Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - MAKES

Sivuja: 1 [2] 3 4
31
R8FE-luokan osallistumismaksu on unohtunut kilpailukutsusta. Se on €30.

32
Ilmoittautuminen auki kitissä

33
Fullspeed RC ry kutsuu kaikkia polttomoottorirata-autoilijoita FUEL+NITRO POWER TOUR SM 4 osakilpailuihin, 7.-8.8. Helsinkiin.

LUOKAT
7.8. LS-5, FG-mini, Challenge Line CUP
8.8. R8, R8FE ja TP-10

LUPANUMERO: 15329 / PA / 2021

KILPAILUN JOHTO
- Kilpailun johtaja: Juuso Teuronen
- Tuomariston puheenjohtaja: Heikki Helin
- Katsastuspäällikkö: Kari Ollikainen
- Kilpailutuomaristo: Ilmoitetaan myöhemmin
- Kierroslaskenta: Sami-Pekka Laine

ILMOITTAUTUMINEN
- Su 25.7. klo 23:59 mennessä AKK:n KITI –järjestelmän kautta.
- KITI kirjautuminen: https://akk.autourheilu.fi/Login.aspx
- Ilmoita: nimi, seura, lisenssinumero, kilpailijanumero, ikä, halutessasi henkilökohtaisen transponderisi numero sekä yhteystiedot (puhelin tai sähköposti). Alle 18-vuotiaat ilmoittavat myös kilpailun aikaisen huoltajan nimen ja lisenssinumeron.
- Tiedustelut sähköpostilla markku.seppala (at) globalsourcing.fi tai puhelimitse: 050 56 88 889 / Markku Seppälä

KILPAILUMAKSUT
- R8 ja LS-5 40 €,
- Challenge Line Cup, FG Mini ja TP-10 30 €
- Kilpailumaksu maksetaan kilpailupaikalla kortilla tai käteisellä. Luokka ajetaan jos on vähintään 5 osallistujaa luokassa.

LISENSSI
- Voimassa oleva AKK:n lisenssi 2021.

SÄÄNNÖT
- Autourheilun sääntökirja 2021
- Nitro power tour ohjeisto
- Fuel power tour ohjeisto

AJOTAPA
- Kyseessä olevan luokan sarjasääntöjen mukaan.

VASTUU
- Jokainen kilpailee omalla vastuullaan ja sitoutuu noudattamaan sääntöjä ja järjestäjän ohjeita.
- Järjestäjällä on oikeus peruuttaa, siirtää tai muuttaa kilpailuaikataulua olosuhteiden niin vaatiessa.
- Kilpailija on velvollinen antamaan kilpailukalustonsa sääntöjenmukaisuuden selvittämiseksi tai vastalauseen esittämisen johdosta tarkistettavaksi.
- Ilmoittautuessaan kilpailuun kilpailija hyväksyy antamiensa henkilötietojen käsittelyn kilpailun järjestäjän toimesta sekä henkilötietojen julkaisun osanottajaluettelossa, tulosluettelossa, sarjapistetaulukossa yms. kilpailun viestinnässä.

COVID-19 OHJEISTUKSET
- Koko tapahtuman ajan noudatetaan viranomaisten Covid-19 –epidemian perusteella antamia ohjeistuksia ja mahdollisia rajoituksia.

AIKATAULU
- Perjantaina 6.8. harjoittelumahdollisuus klo 12.00- 20.00. Ratamaksu 20€/kuljettaja maksettava ennen ajamisen aloittamista.
- Lauantaina ja sunnuntaina ohjattu vapaa harjoitus + ilmoittautuminen 9.00 – 10:45
- Muu aikataulu on riippuvainen lopullisesta kilpailijamäärästä. Aikataulu julkaistaan rc10.fi –foorumilla viimeistään torstaina 5.8.

KILPAILUPAIKKA
- Aipworks Circuit, Tattarisuontie 32. Aja asfalttikentän läpi, päädystä vasemmalle ja siitä lauta-aidan vierustaa hiekkatie loppuun.

