Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Nicke

Sivuja: 1 ... 5 6 7 [8] 9 10 11 ... 24
211
Pitkässä kisassa olisi kyllä oikeasti hyvä jos autojen nopeudet olisivat tasaisemmat, ajaminen on silloin helpompaa kaikille.

Kiitos, nyt ymmärsit viestin oikein. Rajoitettu moottori oli onnistunut kokeilu ensimmäisessä kisassa, mutta eihän mikään estä kokeilemasta vapaata moottoria seuraavan kerran kuin vastaava kisa järjestetään. Se on järjestäjän valinta, tuon vain oman mielipiteeni esille  :wink:

Suurin ongelma vapaalla moottorilla on nopeuserojen lisäksi vetotapa, miten/millä säännöillä voidaan ajaa vastakkain nelkuilla ja tuupeilla? Le Tikkurilan säännöillä (pl. moottorisääntö) se ei onnistuisi.

212
Jos kierroksella ohitus/ 5min on ongelma niin sitten oli tosi hyvä että emme päässeet mukaan. Mut kun olisi pitänyt ohittaa useammin ja meidän tiimin toinen kuski kans.

Jos toi oli käsitys minkä sait aiemmista viesteistä, niin täytyy kyllä pyytää lukemaan uudestaan.

213
Tollanen lelu tuli ostettua, saas nähä miten käy ensilennolla  :wink:


214
Eikös endurance kisassa ole tarkoitus ajaa 6h aikana maksimikierros määrä? Silloin jokainen tiimi voi ihan itse päättää miten aikoo sen tehdä. Jos haluaa käyttää nopeaa, mutta riskitekniikkaa, niin se oma valinta? Voihan tarkoitus olla vakioluokka tai sitten vapaa luokka, eihän niitä tarvitse sekoittaa. Nyt vakio on kokeiltu, joten kokeillaan vapaa seuraavaksi?

Toistan nyt täysin itseäni, mutta vastaillaan kuitenkin.

Idea 10.5t moottorilla on tasoittaa eroja, ja tehdä ajamisesta mukavampaa. Jos luit aiemmat viestit, niin huomasit varmaan paljonko laskin että pelkästään meidän tiimi ohitti autoja kuuden tunnin aikana. (1356kpl) Se tarkoittaa 1356 tilannetta radalla missä voi helposti käydä jotain ikävää autolle, pelkästään meidän tiimin osalta.

Vapalla moottorilla nopeuserot korostuu huomattavasti, koska nopeimmat menevät entistä kovempaa, ja moni hitaammista tiimeistä ajaa jopa huonomman tuloksen. Katsoin huvikseni avg-läppejä viimeisestä krossikisasta, yksikään tuuppicorri ei alittanut meidän tiimin aikaa vapaasta moottorista huolimatta. Vaikka se 5min pitäisi olla aika helppo keskittyä verrattuna endurance tyyliseen ajoon.

Olen edelleen sitä mieltä että 10.5t moottori on hyvä valinta, mutta tulevien kilpailuiden moottorin valinta lienee kisojen järjestäjän ongelma.

Kun moottori olisi vapaa, niin kaikki valitsevat sen, jolla saavat parhaat tulokset. Helppoa.

Näkis vaan. Miten tää onnistuisi endurancekisassa, kun se ei onnistu muutenkaan?

Näin. Vielä kerran, kyse on siis vain halusta tehdä kisoista kilpailijoille mahdollisimman mukavat, ei mistään muusta. Kilpaileminen on varmasti mukavampaa kun auto pysyy paremmin ehjänä eikä ero siihen normaalisti parempaan kuskiin olekkaan kovin kummonen.

