Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Aapeli

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 ... 9
61
Tulokset / Vs: Nordic Championship 2012 1:8 OR
« : 04.09.12 - klo: 22.16 »
Ohessa palkintojenjakopotretti. JQ oli tietysti päivän sankari, mutta vähintään yhtä suuret aplodit sai kymmenenneksi tullut Jessica Pålsson. Jessica on 9 vuotias ruotsalaistyttö. Isä Mikael on kolmospallilla. Äiti, joka ei ole kuvassa, sai varmaan suurimmat kiksit kisassa. Olin tankkaamassa semeissä rouvan vierellä joka hoiti Jessican tankkausta. Oli oikein ilo katsoa sitä tunnepaljoutta, jota tämä harrastus voi parhaimimllaan tarjota. Rouva tais itkeä viimeiset kolme minuuttia eikä oikein uskaltanut katsoa radalle eikä tulosmonitoriin. Jessica nousi finaalliin ihan oman ajotaitonsa ansiosta. Läppiajat eivät olleet nopeimmat, mutta hän kaatoi autoaan koko porukan vähiten.

Bjorn Horntvedtin kuvia löytyy linkistä:
https://picasaweb.google.com/101485374409025684481/NordicChampionship2012#

Lyhyt videopätkä Semi A:n alusta:
Nordic Championship 2012 SemiA.wmv

62
Tulokset / Vs: Nordic Championship 2012 1:8 OR
« : 02.09.12 - klo: 16.35 »
JQ teki sen. Hän on pohjolan mestari. Kisa oli tiukka mutta lopulta JQ käänsi kisan voiton itselleen.

August oli 15.

Tarkemmin myöhemmin.

63
Tulokset / Vs: Nordic Championship 2012 1:8 OR
« : 01.09.12 - klo: 21.39 »
Viisi kierrosta aika-ajoja. JQ tais viedä niistä neljä. Joka tapakauksessa TQ. On täällä kyllä monta muutakin tosi nopeeta kuskia. Huomisissa finaaleissa on vielä sekä svenssoneilla, norsseilla että nuorilla juuteillakin mahdollisuus estää suomijuhlat.

August ajoi nousujohteisesti suoraan semeihin. Eräsijoitukstet olivat välillä 5-15. Finaaliin mahtuminen on kuitenkin todella kovan työn takana... saas nähdä.

Keli on täällä ollut aivan täydellinen, vsrsinkin kun pari kisaa edeltävää vikkoa on ollut pelkkää rankkasadetta. Rata on kestänyt ajon ongelmitta. Huomiseksi on lupailtu vähän sadekuuroakin, joten kaikkea jännää saattaa vielä tapahtua.

64
Tulokset / Vs: Nordic Championship 2012 1:8 OR
« : 31.08.12 - klo: 22.15 »
Kisoihin on paikallinen seura panostanut paljon ja vähän kieli poskella. Täällä on esim 3 vessaa. Yksi on miehille, toinen niselle (yksi naiskuski) ja kolmas on Rambovessa "miehille, joilla on karvainen rinta".

Rata on tekninen, mielenkiintoinen. Hypyt ei kovin pahoja, mutta niissäkin aina jotain ekstraa kuten lyhyt kiihdytys tai vino linja.

Vasta tosiaan pari vartin treeniä ajettu, joten mitään tuloslistaa ei ole antaa. Mainittakoon kuitenkin, että JQ on erinomaisessa vauhdissa ja Augustillakin menee mukavasti.

65
Tulokset / Nordic Championship 2012 1:8 OR
« : 29.08.12 - klo: 17.44 »
Tänä vuonna Pohjoismaiden Mestaruus ratkaistaan Norjassa. Ilmoittautuneina ovat kaikki norjalaiset EM kävijät ja puolet ruotsalaisista EM kävijöistä. Suomen ja Tanskan kisajoukkueet ovat vain muutaman kuskin kokoisia. Yhteensä kuskeja on palttiarallaa 70.

Meidän tiimi lähtee nyt yölaivalla lahden yli ja sitten aamulla ajellaan kohti Kodalia. Perjantaina alkaa treenit jne.

Jos tulosseuranta ei avaudu MyRCM:ään, yritän kertoilla tänne vähän tilanteesta.

66
Tällainen tämä uusi ajajakoroke on. Voidaan olla ihan tyytyväisiä lopputulokseen, jopa ylpeitä. :roll:

Kaikki vaan joukolla käyttämään, ettei ihan turhaan tullut askarreltua. Radan ja korokkeen asianmukainen käyttö on ilmaista.

