Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - mmrc

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 ... 13
121
Sähköautot / Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« : 24.09.09 - klo: 20.07 »
Eilen testasin Nokian vanhalla sisäradalla M-8e:tä ja yllätys oli että pienellä radalla auto toimi hienosti hyppäsi hyvin ja kääntyi helposti, kierrosaikakin lähes sama kuin 1/10 nelivedolla.
Koneena Neu 2200kv akut 2+2s 4000mha 25C, välitys 13/43 auto xray 808 oli tuolle syherölle radalle oikein hyvä. Koneen lämmöt 10min ajon jälkeen 50 astetta.

122
Sähköautot / Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« : 21.09.09 - klo: 13.47 »
Ei sovi kori päälle moitteetta, ainakaan nykyisillä akuilla missä johdon lähtö päällä. Tilasin kiinan akkuja missä johdon lähtö sivulla niin saattaa sopia hieman paremmin mutta ei niilläkään koria muokkaamatta varmasti hyvin sovi. Omasta autosta ei kuvaa ole mutta samalla tavalla asensin kun SP:n sivuillakin on laitettuna. Eli akut vanhan radioboksin tilalla vinossa. Koitin vaakojen kanssa katsoa rengaspainoja muihinkin paikkoihin mutta tuo oli helpoin ja lähimpänä optimia, vaikka ei omaan silmääni parhaan näköinen sijoittelu olekaan.
Kokonaispainoa autoon tuli muistaakseni 3.480 kg josta nopari johtoineen painoi 180g akut 500g ja konetta/koneen telinettä en huomannut punnitakaan.

Joku kyseli jossain vaiheessa onko SP:n nopari/kone sensorillinen ja kyllä siinä compossa sensorillinen kone ja säädin mukana tuli, sitä en tiedä toimiiko kuinka hyvin sensorittoman koneen kanssa tuo säädin. Hyvin pehmeästi ainakin lähtee liikkeelle sensorin kanssa ja kaasu tuntuma on muutenkin hyvä.   

123
Sähköautot / Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« : 21.09.09 - klo: 11.44 »
Hienon näköinen on tuo Koheltajan auto.
Kyllä Xrayn 808:iin on valmis konversio Speed Passionilla ja Racing Factoryltä sellaisen ostin, tosin taisi olla viimeinen setti mutta tulossa varmaankin on lisää. Illan homma oli tuo valmis setti autoon laittaa eli rakentaan ei juuri joudu 1kpl 4mm reijän joutuu runkolevyyn poraan ja sivu muoveihin 3 reikää. Tosin akku telineen kansi ei sopinut nykyisillä akuillani paikalleen ja tällä hetkellä hard case akut onkin nipusiteillä telineessä kiinni.

124
Sähköautot / Vs: M-8e ja Nokian sisäcrossi rata
« : 20.09.09 - klo: 16.35 »
Tilasta ei vielä mitään uutta tietoa ole tullut.
Mutta sain omaan autoon sähköt kiinni ja ensimmäiset akkut kävin Lahdesjärvellä ajamassa ja jos lähemmäksi polttiksen ajotuntumaa pitäisi päästä tarvii ajaa polttiksella. Todella hieno oli ajaa kun tehoa on sopivasti, eikä auton muihin säätöihin polttiksen jälken tarvinnut koskea mitenkään. Välitykset on vielä haussa, koska mod 1 13-18T pinjonit ei vielä ole saapunut. Kone/nopari compo on Speed Passionin ja kone on 8.5 eli 2100kv ja se vaikutti oikeen sopivalta yhdistelmältä reiskan 808 autossa. Akut on 200 latausta nähneet 4000mha/25C ja niillä ajoi yli 10 min., mutta välityksen ollessa vielä pielessä tarkkaa ajoaikaa en osaa sanoa. Käytin sähköjen omaa jarrua ja jarru tuntuma oli hyvä eikä nopari lämmennyt niin paljoa että olisi tarvinnut edes mitata. 

125
Sähköautot / Vs: M-8e ja Nokian sisäcrossi rata
« : 18.09.09 - klo: 20.44 »
Näin alustavasti siellä voisi muutaman kerran käydä vierailemassa M8e:llä talven aikana ja jos 10 autoillakin pääsee niin poikakin lähtee mielellään mukaan.

Minkä kokoista rataa olette byggaamassa ja mikä tulee materiaaliksi?

Tuosta linkistä näkyy tila mihin nyt toivottavasti päästään ja tarkoitus olisi että tila tuleen kokonaisuudessan radaksi, ja kahvio osa korokkeeksi/ mekkaus tilaksi. Radasta tosin on vielä keskustelu menossa mitä kaikkea siihen halutaan, Paperikoneen huopaa ilmeisesti ainakin osalle rataa olisi tarkoitus laittaa, se kun lienee ainut hyvä matto mistä ei irtoa nukka edes piikkikumirenkailla, ja Tekonurmea on kovasti haettu sen saannista en vielä tiedä. Radasta on tarkoitus tulla ns. sähköulkoratoja vastaava eli loistava 1/10:lle niin että 1/8 sopisi hyvin myös.

