Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Heuli

Sivuja: 1 ... 107 108 109 [110] 111
3271
FT 2003 ohjeisto

FTT - FinTrack Talvisarja (5/7)
FTK - FinTrack Kesäsarja (4/6)


Kilpailut ja niiden yhteyshenkilöt:

Matto FT (talvisarja FTT)
FTT 1    11.1    Kymen PAK             
- Kari Kinnunen, kypak@luukku.com
FTT 2    25.1    Tam UA
- Heikki Helin, heikki.helin@jippii.fi   
FTT 3    15.2    Turun UA                
- Martti Pyhältö, martti.pyhalto@pp.inet.fi
FTT 4    1-2.3    Oulun UA,    + Mattorata SM          
- Vesa Yli, vesa_yli@luukku.com
FTT 5    29.3    Mäntsälän SRK, Touring       
- Olli Andersson, olli.andersson@oilon.com
FTT 6    12.4    Laukaan MM, kupolicrossi XIV       
- Seppo Kankainen, seppo.kankainen@ahlsell.fi
FTT 7    26.4    Seinäjoen SRK             
- Mauno Parviainen, mauno.parviainen@evl.fi

Asfaltti FT (kesäsarja FTK)
FTK 1    17-18.5    KymenPAK             
- Kari Kinnunen, kypak@luukku.com
FTK 2    31.5-1.6    Vantaan AU, LRP-Touring       
- Aake Kutvonen, aake.kutvonen@pp.inet.fi
FTK 3    28.6       TurunUA, Turku Touring II       
- Martti Pyhältö, martti.pyhalto@pp.inet.fi
Rata SM12-13.7    HyvinkäänUA, Touring SM + TouringPolttis SM
- Teemu Saarinen, teemu.saarinen@vepro.fi
FTK 4    26.7       LaukaanMM, IV Laukaa Touring       
- Seppo Kankainen, seppo.kankainen@ahlsell.fi
FTK 5    16-17.8    Riihimäen UA             
- Timo Levänen, timo.levanen@hyrinet.fi   
FTK 6    30-31.8    Vaasan UA,    + Touring PM      
- Jussi Luopajärvi, jussi.luopajarvi@vaasanua.net

Varsinainen FT -kilpailupäivä on lauantai, jolloin ajetaan ns. Touring -pääluokat.

Ajettavat luokat:
TJ-10 (TouringJuniori, avoin), TS-10 (TouringSaloon, avoin)

TS-10 SM -kilpailun (12-13.7) yhteydessä ajetaan Nuorten Mestaruudesta (alle 16v) TJ-10 luokassa, sen lisäksi ajetaan TJ-10 luokassa vakioluokan Mestaruudesta, avoin.

Osanottomaksut kaikissa FT-sarjan luokissa 20€. SM ja PM -kilpailujen osanottomaksut järjestäjän päätettävissä.

Sunnuntaipäivä on järjestäjän päätettävissä haluaako ajattaa lisäluokkia ja mitä luokkia ajattaa. Kysyttyjä luokkia lisäluokiksi ovat: C-12 (<- suositeltavaa, prioriteetti 1, sillä ko. luokassa ajetaan myös SM, tämän vuoksi suositellaan ajettavaksi lauantaina, ainakin yksipäiväisissä kisoissa!), TSF-10 (TS-10 auto, Foam -renkain), Syndicate ja ProStock. Syndicate -säännöt sitä sponsoroivalta maahantuojalta/edustajalta. ProStock -säännöt, "vapaasti RC-maailmasta".
Koko sarjan palkinnot
Jokaisesta osallistumisesta maksetaan sarjan yhteispalkintoihin 1€. Sarjan viimeinen järjestäjä hommaa sarjan yhteispalkinnot, jotka siis jaetaan myös viimeisessä kilpailussa. Kilpailujen järjestäjät tilittävät tämän maksun suoraan tilille:
FTT -kisat: ____________________(Seinäjoki)
FTK -kisat:____________________(Vaasa)

Kilpailuformaatti:

Aloitetaan lauantai aamulla klo 8:00
- 3 kpl ohjattu harjoitusta
- 1 eräharjoitus
- 3 alkuerää
- 3*A finaalit, 2* muut finaalit

Sarjapisteet (pisteitä ylläpitää ko. luokan yhteyshenkilö)

sij   pist      sij   pist      sij   pist      sij   pist      sij   pist
1   100      2   95      3   90      4   86      5   82
6   78      7   74      8   70      9   67      10   64
11   61      12   58      13   55      14   52      15   50
16   48      17   46      18   44      19   42      20   40
21   38      22   36      23   34      24   32      25   30
26   28      27   26      28   24      29   22      30   21
31   20      32   19      33   18      34   17      35   16
36   15      37   14      38   13      39   12      40   11
41   10      42   9      43   8      44   7      45   6
46   5      47   4      48   3      49   2      50   1
52->   1                                    

   * B finaalin kolmelle parhaalle lisäpisteet 3, 2, 1. Mikäli lähtijöitä vähemmän kuin 5, lisäpisteitä ei jaeta.                                    
   * C finaalin kahdelle parhaalle lisäpisteet 2, 1. Mikäli lähtijöitä vähemmän kuin 4, lisäpisteitä ei jaeta.                                    
   * D, E mahdolliset muut finaalit, voittajalle yksi lisäpiste      

Tuomarointi suosituksia:
Sääntökirjan kertoman lisäksi tulee huomioida seuraavaa:
1.   Väärään suuntaan ajo (ei kolarista johtuva sinkoutuminen) missä tahansa tilanteessa (harjoitus yms.), liputus pois erästä !
2.   Tilan antaminen: Kuulutetaan numero (jonka tulee antaa tilaa), jollei tule tilaa -> Stop And go.
3.   Lähitilanteessa (ns.hiostaessa) peräänajo: Jos odottaa ja antaa kärsineen osapuolen mennä edelle, homma jatkuu jos ei, Stop and Go. (kansainvälinen tapa).
4.   Kilpailun johtaja/tuomarit valvoo kärkikuskien (+ muut nopeammat) etenemistä ja hoitaa, että tilaa on ajaa omaa suoritusta alkuerissä.
5.   Nostovuorosta pois jäänti -> paras alkuerätulos hylätään !
6.   Varaslähtö on lähettävän tuomarin käsissä ainoastaan.
7.    Radalle paluu ilman kolhimista !!!

