Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - 4wdkanootti

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 ... 56
61
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Risut & ruusut
« : 31.01.15 - klo: 10.27 »
Kiitokset nim. mordokaille myyjänä nopeasti sujuneista kaupoista.

62
Sähköautot / Vs: Hobbyking Basher 1/8 buggy
« : 30.01.15 - klo: 23.04 »
Hardcase vs soft,
kierros tai pari jesaria yli, ni pehmot sietää elää myös autoissa.
Pitää vaan ennen akkujen ostoa kattoa, että ko teippaamiselle jää tilaa.

63
Sähköautot / Vs: Hobbyking Basher 1/8 buggy
« : 30.01.15 - klo: 23.02 »
Tämän sivun ensimmäisessä tekstissä mainitussa linkissä buggy-malliin, autossa on mainittu akkutelineisiin sopivien akkujen ulkomittojen koko.
"Battery compartment: 144.58mm x 48mm x 48mm max size "
Sähköisesti taas:
Jotta suomen kylmissä oloissa tuon nopeudensäätimen 100A saataisiin ulos, pitää wattien tuottokyky taata.
Halpisakussa siis joko yli 2 kertaistettava lupaus jatkuvaan virran antamiskykyyn. Siis se kahdesta c-luvusta pienempi numero. Tai vaihtoehtoisesti kasvatettava mAh määrä niin, että wattien tuottokyky nousee sillä.
5Ah (5000mAh) akulla pitäisi olla C-kerroin luvut esim 50-100C
Tai jos vain 40-80C tms, niin mAh koko pitäisi kasvattaa yli 6250:n.

Tällä jälkimmäisellä perusteella en suosittele akku-kuvasi 25C 5000mAh akkua!
Se ei anna käyttää täyttä tehoa kuin korkeintaan sisätiloissa tai kesäkelillä.

Tavallaan ot, mutta
Vikan linkin eri autosta:
Omistan alimman linkin truggy-mallin auton. Siinä on eri mallinen akkuteline!
Fyysisten mittojen mukaan siihen menee tiukasti hardcase mallinen akku 139*47 mitoilla.
He laittavat suosituslinkin autoon käyvästä akusta. Jos sitä painaa kirjautuneena, saa
Turnigy nano-tech 6600mah 2S2P 65~130C Hardcase Lipo Pack akun, 2 kpl, suoraan ostoskoriin.
Minä ostin nuo.
Sähköisesti kovat lupaukset noissa, mutta on taas vähän painavampi auto, ja isommilla kumeilla, massat kasvaessaan vaativat enemmän. Niilläkään ei nollakelillä anna koko aikaa käyttää täyttä tehoa, jos akut on seisseet peräluukussa tunteja.
Yhden pykälän laskin tehdas asetuksien punch arvoa, ni pelittää koko akullisen aina.

64
Tamiya / Vs: Tamiya TT-01 -kaikkea vakiosta ralliautoon!
« : 30.01.15 - klo: 13.20 »
TT01konepukissa ei ole liuku-uraa että konetta siirtäen pinionvälys säätyisi. Siellä on muutamalle piikkimäärälle käyvåt kiinteät paikat. Ohjekirjanen kertoo numerot. Tietty modatavoi vaikka diy osalla.

65
Sähköautot / Vs: Hobbyking Basher 1/8 buggy
« : 28.01.15 - klo: 10.35 »
Uskon hintansa väärtiksi.  Omistan 2 kpl hk:n basher sabertooth truggyjä. Samaa teknikkaa käyttää.
Diffit ja vetarit on toimineet hyvin, samoin sähköt. Takasiipi kovilla pakkasilla hajosi, niin helposti
 käy ns. merkkituotteillekin. Vetareita sain käyriksi, ku niin iso kivi kiilautui, että auto piti purkaa ko kiven poistoon.
Sekin vetari kesti oikaista.

