Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - geswas

Sivuja: 1 2 3 [4] 5
91
Sähköautot / Vs: Tamiya Ford F-350 High Lift
« : 12.02.08 - klo: 09.21 »
Tuli tuossa itsellekkin hommattua tuollainen noparia vaille täydellinen High-lifti, ja nyt tarttis hommata siihen sellainen.

Eli kertokaahan te kokeneemmat että minkälainen nopari tuohon autoon kannattaisi asentaa (ei mikään aivan törkeän kallista) Itse olin ajatellut tuota Nosramin Eviliä

http://www.nosram.com/products.asp?id=69


Autossa on kiinni auton mukana tuleva vakio Mabuchin 540 kone, ja Radiona on Accomsin 4-kanavainen tikkuradio.

No ensimmäiseks ja ainoastaan tulis mieleen et ei pakkiviiveellistä noparia, en oo varma mut vissiin tossa nosramissa on viive...

Mut tossa oli jotain vinkkejä alkuun http://www.rc-offi.net/smf/index.php?topic=33.0

92
Sähköautot / Vs: Tamiya Volkswagen Race-Touareg
« : 10.02.08 - klo: 22.57 »
Kuten jo kirjotin....

Lainaus
Muuten vakio välityksiä lukuun ottamatta

Lainaus
Mitkä korit tähän käy? Käykö 1:10 korit?

Riippuu korista...


Kiitti nyt kuitenkin että vastasit. Ekassa kysymyksessä tarkotin sähkötekniikkaa.

Aijaa, juu sähköt on kans vakiot, tosin tullu ajeltua millo milläkin noparilla ja servolla. Välityksissä on ite väsätty 4:1 alennnus hihnahäsmäkällä, mut helpompaa heittää koku möyrintämotti niin homma sillä selvä.

Lainaus
Mikäs kori tuo on ja wb?

Olisko Clod Buster vakio kori ja taitaa olla ihan vakio Wb

Väärin.

Taiteilija itse kertokoon jos haluaa....  green

Juu kori on vanhasta nikosta, black night tai joku ja wb on vaidettu se lyhyempi setuppi
mikä esim pajerossa.

93
Sähköautot / Vs: Tamiya Volkswagen Race-Touareg
« : 07.02.08 - klo: 22.22 »
Kuten jo kirjotin....

Lainaus
Muuten vakio välityksiä lukuun ottamatta

Lainaus
Mitkä korit tähän käy? Käykö 1:10 korit?

Riippuu korista...


94
Sähköautot / Vs: Tamiya Volkswagen Race-Touareg
« : 06.02.08 - klo: 22.32 »
Pääsekö sillä todellakin ilman muita muutoksia crawlaamaan? Oletko itse laittanut muuta?
Ajattelin kannsa kun esim. WK ne renkaat puskee sieltä yli 5cm varmaa kummaltakin puolelta niin että voi tulla aika scaalamainen.

Takadiffin lukitsin jo kasausvaiheesa ja etudiffin myöhemmin epoksilla. Takaiskareihin tein revolver tyyliset kiikut nii sai tota joustoa taakse vähän lisää. Muuten vakio välityksiä lukuun ottamatta. 1,9 renkaita isompia kumeja ei alle ilman rajumpaa silpomista saa, muttei scale mikään monsteri ookkaan.

Ja kuvatuksia...





95
Sähköautot / Vs: Tamiya Volkswagen Race-Touareg
« : 05.02.08 - klo: 00.05 »
Eikö kenelläkään ole kokemusta tästä?

Multa löytyy kans, tosin toi volkarin koppa siinä ei oo ollu päivääkään. Se on ihan hyvä  ja halpa auto esim. scale maasturin tekemiseen, mihin myös itte sen aikoinaan ostin. Joku vääntävä möyrintämotti vaan kiinni ja möyrimään.  :wink:

96
Sähköautot / Vs: Tamiya Ford F-350 High Lift
« : 31.01.08 - klo: 15.16 »
Vois tännekkin kirjotella projektia eli tarkotus rakennella kunnon offipeli liftistä

Mitä on jo kiinni:
Snorkkeli ja kattoteline
RC4WD portaalit, 2.2 beadlock vanteet, alumiiniset akselinkuoret, hexit
Alumiininen servosaver
Geolanderit

Jo matkalla kotiin:
Junfac duralium runko 10mm nostolla ja korin noistoilla. Tosin koria en nosta
Mamba Max nopeudensäädin
Alumiiniset "koritolpat" takakoriin