Näitä asioita pitää painottaa ajajakokouksessa ja toumaristopalaverissa !




Autojen numerointi

Järjestäjän jakamat eränumeroinnit jäävät pois ja siirrytään uuteen käytäntöön tässä asiassa.

TJ-10 ja TS-10 sarjassa auton takalasissa pitää olla kilpailijan nimi ja numero, joka saadaan edellisen vuoden sijoituksista. Esim mestarin takalasissa on numero 1 (2 cm korkeat numerot) ja nimi (1 cm korkeat kirjaimet)

TJ:ssä numerointi alkaa 101, 102, 103 ...

Takalasissa: Numero päällimmäisenä ja sen alapuolella kuljettajan nimi ja sukunimi (pitkät sukunimet voidaan ja pitääkin varmaan lyhentää, mikäli ei muuten sovi takalasiin). Väreillä ei väliä, pääasia, että se erottuu, myös tummennetusta takalasista.

Ko. listaa ylläpitää sarjan luokkayhteyshenkilö: Heikki Helin  heikki.helin@jippii.fi (vuoden 2002 puolella Tuomo.Iso-Aho@octel.fi)

-   Sarjan yhteyshenkilö lähettää sähköpostilla ko. listan kilpailunjärjestäjille, siten että vastuu uusien kilpailijanumeroiden jakamisesta on järjestäjällä kilpailua edeltävänä viikkona. Tällä mahdollistetaan ko. listan paikkansapitävyys ja päällekkäisyyksien poisto, sekä toiminnan joustavuus. Ilmoittautumiset kilpailuun kun tapahtuu aina kilpailua edeltävällä viikolla, niin silloin on myös luontevaa, että kilpailun järjestäjällä on ko. lista ja hän siitä näkee uudet sarjaan ilmoittautuneet kilpailijat ja täten voi antaa saman tien uuden numeron kilpailijalle.
-   Sarjaan voi ilmoittautua jo nyt mukaan ( luokkayhteyshenkilölle ) ja täten saada oman kilpailijanumeron valmiiksi. Se ei vielä ole varsinainen ilmoittautuminen kilpailuun, vaan ilmoitus halukkuudesta ajaa sarjakilpailua ja täten saa sen oman numeron ja voi alkaa suunnittelemaan omaa koria valmiiksi.
-   Numerojen teko ei tänä päivänä ole varmaankaan kenellekään ongelma. Tietokoneita löytyy, tulostimia löytyy, tarrapaperia löytyy, ja mitä vielä ? Paras ja näyttävin vaihtoehto tietenkin on kun ko. numerot maalaa auton kylkeen...

Sen lisäksi auton kyljessä tulee olla kilpailijan samainen "kilpailijanumero", 55mm korkeilla numeroilla, joidenka viivan paksuus tulee olla 5mm. Numerot saa maalata tai myös valmista numerotarraa saa käyttää. Ko. numerot tulee olla mustalla värillä ja taustan tulee olla valkoinen.

TJ -luokassa ajetaan TJ:n numeroilla ja TS -luokassa TS:n numeroilla, näin myös silloin kun sarjaa vaihdetaan kesken kauden TJ:stä ylöspäin.

Suositukset (jokaisen järjestäjän päätettävissä)
Ilmoittautuminen päättyy edellisenä tiistaina. Osallistumismaksu maksettava ennakkoon järjestäjän osoittamalle tilille (eräpäivä = viimeinen ilmoittautumispäivä). Jos maksua ei ole suoritettu ajoissa, ilmoittautuminen on puutteellinen (ei tarvitse ottaa mukaan kilpailuun tai voidaan periä jälki-ilmoittautumismaksu)

Aikataulut, erä- ja harjoituslistat julkaistava internetissä (Esim. RC -maailman keskustelupalstalla) vähintään 24 tuntia ennen kilpailun alkua (mieluiten 48 tuntia ennen kilpailun alkua).

Kuljettajat eriin
-   Kuljettajat jaetaan alkueriin ja finaaleihin oheisen kaavion mukaan:
-   Pyritään jakamaan kuljettajat eriin sarjatilanteen mukaan, mutta huomioidaan myös vajaan sarjan ajaneet jne..

Kuljettajia   ae 1   ae 2   ae 3   ae 4   ae 5   a-fin   b-fin   c-fin   d-fin   e-fin
                              
1   1   ***   ***   ***   ***   1   ***   ***   ***   ***
2   2   ***   ***   ***   ***   2   ***   ***   ***   ***
3   3   ***   ***   ***   ***   3   ***   ***   ***   ***
4   4   ***   ***   ***   ***   4   ***   ***   ***   ***
5   5   ***   ***   ***   ***   5   ***   ***   ***   ***
6   6   ***   ***   ***   ***   6   ***   ***   ***   ***
7   7   ***   ***   ***   ***   7   ***   ***   ***   ***
8   8   ***   ***   ***   ***   8   ***   ***   ***   ***
9   9   ***   ***   ***   ***   9   ***   ***   ***   ***
10   10   ***   ***   ***   ***   10   ***   ***   ***   ***
                              
11   6   5   ***   ***   ***   6   5   ***   ***   ***
12   6   6   ***   ***   ***   7   5   ***   ***   ***
13   7   6   ***   ***   ***   7   6   ***   ***   ***
14   7   7   ***   ***   ***   8   6   ***   ***   ***
15   8   7   ***   ***   ***   9   6   ***   ***   ***
16   8   8   ***   ***   ***   10   6   ***   ***   ***
17   9   8   ***   ***   ***   10   7   ***   ***   ***
18   9   9   ***   ***   ***   10   8   ***   ***   ***
19   10   9   ***   ***   ***   10   9   ***   ***   ***
20   10   10   ***   ***   ***   10   10   ***   ***   ***
                              
