Hei haloo?
Mitä väliä mikä insertti on polttis renkaassa sekä nyt puhutaan millainen ajotuntuma on sähkökrossi autossa ei polttis. Ja voi kuule olen ajanut paljon foumeilla ja tiedän kuinka syvältä ne on!
Haloo Haloo
Väännetään vielä hazelle rautalangasta, Renkaan ja radan pinnan väliin muodotuvan kitka muodostaa pääasiassa pidon ja suurelta osin ajotuntuman. On lähes sama liikuttaako autoa patteri käyttöinen sähkömoottori vai polttomoottori. Ja sen takia selvitin sinullekin haze että insertti tyypit millä nykyään suurta m-8 luokkaa ajetaan on lähes kaikilla valmistajila kovahko foam. (tod.näköisesti tuo insertti tyyppi on tulossa paristo autoihinkin vanhan aikaisten superlonien tilalle). Se kuinka syvältä foam on, on ihan sinun oma mielipiteesi en puutu siihen. Tuntuma vaan on nyky renkailla ajettaessa ulkona hyvin sama kun sisällä matolla ajettaessa foamilla.
M.E Miksi radanpinta materiaalin pitäisi vaihdella, kun se on jo vastoin sääntöjä missä muistaakseni sanotaan että radan pito-olosuhteiden pitäisi olla mahdollisimman saman kaltainen koko radalla. Radalle ei saa tahallaan rakentaa kilpailukalustoa vaarantavia kohtia.
Ahtaissa sisätiloissa kun joudutaan ajamaan on liukkaat kohdat nimenomaan kaluston kannalta erittäin huonoja, eivätkä edes juuri erottele kuljettajien ajotaitoja.
Suomessa on tällä hetkellä tietääkseni vain yksi kiinteä sisäcrossirata joka on yritetty tehdä mahdollisimman monipuoliseksi ja sääntöjen mukaiseksi. Miksi harrastajien työ ja vaiva pitäis muuttaa sääntöjen vastaiseksi ?.
Moni on vastustanut foam renkaita perustelemalla että ei ole hyvä fiilis ajaa niillä. Fiiliksen perusteellako säännöt pitäisikin tehdä, tyyliin tänään oli hyvä fiilis ajella kumilla ja huomenna vetelen ilman.
Perustelkaa nyt edes joku, miksi foam on huono.
Hyviä puolia siinä ainakin on paljon,
-samankaltainen pito kun ulkona,
-erittäin halpa kustannuksiltaan,
-pitkä käyttöikä,
-suht. hyvä saatavuus,
-tasainen pito ja helppo ajettava.
-kevyt
-toimii matolla (jopa ilman pidotusta) ja joillain muillakin pinnoilla (pidon kanssa kylläkin) ,
-helppo sorvata ja muokata kuskin mieleiseksi
-huolto helppoa jos rikki menee kontaktiliima riittää korjaukseen.
-auton säätö helppoa ja hyviin tuloksiin pääsee jo täysin vakio alustalla (ainakin 2wd).
Huonoja puolia foamissa toki on,
-ainakin se että ilmassa ohjaaminen vaatii kuljettajalta enemmän taitoa,
-eikä taida saada valmiiksi liimattuina, tosin tuota en ole kysellytkään, koska liimaus on huomattavasti helpompi kuin norm. kumirenkailla (ei tarvi vaarallisia ja kalliita pikaliimoja, kontaktiliima riittää).
-joidenkin mielestä huono fiilis ajaa, (ei minun mielestä).