Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - micsa.fi

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 31
31
Hei taas!

Mikä mahtaa olla moottorin T-määrä tuossa "pro-stockissa"??

(anteeksi tietämättömyydestäni)

T: Hobao-mies

Tässä yhteenvetoa luokista ja niissä käytetyistä moottoreista ja säätimistä Suomessa:

Fintrack Tour -sarjassa, joka on kotimaan virallinen sähkötouringsarja, ajetaan kolmea luokkaa. Luokat ovat seuraavat hitaimmasta nopeimpaan/tehokkaimpaan:

- TSS-10 (Touring Saloon Stock): Hobbywing 21.5T -yksityyppimoottori, 0-ennakkosäädin, 2S akku
- TSP-10 (Touring Saloon Prostock): 13.5T -yksityyppimoottori (valinta juuri työn alla), 0-ennakosäädin, 2S akku
- TSM-10 (Touring Saloon Modified: vapaa moottori, vapaa säädin&profiili, 2S akku

Tarkempia tietoja näistä kilpailuluokista ja niiden säännöistä löytyy FTT-ohjeistosta.

Jos ajat vaan omaksi iloksesi, niin toki voit kasata autosi juuri sellaisilla sähköillä kun itse haluat.

Kuten Screwed totesi, on vaikea antaa tarkempia vinkkejä välityksistä ja spurreista ilman että tiedämme minkälaiset sähköt sulla Mugenissa on.


32
Xray / Vs: Team Xray T4
« : 06.09.20 - klo: 19.46 »
Jos oikein muistan, niin juuri päättyneellä FTT 2020 -kaudella ainakin Viitaniemi ajoi stanua medius -konversiolla. En tiedä kuinka paljon foorumia lukee, voin yrittää pingailla.

Syksyllä ennen '20 -mallin julkaisua noita pyöri jonkin verran Hakkilassa. Itse en testannut, mutta kommentit oli sen suuntaisia että hiilaripaketti on turhan vetelä sisälle, varsinkin ylädekki liian löysä. Isossa maailmassa pojat työsti niihin vissiin custom ylädekkejä.

33
Jos stockilla tarkoitat 21.5T moottoria ja 0-ennakkoa säätimestä, niin tuo 116t spurri on aivan liian suuri. Et saa sillä oikea välityssuhdetta aikaiseksi millään. 21.5T koneelle sopiva välitys on sisäradoilla 3.5 - 3.8 ja ulkoradoilla oletettavasti luokkaa 3.0 (ulkona en ole koskaan stanulla ajanut, joku stanukuski voi kommentoida tarkemmin).

Mugenissa näyttää olevan pikavilkaisulla olevan hieman poikkeava sisäinen välitys 1,7. Se tarkoittaa että esim. 100t spurrilla ja 48t pinarilla saat välityssuhteelsi 3,5, joka voisi olla hyvä aloitus stanuun. Siitä voi sitten lähteä pidemtämään jos lämmöt on sopivat ja jos auto ei kulje suorilla tarpeeksi.

Mugenin välitystaulukko:

http://www.mugenseiki.com/images/mtc1/Gearchart%20MTC1.pdf

34
Mielestäni säännöistä ja sähköistä sähköratakasin osalta on turha vääntää tässä vaiheessa, kun ajossa olevia autoja vasta yhden käden sormilla laskettava määrä ja hommaa vasta suunnitellaan.

Ehkä ainoa oleellinen kysymys on lankkuauto vs. täysjousitettu. Siitä pitäisi saada mielestäni konsensus, koska itse runkokitti on sen verran iso investointi että ei ole järkevää että jengi hankkii sekaisin molempia. Oma runkoni lankku mutta voin kyllä hommata tulevaisuudessa arvokkaamaan täysijousitetun runkon jos sellaisilla ajelu on enemmistön päätös ja autoja saadaan radoille enemmänkin.

