieman kooste tietoa.


t.lasse

ps.
Toivottavasti kaikki meni oikein kun osa asiasta saattaa olla ”vanhasta muistista” ajalta kun itse olin mukana sen aikaisessa alue hallituksessa. (joten olin mukana myös liittovaltuuston kokouksessa ja myös palkinto Gaalasskin)

pps.
Oman laji järjestön perustaminen taitaa olla hieman vaikeaa kun AKK on Suomessa EFRA:n ja FIA:n viralllinen edustaja.

92
Kutsua päivitelty...
lisätty kuva kisapaikasta ja ajettavasta profiilista.
Saattaa olla jollekkin jopa tuttu vanhastaan ... ;)

93
RC-kerhot ja -radat / Vs: LRP Areena
« : 30.11.10 - klo: 12.41 »
Tässä Juizen muistutus näin yleiselllekin puolelle kaikilla nähtäväksi :

Lainaus
Muistutus kaikille, että huomenna 1.12 ajetaan seuraavat Minicupin ja RTR - turistien kisat alkaen klo 18.00. Tulkaa ajoissa paikalle, niin saadaan kisat käyntiin ajoissa.

Juize

94
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 29.11.10 - klo: 10.21 »
Eikä nuo hihnavetoiset 1/8 RTR autotkaan kauheen hintaisia ole jos katsooa tätä esimerkkiä Saksanmaalta :

http://www.wtmodels.de/product_info.php/cPath/109/products_id/5671

95
Schumacher / Vs: Schumacher Mi4LP Pro touring car
« : 25.11.10 - klo: 09.15 »
Alkaakohan tästä turistien Big Bore villitys :

http://forums.radiocontrolzone.com/showthread.php?p=2451924

Huom. jouset on myös karion muotoiset ...  ;)

96
RC-kerhot ja -radat / Vs: LRP Areena
« : 18.11.10 - klo: 08.23 »
No niin nyt on sitten sarja pyörähtänyt käyntiin niin että autoja oli mukavasti radalla ja hauskaa näytti olevan.
Vaikka pientä kolisteluakin oli niin kaikki tais lähteä kotiin ehjän auton kanssa ...  ;)

Mutta mikä parasta joukossa oli monta uutta kisa kuskia joten tästä on hyvä jatkaa.
Joten 2 viikonpäästä uudestaan.

Medän Sprintiin olin vaihtanut 30w öljyt ja auto oli mulle helpompi ajaa. Mutta Jonin käsissä se puski hieman. No kisapaikalla en viitsinyt vaihtaa öljyjä ohuemmaksi vaan käänsin etu iskareita yläpäästä sisäänpäin.
Tällä muutoksella auto alkoi taas kääntymään hyvin kovemmassakin vauhdissa.

97
RC-kerhot ja -radat / Vs: LRP Areena
« : 11.11.10 - klo: 10.31 »
Eilen oli taas Areena ilta ja kovasti porukka jo treenaa tuleevaa RTR turisti Kuppia varten kisaa varten ... ;)
Ehdin itsekkin koittamaan tuota Sprinttiä ja auto on ehkä hivenen helpompi aloittaa ajaminen kuin tuolla toisella. Odotin tuota samaa "ominaisuutta" myös tältä Sprintiltä ja kyllä tässäkin samaa on mutta ei niin voimakkaana kuin Stradassa. Hiukan oli pettynyt ensin mutta kyllä tälläkin ajalee  ...  ;)
Pääsin parhaimillani jo Minien vauhtiin joten on tämä auto helpompi aloittaa RC-auton ajaminen. No olihan tuo vauhdin pito aika hetkellistä mutta eipä näillä meikäläisen omilla ajetuilla kierroksilla muuta voi olettaakkaan. (Nyt on jo yli 20 kierrosta rataa takana)

Mutta summana, kivaa oli ja sehän on pääasia.

Näillä näkymin turisti kisat aletaan viikon päästä keskiviikkona ja jatkuen sitten joka toinen keskiviikko kevääseen saakka. (tarkemmin myöhemmin).

98
RC-kerhot ja -radat / Vs: LRP Areena
« : 03.11.10 - klo: 09.52 »
Eilen tuli Mikon Straadaa oikeen itse kokeiltua ...  ;)
(kello 20 jälkeen kun porukkaa oli vähemmän)
No oli se helpompaa kuin muistin. Mielessä oli pojan kisa auto kokeilu joskus aikanaan.
Silloin en pysynyt ulkona 3m radallakaan ja nyt tais tulla jo pari kierrosta
niin että olin koko ajan radalla joka oli vain 2m leveä.