MUUTA
- Kilpailupaikalla on tarjolla lämmintä ruokaa, kylmiä juomia ja kahvia.
- Varikkoalue vain osittain katettu kilpailujärjestäjän teltalla.
- Kannattaa ottaa omat katokset, varikkopöydät, tuolit ja jatkojohdot.
- Rata on päivittäin auki paitsi talkoopäivinä. Aukioloajat löytyy kerhon kotisivuilta https://www.fullspeedrc.fi/ratamaksut Talkoista tiedotetaan RC10-foorumilla http://rc10.fi/index.php?topic=20931.0

TERVETULOA!

34
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 28.05.21 - klo: 13.51 »
Rata pidotetaan huomenaamulla. Kerätään vähän aikaa kokemusta radalle laitetuista turffeista ja jatketaan niiden laittoa myöhemmin kesällä.

35
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 15.05.21 - klo: 05.58 »
Siirretään talkoot tuonnemmaksi. Tänään voi ajaa. Pestiin eilen rata vedellä mutta ei pidotettu.

36
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 13.05.21 - klo: 19.11 »
Jatketaan talkoita lauantaina jos säät sallii. Huomenna perjantaina voi ajaa, mutta radalla on tällä hetkellä aika paljon hiekkaa turffien siirtelyn takia

37
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 11.05.21 - klo: 21.03 »
RADAN AUKIOLOAJAT

Portit auki ti - pe: 12 - 20
Portit auki viikonloppuisin ja pyhäpäivinä: 12 - 18
Maanantaisin portit kiinni

Kun avainhenkilöitä on paikalla, radalla voi ajaa myös em. aikojen ulkopuolella.

Polttomoottoriautoilla ajo sallittu:
Arkisin 09 - 20
Viikonloppuisin ja pyhäpäivinä 12 - 18

Sähköautoilla saa ajaa 24/7

Ratamaksu pitää olla maksettu aina ennen ajamisen aloittamista

38
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 11.05.21 - klo: 20.55 »
TALKOOKUTSU

Torstaina laitetaan turffit radan välialueille. Tässä tarvitaan paljon talkooporukkaa. Aloitetaan yhdeksältä. Omat eväät messiin.

VESKU & MAKE

39
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 24.04.21 - klo: 08.43 »
Tänä viikonloppuna sää ei suosi eikä kaikki tarveaineetkaan ole vielä tontilla. Siirretään näistä johtuen talkoot myöhemmäksi erikseen sovittavaan ajankohtaan.

Saatiin viime viikonloppuna tehtyä lähes kaikki suunnitelman mukaiset työt ja paljon muutakin. Saatiin mm. uusi ajanottokoppi ja Sami-Pekka laittoi ajanoton toimintaan. Veikko laittoi ratavarikon uudelle mekkipöydälle pistorasiat. Ajajakorokkeelta osittain puuttuva terassilaudoitus täydennettiin.

Ollaan saamassa Lavangosta 27 rullaa turffia (n 10 m pitkiä eli keskeltä katkaistu käsittelyn helpottamiseksi). Nämä saadaan toivottavasti viikonlopun aikana Aippikselle.

Turffi pitää kiinnittää asfalttiin kiinni. Tähän ei ole vielä valmista ratkaisua. Tarkoituksena kokeilla ainakin kahta vaihtoehtoa; bitumilla liimaamista ja ruuvikiinnitystä käyttäen Ø50 mm prikkoja. Muitakin ideoita saa vielä ehdottaa!

Mattojen alle, rataprofiilin reunaa vasten, oli tarkoitus laittaa 20 cm leveät suikaleet nostamaan turffi lähemmäs asfaltin pintaa. Nyt kun kaikissa mutkissa on kanttarit, suikaleita ei enää tarvita. Turffi tulee kanttareihin nähden sopivalle korkeudelle.

Karting-renkaita kaiteiden rakentamiseen tarvitaan vielä ainakin 100 kpl. Jos jollain on tiedossa ylimääräisiä karting-takarenkaita niin Aippikselle saa tuoda.

Pidotusta ei ole vielä, mutta keskiviikkona radalla jo ajettiin sähkökasilla vauhdikkaasti. Foumeihin saa mukavasti pitoa esim. CS High Grip -pitoaineella. Levitä aine renkaisiin pari päivää ennen ajoa ja laita minigrippiin marinoitumaan!

Jos käytte ajamassa, noudattakaa erityistä varovaisuutta, koska talkootyöt on edelleen kesken. Esimerkiksi turvakaiteet ovat keskeneräisiä ja turffien päällä on raskaita painoja.

