Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Tumppi

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6] 7 8 9 ... 13
151
Tulokset / SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« : 10.01.04 - klo: 11.46 »
Lainaus käyttäjältä: "PJEP"
....

 Näin on tilanne ainakin omassa kerhossa.

.....


Esim. teidän tapauksessa, olen APK:lle sanonut, että sen yhteyshenkilön kannattaisi vaihtaa AKK:n suuntaan. Miksi pitää semmoista henkilöä yhteyshenkilönä joka ei niin sanotusti toimi kilpailijoiden suuntaan ?

Tuo on asia joka tulee tietenkin jokaisen seuran itse ratkaista.

Itselläni ei ole koskaan ollut ongelmaa ko. asian suhteen, kun aikoinaan vuonna X ilmoitin, että ko. asioita meidän srk:ssa hoitaa allekirjoittanut, eikä nuorisotyönjohtaja.

Samaten monissa UA:n seuroissa, joihin srk:n PA puoli on liittynyt, on ko. tiedotukset yms. menneet poskelleen, johtuu nimen omaan siitä että niitä PA asioita ei tiedoteta ko. porukalle. Tämänkin asian voi itse korjata, sillä AKK:lle voi ilmoittaa erikseen PA puolen yhteyshenkilön.

Jos seurojen oma tiedotus omille jäsenilleen ei toimi, niin se on silloin seurojen oma sisäinen ongelma, johon voi varmastikin itse vaikuttaa...

152
Tulokset / SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« : 10.01.04 - klo: 11.40 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
....

Kun tiedossa on, että väärän korin käyttö katsotaan tahalliseksi vilpin yritykseksi, ja johtaa kilpailukielto-rangaistukseen.

....


Niin kerrottakoon nyt selvyyden vuoksi kaikille uusille kilpailijoille, että asia ei ole noin kuin VesaK sen kertoo !

*
*

Vaan kilpailujen alussa on esikatsastus/alkukatsastus ja siinä tsekataan myös korin sääntöjenmukaisuus. Jos se on luokituksen vastainen, sillä ei saa ajaa, eikä siitä mitään rangaistuksiakaan tule.

Jos kori todetaan sääntöjenmukaiseksi, sillä saa tietenkin ajaa.

*
*

Kori on kuitenkin mahdollista kesken kilpailujen yks kaks vaihtaa toiseksi ! Jos kesken kilpailun huomataan, että joku ajaa sääntöjenvastaisella korilla, niin asia tietenkin tutkitaan ja siitä tehdään tarvittavat selonteot ja asian mahdollinen jatkokäsittely tullaan todennäköisesti käymään AKK:n UVK:ssa (urheiluvaliokunnassa), sen vuoksi, että lajiryhmä on kutakuinkin jäävi ko. asioita käsittelemään, koska ko. kilpailussa on kolme lajiryhmän jäsentä kilpailijan roolissa.

153
Tulokset / Vuoden 2004 säännöistä
« : 30.12.03 - klo: 21.08 »
Niin kauan kuin VesaK tällä forumilla harrastaa alentavaa tyyliä lajiryhmän haukkumiseen, niin niin kauan saatte myös katsella omia "ylialentavia" vastauksiani herra VesaK:lle....

Ja tiedän, että totuuksien kertominen ääneen saattaa tuottaa tuskallisia hetkiä joillekin... tunnen kuitenkin tiettyjen henkilöiden tavat yli kymmenen vuoden ajalta...

154
Tulokset / Vuoden 2004 säännöistä
« : 30.12.03 - klo: 15.55 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"


2. Tämä koettiin myös tämän vuoden (2003) valvojapäivillä, kun eräällä henkilö hieman karkasi sanat suusta ja tavoitteena oli nimen omaan rakentava keskustelu vuoden 2003 PA-rata-SM kisoista, edes siihen ei pystytty. Sen jälkeen kun olin "pakotettu" poistamaan ko. henkilön ko. tilaisuudesta, niin asiasta käytiin rakentavat keskustelut ja moni asia selvisi.

 


....

2. Otit itse esiin tuon merkillisen tapauksen. Tiedoksi sivullisille, että itse en ole tuo mainittu kokouksesta ulos ajettu henkilö, mutta toisen käden tietona tapaus on minulle tuttu. Näin olen asiasta kuullut:
Eräs lajimme arvostetuimpiin asiantuntijoihin ja ansioituneimpiin kehittäjiin lukeutuva henkilö kutsuttiin AKK:n toimesta varta vasten johonkin AKK:n järjestämään tilaisuuteen, jossa lienee ollut määrä keskustella lajin kehittämisestä. Koska hänen esittämänsä aiheet ja näkemykset eivät miellyttäneet lajiryhmän johtoa, tämä henkilö, kutsuvieras siis, poistettiin kokouksesta kesken kaiken.

Törkeämpää esiintymistä tilaisuuden johdon taholta en ole nähnyt enkä kuullut millään elämän alalla. Tapauksella ei pitäisi olla mitään aihetta kehuskella, päinvastoin. Itse olisin vastaavassa tilanteessa jo vetänyt johtopäätökset kyvystäni vetää kehityskeskustelua. Ja peiliinkin voisi olla terveellistä katsoa: onko sinulla kanttia syyttää muita asiattomasta keskustelutavasta?

Tämän kerroin siksi, että otit itse aiheen esiin, ehkä vähän harhaanjohtavalla tavalla. On itse asiassa hyvä, että laajemminkin tiedetään, millä menetelmillä lajiamme tällä hetkellä johdetaan.

....


VesaK:n on turha moista asiaa tänne kommentoida ja asioita kertoa, koska selvästikään hänelle ei ole kerrottu koko totuutta asiasta....

Olen itse ollut 11,5 vuotta toisen asteen koulumaailmassa päätoimisena ja sivutoimisen opettajana. Siis ammattikoulumaailmassa, missä on paljon ns. "päivähoitopotilaita", enkä koskaan siellä ole saanut niin törkeää ja vihamielistä palautetta mitä sain ko. "asiantuntijalta" valvojapäivillä, palautetta jolla ei ollut enää mitään tekemistä koko asian kanssa. Palaute joka tuli vielä kenties yli 50vee"?" henkilöltä.... jos sellaisen henkilön poistaminen tilaisuudesta on huono juttu, niin ei voi mitään. Ko. henkilön käyttäytymisestä yli kymmenen vuoden ajalta ko. valvopäivillä voisin paljonkin kertoa, mutta jätän sen tekemätä, koska ne ei tänne kuulu... Mutta kuuluu kylläkin siihen kategoriaan, miksei tietyn merkin "äänet" osaa keskustella asioista rakentavasti ? Vaan melkein  aina lähdetään haukkumalinjalle ? Kumma juttu muuten... kaikki negatiivinen ja hakkumatyyppinen palaute tulee aina yhden merkin edustajien "suusta", pl. "?hlö".... Olisiko ko. merkin edustajilla itsetutkiskelun paikka.... Sillä muut osaavat kysyä asioita suoraan, jopa allekirjoittaneelta ja ovat monet asiat hyväksyneet....

Joka tapauksessa ko. henkilö on itse todennut tehneensä virheen ja on pyytänyt tekoaan anteeksi, joten omalta osaltani asiat hänen kanssaan on kunnossa ! Toisten esiintymistä jossain tilaisuudessa on turha haukkua törkeäksi silloin kun itse ei ole ollut paikalla ! .... Heulillakin oli ihan toisenlainen näkemys asiasta...

155
Tulokset / Rata-SM 2003 tulokset
« : 30.12.03 - klo: 11.46 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "jval"
Miksi polttis tuloksia ei julkaista?

Eikö TP-10 tuloksia viime SM-kisasta todellakaan ole vielä julkaistu??? Mikä siihen on syynä?

Lähetän viestin sähköpostilla Tumpille ja pyydän vastausta.



