Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Poinas2

Sivuja: 1 ... 10 11 12 [13] 14
361
Polttisautot / Vs: Polttoaineista?
« : 30.08.08 - klo: 14.52 »
Jokainenhan taaplaa tavallaan, mutta mielestäni kannattaisi valita yksi merkki, jota sitten käyttää koko ajan. Merkillä sinällään ei ole suuresti väliä, kunhan se on joku näistä jo aikaisemmin mainituista ja kisakuskien hyväksi toteamista aineista (Byron, Werks jne.). Tärkeämpää mun mielestä on, että tavaraa saa luotettavasti ja helposti. Kun vaihtaa fuilimerkkiä, joutuu koneen aina säätämään uudestaan. Nyt kun kyseessä on ties mitkälitkut, niin väistämättä tulee mieleen että osa näistä "säätöongelmista" johtuu yksinkertaisesti siitä, että vekotin ei ole alunperinkään missään säädöissä ja siitä syytetään fuilia ja hommataan toista ja sitten ollaan entistä enemmän sekaisin.

362
Polttisautot / Vs: Moottorin säätäminen huippuvireeseen
« : 19.08.08 - klo: 11.30 »
Lähtökohtaisesti kannattaa laittaa neulat ns. tehdassäätöihin JA tarkastaa että tyhjäkäynti on säädetty
suunnilleen oikein. Tämä vaihtelee vähän moottorista riippuen, mutta yleensä luisti jää auki noin 1mm. Jos tyhjäkäynti on keturallaan, sotkee se myös alaneulan säätöä ja ihmettely on valmis. Kun tyhjäkäynti on säädetty ja kone ei meinaa pysyä käynnissä, niin alaneulaa kiristää kunnes se käy tyhjäkäyntiä edes jotenkin. Sitten vaan lämpöiseksi ja kiristämään yläneulaa. Kun kulkee hyvin, mutta silti tulee putkesta savua aletaan olemaan hollilla, sitten kiristämään alaneulaa. Alaneulan säätöön on monta tapaa, esim, ajat muutaman täysikaasukiihdytyksen, jätät tyhjäkäynnille, odotat 15se ja sitten kaasupohjaan. Jos lähtee kun anoppi laiturilta, niin alaneulaa aukipäin, jos sammuu ennen 15s tai sammuu kun laitat kaasun pohjaan niin alaneulaa kiinni. Toinen konsti on ajaa muutama kerta täyskaasulla ja sitten puristaa fuililetku lyttyyn jonkun 3-4cm päässä kaasarista. Auton pitäisi käydä 2 sekunttia, sitten kierrokset nousee pikkuisen ja sitten sammuu -> alaneula on aika kohillaan. Jos käy pidempään ja kierrokset alkaa nousemaan eikä meinaa sammua, niin alaneula liian rikkaalla. Jos taas stumppaa samantein, niin alaneula liian laihalla. Viimeiseksi sitten säädetään tyhjäkäynti, mikäli tarpeen. Itsellä on myös vielä opittavaa, mutta se on jo tarttunut että tuo tyhjäkäynti on yksi asia joka tuppaa sotkemaan asioita. Monesti tulee käännettyä tyhjäkäyntiä isommalle kun syy onkin alaneulan liian rikkaassa asennossa ja kun tyhjäkäynnillä kompensoi liian rikasta alaneulaa tulee yläneulaa käännettyä liikaa kiinni ja soppa on valmis.

Nämä yleisohjeet. Kun kokemusta tulee lisää, niin pystyy skippailemaan nämä proseduurit. Gurut on sitten vielä asia erikseen. Tosin eri koneet toimii vähän erilailla ja siitä johtuen neulojen asennot vaihtelee. Myös pilli, fuili, tulppa ja sää tuo omat variaationsa, mutta kun ajat samalla pillillä ja fuililla sekä saman lämpöarvon tulpalla saa jo paljon variaatioita pois.

