Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - 4wdkanootti

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 56
31
2 konetta, oletan tarkoittavan erotettuja vasen/oikea voimalinjoja!? Telaketjuvehkeissähän ohjaus tapahtuu telojen pyörintänopeuksien eroilla. Se voi muodostua ongelmaksi.
Riippuu vähän olosuhteiden raskaudesta, mutta suoraan ajaessa
kyllä jaksaa liikuttaa crawler nopeuksilla. Suurin piikki silloin on lähtö.
Tuossa on moottorit rinnan kytkettynä, ja suoraan mennessä virta jakautuu tasan.

Jos ei kahdella eri noparilla jo ohjaa koneita pyörimään eri nopeuksilla, jää kääntämisen ainoaksi vaihtoehdoksi servolla + jarruilla pakottaa toisen koneen kierroslukuja alemmas.  Vaikeudeksi tulee nopeudensäätimelle tuo kuormituksen kohdistuminen. Sähkö menee pienimmän vastuksen kautta.
Mitä pienemmille kierrosluvuille koneen pakottaa, sitä lähemmäksi oikosulkutilannetta se tulee, kun tehoa ei pyörimisenä poistu! Sähkölle se on "suorin tie" ja virta kulkee sieltä.
Samaan aikaan se vapaana oleva moottori saa aina vaan vähemmän virtaa itselleen, ja hidastuu, joten kääntyminen on vähintäänkin laiskaa.
Kaikki jarrutukseen hukattava voima kuitenkin kuumentaa voimansiirtoa. Noparille voi kovasti mutkitellessa tulla raja vastaan nopeastikin.

32
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 02.06.15 - klo: 09.02 »
Tulee mieleen kysyä, että:
Millon viimeeksi balansoitu?
Onko säilytetty balansoituna, säilytysvolteissaan?
Onko auton ajoaika tippunut liki näytteeseen....

Todennäköisesti akku on jo tuhoutunut epävakaaksi, heikentynyt merkittävästi.
En lataisi sisätiloissa, enkä ajaisi koppa kiinni ekaa testiajoa vaikka latautuisi balanssiin.


33
Jos setissä on käytettyjä osia, voi hyvän näköinen liitin ahistaa piikkivirtojen kulkua kuluneisuuttaan, löysyyttään, hapettumiaan.
Sama kuumentuilleen tinauksen kanssa. Ahistava kohta lämpenee, mutta vain ison kuormituksen aikana. Vaikeuttaa löytämistä.

34
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 01.06.15 - klo: 22.23 »
Kapasiteetilla tarkoitan sitä hyödyllistä määrää milliamppeereita, jonka akusta voi käyttää. Ja minkä sinne ladatessa suunnilleen saa takasinkin, jos latain pelkän tämän arvon kertoo. Useimmat balansoivat laturit toteuttavat työn kuluttamalla korkeita voltteja omaavia kennoja. Siitä tulee lukemaa, joka läx maailmalle, ei akustoon.

35
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 31.05.15 - klo: 12.21 »
Eri merkeillä tuo elinkaaren loppumisen raja on ilmoitettu eri tavoin.
Näin maininnan, että takuun mukaan ehjä akku ei ole hukannut kolmannesta kapasiteetistaan mainitulla maximisyklimäärällä. Saman suuntaisia numeroita näkyy hybridiautojen lupauksissa.
Silti akku suositeltiin vaihtamaan, kun kapasiteetti on pudonnut puoleen. Jyrkkenevä loppu?

Usein jätetään asiakas itse miettimään pienemmän kapasiteetin enää antamaa kuormitettavuutta.
Tuntuma on, että 5000mAh-40C akuston uutena lupaama 200a kuormitettavuus on vain lupaus.
Ehkä se toteutuu oikein lämpimässä, pari ekaa kertaa, suomen viileässä, no ei mulla.
Puoleen pudonnutta akkua ei todellakaan saa ruokkimaan likikään 100a  virtoja enää! Mennään hk-laisissa vielä alle puoleen tuostakin, 30-40A maximissaan ne ruokkii tuolloin. Siis laadukkaan nikkeliakun verran.
Edelleen, mielikuvan mukaan kylmänarkuus korostuu lipoakun elämän loppusykleillä.
Kokeilut Hyperionin merkillä jäi kokeiluiksi, mä en saanut koronneelle hinnalle mitään vastinetta.

Sama tietty koskee latausvirtaa: melkein kaikille litiumakuille suositeltu 1C jäljellä olevalle 2500mAH:lle kun on vain 2½ A.

