31
Sähköautot / Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« : 06.06.15 - klo: 10.39 »
2 konetta, oletan tarkoittavan erotettuja vasen/oikea voimalinjoja!? Telaketjuvehkeissähän ohjaus tapahtuu telojen pyörintänopeuksien eroilla. Se voi muodostua ongelmaksi.
Riippuu vähän olosuhteiden raskaudesta, mutta suoraan ajaessa
kyllä jaksaa liikuttaa crawler nopeuksilla. Suurin piikki silloin on lähtö.
Tuossa on moottorit rinnan kytkettynä, ja suoraan mennessä virta jakautuu tasan.
Jos ei kahdella eri noparilla jo ohjaa koneita pyörimään eri nopeuksilla, jää kääntämisen ainoaksi vaihtoehdoksi servolla + jarruilla pakottaa toisen koneen kierroslukuja alemmas. Vaikeudeksi tulee nopeudensäätimelle tuo kuormituksen kohdistuminen. Sähkö menee pienimmän vastuksen kautta.
Mitä pienemmille kierrosluvuille koneen pakottaa, sitä lähemmäksi oikosulkutilannetta se tulee, kun tehoa ei pyörimisenä poistu! Sähkölle se on "suorin tie" ja virta kulkee sieltä.
Samaan aikaan se vapaana oleva moottori saa aina vaan vähemmän virtaa itselleen, ja hidastuu, joten kääntyminen on vähintäänkin laiskaa.
Kaikki jarrutukseen hukattava voima kuitenkin kuumentaa voimansiirtoa. Noparille voi kovasti mutkitellessa tulla raja vastaan nopeastikin.
Riippuu vähän olosuhteiden raskaudesta, mutta suoraan ajaessa
kyllä jaksaa liikuttaa crawler nopeuksilla. Suurin piikki silloin on lähtö.
Tuossa on moottorit rinnan kytkettynä, ja suoraan mennessä virta jakautuu tasan.
Jos ei kahdella eri noparilla jo ohjaa koneita pyörimään eri nopeuksilla, jää kääntämisen ainoaksi vaihtoehdoksi servolla + jarruilla pakottaa toisen koneen kierroslukuja alemmas. Vaikeudeksi tulee nopeudensäätimelle tuo kuormituksen kohdistuminen. Sähkö menee pienimmän vastuksen kautta.
Mitä pienemmille kierrosluvuille koneen pakottaa, sitä lähemmäksi oikosulkutilannetta se tulee, kun tehoa ei pyörimisenä poistu! Sähkölle se on "suorin tie" ja virta kulkee sieltä.
Samaan aikaan se vapaana oleva moottori saa aina vaan vähemmän virtaa itselleen, ja hidastuu, joten kääntyminen on vähintäänkin laiskaa.
Kaikki jarrutukseen hukattava voima kuitenkin kuumentaa voimansiirtoa. Noparille voi kovasti mutkitellessa tulla raja vastaan nopeastikin.