363
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 19.08.08 - klo: 10.24 »
Täytyy nyt itsekkin vähän hämmentää tätä sangen sakeaa soppaa  :grin:

Itse ymmärrän tuon IGT-luokan olemassaolon ihan hyvin. Se on merkkiluokka ja sellaisenaan ihan OK. Jos riittää innostusta ja järjestäjiä, niin menköön sellaisenaan. Lähtökohtaisesti suomessa on kuitenkin nirkosesti harrastajia joten mitään ryhmää ei kannattaisi startissa jo sulkea pois. Toisaalta uusia luokkia viritellessä ei aina voi olla varma mikä lopullisesti ottaa tuulta. Mutta summasummarum, miksi änkeä Kyöstien sekaan, ajakaa rinnalla oma kisa ja katsokaa kumpi kantaa pidemmälle.

Itse ottaisin esimerkkiä suuresta maailmasta jossa ajetaan näitä GT/Proto kisoja ihan oikeilla autoilla joissa on seassa useamman eri luokan vehkeitä. Eli kannatan tälläistä IGT + Open-luokka lähestymistapaa, jossa vaan ajetaan noilla vehkeillä samoissa kisoissa. Jos tuntuu, että on nirkosesti osanottajia, niin laitetaan ne samaan lähtöön ja vaikka eriväriset numerotarrat, niin tietää sivullisetkin mitkä on Kyöstiluokan vehkeitä ja mitkä näitä muita. Kyöstiporukka sitten jakaa halutessaan omat palkintonsa ja open-luokka omansa ja jos ei mene pelkäksi halolla hakkaamiseksi niin yhteiskisan voittajalle joku palkinto. Pää-asia on että radalle saadaan autoja ja sitä kautta myös sitä tapahtumaa. Jonossa ajelu kun ei ole hirveän himokasta katseltavaa jos ei ole ohituksia jne.

Nyt jos lähdetään tähän "open" luokkaan, niin nuo Peitsamon säännöt on mun mielestä ihan järkevät. Tosin sillä erotuksella, että jos haluaa ajaa Open-luokkaa kyöstillä, saisi siihenkin vaihtaa sellaisen pannun kun haluaa. Luokan hengen ymmärtäisin kuitenkin olevan sen suuntainen, että näistä vanhoista krosseista saisi väännettyä kalustoa ja välttämättä kaikkein kireimpiä ratakoneita ei olisi "listoilla" ?     

364
Tulokset / Vs: M8 kilpailukalenteri 2008
« : 11.08.08 - klo: 11.07 »
Kysynpähän varmuuden vuoksi, kun on pakassa vielä kortit sekaisin.

Eli:

 -Finnish Open 4/Turku ajetaan 23.-24.8. (vko 34)
 -SM4/Tammisaari 6.-7.9. (vko 36)

Menikö oikein ja onko juryn päätös lopullinen?

EDIT:
juu ei mitään enää

365
Polttisautot / Vs: Väljyyden PARHAAT "TUNNUSMERKIT"
« : 21.07.08 - klo: 20.16 »
Jos oireilu alkoi yhtäkkiä, niin se viittaisi että vikaa on jossain muualla. Väljä kone alkaa oireilemaan pidemällä aikavälillä, säädöt vaeltaa ja tulee sammumisia. Ensimmäisenä kannattaa tarkastaa tankki, paine ja fuililetkut ettei ole vuotoja jne. Tietysti jos filtteri on päässyt irti tai ollut huonosti kiinni, saattaa vehje mennä sohloksi vajaassa tankillisessa. 4-5 gallonaa ei ole vielä sellainen määrä, että koneen pitäisi olla lpussa. Onko padassa puristuksia lämpöisenä ?