40
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 16.04.21 - klo: 14.27 »
Aloitetaan talkoot huomenna yhdeksältä. Hienoa keliä luvassa! Välialueiden turffeja ei valitettavasti olla vielä saatu, joten niiden asentaminen jää tuonnemmaksi. Huomenna ohjelmassa:

1) Rakennetaan suojakaiteet pääsuoran loppuun ja keskellä olevien asfalttipenkkojen eteen
2) Jatketaan pääsuoran lopussa olevaa kanttaria pidemmäksi
3) Nostetaan AIPWorks Circuit -taulua ylemmäs, jotta saadaan mekkipöytä sopivalle korkeudelle
4) Tehdään ratavarikolle mekkipöytä
5) Rakennetaan varikon tankkausalue ja lankutukset

Vapaaehtoinen muonitusmestari vielä haussa huomiselle. Jos ei ilmoittaudu, niin mennään omilla eväillä.

NÄHDÄÄN TALKOISSA
VESKU & MAKE

41
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 20.03.21 - klo: 20.29 »
TALKOOT HUHTIKUUSSA

Varataan talkoille viikonloput 17.-18.4. ja 24.-25.4.

Tavoitteena on saada rata toukokuuksi hyvään ajokuntoon ja soveltuvaksi kaikille rataluokille sekä RTR-autoille. Työlista ja työnjako tehdään lähempänä. Hommaa on paljon ja tekijöitä tarvitaan!

Pääasiallinen tiedotus- ja keskustelukanava on Whatsapp-ryhmä AIPWORKS CIRCUIT. Jos et vielä kuulu ryhmään mutta haluat olla mukana, niin laita pyyntö esim. Make Seppälä 050 56 88 889.

TERVEISIN RATARYHMÄ
VESKU ROUSKU
MAKE SEPPÄLÄ

42
Nykyisen vaakan ongelma on enemmänkin sen huono kunto, ei meinaa pysyä enään sellaisessa kuosissa jotta saataisiin kunnollinen mittaustulos. Viimeisimmässää FTT-kisassa Äänekoskella jouduttiin käyttämää toista vaakaa kun virallinen vaaka ei oikein pysynyt kasassa.
Jos on näin niin toki on uusi vaaka hankittava

43
Kiitokset raisiolaisille keskustelun avaamisesta. Nämä ovat tärkeitä asioita ja on hyvä että voimme täällä vaihtaa mielipiteitä.

Mun mielestä on parempi, että kausi alkaa jo syksyllä. Sisällä harrastamiseen parasta aikaa on lokakuu - helmikuu. En näe ongelmallisena että auto tarvittaessa päivitetään kesken kauden.

Itse en ole nähnyt painon ja jännitteen mittaamisessa ongelmaa. Mutta jos on epäilystä että samat välineet antaa kovasti erilaisia mittaustuloksia, niin ehdottaisin että joku kerho tekisi treenipäivänä testin: Kaikki kuskit mittaa jännitteen aina heti lataamisen jälkeen ja punnitsee auton ennen radalle menoa. Tulokset sekä käytössä ollut laturi kirjataan ja julkaistaan täällä. Jos vaihtelua on merkittävästi, mietitään pitäisikö mittavälineet päivittää. Kuminpuru saattaa vaikuttaa mittaustulokseen pari grammaa, joten se pitäisi poistaa autosta ja korista ennen punnitusta. Samoin pöytäkirjaan tulee merkitä missä kohtaa renkaat on vaihdettu.

Jos sama vaaka näyttää yhdessä kisassa 5g liian vähän ja seuraavassa kisassa 7g liikaa, tämä kuulostaa paljolta, mutta ei ole minulle ongelma. Samoin, jos mittalaitteen kalibrointi on pielessä, näyttää esim. 0,4% liikaa tai liian vähän, tämä ei ole ongelma. Sen sijaan yhden päivän aikana toistotarkkuuden pitää olla merkittävästi parempi. Tähän pystyy luultavasti vaikuttamaan ainakin sillä että mittavälineet tuodaan kisapaikalle jo edellisenä päivänä, tai että ne on ainakin säilytetty kisapaikkaa vastaavassa lämpötilassa edellisen yön ajan.