Auto oli jännä ajaa kun nostat kaasua niin se kääntyy samantien eikä puske hiukkaakaan.
Sitten kun painat kaasua niin auto lähtee heti suoraan eteen päin.
Joten kaasun ja ohjauksen kanssa tarvitaan malttia niin hyvää tulee.

Meinasin jotain tehdä tuolle "ominaisuudelle" mutta kun viisammat sanoi että se on näin todella hyvä ja helppo ajaa niin niin ...



99
RC-kerhot ja -radat / Vs: LRP Areena
« : 28.10.10 - klo: 14.51 »
Eilen ajetiin kokeilu kisaa muutaman auton voimin. Pääasiana oli viimeisillä sääntö versiolla verrata näitä kahta aika erillaista eutoa. (Strada - Sprint)
No tulokset kertoo että aika pienet on autojen ero näillä säännöillä :
 
Juha 10.201 (Strada TC, Porsche 911 Turbo korilla)
Joni 10.207 (HPI Sprint 2, Porsche 911 GT3 korilla)

Joten sen puoleen voi odottaa hyvia kisoja tulevaisuudessa. Kalusto ero on ainakin niin pientä että kuskit joutuu oikeesti ajamaan ...  ;)
Se on tietty ikävää että tälläinen selityksen paikka otetaan pois ja pääsee keskittymään itse asiaan.

Parasta on kuitenkin ollut muutamien vasta-alkajien kommentit ajamisen helppoudesta.

Varsinkin ensimmäistä kertaa RC autoa ajaneelle voi suositella että ajaa ensin paketin koneella ja akulla. Kun laite pysyy paremmin "lapasessa" niin Comboa ja lipoa kehiin niin vauhtia tulee kivasti lisää ja haasteet kasvaa.

100
KERHOKISAKUTSU

Taas on LänsiRannikon RC seuroilla ilo kutsua kaikki RC autoilijat jo perinteiseen IV:n StanuKunkku kisaan.
 
Kisa paikkana on Raision lukion juhlasali - Kirkkoväärtinkuja 18, 21200 Raisio
Kisapaikan tiedot:
http://rc10.fi/index.php?topic=23011.msg244997#msg244997

Kisa tapahtuma olis taas perinteinen 4 päivän tapahtuma. Tällä kertaa kisa ja treeni päivät olis seuraavat :

30.12 to Treeni päivä (Klo 08-20)
31.12 pe Kisa päivä jolloin pyritään lopettelemaan jo kello 16 aikoihin.
1.1   la Treeni päivä     (Klo 10-20)
2.1   su Toinen kisapäivä (Klo 08-20)

Ajettavat luokat :
Perjantaina:
Stanukunkkujen I osa kilpailu ja C12
Sunnutaina :
Stanujen II kisapäivä,  TSM-10(TSP10 samassa), RTR autojen Hobby-luokka ja Mini jos kiinostusta riittää.

Vakioluokan TSS-10 (stanut) ajaa FTT 2011 säännöillä. Toki taas mennään vanhaan malliin eli aivan alottelijat tulee pääsemään radalle melkein millä turisti autolla vaan.
RTR luokka ajaa LRP Areena Cupin säännöillä.
http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957
TSP-10 Poro ja TSM-10 Viri ajaa FTT 2011 säännöillä.
C12 Mattis ajaa FTT 2011 säännöillä.
Minin säännöistä en uskalla sanoa vielä mitään ... ;)

Stanu Kunkku pisteistä ajaa vain 16v ja tuon alle olevat kuskit.
Pisteet lasketaan FTT:n tavalla.

Kilpailun johtaja : Lasse
Tuomarit : Rauli , Arto  ja lisäksi valitaan kisa paikalla 2 vaihto miestä edellisille.
Katsastus : Mika
Ajanotto : Pekka / Timppa
Lapsfree ohjelmisto ja AMB laitteisto, AMB personal transponder
Kilpailupaikalta voi vuokrata AMB personal transponderin (rajoitetusti). Vuokratessasi varmista virransyöttö jo kotona.
(Kytkentä vastaanottimen kolmanteen kanavaan tai erillisellä haaroittimella ns. y-johto)
Ponderin vuokra on 5 euroa/päivä ja maksetaan ilmoittautumisen yhteydessä. Vastuu ponderin asentamisesta vuokraajalla. Vuokraponderin rikkoitumisen korvaa vuokraaja uudella transponderilla, kahden viikon kuluessa kilpailust