366
Tulokset / Vs: Finnish Open Sarjatilanne 2008
« : 14.07.08 - klo: 16.25 »
Mihin lienee jäänyt Truggyn sarjapisteissä Petri Nirkkonen ? Oli 4 finaalissa, mutta ei näy tuolla kokonaispisteissä

367
Polttisautot / Vs: Polttoaineista?
« : 30.06.08 - klo: 17.04 »
Itseasiassa Byronia on sitä lievästi kellertävää (GEN1) ja uutta punertavaa (GEN2). RTR ja 25% välillä ei ole värieroa

368
Tiistaina ei pääse, mutta kerran homma jatkuu koko viikon, niin keskiviikkona sitten  :angel:

369
Tulokset / Vs: KILPAILUKUTSU - M8 SM2 Salo 28.06.2008
« : 28.06.08 - klo: 21.42 »
Jep, Arto Heinonen korjasi tyylikkäästi potin. Ei haitannut vaikka lähti vissiin kierroksen muiden perään, lopussa oli kuitenkin ainoa auto kun liikkui. Mairueella meni myös hienosti, harmi että semissä sitten ilmeisesti vastari teki temput vaikka nopeus kyllä piisasi. No mitä tästä taas opimme; että voi voittaa pitää ensin päästä maaliin ja tästä oiva esimerkki finaalissa :grin:

370
Se on tilin verifiointiin käytettävä koodi. Eli ne velottaa sulta sen 1.5USD tms. ja sulla lukee kortilla sitten veloituksen kohdalla se 4-numeroinen koodi. Otat sen talteen ja meet takaisin sinne sivuille ja valkkaat sieltä taskeista sen verifioinnin ja syötät koodin siihen. Makselemaan pääset mun mielestä ilman tota verifiointiakin


371
Polttisautot / Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« : 13.06.08 - klo: 21.40 »
Pysyykö se kuitenkin käynnissä eikä tukehdu vaikka annat pidempään käydä ?

372
Syökö toi miten eturenkaita ? Vaikuttais että puskee aika lailla. Kivan näköistä menoa, pitää vältellä ettei itekkin sorru tuonne sileen karkeloihin  :cheesy:

373
Tulokset / Vs: 23-25.5 M8 PM KISAT, OSLO, NORJA
« : 25.05.08 - klo: 21.44 »
Loppu sitten vähän heikommin:

http://www.neobuggy.net/modules/news/article.php?storyid=3896

Näyttää toi Palsson olevan aika hyvässä vireessä tänä vuonna.

374
Tulokset / Vs: Paikalliskerhokisojen järjestäminen
« : 12.05.08 - klo: 14.40 »
No jos vertaa mitä polttiscrossissa oli osallistujia muutama vuosi sitten vs. nyt niin voisi olettaa myös kiinnostusta kerhokisoihin olevan. Harrastajamäärä kun useimmissa lajeissa korreloi kisaajien määrän kanssa. Täytyisi varmasti miettiä miten
saisi infoa paremmin harrastajille, että moisia tapahtumia järjestetään ja että kaikki tiukkapipoiset sääntöpilkkunyhrärit on ko. karkeloiden ajaksi sidottu jonnekkin maakuoppaan.  :grin:

En usko että kaikki harrastajat esim. lukee tätä foorumia vaikka käyttäjiä paljon onkin. Onko esim. alan liikkeitä masinoitu mukaan infoamaan mahdollisista tapahtumista, tai edes keskusteltu asiasta ? (esim. liikkeeseen esille joku tabletti jossa mainittu mahdolliset aikataulut jne.) Paikallislehdet on ainakin aikaisempien harrastusteni kohdalla olleet innokkaita tekemään juttua, joten joku toimittaja paikalle moiseen kerhoiltamaan ja painotus että jutussa mainitaan kaikkien olevan tervetulleita kokeilemaan jne. Tietysti ennen moista mainoskampanjaa olisi hyvä saada sovittua pelisäännöt. Aktiiveille 1 ajoillan uhraaminen esim. kerran kuussa toimitsijoiksi/neuvomaan ei luulisi olevan ylivoimaista. Voihan siihen tietysti pistää porkkanaksi aikaansa uhranneille jotain kauden lopetuskarkeloa tms. siveellistä toimintaa limunadipullojen ääressä (kuten alan henkeen kuuluu) 

375
Tulokset / Vs: FINNISH OPEN
« : 09.05.08 - klo: 10.25 »
Mikäli haaveena on ajaa kilpaa, silloin tarjotaan autoa joka sopii kilpaluokkaan.
Mikäli halutaan pihasuddaus / kesämökkirassia niin sillon voidaan tarjota hänen ajotarpeisiinsa oikeanlaista tuotetta.


