Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Fbzero

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6]
151
Sähköautot / Auto hidastunut radikaalisti ??
« : 30.08.07 - klo: 00.32 »
Eli Losini ei kulje enää ollenkaan entiseen malliin :embarrassed:

Sain siihen varaosat ja kuntoon, mutta auto ei vaan liiku...tai no liikkuu se mutta hitaanlaisesti. Tai sitten olen vain "tottunut" vauhtiin.. ajettu 10 akullista sen jälkeen kun ostin sen.

Moottorina speedgems extreme 15t, ennakkoa 20 astetta.

Pyörät rullaavat hyvin, slipperi on kireällä, samoin diffi. (ps. niiden säätöön kaipaisin vinkkiä)

Ainoat vian syyt mitä olen keksinyt:

1.HIILET
2.Nopari?? (nosram international)
3.Pinjoni ja isoratas jotenkin väärässä asennossa, koska olen kuulevinani rahinaa , mitä ei ollut ennen.

Mutta siis miten selvitän onko moottorissa kaikki hyvin? Ja miten saisin sorvattua sen ? Ja mitkä hiilet olisivat kaikkein parhaat , teho/ kesto?

http://www.teamtrinity.com/shop/brushes.html


152
vielä sen verran että laitanko sen mVa arvon siis 1:n vai 30:n kymmeneen :huh:

ja edelleenkään kukaan ei ole selittänyt miten akkujen erillis purkulaitteella saa kennojen kunnosta tietoa.. :undecided:

153
ok pitääpä laittaa se mVa arvo vaikka 3:n, nyt se on 15.

Miten akkujen kunnon voi selvittää  trinityn CELL tester ja dischargerilla? SIinä on joka joka kennolle oma ledi ja vastus joka purkaa sen.

Osa ledeistä palaa kirkkaammin ja pidempään kuin toiset. Eli onko se kenno parhaassa kunnossa jossa kirkkain valo tyhjäksi ajon jälkeen? Jostain syystä lähes kaikissa akuissa reunimmaiset kennot parhaassa kunnossa.


154
eli akut sellaisia itse juotettuja, rinnakkain kennot.

pari akkua ladattu, toinen 3,3A virralla, toinen 4A virralla..latailenko liian isoilla virroilla?

toiseen meni 3312mAh toiseen 3120 mAh..ovatko kunnossa?

155
Olen ostamassa uutta laturia, rikkinäisen tilalle. Se lataili akkuja miten sattui, välillä katkoi virtaa yms. Ja kuumensi NiMH akut noin 60 asteeseen. Ovatko pilalla? Pystyn testaamaan ne Trinityn akkutesterillä, se näyttää että osassa kennoista ledi palaa huomattavasti kirkkaammin kuin toisissa. Mutta ne kennot joissa himmeä ledi, tyhjenevät hitaammin? Rikkinäisiä? Miten yleensäkin käytetään akkujen kunto checkauslaitetta?

Akkujen arvot: Kennot GP,valikoija SMC , 3300mh, runtime 406sec, Peak Voltage 1.494, Cut off voltage 0.90 Charge Rate 6.0. Onko ok akkuja?

Olen päätynyt seuraavanlaiseen laturiin,
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=27945&grpid=5018



Onko hinta/laatu kunnossa?
koska ajattelin kerralla ostaa kunnollisen, olen käsittänyt että laturi on tosi tärkeä kokonaisuuden kannalta sähköauto harrastuksessa. Onko näin?


156
Et tuota liimaamalla saa ikinä kestämään. Koita etsiä jostain uusi rungon takaosa, se on ainoa konsti, ..laita vaikka ostoilmoitus tuonne foorumin ostetaan osioon, jos jollain sattuisi olemaan varastoissaan vielä kyseisen auton osia.

heh tuli huomattua. :tongue: sabelta onneksi löytyi osa, laittavat postiin. :grin: nyt suurin huolenaihe tuo laturi, jos jollakin lojuu ylimääräinen nimh laturi nurkissa niin ostan.