Niitä tuloksia pitäisi kysyä sieltä, ketkä ovat luvanneet ne RC-maailmassa julkaista... lajiryhmällä ei ole mitään tekemistä ko. tuloksien julkaisemisen kanssa...
 
Joten osoita postisi Saarisen Teemulle ? tai Ahoniemen Sakelle ?

156
Tulokset / Vuoden 2004 säännöistä
« : 30.12.03 - klo: 11.42 »
" --> " Tumpin vastaukset


Muutamia irtohavaintoja sääntökirjan annista, sivuilta 281-295.


Kannattaa muistaa sitten myös TJ/TS kilpailujen ohjeisto/säännöstö
--> kohta 2. Ajettavat luokat, ja  kappale kaksi ( Tämä sarja.... )


Ja kaiken näiden lisäksi myös PA:ta koskee sääntökirjan ns. yleinen osa, heti sen paksun sääntökirjan alussa...

1.2 Osallistuminen kilpailuihin
"Osallistuminen maakohtaisen kiintiön puitteissa järjestettäviin kv arvokilpailuihin haetaan luokan yhteyshenkilön välityksellä lajiryhmältä tammikuussa."
Tarkoittaako, että Suomen edustajat valitaan ainoastaan edellisen vuoden (vuosien) tulosten perusteella? Eikä esim. nyt alkava SM-sarja vaikuta mitenkään kesän 2004 valintoihin? Edustajamme 2004 kisoissa ovat siis selvillä jo helmikuun 2004 alussa, kun asianomaiset instanssit ovat ehtineet kokoontua?

--> Joo, eli vuoden 2002 ja 2003 perusteella tehdään valinnat. Ko. nimet pitää olla EFRAlla muistaakseni joskus huhtikuussa "?" Joten sen mukaan lähdemme itsekin matkaan paikkoja täytettäessä...



1.6. Kilpailun järjestäminen
"Harjoituskilpailuista ei saa julkaista mainoksia eikä tuloksia."
Mikähän viisaus tähän on sisältyvinään? AKK:n monopolin suojaustako? Teenkö väärin julkistaessani kisakutsut ja kisojen tulokset A8-kisoista?

--> Tuota asiaa kannattaisi kysyä suoraan AKK:lta, osaavat siihen vastata paremmin, koska se tulee suoraan sieltä.



3.3.1. Viestintäviraston määräykset, radiolaitteet
Onpa yksinkertainen asia pystytty muotoilemaan vaikeasti. Jos 8-vuotias junnu ja hänen muurari-isänsä (joille molemmille nostan hattua!) eivät tähän pykälään mennessä ole tuskastuneet sääntöihin, niin tässä on sitten vastassa todellinen temppurata.

Rauhoitukseksi kaikille junnuille: jos radio on ostettu suomalaisesta kaupasta, on se varmuudella vaatimukset täyttävä.

--> Tuo koko sääntöpykälä uusittiin tälle vuodelle, sen vuoksi, että viime vuotisen pykälässä oli ilmeisesti "tulkintaerimielisyyksiä". Tälle vuodelle koko. sääntöpykälä on ko. instanssin "muotoilema", ei siis lajiryhmän.



3.5.7. Ajoajat, lataustauot
"Tj-10, S2-10, S4-10: alkuerien ja finaalien enimmäispituus on 5 minuuttia."
Tämä merkittävä muutos on tullut todella matalalla profiililla! Vaikka kyseessä onkin virheelliseksi osoittautuneen säännön palauttamisesta entiselleen, pitäisi tekijöissä löytyä miestä kunnolliseen tiedottamiseen asiasta. On ihan jees, että tehdyt virheet korjataan, ei sitä tarvitse hävetä.

--> Tuo asia on varmaan tiedotteissa ollut "?" Yleensäkin kaikki sääntömuutokset on kyllä kerrottu AKK:n tiedotteissa, ne menevät sinne automaattisesti, joten uskoisin, että tuo on siellä ollut. ... ainakin RC-maailman forumilla se on jossain esillä ollut, senhän joku olisi olisi sieltä voinut kaivaa omaksi topiciksi, jos olsii niin asian halunnut, et sitten itse sitä ole tehnyt ?



"Lataustauon pituus: Erien välisen lataustauon pituus on vähintään 30 minuuttia."
Surkeasti ajastaan jälkeen jäänyt sääntö. Tiedoksi sääntöjen tekijöille, että nykyisillä akuilla latausajat ovat jopa luokkaa 40-50 minuuttia. Miten "erien välinen lataustauko" muuten lasketaan, onko se oman erän päättymisen ja alkamisen välinen aika, vai huomioidaanko siinä edes nostovuoro?

--> Olen itsekin aina ihmetellyt tuota asiaa, kun kilpailuformaatteja on tehty, mutta eipä siihen jostain syystä kukaan ole puuttunut ? Mikä sitten lie syynä, siihen en osaa mitään sanoa... liekö EFRA perua "?"



3.6.1. Eräharjoittelu
"Harjoituserän ajoajan on oltava pitempi kuin varsinaisen kilpailuerän."
Tämä lienee myös matalan profiilin sääntö, sillä en muista nähneeni tai kuulleeni asiasta minkäänlaista infoa. Miten pitkiä eräharhoitukset siis tulevat olemaan - ja miksi?

--> Tuo sääntö ei ole miksikään muuttunut vuodesta 2003.... joten ei mitään uutta..



3.6.4. Ajaminen kilpailussa
"Lähdössä tai erän kestäessä pysähtyneen tai rikkoutuneen auton saa hakea, käynnistää ja asettaa uudestaan kilpailuun ainoastaan ratavarikolta. Kesken jäänyttä kierrosta ei lasketa."
Jälleen uusi käytäntö? On ollut tavallista, että esim. nostaja on oikaissut lyttyyn painuneen korin tai työntänyt ulosmuljahtaneen akun takaisin paikalleen, ja asettanut auton takaisin radalle. Nyt hänen on siis vietävä auto varikolle ja laskettava se vasta siellä alas? Ja se kierros vähennetään tuloksesta? Niinkö?

--> Tuo sääntö ei ole miksikään muuttunut vuodesta 2003.... joten ei mitään uutta..



3.6.7. Märät erät
Nähdäkseni näihin sääntöihin ei ole tullut mitään uudistuksia. Kuitenkin, kesän 2003 SM/NM-sadekisafarssin jälkeen asiasta oli puhetta melko voimakkain äänenpainoin ja useaan kertaan. Ja muistaakseni lajiryhmän taholta luvattiin sääntöihin asianmukaisia korjauksia.
Tässä sitä siis ollaan.

--> Tuo sääntöpykälä on niin selvä kuin se ikinä voi olla. Jostain syystä sen noudattaminen on kuitenkin kiinni yhden henkilön mielipiteestä, vaikka se mielipide siihen ei saisi vaikuttaa. Kukaan ei osannut tätä pykälää selvemmäksi enää sorvata, vaikkakin siitä keskusteltiin paljon ja eri vaihtoehtoja mietittiin.... Se että kilpailupaikalla, alettaisiin tekemään ns. huutoäänestyksiä ko. asiasta on kuitenkin pois suljettu vaihtoehto. Ja vuonna 2004 kaikki kilpailut ovat joka tapauksessa yksipäiväisiä, joten ko. ongelmaa ei pitäisi tulla, pl. PM-kisat, joiden kisaformaatissa ko. asiat ovat jo kunnossa. Hirveä meteli tuli tästäkin kisasta, mutta jostain syystä kukaan ei esittänyt mitään sääntömuutoksia siihen, millä tavalla pitäisi tulkita ko. erät ?


--> Asioita ollaan kyllä valmiita kritisoimaan ja tekijöitä haukkumaan, mutta itsellä ei ole minkäänlaista selkärankaa tehdä mitään mahdollisia parannusehdotuksia ko. asioille, selkärankaa löytyy ainoastaan kritisoimaan ja haukkumaan, edes selvään rakentavaan keskusteluun ei pystytä. Tämä koettiin myös tämän vuoden (2003) valvojapäivillä, kun eräällä henkilö hieman karkasi sanat suusta ja tavoitteena oli nimen omaan rakentava keskustelu vuoden 2003 PA-rata-SM kisoista, edes siihen ei pystytty. Sen jälkeen kun olin "pakotettu" poistamaan ko. henkilön ko. tilaisuudesta, niin asiasta käytiin rakentavat keskustelut ja moni asia selvisi.