Mitä tulee GT8 vs ratakasi keskusteluun, niin my 5 cents:

Itse olen koppiautojen ja sedankorien ystävä, vaikka esim. nykyiset sähköturistikorit alkaa olla aika kaukana sedaneista. Kumirenkaissa on myös hyvää, niitä ei tarvitse sorvailla, ne ei repeile ja näyttävät enemmän scalelta kuin leveät foamit. Raaka fakta vaan on, että foamit on melkein aina helpommat ajaa ja kumirenkailla ajo liukkaalla radalla on aika tuskaista. Jos ette usko, niin katsokaa Youtubesta LS-5 tai FG-mini kisavideot Hyvinkään uusitulta radalta. Mennään kävelyvauhtia.

Kardaaniauto on kieltämättä toimintavarma, kun otetaan heikoimmat lenkit eli nitromoottori ja vaihteisto-kytkincombo yhtälöstä pois. Toisaalta noi lankkurunkoiset ratakasit ovat äärettömän simppeleitä, eikä niissä ole juuri vikaantuvia paikkoja kunhan muistaa pitää sen ainoan hihnan riittävän kireällä ja pinari-spurri ratasvälin sopivana.

35
Tulokset / Vs: Fintrack Tour 2020 lopputulokset (6.9.2020)
« : 06.09.20 - klo: 11.41 »

Fintrack Tour 2020 -sarja on ajettu ja lopputulokset löytyvät alta. Kiitokset kaikille kilpailijoille ja kilpailunjärjestäjille ja onnittelut voittajille!

TSS-10 Nuorten mestaruus -kiertopalkinto luovutettiin Kaapo Viskarille. Vuoden tulokkaaksi valittiin Janne Koivisto joka sijoittui TSS-10 sarjassa kolmanneksi.

Kiitokset myös omasta puolestani kuluneesta 2 kaudesta kaikille. Kuten Kuusankoskella oli puhetta, joudun valitettavasti siirtämään FTT-sarjavastaavan hatun eteenpäin henkilökohtaisista syistä. Kauden 2021 suunnittelu on kuitenkin jo käynnissä ja tietoja kalenterista ja uudesta poromoottorista saadaan alkusyksyn aikana.

TSM-10 SM lopputulokset:
https://www.dropbox.com/s/isdqunlcnn431js/ftt%202020%20tsm-10%20lopputulokset.pdf?dl=0

TSP-10 lopputulokset:
https://www.dropbox.com/s/2t54rpi708tf6vt/ftt%202020%20tsp-10%20lopputulokset.pdf?dl=0

TSS-10 lopputulokset:
https://www.dropbox.com/s/44hd9r4jvpyc4cm/ftt%202020%20tss-10%20lopputulokset.pdf?dl=0

TSS-10 Nuorten Mestaruus:
https://www.dropbox.com/s/pnpgrs8ph0st4qd/ftt%202020%20tss-10%20nuorten%20mestaruus%20lopputulokset.pdf?dl=0

Tulokset päivitetään  myös finRC:n tulospalvelu-tietokantaan lähiaikoina.

t. Mikko, FTT-sarjavastaava


36
Miten pitkiä stinttejä on ajettu GT8e:llä ja millä sähköillä?

Tämä on spekulaatiota, mutta järjellä ajatellen GT8e:lla kumirenkailla ei pysty käyttämään tehoa samassa määrin kuin ratakasin leveillä foameilla, joten siltä osin ajoaika voisi olla pidempi. Toisaalta GT8e on painavampi ja voimansiirron häviöt suuremmat joten virtaa mennee siltä osin enemmän. Veikkaisin että 4S (2+2S) 6000 pötköillä ajaa sen saman 5-7 minuuttia mitä ratakasilla silloin kun radassa on kova pito. Liukkaalla radalla voinee mennä paljon pidempään.

37
Kerran olen ehtinyt ulkoiluttaa autoa vasta Tattiksella. Mulla sähköinä XR8 SCT säädin, 2100kv kone ja 2+2S pötköt. Välitystä joudun pidentämään tattikselle hurjasti siitä mitä edellinen omistaja oli ajellut Hämeenlinnassa. Kimin mainitsema sähkönkulutuksen lukema ei ole ihan tarkka 5min, saatoin ajaa hieman pidempäänkin. Turboa ei ollut käytössä.

