Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Bulvaani

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 8
31
Perheelliset ihmiset joutuvat suunnittelemaan elämäänsä ja ajankäyttöään useamman kuukauden aikajänteellä. Jos syyskuussa ei ole vielä syksyn kerhokisa-aikataulut selvillä, on aivan turha ihmetellä, miksi porukkaa ei kisoihin osallistu. Soutaminen ja huopaaminen siinä tuleeko vai eikö tule ja jos tulee niin minne ja milloin ovat tänä syksynä varmimmat veikkaukset, miksi väkeä on turistikisoissa ollut vähän. Sama koskee myös FTT-sarjaa; jos marraskuussa ei ole vielä seuraavan kauden kisaohjelma selvillä tai syksyn treenikauden alussa arvotaan vielä sarjasääntöjen kanssa, vaikutus on selvä.
Ei tässä mitään ihmeellistä ole, vaan suunnittelemattomuus ja epävarmuus perustekijöissä ohjaavat ihmiset käyttämään vapaa-aikansa helpommin ennustettavalla tavalla.

32
Aikas vanha topic, mutta kaipaisin Tamiya BJ 40 korin mittoja:

-korin leveys mm?
-korin pituus mm?
-akseliväli pyöränaukkojen keskeltä keskelle mm?

Kiitokset mittamiehille jo etukäteen!

33
Toivoisin itseni ja kuskieni puolesta TSS:ää ja TSP:ta lauantaille. Lauantain venyinen ei tunnu niin pahalta. TSM yksin sunnuntaina lyhentäisi kyseistä päivää jolloin myös kauempaa tulijat pääsevät lähtemään aikaisemmin kotiin.

Jyri

Tätä komppaan siinä mielessä, että jos lauantaina aamusta aloitetaan ajamaan vain TSS-luokkaa, ei rataa pelkän vakioluokan kuskien voimin saada ajettavaan kuntoon (=pitoa baanaan) oikein millään. Totta kai ok tietysti TSM:kin, kunhan sen verran on porukkaa ajelemassa, että pito-olosuhteet saadaan kivasti kehittymään.
Vähän mietin kyllä sitä Oulun FTT:täkin. TSS-luokan kuskien ajattaminen tippaleipäprofiililla lauantaina on toki perinteistä, mutta jospa uudessa sarjassa Oulun kisa olisi sitten se, jossa profiili on kompromissi sekä mattiksille että turisteille. Näinhän on oltava, jos kerran kaikki muut kisat pidetään erillään.

34
Sähköautot / Vs: Tekin RS tietoutta
« : 11.09.11 - klo: 21.50 »
Tässäpä uusien Tekin RS-kuskien ensikokemuksia TSS-10-luokassa

Tuli avattua sisätreeniakausi Riksussa. Autot ovat vielä vanhat, mutta Tekinit ja uudet akut olivat heti testissä. Olin terveesti epäilevällä kannalla, että näinköhän kaasutuntumassa ollaan edellisten säädinten tasolla, mutta ensimmäiset tuntumat ovat kyllä kovin positiiviset. Kun kaasuneutraalin ja kaasuminimin kanssa vähän pelailtiin, alkoi smoothi ja täsmällinen kaasu löytymään. Samalla poistui lähdön tuntumassa esiintynyt pieni epäröinti ja pätkiminen. Löylyä löytyy varsinkin kaarteista ulostulossa tosi hyvin ja kokeilussa olleet Gens Acet vaikuttavat olevan aika virkeät ainakin viime kauden ajettuihin kisa-akkuihin verrattuna. Koneiden lämmöt tuntuvat pysyvän aika hyvin kurissa, kunhan välkät katseli vähän sinne päin. Säätimet eivät noin 7-8 akun ajon perusteella tunnu olevan niin kriittisiä oikealle välitykselle kuin edelliset. Eli hyvältä vaikuttaa heti alkuun. Nollaennakolla siis ajettiin ja koneina LRP 17.5.

35
Radiolaitteet / Vs: Sanwa M 11 X
« : 25.08.11 - klo: 22.46 »
Tiedossa on jo että LRP 3600 ja IP 2300 Lipo-akut sopivat tähän radioon.
Onko muita akkuja M11x -käyttäjillä käytössä?
Kuten esim. 1/18 autojen akkuja tms, jotka koonsa puolesta mahtuisivat akun tilaan.