Nämä kommentit ja kysymykset olivat joiltakin osin tietenkin hiusten halkomista. Mutta mikäli olen oikein tulkinnut sääntöjen laatijoiden viestit, niin siihen suuntaan ollaan nyt menossa.
Mielestäni erittäin valitettava kehityssuunta, sillä omana lajin harrastamisen aikanani en ole nähnyt, "yläkerran" omia tumpulointeja lukuunottamatta, minkäänlaisia merkkejä, jotka edellyttäisivät linjan kiristämistä.

Kaiken kaikkiaan jäi sellainen fiilis sääntökirjaa lukiessa, että ainakaan näiden sääntöjen takana olevalla porukalla ei pitäisi olla kanttia edellyttää kilpailijoilta erehtymättömyyttä, eikä uhata heitä eikä kisajärjestäjiä rangaistuksilla merkityksettömien sääntöpoikkeamisten sattuessa.

--> Jos lajiryhmä yrittää omilla toimillaan korostaa sääntöjen merkitystä kaikille kilpailujen järjestäjille ja kilpailijoille, niin on varsin ikävää, että jonkun mielestä sääntöjen noudattamatta jättämisestä ei tulisi rankaista. Kuten jossain edellä jo totesin, niin aivan sama ajetaanko TJ vai TS luokkaa, niin molemmissa luokissa panostukset ovat varsin kovaa luokkaa ja tuhansia kilometrejä ajetaan kilpailuihin, joten kyllä asiat pitää olla selvillä miten toimitaan missäkin tilanteessa. Jos tykkää ajaa ns. "pellolla", niin järjestää sitten omia "kerhokisoja" yms. sellaisia ja ajaa niitä kuten haluaa ja hamuaa niihin kilpailijoita ja ajaa vielä vaikkapa täysin omilla säännöillä, se kun on täysin mahdollista PA:ssa... Kannattaa tutustua kilpailuviraston päätökseen viime keväältä ja kilpailuvirastolta tulleeseen tulkintaan, siinä ei ole mitään epäselvää. Kuka tahansa voi tarvittaessa perustaa Suomeen vaikkapa oman RC -liiton... siitä vain työstämään omaa puulaakia ja hakemaan EFRA jäsenyyttä, niin saa sellaiset säännöt kuin itse haluaa ja varmaan ei tartte lisenssejä eikä mitään... ;-)

157
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
TS on eri luokka kuin ProStock eli voit ajaa ProStockkia ilman TS-10 luokkaan siirtymistä. Tuo TS-10 luokasta TJ-10 luokkaan siirtymisen estävä sääntö koskee mielestäni vain ja ainoastaan vuoden 2004 SM/NM-sarjaa - Tumppi voinee varmistaa jos mun sanaa ei uskota  :wink:


Jep, näin on !
En edes alkaa perustelemaan ko. asiaa, sillä kyseessä on niin itsestäänselvä asia ! ja kaiken lisäksi ne perustelut ei kuitenkaan kelpaisi jollekin "?" ;-)

Hyvää Joulua kaikille !

158
Tulokset / SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« : 22.12.03 - klo: 18.27 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"

.....

Olisikohan syynä se, että linkkisi johtaa vanhentuneeseen EFRA-listaan?
Kuten itsekin joudut huomaamaan, nämä asiat eivät ole ihan niin helppoja, kuin päältäpäin katsoen näyttää. Junioreilta kuitenkin odotetaan ehdotonta erehtymättömyyttä, muuten rangaistaan.


Se lista kun ei ole vielä voinut vaihtua....

Joka tapauksessa ko. listat on myös meidän sääntökirjassa, joten mistään netistä niitä ei tarvitse metsästää....

Ja aikanaan kun lista sitten päivittyy EFRAn sivuille, kesken vuoden ja koskee siis meidän TS-10 luokkaa, niin ne tullaan AKK:n virallisen tiedotteen kautta julkaisemaan ja sehän on se jäsenlehti, joka menee jokaiselle lisenssinsä maksaneelle kilpailijalla suoraan kotiin.

159
Tulokset / SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« : 22.12.03 - klo: 18.11 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"


Siinä missä esim. korit ovat useimmille TS-kisaajille täysin selviä asioita, ne ovat kaikkea muuta uudelle TJ-kuskille, joka ajaa ehkä käytettynä ostamallaan kalustolla.

Ne ovat näin helppoja ja yksiselitteisiä:
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"

EFRA 2003 hyväksytyt korit TJ/TS-10      

-> http://www.efra.se/el_tc_bodies.pdf
2003-07-20    EFRA Touring Car Bodyshells List
.
.
Yokomo #ZR-YSB


Linkki johtaa listaan, jossa mainitaan juuri ylempänä mainitun korin osalta Yokomo ZR-ASB, mutta tekstissäsi listaat kuitenkin ZR-YSB. Kumpi siis on hyväksytty, vai pitääkö TJ-luokkaan osallistuvien tuoda mukanaan printtaukset foorumin kirjoituksista puolustaessaan oikeuksiaan?

Mielestäni korimääräykset ovat kaikkea muuta kuin yksiselitteiset. Lista koreista on toki helppo tehdä ja siihen vetoaminen vielä helpompaa, mutta kuka tunnistaa korit?
Jos et usko, käy joskus juttelemassa TJ-junnujen tai heidän huoltajiensa kanssa. Se voisi muutenkin olla varsin terveellistä. Ja vanhemman veljen neuvo: anna heidän puhua, sinä kuuntelet.


Mistähän lie tekstiini tullut moinen "ZR-YSB" -info, olen sen korilistan copy-pastella ottanut... jossain on mennyt pieleen... olkoon sitten jonkinlainen "irjoitusvirhe"... joka tapauksessa linkin takaa tuleva EFRA -lista on se oikea !

Jälkimmäiseen, edelleenkin kilpailijan pitää tuntea ja tietää oman autonsa sääntöjen mukaisuus, yksi kilpailuun lähdön perusajatuksia. Jos hän itse on niin nuori, että ei asioita ymmärrä, niin varmastikin kerholla tms. on joku toinen aktiivi joka asiat tietää... ja ainahan asioista voi ottaa selvää ennen kuin kilpailuihin lähtee, vaikkapa sieltä mistä on autonsa ostanut ? Luulisin, että jokainen kauppias myös tietää mitä myy ?

Viimeinen kisa jossa kävin paikanpäällä oli Mätsälän kisa ja ainakin siellä muutamat "aktiivivanhemmat" tulivat kanssani nimen omaan sääntöasioista keskustelemaan... ensi vuonna en meinaa RC -kisoja kiertää, koska onhan meillä siellä kolme muuta kaveria, joista todennäköisesti kaksi on aina paikalla. Jos jokunen RC kisa osuu ns. vapaalle viikonlopulle itselleni ja on tässä nurkan takana, niin siellä kyllä saattaa paikan päällä näkyä. Itse meinaan keskittyä ensi keväänä omaan lajiini enemmän....

