Noniin... Nyt faktat kuntoon ennen kuin aletaan lietsoa.
Ensinnäkin, harrastajamäärät ovat olleet laskussa viimeiset kaksi vuotta ympäri maailmaa liki pitäen kaikissa maissa. Niin jenkeissä, meillä Euroopassa kuin japanissakin, hieman eri tahdissa. Syitä on monia. Ja koskee kaikkia luokkia. Itseasiassa touringissa meillä on porukkaa vähentynyt muita luokkia vähemmän, suurimpia kärsijöitä ovat olleet m-8 ja m-10 mutta molemmissa silti kuskimäärät vielä hyviä per kisa.
Ilmoittautuminen on vielä ftt avaukseen auki, näytti olevan n80 ilmoittautunut joten tässäkin olkaa hakoteillä.
Akk ei syö osallistumimaksuja millään tavalla.... En ymmärrä koko väitettä.
Kilpailulupa on noin 100€.
Kilpailunjärjestäjälle jää ennen kuluja per osallistuja noin 30€.
Tuossa siis faktoja keskustelun pohjaksi.
Millä perusteella sitten ETS ilmoittautumisia on enemmän kun koskaan? Yli 400 kuskia on mun mielestä kohtuullinen saavutus kun ETS-kuskien maissa on vielä pahemmin talouskurimuksessa olevia maita: Kreikka, Italia, Espanja, Ranska...
80 kuullostaa jo vähän lupaavammalta, mutta jos Kiti on tänään viimeistä päivää auki ja poron ilmoittautumisia oli eilen kasassa 11 niin aika huonolta se näyttää sarjaa ajatellen. Mutta jo warmup-kisa näytti että kuskeja on todella vähän touringissa suomessa tällä hetkellä.
Korjaa toki jos olen väärässä mutta esim. lisensseistä kaikki menee AKK:lle lyhentämättömänä ja myös kisojen osallistujamaksuista ainakin osa? Mä en oikeen ymmärrä mitä AKK lisäarvoa tuottaa tällä hetkellä pienoisautoilulle, lähinnä tuo lisäbyrokratiaa, tämä ei liene pelkästään AKK:n ongelma vaan myös EFRA:n - EM-kisoissa kilpailijamäärät vähenee, mutta ETS-sarjassa ne nousevat.
Mä kyllä ymmärrän sen, että voidaan tyytyä siihen tosiasiaan että "harrastajamäärä vähenee" riippumatta mitä tehdään, lähinnä mua kiinnostaisi mitä AKK yrittää tehdä jotta harrastajamäärät eivät vähenisi? Mun tietääkseni pienoisautoiluun niiden kohdistamat resurssit on aika 0, sen takia sylettää maksaa lisenssimaksuja tälläiselle järjestölle joka pumppaa meidän rahat lähinnä kartingiin.
Ihan suoraan sanottuna mun mielestä ETS sarjaa suunnitellaan huomattavasti pitkäjännitteisemmin kun FTT:tä ja se näkyy kaikessa: Viime vuosien osallistujien sähköpostit on kerätty esim. talteen ja sieltä tulee joka kilpailuun erillinen kutsu ja vielä muistutus sähköpostilla - Tämäkin varmasti nostaa aktiviteettia verrattuna Suomalaiseen sarjaan jossa ainoa tiedotuskanava tuntuu olevan RC10 foorumi. Koneet, moottorit ja pitoaineet on tiedossa hyvissä ajoin, niitä ei ilmoiteta viikkoa tai kuukautta ennen kun sarja alkaa.
Esim. tää jokavuotinen rengaspelleily. Niin kauan kun mä oon ajanut niin aina ekaksi sieltä on tullut "Huono erä" FTT-renkaita, sen jälkeen on saatu "korjattu versio". Mä en ole esimerkiksi tämän vuotisesta renkaasta kuullut yhtään positiivista palautetta vielä tuolla radalla ja olen siellä lähes joka päivä useamman tunnin istunut, negatiivista sitäkin enemmän. Voisiko rengastoimittajan valita esimerkiksi kahdeksi vuodeksi? Voisiko renkaaana käyttää jotain kansainvälisesti käytettyä rengasta - Esim. ETS rengasta jolla on ajettua kymmeniä tuhansia akkuja "testiä" ja jonka saatavuus/laatu/toimitusmäärät ovat sellaisia että niitä riittää kaikille hyvälaatuisina.
Siitä kyllä plussaa että tämän vuoden prostock-kone vaikuttaa oikein hyvältä, toki ETS-sarjaa ajavia / sinne siirtymistä olisi palvellut myös se että suomessa olisi ajettu samalla kalustolla (stokissahan tosin säädin on sama).
Voisiko kenties tuosta hyvin menestyneestä sarjasta ottaa jotain mallia tänne Suomeenkin?