Ostin juniorin radioon Ebay:sta jotain merkittömiä, pehmeäkuorisia 2s 1400mAh 40c lennokkiakkuja. Maksoivat huimat 8 taalaa kipale. Virtaliittimen vaihdoin, tasuriliitin kävi suoraan Orionin lautaan. Painoa 85g/kpl, ei kädet väsy :grin: Hyvin ovat pelittäneet kohta vuoden, toisesta yksilöstä on toinen kenno hiukan väsähtänyt, mutta silti tuntuu hyvin käyttötunteja jaksavan. Muistaakseni kolme kertaa olen akkuparin ladannut viime syksyn jälkeen...

36
Kiitos hyvästä päätöskisasta Riksun ja Hyvinkään väelle!

Järjestelyt toimivat hienosti, keli oli erinomainen ja kilpa rehtiä. Mitä oikeastaan voisi muuta edes toivoa?

Kiitos myös kaudesta kilpakumppaneille ja kaikille kisajärjestäjille; ilman kisoja ei tämäkään harrastus tuntuisi oikein miltään. Hyvää loppukesää kaikille ja ensi kaudella nähdään!

t.Tiim Malinen

37
Jyrki, vihreiden kansanedustajat ampuvat sinut luultavasti ennen minua aiheuttamastasi elektroniikkaromusta, joka syntyy näistä nykyisistä säätimistä. Nimimerkki: kahden säätimen omistaja.

Aika monta vakioluokassa käyttökelvotonta (ehjää) säädintä on meidän hyllyssä jo nyt, niiden parin sallitun lisäksi.

 Täytyy erottaa keskustelusta kaksi eri näkökulmaa: 1. Kuinka saada vakioluokasta mahdollisimman aloittelijaystävällinen 2. Kuinka huomioida jo luokkaa ajavat harrastajat, joille nykyiset säännöt eivät tuota ongelmia.
Meidän kohdalla ei ole juurikaan merkitystä sillä, millä säännöillä mennään - me menemme niiden mukaan ja sillä selvä. Kysymys on valinnasta, jolla ohjataan luokan kehitystä tästä päivästä eteenpäin. Luokan kehityksen kannalta yksityyppisäädin olisi hyvä juttu, mutta kohtuullisen hyvin pärjänneen juniorin mekaanikkona ja huoltajana en kannata yksityyppisäädintä. Eli näkökulma on erilainen riippuen tarkastelun lähtökohdista. Kommenttini oli enemmänkin pohtiva, eikä sinänsä sisällä ehdotusta sääntöjen muuttamisesta. Kilpailullisesti nykyiset säännöt ovat erittäin hyvät.

38
Kauden päätteeksi voi sanoa että paras sääntö ikinä nuo nollaennakkosäätimet ja 17,5t moottorit vakioluokkaan. Todella hienoja ja tasaisia kisoja oli myös kesällä. Autot olivat hyviä ajaa ilman turbopotkuja, mutta silti nopeita ettei käynyt tylsäksi edes Hyvinkään asfalttiradalla. Toivottavasti näillä säännöillä jatketaan nyt useampi vuosi putkeen niin tässä on kyllä loistava luokka ajolinjojen opettelemiseen kun ei tarvitse keskittyä säätimen säätämiseen läppärin kanssa.

Aamen! Luokkaa voisi vieläkin kehittää aloittelijoille helpompaan suuntaan sillä, että käyttöön otettaisiin ETS -tyyliin yksityyppisäädin... ja tiedän, että tästä lausunnosta minut todennäköisesti ammutaan aamunkoitteessa  :roll:

39
RC-kerhot ja -radat / Vs: Hyvinkään radat
« : 18.07.11 - klo: 21.47 »
Voiko ratamaksut maksaa kartingradan kahvioon maksukortteja käyttäen, vai onko kyseessä ainoastaan seteli-kolikko -tyyppinen paikka?

40
Suuret kiitokset Raision porukoille erinomaisesti järjestetyistä kisoista!

Mukana oltiin lauantaina ja luokkana TSS-10. Aamun harjoitusten aikataulu meinasi päästä yllättämään ja toinen harjoituskierros olikin sitten aika lentävä. Katsastukset toimivat hyvin ja kierrosaikoja raportoitiin kiitettävästi. Rata oli hyvässä kunnossa ja uudet valumollat toimivat. Pääsuoralle lähtevää karretta on vaikea oppia rakastamaan, mutta minkäs teet kun se kaivo kerran siellä on...