Eli kuten Jari muotoili asian, täysin samaa mieltä:

Jos tarkoitus on ensinäkin tasata puhtaasti nopeuseroja (suoranopeutta), ja toisekseen luoda mahdollisimman tasaväkinen kilpailu eri joukkueiden (eritasoisten kuljettajien) välille, on minusta parempi valinta määrittää joku sopivan "tehoton" moottori josta on:
-hyötyä perus harrastajille (tasaisempia kierroksia, vähemmän kaatoja, helpompi ajaa optimaalista linjaa)
-"haittaa" huippukuljettajille (vähemmän tehoa, lisätehosta olisi hyötyä)

215
Edellisessä viestissä mainittuihin nopeuseroihin liittyen innostuin hieman tutkimaan asiaa tulosten perusteella.

Koko kilpailun aikana kierroksella ohituksia tuli meidän tiimille 1356kpl.
Eli kierroksella ohitettiin keskimäärin joku joka 15 sekunti.
Joka kierrokselle mahtui siis vähintään yksi kierroksella ohitus.

Vapaalla moottorilla nämä lukemat olisi vielä jotain huomattavasti hurjempaa, koska 10.5t moottori oli jo sen verran tehoton että se tasoitti eroja todella paljon.

216
-vapaa kone, jokainen saa ajaa millä haluaa
-tiimin koko 3

Perusteluja: Parin koneen hankinta voi joillekin olla merkityksetön juttu mutta joillekin ei, talous ei ehkä salli. Pienempiä tiimejä on helpompi kasata.

Vapaalla koneella on myös negatiivisia puolia:
-Joudutaan rajoittamaan vetotapa
-Enemmän teknisia ongelmia sekä keskeytyksiä
-Erot kasvaa huomattavasti

Nytkin ero oli toisen ja kolmannen tiimin välillä 65 läppiä, eli kierroksella ohitus noin joka 5 minuutti. Hitaampia tiimejä ohiteltiin keskimäärin kerran minuuttiin-kahteen, eli viiden minuutin sisään mahtui jo nyt todella paljon kierroksella ohituksia. Mitä enemmän nopeuseroa, sitä enemmän yllättäviä tilanteita ja rikkinäisiä autoja.

Mitä tiimin kokoon tulee, niin 4 kuskia tuntui juuri sopivalta määrältä. Viides kuski olisi 6h kisassa ollut melko turha, kolme kuskia olisi ollut liian vähän, ei olisi voinut samalla tavalla nauttia kisasta kisaamisen ohella. Neljällä kuskilla oli jo sen verran tekemistä jatkuvasti ettei ainakaan itse kerennyt edes miettimään syömistä.

Niin toiset saa kärjistää ja toiset ei?
Hoken kanssa keskustellaan hoken tavalla.
Sulla menee toi ajatuksen juoksu muutenkin jatkuvasti metsään,  ja me tiedetään se kyllä, niin ei trattee täällä foorumilla sitä kokoajan olla todistelemassa.

Kärjistäminen on yksi asia, henkilökohtaisuuksiin meneminen sekä turha provosointi aivan toinen. Mikään niistä ei kuulu tähän topicciin.

217
PS Onko kukaan kiittänyt Rodderia joka hoiti kuulutuksen mallikkaasti taas jälleen kerran. Thänks kundi.

Kyllä, ja voisi vielä erikseen mainita että loistavien kuulutusten lisäksi Hoffa teki hyvää työtä sekä kisojen valmistelussa että siivoamisessa kisojen jälkeen. Ja piti ajanottoa hengissä kilpailun ajan, ei valvotulle varakoneelle kävikin hieman huonommin.

Kovinkaan moni ei tainnut käydä ollenkaan katsomassa varakonetta radan toisella puolella, mutta noin kisan puolessa välissä joku oli käynyt nykäisemässä dekooderin usb piuhan irti siitä. Joten siitä eteenpäin voitiin vaan toivoa että yhden ja ainoan ajanoton kanssa ei tulisi ongelmia  :wink:

Tulipa selattua kaikki Samin ottamat kuvat läpi. Kerrankin paljon kuvia kisoista, ja myös varikolta! Pari tuli kyllä heti otettua talteen muistoksi.

218
Luulen kyllä ettei kovin kaukaa ei liene tulijoita heti 6h kisan jälkeen eli jää pieneks kerhokisaks

Ei kai kukaan ole järjestämässäkään edes kerhokisan tasoista kisaa ennen model-expoa.