Tällä kertaa on 4 päivää sama profiili koko ajan mutta perjantain mattiksille tehdään pari lisä "koukkua" jotta rata ei olis liian helppo.
Muuten rataprofiilina tulee olemaan nopea merkkaus. (mallina on Ylistaro-08 FTT:n kisarata)

Ajokaavio:
- Kaikki alkuerät ja finaalit 5 min, (C12 8 min)
- 2x Harjoitus, 3-5x Alkuerä ja 3x Finaalit

Aikataulu ja erälistat:
Lopullinen aikataulu ja erälistat julkaistaan 30.12.2010 mennessä.

Palkinnot:
Kaikki TSS-10 Stanukunkku Sarjakilpailuun osallistuneet palkitaan. Muiden luokkien palkitsemisesta ilmoitetaan myöhemmin.

Vastuu:
Jokainen kilpailee omalla vastuullaan ja sitoutuu noudattamaan annettuja sääntöjä ja kilpailunjohdon antamia määräyksiä.

Osallistumismaksu:
10 euroa/luokka, Stanuille 12 euroa molempien päivien TSS-10 kisat.
Jälki-ilmoittautumismaksu 10 euroa. (Jälki-ilmoittautuminen mahdollista vain jos paikkoja on vapaana)



Muita asioita:
Oma pöytä, tuoli ja jatkojohto mukaan.
Raision lukion liikuntasaliin ei saa mennä ulkojalkineilla, joten sisäkengät mukaan.

HUOM! AKK:n tapaturma vakuutus voimassa vain AKK:n lisenssin omaavilla kuljettajilla.



Ilmoja voi lähetellä Jeppelle :
lehtojarvi(ät)gmail.com , viimeistään 28.12.2010, klo 12:00 mennessä.

* Ilmoita *
Luokka (luokat):
Oma nimi: Ville Vauhdikas
Seura:(jos on) Pikkuautokerho
Taajuudet: väh.2kpl / 2.4ghz (kannattaa ilmoittautua vaikka olisi vain yksi kidetaajuus, toista ei välttämättä tarvita)
Auto: Upee
Moottori: Nopee
Ponderin no. / Vuokraan ponderin (Vuokrapondereita rajoitetusti)

Paikalla taas loistava Buffetti. Lisäksi pyritään tekemään KisaPizzoita yhteis tilaus.

Muista ajettavista luokista tai muista toivomuksista voi heittää vaikka mulle tai Raulille YV:llä.



Terveisin, Kisa Toimikunta.



edit:
Lisätty kuva salista rataprofiilista.

edit2:
Lisätty Osallistumismaksu ja tarkenettu Junnujen ikärajaa

edit3:
Päivitelty kutsua

edit4:
päivitelty ajettavia luokkia.
-Perjantai :StKunkku 1 ja C12 
-Sunnutai: StKunkku 2, TSM10, RTR-luokka ja Mini

edit5:
sunnutain Viri on itseasiassa Viri-Poro yhteiskisa.

101
RC-kerhot ja -radat / Vs: LRP Areena
« : 24.10.10 - klo: 17.57 »
HPI Sprint


Seuraava testi kohde oli HPI:n sprint.  Taas päästiin valmiiseen pöytään mutta tarina on taas melko samantapainen. ensin tarkistatiin iskarita ja niissä oli sama ominaisuus kuin edellisissäkin autossa.
Joten iskarit auki ja selvittämään minkä vahvuista öljyä niissä oln. Tulin siihen tulokseen että LRP:n 25w on vastaava kuin alkuperäinen joten sillä täytin iskarit.
Pyörän kulmat oli 0 edessä ja 1 aste takana. Aurausta lisäsin niin että että etupäähän tuli sen normi 0.5-1 aste haritusta.
Iskarin jousiin laitoin parin millin prikat jotta sain autoon sen vaaditun 10mm maavaran.
Hiilettöntä kisa settiä kun sovitin niin näkyy että tämän auton tekniikka on hieman vanhempaa perua kuin Stradan.  No sain kuin sainkin tuon hiilettömön koneen sopimaan tuonne rungon ”kehtoon sisällä”. Moottorin johtojen liitos pala tuli eteenpäin. Jolloin johdot jäi hieman puristuksiin rungon ja moottorin väliin. Tuokaan ei ole ongelma jos juottaa moottorin johdot toiselle puolelle liitin palaa mutta itse en tehnyt mitään.
Kokonainvälitys suhteeksi laitetiin taas sama 5,8 joka tuli originaalli spurrilla (90)  kun laittoi 33 pinjonin. Tässä autossa on normi 48dpi rattaat.
Vetareihin taas hieman mustaa rasvaa koiranluihin jotta ei tulis ”järmäystä”. Tuo rasvaus täytyy tehdä etupään osalta ennen jokaista ajo iltaa niin auton kääntyvyys säilyy hyvänä.
Siinäpä taisikin olla kaikki mitä autoon tehtiin ennen varsinaista koeajoa.