21   7   7   7   ***   ***   10   6   5   ***   ***
22   8   7   7   ***   ***   10   6   6   ***   ***
23   8   8   7   ***   ***   10   7   6   ***   ***
24   8   8   8   ***   ***   10   7   7   ***   ***
25   9   8   8   ***   ***   10   8   7   ***   ***
26   9   9   8   ***   ***   10   8   8   ***   ***
27   9   9   9   ***   ***   10   9   8   ***   ***
28   10   9   9   ***   ***   10   9   9   ***   ***
29   10   10   9   ***   ***   10   10   9   ***   ***
30   10   10   10   ***   ***   10   10   10   ***   ***
                              
31   8   8   8   7   ***   10   10   6   5   ***
32   8   8   8   8   ***   10   10   6   6   ***
33   9   8   8   8   ***   10   10   7   6   ***
34   9   9   8   8   ***   10   10   7   7   ***
35   9   9   9   8   ***   10   10   8   7   ***
36   9   9   9   9   ***   10   10   8   8   ***
37   10   9   9   9   ***   10   10   9   8   ***
38   10   10   9   9   ***   10   10   9   9   ***
39   10   10   10   9   ***   10   10   10   9   ***
40   10   10   10   10   ***   10   10   10   10   ***
                              
41   9   8   8   8   8   10   10   10   6   5
42   9   9   8   8   8   10   10   10   6   6
43   9   9   9   8   8   10   10   10   7   6
44   9   9   9   9   8   10   10   10   7   7
45   9   9   9   9   9   10   10   10   8   7
46   10   9   9   9   9   10   10   10   8   8
47   10   10   9   9   9   10   10   10   9   8
48   10   10   10   9   9   10   10   10   9   9
49   10   10   10   10   9   10   10   10   10   9
50   10   10   10   10   10   10   10   10   10   10

3272
Tulokset / ProStock on syntynyt !
« : 17.11.02 - klo: 19.42 »
17 kierroksisia koneita on paljon myynnissä: niin huippuluokan käsinkäämittyjä kuin halpoja konekäämittyjä. Mitä kauemmaksi (ylöspäin) mennään luvusta 17 käämikierrosta sitä pienemmäksi käy myös moottorivalikoima. Maailmalla taidetaan ajaa mm. 21 kierroksisilla koneilla vakioluokkaa. Suomesta ei taida kuitenkaan löytyä yli 20 kierroksisia koneita kovinkaan paljon?

3273
Sähköautot / se "paras" kalusto
« : 17.11.02 - klo: 19.17 »
Hyvä keino parhaiden laitteiden etsintään on katsoa RC-autolehdistä ja nettisivuilta isojen kisojen tuloksia. Yleensä koko A-finaalin kuskien kalusto on listattu servoista, vastareista, nopareista, renkaista, koreista, moottoreista, akuista, autoista ja vaikka mistä lähtien  :wink:

3274
Tulokset / ProStock on syntynyt !
« : 17.11.02 - klo: 16.54 »
PJEP: Kunnon moottorigurut osaavat vastata tähän paremmin mutta näin se menee peruspiirteiltään: 17x1 kiertää parhaiten, 17x3 vääntää parhaiten. Tuskinpa on tarve rajata lankojen määrää ProStockissa: TS-10 luokassa 12 kierroksesilla koneilla ajetaan kaikilla radoilla, mutta radan luonteen mukaan käytetään sitten joko 12x1, 12x2 tai 12x3 konetta. 17x2 kone on todennäköisesti paras valinta jokapaikanhöyläksi Suomen radoille.

Nopareista: Esim. LRP:n Quantum Competitionista ja CS:n Rocket MAXista on molemmista halvemmat versiot, joissa moottorirajoitus on 12 kierrosta. Tuollainen säädin soveltuu erinomaisesti juuri ProStockiin ja siinä on (lähes) samat ominaisuudet kuin huippumallissa.

3275
Tulokset / ProStock on syntynyt !
« : 17.11.02 - klo: 16.27 »
Vesa: No se selittääkin paljon miksi tuossa Stratus 2.0 korissa on Stratuksen etusäleikkö eikä Sebringin säleikköä. Aikaisemmista TM:istä sai vain sellaisen käsityksen että Stratus olisi muuttunut Sebringiksi myös USA:n puolella. Metsäleireiltä käsin ei oikein pysy kehityksen kärjessä  :wink:

VesaK: Tietääkseni nyt ollaan etsimässä nimenomaan sitä vakiokoneen korvaajaa vakioluokkaan. Eli ProStock-kone korvaisi vuoden tai kahden sisällä TJ-10:n vakiokoneet - oli ProStock-kone sitten 17, 18, 19 tai 20 kierroksinen.

PJEP: Katso esim. http://personal.inet.fi/koti/ilkka.mannio/pautot/sanasto.htm. Noi viimeiset luvut ovat rinnakkaisten lankojen määrä, eli 17x2 koneessa on 17 käämikierrosta kahdella rinnakkaisella langalla, 17x3 koneessa on 17 käämikierrosta kolmella rinnakkaisella langalla jne.

3276
Tulokset / ProStock on syntynyt !
« : 16.11.02 - klo: 20.24 »
Stratus on selvästi suosituin kori, mutta kyllä esim. Alfa 156 ja Opel Vectra ovat varteenotettavia vaihtoehtoja. Touringluokkien autojenhan on tarkoitus näyttää henkilöautoilta, ei urheiluautoilta. DTM-luokan korit kyllä käyvät TS-10:iin, jos niissä on neljä ovea. Suomessa ei kannata siirtyä omiin sääntöihin vaan on kannattavampaa seurata EFRAn sääntöjä - olihan suomalaisia viime EM:ssä kymmenen parhaan joukossa peräti neljä!

