71
« : 19.08.08 - klo: 11.00 »
Askarruttanut moottorin säätäminen todella kohdilleen, varsinkin alaneulan säätäminen. Hommaa vaikeuttaa se, että pääneulan säätö vaikuttaa alaneulaan mutta varsinkin jos alaneula on aika lailla pielessä, vaikuttaa myös alaneulan säätö pääneulaan. Yhtälöstä alkaa tulla liian vaikea toteuttaa...
Ns. perusohjehan menee, että säädä ensin pääneula (vaikka lämpömittarin avulla) ja sitten alaneula. Joo, toimii, paitsi että kun alaneula tuntuu olevan paljon pielessä niinkuin yllä totesin sen säätö muuttaa myös pääneulan oikeaa säätöä. Moottorina on LRP:n .12 spec2.
Toiset osaa kuulemma säätää koko koneen pelkällä korvalla...olisi hauska oppia tekemään se niin.
Alaneulan säätöä on kuulemma hyvä tehdä lämpimällä koneella auto kädessä. Kun huudattaa konetta ja lopettaa kaasun antamisen, tulisi kierrokset laskea aika nopeasti tyhjäkäynnille. Jos jää korkeille kierroksille pidemmäksi aikaa, on alaneula liian rikkaalla (kaasariin jää liikaa polttoainetta "huudatuksesta" ja se pitää kierroksia yllä kun lopettaa kaasun antamisen). Toisaalta, ilmeisesti jos kierrokset laskee hyvin tyhjäkäynnille mutta alkaa sitten uudestaan nousta, on alaneula liian kireällä.
Kaikki tämä kuulostaa periaatteessa ok:lta mutta on käytännössä sitten kuitenkin aika hankalasti toteutettavissa niin, että moottori olisi todella huippusäädöissä.
Kenelläkään hyviä ideoita ja kommetteja ?