Ajo lähti taas vastaavalla tavalla kuin edellinenkin oli ensin auton omilla renkailla ajamaan.
Auto oli ihan alkuperäisilläkin renkailla aika hyvä ajaa joten niilläkin voi matoilla vaikka kilpaa ajaa.
Seuraavaks vaihdettiin ne LRP:n matto kisa renkaat ja auto vaan parani. Tällä kertaa ei laitettu mitään pidotusta ja se toimi oikein hyvin.
Auto oli lopulta niin hyvä että muutoksia ei tehty lainkaan kuin se että koria pudotetiin  yhden reijän alaspaäin  jotta olis paremman näköinen.
Tässä autossa on Droop tai DownStopin ruuvit rajoittamassa pyörien liikettä ulos päin.
Tiukalla Droopilla alusta on nopeampi mutta kun tässä luokassa niitä ei saa käytää joten ne ruuvatiin ylös niin että vain iskari rajoittaa ulosjoustoa.

Summana Sprintistä sanoisin että se on ehkä hivenen helpompi ajaa kuin Strada mutta molemmilla pääsee kyllä tarvittaessa yhtä lujaa yhtä helpolla …  ;)

Lopulta kun Juize oli samaan aikaan radalla niin oli hyvin nähtävissä tämän luokan autojen tasaisuus. Juize oli Strada autolla eikä vauhdissa ollut oikeestaan mitään eroa varrattuna Jonin ajamaan Sprintiin.
Radalla näytti oikeesti olevan todella hauskaa ”vääntöä”.
Parhaat läpit tais olla jotain 10,6-10,7 luokkaa molemmilla autoilla.
Vauhti on parantunut viime kerrasta kun ei enää pidoteta renkaita.

Autoissa kun on tuo Eraserin 130 w tehoa niin ei nuo mitään raketteja ole mutta riittävän vauhdikkaita kuitenkin. Joten tiukkoja vääntöjä on tulossa kun ens keskiviikkona  aletaan jo ajamaan ensimmäistä Hobby / Centleman luokan autojen harjoitus/kokeilu kisaa.
Reilun viikon päästä aletaan ehkä kisa sarjan pyöritys näille RTR-autoille.


edit :
Korjattu kokonais välitys, sisäisellä 2,13 ja 90/33 rattailla se on 5,81

102
Niin noista lankamääristä kun puhutaan niin kannattais katsoa myös mitä koneesta tehoa ilmotetaan.
Esim lRP:n 10,5T Stock Spec on 306 w kone :
http://www.lrp.cc/en/products/electric-motors/car/brushless/produkt/vector-x12-brushless-stockspec-105t/details/

Joka vastaa lRP:n X12 koneenna 8,5T konetta (307w):
http://www.lrp.cc/en/products/electric-motors/car/brushless/produkt/vector-x12-bl-modified-85t/details/

Vielä esimerkki 4-tähtinen Vector koneen teho oli "viri kone" ja siitä lähti 283 w. Joskus ajetiin Mäntsälän kapinoissa poroa juuri Vector koneella joka oli 1-tähtinen eli 220w kone

Joten kyllä tuolla 10,5 koneella ja noilla tehoilla kovaa pitäis päästäkkin ...  ;)





103
RC-kerhot ja -radat / Vs: LRP Areena
« : 15.10.10 - klo: 11.44 »
Strada TC

Tuli tälläinen auto otettua työn alle tarkoituksena katsoa saako siitä kilpa-autoa edes aloitteleville harrastajille jolla vois ajaa esim Areena Cuppia.

No ensin kun paketin avasi tuli mieleen että tää onkin ensimmäinen kerta kun pääsee ”valmiiseen pöytään”.