-edit
typoja vähennetty ;)

66
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 23.01.15 - klo: 11.57 »
Atx 2.2 tuoreeseen päin ei ole pakko tehdä mitään rakenteluja powerin sisään. Riittävä lulumäärä mustiamaajohtoja ja keltasia12v plusjohtoja kulutukseen. Starttaaminen standardivärisessä emoliittimen vihreän maadoittamisella mustaan.

Mulla on nyt käytössä sellanen malli johon kulutusjohtoja laitetaan valinnan mukaan liittimellä, ni käytän niistä. Alunperinnäytönohjainten ruokintajohtoja.

Wattimääriin on hyvälaittaa reilusti pelivaraa, pc käyttää tehoja purskeittain ja lataaminen räyhää koko ajan isolla.

67
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 22.01.15 - klo: 15.39 »
Harrasteajossa toimii. Aina voi pistää kerrokwen tai par jesaria, jos akku mahtuu sen kanssakin paikkaansa.

68
Useimmiten tulee keltasen, kuin nikkelöidyn sävyä. Käsittelemätön muistuttaa tiskipöydän rautaa muuten, paitsi kiiltävämpi.

69
Traxxas / Vs: Traxxas Summit
« : 22.01.15 - klo: 09.50 »
Kysyjän ongelma alkoi ison nopeuden vaihteella etenemisen puutteena. Oletin spurrivian antavan jotain oireita pienelläkin vaihteella.
Mutta aiempaa viestiä kompaten: purkamalla selviää. Voihan esim spurrikotelon avattuaan koittaa ajaen.
Sama pohjapanssarit avattuna, että meneekö renkaita vastustaessa yhä pyörintää molempiin suuntiin lootasta, kardaaneille.
Jatkuuko pyörintä seuraavan päätyboxin sisään asti, jne. Päättelyä nähdyn perusteella.

70
Iskarin alapään poistossa käytän vanhoja sivuleikkureita. Niillä saa niin kapean otteen, ettei jäljet osu tiivisteiden liukualueelle. Kuitenkin niin kovan otteen ettei muuten pyöri. Mun tapauksessa,,se tosin,ei kiertymällä auennut niinkään ehjänä. Piti pitkipäin paloitella dremelillä ja uusia.

71
Sähköautot / Vs: Sähköautoon killeri
« : 18.01.15 - klo: 21.19 »
Mä en nyt varmaan ymmärtänyt kaikea!
Ei kai kukaan enää noin isoon yritä laittaa tasavirta, harjallisia koneita? *

Harjaton nopari ei anna kaasua, ellei se saa yhteyttä vastariin.
Useimmat mallit varmentaa neutraalin- & epa-rajojen tallenteen kelpoisuuden jollain äänellä.

Jos yhteys katkee, vaikka horjahtava kuski heilauttaa kahvaa, ja patterit putoaa, meno loppu just.
Vastarille opetettu failsafen asetus että jarruttaa, tai vain rullaa. Jos et optea mitää, se sammuttaa neutraaliin. Nopan ja vastarin välinen piuha on ollut spurrin välissä liiankin monta kertaa, eikä tee tollasia.

Mikään harjattomien noparin toimintahäiriö ei yli kymmenen vuoden sähläilyillä ole osannut hajota niin, että tuulesta tempais kaasukäskyä. (* harjallinen saattoi palaa kytkemään tasajännitteen läpi.)

Vettä saanut, tai kohta hajoava gigaradion vastarikaan ei ole neutraalia poikkeuttanut, kun korkeintaan  sekunniksi. Sitten arvot alkaa olla noparin mielestä heb****, ja se sulkeutuu ainakin.
En muista kenenkään käyttäneen aikoihin kidevehkeitä ja harjattomia yhdessä. Ne sekoili jotain , mut ei noin mulla.
Missään nimessä ei ole mennyt kovan kaasun asetuksille käskemättä mikään yhdistelmä, jossa harjaton.
Olisko mulla vian ollut onnea?
Jäätynyt sormi on ainoa joka tulee mieleen heti!

ps 1
Ehkä auton asiaton g- voima, tai asento, vois sulkea myös, jos oikein kysellään apuja.
ps 2
 lompsa opettaa sitten lisää ton sormen hallintaa kyl....