Katselin uutta TM:n vuoden 2003 autokuvastoa ja siellä oli Chryslerin kohdalla Sebring korvannut Stratuksen. Mutta katsastin vielä Dodgen ja siellä oli edelleen Stratus ja se näytti Sebringiltä. Protoformin Dodge Stratus 2.0 koria myydään 1:1 suhteessa USA:ssa Dodge Stratus nimellä ja esim. täällä Euroopassa Chrysler Sebring nimellä. Eli tämän perusteella Dodge Stratus 2.0 kori on olemassa ja se on laillinen kisoihin myös Euroopassa?

3277
Vapaa keskustelu / Osto/myynti-ilmoitusten "uppaaminen"
« : 16.11.02 - klo: 17.12 »
Tuo asia on ollut puheenaiheena moderaattorien foorumissa, mutta siihen on erittäin vaikea puuttua niin, että kaikille tulisi hyvä mieli.

Foorumin säännöissä lukee "vältä turhien viestien kirjoittamista". Viksma-a:lla saattaa olla jokin muu käsitys tuosta säännöstä, mutta päivittäistä "up"-viestien lähetystä ei voi pitää ainakaan keskustelua parantavana asiana. Kerran viikossa lähetetty "up"-viesti ajaa asiansa - viesti ei ehdi kadota vielä seuraavalle sivulle. Päivittäinen uppaaminen ei ainakaan kauppiaasta anna kovin hyvää kuvaa...

---------------------------------

Muistutetaan vielä kaikkia (koskee yleisestikin tätä koko foorumia, ei vain ilmoituksia) että tämä on keskustelufoorumi, ei chat. Chatissä heitetään läppää ja kirjoitetaan slangia pienillä kirjaimilla ja jokaisen viestin perässä on hymiötä tai huutomerkkejä. Keskustelufoorumi taas eroaa chatistä siinä, että viestit arkistoituvat ja ne näkyvät kuukauden päivät. Silloin myös viesteihin tulee panostaa sen verran että kielioppi muistuttaa edes etäisesti suomea - ja sisältöäkin olisi hyvä olla.

3278
Sähköautot / Asso TC3 Factory Team Paketti
« : 16.11.02 - klo: 16.49 »
THX: Oletko lukenut foorumin sääntöjä laisinkaan? Kirjoitit juuri kaksi päivää sitten samasta aiheesta topicin (http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=1266). Samasta aiheesta ei saa perustaa montaa eri topiccia vaan keskustelua tulee jatkaa yhdessä topicissa.

Terv. Ylläpito

3279
Tulokset / ProStock on syntynyt !
« : 16.11.02 - klo: 13.11 »
Vihrea: Tuo moottori on virallinen Syndicate-luokan kisakone, joten se sopii myös uuteen ProStock luokkaan. Parempi valinta on kuitenkin moottori, missä saa säädettyä koneen ennakkoa - Syndicate-koneessa se on kiinteä. Tuo moottorisääntö rajaa moottorit 17 käämikierroksesta alaspäin (eli sallittuja ovat 17, 18, 19...), lankojen määrä on rajaamaton (eli sallittuja ovat 1, 2, 3...).

VesaK: Oletko edelleen kolmen virallisen touringkisaluokan kannalla Suomessa? Mielestäni edelleen järkevin ratkaisu on vapaa viriluokka (nykyinen TS-10 12-koneilla) ja vapaa vakioluokka ilman mitään ikärajoja jne. (eli kaavailtu ProStock). Vakiomoottorit kannattaisi poistaa mielestäni kokonaan touringautoista, mutta kuitenkin siten, että ProStockkia voisi ajaa vanhoilla vakiokoneilla vuoden verran eli olisi ns. siirtymäkausi TJ-10:stä ProStockkiin.

3280
Tulokset / ProStock on syntynyt !
« : 15.11.02 - klo: 20.18 »
Jos ensi vuonna ajetaan muutamia kisoja sekä matolla että asvaltilla erilaisissa olosuhteissa ProStockkia 17 kierroksisilla koneilla, niin eiköhän siitä saa hyvän pohjan kauden 2004 tai 2005 vuosien suunnitelmia varten. Luokkaa tulee ajaa kokeiluina muutamia, jotta saadaan varmuus sen sopivuudesta myös aivan uusille kuljettajille. Kynnys ei saa olla liian suuri kisoihin lähtemiseen. Jos 17 koneet viritetään aivan huippuunsa, niin nehän kulkevat erittäin kovaa. Tuo viiden minuutin ajoaika olisi paras vaihtoehto, koska luokka on nimenomaan suunniteltu harrastajille. Näin ei niillä kalleimmilla akuillakaan ole suurta etua harrastajien laitteisiin verrattuna (sama ajatus kuin nykyisessä TJ-10:n ajoajan lyhentämisessä viidestä neljään minuuttiin).

3281
Tulokset / Sääntömuutoksia
« : 02.11.02 - klo: 15.31 »
Sorry ymmärsin sun viestin väärin. TSF-10 kyllä vähän arveluttaa, etenkin kun muistaa TS-10KV luokan kohtalon parin vuoden takaa...

Tuo CS-27 rengas on varmasti hyvä rengas kerhokisoihin ja harrastajille, mutta onko tarkoituksena karkoittaa viimeisetkin kärkikuskit tavallisista kisoista täällä Suomessa? Henk.koht. olen sitä mieltä, että kisojen suola on juuri kärkikuskien osallistuminen samoihin kisoihin missä itse ajaa. RC-autoilun julkisuuskuvan nostaminen muodustuu mahdottomaksi jos arvokisamitalistit eivät käy enää muissa kisoissa.

3282
Tulokset / Sääntömuutoksia
« : 02.11.02 - klo: 14.58 »
Feevoni: Näin kirjoitti VesaK ensimmäisessä viestissään: "TS-10 ja TJ-10 luokan ainoa rengastyyppi 1.5.2003 lähtien on CS-27".

Eli 1.5.2002-30.4.2003 välisenä aikana renkaat ovat CS-22 ja CS-27 (myös pari kovempaa CS-rengasta on sallittu, mutta niitä ei tuoda Suomeen), 1.5.2003 lähtien vain CS-27 on sallittu.

Reittilä: Mistä lähtien touringin arvokisoja on ajettu foameilla? Tietääkseni tuo on vain lisäluokka, aivan kuten TS-10KV oli aikoinaan.

