Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Heuli

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 ... 111
121
Kilpailijoiden kanava / Vs: SC Summer Cup 2013
« : 19.01.13 - klo: 06.14 »
Moro!

Tässä hieman tarkennuksia mitä "virallistaminen" aiheuttaa kilpailijoille:

Akuissa ja latauksessa noudatetaan yleisiä sääntöjä (koskee kaikkia sähköautoluokkia, sama sääntö myös Maastosarjassa): http://www.autourheilu.fi/attachements/2012-01-17T11-02-3212.pdf

Tuo viime vuonna uusittu sääntö käytännössä sallii lähes kaikki akut koska listan ulkopuolelta on sallittu myös lukematon määrä akkuja: "hyväksyttyä akkua vastaava malli samalta valmistajalta, jonka kapasiteetti on maksimissaan 7000 mAh".

Eli esim. ROAR-listalta löytyy tämä 5800 mAh akku: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17272__Turnigy_nano_tech_5800mah_2S2P_30_60C_Hardcase_Lipo_Pack_ROAR_APPROVED_.html
... ja sen lisäksi voidaan käyttää vastaavanlaista mutta isompikapasiteettista, esim. tätä 6000 mAh versiota http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17265__Turnigy_nano_tech_6000mah_2S2P_65_130C_Hardcase_Lipo_Pack.html

Akkusäännöt on tehty puhtaasti turvallisuuden takia: ei ylilatausta, ei lämmitystä, 1C latausvirta ja liposäkki käytössä aina ladatessa ja akut on testattu jonkun liiton toimesta eli Euroopan liitto EFRA tai jenkkien liitto ROAR. Vain kovakuoriset akut sallittu Suomen kisoissa.

Lisenssin vuosimaksu on 27 eur / kalenterivuosi. Jos ei kuulu AKK:n alaiseen seuraan niin useassa AKK-seurassa vuosimaksut ovat n. 30 euron luokkaa, esim. voi liittyä paikalliseen UA:han vaikkei siellä rc-autotoimintaa olisikaan. Jos haluaa vain kokeilla yhden kisan ajamista niin voi 15 eurolla ostaa yhden kisan kattavan tutustumislisenssin eikä silloin tarvitse kuulua mihinkään seuraan. Lisensseihin kuuluu aina vakuutus mukaan, jos ei ole lisenssiä niin suosittelen ainakin vapaa-ajan tapaturmavakuutuksen ostamista.

Kisajärjestäjän kannalta tulee lisää kuluja 51 euroa jos ajetaan SC kisoja yksittäisinä kansallisina kisoina tai 72 jos ajetaan SC Cup sarjamuotoisena. Näihin summiin kuuluu myös kisajärjestäjälle vakuutus.

En halua ajatellakaan tilannetta missä "villissä kisassa" tilanne ryöstäytyy pienen kisaorganisaation käsistä ja "huutelijat" ottavat vallan. Varsinkin jos kisat vedetään läpi ilman mitään vakuutuksia ja sattuu joku onnettomuus. Sarjan virallisestamisesta aiheutuu toki näitä lisäkuluja, mutta mielestäni nämä kaikki edistävät SC-autoilun asemaa Suomessa. Loppupeleissä kuitenkin Tero päättää itse miten sarjaa kehitetään, toimin lähinnä vain neuvonantajana tässä asiassa.

Terveisin Pauli Helin
Sähköcrossin luokkayhteyshenkilö

122
En tiedä ilmaisinko itseäni liian epäselvästi mutta Hoke eikä Jerzi eivät kumpikaan kirjoita tähän aiheeseen enää yhtään viestiä. Jos on jotain sanottavaa niin päivittäköön jo aikaisempia viestejä tässä aiheessa. Tänä vuonna olen jakanut paljon banneja ja tiukka linja jatkuu myös eteenpäin. Ainoa saamani negatiiviinen palaute on koskenut sitä, etten riittävän selvästi varoittanut väännön jatkamisen seuraamuksista. Eli viestikin vielä ko. henkilöiltä tähän aiheeseen niin luvassa on kuukauden talviloma foorumin käytöstä.