Tilaukseen lähiaikoina:
RC4WD spooli lukko taka-akseliin, Mud Slingerit,

Tällähetkellä rakennuksessa ketjut helposti päälle ja pois saatavat geolandereille. Teen niitä pienilenkkisestä metalliketjusta ja lukot otan haukiperukkeesta ni ei tarvi väännellä pihdeillä auki ja kiinni jos ketjut pois haluaa
Korin uudelleen maalaus on taasen ajankohtainen maalin tasosta ja parista kaadosta johtuen. Tarvii ensikerralla maalata ruiskulla ja laittaa kunnolla muovipohjuste ja joustoainetta maaliin

Myös radiot vaihtuvata Spektrumin kolmekanavaisesta 6 kanavaiseen

Kannattaa muuten tosissaan ruiskuttaaa muoviprimeri pohjalle ja elasticcia maalin sekaan. Ite en ekaan maalaukseen laittanu primeria pohjalle kun isot pojat sano että akryyliväri sulaa sen verran siihen muoviin kiinni. Kyllä se joistain paikoista sulikin mutta loppujen lopuks muutaman kaadon jälkeemn maalit lähti levyinä irti. Ja oli muuten kiva homma putsata koko kori vanhoista maaleista puhtaaks!  :embarrassed: Nyt kyllä säälin vähän enemmin uuta maalausta, rymykoppa pitää laittaa sit erikseen.

97
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 31.01.08 - klo: 15.07 »
Kyllähän noi siihen hommaan soveltuu. On vaan hinta niin suolanen että ennemmin jo ostaa suomesta pari pakkiviiveetöntä perusnoparia. Noille tulis kumminki hintaa se 150e suomeen roudattuna.

98
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 26.01.08 - klo: 22.37 »
No nyt ois muutama kysymys tuosta pyöräkoneen teosta.

 Elikäs pientä johdantoa, olen tilannu Servonautin S20 noparin tuota metallista pyöräkonetta varten. Tuohon tulee 12V systeemi, sen takia tilasin tuon S20 noparin. (niin ja tietenki nuo jarruvalo mahdollisuudet oli yks houkutin  :grin:)

http://www.servonaut.de/Produkte/Regler/S20/s20.htm

 1. Mutta mm. ohjauksen toteutus on vielä auki. Sanokaahan, pitempään RC:tä harrastaneet, tarviinko toisen noparin jos teen ohjauksen myöskin tuommoisella 12V alennusvaihde moottorilla? Siis silleen että se ei keskitä itekseen, vaan tarvii ite aina kääntää tikulla se. En nyt osaa oikein muutenkaan tuota selvittää. Siis tarvitaanko tuolle kääntömoottorille oma nopari? Esim. Servonaut MFR(Mini Fahrtregler) kytkettynä vastarin ohjaus kanavaan. Ei normaali servo liitäntä mahda riittää syöttämään tuolle moottorille tarpeeksi virtaa?

http://www.servonaut.de/Produkte/Zubehor/MFR/mfr.htm

 2. Tuohon systeemiin jos laittaa "raja kytkimet", niin että se katkaisee käännön siellä liikkeen ääripäässä, niin kuis kytkennät teen? Itellä tuli jonkinlainen ajatus solmu tuota pähkäillessä, ei oikein nyt ajatus kulje.  :roll:

 3. Ja päteekö tuo nopari juttu myös, jos teen aisojen noston ja kauhan kippauksen myös tuommoisilla moottoreilla.


Kyllä se näin taitaa olla että erilliset noparit tarvii. Itelläni on nimittäin aivan sama onkelma parhaillaan. Meinasin laittaa sen 1:600:sen kauhan nostoon ja kääntöön ympyrää pyörivä voimaservo ja vaikka spurrista kääntöratas. Ainut vaan kun palo tosta servosta lutikat ni pitäs saada siihenki uus säädin jolla pyörittelis sitä servon moottoria. Koitin  sabesta katella noita 15 euron pikku säätimiä mitkä on abaut 5-8amp virralle mut ei taida niissä olla pakkia missään... :sad:

Eli jos joku tietää mistä saa tollasen pikkuvirran kestävän pakillisen noparin kohtuu hintaa ni kertokaa toki. Btv toi servonautin mini nopari on kai pakillinen? Mitäs se kustantaa?