3283
Tulokset / Sääntömuutoksia
« : 02.11.02 - klo: 14.43 »
Kyllä pitää, mutta vasta ensi talvikaudella. Ensi syksynä ajetaan kuitenkin vain kansallisia kisoja, joissa voi ajaa mahdollisesti jollain muulla rengasmallilla (tällöin luokka on kuitenkin epävirallinen?).

Tuo vakioluokan neljän minuutin sääntö on kyllä siinä mielessä hyvä, että luokasta todella tulee vakioluokka. Nykyinen kärkikuskien "viriluokan"kisabudjetti tulee hyödyttömäksi, koska vanhoillakin akuilla pääsee tuon neljä minuuttia. Moottorin sorvaustarve vähenee myös, koska neljän minuutin aikana kone ei ehdi palaa niin paljon kuin nyt.

Mutta vieläkään en ymmärrä tuota rengassääntöä - varsinkaan viriluokan osalta missä sentään Suomessa on Euroopan kovatasoisin kärki! :cry:

3284
Tulokset / Sääntömuutoksia
« : 02.11.02 - klo: 10.22 »
Lehteä en kyllä ole vielä nähnyt, mutta aika ihmeelliseltä nuo kuulostavat: nykyisin vakioluokissa ajetaan lähes poikkeuksetta 2400/3000 akuilla, joten kapasiteetti riittää hyvin viidenkin minuutin ajoon. Toisaalta tuo uusi sääntö sallii nyt halvemmat ja huonommat akut, mutta yhden "kisaminuutin" menetys on mielestäni kuitenkin menetys vakiokuljettajille.

TSF-10 luokkaa ajakoot ne ketkä pitävät mattoautoilusta, TS-10:n hauskuus piilee "lähes" kiskopidossa, ei kiskopidossa  8)

Tuo rengassääntö on ihan hyvä, jos Suomen kesä olisi koko vuoden +20 asteen lämpötilassa. Kuusankoskella ajetaan taas kauden avaus - pakkasta tai pari plus astetta. Miten ihmeessä C-27 renkaat (jotka toimivat noin +20 asteessa) toimivat 10-20 astetta viileämmässä lämpötilassa? Matolla ei ainakaan tarvitse ajaa CS-27 renkailla...

3285
Sähköautot / Asson TC3:sesta
« : 02.11.02 - klo: 09.51 »
RChullu: Älä edes vertaa Kyoshon MP7.5 SPORT ja MP7.5 autojen eroa Asson TC3 Teamin ja Factory Teamin eroon. Asson tapauksessa molemmat autot ovat kisalaitteita, toisessa on vain käytetty kevyempiä materiaaleja. Kyllä tuolla Team mallillakin päästään lähelle 1500 gramman painorajaa, varsinkin jos siihen ostaa alumiiniruuvisarjan (maksaa n. 20 eur ja paino putoaa noin 20 grammaa eli todella edullinen "virisarja").

Feenovi: Jo Asson Racerilla pärjää vakioluokassa, pidemmän päälle kuitenkin Team malli tarjoaa ehkä paremmin vastinetta rahalle.


-------------------------


Kirjoittelijoille yleisesti: Älkää kirjoittako sellaisista asioista joista ette ole täysin varmoja (tai kertokaa se viestissänne että kyseessä on oma mielipide eikä tarkkaa tietoa ole). Pahimmassa tapauksessa uuden kuljettajan harrastus saattaa loppua siihen kun foorumilla on heitetty arvauksella jokin "fakta" ja on tullut ostettua kisaamiseen täysin kelpaamaton laite. Onneksi täällä tuollaiset heitot korjataan kuitenkin melko usein.

3286
Polttisautot / Millä putsaatte?
« : 28.10.02 - klo: 19.08 »
Joo siinä on muuten iso ero onko se polttiscrossari vai ratapolttis. Ratapolttikset tuppaa keräämään radalta mm. siitepölyä, rengaspölyä, hienoa hiekkaa jne. eli hieman eri tavaraa kuin crossarit...

3287
Polttisautot / Millä putsaatte?
« : 28.10.02 - klo: 18.40 »
Jos polttiksen haluaa huoltaa oikein kunnolla, niin sen voi tehdä vaikka näin (oma C-8 polttis on putsattu tähän tapaan (silloin kun riittää aikaa ja intoa)):

1) Kompuralla puhalletaan kaikki suurimmat roskat ja liat pois.

2) Auto puretaan atomeiksi.

3) Jokainen osa putsataan yksitellen esim. Sinolilla*. Laakereihin laitetaan kuulalaakeriöljyä puhdistuksen jälkeen.

4) Auto kasataan atomeista.


Auton saa puhdistettua nopeasti ja melko puhtaaksi kompuran kanssa, kun likaisimmat kohdat puhdistaa ensin pensselillä (tarvittaessa voi käyttää Sinolia* tai muita puhdistusaineita).


* Itse on tullut puhdistettua muistaakseni Bilteman "White Spiritillä", ei oo ihan Sinolin tasoista myrkkyä vaan hieman miedompaa käsille

3288
Sähköautot / Nastarenkaat
« : 27.10.02 - klo: 20.09 »
Huom! Tämä alue on sähköautokeskustelulle! Off-topic aiheet kuuluvat vapaan keskustelun puolelle.

3289
Tulokset / Suomalaiset arvokisamitalistit (1986-2002)
« : 13.10.02 - klo: 15.52 »
Lista päivitetty (jälleen). Ei multa muita suomalaisilta hyvin menneitä arvokisoja oo tänä vuonna mennyt ohi?  8)

3290
Tulokset / Suomalaiset arvokisamitalistit (1986-2002)
« : 12.10.02 - klo: 18.14 »
Lista päivitetty.

3291
Tulokset / Suomalaiset arvokisamitalistit (1986-2002)
« : 12.10.02 - klo: 16.47 »
Suomen huippukuskien ansiosta Suomella on aika komeat tilastot RC-autojen arvokisoista viimeisen vuosikymmenen aikana: yhteensä 26 mitalia, joista melkein puolet on kultaisia. Kultaa onkin tullut kahdeksana vuotena peräkkäin ainakin yhdestä luokasta!