Ekalla ajokerralla ensituntuma oli alkuun reilusti yliohjaava, takapäässä ei tarpeeksi pitoa. Pidotin takarenkaat kerran CS high gripillä, sen jälkeen balanssi oli parempi. Corallyssä ei pysty takapään maavaraa muuttamaan suoraan, auto parani selvästi kun takarenkaat kuluivat pienemmäksi. Nyt aloitin jollain 9mm maavaralla.

38
Jos ensi kesäksi laittaisi sähköllä kulkevan ratakasin, olisiko se tuollainen jousitettu peli vaiko sitten jousittamaton ”stock-luokan” runko?

Nyt varmaan kannattaisi tehdä koordinointia harrastajien kesken jotta tästä voisi joskus kehkeytyä ihan kilpailuluokka nitrojen rinnalle.

Itse hommasin foorumilta käytettynä Corally SXX8-R auton, joka on yhdellä hihnalla ja lankkurungolla. Diffejä ei ole, takana on jäykkä akseli ja edessä one-way. Autoon mahtuu niin täyspitkät 4S / 2+2S akut sekä tietty shortyt.

About vastaavalla konseptille löytyy

- ARC R8S
- Buri Racer
- Serpent 988 Taipan
- Corally SXX8S/R/X

39
Huomioikaa, että Volante V6 -rengassarjan hinta on 29,00€ / sarja kilpailupaikalta ostettuna. Renkaiden hinta nousi hieman alkuperäisestä koronapandemien aiheuttamien rahtikustannusten nousun vuoksi.

40
Lauantain kilpailu on samalla Fintrack Tour 2020 -sarjan päätösosakilpailu. Jaamme lauantaina myös kaikkien luokkien sarjapalkinnot, joten kannattaa tulla paikalle.

Itse olen tulossa paikalle jo perjantaina puolen päivän maissa.

t. Mikko / sarjavastaava

41
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 29.08.20 - klo: 10.04 »
Lupasin itselleni pysyä erossa tästä keskustelusta, mutta kun ei malta. Tässä mun 5 cents:

Mitä tulee krossiin, niin onhan sielläkin luokkia vaikka millä mitalla kuten Koheltaja kirjoitti. Se oleellinen ero vaan on, että krossin kokonaiskuljettajamäärä on niin paljon isompi että kuskeja tuntuu riittävän useampaan luokkaan. Toki sielläkin kuskimäärät ovat tulleet alas, ja esim. SC-sarja pyörii aika pienellä kuskiporukalla ja myös Maastosarjan kisoissa on paljon vähemmän kuskeja kun aikaisemmin.

Ratapuolella olen samaa mieltä siitä, että luokkia on ollut kuskimäärään nähden liikaa. Osittain tämä ongelma on jo korjaantunut, kun nitroluokista kuskit keskittyy ratakasiin ja TP-10 ja GT-8 ovat kokeneet ”luonnollisen” kuoleman. Femmapuolella on kaksi luokkaa, mutta niille näyttäisi löytyvän omat kuskinsa ja ”ministereiden” määrä tuntuu vaan kasvavan. Sähkötouring on hieman eri tapaus, koska samoilla autoilla ajetaan sekä sisällä ja ulkona ja sarja on ylivuotinen. En siis heti keksi, mitä tuosta pitäisi ottaa pois.

Treenipäivinä radoilla näkyy mitä erilaisempaa kalustoa. Esim. torstaina tattiksella nähtiin

- LS5
- FG minejä
- Nitroratakasi
- Sähköratakasi
- Sähkötouring (sekä viri että porosähköillä)
- Mikan GT-10

Mielestäni tämä ei ole mikään ongelma, kunhan ajovuorot katsotaan auto/kuskiyhdistelmän vauhdin mukaan.

Aamen!

42
Mennee moottorivalinnat syyskuun puoliväliin arviolta.

Kiitos, tämä tieto riittää. Toivottavasti päätökset ei venähdä pidemmälle että saa autot sähköistettyä ja ajoon.

Joo, valinnat menevät tosiaan syyskuulle. Osa testauksesta on tarkoitus tehdä Oulussa ja osa PK-seudulla. Tattarisuolla testaaminen ei juuri anna kuvaa moottorien toiminnasta teknisemmillä sisäradoilla, joten joudumme odottamaan että pääsemme Hakkilaan testaamaan.

