Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - peitsamo

Sivuja: 1 ... 114 115 116 [117] 118 119
3481
Lisätäänpäs pippuria soppaan..

Sanottakoon nyt vielä sekin, että isolle osalle ko. laitteiden omistajista ei ole sillä kierrosajalla mitään merkitystä. Sen sijaan sillä, että tietää omistavansa/ajavansa hyvillä vehkeillä on.. Kaikki, kun ei tätä harrastusta harjoittaessaan pidä päämääränä absoluuttisen kierrosajan parantamista. Monille, kuten toistaiseksi myös minulle, tämä harrastus on rentoutumiskeino, laitteiden rassaamista, teknisen tiedon omaksumista, keskustelua nettifoorumissa ja kenties jonakin päivänä kilpaa ajamista. Hyvien laitteiden hankinta ei lähde pelkästään siitä näkökulmasta, että tavoitteena on Lavangon kierrosennätys.

3482
Ei kait tässä ole kyse rutinasta, vaan erilaisten näkökantojen esittämisestä. Mielestäni se on erittäin tervetullutta ja tarpeellista. Tämä sillä tarkennuksella, että "rutisijat" esittävät myös perustelut rutinoilleen.

Tästä mielipiteiden sekamelskasta pitäisi löytyä sitten se "totuus", jonka mukaan edetään. Kaikilla asiaan osallistuvilla (ja muillakin) on oikeus mielipiteeseen, kuten myös velvollisuus myöntyä kompromisseihin, muuten mitään järkevää ei saada aikaiseksi.

3483
En ole tulossa ajamaan mutta matkana 70m kuulostaa melko pitkältä. 30-50m on ehkä realistisempi ja skaalan mukaisempi.

Voi olla. Toinen tapa pohtia asiaa on autojen nopeuksien suhde. Elikkäs jos oikeet dragsterit vetää varttimailin loppunopeudella 400+. Voisi loppunopeus 80-100 km/h tuoda "oikeaksi" matkaksi tuon 70 metriä, tämä siis perustelunani.

Tosin on mahdotonta sanoa mitään tosiseikkoihin perustuvaa, kun koskaan en ole kokeillut. Asia varmaan alkaa selvitä, kun saa autot pakettiin ja pääsee kokeilemaan jonkin sortin baanaa.

3484
Nii-in, krossikärpänen puri radalla lokakuussa kun kävit kattoo :D Vaikka toisaalla forumissa puhutaan että ei kukaan aja enää syyskuun jälkeen hehe ....

Niinpä niin... Nyt on niin kova polte, että kyllä polvenkorkuinen hanki sulaa, jos vaan radalle pääsee, eli meen kyllä koittamaan jos vähänkin sää antaa armoa.

3485
Hyvä idea muuttaa aihe, päästään kommentoimaan.

Itse aloittelin harrastusta puolisentoista vuotta sitten. Tähän päivään mennessä kerkesin hankkia kolme erilaista RTR-pakettia (RTR-ohjaimilla ja servoilla tottakait).

Nyt krossikärpäsen puremana päätin hankkia kunnon laitteet ja pöydälle ilmestyi Hyper 8,5 Pro, Futaban 9351- servoilla ja Futaban FASST radiolla. Ajatus oli nimenomaan se, että parempi ostaa kerralla kunnon vehkeet, kun ostaa ensi huonot ja sitten hyvät = pirun kalliit.

Lopputulos on kyllä se, että auto-radio-servo yhdistelmä toimii sen verran vikkelästi, että auto ei meinaa pysyä lapasessa, olen jopa pohtinut radion "hidastamista", jotta kontrolli säilyy ensi alkuun. Tämä on tietysti seurausta siitä, että ajotaidot ei ole vielä kummoiset ja toisaalta kaikki edeltävä kokemus on RTR-"rekkuloista".

Oma tulkintani aiheesta on, niinkuin useaan otteeseen aiemmin todettu, että ajotaitoa, kontrollia ja yleistä osaamista (tuntumaa) pitää olla todella paljon, ennenkuin noilla viimeisillä "hifistyksillä" alkaa olla merkitystä. Tällä en todellakaan pyri sanomaan, että ne on merkityksettömiä, päinvastoin. Aikajanalla tulee monta asiaa kuitenkin ´vastaan ennen sitä.

