Pääsenx mä leikkii mukaa kans
Jos akku 1 on 2000mAH 10C ja akku 2 2000mAh 20C niin akku 2 on suuremman purkuvirran antava, tästä lienemme samaa mieltä? (olettaen että annetut luvut ovat todellisia, ei vain kuoreen kirjoitettuja satunnaislukuja)
Jos taas akku 2 olisikin 1000mAh 20c niin se ei enää olisikaan potkivampi koska molempien "nimellispurkuvirta" on sama.
Se mitä kaikki eivät aina ymmärrä on että C arvo ei yksinään kerro mitään, pitää tietää siis myös akun kapasiteetti. mAh x C arvo = "nimellispurkuvirta"
Lisäksi voidaan hifistellä kuinka paljon "kisalipon" 4mm plugista saa tuosta "nimellispurkuvirrasta" irti ja 4mm vs.kennoihin juotetut 10awg piuhojen "nimellispurkuvirran"vastaavat arvot.
Toinen hauska juttu on C arvon merkintä. osa ilmoittaa esim 50/100C, eli jatkuva/hetkellinen purku kun taas joissakin akuissa on vain merkintä esim. 65C , jatkuvaa vai hetkellistä, mene ja tiedä.
Omasta kokemuksesta kerrottakoon että 6900mAh 50/100C akku potkii porossa koko 5min kun taas pienempikapasiteettiset 65c akut kyykkäävät 4 minuutin kohdalla hieman. -tämä siis vain oma kokemukseni asiasta.
Oletan että jos joku keksii 200C 3000mAh akun ja vertaa sitä 100C 6000mAh akkuun ajamalla esim. porossa 5min tulee huomaamaan että isompikaasiteettinen ei hyydy kun taas isomman C arvon omaava pienempikapasiteettinen kyykkää koska kapasiteetista on kadonnut lähes kaikki 5min ajolla.
Kaikki siis ei ole yksinkertaista, nyrkkisääntönä kun pitää mAh x C arvo = "nimellispurkuvirta" ei kovin pitkälle metsään mene, vai kuinka?
(taas oletetaan että valmistajan kertomat arvot ovat todellisia...)
-Pate