2002
M4-10 MM
1. Jukka Steenari
TS-10 EM
1. Juho Levänen
C-12 EM
2. Sakke Ahoniemi
AP-10 EM
3. Timo Rinne

2001
M2-10 EM
1. Jukka Steenari
C-12 EM
2. Sakke Ahoniemi
TS-10 EM
2. Sakke Ahoniemi
3. Teemu Leino

2000
M4-10 EM
1. Jukka Steenari
TS-10 EM
2. Sakke Ahoniemi

1999
M4-10 MM
1. Jukka Steenari
M4-10 EM
1. Jukka Steenari
M2-10 EM
1. Jukka Steenari
TS-10 EM
2. Sakke Ahoniemi

1998
AP-10 MM
1. Timo Rinne
M4-10 EM
1. Jukka Steenari
M2-10 EM
2. Jukka Steenari

1997
M4-10 MM
2. Jukka Steenari
3. Teemu Leino
M4-10 EM
1. Jukka Steenari
M2-10
2. Jukka Steenari

1996
M4-10 EM
1. Jukka Steenari
M2-10 EM
2. Jukka Steenari
C-12 EM
2. Sakke Ahoniemi

1995
M2-10 EM
1. Jukka Steenari

1994
M4-10 EM
2. Jukka Steenari

1986
C-12 EM
1. Mika Leppälahti


Kuljettajat:
Jukka Steenari 15 arvokisamitalia
Sakke Ahoniemi 6
Teemu Leino 2
Timo Rinne 2
Mika Leppälahti 1
Juho Levänen 1

Luokat:
M4-10 10 arvokisamitalia
M2-10 6
TS-10 5
C-12 4
AP-10 2

3292
Tulokset / ProStock on syntynyt !
« : 06.10.02 - klo: 16.41 »
Jos noi Pro Stock (tai mikä ikinä tuleekaan 17-kiekka luokan nimeksi) kisat pidetään sunnuntaisin samana päivänä kuin Foam, tuskinpa Pro-kuskit tulevat viemään tikkunekkuja harrastajilta kun he ajavat itse foamluokkaa. Näin ei siis tarvita edes mitään rajoituksia, vaan kaikki luokat ovat vapaita.

FinTrackeissa ajetaan virallisina luokkina lauantaisin TS-10 ja TJ-10 ja sunnuntaisin C-12. Eiköhän nuo Foam ja Pro Stock luokat mahdu sunnuntaille hyvin sarjan mukaan kansallisina kisoina, koska ne eivät C-12 luokasta kilpailijoita vie. Näin myös sunnuntai saadaan täyteen kisatapahtumaa.

3293
Tulokset / ProStock on syntynyt !
« : 06.10.02 - klo: 15.50 »
Esim. tällaiset säännöt:

Moottori:
Käämikierroksia minimissään 17 (valmistajalla ei väliä)

Renkaat:
Sääntökirjan mukaan (eli TakeOff CS-22/27)

Ajo-aika
Kuusi minuuttia

Osallistumisrajoitukset
Vakioluokan säännöt sääntökirjan mukaan (eli ei ikärajoitusta (kyse kun ei ole Nuorten Mestaruus kisasta) eikä kilpailija saa olla ns. kisakuski (eli on sijoittunut kahden viime vuoden SM-kisoissa parhaaseen kolmannekseen)).

Vai prkl olikos Yippo viime SM:ssä parhaassa kolmanneksessa?  :mrgreen:

3294
Tulokset / ProStock on syntynyt !
« : 05.10.02 - klo: 10.21 »
Suomessa TS-10 ja TJ-10 luokissa saa ajaa neljällä eri Take Off CS rengastyypillä, mutta tietääkseni vain kahta pehmeimpää tuodaan Suomeen. CS-22 rengas on ainoa valinta matolle, koska se on pehmein malli ja tarjoaa parhaimman pidon neulahuopamatolla. CS-27 sopii ulkona vain kuumalle kelille. Tuskinpa pää menee pyörälle, jos joutuu pähkäilemään vain kahden rengasmallin välillä?

3295
TapHaap: Katso yksityisviestisi. Tampereen UA järjestää talvella tammikuussa FinTrack-sarjan toisen osakilpailun ja keväällä Pirkkahallissa ajetaan taas messujen yhteydessä kansallinen kisa.

3296
Tulokset / Euroopan Mestari 2002
« : 04.08.02 - klo: 19.15 »
Aivan loistava suoritus Leväseltä! On kyllä Suomen kärkikuskit kovia ajamaan - viiden parhaan joukossa EM:ssä kolme suomalaista  :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:

3297
Tulokset / European Championships 2002 Lostallo
« : 04.08.02 - klo: 11.49 »
Alkuerien jälkeen näyttää kyllä loistavalta suomalaisten kannalta:

  1.         Levanen Juho         SF     13 00:05:10:59  V6  D   25
  2.         Groskamp Jilles      NL     13 00:05:11:01  V6  D   23
  3.         Drescher Craig       GB     13 00:05:11:54  V6  D   21
  4.         Ahoniemi Simo        SF     13 00:05:12:55  V6  D   19
  5.         Spashett David       GB     13 00:05:12:87  V6  D   17
  6.         Ahoniemi Sakke       SF     13 00:05:13:09  V6  D   16
  7.         Honigl Hubert        A      13 00:05:13:30  V6  D   15
  8.         Kaerup Jonas         DK     13 00:05:13:77  V6  D   14
  9.         Leino Teemu          SF     13 00:05:14:93  V2  D   13
 10.         Fost Markus          D      13 00:05:15:02  V6  D   12

B-finaalin paalulta lähtee Steenari ja Kauppinen ruudusta kahdeksan. Muut suomalaiset ovat alkuerien jälkeen sijoilla 39 (Rinne), 50 (Myöhänen), 75 (Leppänen) ja 84 (Hokkanen).