157
Meikäläisen entinen, oli kyllä ehjä vielä silloin kun sen jollekkin myin. Aikaa siitä kyllä on jo vuosi pari. Tunnistaa tusota vihreästä kutistesukasta :wink:

Kuuluko sen ladata alusta loppuun samalla virralla? eli että mittari ei heilu ja ledit vilkkuu kunnes vihreä alkaa palamaan vai vilkkumaan? Koska tekee välillä kumpaakin.

Auton korjauksesta. Olisko varaosan tilauksen paikka , vai saisko kuntoon korjaamalla?Jos tekis sen levyn metallista. Mikä muuten lujinta liimaa tuollaisen grafiitti muivin liimauksessa ja minkä merkkistä?

158
on muuten meikäläisen vanha laturi, ja MiCd/NiMH toiminen. Luultavasti se on siis rikki.


siis tarkoitiko että minulla oleva on sinun entinen :roll: vai että sulla on samanlainen ollut

159


Ja sitten olettaen että sait auton manuaalin mukaan: (ja jos et niin hommaa ihmeessä jostain se käsiisi  :shocked: )

1. ja 4. Irroita pinjoniratas moottorin akselilta. Jos renkaista pyöriteltäessä voimansiirrosta eikä pyörien laakereista kuulu/tunnu rahinaa, kuluvat osat ovat kunnossa. Voimansiirron pitää rullata herkästi ilman takelteluja. Diffiä eli tasauspyörästöä kannattaa pyöritellä(pidä isoratasta paikoillaan ja pyörittele jompaakumpaa rengasta) koska ajan myötä diffin painelaakeriin saattaa mennä pieniä kivenmurusia. Diffi pyörii hieman jähmeämmin, mikä on normaalia. Tarkasta diffin kireys. Ks manuaali. Pura/kiristä tarvittaessa. Ks. Manuaali. Rullaile myös eturenkaita, sillä niiden pitää rullata todella herkästi.

Älä pura autoa jos ei ole pakko. --> Hävinneiden osien minimointi  :laugh:

Jos jotain häikkää löytyy, auton kokoamisohjeesta näet miten auto on kasattu. Purat vain tarvittavan kohdan käänteisessä järjestyksessä. Kannattaa varata viilipurkkeja ym. astioita osille. Etene rauhallisesti ja ajatuksella. Putsaa ja tarkasta osat sitä mukaa kun purat autoa. Hammasharja, Talouspareri ja topsipuikot ovat käteviä. Jollain liuottimella voi pestä metalliosia mutta ei mielellään muoveja. Vedellä ja fairilla voi pestä muoviosat.
Jos laakereista kuuluu tai tuntuu rahinaa vaihda ne uusiin. Puhdista laakerit vain päällisin puolin varovasti(topsit ja paperi). Älä käytä suihkeita tai liuottimia. Laakerit ovat tiivistetyt joten niihin ei pitäisi mennä likaa. Paineella suihkuttaminen voi tunkea laakeriin enemmän likaa sisään kuin sieltä ulos. Eli ei myöskään paineilmaa laakereihin.
Hammasrattaissa ei saa olla silminnähtävää kulumaa, lähinnä epäsymmetrisyyttä hampaissa.(tuskin onkaan). Älä pura diffiä, jos ei ole pakko!
Kasatessa jätä hammasrattaat kuiviksi. --> Ei kerää likaa. Voimansiirtolaatikon puolikkaiden saumakohtaan voi laittaa Losin paksua diffirasvaa niin pysyy pölyt pois boksista.

5. Itselläni samanlaiset eikä niissä mitään vikaa!! Parhaiten opit ajamaan kun keskityt olennaiseen, eli auton säätöön ja ajamiseen, etkä lähettimen Säätämiseen. Ainut olennainen säätö lähettimessä varmaankin ohjauksen trimmi!

