Joku aika sitten kaipailtiin porttaus vinkkejä... niitähän kyllä löytyy ulkomaan foorumeilta yms... Tässä nyt kuitenki omia kokemuksia, joilla auto on kulkenut hyvin. Oma viilailu on koskenut vain 29cc sylintereitä, mutta perusohjeet koskee tietysti kaikkia koneita.
Perus asioihin kuuluu tarkistaa seuraavat hommat.
* Kun mäntä on alakuolokohdassa, männän laki pitää olla pakokanavan alareunan tasolla. Pykälät haittaa kaasujen virtausta putkeen jne... Yleensä mäntä menee alemmas kun pakokanavan alareuna, eli tavaraa pois.
* Männän ollessa yläkuolokohdassa, imukanavan ja männänhelman pitäisi olla mahollisimman tasalla toisiinsa nähden. Jos ei ole imukavasta poistetaan" YLHÄÄLTÄ " tarpeellinen määrä tavaraa.
Parantaa bensa/ ilma seoksen virtaamista moottoriin.
* Sylinterin huuhtelukanavat ja lohkot pitää kohdistaa kanavien kohdalta. Yleensä aina tarpeen.
Nämä toimenpiteet jo parantavat moottorin tehokkuutta. Ainakin Cy 29cc tehdasportattuun sylkkyyn nämä toimenpiteet pitää tehdä, moneen kertaan tutkittu juttu.
Nämä temput ei vaikuta kanavien ajoitukseen, vaan moottorin virtauksien parantamiseen.
* Pako/ imu kanavien suurentaminen kannattaa aina aloittaa leventämällä niitä. Silloin ei menetetä alarekisterin vääntöä juurikaan, kuitenkin keski/ ylä rekisteriin saadaan lisää tehoa.
Edit: Tekstiä korjattu pakokavana asiasta. + lisätty asiaa