99
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 24.01.08 - klo: 00.22 »
Vau Geswas..Mersu näyttää komealta nyt kun siitä enempi kuvia näkee(wink,wink.Unohit lähettää kuvia).Tässä olisi jokunen linkki mitä suosikeista kaivoin saksmannien sivuista.
Tuo glashaus on isojen poikien hiekkalaatikko(vanha sisäpuutarha).

http://www.thowei.de/

http://www.rc-glashaus.de/

http://www.modelltruck.net/

Ainiin joo! Sori, unohin laittaa niitä kuvia sillon syksyllä ku soittelit... :embarrassed: No tossa vietiketjussahan on nyt jotain kuvia.  :grin: Mut pistä vaikka mailia jos tarviit vielä kuvaa niistä lukoista tms. ni koitan lähettää.

100
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 24.01.08 - klo: 00.17 »
Juu tuota Geswaksen rengas juttua muistelin tässä. Oisko tästä linkistä apuja?

http://www.barnhausen.de/index.htm

 Renkaita löytyy montaa kokoa ja mallia, ja jos ei oo sopivaa, niin tekevät sitte.

Juu oon itekkin tuohon sivustoon joskus törmänny. Kyllähän renkaita löytyy ja saa, jos ei muuten ni teettämällä. Olis vaan tuo muotti valmiina ni sais tehtyä niitä vaikka tusinoittain sitä mukaa ku tarvii ku löytyis vaan täyte sinne.  :grin:

Lainaus
Kyllä Sun Geswas täytyis kans tommoiset laittaa.   On ne eri komiat, vaikka ei se kuvista tietenkään niin hyvin näy.

Komeet kyllä on! Voishan niitä joskus itekkin sommitella, kuhan nyt saa ekaks muuten liipperin taas ajoon.

101
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 17.01.08 - klo: 21.10 »
Kysy kumeista ja muoveista Teknikum Oy:n neuvonnasta. Siä ainakin osataan neuvoo ja ne pystyy toimittamaan jonkinlaisia määriä raaka-ainetta kun kerta ite valmistaa omat aineensakin. En ole ite tarvinnut koskaan mutta tiedän että ne neuvoo ja myy ainakin jonkinlaisia raaka-aineita.

Juu pitääkin vielä tuolta kysästä, eipäs oo tullu mieleen vaikkka kaikenlaisia teknikumin letkuja yms. on tullu hypisteltyä.

Lainaus
HUOM! Työmahdollisuus asiansa osaavalle (osaaville).
http://rc10.fi/index.php?topic=25438.0

Nuo mallit mistä pistit linnkejä oli tamiyan tekeleitä kaikki, eli skaala on se 1/14. Onko se myös mahdollinen vai pitääkö olla tuo luokkaa 1/5? Tamiyan malleja olis vaan mukavasti saatavilla ja niistä rakentaa kyllä vaikka millasen yhdistelmän. Voisin olla kiinnostunu projektista jos tuo tamiyan skaala on mahdollinen...

102
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 10.01.08 - klo: 23.25 »
Lainaus
Se nim. LORDI valaa maskinsa itte. Kysele sieltä.....

Heko heko, olipa taas asiallinen kommenntti!

Mutta aikuisten oikeesti kyselin Etralta ja saksanmaalta hommaan sopivista aineista. Etralla oltiin yllättävän myönteisia selvittäämään asiaa. Nyt vaan ootellaan hinta tietoja molemmilta firmoilta...

103
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 09.01.08 - klo: 00.16 »
Nyt kaivataan todella hyvia neuvoja ja tietoa polymeereistä! Olis nyt meininki tehhä noita karkeita vetorenkaita itte lisää, kun sen verran hintasia ovat ja suomesta ei ees niitä saakkaan.

Elikkäs, mistä saan nestemäistä kumia, elastista polyuretaania, silikoonikumia? Mistä muusta tarkotukseen sopivasta vois renkuloita valmistaa?, ideoita otetaan vastaan. Ominaisuuksia pitäs olla mustaa (tai värjättävissä jollain) jäädä elastiseks kun renkaita ollaan tekemässä, valuvaiheessa tarpeeks jouksevaa että menee joka koloseen. 

Normi silikooni massaa kokeiltu, alunperin liian jäykkää, tinnerillä ohenee mutta sitä pitää laittaa niin paljon että silikoni kutistuu tinnerin haiduttua ja halkeilee. Sama juttu polyuretaani massalla (tuubikama). Kuumaliima on ihanteelista valaa, sain sen myös värjättyä ja elastisuutta saa lisäämällä PU massaa joukkoon mutta tarttuu muottiin v##un kovin kiinni muottivahasta huolimatta. Yhden muotin jo joudun tuossa kokeilussa särkemään.