6. Ks Manuaali. Kasausohjeissa on auton oletussäädöt. Ns. jokakelin säädöt.

7. ja 8. Tarkista auraus/haritus. Renkaiden ollessa suorassa, vertaa renkaiden etäisyyksiä etu- ja takareunoistaan. Oletuksena yhtä kaukana toisistaan.
Kun renkaissa aurausta, etureunat lähempänä toisiaan kuin takareunat. --> Rauhoitaa ohjausta.
Kun renkaissa haritusta, niin em. päinvastoin. --> ohjauksesta tulee agressiivisempi.
Aaurauskulmat Luokkaa 1-2 astetta puoleen tai toiseen Per rengas.
Jos auto käyttäytyy levottomasti perusasäädöillä, niin ensimmäinen säätökohde on sormenkoukistajalihaksen liipaisuherkkyys  :grin:. Kokeile laitaa ohjaukseen aurausta jos haluat(siis jos auraus oli nolla tai haritusta). Muista säätää kummankin puolen raidetangot samanmittaisiksi. Katso ovatko ne yhtäpitkät alunperinkin. Työntömitta on hyvä apuväline.

Ps. Ohjauksen linkistössä on jo uutena välystä (siis kohtuudella) joten siitä ei kannata välittää. Se rauhoittaa auton käyttäytymistä. Itselläni on Double-x.

9. Jos auto aliohjaa, niin silloin auto pyrkii "puskemaan", eikä meinaa kääntyä.
Yliohjauksessa auto tahtoo mennä "kahva edellä", eli takapää lähtee helposti luisuun ohjausliikkeistä.
Näihin vaikuttavat lukemattomat auton eri ominaisuudet. Ali- ja yliohjautuvuus ominaisuudet muuttuvat myös auton nopeuden mukaan.


Edit:tiä tuhottomasti koska tallensin vahigossa ennenaikojani.

Ei ole manuaalia siis. Ja diffi tuntuu TOSI jäykälle, mutta kai kuuluu olla?? Löysäsin vähän ruuvvia diffistä ja se alkoi sit pyöriin tyhjää. Palautin takas.

Entäs se "sutimisen esto" isolla rattaalla, vedänkö reilusti vaan lukkoon? Jossain oli ohje että jos ottaa takapyöristä kiinni ja painaa kaasua niin auton pitäisi nousta 90 asteen kulmaan ( jos sitä siis roikottaa). Onko näin? Musta vaan tuntui että se diffi luisti kun kokeilin tota
Mites välityksien laita, siinä nyt  82 hampainen ja pinjoni 18, vaihdoin testimielessä 24 hampaisen pinjonin. :tongue:. mikä olisi optimaalinen?

Tosin auto ei liiku nyt mihinkään, kuten aikaisemmista viesteistä käy ilmi.. Tässä pohdin jos ajan kuluksi avaisi koko takalaatikon. koska pitää seuraavanlaista rohinaa http://www.youtube.com/v/VYxy3zX6J4s


160
Noniin , tänään pääsi jo hyvin tutustumaan tähän harrastuksen toiseen puoleen  , eli auto palasiksi ja sitten miettimään miten kuntoon. :undecided:

Tein tänään radan , reunustetin lvi putkilla,  mm. yksi hyppyri ja ihan hyvää alustaa, sellainen kovettunut hiekka ja vähän nurmea. No siinä sitten otettiin kierroksia ja kaveri pamautti  täydessä nopeudessa päin putken reunaa,  osui suoraan takarenkaaseen seuraavanlaisin tuloksin:






Neljän tunnin korjailun jälkeen tilanne tämä:







 pikaliimaa ja tukilevy, en silti usko että kestää. Tuleeko tuohon osaan suuri rasitus?


Laturi on rikki, muutavaihtoehtoa ei ole, katsokaas video:
http://www.youtube.com/v/LIG1hC88eUI



Tekee siis aina saman, ensin lähtee lataan hyvin, ja sitten alkoo katkomaan. Kuitenkin se saa virtaa sinne sisälle , koska ajamaan pääsi. Mutta mitähän kennot tykkää :shocked:


Tästä tuli nyt tälläinen interaktiivinen blogi;)


161
Sähköautot / Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 20.08.07 - klo: 00.02 »
Olenko käsittänyt oikein että harjattomiin tarvitsee aina oman noparin, ja että koneeseen menee kolme johtoa?Mikä se kolmas on?