Pitkä kausi vie vähitellen enimmät virrat myös kuskeista, mutta juniori onneksi rutisti niin hienosti kuin kovassa seurassa pystyi. Viimeinen vauhti jäi puuttumaan juuri silloin, kun sitä olisi tarvittu. Erityisesti oman kylän pojat olivat hieroneet radan mutkat niin hyvin muistiinsa, että välillä melkein unohtui, että siellä oli muitakin autoja. Hyvin antoivat haastetta muutkin, erityisen kova suoritus oli tiimikaveri-Eetun kolmas sija.

Kaiken kaikkiaan kärjen takana ajettiin aivan liian suurpiirteisesti kaikissa vakioluokan A-finaaleissa, toivottavasti viimeisessä kisassa tulokset selviävät ajamalla, eikä samanlaista kolistelua kuin Raisiossa tarvitse nähdä.

41
Yleinen keskustelu / Vs: Kuusiokoloavaimet
« : 16.06.11 - klo: 10.08 »
Nyt tarvisi ammattilaisten vinkkejä, pääasiassa tarvitsen ainoastaan 2mm ja 2.5mm kuusiokolo avainta ton 1/8 krossarin korjailuissa. Jotain osia joutuu vetämään kovalla/keskikovalla lukitteella jatkuvasti kiinni ja pitäs saada sellaset avaimet että tuon varmasti kestäisi.

Hakusesas ehdottomasti "ei pallopäiset" mallit, pääasiana saada kuitenkin tiukassakin olleita ruuveja irti. Mietin tässä lähinnä että mitkä käytännön erot on Hudyn muovipäisillä ja metallipäisillä avaimilla. Saako kumpaankin samoja vaihtokärkiä? Hudyyn tässä on päädytty, esim. racingfactoryllä hinta tuntuis oleen ihan maailmanlaajusesti kohdallaan.

Mun vinkkejä mitä malleja suosittelette, muovikahvainen sopii omaan käteen oikein hyvin jos niissä ei ole jotain selvästi huonompaa kun metallikahvasissa.

Muovikahvainen on tuskaisen liukas heti kun kädet vähän rasvaantuvat - ja tässä lajissa niin käy aina. Ihan kokemuksen perusteella suosittelen siis alukahvaisia avaimia. Joko Hudy tai Integy, jälkimmäisessä hinta-laatu-suhde on mielestäni jopa hiukan parempi, kumpiakin on itsellä käytössä. Hudyn alukahvaisissa avaimen koon näkee kahvaan työstettyjen rinkuloiden määrästä, Integyssä kahvan väristä.

42
Tulokset / Vs: Laukaa Touring tulokset ja jälkipulinat
« : 15.06.11 - klo: 16.36 »
Perinteiset kiitokset perinteisen hyvin toimineille Laukaan perinteisille kisajärjestelyille!

Lämmintä oli riittävästi ja auringon vierailu päivän mittaan puiden takana muutti radan pito-olosuhteita aika haastavalla tavalla. Onneksi tällä oli enemmän vaikutusta tiimin kakkoskuskin autoon ja juniorin ajot menivät oikein mallikkaasti tekniikankin pelatessa moitteettomasti koko päivän ajan. "Väliryhmän" setämieskuskien vähyyden vuoksi omakin sijoitus oli sitten loppujen lopuksi vähän odotettua parempi.

Harrille tiedoksi, että kyllä ne radan betonimakkarat kuljettajallakin koko ajan siellä takaraivossa kummittelevat - ainakin minulla.  :laugh: Onneksi huippujunnut ovat niin kovia rattimiehiä, että tarpeeksi limiitille uskaltavat poijjaat silti ajaa; jos ei yritä ei voi menestyä. Joel oli vauhdissa omaa luokkaansa, mutta sijoista 2-5 ajettiin kilpaa tosissaan. Hujasen Niko ja CBB-Mäkynen olivat odotetun kovia kotiradallaan.