67
Team Elokuun TP-10 kisaraportti:

GPT kisa sunnuntaina: Päivä oli alussa kuiva mutta tiedettiin muuttuvan sateiseksi. Harjoitukset ajettiin kuivalla ja August ja Teemu Saarinen parantelivat päivän parasta best läppiä vuorotellen. Ensimmäinen aika-ajokierros saatiin vielä ajaa kuivalla. Tai oltaisiin saatu ajaa, mutta meillä sorvautui heti alkuun kakkosvaihteen ratas ja lopulta vielä ykkösrataskin. Keskeytys. Vauhtia oli kuitenkin hyvin, pelkällä ykköselläkin syntyi kierosaika 17,5 s ja tasaisesti alle18 s. Jos ykkönen olisi kestänyt loppuun asti, olisi tulos ollut hyvä.

Sitten alkoi sataa, eikä rata ollut sen jälkeen missään vaiheessa kuiva vaikka sade aika kevyttä välillä olikin. Tähän kisaan oltiin tultu huonosti vesikeliin valmistautuneina. Kokemusta ei ollut yhtään ja suojaukset sen mukaiset. Päätettin kuitenkin osallistua niin kauan kuin olisi millä osallistua. Onneksi monet ajattelivat samoin ja kisa jatkui vesisuojauksia rakennelleen ja pehmeämpiä säätöjä arvaillen.

Jäljellä oli vielä kolme aika-ajokierrosta ja semi. Vaikka niiden merkitys olisi tulosluetteloon pieni, (kaikki pääsisivät suoraan semiin ja sieltäkin suoraan finaallin) olivat ne silti meille varsin tärkeitä. Opimme omakohtaisten epäonnistumisien kautta miten vesisuojausta ei rakenneta. Yhdessä erässä kone hörppi liikaa vettä, toisessa ei vastari toiminut enää ollenkaan, yhdessä erässä ponderi ei antanut kierroksia ja yhdessä erässä yksisuuntalaakeri temppuili. Lopulta opimme Teemun ja Jethro Lehtojärven vinkeistä miten taistelu vettä vastaan voidaan voittaa. Finaalissa kaikki toimi olosuhteisiin nähden hyvin. Vaihteiden meneminen päälle ja kakkosen iskeytymien olivat kuulemma kuitenkin jatkuvana huolena.

Täysipitkä 45 min finaali sateessa alkoi varovaisen tunnustelevasti. Augustin vauhti näytti näytti kuitenkin hyvältä ja turvalliset ohitukset nostivat sijoitusta pikku hiljaa. Viidennellä kierroksella piti sitten ohittaa eräs kanssakilpailija, mutta ohituksen jälkeen hänelle tuli joku musta hetki ja hän torppasi automme kumolleen. Siihen kului 13 s ylimääräistä (+ paljon lisää ohitukisa) ja pinna kiristyi. Parin kierroksen jälkeen August teki kisan ainoan varsinaisen kaatonsa samassa paikassa - taas juostiin. Näiden tapahtumien jälkeen Teemu oli päässyt puolentoista kierroksen johtoon ja välissä oli monta muuta.

Vauhti oli kuitenkin koko ajan suhteellisen hyvää ja rako kärkeen pieneni pikku hiljaa. Sitten oltiin jo tilanteessa jossa Teemu piti ohittaa, jotta pääsisi samalle kierokselle. August saa apua Teemun yksisuuntalaakerin temppuilusta ja kisa kiristyi. Muut olivat pikku hiljaa pudonneet vauhdista. Lähimpinä uhkaajina olisivat Teemun jälkeen Alexander Naumov ja Jethro, mutta ero oli useampi kierros. Jäin odottelemaan tekniikkamurheiden alkamista ja suunnitelin todennäkösimpiä pikahuoltotoimia.

Meillä oli kuuden ja puolen minuutin tankkausväli. Säästimme pari tankkauskertaa perinteisen 5 min taktiikkaan mutta olisimme ehkä voineet valita ainakin 7,5 min jopa 9 min taktiikat. Niin pientä oli polttoaineen kulutus.

Kisan loppupuolella oltiin pitkään tilanteessa jossa August ajoi Teemun perässä mutta ei ohittanut häntä kierroksella. Teemu ei tilaa erityisesti tarjonnut eikä August lähtenyt sitä edes rynnimällä vaatimaankaan. Tässä tilanteessa August muisteli saamiaan neuvoja taktisesta tilanteen hallinnasta. Näitä keskusteluja oli käyty edellisen Raision kisan jälkeen. Neuvon mukaan olisi helpompi ajaa vaikka maaliin saakka tuossa asemassa kuin rynniä ajamaan edellä ja antaa toisen peesata.