No jottei menis liian helpoksi niin otin heti valmiista autosta alkuperäis vastarin, säätimen ja moottorin pois ja laitoin tuon LRP:n hiilettämmän 13,5 kombon tilalle (säädin moottori).
Muuten samat paikat mutta säätimen pudotin alas ja vastarin nostin top decin päälle eli vaihdoin vaan noiden paikkaa jotta painoa tulis vähän alaspäin.
Moottorin kun laitoin paikalle niin vaihdoin orggis pinjonin (23) isompaan eli maximiin 29.
Huom. autossa 0.6 moduulin rattaat mitkä on lähellä normi 48 dpi rattataita mutta ei ihan.
Auton sisäinen välitys on 2,9167 joten alkuperäisillä rattailla 23 pinjonilla ja 58 spurrilla kokonais välitys on 7,38 ja tuolla 29:llä se on 5,83

Seuraavaksi otin iskarita pois ja katsoin tukivarsien liikkuvuuden. Joka osottautui oikeen hyväksi.
Iskareissa oli ilmaa joten avasin ne heti ja kokeilin eri öljyillä mitähän ne vastaa.
60 w vaikutti olevan kaikkein lähinnä alkuperäis vastaava.
Joten sillä täytin iskarit. Männän palatuksen laitoin melkein maximiin kun epäilin että pysyyköhän noissa öljyt sisällä. (No se pelko oli turhaa kun ajojen jäljitä ei vuotoa näkynyt).
Iskareissa oli muuten O-renkaat iskarin varressa joita ei ehkä pääse vaihtamaan. Sekä kupin alla oleva kumi on aika jäykkää joten lienevät ainakin kestäviä.
Iskarit oli aika piukassa mutta 2:lla pikku jakarilla ne sai auki (varovasti, hienot kierteet).

Samalla kun autoa oli pöydällä niin katsoin pyörän kulmat.
No pysty kallistumat sivulle oli aika rajut  (2 astetta) Huom renkaan yläpuoli ulospäin.
No laitoin ne normi asteeseen (renkaan ylä osa sisään päin).

Sekä ohjaus oli aurauksella joten sen laitoin hivenen haritukselle.

Koria pudotin yhden reijän alas päin jotta korkeus olis noin 120mm (vrt. Stanujen 115mm).

Maavara oli autossa 8-9 mm joka on noilla iskareilla ja jousilla minimi.

Diffit vielä piti purkaa ja tsekata niitten herkkyys. No tuntuivat herkiltä ja totesinkin että autossa onkin hammasdiffit edessä ja takana joten niille en tehnyt mitään.

Vetoakselien päihin laitoin mustaa diffi rasvaa jotta ajossa koiranluut ei ”järmäisi”. Pöytä tesi osoitti että jos kääntyvyys on maximi niin jyrinää esintyy mutta kääntö ympyrät kun säätä normaaliksi (noin maton leveys) niin sitä ei ole havaittavissa.

Muuten se oli siinä mitä autolle tehtiin ennen ajoa joten eikun RC Areenalle...  ;)



Renkaina oli ensin auton originaalit joihin heitin normi pidotuksen ennen ajoa. No se oli virhe.
Noista renkaista tuli pitoaineella todella pitävät. Jopa liikaakin.
Seuraavaksi laitetiin alle AreenaCup kisa sarjaan kuuluvat LRP:n CPX mattolle tarkoitetut kumi renkaat.
Autosta tuli saman tien melko hyvä Arenaan hyvä pitoisille matoille.

Auto oli muuten RTR paketin mukana tulevalla pötkö akulla tosi helppo ajaa.
No seuraavaksi laitetiin 4000 lipo pötkö akku paikalle ja vauhtia tuli heti lisää mukavasti.

Jolloin parhaaksi läpiksi tais tulla 11,4-11,5 aikoja.

Auto oli jopa liiankin kääntyvä ja sitä rauhoitetiin laittamalla pysty kallistuma edessä nolliin ja ylä linkkiä pudotetiin yksi reikä alemmas renkaan puolelta.

Näiden jälkeen auto olikin parempi ja silloin Joni ajoi parhaan läpin joka oli n. 11,2 ja 5 min keskiläppi oli luokkaa 11,7 (Ratana oli lyhyt ja hidas profiili).