Ei varmaankaan ollut tarkoituksellista, muuta päivän aikana kuultiin mielestäni tarpeettoman monta kertaa kertomuksia siitä, kuinka viriluokassa "mennään niin kovaa kuin näillä vehkeillä pääsee" tai että "näissä viritetyissä vehkeissä on tehoa miljoona vattia" tai että "lauteilla ovat Suomen huippukuskit". Pahimmillaan tätä virihehkutusta tuli tuutista silloin kun vakioluokan kuskit ajoivat radalla omaa kilpaansa.
Kyllä vakioluokassakin olivat lauteilla suomen huippukuskit. He vain sattuvat olemaan junioreita ja Suomen huippuja vakioluokassa. Vähäisemmästä vauhdista huolimatta tarjolla oli hienoja vääntöjä ja ajosuorituksia, joita on syytä hehkuttaa aivan samoin kuin viriluokassakin. Näin toki ajoittain tapahtuikin. Näistä junioreista jotka vakioluokassa ajavat on kasvamassa tulevaisuuden virikuskeja ja heidän kannustamiseen tulisi kiinnittää huomiota erityisesti kilpailutilanteissa. Virheellisesti jollekin juniorille voisi nyt kisoissa kuultujen selostusten perusteella syntyä käsitys, että vakioluokka ei ole mitään mutta ne virit vasta ovat jotain.  Nuorisokasvatus on taitolaji, eikö totta.


+keli
+hienoksi kunnostettu rata
+kanttiini
+yleiset järjestelyt
+juniorin ajo

-pito-olosuhteiden vaihtelu päivän mittaan
-alkuerissä olisi kaivannut vähän enemmän tietoja kierrosajoista
-em. kuulutusten lapsukset
-ei taidettu koko päivän aikana vakioluokassa tarkastaa säädinten ohjelmia/ennakoita

43
Kutsussa näytää lukevan että omat varikkosuojat mukaan, mutta näillä näkymin varikolle tulee iso juhlateltta jonka alle kaikki varmaan mahtuvat.

Onko teltta tulossa järjestäjän puolesta? Tuo aikaisempi maininta sisältää pienen varauksen...

44
Kiitos kisoista järjestäjille ja kanssakilpailijoille!

Perinteiseen KyPak-tapaan kaikki toimi hienosti ja kun vielä autot ja kuskitkin olivat hyvässä hapessa niin mikäpä oli kisoja ajellessa. Ohikulkumatkalla ollut sadealue piti vähän mekaanikkoja jännityksessä ja kelin kuivuessa piti vielä rengastaktiikkaakin hieroa, mutta hyvin kävi kuitenkin.

Onnittelut Jaakolle TSS-luokan voitosta, joka ei tälläkään kertaa tullut aivan lahjaksi. Kiva oli nähdä, että TiimLahden juniorit läähättävät aika lähellä niskaan, Lauri haastoi kakkosruudusta asfalttispesialisti-Jaakkoa ihan tosissaan. Eikä mikään tuurivoitto ollut Eetunkaan ensimmäinen A-finaaliajo, varoitus on nyt sarjakärjelle  annettu ihan selkokielellä. :wink:

Myös podiumipaikkojen takana nähtiin hyviä vääntöjä ja uusia nuoria kuljettajia on setämiehiä kiusaamassa ihan mukavasti. Jos joku pitää vakioluokkaa liian vaatimattomana vauhdeiltaan, niin kannattaa tulla itse kokeilemaan - voi yllättyä positiivisesti siitä, kuinka vaikeaa on luokan huippujunnujen vauhdissa pysyä.

45
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« : 30.05.11 - klo: 15.43 »
Nyt kun aiheesta oikein innostuttiin, niin minulla olisi itseasiassa vielä yksi mahdollinen paikka HYVIN lähellä Lahden keskustaa, nimittäin Ankkurissa/Niemessä. Meidän firma on isoin vuokralainen yhdessä Niemenkadun kiinteistössä ja tällä hetkellä (ja varmasti myös jatkossakin) kiinteistön takaosassa oleva hiekkakenttä on ihan käyttämättömänä.

Tässä Eniron linkki tuohon kiinteistöön:
http://kartat.eniro.fi/m/amNqR

Tuon kun avaa, niin ei kannata pelästyä, että siellähän on vain kiinteistöjä. Kun mittasuhteet alkaa hahmottumaan, voi todeta että tuon kyseisen kiinteistön takana on aika iso hiekka-alue. Tuossa kuvassa näkyy rekka ja joku auto, mutta liikennöintiä tuolla ei ole juuri yhtään. Korkeintaan tieltä tuohon lastauslaiturille, mutta sivussa oikealla (=kiinteistön takana) on paljon tyhjää tilaa. Mä olen hyvin varma, että mä saisin onnistumaan myös radanrakennuksen sinne!