Meille ei sen kummempia murheita sitten tullutkaan. Renkaat, varsinkin oikean puolen renkaat, tosin kuluivat loppua kohti paljon ja vaikeuttivat entisestään auton hallintaa. Spinnauksia tuli Augustille lopussa enemmän kuin alussa. Niin varmaan muillekin. Kun Teemu vielä kohtasi tekniikkamurheita, venyi ero maalissa yli kolmeen kierrokseen.

Ensimmäinen polttisturistivoitto tuntui mahtavalta. Kisa oli ollut korokkeella raskas. Puolen tunnin kohdalta alkaen alkoi sekä henkinen että fyysinen rasitus käydä merkittäväksi. Ajamisen tarkkuus ja asemien menetyksen pelko tuntuivat radiokäden väsymisenä ja jalan puutumisena. Siksikin helpotus maalissa oli enenkokemattoman mahtava. Maaliintulon jälkeen raikuneet spontaanit aplodit tulivat ansaitusti kaikille maalin asti taistelleille finalisteille.

68
Erinomaiset kisat järjestelyiltään todellakin. Valmistelut oli tehty huolella ja kaikki toimi hienosti koko kaksipäiväisen tapahtuman ajan. Yleisöäkin oli enemmän kuin missään aikaisemmassa FTT / GPT kisassa  missä olen ollut mukana. Lauantaina oli enemmän mutta sunnuntain sateessakin oli yleisöä aina jokunen katsomossa. Vähän oli tietysti harmi, kun sateessa varsinaiset ajosuorittet olivat vähäisiä. Kuulin sattumalta erään kisaturistin sanovan vierustovirilleen, että jo pelkästään buffetin letut olivat tulemisen arvoiset. Monet saivat myös vastauksia kysymyksiinsä suoraan rcautoilun kansallisilta superlahjakkuuksilta, joten joillekin saattoi hyvinkin syttyä kipinä harrastukseen.

Minä itse luen aina suurella mielenkiinnolla ja kiitolllisuudella kaikki muiden kisarapsat, joten kirjoitan nyt välillä sitten itsekin.

Team Elokuun kisaraportti harjoituksista:

1. harjoituspäivä. Torstaina tultiin radalle puoleltapäivin ja aloiteltiin radan kuivaamisella ja TSM-10 sadeauton testaamisella. Viikonlopun sää ennustettiin epävakaiseksi jopa sateiseksi joten valmistautuminen nähtiin välttämättömäksi ja tiedettiin vastenmieliseksi. Sadeautoa hierottiin radalla muutama akullinen ja todettiin lopuksi sekä vettä kestäväksi että säädöiltään kelvolliseksi. Kilpailukyky jää sitten nähtäväksi.

Sitten siirryttiin TP-10 auton testaamiseen ja säätämiseen. Polttista ei oltu ajettu metriäkään sitten viime vuoden Raision GPT kisan. Silloinhan finaali keskeytettiin hihnarikkoon puolen tunnin kohdalla johtoasemasta. Taisi olla vähän katkera paikka silloin. No, nyt sitten kuitenkin taas tuntumaa haettiin ja kyllä se aika nopeasti sitten löytyikin. En osannut sen kummempia säätöjä hakea vaikka auto kuulemma tuntui huonolta. Vähän jäykisteltiin öljyjä ja muuta perushuoltoa sekä erityisesti oikeiden renkaiden etsintää. Hommahan on loputon - joskus se on vaan lopetettava ja siirryttävä testiohjelmassa eteenpäin.

Ehdittiin tortaina vielä testailla varsinaista TSM-10 autoakin. Tähänkin tein lähinnä vain iskarihuollon ja perussäätöjen hienösäätöä. Tärkeintä oli tutustua rataan ja erityisesti oppia varomaan mollia ja kanttareita.

2. harjoitusiltapäivä. Perjantaina radalla oli taas mukavasti porukkaa. Oli oikein rc autoilua parhaimmillaan. Tällaiset treenipäivät ovat mahdottoman antoisia, kumpa näitä saataisiin syntymään lisää. Keskityimme viriautoon järjestyksessä ajolinjat, toistettavuus, renkaan kesto, auton hienosäädöt. Päivän lopuksi kellotettiin 17,2 s kierrosaika ja tiesimme olevamme valmiit.