44
Tulipa makea profiili. Tässä saa taas kääntää rattia. Sopii mainiosti kaikille luokille.

Unohdin mainita ajosuunnan. Eli se on vastapäivään. Ja kiitokset profiilin suunnittelusta Karrille!

45
Tulipa makea profiili. Tässä saa taas kääntää rattia. Sopii mainiosti kaikille luokille.

46
Muistutuksena vaan. Ratatalkoot onroad-radalla tänään kahdesta eteenpäin

47
Teemme tiistaina (8.12.) uuden profiilin onroad-radalle. Rata menee kiinni klo 14. Muutama tehokas talkoolainen on mieluusti tervetullut mukaan.

Terveisin rataryhmä Karri, Juho & Make

48
Tukiaiset lähti myös täältä! Kiitokset Rempalle ja kaikille tekijöille kovasta zemppaamisesta paikan auki pitämiseksi!

49
Kiitokset Tanelle kerhokisojen järkkäämisestä. Entistä tärkeämpää tällaiset kun isojen kisojen järjestäminen on epävarmaa

50
Hienoa että on maskipakko ja kuskien määrä erissä rajoitettu.

Tarjoan kaikille kisaan osallistujille 10 kpl Type IIR suu-nenäsuojuksia.

Olisiko mahdollista vielä järjestää korokkeelle jonotus esim metrin väleillä?

51
Tarkoittaako tämä että kisapaikalla on maskipakko? Mikä on maksimimäärä kuskeja erässä? Ajajakorokkeen leveys on 7,5 m.

52
Isot kiitokset Hyvinkään urheiluautoilijoille, Saarisen Teemulle ja kaikille muille aktiiveille. Rataprofiili on ihan huippua jonka täydentää upea nurmikko. Nyt oli suuren moottoriurheilutapahtuman meininki Suomessa. Kuskeja hirmumäärä ja täyttä pärinää aamusta iltaan. Ei ole ollut RC-autoilu näin hienoa koskaan.

53
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 10.08.20 - klo: 08.41 »
Ajoin viikonloppuna ratakasilla 350 kiekkaa uudella AIPWORKS CIRCUITILLA.

Rata on ihan törkeen makee. Profiili ei ole maailman vaikein mutta flow on tässä radassa ihan älyttömän siisti. Nyt heti viikonlopun jälkeen tuntuu että tämä on nautinnollisin profiili mitä olen koskaan ajanut.

Lauantaina rata oli aika likainen ja siksi liukas. Autoja oli paljon. 1/5 skaalan autoja oli ainakin 5 kpl. Ratakaseja oli 4 kpl ja sähköautoja 3 kpl. Hihnapyörät meni tukkoon kumipurusta ja kaksi hihnaa meni sileäksi. Mutta oli silti ihan sikasiistiä ajaa ja onneksi varaosat löytyi pakista.

Sunnuntaina työnnettiin Karrin kanssa rata harjakoneella puhtaaksi ennen kuin alettiin ajamaan. Pito oli heti aivan mieletön. Tällä profiililla todellakin saa kalustosta kaiken irti. Sellaisina päivinä kun radalla on paljon autoja, rata kannattaa putsata harjakoneella perusteellisesti jossain kohtaa ajojen välissäkin. 

Punavalkoisten kanttarimaalauksien röpelömaali ei hajota foam-renkaita. Mutta rengas kuluu täällä enemmän kuin Hyvinkään uudella radalla tai Tukholmassa joilla on samanlainen sileä asfaltti. Erikoista Aippiksen rengaskulumassa on että sisärengas kuluu lähes yhtä paljon kuin ulkorengas. Tämä johtuu varmaankin siitä että röpelömaali kuluttaa sisärengasta normaalia enemmän.

Foam-renkaita hajoaa kyllä ulosajoissa kun auto iskeytyy asfaltin röpelöiseen reunaan. Parempi pysyä radalla niin kaikki on loistavasti.

Turffikokeilu on pysynyt hyvin paikoillaan ja on erittäin siisti. Pehmentää myös ulosajoja (vaikka usein auto lopulta paiskautuu johonkin asfalttipenkkaa vasten). Turffi kannattaa kokeilualueen perusteella laittaa koko radalle. Mutta ennen sitä meidän täytyy varmaankin pitää vielä yhdet betonitalkoot joissa laitetaan kaikki kaadot kuntoon. On tärkeätä että turffi kuivuu mahdollisimman nopeasti sateen jälkeen.