Jos tollaista haluaa kokeilla niin mikä ettei, mutta jonkun pitää hoitaa asiaa sen verran että ottaa ilmoittautumiset vastaan ja päättää fiksun päivämäärän, viikonloppuna rataa ei ainakaan kannata kolmeksi tunniksi varata ellei osallistujia rupea olemaan reilusti yli 10.

219
Suuret kiitokset kaikille osallistujille sekä kaikille ketkä auttoivat kisan toteuttamisessa!

Te teitte tästä todella hienon päivän, kuuluu ainakin omalla kohdalla varmasti yhteen parhaimmista rc kokemuksista.

Kisa oli paikoitellen yllättävän tiukkaa, kärkipaikkaakin pidettiin yli 5h hallussa mutta muutama pieni vastoinkäyminen sekä voittajatiimin vauhdin nousu ratkaisi kisan. Hauska pieni fakta tuloksista oli average läpin ero voittajatiimin ja toisen tiimin välillä, 0.096s. Jokainen voi miettiä paljonko eroa olisi tullut 5min hiitin aikana  :wink:

10.5t moottori tuntui todella hyvältä valinnalta tällaiseen kisaan, enkä ainakaan itse keksinyt kisan aikana suurempia puutteita säännöissä. Nyt opittiin paljon uutta, ja seuraavan kerran kun järjestetään vastaavia niin voidaan vielä hieman hioa konseptia. Lähtötapa tulee ainakin muuttumaan oleellisesti, sekä tuomarointiin pitää panostaa useamman tuomarin voimin.


220
Aiheet yhdistetty pyynnöstä.

Ja nyt odotellaan että saadaan topicit yhdistettyä vielä oikeinpäin  :wink:

221
Kävi vähän typerästi tulos topicin suhteen, pahoitteluni. Pyydetään että topicit yhdistetään.

Suuret kiitokset kuvista Samille!

222
Yleinen keskustelu / Vs: Transponder
« : 17.03.12 - klo: 22.56 »
Amb on nykyään mylaps. Kannattaa ostaa nykyaikainen, eli samanlainen kun Diese-listin linkissä.

223
Kilpailu lähestyy, ja pari tiimiä on kysellyt osallistumismaksun maksutavasta.

Oppi on näköjään mennyt perille, eli kyllä, tilille saa ja voi oikein mielellään maksaa.

Tilille maksun tiedot:
IBAN tilinumero: FI9614163000129296  (Nordea)
BIC/SWIFT  NDEAFIHH
Saaja: Pääkaupunkiseudun RC-Autoilijat ry
Viesti: Nimi/Tiimin nimi, Endurance osallistuminen

224
Tulokset / LOPPUTULOKSET: Tikkurila Offroad Challenge IV
« : 10.03.12 - klo: 19.27 »
Kiitokset kaikille osallistuneille!

Linkeistä voi katsella tarkemmin tuloksia, jokainen hiitti löytyy erikseen lämmittelystä viimeiseen finaaliin asti  :wink:

M4-10
1    Salmela Karri   PKSRCA
2    Heinonen Ari   PKSRCA
3    Johansson Toni   PKSRCA
4    Hattunen Juho   PKSRCA
5    Laitinen Mikko   PKSRCA
6    Rajaniemi Juho   PKSRCA
7    Kuusisto Kari   PKSRCA
8    Jermalainen Tomi   PKSRCA

9      Mattila Reijo   PKSRCA
10    Turku Tommi   PKSRCA
11    Kettunen Antti   PKSRCA
12    Huhta Sami   PKSRCA

M2-10
1    Honkanen Markku   PKSRCA
2    Itävuori Jari   PKSRCA
3    Huhta Sami   PKSRCA
4    Salmela Sami   PKSRCA
5    Vilenius Jere   
6    Peltoniemi Matti   PKSRCA
7    Mikama Marko   PKSRCA
8    Kuusisto Kari   PKSRCA