T: Ylläpito

ps. Muut saavat jatkaa, tämä on tärkeä aihe ja ehkä tästä jotain hyvää vielä seuraa.

123
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 18.01.13 - klo: 19.02 »
Johtuu varmaan siitä että ihan uus malli, tänään taidettu lisätä kauppaan kun korvasi vanhan 60A mallin.  :roll:

124
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 18.01.13 - klo: 19.01 »
Alle satasellakin saa hyviä sensorillisia nopareita, esim. tuo: http://fi.eurorc.com/product/3388/hobbywing-xerun-90a-v21---sininen

Mää oon ajanut vastaavanlaisella mutta 120A versiolla nelkkucrossia ja toimii todella hyvin. Jos sensori sattuisi hajoamaan moottorista tai sensorijohto vaurioituu niin tuo muuttuu lennosta sensorittomaksi. Hieman hidastuu mutta pääsee ainakin maaliin asti.

125
Edellisessä Tampereella ajetussa kisassa oli kyllä tuomarointi eikä mitään ongelmia ollut ajokulttuurin tai korokekäyttäytymisen suhteen.

126
Kilpailijoiden kanava / Vs: Kilpailukalenteri 2013-2014
« : 16.01.13 - klo: 22.21 »
Onko mattoautot tarkoitus yhdistää takaisin FTT-sarjan alle? Jatkossa ajetaan vain yhtä mattoautoluokkaa? Entä mitä tapahtuu touringluokkien jaolle? Mennäänkö edelleen kolmella vai siirrytäänkö kahteen luokkaan kuten maailmalla eli viri ja 13,5t tms?

Yhdelle kisaviikonlopulle sopii maksimissaan 4 luokkaa eli kahden eri luokan kisat per päivä. Nykyinen TSM-10 luokan kahden kisapäivän formaatti on ollut kyllä mukava, mutta yksipäiväinen kisa voisi tuoda siihen lisää kuljettajia. Näistä olisi hyvä saada ensin lisätietoja ennenkuin aletaan kalenteria miettimään. 100 kuskin kisoille löytyy varmasti paremmin järjestäjiä kuin 20 kuskin kisoille.

127
Tuossa tapauksessa hommaisin myös sensorillisen säätimen. On se kaasutuntuma sensorillisella parempi ja suht tärkeä ominaisuus takavetocrossissa varsinkin jos kisoja ajat.

128
Tuossa minkä linkitit taitaa olla aika rajalliset säädöt. Jos haluat hyvän säätimen edullisesti tuuppiin niin tuossa yksi vaihtoehto: http://fi.eurorc.com/product/131/hobbywing-xerun-60a-esc-v21-ftt

129
Tuossa Robitronicin halvimmassa mallissa on 5 voltin becci, ostaisin itse tuon halvemman Hobbywingin jos siis takavetocrossariin olet säädintä hakemassa. Nelkkuun tarvitseekin sitten jo astetta järeämpää noparia.

130
Mikä se "mitään" sitten olisi, niin varmaan tätä meidän lajia koordinoivat tahot voisi sitä miettiä ilman, että vastauksena olisi että ei voida puuttua muihin kuin SM-kisoihin.
AKK ja lajiryhmä voi toki puuttua muihinkin kuin SM-kisojen asioihin, mutta Nokian SC-kisa oli "kerhokisa" eikä järjestänyt seura kuulu edes AKK:n jäsenseuroihin. Tästä päästäänkin siihen kysymykseen että jos SC-luokalle tehdään kansallinen sarja (vastaava kuin esim. GT-8 luokalla kesällä) niin onko siitä enemmän haittaa vai hyötyä?

Ajattelin ennen Nokian kisaa että vielä ei ole syytä tehdä SC-luokalla virallista AKK:n kisasarjaa, varsinkaan koska EFRA:ssa ei ole vielä suunnitteilla SC-autoille EM-arvoa. Nokian kisan jälkeen kuitenkin vaaka alkaa kallistumaan mielestäni sille puolelle että virallisuus olisi vain ja ainoastaan hyväksi. SC-säännöt on kirjattu myös AKK:n sääntökirjaan mutta varsinaista luokkayhteyshenkilöä ei ole vielä koska ei ole virallista sarjaakaan. SC Cuppia pyörittänyt Tero Piipponen olisi mielestäni siihen tehtävään paras henkilö ja olen häntä suositellut lajiryhmälle jos mennään tulevaisuudessa viralliseen SC-sarjaan.