126
Sähköautot / M-8e ja Nokian sisäcrossi rata
« : 18.09.09 - klo: 15.19 »
Tervehdys

Nokialle on mahdollisesti tulossa M-8e:llekin sopiva sisäcrossirata. Tällä topikilla onkin tarkoitus kartoittaa kyseisien autojen määrä ja kuskien innokkuutta osallistua M2-10 ja M4-10 kanssa pidettäviin kerhokisoihin/ajo iltoihin.

PRCA:n sivuilla on aiheesta lisää ja mahdollisuus koko talven ajoihinkin on vielä mahdollista.http://www.prc-autoilijat.fi/smf/index.php?topic=419.0

Kerhokisojen sääntöjä ei ole sen kummemin vielä suunniteltu mutta tarkoitus ei ole kieltää mitään. Radan kesto kun on taattu koska tiloissa ajetaan myös Winter Jumps. Sähkökäyttöisyys autoissa kumminkin pitää olla koska ilmanvaihto ei riitä polttiksella ajamiseen.

Tiloissa on myös kauppiaiden mahdollista järjestää esittelytilaisuuksia mikäli sellaista tarvetta on.

T. Mikko

127
Kilpailijoiden kanava / Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
« : 16.09.09 - klo: 20.00 »
Moro
Nyt näyttää Nokialla siinä mielessä hyvätä että sinne on tulossa sen kokoinen tila että voi unohtaa 1/10 autot, ja pääsee ajeleen M-8e:tä oikeen urakalla.
Vielä kun vaan M-8e sähköhilut postista tulis että pääsis testaan niiden ketävyyden oikeasti.

128
Kilpailijoiden kanava / Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« : 11.09.09 - klo: 16.29 »
No aikaisemmin on tullut selväksi, että Nokialle on mahdollisesti tulossa toinen rata. Mikä siis tiloiltaan, tosiaan niin iso että mahtuu M-8e:kin ajaan. Ja mikäli se tila saadaan tietenkin se tehdään niin että kestää M-8 autot ja pienemmät lelulelut.
Nokian vanha rata on ollut kaikkien tiedossa ja käytettävissä jo pitkään. Hyvin se on kestänyt tuhannet akut mitä siellä on ajettu, mutta nyt pitäisi sitten sääntöjen takia muuttaa sen pinta.

Ha-zel-le vie-lä sel-ven-nyk-sek-si soi-ta jos mul-le a-si-aa.
 

129
Kilpailijoiden kanava / Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« : 11.09.09 - klo: 14.02 »
OLISI HIENOA JOS KISOJA VOISI JÄRJESTÄÄ. Nyt tuolla jo päätetyllä renkaalla esim. Nokia kisa jouduttiin peruuttamaan, koska matot ei tuota tappopito rengasta kestä. Toki sinne yritetään järjestää uutta pinnoitusta mikä tuon valitun renkaan kestäisi, mutta onnistuuko se ja oliko se sääntö/valittu rengas niin hyvä että rata joudutaan uusimaan järkevä. Mulle ihan se ja sama, koska Nokialla ei tuolla renkaalla edes saa treenta, ennen uusittua pinnoitusta. 

130
Kilpailijoiden kanava / Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« : 11.09.09 - klo: 10.06 »
Joo ei tosiaan ole akk:n sarja tämä winter jumps, vaikka näillä näkymin akk:n sarjat onkin aloittelijalle huomattavasti helpompia ja halvempia, kun lisenssin hinnan säästää parilla rengas setillä. Rengas sääntö tekee mattoradoilla treenamisen mahdottomaksi kisa renkailla, järkevintä siis ajaa treeniä halvemmilla (esim. foumeilla) ja jättää kisat ajamatta, ellei tosissaan tähtää mm-kisoihin.
Edit. Hyvää syksyä vaan kaikille. 

131
Kilpailijoiden kanava / Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« : 31.08.09 - klo: 20.39 »
Ongelma lähinnä on se että matot mitkä nyt on, on lainassa ja luvattu ehjinä palauttaakin.
Eli koko alueen pinnoituksesta olisi kyse kun kammopito piikit on valittu ei matoilla pysty tuota kisaa järjestämään mattojen säilyessä ehjinä, ellei pintoja saada vaihdetuksi kokonaan.
Tosin suunnitelmissa oli myös sellainen vaihtoehto että ajetaan kisa siinä tilassa missä viimeksi mekattiin ilman mattoja koko rata saattaa onnistua, hyppyrit vaan jouduttaneen vääntään ns. väkisin. Ei nyt vielä siis ole hanskoja lyöty naulaan kokonaan. Aikaakin kun vielä onneksi on.