Autossa muuten korostuu tuo originaali ohjauksen servo joka on hidas (jotain 0.25 sekan luokkaa).
No se korostaa vaan että ajamisessa täytyy keskittyä rauhallisiin ajolinjoihin jos meinaa päästä kovaa.
Pahiten se näkyy esim pääsuoran päässä kun auto jää helpolla kääntymään.
Vaikka tuotakin ”ominaisuutta” vai helpottaa laittamalla paksummat iskari öljyt (70w tai 80 W).
Mutta autossa on paino piste aika korkealla joten tuo on lähinnä ominaisuus ...  ;)

Summana jäi autosta positiivinen kuva ja tuo Combo paketti 13,5 koneella on sopiva tuolle autolle. Toki täytyy sanoa että aika maximi tehoilla mennään auto ajo ominaisuuksin nähden.
No huippu vauhtiin pääseminen saakin olla aina hieman vaikeempaa.

Aloittelijoille vois suositella että lähtee ajamaan ihan suoraan paketti autolla. Toki tuon SetUp muutoksen voi tehdä.
Kun on hieman ajettu ja totuttu RC autoon niin sitten voi tuon combo paketin laittaa joka on sellainen hiiletön moottori/säädin satsi. Taas kun taidot kasvaa niin Lipo-akuilla vauhtia tulee lisää ja sitten vielä pidempää pinjonia niin sitten tuolla autolla pääseekin jo aika mukaavaa vauhtia ja jos taidot riittää niin aika kovaakin ...  ;)

Ketä auto kiinnostaa niin se on koeajettavana areenalla jossa näitä taitaa olla kaksi autoa ajettavana.
Tuosta meillä olleesta testi autosta on otettu vain meidän vastari pois muuten auto on samassa mallissa.

Edit :
Korjattu kokonais välitys tuolla 29 pinjonilla ja se on 5,83


104
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT 2011 -ennakkotietoja
« : 12.10.10 - klo: 08.50 »
No niin nythän on hyvä suunta.

ROAR listassa on se mielenkiintoinen pointti että nyt tuli pakillinen säädin sallituksi :
http://www.lrp.cc/en/products/electronic-speed-controls/car/produkt/ai-brushless-reverse-digital/details/

Joka ennen ei ole ollut sallittua. Mutta hyvä niin. Halpa Waterproof säädin kesän sadekelin kisoihin on hyvä juttu.

Jos tuo Rengas (New Sorex) on yhtä kestävä kuin vanha Sorexi niin suunta on siinäkin hyvä. Sillähän ajetiin kovaa vielä "kankaillakin".

Vielä jos saadaan max. välitykset Stocci luokkiin niin loppuu "Grillaus kisat" ja päästään keskittymään pelkästään autolla ajamiseen.



105
Niin ssäntö asioista tulee kaikille infoa jotka ilmottautuvat ETS kisaa meilillä.
Myös muuttuvat asiat. Lisäksi muuttuvat asiat käsitellään niinkuin meilläkin
eli ohjaaja kokouksessa.

Taitaa mennä hieman OT:n puelelle mutta tälle vuodelle sitten tulee
varmaan Xray pakollisksi autoksi kaikille Stocciin kun Reiska myös maksaa "kaiken" :

http://ets.redrc.net/

Edit.
Suomessa samalla koneella treenaaville tiedoksi että ETS ennakko on aika tarkaan
puolivälissä säätö aluetta (vaaka suorassa).

106
Heh ... ;)

Moottori on juu tuo Jarkon linkin mukainen kone mutta kiinteällä päädyllä.
Esim. Jos menet kisoihin tuolla omalla konelle joudut vaihtamaan tuon säädettävän
päädyn tilalle kiinteän päädyn. (Sen saa järjestäjältä)

Välitys asiaa ei ole säännöissä koska se tieto tulee suoraan kilpailijoille. Kesällä se vaihteli radoittain. Nyt ilmeisesti puuhaavat matoilla yhtä välitys maximia.

107
ETS Stocci moottori on kiinteäpäätyinen eli ei säädettävä.
Samoin välitys maximi on ollut kesästä lähtien joka kisassa. Samoin tulee olemaan
tuossa tämän kauden avaus kisassa Saksassa (Tällä hetkellä epävirallinen tieto on 4,5).

108
Täma Euroopan tapa että kaikki vakioluokassa ajavat samanlaisella O-ennakko säätimellä niin että moottorikin on kaikilla saman ja kiinteällä ennakolla sekä vielä max välityksellä on ilmeisesti Suomessa mahdoton tai ainakin kovin huono yhdistelmä.

No Euroopassa asiat on toisin. Päätellen siitä että ens viikonlopun ETS kisaan on ilmottautunut pelkästään Stocciin 187 kuljettajaa.