Terveisin sähköcrossin luokkayhteyshenkilö

131
Aika monella seuralla on vakiintuneet käytännöt erälistojen ja aikataulujen tekemiseen, mutta paljon on uusia seuroja joilla ei siitä vielä paljoa kokemusta ole. Tein malliksi esimerkkikilpailun tulevan kesän Maastosarjan lauantain kisaformaatilla:



ERÄLISTAT – Maastosarja 2013            
            
#   Nimi   Seura   Ponderi   Taajuus
            
Erä 1 M4-10 kansallinen            
11            
12            
13            
14            
15            
16            
17            
18            
19            
20            
            
Erä 2 M4-10 kansallinen            
1            
2            
3            
4            
5            
6            
7            
8            
9            
10            
            
Erä 3 M2-10 SM            
41            
42            
43            
44            
45            
46            
47            
48            
49            
50            
            
Erä 4 M2-10 SM            
31            
32            
33            
34            
35            
36            
37            
38            
39            
40            
            
Erä 5 M2-10 SM            
21            
22            
23            
24            
25            
26            
27            
28            
29            
30            
            
Erä 6 M2-10 SM            
11            
12            
13            
14            
15            
16            
17            
18            
19            
20            
            
Erä 7 M2-10 SM            
1            
2            
3            
4            
5            
6            
7            
8            
9            
10            



AIKATAULU – Maastosarja 2013            
            
Eräharjoitukset   EH1   EH2      
Erä 1 M4-10 kans   08:00   09:00      
Erä 2 M4-10 kans   08:08   09:08      
Erä 3 M2-10 SM   08:16   09:16      
Erä 4 M2-10 SM   08:24   09:24      
Erä 5 M2-10 SM   08:32   09:32      
Erä 6 M2-10 SM   08:40   09:40      
Erä 7 M2-10 SM   08:48   09:48      
            
Ilmoittautuminen   08:00 – 09:30         
Tuomariston kokous   09:40         
Ajajakokous    10:00         
            
Alkuerät   AE1   AE2   AE3   AE4
Erä 1 M4-10 kans   10:20   11:30   13:00   14:10
Erä 2 M4-10 kans   10:28   11:38   13:08   14:18
Erä 3 M2-10 SM   10:36   11:46   13:16   14:26
Erä 4 M2-10 SM   10:44   11:54   13:24   14:34
Erä 5 M2-10 SM   10:52   12:02   13:32   14:42
Erä 6 M2-10 SM   11:00   12:10   13:40   14:50
Erä 7 M2-10 SM   11:08   12:18   13:48   14:58
            
Lounastauko   12:30 – 13:00         
            
Finaalit   FIN1   FIN2   FIN3   
B-fin M4-10 kans   15:30   16:40   17:50   
A-fin M4-10 kans   15:40   16:50   18:00   
E-fin M2-10 SM   15:50   17:00   18:10   
D-fin M2-10 SM   16:00   17:10   18:20   
C-fin M2-10 SM   16:10   17:20   18:30   
B-fin M2-10 SM   16:20   17:30   18:40   
A-fin M2-10 SM   16:30   17:40   18:50   
            
Palkintojen jako    19:30



Viime kesänä oli ainakin Joensuun Maastosarjan kisoissa sellainen tilanne että aloittelijat (kansallisen luokan kuskit) nostivat SM-luokan A-finaalia. Systeemi toimii paremmin niinpäin että mennään aina hitaammasta nopeampaan, jolloin B-finalistit nostavat A-finalisteja. Nokian SC-kisoissa nähty että kun taistellaan kisan voitosta niin huutelijoita löytyy aina radan reunasta, se on parempi että huudot kohdistuvat kokeneisiin kuljettajiin eikä ensimmäistä kisaansa ajaviin.

Tässä viestin liitteenä erälistat ja aikataulut sähköisessä muodossa, saa käyttää vapaasti luokasta riippumatta.