Siellä tuskin nitroilla ajetaan, vaikkakin kaikki tuon alueen rakennukset on asuttamattomia, eli toimistoja/tehdastiloja. Silti nitrolla ajamisesta voisi tuollaisessa paikassa tulla jo sanomista. Herättääkö tällainen vaihtoehto mitään mietteitä? Paljoa tämän lähemmäksi keskustaa tuskin enää edes pääsisi :)

Tämä vaihtoehto kannattaa heti ottaa selvityksen alle! Sähkökrossirata kaupunkialueella olisi lajin alueellisen kehittämisen kannalta erinomainen veto. Voisitko selvittää kiinteistön omistajalta halukkuuden lähteä tarkastelemaan asiaa yhteistyössä LahUA:n kanssa? Jos valo on vähänkin vihreään vivahtavaa, otetaan porukkapalaveri kasaan.

46
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« : 25.05.11 - klo: 19.38 »
Mikä järki olisi tehdä toinen 1/8 autoille sopiva rata Lahden tienoolle, eikös se tämän topicin varsinainen rata ole juuri näitä varten. Ennemmin sitten 1:10 sopiva jollaista ei ihan lähistöllä ole. Jos 1:10 savibaanaa ollaan tekemässä niin olen ainakin itse mukana talkoissa kuten varmaan myös lähes kaikki Lahden UA:n sähköautoilijat.  :smiley:
Se järki ettei tarvis matkustaa 100km kunnon radalle. Ja voihan siellä sitten ajaa kummillakin.

Stiloa komppaan.
1. Jos halutaan tehdä kymppikrossareille sopiva rata, ei se enää ole 1/8 polttiskrossareille sopiva tai toisinpäin. Kasipolttikset repivät kovankin saviradan pinnan äkkiä siihen kuntoon, ettei siinä enää ole mielekästä ajaa kymppisähkiksillä.
2. Entrylajina kymppisähkikset ovat aivan ykkösjuttu ja sellaisille suunniteltavan radan rakentamiseen tuolle etäisyydelle kaupungista saa helposti LahUA:n väkeäkin innostumaan.
3. Savipintainen rata sorapohjalla on siinä mielessä ideaali, että pohjan hyvä vedenläpäisy on edellytys savibaanan hyvänä (kovana) pysymiselle.
4. Kivituhka on hiekan kanssa autojen surma riippumatta ajoneuvoluokasta. 
5. Vatipäiset mopopojat saavat viidessä minuutissa rällättyä viikkojen työn pilalle. Tämän vuoksi rata tulisi olla alueella, jonka saa joko eristettyä, tai sitten radalle on heti alusta alkaen laitettava mopoilun ja pyöräilyn estävät ajoesteet.
6. Sudittelua varten ei tarvita rataa. Jos kyseessä on vakavasti otettava hanke, on tukea ja apua saatavissa aivan varmasti. Hyviä ratoja ei kerta kaikkiaan ole liikaa ja radoista huolta pitäviä ihmisiä on vielä vähemmän.
7. Polttikset häiritsevät aina sähköautoja niin, että yhtä aikaa ei radalla käytännössä voi olla. Tilanne on sama sekä krossissa että touringissa. Lisäksi polttikset tuppaavat häiritsemään naapureita.

47
No se tehokin/vauhtikin on aika suhteellinen juttu, erityisesti ulkona viime vuoden vakiosäännöillä autot kulkivat erittäin sopivasti, nyt ensi kesänä on odotettavissa vakioluokassa pitkiä ja taas pitkiä suoria mutta mikäs siinä, ovathan säännöt tosi reilut kaikille kun säädinkikkailu on ohi.

Sen verran on tullut näillä sulilla jo treenailtua ulkona TSS-10 -luokan autoilla, että voin sanoa, että aivan riittävästi on vauhtia hyvien skabojen aikaan saamiseksi. Nenää eivät ainakaan kärkikuskit ehdi kaivaa edes Kuusankosken suorilla, sillä kilpakumppanit ovat äkkiä kolkuttelemassa persauksia. Paljon tasaisempia vääntöjä on takuulla luvassa kuin viime kesänä. Nykyinen konevalinta ja kiinteä ennakko ovat osoittautuneet erittäin hyväksi valinnaksi.