3486
HPI / Vs: Hpi Savage 4.0
« : 31.10.07 - klo: 22.59 »
Ei pakollisia, mutta käytännössä hyväksi havaittuja:

- Osta uusi ohjausservo ja vaihda vanha ohjausservo kaasuservoksi ja jätä kaasuservo varalle.
- Vaihda teräksinen spurri + "racing"-mallin kytkinkello. Vaihtoehtoisesti osta muutama muovispurri varalle, etenkin jos ajelet hiekalla.
- Polttoaineensuodatin on halpa "henkivakuutus" moottorille
- Tarkista ruuvien kiristykset, lisää ruuvilukitetta ja kiristä, etenkin moottorin kiinnitysruuvit.

Ilman näitäkin pärjää, mutta elämä helpottuu.

3487
HPI / Vs: Hpi Savage 4.0
« : 31.10.07 - klo: 20.05 »
Viisas päätös sekin. Toivottavasti saat vermeesi pelaamaan.

3488
HPI / Vs: Hpi Savage 4.0
« : 31.10.07 - klo: 19.51 »
Tuo on ikävää.

Mulla olisi sulle kone myytävänä. Eli uuden Savage X RTR:n orkkis kone, HPI F4,6. Ajettu noin kaksi gallonaa ja TAKAAN, että voit palauttaa ja saat rahasi takaisin, jos tuntuu ettei toimi. Voin säätää koneen jotakuinkin valmiiksi kohdilleen. Katsele lisätietoja:

http://www.hpieurope.com/kit-info.php?lang=en&partNo=868

Laita YV, jos kiinnostaa.

3489
Ajettavasta matkasta olisi hyvä päästä yhteisymmärrykseen mahdollisimman pian. Se vaikuttaa kuitenkin aika oleellisesti mm. sopivien välitysten valintaan.

Itse olen myös sitä mieltä, että 100 m on liian pitkä, ehdotan 70 metriä?

3490
Autoja on ollut luultavasti yli 500kpl josta viellä on jäljellä noin 150kpl.
Jerzi

Oletko Jerzi todella hommanut autoja reilun kahdenkymmenen vuoden ajan kahden auton kuukausivauhdilla? Tuossa vauhdissa ainakin multa loppuisi äkkiä menovesi kukkarosta :cry:

3491
Bensa-autot / Vs: Bensa-autot
« : 31.10.07 - klo: 18.06 »
Kun puhutaan massan vaikutuksesta (vauhtipyörän keventäminen) liikkelle lähtemisen helppouteen tai vaikeuteen, taitaapi olla kyse kahdesta eri asiasta:

- moottorin vääntömomentista tai "voimasta"
- massan hitausmomentista

Molemmat vaikuttavat tuohon paikaltaan lähtemiseen "periaatteessa" samalla tavalla, vaikka kyse on eri asioista. Toki on niin, että mitä suurempi hitausmomentti kappaleella on, sitä suurempi voima tarvitaan halutun kulmanopeuden saavuttamiseen. Silti kaksi eri asiaa.

Toinen huomionarvoinen seikka on se, että moottorin teho (kW/bhp) on suoraan verrannollinen suure vääntömomentin suhteen, aivan kuten Catiska aiemmassa viestissään ilmoitti. Erona on periaatteessa se, että teho on aikaan sidottu suure. Eikös se hevosvoiman määritelmä mennyt niin, että se on teho, joka tarvitaan 75kg massan nostamiseksi 1 metrin korkeuteen 1 sekunnissa. Joskin tiedämme, että hevosvoimahan ei ole SI-järjestelmän suure.

3492
Vapaa keskustelu / Vs: starter box
« : 31.10.07 - klo: 16.54 »
Mutta toimiva laite on kuitenkin aikaansaatu. Tämä osoittaa kekseliäisyyttä ja oma-aloitteisuutta. Se on mielestäni on kunnioitettava piirre, jota monen muunkin olisi hyvä harjoitella. Edullisiakin vaihtoehtoja on olemassa, kun vaivautuu katselemaan ympärilleen.