Nestemäistä kumia saa toki ainakin yhdestä firmasta, tilauskamaa, 90euroo 500 grammaa, mikä ei ees vielä välttämättä riitä...

Varmasti tähän joku halvempi ja yhtä toimiva aine löytyy, en vaan keksi mikä...ideoita?

Uus muotti on valmis, polyesteriä ja malliltaan tollanen, mistä vaan täyte? 

 

104
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 05.01.08 - klo: 00.45 »
Lainaus
Jaa että nostoja pyöräkoneeseen. Kunhan sais tuon koneen käännön ensin pähkäiltyä, liikaa pitoa renkaissa ja ei tasauspyörästöjä jotka keventäis kääntö mekanismin toimintaa. Mutta kiitos Sulle vinkistä nuiden alennusvaihteisto moottoreiden mallista. Hyvin jaksaa kyllä (vielä) nuilla välityksillä liikkua.

Ainiin vielä tosta liipperistä, toi kääntö tosiaan saattaa olla tolla painolla jo vähän enempi voimaa vaativa, voimaservohan siulla varmaan käännössä jo onki mutta puutuu varmaan silti ku nuo pyörät ei pääse vapaasti eri suuntiin pyörimään. Oiskohan ideaa jos tekis siitä kääntöservosta pyörivän, pistäs siihen pienen rattaan joka sitte pyörittäis isoa ratasta joka toimis ns. kääntökehänä... Sillä tulis jo aika reippaasti voimaa. Saattaa myös olla että jossain vaiheessa loppuu ajomoottoreistakin voima noilla isommilla pyörillä kun pitoakin varmasti on. Mut sehä on ratkastavissa kun nostat jännitteen korkeemmaks, ne moottorithan kestää 12v ja pöriikin paljon kovempaa jo 9,6 voltilla ni ei oo niin hidas.

Ja eipä kestä kiittää, hyvä kun tulee tähänki maahan lisää tällästä kalustoa!  :laugh:

105
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 05.01.08 - klo: 00.22 »
Vaihtoehto 1 on hyvä muuten mutta kardaanin lähtö laatikosta tippuu aikas alas eli koko moottori/laatikko pakettia pitää nostaa ylemmäs...onko tilaa? jos on ok.

Vaihtari 2 vois olla ihan toimiva, jos tota 4:1 laatikkoa tarkotit. Jos se vaan mahtuu päälootan ja rippelin väliin.

Perät kyllä jonkun verran kestää mut välitykset TLT, High Lift ja nää rekat taitaa kaikissa olla sama.

Ite ratkaisin onkelman tekemällä lisälaatikon orkkiksen jatkoks

jotakuinkin noin... 

106
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 02.01.08 - klo: 23.18 »
Hyvältä näyttää! Mites Scaniassa ei viissiin toi rippeli-akseli nouse ylös mitä kuvasta tiirailin? Eipä se kyllä sinäällään mitää haitaa mutta hiekalla ainakin oma mese ei oikeen etene, varsinkaan ilman kuormaa jos ei aksula oo ylhäällä. Ootko muuten välityksiä jo mulkannu vai vielä vakiot? Orkkiksenahan ne tuppaa olemaa sellaset aavikkovälitykset että nopari ja motti savuaa ku pistää vähän kuormaa ja pehmeempään tyrkkää.  :wink:

Liipperistä tulee varmaan aika härkä puskemaan ton painon ansiosta. Taijan polkasta omaani ton eturungon raudasta ni saa kunnon vahvat nostomekanismit sinne kiinni. Joko nosto tsydeemi suunnitteilla?

107
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 23.12.07 - klo: 21.05 »
Penkan reunat on näköjään pehmeitä!  :wink:

108
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 23.12.07 - klo: 20.59 »
Sitte uppos vähän reilummin, eikä pelastanu enää ku auttava käsi!  :laugh:

109
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 23.12.07 - klo: 20.47 »
Vähän uppos, liipperi pelastaa!  :grin:

110
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 23.12.07 - klo: 20.44 »
.

111
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 23.12.07 - klo: 20.41 »
Lainaus
Noniin, eipä oo tullu pitkään aikaan käytyä täällä, mutta kun kaveri linkitti tähän topicciin niin kai se on pakko pistää viestiä :)

Kaverilla on siis robben scania R144 kipillisellä perävaunulla, ja olin mukana rakentamassa sitä, eli siitä on kokemusta. Ajattelin kirjoittaa siitä tänne, jos jollain on kiinnostusta sellasta kohtaan, harkitsee rekan ostoa tjsp.