 Viekö virtaa enemmän kuin harjallinen? Kuinka kauan ajaa 3300Mah akulla?

162
Kiitoksia! tuli tuossa heitettyä ehkä turhiakin kysymyksiä . Mutta tällä hetkellä eniten mietityttää akkujen lataus, eli kuuluuko sen virran tipahdella nollaan 15 sek välein? Pulssilaturi? Onko 2A sopiva virta?

Entäs miten säädän sen auton "slipperin"? Sopivaksi.
Ja diffin säätö, siinäkin kai jotain sääntöjä?

163
Sähköautot / Vs: Kannattaako ostaa Team Losi XX
« : 19.08.07 - klo: 00.39 »
nyt tuo auto on hallussa , kulki ihan kivasti pari akullista, lataus ei vaan onnistu.

 mutta lisää kysymyksiä threadissa aloittelijalta kysymyspaketti. :tongue:

164
Noniin eli tässä tuhti kysymyspaketti "ammattilaisille"



Eli ostin käytetyn Losi XX CR auton plus muut vermeet. Pari akullista takana 11 vuoden "hiljaiselon" jälkeen, ja hauskaa oli. :cheesy:



Kalusto: Team Losi XX
Futaba megatech junior radiot
Nosram international nopari (13--> kierroksiselle)
Speedgems Xtreme 15 kierroksinen kone
4kpl GP kennoilla olevaa 3300mah NIMH
Trinity akkujen testaus/purkulaite
12V An Mann laturi, säädettävä virta ( en tiedä onko pulssi tms laturi)
Varaosia

Takana siis pari akullista, ja ensimmäiset ongelmat ja kysymykset heränneet.
Minulla on nyt aikaa sattuneista syistä perehtyä sähköcrossi maailmaan, ja ajatelin heti alkuun heittää muutamat kysymykset ilmoille.

Tärkein. En saa akkuja ladattua, se laturi alkaa vaan vilkkua, ja kun säätää virtaa pienemmälle niin lataus ei etene ja tippuu nollaan. Kytkin sen loppuillasta suoraan akkuun ja se alkoi toimimaan jotenkin, virta nousi 3A mutta pätki.
Kaipaisin ohjetta akkujen latauksesta yleensä ja  miten ladata tuolla anmann laturilla, miten saan helpoiten riittävän 12v virran sille? Kun tuo 12v akku vähän raskas. Itsellä ei omaa autoa. Voinko liittää 16v kannettavan tietokoneen muuntajaan?

 Ja millä Ampeeri määrällä ladata  akkuja? Kuinka lämpimiksi?

Lisää:

1. Miten selvitän missä kunnossa auton kuluvat osat ovat ja pitäisikö jotain vaihtaa?

2. Miten selvitän akkujen kunnon?(mikä akku paras)?

3. Miten selvitän myllyn kunnon, hiilet/kollektori/tasapainoitus?

4. Entäs diffin ja muiden liikkuvien osien kunto?

5. Pitääkö noista  futaban"lelu" radioista päästä eroon jos haluaa oppia ajamaan (säätöjä niissä ei ole pahemmin)?

6. Mitkä hyvät aloitus säädöt maavaraan, iskarien asentoon (nyt edessä ne on niin pystyssä kuin mahd) jousien kireyteen ?

7. miten saada ohjattavuus paremmaksi? Auto pyörähtää tai puskee, ja kyseessä ei ole pelkästä kaasusta johtuvaa, se ei vaan tunnu kääntyvän rauhallisesti.