3298
Tulokset / Tulokset
« : 26.07.02 - klo: 09.32 »
TS-10 SUOMEN MESTARUUS 20.7.2002

sij. nimi, seura 1. 2. 3. YHT;
1 Rinne Timo, TamUA 4 2 1 7
2 Mäkinen Reima, TUA 2 4 4 10
3 Lehtimäki Ari, RauUA 1 1 10 12
4 Yli Vesa, OUA 7 3 2 12
5 Nyman Harri, LMM 5 5 3 13
6 Tammela Simo, OUA 8 6 6 20
7 Torikka Tommi, RauUA 6 7 7 20
8 Lehto Kalle, KyPak 3 9 10 22
9 Mäkinen Turo, TUA 9 8 5 22
10 Lipsanen Pekka, PiekUA 10 10 10 30

11 Eskelinen Matti, JyvSrk 1 1 2
12 Ström Petri, LMM 4 2 6
13 Luopajärvi Jussi, VUA 2 5 7
14 Tenhunen Henri, LMM 5 3 8
15 Bloigu Risto, OUA 6 4 10
16 Termonen Jouko, HySrk 3 10 13
17 Leppänen Aki, VAU 7 10 17
18 Rinne Markku, SeiSrk 10 10 20
19 Tiirikainen Pasi, IisUA 10 10 20
20 Kervola Harri, LMM 10 10 20

21 Mielonen Joni, LMM 1 1
22 Auranen Tuure, LMM 2 2

kisan keskeyttäneet:
23 Hokkanen Henrik, VAU 0
24 Koivula Pekka, TamUA 0
25 Södergård Kenneth, VUA 0
26 Kalves Tom, TamUA 0
27 Mänty Mika, OUA 0
28 Södergård Björn, VUA 0
29 Koskivuo Juho, VAU 0
30 Andersson Christer, MäntSrk 0
31 Kyykkä Ari-Pekka, SeiSrk 0
32 Siltanen Jarno, JyvSrk 0


TJ-10 NUORTENMESTARUUS 21.7.2002

sij. nimi, seura 1. 2. 3. YHT;
1 Tenhunen Henri, LMM 1 1 1 3
2 Andersson Christer, MäntSRK 2 2 4 8
3 Mäkinen Turo, TUA 4 6 2 12
4 Ström Petri, LMM 3 3 6 12
5 Kilpeläinen Tomi, PiekUA 5 5 5 15
6 Mielonen Joni, LMM 9 4 3 16
7 Sillanpää Eetu, PiekUA 8 8 7 23
8 Eskman Henri, TamUA 7 9 8 24
9 Hintsala Mikko, JyvSRK 6 10 10 26
10 Auranen Tuure, LMM 10 7 9 26

11 Koskivuo Juho, VAU 1 2 3
12 Lumperoinen Janne, LMM 6 1 7
13 Vehniäinen Panu, ÄkiUA 5 3 8
14 Järvimäki Joni, KyPak 4 4 8
15 Minkkinen Joni, LMM 2 9 11
16 Kutvonen Viljami, VAU 3 8 11
17 Kumpulainen Jani, IisUA 8 5 13
18 Himanen Tommi, MikUA 7 6 13
19 Puupponen Joonas, LMM 9 7 16

3299
Tulokset / Sääntö muutoksista
« : 25.07.02 - klo: 20.31 »
Tämä on ehdottomasti oikea tapa tehdä galluppeja - hienoa Tumppi! Viime vuoden touringin SM-kisoissa Vaasassa Sakke Ahoniemi järjesti kyselyn ja sen perusteella tehtiin sääntöjä mm. viime talven FinTrack-sarjaan (mm. kisat alkoivat "vasta" klo 08.00 entisen 07.00 sijasta, harjoitukset olivat ohjattuja, rengassääntö jne.).

Muistakaa kuitenkin, että tämä ei ole mikään virallinen AKK:n foorumi, joten täällä käytävät keskustelut eivät vaikuta sääntömuutoksissa yms. AKK:n asioissa. Tämä on kuitenkin oikea paikka esim. gallupeille, jotka lähetään sähköpostilla omalla nimellä gallupin järjestäjälle.

ps. Paluu 2 parasta finaalia 3 finaalista lasketaan -järjestelmään tulisi ottaa takaisin. Yksi tekninen vika pilaa nyt finaalit täysin vaikka ajo olisi muuten täydellistä. Lisäksi kaikki kisajärjestelyissä olleet tietävät kuinka vaikeaa ja hidasta finaalien tulosten järjestäminen on, kun pitää katsoa tasatilanteissa finaalien aikoja tuloslistoista! Vanha AMB-järjestelmä kun ei ymmärrä tuollaisen laskutavan päälle...  :(