48
Radiolaitteet / Vs: Sanwa M 11 X
« : 10.05.11 - klo: 14.59 »
Valikon modaaminen pitää jossain vaiheessa katsoa varmaan manuaalista kun sen aika on.

Se ei voi olla vaikeaa, kun MINÄKIN osasin sen juniorin radioon tehdä... :embarrassed: Eipä ole sen jälkeen tarvinnut valikkorallia juuri tehdä.

49
Tulokset / Vs: Talviturneen tulokset ja jälkipulinat
« : 12.04.11 - klo: 11.22 »
Kiitokset Laukaan porukoille!

Toivottavasti puheet viimeisistä sisäkisoista Laukaassa osoittautuvat ennenaikaisiksi, kyllä Laukaassa hienosti sujuvat kisat osataan aina järjestää.

+toimivat järjestelyt
+mielenkiintoinen ja haastava profiili
+kanttiini

-omat ja juniorin alavireiset ajosuoritukset aamupäivällä
-säätöosaamisen puute liukkaalla radalla
-tappajamollat (joo-o, ei niihin tarvitsis ajaa..)
-oma spedeily jo ennen ensimmäisen finaalin lähtöä
 

50
RC-kerhot ja -radat / Vs: Casinon treenit Korialla
« : 28.02.11 - klo: 22.47 »
Onkos nyt hiihtolomaviikolla 9. Casinolla rahankeruuta järjestetty? Eli pääseekö lomalaiset treenaamaan esim. keskiviikkona 2.3.?

51
Tulokset / Vs: FTT II, Lopputulokset, lauantai 19.2.2011
« : 21.02.11 - klo: 15.44 »
Kiitokset pääkaupunkiseutulaisille onnistuneista kisoista.

Omat ajot sujuivat tason mukaisesti, ajovirheistä kello rankaisee - ihme...
Juniori kyllä osoitti melkoista taistelijan luonnetta; teknisten haasteiden myötä kahden alkueräkierroksen jälkeen sijoitus oli 23. Kun vehkeet saatiin balanssiin lohkesi A-finaalista 4. ruutu ja sijoitus piti loppuun asti. Kyllä oli hymyssä pitelemistä, kun vaikean alkupäivän jälkeen pokaaleja jaettiin.

+rataprofiili
+pito
+oman auton toimivuus koko päivän
+ryhdikäs tuomarointi ja kilpailuetiketistä muistuttaminen, tästä oppia myös muihin kisoihin
+kiitokset syvälle kurkulle säätöavusta synkällä hetkellä
+kuulutukset ja informointi kisatilanteista koko päivän ajan

-En välttämättä olisi halunnut vanhentua viittä vuotta juniorin autossa alkupäivästä ilmenneiden ongelmien kanssa. Pumppu ei kestä montaa tällaista päivää...

Oulusa nähhään.

52
Myönnetään että itse en ole täysin perillä paljonko jäsenmaksut ja lisenssi kustantavat. Vaikka se 50 € onkin pikkuraha, on se mielestäni kuitenkin liikaa jos haluaisi ottaa osaa yhteen lähialueelle osuvaan ftt kisaan. Kertakäyttölisenssi kuulostaisikin siinämielessä järkevältä.
Toinen asia mitä ihmettelen on tämä kokeneempien kommentointi tällä palstalla. Aloittelijoiden/aloittamista harkitsevien kommentteja asiaan kaipailtiin ja semmoisen kun esitin niin suurin epäkohta olikin minun lajivalinta. Toivoin hieman rakentavampaa keskustelua.

Ei nähdäkseni ole lainkaan kysymys siitä, että lajivalintaasi pidettäisiin epäkohtana. Sitä voi pitää jonkinlaisena kauneusvirheenä, että kilpailemisesta aiheutuvista kustannuksista tietämättömänä pitää niitä (kustannuksia) liian korkeina.
Rakentavaa keskustelua syntyy paremmin siten, että tietämättömänä kysyy ennen kuin kommentoi. Asialliseen kysymykseen täällä saa käytännössä aina asiallisen vastauksen. :wink:

Vaikka tässä itsekin on jo jonkun vuoden harrastanut, tulee edelleenkin eteen uusia asioita, joita sitten huuli pyöreänä ihmettelee. Monta fantasiaa on mielestä oiennut pelkästään sillä, että on ottanut asian puheeksi kokeneempien kanssa tai kysynyt suoraan.