132
Kilpailijoiden kanava / Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« : 31.08.09 - klo: 19.58 »
Nyt näyttää hieman pahalta, kun päätös yksityypi rengas on päätetty jo ennen kun asiasta on kaikille kerrottu. Ei tietysti mikää estä jäämästä sarjasta pois yksittäisiä kuskeja. Rengas valinta vaan tekee sen että jo ilmoitettu ja järjestettäväksi luvattu kilpailu Nokialla menee uusiin puihin ainakin siksi aikaa kunnes rata on saatu pinnoitettua uudstaan, mikäli sen pinnoitusta edes tehdään.

133
Kilpailijoiden kanava / Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« : 31.08.09 - klo: 14.53 »
Tampereella jos kaikki hyvin natsaa niin tila mihin päästään tulee lähinnä M-8e:lle sopiva eli saa oikeasti unohtaa lelulelut M-18 vai mikä nimi nyt onkaan, mukaan lukien 1/10 autot vaikka niillä pärjäisi myös ok. Tämä tosin aikaista hehkutusta mutta toivossa on hyvä elää.

Edit.
Lisätään tekstiä, haze en jaksa vastailla noihin sinun kommenteihin kun et niitä pysty näköjään perusteleen. Se että mainitsin juuri tuon Jyväskylän kisan ja sen järjestelyt, M.E. siihen vastasikin jo riittävän hyvin. Kertoi vielä parannuksen olevan tulossa. Hyvä niin. MM-kisojen warm uppina kun näitä kisoja aletaan ajaa niin kai järjestäjiltäkin jotain odotetaan. Minä en tähtää mm-kisoihin enkä edes voitoon vaan hauskoihin kisoihin.

134
Kilpailijoiden kanava / Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« : 31.08.09 - klo: 14.26 »
Matti et ole vielä vastannut siihen M-8e luokan järjestämiseen mitään, oletko suunnitellut edes kyseistä luokaa. Tampereella haetaan nyt sille luokalle tiloja, koska niitä autoja on paljon vaikka vielä ovatkin ilman sähköjä, niin autojen kestävyys on vaan niin paljon parempi ja tuntumankin saa natsaan hyväksi kumeilla vedettäessä oli sitten alla mattoa tai savea.

Nuo mailmalta otetut kuvat on lähes aina jotain hätäisesti rakennettuja liikuntasaleja. Sen verran pitäisi järjestäjilläkin olla kunnioitusta kilpailijoita kohtaan että ei enään toista viime talven jyväskylän winter jumps rataa nähtäisi. Suomessa taitaa olla siinä mielessä hyvä tilanne jos hesan suuntaakin pari kiinteää rataa ollaan rakentamassa niin niitä olis jo kolme kiinteää crossirataa, Tietysti olisi hienoa jos kaikki kiinteät radat olisi edes saman kaltaisella pinnalla tehtyjä esim. tekonurtsi, mahtaako sitä vaan saada tyyliin ilmaiseksi jostain, esim. 1500 neliöö niin riittäisi ainakin pariin tai ehkä kolmeenkin rataan. Silloin jos tekonurmi radoille päästään saattaa rengas sääntö jopa toimia, tällä hetkelle ei vielä sentään olla niin hienossa tilanteessa.
 

135
Kilpailijoiden kanava / Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« : 31.08.09 - klo: 09.56 »
Kuinka terävällä piikillä oleva kumirengas repii mattoja ?. Miten mattojen käy ?. :kiss:. Vastaan itse että ei jää epäselvyyksiä. Rikki menee takuulla.
Kuluuko matot nopeampaa sileällä foamilla ajetaessa ?. Oikea vastaus. Ei kulu. Vaan kestää hyvin.
Sitä asiaa täällä ei kai kukaan ole ajatellut sen enempää. Monihan ei ole mattoja itse hankkinut. Kalliita ne kumminkin on, kumirenkaalla rikottaviksi. Ymmärsikö sekanen esa nyt asian.

Tietysti jos kumi on rules, olisko sen sitten mattojen kannalta oltava sliksi. Pääsis oikeen fiiliksiin, kun sliksillä luistelee.

Se että 10 vuotta sitten autoista on tehty tourinkia vastaava foumeilla ajettaessa. Ei toiminut enään Nokian radalla missä hyppyjä on paljon. Hyvä set uppi Nokialla, on sama millä ulkona ajetaessa. Ainoastaan maavaraa on haettava sopivaksi. Tuon on todennut moni Nokialla ajanut, jotka kesälläkin saviratoja on tahkonnut. Kun taas kammopito kumeilla auto lienee pakko jäykistää, kun pidosta kippaaminen tulee ongelmaksi.

Tänää kuulin erittäin hyvää viestiä. Saatetaan saada uusi niin iso tila, että ei tarvi miettiä enään 1/10 takatuupilla treenaamista.
Erittäin monelle 1/10 treenaaminen on kumminkin vain talvella ns. kunnon yllä pitämistä kesän M-8 kisoihin.

