Täytyy nyt itsekkin vähän hämmentää tätä sangen sakeaa soppaa
Itse ymmärrän tuon IGT-luokan olemassaolon ihan hyvin. Se on merkkiluokka ja sellaisenaan ihan OK. Jos riittää innostusta ja järjestäjiä, niin menköön sellaisenaan. Lähtökohtaisesti suomessa on kuitenkin nirkosesti harrastajia joten mitään ryhmää ei kannattaisi startissa jo sulkea pois. Toisaalta uusia luokkia viritellessä ei aina voi olla varma mikä lopullisesti ottaa tuulta. Mutta summasummarum, miksi änkeä Kyöstien sekaan, ajakaa rinnalla oma kisa ja katsokaa kumpi kantaa pidemmälle.
Itse ottaisin esimerkkiä suuresta maailmasta jossa ajetaan näitä GT/Proto kisoja ihan oikeilla autoilla joissa on seassa useamman eri luokan vehkeitä. Eli kannatan tälläistä IGT + Open-luokka lähestymistapaa, jossa vaan ajetaan noilla vehkeillä samoissa kisoissa. Jos tuntuu, että on nirkosesti osanottajia, niin laitetaan ne samaan lähtöön ja vaikka eriväriset numerotarrat, niin tietää sivullisetkin mitkä on Kyöstiluokan vehkeitä ja mitkä näitä muita. Kyöstiporukka sitten jakaa halutessaan omat palkintonsa ja open-luokka omansa ja jos ei mene pelkäksi halolla hakkaamiseksi niin yhteiskisan voittajalle joku palkinto. Pää-asia on että radalle saadaan autoja ja sitä kautta myös sitä tapahtumaa. Jonossa ajelu kun ei ole hirveän himokasta katseltavaa jos ei ole ohituksia jne.
Nyt jos lähdetään tähän "open" luokkaan, niin nuo Peitsamon säännöt on mun mielestä ihan järkevät. Tosin sillä erotuksella, että jos haluaa ajaa Open-luokkaa kyöstillä, saisi siihenkin vaihtaa sellaisen pannun kun haluaa. Luokan hengen ymmärtäisin kuitenkin olevan sen suuntainen, että näistä vanhoista krosseista saisi väännettyä kalustoa ja välttämättä kaikkein kireimpiä ratakoneita ei olisi "listoilla" ?