Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - ezmo

Sivuja: 1 2 [3]
61
Sähköautot / Akku ongelmia :/
« : 25.01.07 - klo: 11.53 »
Lainaus käyttäjältä: "tomppa82"
Lainaus käyttäjältä: "ezmo"
Jos kennon jänntteet ovat reilusti alle 1V on sulla käynyt ikävänlainen syväpurku (unohtanut pakan autoon kiinni).


Joka ei haittaa yhtikäs mitään, mikäli akku todellakin on NiCD-akku (NiMh-akku olis sitten asia erikseen), nehän onkin välistä suotavaa syväpurkaa muisti-ilmiön ehkäisemiseksi. Toki jos akkua on ladattu paljon, niin se olla jo senkin takia "elämänsä" ehtoopuolella. Toisaalta kysyjä mainitsi akkua ladatu vain "pari" kertaa. tosin en kyllä hirveästi ko. kaverin kirjoituksiin luottais..


No kas p..niinpä olikin ;).  Eli. puuhastellaan, rikotaan, kysytään neuvoja, ei tehdä kuten neuvotaan, valitetaan ettei toimi, haukutaan myyjä......

62
Sähköautot / Re: akkujen käyttö/huolto?
« : 25.01.07 - klo: 10.41 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"

Hyvin hoidetun akun tunnistaa vanhanakin mm. siitä, että ajettaessa sen lataus kestää hyvänä loppuun asti, ja loppuu nopeasti, alle 10 sek sisällä.
Huonolla, eli ns. kuminauha-akulla vastaavasti auton nopeus laskee verkkaisesti, ja hidastuva jakso kestää jopa minuutteja. Sellaisesta akusta ei ole iloa kilpailuissa eikä harjoittelussa. Tuskin edes pihasudittelussa.


Tämähän perustuu siihen, että kuminauhapakat on tasattu tasalatauksella ja kun jokaisessa akun kennossa on eri määrä kapasiteettia (toleranssi), alkavat ne yksitellen kyykähtää. Ja se yksittäisen kennon kyykähtäminen on sitten kohtalokasta, koska kun pakassa olevan yksittäisen kennon jännite putoaa 0V ja alle, vaihtaa kenno napaisuuttaan ja siitä katoaa kapasiteettia pysyvästi, riippuen kauanko tätä tilaa pidetään yllä.  

Jos olet ns. perusharrastelija ja pääpaino on vain ajamisen riemu ja haluat välttää ylimääräisltä akkukuluilta ja jos ei halua tasapurkaa, tulee ajaminen lopettaa heti, kun vauhti alkaa vähän hiipua. Näin voi harrastusmielessä käyttää pakkoja ilman "monimutkaisia" purkulaitteita ja aikaavieviä metodeja. Eli syklil on silloin, lataa, aja, jäähdytä pakka, lataa jne.

63
Sähköautot / Akku ongelmia :/
« : 25.01.07 - klo: 09.51 »
No mittaa nyt hyvä ihminen ensin jokaisen kennon jännite erikseen, ennenkuin teet mitään muuta. Eikös se nyt ole ihan ensimmäinen diagnoosi, mikä on pakan tila. Jos kennot ovat n.1.2V jännitteessä, on jossain huono liitos. Jos kennon jänntteet ovat reilusti alle 1V on sulla käynyt ikävänlainen syväpurku (unohtanut pakan autoon kiinni).

64
Sähköautot / Akun kasaus
« : 05.10.05 - klo: 14.58 »
Pitääkö nykyään NIMH:tkin erillispurkaa joka kerta? Lennokkipuolella ajetaan isoilla virroilla 40A ja yli ja siellä ei erillispurkua harrasteta. Tasalatausta ennemminkin. Ladataaan 1C akkupakat täyteen ja sitten 1/10C 3-7 tuntia aina, kun kapasiteetissa näkyy heittoja.

65
Yleinen keskustelu / Itse tehty Rc-auto!
« : 05.10.05 - klo: 12.35 »
tossahan menee vaan kallista ajoaikaa hukkaan, kun rupee itte rakentaan. Monella on sitä halua, muttei taitoa -> lopputulos paljon kuluneita euroja ja keskeneräisiä projekteja, en halua olla idean pilaaja, olen realisti.  8)

66
Sähköautot / asso tc4 ja harjaton motti.
« : 05.10.05 - klo: 08.39 »
Ja hintaa moisella noparilla on??

Mietinkin, miksei auto puolella käytetä enempää noita harjattomia mosia huoltovapauden ym. takia. Onko moottorin käyttäytyminen pienillä kierroksilla epälineaarista?

E

67
Sähköautot / asso tc4 ja harjaton motti.
« : 05.10.05 - klo: 08.33 »
Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"
Lainaus käyttäjältä: "tapsa92"
On kyllä hieno auto 8) . Miksi sulla on tossa kuminauha-viritelmä :?: .

Auton nähneenä totean:
Koska säädintä voi, ja käytetään ko. autossa myös hiilellisen moottorin kanssa, niin johdot ovat hieman ylipitkät.!


Nyt haluaisin varmistua, onko mahdollista, että samaa säädintä voi käyttää harjallisen ja harjattoman moottorin kanssa! Lennokkipuolella homma on mahdoton yhtälö. Harjallinen 2 vaiheine, harjaton 3 vaiheinen.

E

Sivuja: 1 2 [3]