The_man ottikin tuon asian esiin mitä en tiennytkään, siksi koska silloin kivi ja hiili aikaan en vielä ajanut. Todennäköinen syy taitaa olla just tuo sähköjen muutos, siihen miksi nykyään ei 10-20 vuotta vanhat sut upit toimi enään niin hyvin. Nykyään kun tehoa saa niin paljon kun haluaa, silti akkujen riitävyydestä ei ole ongelmaa. No toivottavasti sitäkin ei nyt aleta muuttamaan, mm-kisossa menestymisen toivossa.

136
Kilpailijoiden kanava / Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« : 30.08.09 - klo: 21.46 »
mmrc: Jos nyt haluut pikkuseikkoihin puuttua niin olen ajanut 15 vuotta kilpaa näillä rc-laitteilla jokaista luokkaa ajaen (LS-5 lukuunottamatta) ja mainitsemissani takavetosisäcrossikisoissa oli jo muutaman vuoden kisakokemus. Taisi siis jo kymmennen vuotta sitten mulla olla määrä kokemusta kuin sulla nyt?

Mikäänhän ei estä sua järjestämästä omia foamikisoja jos uskot että Suomesta löytyy kuskeja siihen. Se on loistavaa että WinterJumps-sarjaa on lähdetty kehittämään samoin kuin briteissä eli se hyödyttää myös ulkona varsinaista SM-sarjaa ajavia.

Juu en minä pikkuseikkoiin meinaa puuttuakaan enkä siihen että olet paljon kokenut kuljettaja vaikka foami testeisä onkin aikaa ja autot lienee hieman muuttunut sen 10 vuoden aikana. Olen sanonut että olen aloittelija. Pitkälti siitä kokemattomuudesta johtuen valitan typerästä rengassäännöstä mikä ei todellakaan tee helpoksi esim. takatuupilla ajamista, ajaminen muuttu lähinnä tyyliin kuka kuiskaa kovempaa kisailuksi. Kokemusta on vain sen verran että pystyn hyvin ottamaan tähän kumirengas asiaan kantaa kun sisällä matto pintaisella crossi radalla ajetaan.

Ja toki yksityyppi rengas on hyvä idea mutta kun ratoja on se tasan yksi tällä hetkellä sisällä, ja sinne radalle valittu rengas on todella huono. Muutetaanko rataa vai annetaanko kaikkien ajaa millä tykkää, saahan silloin mm-kisoja varten harjoitteleva ajaa just mieleisellään ja aloittelija just sillä millä osaa ja on varaa hankkia. Minä en siis tosiaankaan ole ehdottanut mitään rengasta pakolliseksi, enkä sen takia halua että mitään rengasta myöskään kielletään.

Se että brittien kisa menestys on hyvä em-tasolla saattaa johtua myös siitäkin että harrastajia lienee moni kertainen määrä suomeen verrattuna. Ja harrastaja määrä lienee paljon sidoksissa väkilukuun.

Minä en ole toista sarjaa järjestämässä, vaikka siitä ehdotuksesta sanoinkin kuulleeni.

137
Kilpailijoiden kanava / Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« : 30.08.09 - klo: 20.42 »
Antaa foamrengas asian olla kun näköjään kokemukset on unohtunut ja radat muuttunut 10 vuodessa niin paljon. Heuli juu en muistanutkaan tuota että kerroit jo aikaisemmin ajaneesi n.12 vuotiaana takavetoa foameila ja kokemukset siis silloin ollut "epäcrossimaisia".

Vieläkään ei kumirenkaalla matot kestä todennäköisesti huonommin kuin aikoinaan.  Nyt ainut tällä hetkellä kunnossa oleva kiinteä akk:n sääntöjen mukaisesti rakennettu crossisisärata kumminkin on mattoa. Epäilys on että mahdollisesti Helsingin suuntaakin tulevat radat tullaan tekemään matolla ja aineilla mitä ulkoradat ei ole ja tuskin sääntöjä noudattaen. Toki jos talkoolaisia on, intoa, ja paikka niin olishan se savirata hieno juttu sisällä sopisi kumirenkaatkin hienosti ja tuntuma olisi jo lähellä ulkocrossia.

Se pitää sanoa, monella laitteella ajan kilpaa, ja on se sitten laite kuin laite treenaan sellaisella kalustolla millä kisaakin ajan. RC-autoilu sisäcrossin osalta ilmeisesti kumminkin halutaan tehdä niin vaikeaksi että treenaaminen ei ole norm. keskituloiselle mahdollista, kilpailu kalusto ei kestä niin kovia pitoja mitä valittu kisarengas tarjoaa ja säänntöjen mukainen rata antaa. Ajaminen muuttuu takavedolla sen verran vaikeaksi että mattoradalla ei taida kokemukset riittää kuin muutemalla jo kymmeniä vuosia ajaneilla.