53
Nuorten Mestari: Otetaan paras alle 18-v TSM-10 -luokasta ja saadaan täysin uusi arvostus Nuorten Mestarille.

Tästä eri mieltä: tällä systeemillä ohjattaisiin junnuja liian aikaisin viriluokkaan, jos nuorten mestaruus olisi mahdollista saavuttaa vain ajamalla viriä. Nytkin jo näyttää siltä, että vauhti ja teho vetävät junnuja puoleensa aikaisemmin kuin taidot antavat myöten. Vai kärsiikö vakioluokassa ajettava nuorten mestaruus arvostuksen puutteesta? Arvostus syntyy sekä painoarvosta että kilpailijoiden omasta suhtautumisesta luokkaa kohtaan.

54
Kiitos KyPakille! Sedät (ja nuoriso) jaksaa heilua ja ote ei lipsu. Hienot keimit!

Fiiliksiä lauantailta:

+Yleiset järjestelyt
+Toimivat kuulutukset
+Juniorin loistava avaus FTT-kauteen
+Siisti ajotapa kautta linjan TSS-10 -luokassa
+Kympin joukko tosi tasaista vakioluokassa, mielenkiintoinen sarja siis tulossa

-Omat otteet radalla, itsetuntokriisiä pukkaa
-Liukastelu, pito kehittyi vähän verkkaisesti
-Turistin hitaus ilman takahihnaa (häipyi jonnekin toisen finaalin puolenvälin paikkeilla)

55
Edelleen kaipaisin videoille oma sivuosiota. Nyt jotain kisavideon pätkää tai jotain muuta liikkuvaa kuvaa joutuu etsimään todella kissojen ja koirien kanssa. Tarvittaessa Videot -otsikon alla voisi olla omat alakategoriat bäshääjille, offareille, turisteille. Ehkä myös kisavideot voisivat olla omassa ryhmässään.

56
Muistaakseni laskin että viime kesänä kalenterissa oli 32 kisaa jaettuna 19 viikonlopulle.
Jälleen päällekkäisyydet koskevat pahiten niitä jotka haluavat ajaa useamman luokan SM-kisoja. Tai ovat mukana kisojen järjestämisessä.

Eipä tule heti mieleen montaa muuta lajia, jossa samat kilpailijat osallistuvat niin erilaisilla vehkeillä toisen lajin mestaruusmittelöihin kuin pienoisautoilussa. No ehkä maantiepyöräilijät joskus käyvät maastopyöräkisoissa. Miksi pienoisautoilussa pitää SM-tasolla olla mahdollisuus Elmoiluun, jos se ei muissakaan urheilulajeissa ole tavoitteena? Jos onnistuu niin hyvä, jos ei, niin sitten vähän harmittaa ja sillä selvä. Toki pienoisautoilun harrastajien määrä on yksi vaikuttava tekijä, mutta taustalla toimintakulttuuria muokkaava ajatusmalli on tärkeämpi.

Kuten moneen kertaa on todettu, useammassa eri luokassa ajaminen on ensisijaisesti kuljettajien valinta. Silloin on ihan hassua, että purnataan siitä, että kisoja sitten on liikaa. PMi:ä mukaillen kuljettajien mukavuutta enemmän pitäisikin ajatella kisajärjestäjiä. KV-kisoihin osallistuu hyvästä tahdosta huolimatta vain murto-osa harrastajista, joten ei heidän poissaolonsa parista kotimaan kisasta koko sarjaa raunioita. Aloittelijat eivät (poikkeuksia lukuunottamatta) ole heti osallistumassa kv-kisoihin ja eikö kotimaan kisasarjan yksi funktio olekin juuri kasvattaa kilpailijoita taidoiltaan valmiimmiksi kv-kisoihin  :roll:

TTKoo: Ei kai foorumilla ketään ammuta? Ketjun aloittaja toivoi keskustelua, mielestäni sitä on käyty ihan mukavasti. Syvät kurkut ja muut mesenaatit kuulopuheineen hämmentävät keskustelua ja synnyttävät mielikuvaa siitä, että asiallistakin mielipiteen ilmaisua pitäisi jotenkin pelätä. Päinvastoin, siihen pitää rohkaista.