8. Mitä aurauskulma vaikuttaa? Entä renkaiden kallistus?

9. Mitä käytännössä tarkoittaa yli/aliohjautuminen?

10. Voiko autosta säätää asfaltille ajettavan ja saako siihen touring korin?

11. Missä lähin crossirata (kirkkonummi tai espoo)

12. Voiko autoon hankkia harjattoman moottorin jos ei muuta osia?

13. Minkälaiset renkaat karkealle hiekalle ? Ajelen lähinnä sellaisella.

14. Kannattaako purkaa kaikki akut ja pyrkiä rakentamaan yksi "superakku"

15. Voiko tuohon tehdä 8,4v akun (yksi kenno lisää)?

16. Kannattaako moottorn ennakkoa säätää?


165
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 07.08.07 - klo: 13.32 »
Mulla on puhelimessa (n73) 3.7v LiPO 1100mah.

Voisko hyödyntää jotenkin rc käytössä? Lennokkiin? Vastariin polttiksessa? Tosi kevyt se ainakin on :cool:

Miten tuo puhelin muuten lataa sitä akkua? Koska toimii ihan tavallisella laturilla. Siinä joku elektroniikka sisällä joka hoitaa lipo latauksen?

166
Vapaa keskustelu / kiinnostaako vedonlyönti?
« : 29.07.07 - klo: 12.20 »
harrastaako forumilaiset pitkävetoa tms veikkausta? Itse tullut harrasteltua jo aika kauan. Tänään hyvä vihje Rops vs Fc hämeenlinna varma 1 :)

oon perustanut aiheen tiimoilta foruminkin http://www.veikkausforum.com  :cool:

167
Sähköautot / Vs: Kannattaako ostaa Team Losi XX
« : 28.07.07 - klo: 17.06 »
Ok mutta kyseessä siis ei ole ihan lelu :roll: ja kehtaa mennä crossiradalle :)? Mitäs hintaarvioita tollaiselle paketille sanoisitte, että kannattaa tarjota?

Missä muuten on lähimmät crossiradat, Asun Leppävaarassa.

168
Sähköautot / Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
« : 28.07.07 - klo: 11.19 »
Mikä lipojen suurin ero Nicd/Nimh kapasiteetin lisäksi? Huomattavasti kevyempiä? Antavat suuremman tehon kerralla? Käytetäänkö kilpailuissa?

Ps. Nyt kun akuista puhe niin onko edelleen Nicd se josta saa kerralla eniten virtaa irti (vs Nimh)

Kun viimeksi ajoin ja harrasti sähköautoja vuonna 1997 :) Tänä kesänä vaan innostus palasi jostain.

------------------------------------------------------------
http://www.veikkausforum.com - parhaat päivittäisen vetovihjeet

169
Sähköautot / Kannattaako ostaa Team Losi XX
« : 28.07.07 - klo: 10.36 »
Mulle on tarjottu Team Losi XX -CR autoa, ihan hyvä kuntoista. Kyseessä vanha malli, mutta voisko sillä kisata vielä? Kerhokisoissa tms? asun espoossa, tarkoitus löytäö kerho ja aloitella harrastus uusiksi mutta budjetti rajattu .

Siinä tulee mukana nopari nosram international, speedgems xtreme mylly ja pari 3300mh akkua, megatech junior radiot.


170
Polttisautot / Vs: Yokomo GT 4 kysymyksiä
« : 28.07.07 - klo: 10.28 »
Joo nyt googletin lisäinfoa..sen verran ymmärsin arvosteluista että kyseessä sentään ei ole mikään ihan lelu :cool:

Ongelmia tullut lisää, kone ei käynnisty, nähtävästi syynä startteri? Se ei vaan jaksa pyörittää moottoria kunnolla. Akut on täyteen ladattu. Ollaa päätelty että se hitecin 12 laturi on rikki, tai sitten ne akut. Mitenköhän startteriin sais tasaisen virran ilman niitä kahta 7,2 voltin akkua? Nyt siis tulppa on ehjäksi vaihdettu, löytyi varaosista. Tosin aika älyttömät puristukset koneesta löytyy, mutta kun ei ole kokemusta polttiksista niin kai se on normaalia.

Sitten se eturipustus, syytä ei meinaa löytyä miksi renkaat ei käänny kunnolla, pitää nyt tarkastaa servo ja avata vähän sitä etuosaa jos joku osa vääntynyt. Iskari toisella puolella ainakin huonossa kunnossa, palautuu hitaasti.