138
Kilpailijoiden kanava / Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« : 30.08.09 - klo: 18.49 »
Hyvä heuli nyt kun n.12 vuotiaana 10 vuotta sitten testailit niitä foameja niin olikos silloin mikä auto 4wd vai 2wd ? Se tuntuma on saattanut parantua hyvin erilaiseksi ja varmaankin onkin, se olikin ainut asia missä olet foameja vastaa ja periaateen puolesta tietysti. En minä jaksa nyt enempää puolustaa noita kaiken puolin järkeviä renkaita. Kun ei noita totuuksia pystynyt näköjään kukaan kumoamaankaan.
Yksinkertaisinta lienee olla ajamatta Winter jumpeja jos säännöt muuttuu liian vaikeaksi tälläiselle aloittelijalle.
Vastaavaa sarjaa onkin jo väläytelty pidettäväksi jumpsien vanhoilla säännöillä, pystyy kaltaiseni huonompikin kuski ajamaan autoa rikkomatta useamman kierroksen, eikä tarvi hommata kallista 4 wd autoa sen takia.

Rata-asiaa Nokiallakin on suurella osalla rataa laina matot ja kumeilla niitä ei rikota ennen kun on saatu omat matot koko radalle. Että voidaan palauttaa vielä ehjät matot Heikille. Huom. koko radalle matot akk:n sääntöjen vaatimalla tavalla. Oli winter jumps sääntö sitten mikä tahansa.

Luokka-asiaa jos mini-revo tuo osallistuja leleleluun niin lienee ainut sen luokan pelastus ottaa ne mukaan.
Onko m-8e luokkaa harkittu ajettavaksi Winter jumps sarjassa ?.

139
Kilpailijoiden kanava / Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« : 30.08.09 - klo: 00.19 »
Haze no jos et parempaa vastausta keksi ole hiljaa tai jos haluat vaan vittuilla niin laita yyveetä.

140
Kilpailijoiden kanava / Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« : 29.08.09 - klo: 23.32 »
Lainaus

Hei haloo?

Mitä väliä mikä insertti on polttis renkaassa sekä nyt puhutaan millainen ajotuntuma on sähkökrossi autossa ei polttis. Ja voi kuule olen ajanut paljon foumeilla ja tiedän kuinka syvältä ne on!

Haloo Haloo
 
Väännetään vielä hazelle rautalangasta, Renkaan ja radan pinnan väliin muodotuvan kitka muodostaa pääasiassa pidon ja suurelta osin ajotuntuman. On lähes sama liikuttaako autoa patteri käyttöinen sähkömoottori vai polttomoottori. Ja sen takia selvitin sinullekin haze että insertti tyypit millä nykyään suurta m-8 luokkaa ajetaan on lähes kaikilla valmistajila kovahko foam. (tod.näköisesti tuo insertti tyyppi on tulossa paristo autoihinkin vanhan aikaisten superlonien tilalle). Se kuinka syvältä foam on, on ihan sinun oma mielipiteesi en puutu siihen. Tuntuma vaan on nyky renkailla ajettaessa ulkona hyvin sama kun sisällä matolla ajettaessa foamilla.

M.E  Miksi radanpinta materiaalin pitäisi vaihdella, kun se on jo vastoin sääntöjä missä muistaakseni sanotaan että radan pito-olosuhteiden pitäisi olla mahdollisimman saman kaltainen koko radalla. Radalle ei saa tahallaan rakentaa kilpailukalustoa vaarantavia kohtia.
Ahtaissa sisätiloissa kun joudutaan ajamaan on liukkaat kohdat nimenomaan kaluston kannalta erittäin huonoja, eivätkä edes juuri erottele kuljettajien ajotaitoja.

Suomessa on tällä hetkellä tietääkseni vain yksi kiinteä sisäcrossirata joka on yritetty tehdä mahdollisimman monipuoliseksi ja sääntöjen mukaiseksi. Miksi harrastajien työ ja vaiva pitäis muuttaa sääntöjen vastaiseksi ?.   

Moni on vastustanut foam renkaita perustelemalla että ei ole hyvä fiilis ajaa niillä. Fiiliksen perusteellako säännöt pitäisikin tehdä, tyyliin tänään oli hyvä fiilis ajella kumilla ja huomenna vetelen ilman.
Perustelkaa nyt edes joku, miksi foam on huono.
Hyviä puolia siinä ainakin on  paljon,
-samankaltainen pito kun ulkona,
-erittäin halpa kustannuksiltaan,
-pitkä käyttöikä,
-suht. hyvä saatavuus,
-tasainen pito ja helppo ajettava.
-kevyt
-toimii matolla (jopa ilman pidotusta) ja joillain muillakin pinnoilla (pidon kanssa kylläkin) ,
-helppo sorvata ja muokata kuskin mieleiseksi
-huolto helppoa jos rikki menee kontaktiliima riittää korjaukseen.
-auton säätö helppoa ja hyviin tuloksiin pääsee jo täysin vakio alustalla (ainakin 2wd).

Huonoja puolia foamissa toki on,
-ainakin se että ilmassa ohjaaminen vaatii kuljettajalta enemmän taitoa,
-eikä taida saada valmiiksi liimattuina, tosin tuota en ole kysellytkään, koska liimaus on huomattavasti helpompi kuin norm. kumirenkailla (ei tarvi vaarallisia ja kalliita pikaliimoja, kontaktiliima riittää).
-joidenkin mielestä huono fiilis ajaa, (ei minun mielestä).   