Pääsuoran lopussa täysiä ajettava vasen on vaarallinen paikka. Kerran leikkasin liikaa ja auto pamahti täydessä vauhdissa päin asfalttipenkkaa. Betonikanttari pitää mielestäni jatkaa yhtä pitkälle kuin jatkuu punavalkoinen maalaus.

Muissa kohdin kanttarit toimii mielestäni hyvin. Kun rengas putoaa betonille, pohja osuu asfalttiin. Tämä hidastaa sopivasti vauhtia mutta ei lennätä autoa hallitsemattomasti.

Asfaltti on niin sileä, että renkaat pystyy ajamaan yli 2 mm pienemmiksi kuin normaaleilla radoilla. Pinnassa ei ole missään kohtaa mitään virhettä joka vaikuttaisi menemiseen.

Täytyy sanoa että hyvällä talkooporukalla sekä Matiaksen, Antin ja muiden sponsoreiden ansiosta ollaan saatu ihmeitä aikaiseksi.

Tuosta linkistä löytyy vikalla kiekalla tämänhetkinen rataennätys 14.4s.

https://youtu.be/IQGe1lRc-Uo


54
Uudessa onroad-profiilissa on jo mukavasti pitoa. Saatiin tänään ajettua 16 kuskin voimin yli 3000 kierrosta. Kiitokset Karri & co profiilin suunnittelusta ja toteuttamisesta. Päivän BL virillä 12.5, porolla 13.5 ja stanulla 15.0.

55
Ilveshaku Circuit sai maanantaina uuden profiilin. Edellisessä profiilissa testatut soiromutkat ei toimineet turisteille eikä profiili muutenkaan ollut turistien mieleen. Isot kiitokset Karrille uuden profiilin suunnittelusta ja nopeasta toteuttamisesta! Tänään 14 kuskia radalla!

56
Sunnuntaiksi vain poroa ajaville ehdottomasti ylimääräiset treenit. Erinomainen ehdotus!

57
Ihan hyvä jos otat oman akkukoneen ja kärkisarjan mukaan. Niille on yleensä ollut käyttöä.

Luultavasti kaikki muu puretaan paitsi pääsuoran putket ja ulkokehys.

58
Eilen oli Ilveshaku-circuitilla paljon virikuskeja ja hitaampia kuskeja. Otettiin ajovuorot käyttöön niin että viri lähtee tasalta ja puolelta. Muut lähtee varttia yli ja varttia vaille. Meidän mielestä tämä oli hyvä. Mennään näillä jatkossakin, aina kun on reilummin porukkaa paikalla. Periaate on että jos yksikin kuski haluaa että ajovuoroja noudatetaan niin ne otetaan heti käyttöön. Jos tähän halutaan muutoksia, esim. kolme nopeusryhmää niin tehdään uusi kello tarvittaessa.

59
Ovet auki

60
Kiitos kaikille jotka olivat mukana 15.1. suunnittelemassa kevään ratastrategiaa. Paikalla oli 11 kuskia ja kerhon puheenjohtaja.

Sovittiin seuraavaa:
- Profiilien suunnittelussa huomioidaan soveltuvuus kaikille 1:10 ja 1:12 skaalan rata-autoille, kuskeilta tulleiden toivomuksien perusteella.
- Radoista ei tehdä muunneltavia vaan kaikki ajavat samaa profiilia
- Profiilia tullaan jatkossa muuttamaan useammin kuin tähän asti on tehty

Ratatalkoot 27.1.
- Mollien sijaan tehdään mutkat 3 mm paksulla PE-soirolla
- Soiron korkeus 61 mm ja väri musta
- Remppa tilaa soiroa
- Remppa tilaa putkien liitospalikoita
- Liitospalikasta ohennetaan toinen pääty, jotta soiro saadaan samalle tasolle putken kanssa
- Tuukka vastaa palikoiden ohentamisesta
- Make ei pääse näihin talkoisiin

Yacco-kisan jälkeen tehdään uusi profiili

Sivuja: 1 [2] 3 4