43
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 15.08.20 - klo: 16.55 »
Joo, silloin kun nitrolla kaikki toimii niin mukavia hetkiä on radalla kun voi vaan vedellä tankillisia toisen perään.

Laita hieman kuvia siitä GT10-autosta, olisi kiva nähdä minkälainen raaseri kyseessä.

44
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 15.08.20 - klo: 12.20 »
Vertailun vuoksi 1/10 sähköturistilla ajettu 16,9s uudella profiililla kumirenkailla. Tehoa pitää olla jos uudella profiililla meinaa kovia läppejä ajaa.

45
Mekkariongelma on ihan aito. Jos katsoo krossipuolelta M8-luokkaa, niin siellä on käytännössä SM-kisoissa top10-kuskeilla kaikilla vakiomekkarit ja sen alapuolellakin aika monella. Ne joilla ei ole, ja haluavat ajaa tavoitteellisti kärkipäässä, ovat pääosin siirtyneet sähköluokkiin.

Uskoisin myös että 1/5 Miniluokan suosion osasyynä nitroihin verrattuna on ettei mekkaria tarvita. Toki sama koskee myös LS-5:aa.


46
Muutama kommentti pakko heittää tähän FTT-sarjan ja ylipäätänsä kisajärjestestämisen näkökulmasta. Nämä kun tuppaa unohtumaan kun kovasti heitellään ideoita, vähän samaa ongelmaa oli taannoisessa GT8-keskustelussa.

Kisakalenteri ja kisapaikat suunnitellaan enenevissä määrin sen perusteella, mitkä seurat/kerhot kisoja ovat halukkaita ja kykeneviä järjestämään. Ei kisapaikkoja valita sen mukaan että "tuolla olisi kiva ajaa", vaan sen mukaan missä ja milloin löytyy tekijät. Sama koskee kisaviikonloppujen pituutta. Esim. M8/M8e:ssa on pitkään pohdittu 2-päiväiseen kisaformaattiin siirtymistä (pitkän päivän vuoksi), mutta kisojen järjestäjät (rajallisten tekijöiden vuoksi) ovat olleet tälle nihkeitä.

FTT-luokassa on "täysi sarja" ajettu joka vuonna, joka takavuosina tarkoitti 4+4 kisaa ja viime vuosina 4 sisäkisaa ja 2-3 ulkokisaa. Tälle vuodelle oli suunniteltu 5+3 kisan sarja, joka tänä vuonna typistyy (kuten muutkin sarjat) koronan ja muiden syiden vuoksi 3+1 mittaiseksi. Jatkossa toivottavasti "uusi normaali" olisi mahdollisimman lähellä vanhaa, mutta kukaan ei tiedä missä tilanteessa olemme tammikuussa.

t. Mikko, sarjavastaava

47
En nyt ihan vielä suunnittelisi kesää 2021, ajetaan nyt kesä 2020 ensin loppuun. Ratapuolella SM-sarjat (FTT:tä lukuunottamatta) eivät ole edes alkaneet, joten kaikki mestaruudet ovat ihan avoinna ja hyvin ehtii vielä mukaan.

Jos nyt katsoo parin kesää taaksepäin ja tämän kesän kertsikisoja nitro- ja bensaluokkien osalta, niin elinvoimaa näyttäisi olevan ratakaseille, FG mineille ja LS-5:lle. Niihin kalustoa hankkimalla voi olla suht varma että kisoja on jatkossakin. Toki näissäkin luokissa osanotto on lähellä kriittistä rajaa, ja tasoerot kuskien välillä valtavat. TP10 näyttäisi olevan kuopattu, ainakin toistaiseksi.

Pitäisin sähköturistia edelleen helpoimpana tapana tulla mukaan ratakisailuun, myös kesällä. Kalustoa saa hyvinkin edullisesti ja nyt alkaa ratoja olemaan tarjolla joka puolella, kun etelässä peruskorjattiin kaksi rataa ja Ouluun saatiin uusi rata.