36
Sähköautot / Vs: Mamba Monster 2 waterproof esc
« : 14.05.15 - klo: 09.30 »
Yleensä ne ropelit hajoaa liasta.  Tossa mallissa kun ruokitaankin ulkoisesti.
Edellisellä sivulla kerroinkin heittäneeni het uutenakannen ropeleineen kuuseen.
Saa koitettua lämpöjä, ylikuumenemisen suoja vielä välissä katkoo tarvittaessa.

Jos konekaaan ei kuumene, voit saada jopa 6 vuotta ajoa ympäri vuoden.
Kun jokin pettää, todennäköisin on konkka. Silloinkin voi lisätä ulkoisen.

37
Sähköautot / Vs: Mamba Monster 2 waterproof esc
« : 12.05.15 - klo: 12.47 »
Mulla olevat monster2 nopat toimii 3-6 s moitteitta, mutta 2s lähdöt onnykivän äkäsiä.

-Edit typoja

38
Yleinen keskustelu / Vs: Nopeus säädettäväksi
« : 08.05.15 - klo: 09.51 »
http://www.scriptasylum.com/rc_speed/gear_calc.html

Noilla on paljon eri mittaohjelmia. Esim hammasmäärästä ja halkaisijasta jakotyypin nimi.
Ja eri ratas parien antama välitys, yms

Edit typo korjattu

39
Traxxas / Vs: Traxxas Summit
« : 28.04.15 - klo: 14.30 »
Tarpeeksi hyvät nivelensuojakumit pitäs koko ajanvetonivelrasvan ympärillä voitelemassa, ja viemässä kitkalämmön pois.
Hyrrävoimat näissä ylittää kyllä roimasti 1/1 minkä vaan nopean. Edes aavikkovehkeissä ei noin isoja suhteessä. Ja ei niissäkään enää ole vetonivelet ihan niin pitkäikäsiä  :-$

40
Traxxas / Vs: Traxxas E-Maxx
« : 14.04.15 - klo: 08.22 »
...kii
Ja kestääkö konepukki vielä tuon painoisen.
Mikä tommosen mallinimi on?
Pitkä, oisko jo 8mm akseli??!

41
Sähköautot / Vs: Hobbyking sähköautot.
« : 13.04.15 - klo: 15.54 »
Truggy hiljeni selvästi päätylootien rasvan lisäyksellä.
Spur/ pinion väliin grafiittia lyijykynästå! Ei ole tahmaista vaikka liukastaa.
Lopulta rattaat kuluttaa  täsmäsopivuuden ja hiljenee. Silloinpäästäån arvioimaan halvan karkasun
syvyys

42
Sähköautot / Vs: Modifioidut sähkikset
« : 03.04.15 - klo: 11.51 »
Tänne täytynee taas lisätä 1 modattu auto.
Vanha 6x6 tuli myytyä, ja teki mieli koittaa jousitusmallia, jossa 4-linkit hoitaa tuennan, ja takatelillä olisi lehtijouset. Siispä:
Ostin taas axial dingon runkoaihioksi.
Siihen lisäsin väliin läpivetäväksi modatun kolmannen akselin. 2 banjopuolikasta, joissa kardaanien ulostulot tiiviiksi yhteen.
Jatketulle rungolle tuli keinupiste kahden viimeisin akselin yhteiselle lehtijousiparille.
Keskimmäisellä banjoakselilla on iskarit, tosin enemmän liikevaran rajottajan hommissa.
Koriksi 50- luvun alun pikkukuorkin elähtänyt koppa, tukkikuljetuspedin näköisyyttä.
Aidon mallin mukaisesti etupyörille painoa lisäämään "hiekkalaatikko"!
Todellisuudessa se toimii työntöpuskurina, akkutelineenä, vinssin läpitulopisteenä, ja eturungon jäykistimenä samalla.
Ohjaus rungossa, 40kg Turnigy. Sen vääntö tartti panhard-tangon ettei runko elä.
Ohjausservon vieressä nenu alespäin vinssiksi modattu 16 kg servo. Rissana ompelukoneen alarulla, dymeemaa vaijerina nyt 8 metriä, joten pitemmätkin kiipeilyt saa kerralla. Vinssiä ohjaan vain 3. kanavan trimmereillä.

Kuvia on niin mahdottomasti, että yritän vain linkata picasa/google+ gallerian julkiseksi laitetun osan.
https://plus.google.com/u/0/photos/117398326029638853071/albums/6133419962526787873

Jos kiinnostusta löytyy, ni linkkaan myöhemmin ajokuvia talven ja kevään ajalta, mm. Hanskallion perukoilta.

43
Sähköautot / Vs: Mamba Monster 2 waterproof esc
« : 31.03.15 - klo: 12.10 »
Nyt luulis olevan aikaa tarkistella moottoreista laakerit ja kestomagneetin kunto.
Hyviä ajoja odotellessa :-)

44
Sähköautot / Vs: Hobbyking sähköautot.
« : 19.03.15 - klo: 13.38 »
Ihan palatakseni hobbykingin sähköautoihin,
1/8 Basher sabertooth truggy on taas euroopan varastolla myynnissä.