Team Elokuun TSM-10 kisaraportti:

Harjoituseristä lähtien tuntui siltä, että kyllä vauhti riittää ja riskinotosta ei ole puutetta. Täytyisi vaan saada pidettyä pää kylmänä koko erän ajan. Selvää oli että renkaat tulevat taas oleman se tärkein taktinen tekijä. Toiseen harjoituserään laitettiin uudet renkaat alle (ei toki kisarenkaita), jotta saatiin ajettua kaksi peräkkäistä erää (2. harjoitus ja 1. aika-ajo) saman tuntuisella autolla. Ja se kannatti koska 1 aika-ajo meni sitten loistavasti. Myös toisesta alkuerästä tuli voitto joten paalupaikka oli käytännössä varma. Kukaan ei pystyisi enää aikaa lyömään vaikka kaksi viimeistä erää voittaisikin koska rengas on jo kolmannella akullisella oleelliseti hitaampi kuin uutena.

Toisen alkuerän jälkeen huomasimme oikean eturenkaan revenneen hieman. Jouduimme vaihtamaan renkaiden paikkoja ja se tuntui sekoittavan ajettavuuden kolmannen erän alussa pahasti. Ajettavuus kuitenkin palautui muutaman kierroksen jälkeen.

Finaaleissa sitten August ensi kertaa paalulla. Monesti on meillä ollut startin kanssa vaikeuksia, mutta onneksi ei tällä kertaa. Kaikki lähdöt sujuivat erinomaisesti ja letka nytkähti nätisti liikkeelle. Tuosta kärkipaikasta olisi kiva startata useamminkin. Kovaa oli kuitenkin mentävä jotta takaa ei tultaisi ohi. En ollut ollenkaan varma, että kärkipaikka kestää koko viisi minuuttia. Vauhdissa pysyi kutenkin vain Viljami Kutvonen. Hän painosti lähellä mutta siististi turhia riskejä välttäen. August ei myöskään tehnyt yhtään virhettä, joten ei siinä tainnut yhtään todellista ohituspaikkaa ollakaan. Jännittävä finaali silti.

Toinen finaali. Lämmittelykierroksella pito tuntui vielä hyvältä. Lähtöruutuihin asettamien kuitenkin kestää aina niin kauan, että renkaat jäähtyvät. Ensimmäiset pari kierrosta on siksi arvaamaatoman hankalia. Nyt August teki pienen virheen heti ensimmäisellä kierroksella ja joutui päästämään neljä autoa ohi. Sitten alkoi lähes toivottomalta tuntuva takaa-ajo. Pikku hiljaa sijoitus kuitenkin parani kolmanneksi. Viljami oli karannut jo saavuttamattomiin, mutta Joni Minkkisen kanssa kehkeytyi usean kierroksen kestävä huikea taistelu. Viimeisellä kierroksella Augustin onnistui livahtaa shikaaniosuudella Jonin ohi toiseksi. Yksi tiukimpia ja siistimpiä ohituksia mitä olen ollut todistamassa.

Kolmas finaali käynnistyi vakuuttavasti. Kun juuri oli selvitty niistä parista ensimmäisestä kierroksesta, tuli katastrofaalinen virhe: auto nopeassa shikaanissa kanttarikosketuksesta verkkoaitaan. Kuski ei ymmärrä miksi niin kävi koska hän ajoi milestään koko ajan varmistellen - ehkä juuri siksi. Keskeytys. Erävoittoon ajoi Viljami ja siten koko kisan voittoon. Kakkossija oli kuitenkin saavutettu jo aikaisemissa lähdöissä. Maistui ...

Palkintojenjaon jälkeen ajettiin vielä shakedown polttiksen kanssa. Sitten lelut laatikkoon ja pari tuntia lepoa ennen GPT kisaa.

69
Kiitos oikein erinomaisista kisoista. Järjestelyt olivat kaikin puolin huippuluokkaa mutta erikoiskiitoksella mainittakoon varikkoteltta ja kuulutukset sekä kuuluvuudesta että selostuksen sisällöstä.

Aika tasaista kisaa väännettiin monessa lähdössä. Paljon oli vähästä kiinni. Huippuna tietysti pronssin ratkeaminen viimeisen kierroksen loppuosalla. JQ ja Ari olivat tällä kertaa hiukan muita nopeampia, mutta eivät erot olleet mitenkään tolkuttomia. Mielenkiinnolla odottelemme Jyväskylää.

Jos kisailtais erikoisimmista keskeyttämissyistä olis Hokella jo paljon isoja pyttyjä  :shocked: Mutta varokaa vaan, jos ja kun epäonni joskus potkisee vähän Hoken ahterin ohi, niin silloin saatetaan nähdä pinkki auto vaikka korkeimalla pallilla.

Team Ellokuu kiittää!

70
FTT Laukaa kilpailu on päällekkäin toisen luokan SM-osakilpailun (Kauhava M-8) kanssa ja se jää sen vuoksi meidän tiimiltä väliin. Erittäin harmillista meille, mutta toivotamme muille mukavaa kisaa Laukaan hienolla touringradalla.