132
Kaikkien kannattaa muistaa että ilmoittautuessaan vahvistaa tuntevansa kilpailusäännöt. Jos säännöt ei ole hallussa niin ne löytyvät täältä: http://www.autourheilu.fi/saannot/ (kansalliset määräykset, pienoisautoilu sekä erilliset sarjasäännöt)

Korokkeella ja radan reunalta huutelijat todellakin voidaan poistaa radalta jos eivät osaa käyttäytyä:

67. Tuomariston puheenjohtajan ja tuomariston tehtävät

Heillä tai kilpailunjohtajalla on oikeus kieltää osanotto
kilpailuun ohjaajalta tai ajoneuvolta, jos he katsovat
näiden vaarantavan kilpailun tai jos järjestelytoimikunta
ilmoittaa nämä vaaraksi tapahtuman turvallisuudelle.
Heillä tai kilpailunjohtajalla on oikeus muuttaa eräjako
ja hyväksyä erotusajo tasatuloksen sattuessa sekä
ohjaajan vaihto. Heillä tai kilpailunjohtajalla on oikeus
hylätä kilpailusuoritus, sulkea kilpailusta tai sen osasta
ilmoittaja tai ohjaaja, joka ei ole hyväksyttävä tai jonka
he katsovat syyllistyneen sopimattomaan käyttäytymiseen
tai epäurheilijamaiseen tekoon. Edelleen heillä on
oikeus antaa karkottaa kilpailuradalta tai kilpailualueelta
jokainen ilmoittaja tai ohjaaja, joka kieltäytyy tottelemasta
kilpailutoimitsijan antamaa määräystä. Heillä
ja kilpailunjohtajalla on oikeus, mikäli olosuhteet niin
vaativat, siirtää kilpailu tai peruuttaa jokin kilpailun osa
turvallisuuteen liittyvien painavien syiden perusteella.
Heillä on myös oikeus paremman katsoja-kilpailijaturvallisuuden
saavuttamiseksi tehdä kilpailuun myös
muita oikeutettuja muutoksia.


EDIT: Pienoisautosäännöistä löytyy tämä

1.4. SEURAAMUKSET SÄÄNTÖJEN NOUDATTAMATTOMUUDESTA
Sen lisäksi mitä yleisissä säännöissä on sanottu, on pienoisautoilussa:
Kilpailussa huomautuksen tai varoituksen aiheita
ovat mm:
• varomaton ajo radalla tai varikolla
• vasten ajosuuntaa ajaminen
• tahallinen tai toistuva oikaisu
• ajo radan ollessa suljettuna erien välillä, ennen/ jälkeen
erän
• selvästi rikkinäisellä autolla ajaminen
• ratavarikon virheellinen käyttö
• auton korjaus radalla
• radalle nostovuoron laiminlyönti
• radiojakson vaihto ilman kilpailujohdon lupaa
• radiolähettimen vienti radalle tai palauttamatta jättö
säilöön
• syytä ilmoittamatta poisjäänti kilpailusta johon oli
ilmoittautunut
• syytä ilmoittamatta poisjäänti palkintojenjaosta
• epäurheilijamainen käytös yleensä (mm. huutaminen
ja aiheeton suunsoitto)


Kaikista uskomattominta tässä on se että kenties Suomen kokenein kuski (ainakin omien puheidensa mukaan) ei osaa vieläkään sääntöjä 25 vuoden (?) jälkeen.

Olen jutellut Teron kanssa SC-sarjan virallisestamisesta. Mielestäni Nokian kisa osoitti hyvin että sille olisi aihetta. Tuomariston puheenjohtaja ei ole mikään turha AKK:n määräämä henkilö vaan tärkeä osa kilpailuorganisaatiossa:

Tuomariston puheenjohtaja valvoo että niin kilpailijat
kuin järjestäjätkin toimivat voimassaolevien sääntöjen
ja kilpailun lisämääräysten mukaisesti. Tuomariston
puheenjohtaja tarkastaa radan ja sen laitteet (kierroslaskenta,
katsastus, kuulutus ym.) sekä kilpailuluvan ja
muut luvat ennen kilpailua. Tuomariston puheenjohtajalla
on oikeus antaa kilpailijalle varoitus, hän on tässä
tehtävässään faktatuomari, jonka päätöksestä ei ole
vastalauseoikeutta.