160
Tulokset / SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« : 22.12.03 - klo: 16.01 »
Seuraamusasioita....
*** Tällä kehoituksella ja selvennyksellä mikä kaikille valvojille ja kilpailun järjestäjille on kerrottu, on vain yksi tarkoitus ja se on kilpailijoiden tasapuolisuuden turvaaminen ja sen kautta heidän oikeusturvan takaaminen. Joka tapauksessa kyseessä on molemmissa luokissa ns. Mestaruus -tason sarja. Okoonkin sitten TJ tai TS luokkaa, niin panostukset molemmissa luokissa ovat varsin kovat. Olen halunnut painottaa kaikille sitä, että sääntöjä tulee noudattaa, sen ei luulisi olevan kenellekään mikään ongelma, sillä silloin kun niitä noudatetaan kaikin puolin, niin kaikki tietävät, että ei tule mitään ongelmia. Sillä jos joku sääntöjä rikkoo tai muuten vain yrittää esim. kilpailun järjestäjää "harhauttaa", niin silloin hän tietoisesti myös kanssakilpailijoitaan yrittää petkuttaa. Tämä on niin päivän selvä asia, että ihmettelen suuresti sitä minkä takia pitää keskustella siitä, tuleeko itsestään selviä sääntöjä noudattaa vai ei ? Eikö ole hyvä, että etukäteen painotetaan, että tämä ei ole mitään "pellekisailua" eikä mitään kerhokisoihin verrattavissa oleva puuhastelua, vaan valtakunnan mestaruus -sarjaa, jossa on selkeät säännöt kuinka toimitaan ja jos niitä rikotaan, niin niistä seuraa seuraamus. Tässä en mitenkään aliarvioi kerhokisoja, vaan tuon selkeän eron valtakunnan mestaruus sarjoille ja kerhokilpailuille ! Nimittäin kerhokilpailuissa voi kilpailija tai kerhokilpailun järjestäjä tehdä melkeinpä mitä huvittaa, niin siitä huolimatta niitä asioita ei lajiryhmä ratkaise..


Koriluokitus....
*** Mitä tulee näihin koriluokituksiin, niin sen yksinkertaisempia ja selvempiä ne eivät voi varmaankaan olla, kuin ne nyt ovat. EFRAn lista joka näilläkin sivuilla on mainittu on varsin selvä valmistajan "tyyppinumeroineen", jos kori ei siinä listalla ole, niin se on laiton.


Ajaminen....
*** Kuten kaikki kilpakuljettajat ovat säännöt lukeneet, niin tuotakin asiaa on vain tarkennettu, kuten sääntökirjamme sanoo .... 1.5. SEURAAMUKSET SÄÄNTÖJEN NOUDATTAMATTOMUUDESTA... Miksi kukaan ei ole tästä puhunut mitään, esim. viime vuonna ? Sillä ko. sääntö on ollut voimassa jo iät ja ajat, ei se ole uusi sääntö.


*** Sitten lopuksi vielä kerran ? En tiedä olenko täällä kertonut, mutta nyt kerron.... Toivottavasti se selventää asioita...

Jos jossain kilpailussa joku kilpailija(A) tai kilpailun järjestäjä rikkoo sääntöjä ja niihin ei puututa. Niin silloin jonkun toisen kilpailijan(B) on "helppo" tehdä asiasta protesti. Jos ko. protesti ei mene kilpailun tuomaristolta ns. läpi, niin silloin kilpailijan(B) on "helppo" tehdä asiasta vetoomus AKK:lle. "Helppo" sen vuoksi, että viimekädessä asiat tulkitaan niin kuin sääntöön on kirjoitettu. AKK:lla on kaksi AKK:n ulkopuolista lakimiestä ko. asioita selvittelemässä ja jos jossain kilpailussa syystä tai toisesta ei ole noudatettu sääntöjä, niin on itsestään selvyys, että mahdollinen vetoomus ko. asiassa menee läpi. Huomion arvoinen seikka on myös se, että lajiryhmällä ei ole mitään tekemistä tuon prosessin aikana... joitain kannanottoja voidaan kysyä, johonkin sääntöön liittyen, mutta silloin kun kyseessä on selkeä sääntöjen vastainen (esim. luokitukset) toiminta niin, kannanottoja ei edes tarvita. Yleensäkin mitä tulee, esim. TJ/TS luokan kilpailuihin, niin lajiryhmä tuskin mitään jatkoseuraamus pyyntöjä tms. tulee käsittelemään, vaan ko. asiat käsittelee kenties AKK:n urheiluvaliokunta, syystä että lajiryhmässä on kolme aktiivikisaajaa/tuomaria/järjestäjää ... joten se on kutakuinkin heti alkuaan jäävi asioita käsittelemään....


ps. omat vakuutukseni ovat kaikki Sammossa (IF) ja odotan sieltä todistusta siitä, että omat vakuutukseni ovat ok. kaikissa RC ja ura-autoilukilpailuissa. Tämän asian olen jo sieltä varmistanut.

161
tossa copy-paste-edit....

3.5. SÄHKÖMOOTTORIAUTOT 1/12

SM-luokat:

C-12 mattoradalla, EFRA viritetty moottori, takapyöräveto, taka-akselin erillisjousitus kielletty

NM-luokat:
Cj-12 ROAR vakiomoottori, takapyöräveto, taka-akselin erillisjousitus kielletty

Teknisissä säännöissä noudatetaan kulloinkin voimassaolevia EFRA:n mitta- ja paino- sääntöjä, paitsi mikäli erikseen on mainittu poikkeus luokan säännöissä.

3.5.2. KORI

C-12: EFRA luokiteltu. Umpinainen kaksipaikkaisen FIA C -ryhmä, GT1&2 tai IMSA/GTP.

Sallittuja korin aukkoja ovat aukot antennia, siiven- ja korin kiinnitystä sekä kierroslaskentatunnistinta varten. Korin on peitettävä renkaat ja rakenneosat suoraan ylhäältä katsottaessa.

EFRA luokitellut korit: Andys Sauber Mercedes; Bolink Nissan NPT90, Ferrari WSC; Buds Nissan NPT90; Corally #78100 – Nissan GTP (Long),  #78105 – Nissan GTP (Short), #78110 - Ferrari WSC (Hot), #78115 - Nissan GTP (Hot); Hot Bodies #12202 - Ferrari WSC, #12201 - Nissan GTP; Parma /PSE Nissan NPT90; Protoform Courage C-41 WSC, #1603 - Nissan P-35.

EFRA luokitus päivitetään vuosittain 1.4.  C-12 luokassa uusi luokitus tulee voimaan 1.5.  

3.5.3. AUTON MITAT
C-12
- pituus   max. 450 mm
- leveys   max. 172 mm
- akseliväli   184-222 mm
- korkeus (pl. antenni)   max. 140 mm
- koko auton korkeus   max. 350 mm
- maavara lähdössä   min. 3 mm
- siipijänteen pituus   max. 52 mm
- siiven leveys   max. 172 mm
- siiven sivulevyn koko   max. 26 x 52 mm
- siiven maksimikulma   45°
- minimipaino 4-kennon akulla 840 g
- minimipaino 6-kennon akulla 950 g

3.5.4. MOOTTORI
C-12
EFRA luokiteltu 05 -viritetty sähkömoottori. Samarium-koboltti, neodyymi tms. harvinaiset maametallimagneetit on kielletty. Moottorin laakerointi, ennakko ja päätykappaleen kiinnitys ovat vapaat.

C-12: Käämikierroksien lukumäärä vapaa.

C-12 6-kennon akulla: ROAR vakiomoottorin 27 kierroksen ankkuri.
ROAR-XX luokiteltu 05 -vakiosähkömoottori (XX=hyväksymisvuosi), jossa koneellinen käämitys vähintään 27 kierrosta/napa (toleranssi -1 kierros yhdessä navassa), langan paksuus maksimi 22 AWG = 0,645 mm (toleranssi 5 %). Moottorin akselin kuulalaakerointi kielletty. Kiinteä enintään 24 asteeen ajoitus, ajoitetut hiilet on kielletty. Moottorin päätykappale saa olla ruuvikiinnitteinen. Häiriönpoistokondensaattorit saa asentaa.

3.5.5. AJOAKUT

Sallittuja ovat vain EFRA luokitellut 'Sub-C' kokoisista akkukennoista kootut akut. Kennon halkaisija n. 23 mm, pituus n. 43 mm ja nimellisjannite 1,2 V.