Tästä vois päätellä että porukkaa olis ollut tyytyväinen tälläiseen vakioluokkaan.

109
Lainaus
eri valmistajien ilmoittamat 0-ennakot eivät ole vertailukelpoisia,

No niin johan meneekin mielenkiintoiseksi...

Lainaus
Ettei TQ radalla saattaisi olla hieman kytköksiä SP säätimien myyntiin ko. radalla??

No just joo ...

110
Sähköautot / Vs: HotBodies Cyclone TC
« : 12.09.10 - klo: 19.29 »
Suoraan sopivaa ei taida olla....
HB:ssä kun on 39 hampaiset diffin rattaat.
Diffejä löytyy 37 ja 38 hampaisiana kahdeltakin merkiltä joten niistä sovittamalla homma saattaa onnistua.
Onneks HB:lle löytyy kahden mittaista hihnaa kun keski akselille löytyy 16 ja 18 hampaiset rattaat.
Joten sen puoleen homma voi onnistua. (Muista vaihtaa myös eteen saman kokoinen ratas kuin taakse.)
Sen jälkeen täytyy katsoa vetarien bleidien paksuudet. (HB:ssä paksut) ja tietty vetarin pituudet että diffi ei ole "liian paksu".

Itse viilattavaksi versioksi tää ei oo ainakaan kallis :
http://kkeprc.com/kshobby/index.php?route=product/product&manufacturer_id=36&product_id=395

Meillä ei ole 3Racingin diffistä mitään kokemusta mutta tuosta toisesta diffimerkistä eli R-Specistä pelkkää hyvää.

Muuten jos HB:n vauhtia tahtoo parantaa näin Lipo aikana niin tätä kapeeta pohjalevyä kannattaa harkita:
http://www41.instantestore.net/merchant10762/pd-hbx.cfm


111
No jos kerran poron systeemi on ”lyöty kiinni” niin vois edes yhden poikkeuksen sitten sallia.
Nyt kun ajetaan näillä Feigo pohjaisilla koneilla ja niissä on iso mekaaninen ennakko joka on muistaaksen 30 asteen luokkaa.
Näillä dynaamisilla säätimillä ja suurella koneen mekaanisella ennakolla on se ikävä puoli että koneen säätöjen hakeminen on todella tarkaa hommaa ja vaatiin paljon aikaa.
Joten jos koneessa sallitaa myös vapaa ennakko niin silloin asia helpottuu kun voi suoraan vähentää tuota mekaanista ennakkoa.
Jolloin tuon säätimen säätö asia ei ole niin kriittisiä.

Mutta mielummin vapaat koneet. Jolloin noilla Feigoillakin voi vielä ajaa.

Tälläisessä kombinaatissa missä on dynaaminen säädin ja heikkotehoinen kone tulee säädin tärkemmäksi kuin kone joten koneen vapautus tuskin muuttaa mitään voima suhteita.

Niin mekin ollaan kokeiltu noita 17,5 CS koneita ja meilläkin on pakissa vielä yks hyvä jäljellä.
Mutta siitä huolimatta haluaisin toisen kone tyypin myös sallituksi.
(Säädettävällä päädyllä)

112
Hmmm... mielenkiintoista...
Niin juu tahallaan me vehkeitämme hajoitetiin ...  ;)

No jo jos mennään asiaan niin viime kausihan alkoi tuolla
säätimien uusilla softa versiolla ja säätimien uusilla versiolla
joista tuli joka kisaan uutta.
Joten kisan kahdessa harjoituksessa piti aina koittaa paljonko paremmat
vehkeet on nyt käytössä.
No aina ne parani mutta myöskin se limitti milloin vehkeet kulkee paremmin tai
kärähtää tai alkaa nykimään tai pätkimään meni todella pieneksi.

Joten jos porukka on edelleen sitä mieltä että tälläinen softa ralli
kuuluu pienoisautoiluun niin vähän kyllä ihmettelen.

Summana jos viime kausi oli kerran onnistunut niin miksi sitten
täytyy mitään muuttaa ?

Jatketaan sitten samalla renkaallakin ja muistetaan sitten myös että niitä
täytyy saadaan Suomeen kahta erilajia ja samalla nimellä niin kuin viimeksikin.

113
Lainaus
TSP-10
Nykyiset stanukoneet + vapaa säädin (=2009 TSS-10)

Tarkemmin ajatellen :

Tämän typerämpää päätöstä ei voi tehdä.

Tämä kausihan päättyi sanoihin että tänä vuonna ajetiin viriä 3:ssa eri luokassa.