Se osa on nyt liimattu pikaliimalla joka oli rikki, (ei luultavasti kestä) eli joka on kuulalaakerin ympärillä tukivarsien varassa. Mikä sen nimi on muuten englanniksi, kun ei meinaa löytyä power racingin sivulta? vetoakselit löytyy, 16€ kpl..

171
Polttisautot / Vs: Tunnista polttis (kuva) +varaosa tarve
« : 28.07.07 - klo: 09.43 »
se on muuten yokomo, siellä lukee yhdessä hihnassa se. Minkätason auto kyseessä? Mikä skaala?
Pitääpä tsekata toi power racing sivu.

172
Polttisautot / Yokomo GT 4 kysymyksiä
« : 27.07.07 - klo: 14.38 »
Nyt pitäisi saada kyseiseen asfaltti-rata polttikseen varaosia. Kyseessä kaverin auto. En tunnista, ja kun itsekin vasta aloittelemassa uusiksi harrastusta.

Linkki:



Nyt pitäs löytää seuraavia osia: Etuiskari, etuvetoakselit (eli ne tapit) sitten se keskivetohihna joka välittää vedon etupyörille. Lisäksi eturipustukseen, renkaan kiinnitys-osa, se musta muovinen jonka sisällä on kuula-laakeri, se on halki.

Moottori on sellainen LRP Sininen, nähtävästi ihan kisamylly. Voin kattoa specsit ku pääsen auton luo seuraavaksi.Siihen pitäisi saada hehkutulppa. Se nykyinen on väärä, se estää mäntää pyörimästä, uppoaa liian syvälle. Koska kun se on kiinni moottori ei pyöri, startteri on ihan kunnollinen, LRP boksi.

Mikäs liike olis lähellä siuntiota mistä voisi löytyä ? Onko Kirkkonummella rc auto kerhoa, jos sieltä vaikka jollain löytyisi osia.

Lisäksi ohjauksessa häikkää, servo kääntää todella hitaasti, vaikea sanoa mikä osa ottaa vastaan, kenties se tappi mikä kiinnittää ripustuksen runkoon on vääntynyt.

Onkohan tuo auto Prototeam merkkinen??

173
Itseasiassa en ajatellut oikein loppuun, täällä tosiaan paljon alle 18v joten voi tän lukita . Kävin kattoon pokeritiedon, asiallinen foorumi!

174
Yleinen keskustelu / Sähkö vai polttis?
« : 07.06.06 - klo: 04.40 »
Niin eli oon alkamassa uudestaan RC harrastuksen 10 vuoden tauon jälkeen  :D  Tuli vaan buumi ku kattelin liikkeen ikkunassa autoja ja helikoptereita yms...Helikopteri kiehtois, toisaalta autolla ajaminenkin oli tosi mukavaa, omistin schumacher cougarin, 4 konetta siihen ja 6 akkua + virityspalikoita. Mutta en ole koskaan ajanut tai rakentanut polttista? Oliskohan järkevämpää? Missä Helsingissä olis polttisrata?

175
Niin eli tuntuu jotenkin että pientä Pokerin peluu buumia ilmassa. Kaverit alkoi pelaan ku osti laivalta sellaisen boxin missä chipit ja kortit. Pelattu pienillä summilla. Mutta onhan se aika jännittävää meininkiä. Ei saa vaan liikaa innostua  

Nettiin uskaltauduin ku löysin sivun minkä kautta sai 50$ ilmaiseksi party pokeriin, :wink:  . Hävisin ne tosin viikossa, välillä oli jo 70$ kasassa.  :oops:

Pelasin 6$ sit and go turnauksia, sekä 10/25 sentin no limittiä.

Löysin sen ilmaiset 50$ muuten täältä pokeribonuksia -> Pokeribonukset linkki ja se ylin (party poker).
 

Olisko suositella jotain nettipokeria missä pienemmät panokset ku tuolla Partyssä?

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6]