Avataan tuota postaustani hiukan.
Eli SM-arvoa ei trukilla ole, koska se ei virallisen tahon määritelmiä täytä (lähinnä kaiten veren vähyys). Näin olen käymistäni (epävirallisista) keskusteluista ymmärtänyt, mutta myös olen käsittänyt että mikäli tietyt kriteerit täyttyy, on ko. status myös mahdollinen. Onko se jatkossa tarpeen, se jää nähtäväksi. Mielestäni sadaan terve luokka aikaiseksi myös ilman SM-statusta, mutta se vaatii jo erilaisen konseptin. Eli en kommentillani tarkoittanut arvostella ketään lajiryhmän tms. touhussa mukana olevia tai pyrkinyt luomaan kuvaa, että mitään ei luokan eteen tehdä. Toivottavasti tämä selvensi ?
Nykyisellään FO ei mielestäni oikein palvele kaikkia niitä tarkoitusperiä, joita varten se ymmärtääkseni perustettiin. Samaten kiistaton tosiasia on, että trukkeja myydään kohtuullisia määriä, joten ongelmana on vain niiden kuskien saaminen kisapaikalle. Siihen täytyy jatkossa panostaa enemmän ja olen varma että siinä myös onnistutaan, kun asioita lähdetään tietoisesti ja yhteistyöllä viemään eteenpäin.
Tällä hetkellä FO sarjalla ei ehkä ole niin selkeästi tavoiteltavaa "statusarvoa", mistä johtuu että aktiivisemmat kisakuskit ei aja kuin buggya. Analogia on sangen selvä; buggy on SM-luokka jolloin FO sarja tukee kisanomaisen treenin muodossa itse SM karkeloita. Eli win-win situation niinkuin kaljupäinen lätkäpelle toteaisi: saa hyvää treeniä + pääsee vielä pokkaamaan makeita pystejä. Truggy taasen ei ole SM-luokka, eikä kisasarja tarjoa aktiiveille mitään "saavutettavaa", jolloin kisakuski pitää sitä vain ylimääräisenä kuluna/riesana joka rajoittaa muutakin touhuamista. Lisänä tähän aikataululliset ongelmat kisojen kanssa, on sotku selvä. Helpompaa jättää ajamatta, säästyy euroja vaikka kisamakkaran ostamiseen ja mekkaamisen jne. kanssa vähemmän ongelmia. En syytä, ihmisen luontoon kun kuuluu mennä siitä mistä on aita matalin vielä parempi, jos joku vielä nostaisi sen radan reunaputken yli.
Nyt kun ajatellaan harrastuksen ja kilpailemisen aloittamista, on ensiarvoisen tärkeää että meillä on kisasarja johon pääsee helposti sisään ja jossa on myös menestymisen mahdollisuuksia. Aloittelijaa motivoi varmasti enemmän se, että omaa mahdollisuuksia päästä ajamaan A-finaaliin, kuin tahkota siellä x^n finaalissa sen 10min, jonka pääsee ajamaan niiden alkuerien lisäksi. Tämä varmasti omalta osaltaan alentaa myös kynnystä lähteä kisaamaan, kun tietää että siellä on muitakin vastaavanlaisia suhaajia. Miksi esim. pitää olla ainoastaan junnuluokka, jossa ajaa vaan alle 16v ? Miksi ei voisi olla jenkkityyliin sportsman-intermediate-pro tms. ? En ny väitä että em. konseptiin riittää heti alkuun paukkuja saati että se olisi järkevä meille, mutta ideaa varmasti voi jalostaa koska kyllä niitä ekoja autoja ostaa muutkin kuin mopoikäiset. Samaten palettiin mielestäni kuuluu myös se, että ei olla liian orjallisesti seuraamassa / rajaamassa millä ajetaan. Edelleen olen sitä mieltä, että meillä on paljon opittavaa tuolta tallinnan suunnalta tämän suhteen. Harrastamisen ja kisaamisen pitää olla rentoa ja hauskaa. Ei nyt ehkä mennä siihen, että luokitus on 4 pyörää joista 2 kääntyy ja sen tulee tapahtua radio-ohjatusti mutta kuitenkin.
Samaten täytyy nostaa hattua Heinonen Bros:lle tuosta asenteesta tukea aloittelevaa harrastajaa. Tätä asennetta pitäisi olla paljon enemmän ja se vaatisi jonkun selkeän kanavoinnin, jotta se myös tavoittaisi nämä tarvitsevat. Esim. se lavangon krossikoulu oli ilmeisesti aika positiivinen juttu ja tuli tarpeeseen. Mitä lisäksi ?
Tuo viestini oli tarkoituksella hiukan provosoivasti kirjoitettu, jotta se aiheuttaisi keskustelua. Ja sitä sillä saatiin aikaiseksi, joten hyvä niin. Samaten haluan kiittää kaikkia FO-sarjaa eteenpäin vieneitä tahoja ja mainita vielä, että vaikka yo. toikin esiin suurimmaksi osaksi niitä näkemiäni epäkohtia, on tällä pienehköllä porukalla saatu paljon aikaiseksi. Eli ilman tuota paljolti pyyteetöntä työtä ei meillä olisi koko sarjaa mistä kinata.
Osa niistä asioista joita haluan tuoda homman suhteen esiin on sellaisia, joita ei tarvitse täällä julkisella foorumilla käsitellä, varsinkin kun niihin liittyy useampia tahoja. Käydään niitä keskusteluja positiivisessa hengessä PM.n ja sähköpostin välityksellä, kuten jo tapahtuukin, sekä toivon mukaan myös kasvotusten kisapaikoilla. Katsotaan miten homma kehittyy ja josko saataisiin niitä kisaajia ja myös niitä tekijöitä sinne kisapaikoille jos ei muuten, niin ensikaudeksi.
Nyt ei kun loput vielä epäröivät ilmoittautumisia kehiin ja sitten lauantaina (ja sunnuntaina) tampesteri sekaisin.