Team Elokuu

Terveiset Team Kuusiselle  :wink:

71
Piti vähän vetää henkeä ennen kuin suoltaa tähän kisarapsaa. Lauantai-iltana Jyrkkälästä lähdetäessä oli yhtä hölmistynyt olo kuin sunnuntai-iltana Hartwall arenalta lähdettäessä - ei mennyt ihan nappiin.

No ei vaan. Lauantaina katkeran tappion lisäksi oli meillä kuitenkin hyvää peliä koko päivän. Paras alkuerätulos, nopein bestläp ja tietenkin 20 kierroksen jälkeen 10 sekunnin johto finaalissa. Mutta sitten omasta virheestä ajautuminen kolariin, alumiinivantti katkesi takaa, keskeytys.

Keli oli niin sanottu miesten keli. Rapa lensi. Aika kului nopeasti autoa siivotessa. Onneksi päästiin Ducaton peltien suojiin pois tuulesta. Kiitos Rauli. Keli parani päivän mittaan ja kisa pörähti kunnolla käyntiin viimeistään nousuissa.

Oma automme oli iskussa heti aamulla, mutta uudelta moottoriltmme kuski odotti paljon enemmän. Onneksi Dr. Saarinen auttoi ystävällisesti ja niin alkoi Ninja laulaa. Upea kone.

Tomi Salonen oli päivän selkeä kuningas. Tomi sai kaksi kolmesta alkueräkierroksesta nimiinsä, paalupaikan finaaliin ja finaalin voiton. Onnea Tomi.

Team Elokuu kiittää myös järjestäjiä hienoista puitteista (rata, varikko, buffet..) ja hyvin läpi viedystä tapahtumasta (ajanotto ja kuulutus, katsastus, tuomarointi...).

72
RC-kerhot ja -radat / Vs: Raision VVV RC-rata
« : 29.04.12 - klo: 20.14 »
Kerholaisilla oli eilen talvikauden päätösajot Raision lukiolla. Tänään kaivettiin sopivasti haudat talven pimeille sisäilloille. Haudoista alkaa sitten pikku hiljaa nousta uusi uljas ajajakoroke. Vähän kyllä tarvitaan vielä talkoita ennen kuin tavoitteeseen päästään. Jos vaan mahdollista, niin yrittäkää liittyä remmiin.

Vosiko tämän topikin aiheen muuttaa vähän järkevämmäksi. :shocked:

73
Polttisautot / Vs: Xray XB9 - The New Platform
« : 25.04.12 - klo: 15.17 »
Takadiffibboksin korva oli sitten ensimmäinen rikkoutunut paikka meidän XB9:ssä. Jäi oikein leikki kesken varaosan puutteeseen. Enpä muista milloin viimeksi... kop kop.

74
Polttisautot / Vs: Xray XB9 - The New Platform
« : 23.04.12 - klo: 23.21 »
"Mä luotan tähän autoon." oli kuskimme ensikommentti ensimmäisten tankillisten jälkeen. Ja siitä sitten lähdettiin tuttavuutta syventämään. Koko päivä ajettiin eilen hyvässä seurassa loistavassa kunnossa olleella Turun Jyrkkälän radalla eikä mitään ongelmia ollut, ei edes yhtä ruuvia pudonnut. Auto tosiaan kesti innostuneen pommittamisen ja melko mukavia läppiaikojakin tuli.

Perussetapista lähdettiin kokeilemaan jäykempää jousta eteen, maavaran kasvatusta, ulosjouston rajoitusta, löysempää iskariöljyä taakse ja takaiskarien kiinnityspiste alhaalla ulommaisiin reikiin, keskidiffiin paksumpaa öljyä. Ostoslistalle meni aktiividiffi eteen ja progresiiviset jouset. Vakaimien mukaanotto testaukseen ja rollcentteriin tutustuminen alkaa huomenna. Matka on vasta alussa.

75
Suolaa suolaa enemmän suolaa...

Muutaman päivän siinä on muhinut ja selvästi jo imeytynyt. Tänään vielä rikottiin paakut ja levitettiin mahd. tasaisesti. En kuitenkaan usko että pariin päivään tarttee ajella.

Kaaharille vastaisin jos tietäisin hyvän vastauksen. Nyt en tiedä kuin ehkä oikean vastauksen.

76
Auki on silloin kun joku ns. avaimenhaltija on paikalla. Useimmin ainakin lauantaina. Äsken juuri käytiin radalla kun oltiin eilen valmisteltu moottorin sisäänajolla jne. Kaikki tavarat oli mukana ja töistä otettu vähän aikainen startti. Oli sitten kiva huomata, että rata oli suolattu eikä siinä voinut ajaa. Jäin taas ihmettelemään tätä pienipiirsyyttä näissä touhuissa...