48
Kausien 2021-2022 TSP-10/GT-12 -yksityyppimoottorin kandidaatit ovat selvillä, määräaikaan mennessä saatiin kolme ehdokasta (aakkosjärjestyksessä):

- Hobbywing Xerun Justock 3650SD G2.1 Black 13.5t, maahantuojana EuroRC
- Reedy Sonic 540-FT Fixed-Timing 13.5 Competition Brushless Motor, maahantuojana Hobbyfactory
- Team Orion Vortex VST2 Sport 13.5, maahantuojana Hobbyfactory

Aloitamme moottorien testaamisen lähiaikoina. Valinta pyritään tekemään alkusyksystä hyvissä ajoin ennen FTT 2021-kauden alkua.

t. Mikko, FTT-sarjavastaava


49
Kilpailukalenteri kesän osalta päivitetty. FTT 2020 -sarja jatkuu seuraavasti

- FTT VII Laukaa 8.8.2020
- FTT V Kuusankoski 5.9.2020

50
Valitettavasti 13.6.2020 suunnitelluksi pidettävä Raision FTT-osakilpailu joudutaan peruuttamaan koronaepidemian ja AKK:n ohjeistuksen mukaisesti. RSRCA:lta saamani tiedon mukaan samalle ajankohdalle ei myöskään ei ole suunniteilla kerhokilpailua tai kansallista kilpailua.

Tämänhetkisen tiedon valossa FTT 2020 -sarja jatkuisi elokuussa 8.8.2020 Laukaan osakilpailulla (ei muutoksia) sekä päättyisi syyskuun alussa Kuusankoskella jonne toukokuulta peruuntunut kilpailu siirtyy. Nämä täsmentyvät lähiaikoina kun päivitetty kilpailukalenteri julkaistaan.

Vaikka kilpailutoiminta on jäissä, on useimmat radat auki harjoittelua varten ja esim. Ouluun on valmistumassa uusi asfalttirata. Etelä-Suomen kuljettajia hellitään myös sekä Hyvinkään että Tattarisuon ratojen remonteilla.

Terveisin,

Mikko, FTT-sarjavastaava

51
TSP-10/GT12 yksityyppimoottorien valinta kausille 2021-2022 on viivästynyt koronaviruspandemian vuoksi. Nyt kuitenkin toimitusketjut on palaamassa normaaleiksi ja muutamat maahantuojat ovat jo toimittaneet testimoottorit minulle. Jatkan moottorien toimittamisen takarajaa 31.5.2020 asti, jonka jälkeen aloitamme moottorien testauksen.

t. Mikko

52
Koronaepidemian vuoksi kaikki AKK:n alaiset tapahtumat ja näin myös Raision FTT-sisäosakilpailu peruutetaan, ja näin talvikausi ja TSP-sarja päättyy kolmen kilpailun mittaisena. Onnea Tomi Mairueelle TSP-luokan mestaruudesta! Sarjapisteet näkee Tulospalvelusta:

http://finrc.com/tulospalvelu/fintracktour/2020/tsp-10

Toukokuulle merkittyä Kuusankosken FTT-ulkokisaa ei myöskään voida järjestää suunnitelman mukaisesti. Selvitämme yhdessä Kypakin ja lajiryhmän kanssa voitaisiinko kilpailu ajaa myöhemmin kesällä.

Terveisin,

Mikko

53
Tulokset / Vs: FinTrack Tour 2020 sarjapisteet
« : 14.03.20 - klo: 10.08 »
Koronaepidemian vuoksi kaikki AKK:n alaiset tapahtumat ja näin myös Raision FTT-sisäosakilpailu peruutetaan, ja näin talvikausi ja TSP-sarja päättyy kolmen kilpailun mittaisena. Onnea Tomi Mairueelle TSP-luokan mestaruudesta! Sarjapisteet näkee Tulospalvelusta:

http://finrc.com/tulospalvelu/fintracktour/2020/tsp-10

Toukokuulle merkittyä Kuusankosken FTT-ulkokisaa ei myöskään voida järjestää suunnitelman mukaisesti. Selvitämme yhdessä Kypakin ja lajiryhmän kanssa voitaisiinko kilpailu ajaa myöhemmin kesällä.