45
Sähköautot / Vs: Mamba Monster 2 waterproof esc
« : 19.03.15 - klo: 08.55 »
Oikeastaan kummallakaan. Ku omistan 2 kpl ja molemmilla setupeilla ajelen.
Mulla nyt 4s 2200kh 3678 mittanen kone imemässå 3 kiloses autos.
Ja 6s 2000 kv 4282 konetta kiusaamassa. 1/8 Truggy taitaa painaa 6s akuin yli 4 kg.
Kumpikaan ei toistaseksi kuumenna noppaa niin et puhallinta tarttis. Vaan kauanko?

46
Sähköautot / Vs: Mamba Monster 2 waterproof esc
« : 18.03.15 - klo: 13.00 »
On niille täällä oma säie,  ku hakee.
Otsikon asiaan palatakseni
Onko kukaan katunut joson heittänyt puhaltimen ja kansiosan pois?
omat yksilöt ei kuumene ainakaan...

47
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Risut & ruusut
« : 18.03.15 - klo: 12.15 »
Ruusuja nimimerkille tech5  (ostaja)
Nopea maksaja

48
Sähköautot / Vs: Hobbyking sähköautot.
« : 14.03.15 - klo: 14.32 »
HK 1/8 truggyn,  Basher Sabertoothin, ja TRX summit 1/10 omistajana voin sanoa molemmissa olevan niin vähän voitelua, että ajoaikaa saa rasvatuubista lisää. (summitti myyty ku hk:t on niin hyviä :)

Sabertoothin rattaat ei edes ole silumiiniä vaan kovempaa, teräksisinä myytiin. Ovat kestäneet mukana tulevilla 4s/100a seteillä moitteitta, ja toiseen autoon laitetuin 6s 120A setein myös.
Summitin omat on kevytmetalliseosta, ja hajoaa samoilla tehoilla ensin. Siihenkin saa terästä LEM:iltä. Harjallinen summit jää noin 600 watin tehoon.
Basherissa ei tullut mukana mitään suojapaikkaa vastarille, summitin hieno vastarilaatikko oli tehtaalla kasattu tiiviste lintassa ja  tiiviste oli rikkoutunut. Seurauksena, kireällekkin pistetyllä kannella, se imas vedet sisään. Molemmat siis pääs kuivumaan..
Eroja kolminkertaiselle hinnalle on lähinnä monsterikumien, ja hitaan vaihteen lukkoinen tuoma etenemiskyky ryömien, kun truggyllä täytyy pitää etenemisvauhtia voidakseen liukua seuraavan pidon paikkaan. Nopeampi auto kuitenkin basheri kaahatessa on  kuin summit, jossa pitää muistaa vältellä lukkojen käyttöä nopealla vaihteella. Muuten vain varaosakauppias tykkää tilanteesta.

49
Yleinen keskustelu / Vs: Servot
« : 10.03.15 - klo: 11.26 »
Kiinan varastolla hintana 45.23 euroa, mutta back order ja saldo -17 .

50
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 10.03.15 - klo: 11.24 »
Eli diffimurikan lautanen eri puolella kardaanipinionia ku pitäs.

51
Yleinen keskustelu / Vs: Servot
« : 10.03.15 - klo: 08.21 »
Nyt on  40/30 kg turnigyn aluservosta selvinyt heikoin kohta. Ulostulon akselin hampaat!
Elinkaari ei päättynyt, koska ko ratas tekee alle puolen kierroksen liikettä. Tappi pois, ja ehjät hampaat kakkosratasta kohden.

Servoa on rääkätty ekat 2 talvea ja kesä brushless summitin ainoana ohjausservona, ja auton mentyä seuraavalle yli 6 kilon 6x6 crawlerissa . Viimenen putoaminen hanskallioilla oli raksahduksen paikka. Oliskohan vaikuttanut metallinen servon varsi ilman saveria missäån.

52
Vapaa keskustelu / Vs: Rc Romuralli
« : 20.02.15 - klo: 22.58 »
offt .. ja saako varikolla säätää kisajärjestystä tuolla välineellä myös  :police:

Törmäilisin ihan vaan lisäpuskuroidulla autolla ilman puukkoja, mutta ehkä puskurin reuna harkitun kovaa kamaa. Muita ylläreitä korin alle piiloon sop.muk... Sama painon suhteen.
Mulle kiinnostuksen rajat on 1/10touring to 1/8 truggy -mittaluokka. Vaikka yhdessä molemmat.
Tourinkori, huonompi skale, vähän jommankumman näköinen aluviritys.
Tai offisääntöjen tyyppisesti edes ohjaamon näköisen kohdan ja lokkarit omaava koppa mitä kolhia?
Jos joku tuo 1/10 kokosen 3-6 akselisen nosturiauton isolla purkupihdillä/murskauspallolla, mulle käy. Kunhan ajokki osaa liikkuakkin.
Samoin käy aurat. Kovatkin spoilerit edessä ja takana kolhii, mutta ehkä saa varoa itsekin ulokkeita.