Akkukennojen maksimimäärä on kuusi kappaletta, paitsi C-12 luokassa (840g auton paino ja viritetty moottori) 4 kennoa. Ajoakkua ei erän kuluessa saa vaihtaa tai ladata auton ulkopuolisella laitteella, paitsi ns. kestävyyskilpailuissa. Erillinen vastaanotinakku on sallittu.

EFRA luokiteltuja akkukennoja ovat: Gold Peak GP330SCHR, Powers International R3300, Sanyo RC3300HV, Yokomo Z3300HVR, Gold Peak GP300SCHR, Panasonic HHR300SCU, Sanyo RC3000HV, Panasonic HHR300SCP, Panasonic HHR300SCZ, Powers Max 3000, Powers GT-3000 R, Sanyo RC2000 NiCd, Sanyo RC2400 NiCd, Sanyo RC3000

EFRA luokitus päivitetään vuosittain 1.4.  C-12 luokassa uusi luokitus tulee voimaan 1.5.

162
Tulokset / FinTrack Tour 2004 -säännöt
« : 06.12.03 - klo: 18.45 »
Odotettavissa siis on AKK:n www-sivujen pääsivun oikeaan reunaan "FinTrack Tour 2004" -logo, jonka takaa siis tulee löytymään ko. säännöt....

eiköhän se moisella "meriitillä" onnistu -> .....
....
ote AKK:n sivuilta

-> http://www.akk-motorsport.fi/attachements/2003-11-29T13-41-282.doc

*****************************
AKK-Motorsportin Mitaligaala 2003
....
TUNNUSTUS JA KIERTOPALKINNOT

VUODEN TOIMITSIJA: Jussi Luopajärvi Vaasan UA      
Perusteluna: Esimerkillinen uuden polven ja useamman lajin toimitsija.
*****************************

Onneksi olkoon Jussille !

163
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
Tumppi: AKK julkaisi eilen uudet kilpailukalenterit ja silmään pisti pari seikkaa. AKK:n kotisivujen kalenterista (http://www.akk-motorsport.fi/kilpailukalenteri/pienoisautoilu/) puuttuu ilmeisesti WasaCross kisa heinäkuun alusta? Lisäksi Hyvinkään "Rata SM TS-10" kilpailu tarkoittaa ilmeisesti suomeksi sanottuna "Rata (TP-10) SM, TS-10 (kansallinen)"? Kalenterista puuttui ilmeisesti myös PM-arvot Riihimäen touring- ja Vaasan crossikisoista?

RC Maailman kilpailukalenterista löytyy nyt tuo AKK:n kalenterista puuttuva Vaasan crossikisa: http://www.kolumbus.fi/heuli/kalenteri.htm


Joo eiköhän noi korjaannu myös tuonne konttorille asti.... RC-maailman sivuilla (jos se on tästä topicista kopsattu) on ajan tasalla oleva kk 2004....

164
Lainaus käyttäjältä: "Timo"
.....
 Lisenssillähän saa Viking Linenilta kohtalaisen hyvät alennukset. Muistaakseni auton sai puoleenhintaan, henkilöt matkustavat ilmaiseksi ja hytistä saa 25% alennusta. Alennus ei tosin ole voimassa sesonkiaikana eli jostain kesäkuun puolestavälistä heinäkuun loppuun.
....


Juuri ilmestyneessä AKK:n lehdessä on kerrottu nuo Silja Linen ja Viking Linen edut.... Siljalla ei moisia "sesonkirajoituksia" näkynyt olevan sen sijaan Vikingilla niitä oli..

Itse kukin voi noita vertailla ja omiin kisareissuihinsa parhaan vaihtoehdon valita.

165
Kalenteria muokattu ....

Riihimäen osakisa samalla PM kisa ja tämän vuoksi ko. kilpailu on kokonaisuudessaan kaksipäiväinen !

166
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"


1. Onko siis tarkoitus alkaa rangaista kilpailun toimitsijoita, jotka ovat jättäneet rankaisematta sääntörikkomukseen syyllistynyttä kilpailijaa?

2. Entäpä uusi kidetaajuussääntö: jos erälistoista tai kilpailusta vastuussa oleva henkilö hyväksyy mukaan kilpailijan, jolla ei ole käytössään vaadittua neljää kidetaajuutta, kumpaa rangaistaan, vai rangaistaanko kumpaakaan?

Nämä kysymykset ihan vain siksi, että asiat ja pelin henki olisivat mahdollisimman selvät jo etukäteen.


1. Jos näin on, niin siinä tapauksessa kyllä. Tosin toteen tulee näyttää että näin on käynyt, pelkkä puhelinsoitto tms. ei riitä...
Vaan jos se menee kilpailupaikalla ns. "läpi sormien", niin kyllä jonkun tulee (= kilpailijan, tai hänen "huoltajansa") tehdä asiasta protesti ja jos senkään jälkeen tuomaristo ei asiassa taivu, niin eiköhän vetoomus AKK:lle ole sitten se viimeinen keino joka turvaa kilpailijan oikeusturvan, mikäli sitä on kilpailupaikalla loukattu. Vaikka vetoomus "hieman" maksaakin, niin selvästä tapauksestahan se on helppo tehdä "?" koska tietää saavansa rahat takaisin.

2. Kyllä tuo menee ilman muuta järjestäjän piikkiin, jos sellaisen ilmoittautumisen hyväksyy. Valvoja varmaankin paikan päällä tilanteen korjaa, kun on tuomariston ensimmäinen kokous ja tarvittavat asiapaperit tarkistetaan. Tilanteen niin vaatiessa voidaan ko. kilpailijaa vaatia paikan päällä ilmoittamaan puuttuvat taajuudet jos niitä ei löydy, "voidaan" (2.1) kilpailijan osanotto estää ko. kilpailuun. Nuhteet ja puumerkintä tulee joka tapauksessa valvojan raporttiin puutteellisten ilmoittautumisten hyväksymisestä, järjestäjän piikkiin.

(2.1) tuo vain äärimmäisessä tapauksessa.

Mutta joka tapauksessa jokainen kipailija tietää ja tuntee säännöt ja niiden mukaan pitää toimia, myös järjestäjien.

167
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Toisen käden tietona kuulin, että kilpailijaa, joka erehtyy käyttämään akkutyyppiä tai koria, jota ei ole mainittu EFRA:n listalla, tullaan rankaisemaan varsin raskaasti, kilpailukielloilla.

Samoin liikkuu käsitys, että kilpailun toimitsijaa, joka ei jätä rankaisematta tällaista kilpailijaa, tullaan itseään rankaisemaan.

Tosielämä voi joskus olla tarua ihmeellisempää, mutta miten lienee tässä tapauksessa? Voisitko Tumppi kertoa, miten asia on?


Jotain outoa ? Tuskinpa vain. Säännöt ovat sääntöjä ja niitä noudatetaan ja silloin kun ja jos tekniikkasääntöjä rikotaan tavalla tai toisella niin seurauksena on yleensä aina x*kk kilpailukielto. Tämä tulee myös kilpailujen toimitsijoiden ottaa huomioon, sillä henk.koht. olen kyllästynyt siihen, että kisojen jälkeen saan puhelinsoittoja tai sähköpostia ja siellä kerrotaan yhtä ja toista kun kilpailuissa tuomaristo ei ole tiettyjä asioita huomioinut.

Nyt kun ensi vuonna ajetaan SM -sarjaa, niin panokset ovat vielä kovemmat, kuin kansallisessa sarjassa ja olenkin ko. asioista muistuttanut valvojia yms...

Ennen kuin voidaan esim. kilpailukieltoja antaa, niin kilpailupaikalla täytyy olla ko. asioista tarkat selonteot ja ko. kilpailijaa pitää kuulla syistä ja seurauksista kilpailupaikalla, ennen kuin yhtään mitään tapahtuu....