Rakennustopicci löytyy täältä, linkki on viimeiselle sivulle koska sieltä löytyy jonkunverran kuvia, mutta jos kiinnostaa niin kannattaa tietenkin lukea läpi :)

Hieman faktaa tosta:

Valot tosta löytyy kaikki, parkit, lyhyet, pitkät, jarru, pakki, sumut, ja vilkut(oikea, vasen ja hätä), kaikki luonnollisesti hallittavissa ohjaimesta. Jarru ja pakkivalot ovat automaattisia, eli kun jarruttaa niin jarruvalot syttyy, ja pakittaessa pakkivalo.

Ääniä löytyy äänimoduulista jonkunverran, käynnistysääni, käyntiääni, töötti, hydraulisia pihahduksia jne, en muista kaikkia. :P Moottorin käyntiääni on hieno, koska se säätyy automaattisesti sähkökoneen kierrosten mukaan, ja vielä portaattomasti :)

Perävaunussa on ihan oikea hydraulinen kippi, nostovoimaa muistaakseni 20kg. Nupin takaseinässä on ir-ledi, ja perävaunussa taas vastaanotin, mitkä mahdollistavat perävaunun valojen toiminnan ilman piuhaa. Ottaa siis perävaunun mukaan nupin kanssa, niin kaikki perävaunun valot toimivat samaan aikaan kuin nupin (ajovalot, jarruvalot ja vilkut). Säädettävä kolmas pyöräpari löytyy myös, minkä voi siis laskea maahan jos on raskas lasti kyydissä. Sitten tietenkin myös jalat, eipä koko homma muuten oikein toimisikaan. :)

Ton rakentaminen oli suht haasteellista, rakennustopicista löytyy kuvia eri vaiheista, mm piuhojen vetäminen, sähköjen kaikki kytkennät jne. Noita piuhoja kun on paljon, jokaiselle polttimolle 2, ja niitä löytyy nupista 14kpl. Muitakin sähköjä enemmän kuin tavallisessa rc:ssä..
Nupissa on sähköinä vastari, nopari, servo, valomoduuli ja äänimoduuli. Peräkärryssä taas vastari, 2 servoa, hydraulipumpun nopari ja valomoduuli. Kumpaakin ohjataan luonnollisesti samasta ohjaimesta.
Wedicon hydrauliikka oli tosi positiivinen yllätys, jaksaa todella hyvin, ei mitään naksumisia tai sivuääniä kuten mekaanisissa, eikä vuotoja. Yksi lisävaruste tosta puuttuu, ja se on 2-vaihteinen laatikko. Sitä ei silloin ollut saatavilla, joten jäi sitten kokonaan pois.

Joskus tuota sun scanian rakennus topikkia lueskelinkin. Hieno Scania, hyvä että tällästa kalustoa on muillakin! Kohtahan koneita ja rekkoja alkaa olla jo sen verran et vois jo pitää mini maansiirtopäivät!  :wink:

Tuli taas eilen ja tänään vähän ajeltua tuolla meijän maansiirtopaikalla.  :grin: Valaistusta pitää saaha lisää kun tuo pimee tulee niin ajoissa ja ei oo ku kaks 300watin halogeenia. Ei oikeen riitä tollaseen kasvihuoneeseen...

Muutama tilannekuva kummiskin tuli otettua.

112
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 22.12.07 - klo: 01.21 »
Lainaus
Jaa aivan käsi työkaluilla olen näitä tehnyt. Teknisimmät laitteet joita olen käyttänyt on iso- ja pieni rälläkkä, epäkesko hiomakone, pylväs porakone ja mig hitsauskone.

No sittenhä siulla on just samanlaine konepajavarustus ku miulla!  :grin: Mutta totta kyllä niillä jo aika pitkälle pääsee jos niitä osaa käyttää, toki pikku sorvia oon himoinnu jo pitkään...