Jään pois, jos säännöt sallii lekan, puukon, laikkaleikkurin,, tms ei automaisen rikkojan.
Jään pois jos helikopterin pääroottori hyväksytään kisapeliin millään korkeudella.
Harkinnan varainen olisi ilmavetoisen amfibion suojaton potkuri?! Silppuaa kivasti jos kestää...

53
Koneen rpm-alue, pituus ja 5mm akseli huomioiden käyttäisin korkeintaan shortcoursen painoisessa autossa, vähintään 3s tai 4 akulla. Ehkä oikein laadukkaan nopan kanssa painavan skaleauton voimalähteenä myös.
Siis vain hupikäytössä.
Pienehkö pituus pienentää lähtövääntöä isommassa autossa nopeaksi välitettynä, ja kv pistää haluamaan nostaa voltit ylös.
On myös johonkin erityisen kevyeen 1/8 katuautoon kaverilla tuon tyylinen laitettu, eikä siinäkään ylikuumentunut. Vauhdit on sitten osaamisen puutteen vuoksi yhä arvioimattsa.

54
Vapaa keskustelu / Vs: Rc Romuralli
« : 20.02.15 - klo: 21.44 »
Karkeasti -60 luvulla jenkkilässä toimi hetken nimellä stock-car sellainen romurallityyppi, joka on tiettispeleissäkin aina joskus.
8:n muotoista rataa tietty määrä kierroksia, 
ja
saa törmätä!
Joko tuon robokisan tyylisesti viimeinen liiikkuva oli voittaja tai toisen säännön mukaan:
vasta toisena maaliin saapunut oli voittaja!
Piti siis pakottaa joku edellään viimeisellä kierroksella maaliviivan yli.
Vapaat tehot, panssaroinnit yms, vakioautorunkoon lisäämällä.
Kisatyyppi loppui sitten vissiin elossa olevien kuskien puutteeseen, kun kalustoa dumpattiin lutakon yli tänne asti.
(mm 10,6 litrainen ahdettu kone nähty)

Saiskos näin oletettua toimivien, "vakiomallisten" rc-autojen liikamäärää, vähennettyä tehokkaasti?
Olisko ne turisteja, vai isompia, sähköllä vai kelpaisko nitroset ja bensavehkeetkin?
Tai pitäskö vaatia ohutpeltistä tunnistettavaa automallia olevaa  koria päälle?

Voi olla et ilman sääntörajaa joku tuo radio-ohjattavan 1/1 puutarhamuokkaimen radalle silpuamaan  :afro:

55
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Risut & ruusut
« : 20.02.15 - klo: 21.17 »
Vähän myöhässä kehuni, mutta nim. mordokai saa plussaa hyvistä kaupoista.

56
Sähköautot / Vs: Harjattoman moottorin laakerit
« : 17.02.15 - klo: 14.16 »
BMk 031-os  sanoo mallinimekseen bocan keraamisin kuuln varusteltu laakeripari. Yellow sarjan suoja. Lisäpari tiivisteitä saatavana.
Alle 30 dollaria plus toimitus jollet hae.....

57
Sähköautot / Vs: Harjattoman moottorin laakerit
« : 13.02.15 - klo: 09.20 »
Lämmönckestävinä ja metallikylkisinä löytyy keraamisia! Pienempään castlen 4600 koneeseen laitoin huoltaessa boca bearingsin merivesitivin keraamisen laakerisetin.  "Tonnikalavirveliin" tarttee voimansietäviä ja suolakiteiden raapiminen voi olla kovaa.

58
Yleinen keskustelu / Vs: Mitä teit tänään rc- autoosi?
« : 01.02.15 - klo: 11.30 »
Palautin orkkis renkaat, siistin, ja  :tongue:   myin.

60
Sähköautot / Vs: Hobbyking Basher 1/8 buggy
« : 31.01.15 - klo: 21.06 »
Kuten kuvastakin näkyy, on siinä kummallekkin akulle malliksi suoraan yksi liitin. (sarjakytkentä )
Toki joutuu sitten laittamaan akkuvalinnan mukaan liittimet akkujen piuhoihin, tai noparin liittimiin akuissa myytäessä olevat. Aina on liittimiä osteltava, et pääsee ajamaan.

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 56