Eräästä tapauksesta mun olisi pitänyt lajiryhmässä ottaa eräs asia esille ja antaa kilpailukieltoa kilpailijalle, vaikka ko. asioista ei ollut minkäänlaista merkintää tuomariston eikä valvojien raportissa, eikä kukaan ollut tehnyt protesteja.... joten jostain syystä en sitten asiaa ottanut käsittelyyn....

168
Kilpailijoiden kanava / Re: Korit..
« : 20.11.03 - klo: 16.14 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Ollinmaki"
***************
Luokissa TS-10 ja Tj-10 käytetään EFRA:n mukaisia kori- ja akkuluokituksia. EFRA siirtyy vuoden 2004 luokituksiin 1.4.2004. Suomessa nämä luokitukset otetaan TS-10 luokan osalta käyttöön 1.5.2004. Tj-10 ajaa koko vuoden vanhalla luokituksella.
***************

...Eli suomennettuna tuleeko korisaanto voimaan 1.1.2004 ja muuttuu 1.5.2004 vai tuleeko se kokonaisuudessaan voimaan vasta 1.5.2004???



Vuoden vaihteessa tulee voimaan EFRAn voimassa olevat luokitukset, kutsutaan sitten vaikka EFRA 2003 luokituksiksi. Ja ne ovat voimassa siis 1.1.2004 lähtien sekä TJ-10 että TS-10 luokissa.


Sekä akku että korivalmistajilla on aikaa hakea uutta luokitusta omille tuotteillensa EFRAn "luokkayhteyshenkilöltä" tämän vuoden loppuun asti. Ja kun ja jos tulee uusia luokituksia, niin EFRA ottaa ne käyttöön 1.4.2004 lähtien, meillä ne otetaan käyttöön 1.5.2004 ja koskien ainoastaan TS-10 luokkaa.

169
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"

KUN JOTAIN UUTTA ILMENEE JA PÄÄTÖKSIÄ SAADAAN AIKAAN, NIIN VOIN VAKUUTTAA, ETTÄ TÄMÄ FORUMI ON SE JOKA SEN ENSI KÄDESSÄ SAA TIETÄÄ, EI TARVITSE ODOTTAA AKK:N VIRALLISTA LEHTEÄ, JOSSA ON VIRALLISET TIEDOTUKSET !


Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"

Esitystä joka on työn alla sitä on käsitelty ja se saanee lopullisen sinettinsä ensi lauantaina lajiryhmän kokouksessa.


Tiedän aiheuttavani jälleen synkkiä purkauksia, mutta edes jonkinlaisen lajin ja lajiryhmän uskottavuuden vuoksi: mikä oli lopputulos?


Aivan...

Kutakuinkin viikko sitten tehtiin lopullinen päätös ko. CAi tekemästä sääntömuutosehdotuksesta. Ja sen osalta nykykokemuksien perusteella, Mäntsälän kisakaan ei tuonut mitään uutta, sekä "teatterimainen" rengastesti, kuten kerrottu on, ei ole tuonut mitään sellaista jonka perusteella lajiryhmän tulisi tehdä uusi päätös ko. asiassa. Eli pysytään siinä säännössä joka aikoinaan on tehty.



Äänestys joka tällä forumilla on ollut : Siitä olisi hyvä kuulla jonkinlainen yhteenveto sekä olisi myös hyvä, että "Pro" kuskit kertoisivat rengaskokemuksiansa Ranskan reissulta viime viikonlopulta.... Kuinka "hyviä" ovat Orionin renkaat...


Ehkä tuo kokonaisuus sitten kertoo sen, että rengasasian "parhaan ratkaisun" löytäminen ei ehkä ole helppo asia...

170
Kalenteriin lisätty kv -päivät...

HUOM !! meidän Kalenterissa PM merkinnät !
- uutena TS-10 PM ! jossa mahdollista ulkomaisten ajaa samalla C-12 SM tittelistä !

171
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Lainaus käyttäjältä: "Vesa"
Mikä on kone/kori sääntö C-12 luokassa ensi vuonna?

Toivottavasti ainakaan korisääntö ei noudata EFRA:n vastaavaa.... :(


tulihan niihinkin muutoksia.....




Ups... eli C-12 luokassa on ensi vuonna myös EFRAn koriluokitukset käytössä sekä ei käämirajoitusta.

alla EFRAn uudet asiat koskien C-12 luokkaa....

C-12: hajuttomat pitoaineet (CorallyTC2, LRP Tracktion, Orion Foam TQ + muut mahd. Section Chairmanin hyväks.), "Spec Motor" 6-kennon lisäluokkaan, LMP (LeMansProto) korit hyväksytään, minimipainot personal trans kanssa 812g/4-cell ja 906g/6-cell.

172
Kilpailijoiden kanava / EM-rengassääntö
« : 04.11.03 - klo: 20.35 »
Saadun tiedon mukaan....
EFRA : uusi TS-10 rengassääntö: 3x2paria alkueriin + 3x2parial finaaleihin (siis paria - ei settiä, eikä ristiin saa käyttää), sadekelin kuviorenkaat eivät sisälly tähän, eikä pyöriä ei saa muuttaa, EC2004 slick= Sorex 36 with Sorex grey "C" inserts on Schumacher Rev-Lite 24mm std white dish wheel (joka ostetaan järjestäjältä) ja sadekeli= Pit-Shimizu (PS-0400) (ajajat tuo mukanaan).


Tiedoksi, että saimme ensi vuoden EM kisoihin 16 paikkaa ! Joten se meni hyvin, siitä varmaan suuri kiitos Juholle, joka meni ja otti Euroopan Mestaruuden ! Joten eiköhän kaikki paikat saada täytettyä, kun kisat on Ruotsissa !

173
Tulokset / Tuomarointi
« : 04.11.03 - klo: 12.33 »
Lue myös ...

http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Yleinen.htm

-> KILPAILUTOIMITSIJAT

174
Tulokset / Tuomarointi
« : 04.11.03 - klo: 12.17 »
Lainaus käyttäjältä: "Nappe"
Vaikka tämä nyt on väärä paikka tälle kysymykselle, niin asetan sen kuitenkin kun nyt mieleen tuli ja asia jostain syystä on jäänyt meikäläiseltä huomaamatta...

Eli, kuka laskee toimitsijoiden osallistumiskerrat? pitäisikö itse pitää kirjaa vai menevätkö valvojaraporttien tai kilpailuanomusten mukaan?

Tuli vain mieleen kun olen toiminnut III-tehtävissä n+10^5 kertaa, joista suurin osa on alueellisissa kisoissa joista ei tietenkään hirveesti tietoa AKK:lle lähde...

Thanx.


Kuka laskee ? ...
Itse ko. henkilö pitää kirja niistä ja toimitsijalisenssiä hakiessa kirjaa ne kilpailut ja tehtävät siihen hakemuskaavakkeeseen (löytynee AKK:n webbisivuilta-> http://www.akk-motorsport.fi/materiaalit/lisenssit/) . Ja palautus menee siis alueen yhdyshenkilölle, joka tarvittaessa lähettää sen eteenpäin AKK:lle, mm. ykköslisenssihakemukset tulevat ko. lajin lajiryhmälle.

Eli oman tunnon varassa mennään ja jos epäselvää tulee, niin sitten tarkistetaan historian varrelta onko nimi niissä tehtävissä missä ne pitäisi olla. Valvojaraportit pääsääntöisesti löytynevät AKK:n konttorilta, hyvin arkistoituna. Eli lajipäälliköltä löytyy mappi "PA 2002 kisat", siellä on kaikki ko. vuoden valvojaraportit, jotka on konttorille palautettu, olen saanut myös palautetta, että kaikkea ei sinne ole jostain syystä palautettu ....

175
Tulokset / Tuomarointi
« : 04.11.03 - klo: 12.11 »
Ylipäätään noista valvoja ja tuomaritehtävistä oli viime viikonloppuna juttua ja saamamme tiedon mukaan, on todella vaikeaa saada tuomareita, hyvä kun siis valvojat saatiin. Syy tähän on se, että kilpailijoiden keskuudesta tulee "posketon" määrä valituksia, kenties aiheellisia, kenties aiheetonta.