Kyllä se mekaaninen nosto jaksaa yhtä paljon ku hydraulinenki ku siitä vaan tekee tarpeeks vahvan. Toki aika kivasti koneelle painoa varmaan tulee mut sehän antaa vaan lisää pitoa ja
puskuvoimaa. Aika raakeen kokoset noi 120 halkasijaltaan renkaat verrattuna orkkiksiin.  :grin: Meinasin ite vaihtaa kans liipperiin oikeet kumipyörät kuhan vanteet tulee ens viikolla Conradista. Mersun karkeet crosforcet ei näköjään kerenny joulupyhiks suomeen ja tilasin ilmeisesti niitä puolet liian vähän ku luulin että hinta on pareittain niinku renkaissa yleensä.. :sad: Nyt niitä tulee vaan neljä vaik tarviis 8! Joutuu vissiin itte valamaan loput neljä.. :cheesy:

Se mootorin halkasija vaihteiston päältä on 36,9 eli putken sisäreikä pitää olla 37mm. Ite mootori on 35mm niiku tyyppikin RB 35 sanoopi. Siihen ku pyöräyttää vähän sähöteippiä ympärille niin tulee napakka siihen 37:kaan putkeen.

Kokeilin muuten tänää mätellä Graupnerin kaivinkoneella ihan hiekkaakin ja yllättävän hyvin jakso. Kauhan liikevarat sais vaan olla pitemmät mutta kyllä sillä jotain lipikoi!  :laugh:

113
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 18.12.07 - klo: 19.35 »
Lainaus
jeps. tarkotit varmaan tuota: http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=206&products_id=7423 minä olen pitkää myös miettinyt että tekeekö noilla mitään ja jaksaako toi tehä mitään ''töitä'' vai tyssääkö hommat siihen kun koittaa nostaa kauhaa ylös? vastatkaa kellä on kokemusta  tongue

Tuolla viestiketjun alussa oli jo juttua tosta kaivinkoneesta. Pyöräkuormmaajasta on myös kokemusta kun tuolla 10v. ajokaverilla on sellanen.  :azn: Sitä piti myös modata heti, vaihtaa kauha kun ei alkuperäsellä kippaa tarpeeks että tyhjenee eikä menny kunnolla maaha asti. Se on myös vaan takavetonen, eli ei kummosesti työnnä kun purua. Ei minkäänlaista joustoa eli sutii toinen pyörä ilmassa koko ajan jossei modaa joustoja. Näin kokonaisuudessaan sanosin että sillä pyöräkuormaajalla ei kummosia hommia tehä, jossei modaa aika rajusti! (neliveto, kauha uusiks  kokonaan, sähköt uusiks yms. Että silleen. Kaivinkoneesta saa jonkinlaisen kevyempiin hommiin kohtuu modauksella.   

114
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 17.12.07 - klo: 23.41 »
Kyllä siinä on ilmeisesti tuo Servonaut SMX moduuli. Hienon kuuloiset on kyllä äänet. Vaan mahtaa olla kiva pestä tuo kura pois alustasta.  :roll:

Ite aloitin Liebherrin "modauksen" tilaamalla Conradilta 4 kpl noita 1:200 moottoreita, ja nostoaisojen teolla.



Komeen näköstä jälkeä! Teitkö käsin vai plasmalla tai jollain? Meinasitko tehdä kauhan nostosta hydraulisen vai mekaanisen?

Iteltä hajos eilen kauhan nosto servo, kauan se sitä rääkkiä kestikii. 10,6KG servo ja kohta melkein puol vuotta kiusattu 7,2 voltin jännitteellä. Vähän sais olla lisää nostossa potkua, jos ei ruovita täysillä kasaan samalla kun nostaa jaksaa kyllä nostaa perän ilmaaan mutta vedot päällä välillä nosto puutuu. Ja siis soraa mättäessä, multaan ja muuhun kevyempään riittää kyllä. Kävi kyllä mielessä jos korvais ton nostoservon 1:600 RB 35:sella mut ajetaan vielä yhestä voimaservosta mehut ulos!  :grin:

Fiksasin kardaanin juottamalla haarukoista reiät umpeen ja porasin uudet ja uusin ristitapit. Saa nähdä kestääkö minkä aikaa, seuraavat tulee sitten rautaan messingin sijaan.

Ehjätty

115
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 16.12.07 - klo: 22.14 »
geswas: kuinkas monta kuormaa pystyy akun aikana tekemään/ajamaan? Alko kyl kiinnostaa mielettömästi ku kattelee noit youtuben videoit. Rupes tossa mietityttää ku tos oli toi linkki youtubee missä toi 5 akseline mersu rämpi mudas, nii eiks seki kummiski ollu iha sähköpeli, nii kuinka siihe saatu nii aidot äänet?  :huh:

En osaa tarkasti akkujen kestoa sanoo. Kyllä ne aika kauan kummiskin kestää. Eilen tehtiin ajopaikka ja ajettiin noin 3 ja puol tuntia eikä ainakaan siinä vielä kerenny loppua. Liipperissä oli 3300 Meangreen ja mersussa 4000 Nosram. Kone vie virtaa aika vähän ja rekalle tulee ajoa lyhyt pätkä kerrallaan ku käy kippaamassa ni aika kivasti siinäkin kestää.