No luonnollisesti "kunnolinen" kauppias aina kartoittaa asiakkaan tarpeet sun muuta mukavaa. Lähinnä hain tilannetta, jossa asiakas on päättänyt hankkia monsun "kuin kaikilla muillakin on" eikä ole alunperin ajatellut kilpailemista. Nyt kun nämä automaagisesti suljetaan ulkopuolelle ei kaveri pääse edes kokeilemaan josko innostuisi. Mutta kuten jo totesin, niin tämä kysymys on varmasti validimpi tuolla kerhokisatopicissa. Mennään Finnish Openissa kuten on suunniteltu ja keskitytään tekemään siitä mahdollisimman hyvä sarja.

376
Tulokset / Vs: Paikalliskerhokisojen järjestäminen
« : 08.05.08 - klo: 11.27 »
Ongelmanahan on, että kisajärjestäjä = aktiivi kisaaja. Toisaalta taas jos aktiivisesti ajaa SM/FinnishOpenia niin pitääkö niitä kerhokisojakin välttämättä koluta ? Voisi toimia sensijaan apuna järjestelyissä ja sitä kautta vähentää kuormaa niiltä muilta aktiiveilta.

Seurojen tulisi myös toimia oman jaoston eduksi ja hankkia / kouluttaa porukkaa mukaan toimintaan. Omissa harrastuksissa on nähnyt että homman voi hoitaa hyvin ja homman voi hoitaa täysin persiilleen. Esim. eri jaoksien välinen yhteistyö voi mahdollistaa tämän toimitsijaporukan saamisen paikalle myös kerhokapinoihin. Tämä taas on kaksisuuntainen polku joka vaatii selkeästi myös seuralta jotain motivointitoimintaa. Eli touhu pitää kokea mielekkääksi siinä mielessä, että vaikka talkoilla tehdään siitä saisi myös  itselleen muutakin kuin hyvää mieltä ja vittuilua kun ei kaikkiin talkoisiin kerennyt.

Joka tapauksessa erilaisten kerhokisojen järjestäminen on mielestäni tärkeää uusien harrastajien hankkimiseksi ja "koulimiseksi" siihen mystiseen rataetikettiin. Samaten ko. kisoissa pitäisi olla tarpeeksi yksinkertainen formaatti ja se puristava pipo pitäisi nakata myös järjestäjiltä heti alkuunsa näreeseen. Esim. monsuja mun mielestä ei tarvitse raakata pois vaan truggyjen kanssa samaan erään. Tärkeintä on että pääsee ajamaan ja voi pitää hauskaa.

377

Vai olisko tuo toisin päin...

Hyvinkin pitkälti

378
Tulokset / Vs: FINNISH OPEN
« : 08.05.08 - klo: 11.07 »
uudet harrastajat jotka haluavat ajaa kisaa, voivat ostaa kilpa auton, joita saa myös RTR versioina, m.m www.hobao.fi tai www.rc-garage.fi.

Tämä on truggy luokka, ei buggyssa kaan saa ajaa muilla kuin bugeilla

Niin ja monesta muustakin pajasta.

Lähinnä ajoin takaa sitä, että sitä aloittelijaa varmasti ahdistaa jos on ensin investoinut 600€ siihen uuteen revoon ja sitten pitäisi laittaa taas melkein saman verran truggyyn. Eli summasummarum. viesti on jos haluat kisailla hanki sopiva auto. Kauppias kyllä kiittää, ei siinä mitään mutta näille "virheen" tehneille olisi kiva myös saada mahdollisuus halutessaan ajaa

Mutta säännöt on sääntöjä ja niillä mennään. Toisaalta mistä sitä edes tietää tulisko sinne niitä monsukuskeja, eihän niitä viimekesänäkään vissiin montaa näkynyt. Siirretään tämä spekulointi tuonne toiseen ketjuun