9      Hellström Jerry   
10    Laitinen Atte   PKSRCA
11    Turku Tommi   PKSRCA
12    Akkanen Riku   PKSRCA
13    Penttinen Paavo  VääUA
14    Virtanen Erkka   
15    Sarantila Emil   

SC4-10
1    Heinonen Ari   PKSRCA
2    Thusberg Tom   TUA
3    Pyhältö Mikko   TUA
4    Sarro Sami   PKSRCA
5    Suuripää Tommi   PRCA
6    Tamme Anre   Estonia

SC2-10
1    Peltoniemi Matti   PKSRCA
2    Tervo Tommi   PKSRCA
3    Hattunen Juho   PKSRCA
4    Otsavaara Tuomo   PKSRCA
5    Niemenmaa Jani   PKSRCA
6    Hoffman Petri   PKSRCA
7    Ljungqvist Johan   ETMKUA
8    Ljungqvist Albin   ETMKUA


225
Aikataulu

Sekä erälistat:

Erä 1 M2-10
1. Penttinen Paavo              VääUA    
2. Sarantila Emil                   
3. Lehtinen Isto              PKSRCA    
4. Laitinen Atte              PKSRCA    
5. Turku Tommi              PKSRCA    
6. Vilenius Jere                   
7. Virtanen Erkka

Erä 2 M2-10
1. Honkanen Markku         PKSRCA    
2. Mikama Marko              PKSRCA    
3. Hellström Jerry                   
4. Peltoniemi Matti              PKSRCA    
5. Akkanen Riku              PKSRCA    
6. Huhta Sami                      PKSRCA    
7. Itävuori Jari                      PKSRCA    
8. Kuusisto Kari              PKSRCA

Erä 3 M4-10
1. Jermalainen Tomi         PKSRCA    
2. Mikama Marko              PKSRCA    
3. Husu Jose                      PKSRCA    
4. Turku Tommi              PKSRCA    
5. Kettunen Antti              PKSRCA    
6. Kuusisto Kari              PKSRCA

Erä 4 M4-10
1. Salmela Karri              PKSRCA    
2. Johansson Toni              PKSRCA    
3. Laitinen Mikko              PKSRCA    
4. Hattunen Juho              PKSRCA    
5. Huhta Sami                      PKSRCA    
6. Rajaniemi Juho              PKSRCA    
7. Mattila Reijo              PKSRCA    

Erä 5 SC2-10
1. Hattunen Juho              PKSRCA    
2. Peltoniemi Matti              PKSRCA    
3. Hoffman Petri              PKSRCA    
4. Tervo Tommi              PKSRCA    
5. Otsavaara Tuomo         PKSRCA    
6. Niemenmaa Jani              PKSRCA    
7. Ljungqvist Johan              ETMKUA    
8. Ljungqvist Albin              ETMKUA

Erä 6 SC4-10
1. Honkanen Markku         PKSRCA    
2. Pyhältö Mikko              TUA    
3. Thusberg Tom              TUA    
4. Viira Einar                      Estonia    
5. Tamme Anre              Estonia    
6. Suuripää Tommi              PRCA    
7. Sarro Sami                      PKSRCA    



226
Jos kerran kaikkea saa olla rajoittamaton määrä, niin olisi voinut hyvin sallia vain yhden auton käytön. Nythän kisa on ponderi viesti. Yhdellä autolla tulisi akunvaihdot ja jäähdyttelyt mukaan kuvioihin. Tulisi edes inan verran endurance henkeä. Nythän TEOREETTISESTI joku massi tiimi voi ajaa aika-ajo asetuksilla moottoreista ym välittämättä. Mutta mennään näillä. Saattaahan olla ettei yhtään konetta pauku.

Moottori kun kerran sattuu hajoamaan liian pitkien välitysten tai kerssin takia, niin siinä häviää melko varmasti enemmän aikaa kuin mitä sillä on saavutettu. Jos sillä edes pidemmän päälle pystyy saavuttamaan mitään.