3493
Yleinen keskustelu / Vs: Polttis vs Sähkö
« : 31.10.07 - klo: 14.22 »
Polttiksessa hyvää:
- nitron ja pakokaasun käry
- moottorin pauhu
- sontaa joka paikassa, tekemisen meininki.

Sähkiksessä hyvää:
- ei nitron tai pakokaasun käryjä
- ei moottorin pauhua (ainakaan siinä määrin)
- ei niin paljon sontaa joka paikassa, tekemisen meininki

Eli, ihan käyttötarkoituksesta ja omasta mieltymyksestä riippuen, molemmissa varmaan yhtä paljon hyviä ja huonoja puolia. itse siirryin sähköhärveleistä polttiksiin, enkä ole katunut, joku muu varmaan katuu..

3494
Hyvä, näyttääpi peitsamokin tulevan monsterilla leikkiin mukaan, en ole ainut  :wink:

Just tipahti lappu Vantaan tullipostista, amerikan maalta tulossa mm. uusi vauhtipyörä mekaaniselle ahtimelle ja vapaavirtaussuodattimet .32 "isolohkolle". Täytyy tässä talven ja kevään mittaan laittaa autoa pakettiin ja katsoa mihin sillä pääsee, ettei vaan jää vakionikkojen jalkoihin..

3495
Laita ajettava matka, jolle aika joka tulee alittaa (todistettavasti). Sittenhän ollaan oikeiden kisaajien kanssa pelissä mukana ajelipa ne nikoilla tai dragstereilla.

Kyllähän asiaa kannattaa pohtia nimenomaan katsojien näkökulmasta, onhan kyseessä ymmärtääkseni näytösajo?

3496
Pelottavaa... Vajaat pari vuotta harrastusta takana ja tallissa puolenkymmentä koslaa, onneksi osa on jo kaupattu uusille omistajille.

3497
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 30.10.07 - klo: 18.24 »
Tekun aikainen viisas sähkötekniikan opettaja johdatti suureen sähkötekniseen tietämykseen PUIMURI-kaavalla:

P=UI (M) U=RI

Kaavat on varmasti useimmille tuttuja, niillä pärjää kohtuullisen pitkälle näissäkin laskelmissa.

Ämmä on kirjoitettu sulkeisiin, koska siitä sähkömies tajua hevonp.....ä.

3498
Vapaa keskustelu / Vs: Pienet kysymykset ja neuvot.
« : 30.10.07 - klo: 14.02 »
Niin, taitaa iso osa noista vakiomallisista hehkulatureista olla ns. hidasta mallia eli tyyppiä overnight charger. Latausvirta on suhteellisen pieni, jossain 150mA kieppeillä, eli saat huoletta painaa menemään pienikapasitteettistäkin akkua aika lailla. Jos ylilataus huolettaa, voit tietysti laskeskella tavittavan latausajan suurinpiirtein kaavalla akkukapasiteetti/latausvirta. 1500mAh akkua voi siis teoreettisesti ladata tuolla 150mA laturilla 10h ennenkuin se on täynnä. Tuskin se tuolla latausvirralla ihan helpolla pamahtaa vaikka olisi seinässä hieman pidempäänkin.

3499
Vapaa keskustelu / Vs: starter box
« : 29.10.07 - klo: 21.51 »
Hommaa kunnon akut boksiin, silloin niissä ei ole mitään "jaksamista" + voit ajella missä lystää, etkä ole riippuvainen seinästä.

Minun tuntemus ei yllä "verkkovirtabokseihin".

3500
Vapaa keskustelu / Vs: starter box
« : 29.10.07 - klo: 21.36 »
Miksi akkutoiminen ei kelpaa? Sehän on käytännössä johdoton.

3501
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lavangon rata
« : 28.10.07 - klo: 09.37 »
peitsamo sisäänajaa hoppaa omalla terassilla tämän päivän, voisin käydä kuikuilemassa radalla jossain vaiheessa.