57
Moni on kertonut, ettei viitsi lähteä kahlaamaan noin monen kisan sarjaa, joten jää pois sitten kokonaan.

Eli moni on kertonut, että kipinä harrastukseen on sen verran hiipunut, että ei enää haluaisi nähdä sitä vaivaa, minkä sarjan kiertäminen vaatisi. Ei oo todellista... Onko tämä maailma todella mennyt tällaiseksi, että myös harrastamisesta ja siihen kuuluvasta kilpailemisesta  saatava mielihyvä ja glooria pitäisi saada mahdollisimman kompaktisti ja vähällä vaivalla: "- ettei viitsi lähteä kahlaamaan noin monen kisan sarjaa -". En kerta kaikkiaan ymmärrä tällaista lähestymistapaa. Antaa sitten ihan vapaasti niiden jäädä pois joille turnee on liian paljon vaadittu. Tämä ainakin minun silmissäni vain lisää kisasarjan kiertäneiden arvostusta. Kollektiivinen kehittäminen ja kehittyminen toteutuu sarjamuotoisessa kilpailussa mitä parhaimmalla tavalla.

58
Aluksi olin sarjan kannalla, mutta nyt alkaa tajuamaan kun itse maksaa osan että kalliiksi tulee kierrellä ympäri Suomea.

Ehkä tämä kerrasta poikki SM lisäisi kuskien siirtymistä myös kansainväliselle tasolle, kun kaikkia rahoja ei tarvitse tunkea kotimaan kisoihin vaan jää rahaa joihinkin ulkomaan kisoihin kuten ETS :huh:
Ja formaattikin muistuttaisi enemmän isoja kisoja.

Eli piste kerrasta poikki kisalle! 

Nyt puhun sähkötouringista.
Tuppaa olemaan niin, että jos kisasarjaa ei ole pakko kiertää, ei myöskään opi kilpailemaan. Sarjan kiertäminen maksaa - totta - mutta mielelläni ne kulut maksan, jos tuloksena on erilaisissa olosuhteissa ja rataympäristöissä kilpailemaan oppivat kuljettajat. Tästä on todisteena se, että nämä viisi vuotta FTT-sarjaa kiertäneet kaverit ovat nyt niitä virin top10:ssä ajavia. Ei kansainvälisen tason kuskiksi muututa menestymällä kerrasta poikki SM:ssä.
Ei-pakollista kerhokisasarjaa ei takuulla lähdetä kiertämään samalla aktiivisuudella kuin FTT:a nyt kierretään ja tämä hiivuttaisi kerhokisat vähitellen pieniksi paikallisiksi kylätappeluiksi. Tällä hetkellä kerhokisat toimivat FTT:a ruokkivana, kuten pitääkin olla.

Mielestäni sarjan tappamiselle ei argumentiksi kelpaa se, että pitkään FTT:a kolunneita alkaa reissaaminen kyllästyttää.

59
Yleinen keskustelu / Vs: Lrp vs. speedpassion?
« : 11.01.11 - klo: 12.08 »
Kokemuksia sekä LRP:stä (Sphere, Sphere 2007, SPX) että SP:stä (GT 2.0 Pro, GT 2.1 Prostock). Kummatkin hyviä ajaa, SP:ssä helpompi kaasutuntuma ja parempi säädettävyys, siksipä nyt jo toista kautta ajetaan FTT:tä SP:llä. Myös softan helppo päivitettävyys on SP:n plussapuoli. Vettä eivät kestä kummatkaan ilman kommervenkkejä...;)

Aloittelijalle merkittävä juttu voi olla, että ainakaan meillä SP:t eivät ole kerrasta palaneet virtajohtojen virhekytkennästä - juu, saattaa sattua muillekin kuin vasta-alkajille... LRP:n osalta olen valitettavasti joutunut pari kertaa todistamaan tällaista kerrasta poikki -tapahtumaa.

Eli äänestän SP:tä, ihan sama minkä mallin vakioluokkaan valitsee (GT 2.0 LPF/PRO, 2.1 Prostock), vikaan ei mene. LPF on edullisin.

60
RC-kerhot ja -radat / Vs: Casinon treenit Korialla
« : 02.01.11 - klo: 18.51 »
Onkos loppiaisen aikaan millaiset treenimahdollisuudet? To/pe/la/su?

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 8