227
Mullakin oli kieltämättä käsitys, että moottorien määrä on rajoitettu 2 / tiimi ja että jos noista toinen hajoaa, niin sitten ajetaan yhdellä ja jos kummatkin palaa, niin kisa on siinä.
Eli runkoja ja moottoreita saa olla kisassa kaksi.
Jos hajoaa niin kisan järjestäjien puheille ja heiltä hyväksyntä uuden vaihtoon rikkinäisen tilalle.

Eli näin.

Tarkoitus ei ole sulkea ketään ulos kisoista ongelmien takia, vaan rajoittaa autojen määrä kahteen. Eiköhän moottorin vaihtoon tuhlaantuva aika sekä sen arvo rankaise tarpeeksi.

228
Oliko moottorien määrä rajoitettu, eli jos kaksi mottia paukahtaa, niin kisat oli siinä?
Eli ajossa on kaksi autoa sekä yksi ponderi, osia vaihdetaan sitten niihin tarpeen mukaan.

Eli samaan tyyliin kuin muutkin osat, voi vaihtaa uuteen jos hajoaa.

229
kannattaisi varmaan listata osat joita ei saa vaihtaa. Muuten tiimeillä valmiita autoja odottamassa jos käy hassusti. Moottorin vaihtaa parissa minuutissa uuteen autoon.

Tässä kohtaa mennään kyllä maalaisjärjellä, jos runko katkeaa niin vaihdetaan uusi kyseiseen autoon, ei vaihdeta autoa toiseen. Kuten muidenkin osien kanssa.

Eli ajossa on kaksi autoa sekä yksi ponderi, osia vaihdetaan sitten niihin tarpeen mukaan.

230
Jos ponderi hajoaa, niin ilmeisesti kisat loppuu ? Olisiko mitään ideaa rekisteröidä tiimille vaikka 2ponderia, joista tietenkin käytössä on vain yksi kerrallaan? Ponderit joutuu tässä koville, kun niitä revitään irti kymmeniä kertoja kisan aikana.

Vanha softa ei tätä tukenut vaan olisi tässä tapauksessa pitänyt kisojen päätyttyä laskea kahden ponderin tulokset yhteen, ja uuteen softaan saa helposti toisen ponderin rekisteröityä kisan aikana. Ponderin voi tottakai vaihtaa jos se hajoaa.

231
Vapaa keskustelu / Vs: Re: Vs: Youtube Jugeboxi
« : 05.03.12 - klo: 18.46 »
Ongelma on siinä että mobiililaitteilla ei voi kopioida normaali osoitetta kun menee automaattisesti youtuben mobiilisivuille. Joten nuo puhelimilla ja tableteilla kopioidut toimii vain samoilla laitteilla.
Jos kopioi normaalisti suoraan osoitteen, niin se menee kyllä oikeeseen videoon, mutta sitä ei pysty toistamaan. Eli http://m.youtube.com/watch?v=biQqC7Osh-o

Sitten kun poistaa "m." linkin alusta niin onkin jo täysin toimiva linkki.

232
Vapaa keskustelu / Vs: Youtube Jugeboxi
« : 05.03.12 - klo: 16.40 »
Se on laitettu tablet koneella ja sillä toimii, siinä voi olla syy.
Koitan keksiä, että voiko asialle tehdä jotain.

Toni
Ongelma tuskin on tabletissa, vaan siinä mitä kautta olet linkin kopioinu. Kokeileppa siinä tabletissa kirjautua ulos youtubesta, ja sitten painaa linkkiä, veikkaisin ettei toimi.

Tämä lienee se mitä yritit linkittää?

Paul Oxley's Unit - Terry's Inside

233
Pörssiläiset (Luomanen, Lehtinen) ovat lyöttäytyneet kimppaan ja monenväliset keskustelut tiimin täydentämisestä ovat käynnissä. Vai onko ponnistelumme turhaa, kun 4.3. meni jo?

Ei missään tapauksessa ole turhaa, teille on kyllä paikka varattuna  :wink:

Laitoin yv:tä.