133
jerzi: Lueppa jälleen tarkemmin, avausviestissä olen kertonut että KV-kokemusta löytyy ihan riittävästi kirjoittaakseni tähän aiheeseen.

Kaikista kisakutsuissa löytyy tämä tekstinpätkä:
Jokainen kilpailee omalla vastuullaan ja sitoutuu noudattamaan kilpailun johdon antamia ohjeita.

Aivan samoin jokainen foorumin käyttäjä sitoutuu noudattamaan foorumin ylläpidon antamia ohjeita. Jerzille ja Hokelle tässä ohje: teidän mielipiteenne asiaan on kuultu, ei tarvitse kirjoittaa enää tähän aiheeseen.


134
Suosittelen jerzi tutustumaan sääntöihin. Epäurheilijamaisesta käytöksestä voidaan langettaa rangaistuksia.

135
jerzi miten olisi tämä viestini?

Jos hetkellisesti nopeampi kuljettaja on virheherkkä niin ei kannata heti lähteä painostamaan toisen beesiin vaan jättää pienen hajuraon. Kontissa roikkumalla saa edellä ajavan tekemään taas uuden ajovirheen ja samaa rumbaa jatketaan pahimmassa tapauksessa hiitin loppuun

Mitä mieltä jerzi olet tuosta radan reunalta huutelusta? Käsittääkseni harrastit sitä Nokian radalla vaikka et ottanut osaa kilpailuun millään tavalla? Jos itse tapaan järjestämissäni kisoissa tuollaisia radan reunalta huutelijoita niin heille tulee lähtö, kilpailijoita ja nostajia ei saa häiritä.

136
"Tuomarittomuus" ruokkii sitä että jos joku alkaa ajamaan sikaa niin sitten alkavat kaikki muutkin. Siksi tuo toisten kuljettajien kunnioittaminen on äärimmäisen tärkeää. Ei radalla pakko ole olla kaikkien kaveri mikä nöyrtyy eikä koskaan hipaisekaan toista, mutta ei siellä kannata ajaa niinkään että saa pelkkiä vihamiehiä itselleen.

Varsinkin kisat ovat aika sosiaalista toimintaa niin on se mukavampi kisapäivän päätteeksi mennä kilpakumppanien kanssa bisselle kisaa muistellen kuin tulla avautumaan foorumille. Kuten Hazard tuossa kirjoitti niin kyllä se siististi ajaminen lähtee loppupeleissä kuitenkin kuljettajista itsestään - tuomari ei tee sitä kuljettajan puolesta.

137
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 15.01.13 - klo: 21.13 »
T:t tarkoittaa montako käämikierrosta moottorissa on. Mitä vähemmän sitä tehokkaampi. Esim. sähkötouringissa viritettyä luokkaa ajetaan 4,5t moottorilla, prostockia 10,5t moottorilla ja vakioluokkaa 17,5t moottorilla. Normaalisti erot kierrosajassa on suunnilleen sekunnin luokkaa autojen välillä ja se tulee pelkästään moottorin tehoeroista.

138
Blaze: Heinosen Ari nosti itse oman autonsa Nokian WJ-kisoissa, ei montaa sekuntia menettänyt  :wink:

139
Paras tapa päästää nopeampi kuski ohitse on hitaassa mutkassa ulkolinjaa ajaen. Kaikista pahin paikka on antaa tilaa suoralla tai jossain muussa nopeassa paikassa, silloin yleensä kolisee.

Tuo alkuerissä oleva nopeuserotilanne on kyllä hankala, sääntöjen mukaan hetkellisesti nopeampi pitää päästää ohi. Jos hetkellisesti nopeampi kuljettaja on virheherkkä niin ei kannata heti lähteä painostamaan toisen beesiin vaan jättää pienen hajuraon. Kontissa roikkumalla saa edellä ajavan tekemään taas uuden ajovirheen ja samaa rumbaa jatketaan pahimmassa tapauksessa hiitin loppuun - siinä on sitten molempien erä pilalla tuloksen teon kannalta.