77
Kiitos hyvistä, hyvällä rutiinilla läpi viedyistä kisoista. Myös radasta tykkäsimme ja ruoastakin niin paljon, että oltais syöty enemmänkin. 

Oli ihan mukavaa taas pitkästä aikaa ottaa osaa FTT sarjaan. Kyyti oli kovaa merkityksessä nopeaa ja kilpailu oli kovaa merkityksessä armotonta.

78
Talkoot tältä päivältä ohi. Rata on valmis ja erittäin hyvässä kunnossa. Myös reuna-alueet on jo putsattu. Testiajelukin on suoritettu.

Ei muuta kuin kaivamaan autot esille ja radalle.

Mitäs jos pidettäs jonkinlainen pre race tai pari tässä vielä ennen SMiä. Tietysti vain kerhotasolla, niin ei tarvitse hukkua siihen "rakentavaan" palautteeseen?

79
Turha puhua mistään talkooaktiivisuudesta, jos talkookutsu tulee seuraavana päivänä. Ja kyllä suora asioiden esittämineni on selkeämpää kuin sarkasmilla höystäminen.

Jos viestin ymmärrän oikein, niin tänään Jyrkkälän radalla on talkoot ja läpiohommiakin tiedossa. Entä haravahommat? Ilmeisesti kyse illasta (vai onko jo päivällä?).

80
Polttisautot / Vs: Xray XB9 - The New Platform
« : 01.03.12 - klo: 00.15 »
Oli nautinto kasata tämä uusi polttiskrossari. Pitempään sitä iloa ei tosin vaan millään riitänyt vaikka kuinka yritti tehdä vain rauhallisesti vähän illassa.Nyt sitten pitää tuohon korin maalaamiseen kuluttaa 6-8 viikkoa.

Kaikki osat olivat viimeisteltyjä ja mitoitukseltaan täydellisiä. On ne reiskassa ennenkin ollut hienosti, mutta jotenkin tuntuu, että nyt oli vaan aivan täydellistä. Kun reiskakrossareita on jo muutaman koonnut, ei yllätyksiä tosin olettanutkaan tulevan vastaan.

Krossarin pakkaajat olivat jättäneet "käyntikorttinsa" jokaiseen pussiin. Näitä on nyt sitten kaikkiaan 27 ja useita vaihtureita. Noita voidaan sitten kisoissa vaihdella ja kerätä koko sarja... Mulla olis esim. vaihturina Michailikova ja Petovska. Sen sijaan Kolarova on harvinainen.

Kovin kummallisia vinkkejä ei ole tarjota, mutta ehkä se nyt olis hyvä tiettää, että jollei diffejä shimmaa, ne järmäävät diffikoteloissa (ainakin minulla kävi niin). Siis pinjonin ja kruunurattaan väli on liian ahdas. Shimmaus kannattaa tehdä laakerin ja diffikotelon väliin (kruunurattaan vastakkaiselle puolelle) heti kasausvaiheessa. Siihen tarvittavat shimmit tulevat myös mukana. Muutoin saa sitten purkaa juuri kasatun diffikotelon ja diffin ja laittaa sitten ne shimmit. Voi shimmauksen tehdä myös laakerin ja kotelon väliin, mutta niitä shimmejä ei tule kitissä mukana.

Setuppeja on jo muutama tullut foorumille. Vähän laidasta laitaan on haettu tai sitten on vaan kovasti erilaisia olosuhteita ollut. Ja meikäläisten radoille saattaa olla sitten taas jotain aivan muuta. No lähdetään Jurajn ehdotuksesta liikkeelle.

Korin muotoihin on kyllä silmällä totuttelemista, mutta se sopii autoon kuin nenä päähän. Voisin kuvitella että muodot ovat perusteltuja.

81
Team Elokuu kiittää oikein mukavista kisoista. Hyvällä radalla kaytiin tiukka kisa ja ehdittiin illalla vielä omaan saunaan. Ei tässä ole enää paremmasta väliä.

82
Kisat kisattu, tulokset tiedossa. Tässä näyte A-finaalishowsta:

DHI-Cup 2012 Show



83
Tässä linkki http://rc10.fi/index.php?topic=51657.0 viime vuotiseen kisaan. Siellä kuvia, videoa ja juttua. Sama paikka siis tänä vuonna, profiili toki hieman eri. Viri-autolla hyvä kierrosaika on n. 10 s.

Onhan tuo rata vähän pienempi kuin viikon päästä Odensessa, mutta kivat skabat siinäkin on syntynyt. Mukaan vaan Made ja muut.