141
Kilpailijoiden kanava / Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« : 28.08.09 - klo: 23.46 »
Tuossa Riku kertoi testiensä tuloksia, mitkä on totta mutta vielä huomautan sellaisen asian mikä ei välttämättä näytä selvinneen edes Matille. Nyt renkaaksi on valittu siis totaalisen paha luokan kiskopito rengas, mikä siis erittäin kaukana kesän pidosta ja tyylistä ja on niin vaikea ajaa ettei paljon treeniä ajanut Rikurassikaan pystynyt ehjään kierrokseen. Kieltämällä crossi tyyliin parhaiten sopivan foam renkaan teette tosiaan hallaa koko winter jumps sarjalle vanhojen takaveto kuskien pois jäänti on suuri riski.

Hauskoja ehdoituksia aloitus kynnyksen madaltamiseen. On tietenkin hyvä jos aloittelia pääsee helpolla mukaan.
Jos sillä säännön teko innolla olis hieman rajaa niin saattaisi säilyä edes ne vanhat kuskit mukana, mikä lienee kumminkin se ensimmäinen asia mitä pitää miettiä. Mitä järkeä on tehdä sellaset säännöt että osa vanhoista kuskeita lopettaa ja samalla miettiä millä saadaan uusia mukaan.

Vanhoissa säännöissä ei ole muuta vikaa kun se että, siellä saattoi pärjätä kunhan treenasi tarpeeksi ja jaksoi hakea säätöjä ja vauhtia ja ajo varmuutta.

Uudet säännöt ilmeisesti halutaan tehdä niin että paljon treenaavat ei saisi etua harjoittelusta ja testaamisesta. Koska pito on kaikille kiskon kaltainen. Joko myynnissä on rc-junia


Tämä riittääkin minulle tähän keskusteluun osallistumisesta.
M-8e osat pitää pistää tilaukseen.
 

142
Kilpailijoiden kanava / Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« : 28.08.09 - klo: 16.38 »
Tarviipa ruuvata mattoautoihinki näköjään kumirattaat ku niissä onki parempi pito! :D :afro:
Vesa Huom. älä laita tänne noita hymiöitä heuli ei tykkää.
Kokeile ihmeessä niin saat sen c-12 auton kippaan pidosta. Matot vaan menee hetkessä rikki. Muista laittaa terävällä piikillä olevaa kuvioo, ei sliksejä.

Ja niille muillekin jotka ei ilmeisesti ole kokeillut erilaisia renkaita ja niistä täällä väittelee. Tuo Ekkulin selvitys pidosta on ihan totta eli kumirenkaalla pääsi helposti kolmanteen hyppyriin kun foamilla ei ollut toivoakaan päästä sinne saakka kakkos hyppyyn oli pakko hypätä. Nokia matot on ihan oikeaa ns. RC-Mattoa ei messumattoo mitä lippiksessä.

Ja vielä hazelle että montakos rataa suomessa on savipinnalla sisällä. Jos samaa pitoa kaipaat sisälle mattoradalle kun ulkona kokeile foamia, muista oikea pidotusken määrä, opit sen kyllä kun kokeilet erilaisia pidotuksen määriä ja muistat koko ajan että vaihtamalla takaisin kumirenkaisiin saat vielä kovemman pidon. Ja Haze olen nyt noin 5 kertaa sanonut että en ole ajanut ulkona patteriautolla, siksi puhunkin m-8 auton pidosta ja käyttäytymisestä sillä on tullut ajettu jokunen tankillinen ajettua ja vielä muutamilla eri renkailla, sielläkin paras on ollut erittäin kovalla sisäfoamilla (AKA) oleva rengas.

Tässä välissä tulikin jo taas lisää juttua missä Artsi on mielestäni aivan oikeassa lajin kehityksen suhteen, ja monessa asiassa Mattikin. Ainut mielestäni virhe on tuo rengassääntö kumirengas kun tekee takavedosta huono ajettavan, en näe mitään järkeä määrätä sitä luokkaa sellaisella ajettavaksi.

Se että saarella ajetaan paljon ja em-kisoissa he menestyvät tuskin johtuu siitä että siellä on alettu ajaan yksityyppirenkailla.

Ja vielä lopuksi lisään että nyt tiedän jo kolme kuskia ketkä tod.näköisesti jää kisoista pois sen takia että takatuuppariin määrätään kumirengas ja he kumminkin ajoivat viime vuonna lähes koko sarjan. Rengas päätöksen tehneet on varmasti tyytyväisiä kun saadaan ylimääräiset kuskit pois, ehkä tosin saadaan joku uusikin toivottavasti.