Isommissa kisoissa kun on paljon kuskeja ja kuskit on jaettu hyvin eriin niin kierroksella ohituksia ei pahemmin tule. Olen ollut sellaisissakin kilpailuissa missä ennakkoon 10 nopeimmaksi rankattua eli ns. "kuumahiitti" ajoi kokonaisuudessaan A-finaaliin. Viime sunnuntaina Nokialla mattoradan puolella ajetuissa touringkisoissa oli vakioluokassa 15 kuljettajaa. Treeneissä ajettiin bestläppiä ja sen perusteella jaettiin kuskit kahteen eri ryhmään. A-finaaliin pääsi kuumasta hiitistä kaikki yhtä lukuunottamatta ja ennakkoon hitaammasta hiitistä nousi nopein A-finaaliin. Tuolla treenien jälkeen tehtävällä uudelleen jaolla saadaan alkueräryhmistä paljon tasaisemmat ja vältytään monelta ongelmalta.

Kisasarjoissa tosin on usein omat sääntönsä eriin jakoon, tarkoitus on kaikissa sama että mahdollisimman samantasoiset ajaisivat keskenään alkueriä, toteutustavoissa on kyllä eroja ja varmasti parannettavaa siinä monella sarjalla.

140
Tulokset / Vs: SCWC tulokset, Nokia 12.1.2013
« : 15.01.13 - klo: 19.16 »
Limut ja sipsit kannattaa säästää leffojen katseluun, jos täällä p*rseillään samaan tapaan kuin radalla niin penaltia tulee, tuomarit on hereillä :police:

141
Yksi erittäin huolestuttava piirre kisoissa on "tiimiajaminen". Oli se sitten seuran tai jonkun automerkin sisällä tapahtuvaa toimintaa. Samalla kierroksella ollessaan toki aivan sallittua, mutta jos on jäänyt kierroksen ja jää peittelemään "kilpailevan tiimin kuljettajaa" niin se on erittäin tuomittavaa ja mielestäni oikea ratkaisu on liputtaa kyseinen kuljettaja pois radalta ja poistaa kilpailusta. Tällaista kuulin tapahtuneen Nokiallakin, mutta en ollut todistamassa tapahtumaa niin en tiedä kuinka piti paikkaansa - tätä on tapahtunut ennenkin, toivottavasti ei enää jatkossa.

142
Tulokset / Vs: SCWC tulokset, Nokia 12.1.2013
« : 15.01.13 - klo: 06.12 »
Avasin kilpailijoiden kanavalle aiheen Keskustelua suomalaisesta ajokulttuurista ja korokekäyttäytymisestä. Jatketaan tässä aiheessa kuitenkin Nokian SC-kisasta.

143
Löytyipä tuolta Nokian SC-kisojen jälkipeleistä niin käsittämätön kommentti kokeneelta kuljettajalta että ajattelin avata aiheesta oman keskustelun:

Eli nostajan ja tuomarin haukkumusille ei anneta nyt tilaa.
Itse olen sitä mieltä että liikaa oli autoja radalla samaan aikaan.
Nyt rymisteltiin niin että naurua sai koko rahan edestä.
Tuomarointi EI TODELLAKAAN ole mikään helppo homma ja siihen ei ole jonoksi asti kavereita astumass
a tuomaroimaan.
Mutta se joka sinne astuu pitää tuntea pelisäännöt ja olla puolueeton ja uskaltaa antaa kellevaan sanktioita.
Ja sitten tuosta huutamisesta....
Olen jokunen kisa ajannut niin kotimaassa kuin ympäri maailmaa niin en ole vielä sellaisessa kisassa ollut missä ollaan oltu hiljaa kuin kirkossa.
Ja näin minä ymmärsin että joku kuvitteli että hiljaa ollaan kisapaikalla kuin täällä on niitä nuoria kuskeja.
Eli ihan lyhyesti kirjoitettuna niin rc-auto kisoissa huudetaan viimeistään kuin finaalit on menossa PISTE
Toivottavasti nyt ei kisajärjestäjä ota nokkiinsa näistä kirjoituksista.
Teidän järjestelyissä ei ollut mitään vikaa.
Jerzi