234
eipä vissiin tarvinu sit osallistuu, ei saanu tiimii kasaan jyväskylästä.

Pelaajapörssissä on jo kaksi halukasta kuljettajaa!

235
Isot kiitokset Samille tapahtuman järjestämisestä, oli paljon väkeä paikalla ja tavarakin tuntui vaihtavan omistajaa.

Ehdottomasti ensi talvena uudelleen!

236
Vapaa keskustelu / Vs: Youtube Jugeboxi
« : 29.02.12 - klo: 16.51 »
Suomen edustaja euroviisuissa 2012.

Pernilla Karlsson - När Jag Blundar (Eurovision 2012 Finland)

Aika yllättävä valinta, mutta toisaalta mielestäni huomattavasti parempi kuin Stig.

237
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 27.02.12 - klo: 13.54 »
Mitkä ovat krossin ja short coursen suurimmat eroavaisuudet (ulkonäön lisäksi)?

MUSTAJARVI

Koko. SC on isompi, oikeastaan 1/8 kokoa 1/10 tekniikalla
Tähän liittyen kori ja renkaat. Mallista sitten riippuu miten paljon 2WD mallista on siirretty SC:hen.
4WD SC ovat sitten vielä asia erikseen.

Ja harrastajan näkökulmasta vielä tärkeämpi asia, sc on huomattavasti krossaria kestävämpi. Kori sekä isot puskurit suojaavat niin hyvin iskuilta, että ripustusten rikkominen on suorastaan saavutus. Varsinkin aloittelijalle radalla ajamisen opetteluun todella hyvä vaihtoehto krossarille.

238
Radiolaitteet / Vs: Spektrum DX3/S/R
« : 26.02.12 - klo: 14.55 »
Eli hiukan nyt tekisi mieli panostaa sellaiseen keskikastin rattiin. Spektrumin DX3C, DX2S ja DX3S, Sanwan MX-3 sekä MT-4, noista varmaan löytyisi käypäinen laite.

Noista MT-4 on mielestäni ihan eri tasolla kuin muut vaihtoehdot, niin tuntuman kuin laadun suhteen.

239
Olen kuullut että minipinneissä on laatuvaihteluja ja eräs huippu 2wd corri kuski laittoi vanhat kuluneet minipinnit takas kun uusilla tuli vaan powerslideä?? Voi olla että vaatii myös sisäänajoa, mutta noita renkaita oli käsittääkseni sisäänajettu ihan tarpeeks. En tiiä onko noi laatuvaihtelut kuin yleistä, onneks omat minipinnit ainakin on toiminu hienosti eikä oo kulunu mitenkään nopeesti.

On erien välisiä eroja, tullut ihan itsekkin koettua minipinnin kanssa nelkkukrossarissa. Kuski kenet mainitsit taisi olla Hoke? Eroa oli, mutta ei todellakaan "tajuttoman" ja "aika heikon" verran, vaan sellainen ettei hitaammalla renkaalla pääse kovan kuskin mielestä tarpeeksi lujaa.

240
Joo,
Mä näin sun pidon ja se oli tajuton :-)
Voi toki olla, ettei mun uusi Minipin-erä ole yhtä hyvä kuin edellinen?

Ps. Torstaina tykitetään.
Kenties sun insertit ei sovi minipinneille?

Mutta asiaan.

Kannattaako ajella pidotetuilla renkailla esim kösseillö vai au naturell minipinneillä? Miten minipinnit mahtaa kestää 3h ajoa?

Renkaiden erä, tai insertti ei todellakaan tee eroa "tajuttoman" ja "aika heikon" pidon välillä. Eron tekee alustan säätö ja kuski.

Pidottamaton minipin toimii parhaiten, ja paranee kuluessaan. Kestää varmasti 3h ajoa, kelta-oranssin durangon renkailla on ajettu monet kisat ja vielä enemmän treeniä.

Sivuja: 1 ... 5 6 7 [8] 9 10 11 ... 24