Ja jos sitä 5-akselista 10x10 mersua tarkotat, niin se on juu sähköpeli, siinäkin muistaakseni oli tamiyan runko, akselit ja ohjaamo. Tais muistaakseni painaa sekin yli 15KG kuorman kanssa! Aika kivasti näyttää menevän ilman lukkojaki!  :shocked: Äänet on kyllä hienot, olikohan siinä Servonautin äänimöduuli, joskus jos sellasen itekkin sais! :cool:

116
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 14.12.07 - klo: 15.24 »
Nonii pari kuvatusta.

Kippisysteemi


Rippeli akseli


Liipperin kauhasylkky


Huomasin tossa eilen kun auto kulki vähän nykimällä, että kardaani ei tunnu oikeen kestävän ristikoistaan vääntöä
High liftin jatkettu kardaani on vähän kulahtanu, noin 4 akullista ajettu soraa ja purua...


Hävinnyttä messinkiä löytyi mm. ilmaletkujen päältä..  :roll:


Eturenkaat ei ole kovin aidon näköset eikä näytä oikeen kestävän etuakselipainoakaan, tyhjän auton etuaksulapaino on reilu 5KG. Pitää jonkinlaisia foameja ruveta kehittelee. Orkkis tamiyan katkasulaikoilla ei ollu mitään asiaa hiekalle, turpa painuu hiekkaabn akselia myöten jo tyhjänä. Pakko oli laittaa nuo leveemmät etutassut, ei vaan oikeen kestä painoa ilamn foameja.


Tollaset kumit tilasin saksanmaalta vetopyöriin, ei noi tamiyan alkuperäset oikeen oo hyvät pehmeessä.
javascript:popupWindow('http://www.hobbydirekt.de/popup_image.php?pID=60841&imgID=0&XTCsid=7556baa21feff3f7299d8cfc88260fca'

Edittiä:
Pitää vissiin duunata nuo kardaanin ristikot ihan teräksestä, ei tuo messinkinen taija kestää. Tulee sen verran vääntöä kuorma päällä hiekkaan kun uppoo ja lukot päällä koitttaa jauhattaa irti. Auto painaa kuorman kanssa kummiskin jo 12-13 KG tulee 4 paripyörän jauhattamisesta näköjään aika paljon vastusta!  :shocked:

117
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 14.12.07 - klo: 14.19 »
Moi täältä pohjoisemmasta Suomesta. Siis aivan Lapin läänistä.

 Tämän jutun kun löysin puoli vahingossa, niin en malttanut olla rekisteröitymättä tänne voorumille. 

 Ostin tuossa loppu kesästä Tamiya R-sarjan Scanian. Tämä on siis lähes vakio 2-akselinen nuppi jota olen aatellut modailla sora-autoksi tyyliin 8x4*4.

http://www.autokanta.com/koeajot/kpb/kp0805B48-50.pdf

 Elikäs akseleita ja runkoa ois tarkoitus hommailla / modailla. Kuitenkin siihen tyyliin, että alkuperäiseen voi vielä joskus palata, jos niin haluaa.

 -Tähän mennessä olen korottanut autoa 6mm molemmista päistä, asentamalla muoviset korotus palat jousipakkojen ja akselien väliin. Sekä tämän takia tietysti akselin henkselit piti eteen tehdä pitemmät, ja taka-akselille vaihtaa pidemmät pultit.
 -Kokeilin lavan ja apurungon tekoa 0.6mm pellistä pokkaamalla. Apurungon avulla sain hieman rungolle lisää pituutta. Lavan osat leikkasin peltisaksilla ja heppasin kasaan migillä. Perälauta puuttuu vielä. Samalla sain painoa auton perään.
 -Tein valot, eteen 5mm super kirkkaat ledit lähi- ja kaukovaloille. Taakse parkki valoiksi punaiset 5mm ledit sekä oranssit 3mm ledit vilkuiksi eteen ja taakse. Valojen laseja ei tarvinnu sitten värjäillä. Osat maksoi alta 15e SP-elektroniikassa Oulussa. Ja ledejä ois vielä kasa oottamassakin...