3502
Yleinen keskustelu / Vs: RC Monster Jam
« : 27.10.07 - klo: 23.26 »
Tuon kun vetää jouluna kattoon, niin taatusti mummeli asentaa kyntteleitä himmeliin... Sori OT.

3503
Yleinen keskustelu / Vs: Laadukkaat RC-videot
« : 27.10.07 - klo: 22.53 »
Mielenkiintoista.. herää väistämättä kysymys, että mitä sitten tapahtui?

3504
Polttisautot / Vs: käytetyt polttis autot
« : 27.10.07 - klo: 22.45 »
ostin käytetyn rc polttis monsterin,ei ollu siinä kunnossa missä piti.

Siinä kunnossa missä piti vai siinä kunnossa kuin sinä kuvittelit sen olevan? Käytetty on aina käytetty, siksi ne maksaa puolet uuden hinnasta. Jos ostamistaan tavaroista ei voi tehdä ennalta selvyyttä, on pakko hyväksyä riski, että ostos ei vastaa mielikuvaa.

Älä kuitenkaan huolestu. Valtaosa kaupankävijöistä on valmiita keskustelemaan tällaisista asioista, joten rohkeasti luuri kouraan ja kissa pöydälle. Näissä asioissa on yleensä monta näkökantaa, esitä omasi ja neuvottele, niin yleensä sopu löytyy. Nyrkin puiminen tämän kaltaisella foorumilla ei helpota sinun pettymystäsi. Tuolla toki on varsinainen aihekin olemassa, jonne voi tuntemuksiaa kirjoitella jos kauppakumppanissa epäilee epärehellisiä piirteitä:

http://rc10.fi/index.php?topic=22652.0

3505
Yleinen keskustelu / Vs: Kuvia omista Rc-autoista
« : 27.10.07 - klo: 21.54 »
Hopotin kasassa, huomenna sisäänajo.

BTW: tuo edellinen on oikeesti hieno!

3506
FYI

Etolassa huomasin Scalectrix-merkkisen tutkan, jolla voi mitata nopeuksia aina 100 mph saakka, hinta 79,90 euroa. Tarkoitettu nimenomaan pienoisautojen nopeuden mittaamiseen. Toimivuudesta, kestävyydestä ja mittauksen luotettavuudesta ei tietoa.

3507
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lavangon rata
« : 26.10.07 - klo: 20.40 »
Onko sunnuntaista vielä tietoa? Huomenna tarkoitus laittaa uusi hoppa kasaan ja aloitella sisäänajoja, jos kaikki ok, sunnuntaina vois tulla kokeilemaan radalla ajoa. Olis kiva jos olis hieman neuvojia paikalla, kun ensimmäistä kertaa radalle olis tarkoitus ajohommiin tulla?

3508
Bensa-autot / Vs: Bensa-autot
« : 26.10.07 - klo: 15.10 »
Juubis on nyt kunnostautunut lainaamisessa usemmankin topicin alla, olisi varmaan kaikkien kannalta suosiollista, että lukisit (ja yrittäisit ymmärtää ja toteuttaa) asiasta kirjoitettua ohjetta:

http://rc10.fi/index.php?action=help;page=post#quote

Lisäksi kannattaa käyttää Esikatselu-toiminnetta ja varmistua viestin sisällöstä.

Kyllä lainata saa ja se on hyvä keino, mutta järki ja kohtuus mukaan.

kaikella positiivisuudella.

3509
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 26.10.07 - klo: 09.41 »
Tavoistani poiketen jatkan yhdellä kommentilla tätä OT:tä.

Pelkästään ei ole kyse siitä, että samoja kuvia tympii katsella, vaan hommassa on ainakin kaksi käytännön seikkaa:

1) "oikeiden" viestien sisältö hämärtyy ja niiden löytäminen hankaloituu
2) Kun on hitaamman yhteyden päässä, kuvien lataaminen kestää tolkuttomasti.

Joten, pliis ystävät hyvät, vältettäköön tätä.

3510
Valitettavasti nelarit lähti myyntiin, tarjotkaa jos on kiinnostusta:

http://rc10.fi/index.php?topic=24234.0

Sivuja: 1 ... 114 115 116 [117] 118 119