72
Traxxas / Vs: Traxxas Summit
« : 13.01.15 - klo: 17.58 »
Tai vaihteen siirtäjä puolessavälissä välivapaalla.

73
Yleinen keskustelu / Vs: Omat RC-Videot
« : 03.01.15 - klo: 23.09 »
Jos linkittäs tän päivän ajeluista mettässä pienen näytin.
"Volvo 6x6" ja "Chevrolet Fltbed -47 kinda diy 6x6" etsimässä ikävyyksiä mettästä:

https://www.youtube.com/watch?v=aZ9eolcm8i8

74
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 18.12.14 - klo: 12.59 »
Eikös tossaknäin lataimessa ole erikseen lataus ja balansointi. Kumpaa asetusta olet nyt käyttänyt?

75
Traxxas / Vs: Traxxas VLX-3
« : 27.11.14 - klo: 19.08 »
Vielä 2-pole koneita on freerun rakenteella. Ei siis ole rautasta (ferriittistä) käämierottelijaa, pelkkää kuparia. Ilman sähköpiiriä kuparissa ei tule magneettikenttää.
4-pole koneissa on se rautarivistö, joten magneetti tekjee segmenttien mukaan nytkähdyksiä luonnostaan.
Tarkempi magneettikenttä, siis parempi hyötysuhde, vaihdossa sille rullaamiselle.

76
Hobbykingi myy myöd freerun koneita, joissa pykäliä ei ole. Pienempi rullausvastus kun sähköittä pyörii.
Ainakin KD 2- polekoneet on sellasia.

77
Kaksi vuotta, melko tarkkaan 200 ajokertaa, samanlaista käsittelyä. Ei ulkoisia merkkejä.
Edellsiä kahtakymmentä loppuun ajettuja akkuja on, lataamatta, pelkällä ruhjomisella tai yhdistelmillä oikosulku ja ruhjomista,jos ei tapahdu 10 min sisään mitään, yritetty saada tuleen kamera kädessä.
Murphy vai mikä kun ei onnaa ellei ole koppa päällä autossa :-$

78
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Risut & ruusut
« : 18.11.14 - klo: 12.35 »
Ruusuja
-SS-
Useastakin kaupasta, viimeeksi axial akselistoja yms nimimerkille

Seppomikael
Ruuvikaupoista , jälleen hyvää palvelua

79
Erilainen akun tuhoutuminen.
Taustaa:
Oltiin nim. solomaniac kanssa ajelemassa sabertootheilla. Käytettiin mun akkuja.
Ne on vähän yli 2 vuotta vanhoja Wnmax 5200 3s 40-80C mainoksin. Pääkäytössään sähköfillarissa jo parhaat päivänsä nähneitä. Mitattu viikko sitten kapasiteetti purkamalla 3,0 volttiin, ja siitä täyteen: 3390mAh kotona.

Akku pitää todella voimakkaasti survoa telineeseen, koska halpismallin pituusmitta ei ihan täsmää. Sitä käsittelyä se on saanut koko ajan.
Nyt, noin 50 sekunttia asennuksesta, kori kiinnitettynä ja siirtoajo-nopeudella ajamassa kohti kivaa kaahauspaikkaa, kuului pikku tusssshhh      savumerkin kera
Auton omistaja ehti juuri ja juuri tempasta liitännät irti ja akun hiekalle, kun toinenkin kenno sanoi tuon tusssshh
Ja kohta kolmaskin kenno... nyt näkyi pieni kipinä, liekin poikanen savun seasta, mutta se haju......

Liitännät eivät ole olleet oikkarissa, sen mukaan, mitä jäljellä tuhkan seassa on arvioitavaa.

Akkutelineestä osa piti korvata, ja korissa on nyt sulamisen kutistumaa, ja mustumaa, muuten auto pelaa.