Joten nyt on sitten hyvä päätös että viriä ajetaan vain 2:ssa luokassa.

Ei hitto soikoon, porosta piti saada halpa luokka mutta oikeesti ton nyt esitetyn poro luokan kustannukset on samaa luokka kuin virin ... ellei enmmän.
Joka kisaan saat varata pari konetta ja pari säädinta ja varautua siihen että ne kans menee.
Lisäksi auton diffiä myöten osa kulutus on ihan samaa kuin virissä.

Tällä tavalla porosta ollaan oikeesti tosi kaukana ETS sarjan poro ajelusta joka oli oikeesti todella kivaa.
Miten ne halpis laitteet siellä kesti ?
Todella hyvin, yhden kisan kokemuksella siinä kisassa oli n.100 kpl halpis säädintä (poro+hoppy) käytössä ja kisa viikon aikana tais mennä 2 säädintä ja ei yhtään moottoria.
(Näin papa Uwen palautus laatikon tehtaalle, Sunnutai illalla).

114
Tamiya / Vs: Tamiya TRF 416
« : 06.09.10 - klo: 16.04 »
Tässä kuvatus tuosta Smokem 416FX levysta ja asennettuna WE autoon.
(Kuva otettu kännykkä kameralla).

115
Lainaus
TSP-10
Nykyiset stanukoneet + vapaa säädin (=2009 TSS-10)

No jos vapautta lisätään niin antakaa sitten käytää minkä merkkistä konetta tahansa. Niin ei voi käytää sellaista konetta mikä on oikeesti tehty kilpailu käutöön.

116
Tamiya / Vs: Tamiya TRF 416
« : 06.09.10 - klo: 10.58 »
Huhujen mukaan tässä on uus 417:n proto :

http://www.rcracer.co.nz/Forum/viewtopic.php?f=12&t=1470

117
No mutta kyllä tuo kisa ainakin listoilta löytyy :

https://www.sbf.se/tavlingPublic.php?id=38158

Järjestävä seura on Eskilstuuna mutta paikka saattaa olla joku muu kuin ennen....

118
Mulla ainakin on noita "lähialueen" kisoja mennyt vähän ohi silmien
tai en ole vaan ollut tarpeeks tarkkaavainen.
Joten jos koottais näitä kisa tietoja tänne niin vois muutkin vähän varautua näihin.


ETS kisoista löytyy tietoa täältä :
http://ets.redrc.net/rules/

DHI cup:
http://www.myrcm.ch/main?pLa=en&hId%5B1%5D=com&dId%5BE%5D=4101&pId%5BE%5D=6
http://www.dhi-cup.dk/


Sitten oli joku "ystävyys" kisa Ruotsissa mutta siitä en tiedä milloin ja
missä tai kuka sen järjestää.

119
Vapaa keskustelu / Vs: Se on sitten RC touhun loppu 2012!
« : 26.08.10 - klo: 15.23 »
Lainaus
oliskohan joku metrin paksu vuoraus sopiva

Ei riitä mihinkään....
Flaret paukahtaa koko maapallon läpi. Mutta maapallon magneetti kenttä suojelee palloa. Kun siihen tulee "reikiä" niin nää pääsee maahan asti tekemään tuhoja.

Joten eikun omaa todella isoa "magneetti kentää" luomaan ...  ;)

120
Vapaa keskustelu / Vs: Se on sitten RC touhun loppu 2012!
« : 26.08.10 - klo: 11.06 »
Niin maailamanlopun ennustajia on aina riittänyt ... ;)

No onneks sitten taas aurikotuulista/purkauksista on taas oikeata tutkimustietoakin olemassa.
Tuossa artikkelissa taidetiin jättää mainitsematta että ennustus haarukka on aika iso maanpäältä katsottuna. (tuhansia tai kymmeniä tuhansia vuosia)
Se tiedetään että on tullut auringon purkauksia jotka on mykistänyt isojakin sähkölaitteita joissa on ollut sähkökytkettynä. Mutta jos laite on kytkettynä pois päältä niin niitä ne ei ole hajonnut.

No jos artikkelia uskommen niin 2012-3 RC sarja vois siirtyä siima ohjattaviin autoihin vastaavaan tapaan kuin lennokki puolellakin on.
Muisteleen vaan sitä Hoken yhtä videolinkkiä.



ps.
en taida päästä lukemaan ilmoitustaulua kun mulla on sähkö pyörä...  ;)

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 17