379
nyt tehkää se rata yhtä hienoks

Ei kun me käydään ensin vakoilemassa Lavangossa miten se "pitäisi" tehdä ja sitten vasta tehdään se paras rata  :evil:

380
Tulokset / Vs: FINNISH OPEN
« : 08.05.08 - klo: 00.14 »
ei nyt liiotella. Noi pykälät vaan poistaa sen mahdollisuuden että joku tulee revosavagehelvetillä kisaamaan :police:

Mitäs pahaa siinä on ? Revoa ja Savagea kun on suomen maassa miljuunia vs. näitä "oikeita" truggyjä ja tän sarjan ideahan oli saada lisää harrastajia mukaan. Uhkaahan niistä ei ole, ne kun on niin surkeita ettei niillä kuitenkaan pärjää näitä kisapelejä vastaan. Mun mielestä paras formaatti on viron poikien avoin luokka. Niin kauan kuin se kulkee 4 pyörällä ja on radio-ohjattava laitos, niin mukaan vaan. Mutta en ala vänkäämään, teillä kun on kuitenkin hyvät perustelut :afro:  :grin:   

381
Täytyy nyt itsekkin sotkeutua tähän keskusteluun. Minun mielestä tässä on ideana nimenomaan vakioautolle tarkoitettu luokka pitkälti samaan tapaan kuin Minit. Sillä saadaan homman perusidea eli ajaminen esiin ja unohdetaan kaikenmaailman hipohimmelit, vältetään kustanusten nousu ja selkeillä säännöillä rajaten poistetaan kaikenmaailman huutelu/vikinä/valitus. Nyt kun siihen sitten on valittu Kyosho niin sitten niin on tehty ja HN sun muut jää ulkopuolelle, oli ne sitten parempia tai huonompia. Sinällään em. on mun mielestä täysin OK juttu samaten kuin päätös pysyä ainakin näin alkuun myös vakio moottorissa joka selkeyttää hommaa ja helpottaa mukaantuloa. Tärkeämpää on jakaa selkeää infoa missä ajetaan samaten kuin tuoda esiin tiettyjä huolto tms. toimenpiteitä joilla varmistetaan että vehkeillä todella päästään ajamaan. Nyt jos ajatellaan että Jenkit (jossa keskiveretotallaja ei ole sieltä välkyimmästä päästä) ajelee ko. sarjaa menestyksellä, niin ei ne nyt voi heti ekassa mutkassa porsia kuten täällä koitetaan maalailla ja ihan yhtälailla tiettyjä juttuja joutuu tekemään niihin kalliimpiikin vehkeisiin jotta saadaan hommaa paremmaksi. Toisaalta taas jos tätä ko. autoa myyvää yritystä yhtään kiinnostaa asiakkaat, niin luulisi olevan myös intressiä hommata harrastajille esim. parempia takalaakereita ja kas, se "mahdollinen" ongelma on ratkaistu.

Tämä siis vain oma mielipide ja ilman mitään kytköksiä koska en ko. merkkiä myy enkä aio ko. autolla kisata, kunhan selailen tätä foorumia ja ihmettelen harrastajapiirissä olevia asenteita. Kyoshon RTR kamat ei varmasti ole maailman parhaita mutta ei ole muidenkaan merkkien ja toisaalta taas _mitä sitten_ ? Ei kukaan väitä että Mini olisi kirein mahdollinen mattorassi ja silti sillä saadaan tiukkaa kisaa aikaiseksi ja kivaa kuulemma on.      

382
Terveisin

Jani Parjanen
Ratamestari

P.S. Kaikki kynnelle kykenevät ovat tervetulleita koko loppuviikon kestäviin talkoisiin  :grin:

Joo kukaan kuullu mistään Vapusta.... aikamoista runtua tulee meille harrastajille.  :mrgreen:

383
Radiolaitteet / Vs: FUTABA MEGATECH 3PM 2.4GHZ
« : 26.04.08 - klo: 19.54 »
Ei siihen tule mitään liitintä. Se on ko. kikkulan ohjelmointia (tehdas)tms. varten.