(Tekis mieli istää koko jälellä oleva setti, 4kpl 3s + 2*2s, kokkoon. Tuppaa tulemaan luottamuspulaa.)

80
Eri kv, mutta
Castlen valmistama 4600 malli oli saatavana 2p ja 4p mallina. Samalla ratastuksella tuntui et nelipole olis kesympi. Tuntuma meni kellon kanssa ristiin, 4-polella keskinopeus kasvoi kun kaasun säätö helpotti. Ja silti kone oli merkittävästi viileämpi. Sai laittaa hampaan verran isomman pinionin ja vääntölisä näkyi. Vielä silloinkin lämmöt kurissa.
Toki senkin rikki sain lopulta.

81
Amainista Axial Dingo jeeppi, ja erikseen muualta sellaseen nippu osia.

83
Jos kone ei ole kiinni, ei nopari saa kolmanteen piuhaan koneen magneetin pyörähtäessään tuottamaa pulssia. Ei kuulu tulla kaikista samaa lukemaa, kuin niin reiluilla kierroksilla, ettei mittari enää näe aikaeroja. Siitä pulssista, tulipa se anturijohdoista tai tuosta työn kannalta kolmannesta, nopari tietää vaihtaa johtoparia, tahdistua.

84
Mikä tahansa kiinteä rauta käy magneettisuuden testiin, kunhan pinta-ala ylittää akselin säteilyalueen.

Matka pitää olla uudelle akselille haaste, jonka se saavuttaa. Mambamax, bk ja feigao, lehner, ja Leopardin koneet, noudattaa riittävällä tarkkuudella 28mm haapaa kuivana. 10mm ylettämällä roikkuvalla magneetilla ei edes ehdi asentaa autoon, se kuumenee jo ilmassa vajaalla kaasulla yli käden sietokyvyn sekunneissa.
Jossain tuolla välillä on sitten mielekkään hyötysuhteen raja. Jätin kaverille aja-jos-uskallat koneen joka ei tosta enää "selvinnyt". Mä en ajanut enää.

Lampputesti vaatii itte moottorin pyörivänä myös, eli lamppu sarjaan per käämi. Nopari mittaa ennakon siitä kolmannesta piuhasta, ja pelkkä lamppu ei sellasta tietoa tarjoa. Etkä saa enää testiäkään, jos et saa konetta pyörimään niin pienillä kierroksilla, että välkettä voi silmin arvioida. Halppisnoparilla jäi saamatta jo uutena.
Lamppu kertoo vain onko vika, ne ei kerro, missä kohtaa kytkentäpiirissä se vika syntyy.
Korkeamman välähdyksen voi sanoa olevan paha vika, jos kone pyöri ihan tasasilla kiekoilla.
Puuttuva välke voi olla vain katkos kytkennässä ja korjattavissa. Tai et noppa rajotti kierroslukua just sillon.
Käämin lakan lyöminen läpi tekee ihan saman kuin fetin läpilyönti. Kumpaakaan et näe ilman, mutta pelkkä tämä testi ei vikaa kumpaankaan kohdistakkaan suoraan.
Vaan kun siirrät konetta vaiheen verran eli eri käämi per lamppu, ni fetin vika pitää saman lampun välkkyvänä, koneen vika siirtyi vaiheen mukana.
(Tosin mulla testi oli turha: koneen uusiminen antoi ajaa sillä noparilla 3 kertaa lisää, sitten sekin oli pox.)


85
Nopein, kunnollisin konsti on toinen verrokkipari, joka toimii. Siihen vaihdetaan moottorit ristiin.
Vika seuraa viallista osaa. Jos vika oli koneessa, se seuras, jos se oli noparissa, se jäi.

Nopeudensäätimestä tai siirtojohdosta ei mene teho läpi.
    Fetit pox, tinat liittimestä pos, tms. Johdoille ja liittimille pällistelyä. Fetille ei normikansalainen mahda ku noparin vaihdon.