En tiedä täytänkö jerzin "jokusen kisan ajaneen" kriteeriä (kymmenkunta KV-kisaa (mm. MM:t ja viidet EM:t) ja satoja kisoja Suomessa (kerta-SM:iä, SM-osakilpailuita, kansallisia kisoja ja kerhokisoja)), mutta uskallan olla täysin eri mieltä. Noita kaikkia ajamiani kisoja yhdistää se asia että KOROKKEELLA EI HUUDETA. Jos huudetaan niin huudetaan aiheesta: "VARO PÄÄSUORALLA SISÄLAIDASSA" tai "NOSTAJA, AUTO TAKANA!".

Jos joku alkaa tarpeettomasti huutamaan korokkeella niin ainakin itse toimiessani kisaorganisaatiossa laitan kyseisen kuljettajan korokkeelta alas rauhoittumaan. Jos tuokaan ei auta niin puolen vuoden kilpailukielto viimeistään rauhoittaa. SM-kisoissa on aina kunnon organisaatio (koulutuksen saaneet kilpailunjohtaja, tuomariston puheenjohtaja ja 2 tuomaria joista vähintään toinen on jostain muualta kuin kisajärjestäjän seurasta), mutta kerhokisoissa kisat viedään yleensä parin harrastajan voimin.

Silloin varsinkaan kokoneiden kuljettajien ei pidä käyttää tilaisuutta hyväksi "tuomarittomuudesta", vaan pitää näyttää esimerkkiä uusille kuljettajille. Nykyinen suuntaus on ihmeellinen kun pro-kuljettajat ajavat kerhokisoissa verenmaku suussa ja käyttäytyvät kuin tarhaikäiset. Valitettavasti AKK:n puolelta ei voi tuohon puuttua kun ovat ns. "villejä kisoja" mitä ainakin Nokian SC-kisat muutenkin ajokulttuuriltaan muistuttivat.

KV- ja SM-kisojen ajokulttuurissa on mielestäni selvä ero. KV-kisoissa ajetaan kuskien kanssa jotka näet ehkä kerran elämässäsi. SM-kisoissa taas ajat samojen kuskien kanssa vuodesta toiseen ja siinä syntyy keskinäinen kunnioitus kuljettajien välille. Erityisesti TSM-10 luokassa on Suomessa A-finaalissa ollut todella hienoa ajaa kun kuljettajat ajavat kovaa mutta reilusti. Toivottavasti samanlainen kunnioitus toisia kuljettajia kohtaan myös leviäisi muihin luokkiin. Kerhokisojen tuomarointiin panostamalla saadaan varmasti tulevaisuudessa entistä siistimpiä kilpailuita kaikilla tasoilla ajettaessa. Jos uusi kuljettaja oppii alussa väärille tavoille sitä on enää vaikea myöhemmin muuttaa.

144
Tampereen Urheiluautoilijoille on perustettu nyt oma keskustelualue, laita yv:tä jos tarvitset sinne oikeudet. Ilmoittelen jatkossa myös tässä aiheessa tulevista kisoista jne, mutta kehityskeskustelut yms. käydään tuolla tamualaisten omalla alueella. Siirsin sinne myös aikaisemmat keskustelut radasta kun niissä oli aika paljon vanhentunutta tietoa. Jatkossa siis kerhopäivät pidetään sunnuntaisin klo 12-16!

145
Team Associated / Vs: Team Associated B4 / B4.1
« : 14.01.13 - klo: 19.25 »
Jep V2 mallia ovat, huomattavasti mukavammat rakentaa ja käyttää kuin vanhat 80-luvulta peräisin olleet  :azn:

146
Suomen EM-joukkue:
Karri Salmela (M2-10 & M4-10)
Sami Salmela (M2-10 & M4-10)
Tomi Mairue (M2-10 & M4-10)
Jani Hovi (M2-10 & M4-10)
Antti Silvennoinen (M2-10 & M4-10)

EDIT: Joukkue päivitetty

147
http://img163.imageshack.us/img163/4825/u021v.jpg
Eli onkos tuo nyt muuta, kuin liittää nuo johdot yhteen värien mukaisesti? Huomatkaa, että säädin ja moottori tuli samassa paketissa.
Jep normaalisti aina "väri väriin". Jos kyseessä on sensoriton moottori niin saat pyörimissuunnan vaihdettu vaihtamalla mitkä tahansa kaksi vaihetta toisinpäin.