 Kuis oot geswas tuon King Haulerin rakennellut, eli onko osat (akselit yms.) pulttaa kiinni periaatteella. Ja onko kippi hydrauliikalla toimiva sekä mistä hommasit osat?

 Sori jos oot jo vastaillu kyllästymiseen asti tämmöisiin "tyhmiin" kysymyksiin. Oon kai sitten nOOb tällä voorumilla.




Moro! Nonii kerkeehän sitä välillä tännekkin pyörähtämään, menny vähän aika viime viikkoina ton 1:1 offipelin ja opiskelun merkeissä. Kommee Scania sulla, jos tää harrastaminen ei ois välillä rahasta kii ni oisin kans hommannu scanian ohjaamon alunperin, mutta toistaseks ainakin ajellaan mersulla.  :wink: Mesesessä on etummainen ja telin vetävät akselit tamiyan omat. 4-akselin tein itte rhs profiilista, ja jonkun vanhan rc krossin navoista. Akseli nousee ja laskee paineilmalla, kompura on kopissa. 1,5 barin paineella ottaa kuormaa noin 3 kiloa, mikä helpottaa sopivasti telipainoa ja etuakselin painoa. Pehmeessä ja tyhjänä nostaa sitte ylös ni ei jarruta menoa. Kippi on mekaaninen, eli porakoneen mottori ja planeetta pyörittää kierretankoa jossa kippivarret liikkuu ja nostaa sitte lavan. Pyöräkoneessa on RB 35 vaihteisto moottorit 1:200 välityksellä ja ne tuli saksanmaalta. Pistän myöhemmin vähän kuvia molemmista ni selventää asiaa.

Olis tarkotus tehä vähän ajomestaa talven ajaks tonne emännän kotipaikalle. Parinsadan neliön kasvihuone on käyttämättömänä aina talvet ni sinne sais hyvän sorakasan ja työmaan tehtyä.  :grin: Toivottavasti lupa irtoaa ni voi harrastaa talvikaudenki!  :wink: 

118
Sähköautot / Vs: Tamiya Ford F-350 High Lift
« : 05.11.07 - klo: 19.50 »
Dodii sain vähä laiteltua kuvia tonne blogiin. Lauantaina käytiin vähä möyrimässä assoracingin kanssa tuolla vanhan kanavan pohjalla. Aika kuivaa oli!  :grin: Lystiä riitti ja otetaan uusiks pikimmiten enneku toi talvi iskee päälle!

Molemmat heti alussa juntturaan mutaan
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img754255.jpg

Asso hapettaa
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img754256.jpg

Ylityspaikka
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img754257.jpg

Melkein takas kuivilla
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img754258.jpg

Ylitystä
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img754259.jpg

Pitää ens kerraks päivittää toi etu jordaani ettei tipahtel koko ajan. Ja Asso vois päivittää sähköja vähän ylemmäs ni ei puudu heti lätäkköön.  :wink:

Käytiin muuten tänää tuolla uudestaa emännän pikkuveljen kanssa ajelee. Nyt pääs kanavan toisellekki puolella ku oli pakkasta ja löyty lisää ULTIMATE hyviä reittejä!!!

119
Sähköautot / Vs: Tamiya Ford F-350 High Lift
« : 31.10.07 - klo: 23.29 »
Ok. No mites olis tossa viikonloppuna vaikka lauantaina? Perjantaikin käy kun loppuu nuo opiskelut jo puolilta päivin mutta porukka taitaa olla siihen aikaan yleisesti vielä töissä tai koulussa. Pitää huomenna käyä kattoo vähän paikkaa että miltä tuolla kotasaaressa näyttää. Toiveitakin saapi esittää, kivikkoo, kallioo, mutaa vai millasta? Kattoo sitten paikan vähän seen mukaan.

120
Sähköautot / Vs: Tamiya Ford F-350 High Lift
« : 30.10.07 - klo: 23.53 »
Herätellääs tätäkin aihetta välillä. Nyt alkas olla ilfti taas nipussa ja restauroitu uuteen loistoon, eli ajelemaan vois hiljalleen päässä taas. Radiot on tosin tällä hetkellä 2-kanavaiset kun liftiin hommatut sähköt on nykysin pyöräkuormaajassa!  :grin: Mutta mutta, oli tossa joskus juttua siitä porukalla ajelusta täällä lpr sunnalla eli oliskos ajelijoita jos joskus vähä scale safaroitas?

Sivuja: 1 2 3 [4] 5