84
Tulokset / Vs: Lopputulokset M-8 SM 27.8. ja 28.8. VANTAA
« : 29.08.11 - klo: 17.44 »
Täytyy nostaa herroille hattua kun jaksoitte kaksi päivää putkeen. Me (mekkari) ei oltaisi millään jaksettu toista päivää putkeen vaikka ajohaluja olisikin ollut (kuski). Päätös oli kuitenkin yhteinen (Team Elokuu), että sunnuntain kisa jätetään ajamatta sen SM arvosta riippumatta. Oltiinkohan ainoita joilta jäi ajamatta siksi että täytyi ajatella tulevaa arkeakin?

Joka tapauksessa lauantaina nautittiin ainakin kahden päivän edestä hyvästä kelistä ja tiukasta kilvanajosta. Iso kiitos järjestäjille onnistuneesta kisatapahtumasta. Kiitos myös varaosapalvelusta Hokelle, rengaspalvelusta Tommille ja moottorisäädöistä Teemulle.

Finaalin keskeytyksemme syy 39 min kohdalla oli Reiskalle hyvin epätyypillinen taka-alatukivarren sisäkiinnityksen pettäminen vaarattoman näköisessä hypyn alastulossa.

Myös meidän automme sai ensimmäisessä katsastuksessa varoituksen ylileveydestä. Sama auto samoilla palikoilla ajettu kaksi kautta ja nyt ensimmäinen varoitus. Renkaatkin useimmiten Cityblokit. Vähensimme aurausta 1 asteen niin sitten seuraavalla kerralla meni läpi. Voihan se olla, että auto vanhemmiten alkaa turpoamaan, ehkä välyksiä…  Ei se auto kaukalossa ahdas ollut, mutta tietyllä ajokorkeudella takakumit ottivat kiinni reunoihin ja loppu on sitten subjektiivista.

Hieno kausi. Kiitos.

85
oiskos tuloksia tältä päivältä?

Ei taida olla ihan vielä virallisia missään nähtävillä. Muistista kaivelen seuraavia tuloksia, mutta yksityisyyden loukkausta varaoen en kerro nimiä.

A-finaalissa ajoi PKSRCA sta 4 kuskia, Turusta 4 kuskia, Tampereelta 2, Salosta 1 ja Jyväskylästä 1. A-Finalistien autoina oli Mugeneita 4, Xrayta 3, Loseja 2, JQ:ta 2 ja Kyosho 1. Mootttoreina A-finalistit käyttivät ainankin Ninjaa, Ossia, JQ:ta ja LRP:tä. Koneissa paloi ainakin

Jaa että kuka sitten voitti... Voittaja oli kuljettaja, joka alkuerien jälkeen aloitti nousut 1/8 finaaleista.  Voitti ne ja myös 1/4- ja 1/2-finaalit. Samoin hän voitti myös ylivoimaisesti A-finaalin. Hän muuten edusti PKSRCA:ta ajoi Xrayllä jolle potkua antoi LRP:n moottori.

86
Polttisautot / Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« : 10.08.11 - klo: 00.52 »
No kun muutkin...

Myös meidän tiimi kokeili tänä kesänä ensi kerran TP-10 luokkaa. Lähdettiin varovasti liikkeelle eli hankittiin käytettynä auto ja moottori. Tarkoitus oli ajella sen verran reeniä, että voitaisiin osallistua Raision kisoihin.

Alku oli kyllä hankala. Ensin vaan yritettiin saada kone jotenkin luotettavaksi, että voitaisiin alkaa opetella ajamista. Ei onnannut niin millään. Jatkuvasti saatiin pähkäillä koneen kanssa ja ajaminen ei ollut sitä mitä sen olisi pitänyt olla. Asia ratkesi vasta ostamalla uusi moottori ja siihen oma pilli. Huh, jo helpotti.

Sitten päästiin jo vähän opettelemmaan ajamista ja säätämistä. Aika paljon niissä on luokalle ominaisia piirteitä, joihin aikaisempi kokemuksemme M-8 ja TS-10 luokista ei paljoa auttanut. Erityisesti renkaat ja niiden kuluminen oli/on uutta. Myös huonompi alavääntö mutta kuitenkin suuri loppunopeus ja suurempi paino tuli huomioida ajamisessa (verrattuna sähköviriin). Kun ajoi hyvillä renkailla ja auto oli säädöissä, oli ajo todella makeeta - jo pelkästään katsominen. Eikä tässä ole kyse vielä mistään ihmeellisistä säädöistä, auto toimii helposti hyvin ja on helppo ajaa.