Liittimet Nopeudensäädin + Moottori.
Liittimet on tuossa pöydällä, mikä on tuo vekotin mikä mulla on kädessä?
http://www.pic-upload.de/view-17707588/u-023.jpg.html
Tuo on kondensaattori, kuuluu nopeudensäätimeen.

Mistä tiedän että vastaanottimelle menevät johdot on oikeinpäin, nuo on mahdollista kytkeä myös väärin.
Servo on tuossa paikka 1, nopeudensäädin paikka 2.
http://img442.imageshack.us/img442/4880/u024.jpg
Futaban liittimissä on ohjuri mikä estää kytkemästä väärinpäin, mutta osassa liittimistä ei ole sitä. Johdot näyttäisi olevan oikeinpäin eli oikealla on miinus, keskellä plus ja vasemmalla signaali. Vastarin piirilevyllähän nuo plussat ja miinukset on yhtä puuta eli saat esim. 3-kanavasta tuulettimelle tai ponderille sähköt siinä missä battery-kanavastakin.

Nämä kaksi piuhaa akulle, lähtöisin nopeudensäätimestä. Kolvaan akkuun ja noihin deans-liittimet, mutta oottelen ekana vastauksia kysymyksiin.
http://img547.imageshack.us/img547/2998/u022.jpg
Jep kolvaa siihen liittimet ja nimenomaan niinpäin että säätimeen tulee urosliittimet ja akkuihin naaraat.

148
Tulokset / Vs: Alue 5 kerhokisat 13.1.2013 TamUA, Nokia
« : 13.01.13 - klo: 20.33 »
Kiitos kaikille kilpailijoille ja kisajärjestelyihin osallistuneille. Mukava että Pirkanmaan rajojen ulkopuolelta tuli noinkin paljon kuskeja mukaan ja saatiin isot kisat aikaan. Kotiradan kuskeista erityisesti onnittelut Mikolle hienosta ajosta stanussa, vauhti riittäisi varmasti korkealle FTT-kisoissakin! Kiitos jälleen PRCA:n pääkokki Väänäselle buffetista! Kisakuvia löytyy täältä: https://www.dropbox.com/sh/cao7qrqfn59ynpe/hzZCwAck9G

Omat kisat meni kisajärjestelyistä huolimatta (tai siitä johtuen kun ei tarvinnut kisaamista miettiä?) todella nappiin, sekä kuski että auto oli iskussa tänään. Mikon ja Jonin kanssa todella hienoa ja rehtiä kisaamista koko päivä!

149
Xray / Vs: Team Xray T4
« : 13.01.13 - klo: 19.51 »
Tässä tämän päivän A5-kisoista TQ+WIN setuppi: http://forum.teamxray.com/xform/index.php?act=view&ID=136&setup=t4

Ehdottomasti paras auto millä olen ikinä ajanut. Perä liitää hieman enemmän kuin Awesomatixeilla mutta auto kääntyy tarvittaessa vaikka kolikon ympäri. Tuosta lähdetään sitten työstämään setuppia eteenpäin Kuusankoskella parin viikon päästä SM-kisoissa.

150
Xray / Vs: Xray XB4 4WD krossiauto
« : 13.01.13 - klo: 18.48 »
Ihan normaalia tuo on Xrayllä että parannetaan ilmaiseksi jos on suunniteltu jotain huonosti. Eiköhän se ollut sanomattakin selvää että Xrayn ensimmäinen sähköcrossari ei tule olemaan ensimmäisenä versiona pommin kestävä. Minulle tosin riittää että se on yhtä kestävä kuin muut autot mutta Xrayn laadulla ettei tarvitse dremeliin koskea - sen se näyttäisi ainakin täyttävän  :azn:

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 ... 111