Terveisin,

Mikko

54
Hakuaikaa ja testimoottoreiden toimitusaikaa jatketaan 31.3.2020 asti Corona-viruksen aiheuttamien toimitusketjuhäiriöiden vuoksi.

t. Mikko, FTT-sarjavastaava

55
Tulokset / Vs: FinTrack Tour 2020 sarjapisteet
« : 19.02.20 - klo: 10.49 »
Sarjatilanne päivitetty Äänekosken kisan tuloksilla.

http://finrc.com/tulospalvelu/fintracktour/2020

56
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT Ranking 2.2
« : 09.02.20 - klo: 12.49 »
Ranking on päivitetty Kuusankosken kisan tuloksilla.

Samalla rankingin laskennassa on siirretty versioon 2.2, jossa kilpailussa jaettuen pistemäärän mukaiset on poistettu eli käytännössä kaikki kilpailut ovat rankingin kannalta samanarvoisia.

57
Hyviä ehdotuksia tulevia vuosia varten. Tarkoituksena olisi tehdä kuluvan kauden päätteeksi kuljettajakysely johon sisällytetään myös ehdotukset ja palaute säännöistä.

Muutama kommentti jo tehtyihin ehdotuksiin:

Poroa on toivottu lauantaille myös aiemmin, ja siinä on tiettyä logiikkaa ajaa viriä sunnuntaina paremmalla pidolla. Tekemällä näin poron osallistujamäärä kasvaisi varmasti paljon, kun osa stanukuskeista siirtyisi poroon ja osa virikuskeista ajaisi poroa treenin vuoksi tai siirtyisi kokonaan. Ihan ongelmatonta tämä ei kuitenkaan ole, sillä stanuun ei välttämättä jäisi enää riittävästi kuskeja, jos esim. puolet kuskeista siirtyy poroon. Lisäksi viri SM-luokkana kokisi ihan varmasti myös kuljettajakatoa jossain määrin.

Tällä kaudelle tehtiin jo korisääntöön muutos, kun korilista jäädytettiin ennen kautta ja näin pyrittiin vähentämään uusien korien hankkimisen ja testaamisen tarvetta kauden aikana (--> vähemmän kuluja). Sittemmin olen kuullut lisätoiveita mm. ultra-lite korien kieltämisestä (kuten ETS), korilistan karsimisesta vain muutaamaan vaihtoehtoon tai  jopa yksityyppikoriin siirtymisestä (kuten yllä). Toisaalta osa kilpailijoista haluaisi ajaa jopa EFRA-listalta pois tiputetuilta koreilla kun niitä tuli hankittua edullisesti hyllyyn jossain vaiheessa. Toiveita on siis eri suuntiin, ja pitää ymmärtää mihin suuntaan enemmistö on kallellaan.

Mitä tulee kalenterin tasaisuuteen, niin siinä pitää muistaa että talvikalenteri tehtiin 5:lle kisalle joista yksi peruuntui. Koko kalenteria ei laiteta sen takia uusiksi että kisat saadaan kalenteriin tasavälein.

58
Kiitokset KyPakille hienosti järjestetyistä kisoista - Urheilutalolle tehty rata on aina kauden kohokohtia!

Sarjan FB-sivuilta löytyy kuvia lauantailta:

https://www.facebook.com/pg/FinTrackTour/photos/?tab=album&album_id=1402311826614741

t. Mikko

59
Tulokset / Fintrack Tour 2020 lopputulokset (6.9.2020)
« : 28.01.20 - klo: 18.34 »
FinTrack Tour 2020 sarjapisteet löytyvät tuttuun tapaan finRC:n Tulospalvelu-tietokannasta:

Nuorten mestaruus -sarjan tulokset päivitetään jahka saadaan KyPakilta tulokset.

http://finrc.com/tulospalvelu/fintracktour/2020

Vinkki: kuskin nimeä klikkaamalla näkee kuljettajan kaikki tietokannassa olevat tulokset.


60
TSP-luokkaan ehdolla olevat moottorit ovat samalla ehdolla myös GT-12 luokkaan kausille 2021-2022. Tämän vuoksi pyydämme toimittamaan 4 testimoottoria kahden sijaan.

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 31