3300
Tulokset / FinTrack kesäsarja 2002 lopputulokset
« : 20.07.02 - klo: 20.08 »
TS-10

1   Juho Levänen   RiiUA   1   100   3   90   1   100         2   95   385
2   Jouko Termonen   HySRK   4   86   2   95   2   95   2   95   5   0   371
3   Teppo Kauppinen   VAU         1   100   7   74   1   100   7   74   348
4   Henrik Hokkanen   VAU   8   0   6   78   6   78   3   90   6   78   324
5   Timo Rinne   TamUA   5   82         4   86   6   78   9   67   313
6   Tommi Torikka   RauUA         4   86   3   90   8   70   10   64   310
7   Kalle Lehto   KyPak   3   90   5   82         7   74   12   58   304
8   Matti Eskelinen   JyvSRK   6   78   10   64   9   67   18   44         253
9   Pauli Helin   TamUA   7   74   7   74   13   55   16   48         251
10   Tomi Myöhänen   HMR   2   95         5   82         8   70   247
11   Vesa Yli   OUA         11   61   8   70   14   52   17   46   229
12   Pekka Koivula   TamUA   11   61         12   58   5   82         201
13   Jarno Siltanen   JyvSRK   10   64   18   44   16   48         19   42   198
14   Olli Löflund   JärSRK   9   67   8   70               18   44   181
15   Simo Ahoniemi   HyUA                     4   86   4   86   172
16   Ari Lehtimäki   RauUA               10   64   15   50   13   55   169
17   Björn Södergård   VUA         13   55   19   42   19   42         139
18   Antti Ollinmäki   JärvSRK         9   67               11   61   128
19   Pekka Lipsanen   PiekUA               21   38   21   38   15   50   126
20   Mikko Pyhältö   TUA         12   58   11   61               119
21   Aki Leppänen   VAU                     10   64   16   48   112
22   Veini Mäkinen   VAU   13   55                     14   52   107
23   Reima Mäkinen   TUA               17   46   11   61         107
24   Teemu Leino   HMR                           1   100   100
25   Tuure Auranen   LMM   17   46         15   50               96
26   Pekka Reittilä   VAU   14   52                     20   40   92
27   Sakke Ahoniemi   HyUA                           3   90   90
28   Eero Laine   JärvSRK   15   50                     22   36   86
29   Turo Mäkinen   TUA               14   52   23   34         86
30   Kennet Södergård   VUA                     9   67         67
31   Jussi Luopajärvi   VUA                     12   58         58
32   Harri Nyman   LMM   12   58                           58
33   Mika Mänty   OUA                     13   55         55
34   Timo Levänen   RiiUA         14   52                     52
35   Markku Rinne   SeiSRK                     17   46         46
36   Timo Tanhuanpää   RauUA               18   44               44
37   Ari-Pekka Kyykkä   SeiSRK                     20   40         40
38   Tero Kupari   LohUA               20   40               40
39   Jyri Similä   HySRK                           21   38   38
40   Simo Tammela   OUA                     22   36         36
41   Viljami Kutvonen   VAU                           23   34   34
42   Janne Westerlund   VAU                     24   32         32
43   Niko Putkonen   TamUA                     25   30         30


TJ-10

1   Christer Andersson   MäntSRK   1   100   1   100         1   100   1   100   400
2   Ari Salminen   RiiUA   4   86   6   0   1   100   3   90   3   90   366
3   Ismo Vuorinen   KyPAK   2   95   5   82   2   95         4   86   358
4   Marko Salminen   RiiUA   5   82   3   90   5   82   4   86   6   0   340
5   Tomi Kilpeläinen   PiekUA   3   90         6   78   5   82   5   82   332
6   Mikko Huttunen   MäntSRK   7   74   2   95   4   86         7   74   329
7   Petri Stöm   LMM   9   67   4   86         2   95   8   70   318
8   Eetu Sillanpää   PiekUA   11   61         3   90   7   74   10   64   289
9   Juho Koskivuo   VAU   8   70   7   74   7   74         11   61   279
10   Joni Mielonen   LMM   10   64   9   67   8   70   6   78   15   0   279
11   Henri Eskman   TamUA   14   0   11   61   10   64   8   70   9   67   262
12   Jussi Torkkola   VAU   12   58   12   58   9   67   10   64   14   0   247
13   Henri Tenhunen   LMM   6   78   8   70               2   95   243
14   Tomi Laaksonen   VAU   17   46         11   61         12   58   165
15   Viljami Kutvonen   VAU   13   55   10   64                     119
16   Jyrki Lehto   ATAK/UA         14   52   12   58               110
17   Joni Järvimäki   KyPAK   15   50                     13   55   105
18   Juha-Petteri Kukkula   SeiSRK                     9   67         67
19   Matias Saunamäki                        11   61         61
20   Henri Perkiö   OUA                     12   58         58
21   Rami Kokko                        13   55         55
22   Antti Erjala   TUA               13   55               55
23   Visa Helmijoki   TamUA         13   55                     55


TP-10

1   Tony Raikas   KyPAK   1   100   1   100         2   0   1   100   300
2   Teemu Saarinen   HyUA   2   95               1   100   3   90   285
3   Tomi Saarinen   LohUA   4   0   2   95         3   90   4   86   271
4   Janne Westerlund   VAU   6   78   4   86               5   82   246
5   Tero Kupari   LohUA   9   67               6   78   7   74   219
6   Aarre Sillanpää   TamUA                     5   82   6   78   160
7   Jarno Siltanen   JysSRK         3   90               9   67   157
8   Ari Salminen   RiiUA                     4   86   12   58   144
9   Timo Rinne   TamUA                           2   95   95
10   Daniel Kalves   TamUA   3   90                           90
11   Niko Räsänen   VAU         5   82                     82
12   Pekka Koivula   TamUA   5   82                           82
13   Jomi Pulli   KyPAK   7   74                           74
14   Timo Levänen   RiiUA                           8   70   70
15   Timo Jalas   VAU   8   70                           70
16   Mika Similä   HySRK                           10   64   64
17   Tuomas Riikonen   LMM                           11   61   61


Syndicate

1   Viljami Kutvonen   VAU   4   86   4   86               1   100   272
2   Peter Winqvist   VAU   8   70   6   78               3   90   238
3   Aarne Kutvonen   VAU   7   0   7   74         7   74   4   86   234
4   Mikko Huttunen   MäntSRK   2   95                     2   95   190
5   Kimmo Hirvonen   VAU   10   64   8   70                     134
6   Crister Andersson   MäntSRK                     1   100         100
7   Matti Eskelinen   JysSRK         1   100                     100
8   Kalle Lehto   KyPak   1   100                           100
9   Markku Rinne   SeiSRK                     2   95         95
10   Pauli Helin   TamUa         2   95                     95
11   Simo Tammela   OUA                     3   90         90
12   Henri Tenhunen   LMM         3   90                     90
13   Ismo Vuorinen   KyPak   3   90                           90
14   Kenneth Södergård   VAU                     4   86         86
15   Björn Södergård   VAU                     5   82         82
16   Juho Koskivuo   VAU   5   82                           82
17   Mika Mänty   OUA                     6   78         78
18   Jyri Konoila   VAU   6   78                           78
19   Rami Kokko                        8   70         70
20   Vesa Koskivuo   VAU   9   67                           67

Sivuja: 1 ... 107 108 109 [110] 111