Vaikeasti tunnistettavia on heikoksi menneet magnetismit. etenkin, jos se samalla kuumentaa molempia.
    Käytän näissä pitkäkannusten koneitten akseleissa magneettisuuden mittaamiseen kentän voimakkuutta 28mm puupöydän läpi. PC virtalähde tai cd-asema pöydälle, ja tarjoaa ko kohdalle akselia roikkumaan kentällään pöytälevyn alla! Ehjä roikkuu kylmänä, huoneenlämpösenä ja hanakuumassa vedessä lämmitettynä yhtähyvin. Antaa paljon työtä takaisin pyörintätyöksi koneessa. Vialliset, huonot ei enää roikota ollenkaan. Sellainen kuumentaa reilun parin kilowatin tehoilla koneen kiukaaksi jo puolessa tunnissa.

Viimesin ryhmä on teholla läpilyöntejä tekevät käämit koneessa.

Erään neuvon muinoin bk-noparia ihmetellessä sain:
Laitat samanlaisen 55-100 watin polttimon jokaisen vaihejohdon väliin. Yrität auto ilmassa pyörittää pienintä tasaseen pyörittävää hidasta nopeutta, tarkkaillen lamppuja. Ne hehkuu, palaa, edes  himmeästi.
Välkkyy kaikki samoin, normaalia. 1 vaihe erilainen mitenkään= vikaa. Ei vaan ole enää lamppuviritelmä tallessa.

86
Siihen servoon saa samasta kaupasta alle 3 eurolla lautaslaipan jossa 4 ruuvia.
Super heavy duty servo disk fut/turn....
Huomioida pitää että ne ruuvit on karvan alle 10mm päässä keskeltä, ja pitää siis suoraan 2s lipolla ruokittaessa kohdata 40 kilon vääntö. Servo kestää lupaamaansa. Tollanen on mulla melkein 8 kilon monsterissa ku hypitään. Muualta on ohjausvarret pettäneet tarpeen tullessa  B-)

87
Alumiinikuorinen 30 - 40 kilonen servo voiman puolesta sietäs suoravälityksen. Hobbykingistä muutamalla kympillä niitä saa.
Vaikka Turnigy TGY-DS3509MG .

88
Castle Creationsin Mamba Monster 2 waterproof on ainakin vaihtoehto.  Sen saa harjallisille vaihdettua myös.

Halvemmalla puolella mennään sitten mm. traxxasin 2 mottorisille tarkoitetulla, vain harjallisten noparilla.
Traxxas 3019R - EVX-2 omaa suoraan johdot 2:lle moottorille (tai kahdennetut piuhat isolle harjalliselle summitissa). Oletus käyttö 2s+2s lipoin, lipocut ominaisuus. Voi ajaa myös yhdellä 3s, kun sen toisen oikokytkee. Melkein ½vuotta ajelin niin. (ja väärän oikokytkemällä ei vaan noppa herää napistaan.)

89
Kyosho / Vs: Kyosho pureten alpha 1
« : 30.10.14 - klo: 08.22 »
Vaikka et itse olis koskaan purkanut yhtäaikaa keulaa, ja perää, voi käytetty auto olla silti tuota jo saanut.
Edessä c-pala ja knukle tuo niin erilaiset liikkeet sekoitetuin osin, et sen luulis huomaavan jo iskareita ja ohjausta säätäessä. Tuo perä oli mulla väärin, seurauksena keulakin.
Vielä yksi: pyöränakselin kuppi voi pyöristää kulmansa, kun kauan hyppii vetari reunalla. Sitten on jo vaikeeta säätää t-luun pitkittäinen sijainti.

90
Kyosho / Vs: Kyosho pureten alpha 1
« : 30.10.14 - klo: 07.39 »
Jos takapyörät on laittanut runsaasti kallelleen, ei voi olla huomaamatta, että vetarit pohjaa. Siis edelleen: missäs on ne lyhyemmät?

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 ... 56