Olemme keskustelleet siitä ja itse asiassa puoliksi päättäneet, että pohdimme jonkinlaista kilpailun johtaja, - valvoja ja - tuomari koulutusta jonnekin väliin, kenties ensi keväälle... jää nähtäväksi kuinka asiat kehittynee. Pääasiassa tuomarit osaa tehtävänsä, ovat kuitenkin olleet useita vuosia lajin parissa. Mutta kuten todettu on aina välillä sattuu lipsahduksia ja selvistäkin päätöksistä tulee narinaa ja sitä ei monet halua enää kuulla. Se on yksi syy ilmeisesti miksi toimitsijalisenssejäkään ei ole enää paljoa anottu, näin on ainakin lajiryhmälle asioiden kerrottu olevan, joten kyseessä ei ole pelkkä "mutu" tieto.

176
Tulokset / Ensi vuoden kilpailu numerot?
« : 04.11.03 - klo: 11.54 »
Ensi vuoden kilpailunumeroista vastaa tästä lähtien Luopajärvi Jussi, jonka käsissä on myös ensi vuoden "Touring Tour 2004" -SM sarjan sääntöjen tekeminen, joka julkaistaan noin kolmen viikon päästä !

177
Tulokset / Tuomarointi
« : 04.11.03 - klo: 11.46 »
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
Tämän vuoden sääntökirjasta ei näköjään löydy eriteltynä noita tarvittavia lisenssejä, mutta näin se oman muistini mukaan menee Sm-(sarja)kisoissa: 1. Kilpailunjohtaja, 1. Valvoja, 2. Tuomari, 2. Katsastuspäällikkö, muut 3. (Tumppi voinee varmistaa)

Ykkösen lisenssin omistajat ovat harvassa, samoin kakkosen. "Parempia" lisenssejä saa osallistumalla eri tehtäviin kisoissa ja käymällä kokouksissa.


Nuo ovat tosiaan pudonneet pois tämän vuoden kirjasta, mutta ensi vuonna ovat jälleen mukana.

Valvojat saatiin ensi vuodelle, mutta saadaanko tuomarit on kokonaan toinen asia, joka voi siis vielä pudottaa sarjalta SM -arvon pois ? ....


Kerrottakoon, että 3 -toimitsija lisenssin, saa henkilö joka ylipäätään sitä anoo ja on lajista kiinnostunut, se maksaa X€, ei ole muistikuvaa, sen maksaa seura ! Ja se on kolme vuotta voimassa. mm. moni huoltajalisenssin omaava kaveri voisi ostaa tuon toim.lisenssin ja omissa, kenties toistenkin kilpailuissa toimia eri tehtävissä .... ja pelkissä huoltaja/mekaanikko hommissa ko. lisenssi siis on käypä !

Sitten kun on jonkin verran noita kilpailuissa tullut eri tehtäviä tehtyä, niin on mahdollisuus anoa 2-lisenssiä ja semmoisia tarvitaan siis ensi vuonna !

Olen valvojapäivillä antanut suosituksen tänä vuonna (myös viime vuonna), että säännöissä vaadittu kaksi tuomaria ei pakosta riitä, vaan olen pyytänyt ensi vuodelle, että kilpailuihin nimetään kolme tuomaria. Sillä tuomarit ovat meillä useimmiten jollain tavalla "naimissa" jonkun kilpailijan mekaanikko/huoltaja -tehtävien kanssa ja jos tulee protesteja tms.. niin ko. tuomari joutuu jääväämään itsensä asian käsittelystä.

Kilpailun tuomariston äänivaltaiset jäsenet ovat : Kilpailun valvoja sekä kaksi tuomaria ! Kilpailun johtajalla ei siis ole "äänivaltaa" hän toimii ainoastaan tuomariston sihteerinä, puheoikeus hänellä toki on.


**************
Ote vuoden 2002 "muistiinpanoista" : joten "pykälät" eivät ole tämän vuotisesta sääntökirjasta.....

1.9. KILPAILUJEN TOIMITSIJAT  PA-KILPAILUISSA (SIIRRETÄÄN YLEISEEN OSAAN)

Toimitsijoiden lisenssivaatimukset PA-kilpailuissa:
tehtävä:   SM/NM,   CUP,      Kansall.,   Alueellinen
Valvoja   I,      I,      II,      III         
Johtaja   I,      II,      III,      III,         
Tuomarit   II,      II,      III,      -   
Kats.pääll.   II,      II,      III      -   
Muut       III,      III,      -      -

Muut = kilpailun sihteeri, lähettäjä/lippumies, ajanottopäällikkö, ratamestari, katsastusmies, kuuluttaja. Erillistä tekniikkalisenssiä ei ole.

Ohjeet toimitsijalisenssin hakemiseen ja ylläpitämiseen:

III-lisenssin saa jos on osoittanut kiinnostusta pienoisautoiluun ja on toiminut harjoitus-kilpailuissa 3 kertaa tai on muitten AU-lajien III-lisenssi. Lisenssi pysyy voimassa jos on toiminut PA III-tehtävissä vähintään 3 kertaa tai 6 kertaa muissa tehtävissä (ml. muut lajit) lisenssikauden aikana (3 vuotta).

II-lisenssin saa jos on toiminut PA III-tehtävissä 6 kertaa tai jos on I tai II-lisenssi nopeus, ralli tai karting lajeista. Lisenssi pysyy voimassa jos on toiminut PA II-tehtävissä 3 kertaa ja muissa tehtävissä 3 kertaa tai kerran PA II-tehtävässä ja 6 kertaa muissa tehtävissä (ml. muut lajit). Yli 3 vuotta kilpailleelle aktiiviajajalle voidaan myöntää suoraan II-lisenssi.

I-lisenssin saa jos on toiminut PA II-tehtävissä 6 kertaa. Lisenssi pysyy voimassa jos on toiminut PA I-tehtävässä 3 kertaa ja 6 kertaa muissa tehtävissä tai PA I-tehtävässä yhden kerran ja 10 kertaa muissa tehtävissä (ml. muut lajit). I-lisenssin saamisen ja säilyttämisen ehtona on lisäksi osallistuminen vähintään kerran PA-valvojapäiville lisenssikauden aikana.

**************
1.10. TOIMITSIJOIDEN TEHTÄVÄT

-Kilpailunjohtaja vastaa viimekädessä kilpailusta kokonaisuudessaan. Kilpailunjohtajalla on oikeus keskeyttää kilpailu välittömästi radan kunnon, turvallisuuden, luonnonesteen tms. vaatiessa. Keskeytys saa kestää korkeintaan 2 tuntia, jonka jälkeen tuomaristo päättää joko kilpailun jatkamisesta tai lopettamisesta. Kilpailun johtajalla on oikeus antaa kilpailijalle varoitus ja määrätä mustan (varoitus) lipun käyttö kilpailuerän aikana, hän on tässä tehtävässä faktatuomari, jonka päätöksestä ei ole vastalauseoikeutta.

-Katsastuspäällikkö vastaa autojen (ohjauslaitteiden ym.) katsastuksesta. Katsastuspäällikkö toimii kilpailunjohtajan ja tuomariston teknisenä neuvonantajana. Katsastuspäälliköllä on oikeus teknisissä asioissa päättää mustan lipun käytöstä (korjauskehoitus, ei varoitus).

-Ratamestari vastaa radan tekniikasta ja kunnosta kilpailun aikana.

-Ajanottopäällikkö vastaa kilpailun kierroslaskennasta, ajanotosta ja tulosten julkaisemisesta (erätulokset/lopputulokset) kilpailun ilmoitustaululla merkiten tuloksiin julkaisuajan.

-Lähettäjä tuomitsee itsenäisesti vilppilähtötapaukset. Lähettäjän päätöksestä ei ole vastalauseoikeutta (faktatuomari).