Suurien ongelmien ratkettua ei sitten paljoa jäänytkään aikaa ennen kisoja. Vasta kisaa edeltävänä iltana sorvattiin ensimmäiset renkaat. Sitä ennen ajettiin aina täysistä rinkuloista loppuun, siis ne mitä ajettiin. Jonkinlainen kuva oli kuitenkin muodostunut siitä miten homma menee ja loput selvis sitten kisapaikalla: Samilta, Raulilta ja Jeppeltä saatiin kiitoksen arvoisesti tukea ja Teemulta renkaita vinkkeineen.

Kaikenkaikkiaan jäi meillekin hyvä maku hommasta. Pakissa täytyy olla paljon voimansiirron varaosia, ja niitä pitää vaihtaa jo ennen ongelmien ilmaantumista, mutta muut osat kestävät ainakin niin hyvin kuin TS-10 autoissakaan.  Kantapään kautta totesimme, että koska semien ja finaalin välillä on niin vähän aikaa, on auton käytännössä kestettävä 20+45 minuuttia kilvanajoa ilman huoltoa. Tämä vastaa 13 erää sähköautoluokissa, eli puolitoista FTT-kisaa! Autossa ei siis saa olla, ei ainakaan voimansiirrossa, mitään "vähän kulunutta mutta kestää" osaa kun lähdetään semeihin. Elementary!

Ja se moottorin ääni sekä pitkät ajoajat ovat homman suola. Ensi vuonna voitaisiin osallistua enemmänkin, hankala valintakysymys...

87
Huomiseksi 6.7. suunniteltua kisaa ei ajeta. Syy kisapaikan ja kuskien valmistautuminen viikonlopun FTT / GTP kisaan.

Viime keralla ajettiin yksi 20 min finaali koska tankkaajia oli kaikille kuskeille. Sovitaan tilanteen mukaan miten menetellään ensi kerralla.

88
RC-kerhot ja -radat / Vs: Raision VVV RC-rata
« : 01.07.11 - klo: 11.52 »
Miten on tarjolla sähköä treenaamaan tulijoille?

Viereisen huoltorakennuksen seinässä (toinen puoli) on pistorasia josta sähköä voi ottaa. Tarvii pitkän jatkojohdon.

89
Kuskit ovat shown sankarit, mutta kyllä muillakin on hauskaa. Tässä tämän mekkarin kymmenen minuuttia kisoista.

Finaali oli alkamassa. Lämmittelin konetta, kuski oli lauteilla. Kävin läpi mielessäni asioita joita voi mennä pieleen. Uuden life-akun lataus ei ehkä ollut oikein näyttänyt normaalilta. Akku oli uusi ja ajettu vain yksi alkuerä ja semit; hyvin se oli ne palvellut. Ja latasinhan minä sen kuitenkin. Äh turhaa hermoilua. Lämmittelyn kolme minuuttia alkoivat, autot radalle.

Teknininen kymppi huudettu. Hyvä, mikä siunattu sattumus. Nyt kannattaa käyttää koko aika vastarin akun lataukseen tai tarvittaessa vaihtamiseen. Juoksin mekkauspöydälle. Autosta akku esille ja johdot kiinni. Latausnappula. Latausnappula ... Laturi ei toimi! Mitä, eikö laturin virtalähde toimi? Mitä? Ja joku kuuluttaa, että rata on auki, hä? Jatkojohtoa 40 metrin kela, onko sen läpösuoja poksahtanut, ei kai. Juoksin jatkojohdon toiseen päähän jossa odotti yllätys, töpseli oli irrotettu pistorasiasta. Kiitos! Laitoin takaisin ja juoksin katsomaan toiseen päähän joko virtaa tuli - ei tullut. Taas toiseen päähän ja nopea etsintä mistä virtaa saisi. Täytyi arvata joku. Sitten katsomaan toiseen päähän ja laturi toimii. Huh. Kello oli kuitenkin jo niin paljon, että ei enää kanattanut latailla.

Laitoin auton kasaan ja juoksin takaisin varikolle. Yritin vielä nopeasti kysellä syytä sääntörikkomukseen. Aloitin pulssin tasoittelun samalla kun muilla alkoi pulssi nousta, uusi lämmittely alkoi - alea iacta est.

Arvatkaa uuvahtiko akku finaalissa ja pitikö se käydä vaihtamassa kesken kisan?

90
Pari viikkoa sitten ajettiin eka kisa. Tasaista ja tiukkaa oli, kuka vaan olisi voinut voittaa.

Huomenna siis taas ajellaan. Mukaan mahtuu.

Huom mekaanikkoa/ tankkaajaa ei tarvita.

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 ... 9