143
Kilpailijoiden kanava / Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« : 28.08.09 - klo: 01.15 »
ps. Touringvertaustasi en tajua mutta taidat pitää turistikuskeja aika kovina kun ajavat niin huonosti ja vaikeasti hallittavilla autoilla läppi toisensa perään muutaman kympän sisään  :tongue:

No turisti vertaus lähinnä pidon takia...
Krossi = sutimista, luistoa jne jne...
Turisti = kovaa pitoa, pieni maavara jne jne jne...

Eli siis... viimetalvena kun säkäriä sisällä veti, ei siinä ollu karusti verrattuna turistiin muuta eroa, kuin autojen korit ja satunnaiset loikat.

Eikä krossari kyllä kovalla pidolla ollut yhtään sen huonommin tai vaikeammin hallittavissa kuin turistikaan... Kunhan setuppi oli iskussa... tosin hyppääminen ei ollut enää kivaa... Kun taas hyppääminen oli oikeesti kivaa niin sit taas pitomutkissa ajaminen ei ollut enää yhtä kivaa.
Kokoajan siis fiilis semmonen että auto ei ole oikeasti omassa elementissään...  ELI... vähän kuin turisti baanalle laittaisi hyppyreitä... Ihan kivaa, mut ei oikein...

Juu HOKE kuvaili hyvin tuota turistiin vertaamista.

Ja lisätään vielä että FOAM renkailla pitoo on vähemmmän kuin kumeilla mikä tekee luistot mahdollisiksi pidon säilyessä tasaisena toisin kun kumirengas. Kuten kesällä savibaanalla =ajaminen helpompaa ja hauskempaa. Hypyissä auto toimii hyvin jopa paremmin kuin kumirengas ainoastaan ilmassa ohjattavuus kärsii kevyemmillä ja venymättömillä foamrenkailla. Ja kuten ylhäällä olevasta videosta voi todeta ei näytä auto käyttäytyvän ollenkaan kuten ulkona, muistuttaa paljon enemmän turistia, kumirenkaillahan siinä ajetaan. Joko nyt heuli meni idea perille mitä koitan selvittää.

144
Kilpailijoiden kanava / Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« : 27.08.09 - klo: 23.40 »
Heuli no paljonkos niitä osallistujia oli kesällä verrattuna talveen ei suurtakaan eroa tulosten peruseella suuntaan eikä toiseen, vaikka en kesällä ajanutkaan. Enkä siis vieläkään ole puhunut kun 2wd autosta talvella sisällä ja m-8 autosta kesällä ulkona. (en silti jättänyt kesällä paristo autolla ajamista sen takia että kesällä oli yksityyppirengas, joku saattoi silti senkin tehdä.) 

Ja autohan säädetään kuskin mukaan just niin kun kuski haluaa en minä tehnyt kivirekee vaan jouset oli just samat kun vakio set upissakin maavara radan mukaan. Aivan kun kesällä m-8 autossakin. Turistiin vertaus siis sisällä kumilla ajettaessa molemmilla, jos sitten ymmärrät heuli mitä tarkoitan.

Ekkuli ihme juttu että et ajanut kumeilla jos niistä tykkäsit, ja jos helppoa elämää etsii on väärän lajin parissa.

Vapaa rengastus sallii sentään omat mieltymykset yksityypi rengas ei. Ja turha sitä kai on spekudoida kenenkään jos on ajanut väärillä renkailla eikä sen takia ole tulosta tullut.

145
Kilpailijoiden kanava / Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« : 27.08.09 - klo: 21.59 »
Heh mr hotellivantaa.

Joo en ole savella ajanut muuta kun polttiscrossilla mihin siis vertaan foamia ja kumia.
Jos SM-mestaruuden voittaneet sähkökuskit ajaa kumilla aloittelija foami kuskeja vastaan, ja häviää helpohkolla nokian radalla niin mikä on pielessä. Tuntumako vai vaan halu muuttaa tuollainen menestys jatkossa mahdottomaksi.

Kukaan muuhan ei ole tämän keskustelun aikana kehunut foamia kuin minä, siihen olen kyllä perustelut jos kertonut ja kerrataan vielä. Foamilla saadaan tasaisempi M-8 luokkaa paremmin vastaava tuntuma. Ja mitä sorvaamiseen tulee niin mielummin sorvaan kun ostan aina uudet.

Sami saattaa hyvinkin olla että kun sääntöjä vielä hieman rajoitetaan niin kohta kuskien ikäkin pitää olla 28v. ei yli ei alle. :huh:

146
Kilpailijoiden kanava / Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« : 27.08.09 - klo: 20.43 »
Moro nyt jos saisi rengas päätöksen tekijän vastaamaan.


Mikä muuten on foamissa vikana ?.
Entä sisäkisojen tunnelmassa ?.
Olisiko rengas päätöksen tekijällä komenttia miksi rengassääntöön pitää mennä onko etua muuta kun myyjälle ?.
Auttaako se päätös jossain esim. lajinkiinnostuksen vähenemisenä/tai lisääntymisenä, miksi kuluja halutaan nostaa niin kuin se tähän kumirenkaaseen siirtyminen joka tapauksessa tekee ?.