384
Tulokset / Vs: KILPAILUKUTSU- SM M-8 -Turku - 03.05.2008
« : 21.04.08 - klo: 12.26 »
Mitenhän sitten allekirjoittaneella kun perustiedoissa lisenssiluokka = Juniori ja taasen lisenssikohdassa Peruslisenssi/pienoisautoilu. Nyt kun koko junnuhomma ei ole niin pitääkö toi jotekin "päivittää"   :huh:

385
Polttisautot / Vs: Hong Nor X1-CRT Truggy
« : 17.04.08 - klo: 23.47 »
Tästä on jo paljonkin juttua mutta toi lämpömittarin käyttäminen ainoana indikaationa on huono vaihtoehto. Uusi kone saattaa käydä kuumana vaikka on selkeästi rikkaalla, kun taas esim. kylmällä ilmalla kone saattaa olla alle 100 asteinen vaikka on jo laihalla. Parempi indikaatio on, että pakoputkesta tulee selkeästi savua läpi koko kierrosalueen. Siitä tietää että pata saa tarpeeksi voitelua. Toisaalta ei se haittaa sitä lämpömittaria käyttää siinä ohessa, varsinkin jos on varma että mittäri näyttää edes 10 asteen tarkkuudella sitä mitä pitääkin

386
Polttisautot / Vs: Polttomoottorin sisäänajo
« : 16.04.08 - klo: 18.29 »
Jos mun kone nyt vaikka käy siinä 40-50 astetta niin miten mä saan lämmöt ylös? Sisäänajoa tekemässä joten haluan tietää miten se onnistuu

Kannattaa laittaa jäähdytyssiilin ympärille esim. foliota niin pysyy lämmöt paremmin. Samaten jos pukilla käytät, niin kuumailmapuhaltimella voi pitää lämpöjä ylhäällä. Ajossa folion kanssa ne yleensä pysyy paremmin. Jos tuntuu, että ei lämmöt pysy ylhäällä, niin pikkuisen kiristää seosruuvia mutta pitää huolen että pata on reilusti rikkaalla

387
Tulokset / Vs: KILPAILUKUTSU- SM M-8 -Turku - 03.05.2008
« : 15.04.08 - klo: 12.22 »
Pahoittelen hiukan OT menevää kysymystä:

eikös noissa M-8 pidä ainoastaan tuulilasin olla läpinäkyvä ? Ainakin olin moista tavaavinani tuolta AKK sivuilta.

388
Kyosho / Vs: Kyosho Inferno 1:8 GT onroading
« : 11.04.08 - klo: 21.26 »
Näyttäisi olevan LiveRC myös Infernokisaa tänään. Mielenkiintoista katsoa minkälaista menoa se nyt sitten on  :azn:

389
Tulokset / Vs: 23-25.5 M8 PM KISAT, OSLO, NORJA
« : 07.04.08 - klo: 17.27 »
Riippuu kaiten verkkopankista, mutta ainakin Nordella löytyy erikseen "maksu ulkomaille" josta sitten valkataan tilisiirto. Saajan tilinumero on IBAN:  NO45 0530 4994 802. Siellä voi olla myös IBAN tms. merkintä eikä välttmäti lue just "saajan tilinumero". Sitten saajaksi tuo Oslo Modellklubb ja saajan pankkitiedoiksi riittää tuo BIC:    DNBANOKKXXX ja muistaa viestiin laittaa sen Norcid 2008.

390
Polttisautot / Vs: Starttiboksi
« : 04.04.08 - klo: 14.57 »
Olen Ukin kanssa samaa mieltä, eli kyllä se kone käyntiin lähtee yhtälailla lyijyakulla kuin noilla pötköilläkin. Kannattaa myös tarkastaa että ne ohjurit on oikeissa paikoissa että boxin rulla tulee keskelle vauhtipyörän aukkoa. Se hillitsee kummasti käynnistymistä jos se rulla hinkkaa pohjalevyyn.

Sivuja: 1 ... 10 11 12 [13] 14