Kisoissa kuskeja oli talvella kait hieman enemmän kuin kesän sarjassa mikä tarkoittanee että kesän sääntö on huonompi kun talven, mutta oli miten oli kumirenkailla ei nokialla viime talvena tehnyt yhtään mitään, huono turistimaisen tuntuman ja epämääräisen pidon takia. Radalla siis toimi hyvin foami missä pito tasaisen huono ja ajotuntuma erittäin crossimainen.


Lisätään vielä sekin että todennäköisesti sähköpuolikin pikku hiljaa tulee perässä ja huomataan siellä kuten tällä kaudella ylivoimasissa renkaissa polttis puolella oli sisäkumi foamia eikä vaahtomuovia eikä edes valetut vaahtomuoviset enään toimineet riittävän hyvin.

Artsi ehtikin tätä kirjoittaessa kysyä tuota MM-Kisoihin valmistautumiseen auttamisesta. Samaa ihmettelen itsekin.

147
Kilpailijoiden kanava / Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« : 26.08.09 - klo: 23.52 »
Joo sanoin väärin siinä mielessä että ei olis pitoa. Kumirenkaillahan sitä on välillä liikaa ja alustasta riippuen ei ollenkaan.
Matot ei piikkejä kestä, eli tekonurmi olis ainut hyvä kumirenkaalle mutta onko sitä jossain kiinteällä radalla ei.Foamillahan pito on tasainen ei niinkään erikoisen kova. Eli just samaa luokkaan kun kesällä esim. m-8 crossissa. Foameilla siten taas voikin ajaa aika monta kertaa enemmän kuin kumirenkailla. Nämä kokemukset siis vain sen 100 akulista takatuupilla viime talvena.
Jolloin meni 3 sarjaa foameja (millä ajoin 2/3 kaikista ajoistani)ja noin 8 sarjaa kumirenkaita kumirenkaat ei ollut hyvät ajaa ikinä. Varaosakauppiaat tietysi kiittää kun kumien kanssa pelleillään.

Se että erottuuko huonolla autolla ajettaessa kuski paremmin kun järkevällä pidolla ajettaessa voi olla totta. Jos yksityyppi rengassääntöön pitää mennä.
 
Nelkku tosiaan saattaa toimia paremmin kumirenkailla kuten turistissakin, en tiedä kun en ole nelkkua ajanut.

Saahan tuolla säännöllä ainakin takatuuppi luokan kuoleen hyvin, lelulelua ei kai montaa kuskia enään olekaan, eli vain se nelkku mikä jää talvisarjaan osallistuvien ns. isoksi luokaksi.

Kai se vaan on alettava suunnitteleen tuota M-8e:tä.

148
Kilpailijoiden kanava / Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« : 26.08.09 - klo: 21.36 »
Moro
Vai on tuollainen päätös tehty no ei kai siinä sit muita vaihtoehtoja ole kun myydä takatuuppi pois. Ei ole järkeä treenata kumirenkailla n. setti kumeja illassa jos ne jotain pitääkin piti niin älyttömän pehmeähän sen tarvis olla että sais kohtuu pidon edes jossain pinnalla. Step uppikin kului äkkiä vaikka ei pitänytkään mitään eikä toiminut hyvin millään alustalla.
Ainut järkevä rengastyyppi jos sen pitää yksi tyyppi rengas olla olis noin 35shore foami. Se kun toimii matolla ja betonilla ja kestää 10 kertaa enemmän ajaa kun kumirenkaat.
 
Nelkkuahan voi tietysti liukastella millä kumeilla vaan. Muutenhan nelkun kestävyydstä itselläni ei ole mitään hyvää sanottavaa kun ei niitä ole kun yksi ollut. Kai se on silti sellaisen hankintaa alettava suunnitteleen.   

149
Kilpailijoiden kanava / Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
« : 20.08.09 - klo: 09.14 »
talvella winter jumps M8e sarja?

Ei pöllömpi idea. Onko sopivia ratoja?
Moro
Nokian sisärataa on tarkoitus muuttaa M8e:lle sopivammaksi mikäli sen kokoisia autoja oikeasti ilmaantuu. Tosin tila on sen verran pieni että mitään oikeasti hyvää rataa siihen tilaa ei saa. Haussa on kyllä isompikin tila.

150
Kilpailijoiden kanava / Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
« : 19.08.09 - klo: 18.16 »
minun kanta:

Ei enää lisää luokkia ellei ole todistettavissa että lisää harrastaja määriä.
Kehitystä pitää seurata, mutta tosiaan tätä vähää määrää ei enää ole varaa pilkkoa pienempiin ryhmiin.

+1
+1

Trukkejakin kun on ollut keskimäärin 16/kisa mikä valitettavasti liian vähän kisan läpiviemiseksi ilman ylimääräistä apua.

Ps. Prätkällä ei voi kääntyä vasemmalle kääntämällä tankoa oikealle. Kääntyminen tarkoittaa suunnan muutosta ei väistöliikettä.

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 ... 13