-Kansallisissa kilpailuissa samalla henkilöllä voi olla useampia toimitsijatehtäviä.


1.11. VALVOJAN JA TUOMARISTON TEHTÄVÄT

Kilpailun valvoja on AKK:n edustaja kilpailussa. SM, NM ja Cup kilpailuihin valvojan nimeää AKK.

Valvoja valvoo että niin kilpailijat kuin järjestäjätkin toimivat voimassaolevien sääntöjen ja kilpailun lisämääräysten mukaisesti. Valvoja tarkastaa radan ja sen laitteet (kierroslaskenta, katsastus, kuulutus ym.) sekä kilpailuluvan ja muut luvat ennen kilpailua. Valvojalla on oikeus antaa kilpailijalle varoitus, hän on tässä tehtävässään faktatuomari, jonka päätöksestä ei ole vastalauseoikeutta.

Tuomaristoon kuuluu valvojan lisäksi 2 lajin tuntevaa tuomaria, joista vähintään toisen on oltava muusta kuin järjestävästä seurasta. Tuomariston valitsee pienoisautokilpailuissa kilpailun järjestäjä SM, NM ja Cup kilpailuissa etukäteen, mikä ilmoitetaan kilpailukutsussa. Muissa kansallisissa kilpailuissa voidaan tuomaristo valita kilpailupaikalla.

Tuomariston ensimmäisessä kokouksessa päätetään tarvittaessa tuomareiden keskinäisestä työnjaosta kilpailun seurantatehtävässä, joka tiedotetaan ajajakokouksessa. Tuomaristo seuraa kilpailua (ajamista, varikon käyttöä ym.) kilpailunjohtajan ja valvojan apuna. Tuomarilla on oikeus antaa kilpailijalle ajotapa- ja käytösrikkeestä varoitus, hän on tässä tehtävässään faktatuomari, jonka päätöksestä ei ole vastalauseoikeutta.
**************


Ja kaikenlainen rakentava ehdotus noihin tehtäviin otetaan vastaan...

178
Tulokset / Ensi vuoden kilpailu numerot?
« : 04.11.03 - klo: 08.16 »
Lainaus käyttäjältä: "TeMe The RC man"
Olin ensimmäisissä kisoissa mäntsälän kapinoissa numerolla 166, mikä on ensivuoden kilpailunumeroni? Nimi on Teemu Lempinen ja seura tamua.


Lisätty listaan

179
Tulokset / Ensi vuoden kilpailu numerot?
« : 03.11.03 - klo: 19.21 »
Tässä nämä....
Alempana aakkosjärjestyksessä


Numeron tulee olla 40mm korkea, 5mm paksu viiva ja sen tulee olla musta väriltään, sekä sen tulee olla suorakaiteenmuotoisella valkoisella pohjalla, jonka korkeus on noin 46mm ja leveys n. 3mm "numeron ääripäiden molemmille puolille" ...

Tulossa on mallipohjat tänne jonnekin, joista voipi mallia ottaa ja itse tulostaa ne .... -> Spif



   Numerojärjestys   
      
1   Ahoniemi Simo   HyUA
2   Levänen Juho    RiiUA
3   Ahoniemi Sakke    HyUA
4   Torikka Tommi   RauUA
5   Termonen Jouko   SRC
6   Koivula Pekka   TamUA
7   Yli Vesa   OUA
8   Vuorinen Ismo   KyPAK
9   Lehto Kalle   KyPak
10   Mäkinen Veini   JärvSRK
11   Luopajärvi Jussi   VUA
12   Jokinen Santeri   KyPak
13   Mänty Mika   OUA
14   Fager Carl-Magnus   VAU
15   Tammela Simo   OUA
16   Eskman Henri   TamUA
17   Pihl Olev   EAMK
18   Quagraine Joseph   VAU
19   Tenhunen Henri   LMM
20   Bloigu Risto   OUA
21   Andersson Christer   MMR
22   Kauppinen Teppo   VAU
23   Helin Pauli   TamUA
24   Reittilä Pekka   JärvSRK
25   Kutvonen Wiljami   VAU
26   Myllynen Kari   VAU
27   Kaukovalta Miika   JärvSRK
28   Seppälä Jani   OUA
29   Eskelinen Matti   JyvSRK
30   Winqvist Peter   VAU
31   Mielonen Joni   LMM
32   Salminen Marko   RiiUA
33   Salminen Ari   RiiUA
34   Laitala Petri   HyvSRK
35   Vehniäinen Panu   ÄkiUA
36   Kähkönen Jesse   
37   Koskivuo Juho   VAU
38   Minkkinen Joni   LMM
39   Trzaska Sebastian   JyvSRK
40   Meriläinen Tuukka   SRC
41   Ström Petri   LMM
42   Teponoja Miko   TamUA
43   Vikstedt Matias   VAU
44   Rytsy Teemu   ÄkiUA
45   Riikonen Tuomas   
46   Saunamäki Matias   SeiSRK
47   Torkkola Jussi   VAU
48   Hovi Jani   HyUA
49   Mäkelin Iina   KyPAK
50   Pölkki Teemu   LMM
51   Aulin Lauri   ATAK/UA
52   Leino Teemu   HMR
53   Vuorinen Vilppu   VUA
54   Tuomisto Juhana   VUA
55   Siltanen Jarno   JyvSRK
56   Tyvi Henrik   VUA
57   Similä Juha   HyvSrk
58   Järvimäki Joni   KyPak
59   Mäkinen Reima   TUA
60   Sinisaari Heikki   HyUA
61   Rinne Timo   TamUA
62   Puupponen Joonas   LMM
63   Säilä Jaakko   VAU
64   Kukkula Juha-Petteri   SeiSRK
65   Kilpeläinen Tomi   PiekUA
66   Pellinen Antti   
67   Södergård Björn   VUA
68   Mäkinen Turo   TUA
69   Lumperoinen Janne   LMM
70   Tarvainen Pasi   
71   Lindqvist Jani   VUA
72   Koski Kimmo   ATAK/UA
73   Kyykkä Ari-Pekka   SeiSRK
74   Mattila Jarmo   SRC
75   Hakoranta Juha   VUA
76   Kumpulainen Jani   IisUA
77   Taskila Jari   
78   Sorjonen Teemu   MMR
79   Harri Ojajärvi   OUA
80   Lehto Jyrki   ATAK/UA
81   Nevala Matti   OUA
82   Siitonen Joni   KyPAK
83   Södergård Kenneth   VUA
84   Kinnunen Torsti   SeiSRK
85   Neirola Jussi   SeiSRK
86   Sillanpää Eetu   PiekUA
87   Leiman Markus   VAU
88   Laaksonen Tomi   MMR
89   Leppänen Aki   VAU
90   Nyman Harri   LMM
91   Lipsanen Pekka   PiekUA
92   Haapaharju Kim   VUA
93   Sernola Jaakko   OUA
94   Viitalähde Arto   OUA
95   Pyylampi Perttu   SeiSRK
96   Kokko Rami   VUA
97   Auranen Tuure   LMM
98   Karvanen Teemu   RuKART
99   Laine Kimmo   OUA
100   Joentakanen Aki   VAU
101   Rinne Markku   SeiSRK
102   Naumanen Tuomas   YlöFK-K
103   Ahonen Arto   TamF-KK
104   Helmijoki Visa   TamUA
105   Lempinen Santtu   LahUA
106   Huhmarsalo Jaakko   VUA
107   Tiirikainen Pasi   IisUA
108   Pollari Antti   OUA
109   Hintsala Mikko   JyvSRK
110   Kalves Tom   TamUA
111   Harju Teemu   OUA
112   Saarinen Teemu   HyvUA
113   Vesiallik Tônis   EAMK
114   Westerlund Janne   VAU
115   Himanen Tommi   MikUA
116   Honkala Markus   LahUA
117   Kallio Jesse   RuKART
118   Myrberg Andreas   MMK
119   Sinisaari Kari   HyvUA
120   Koskivuo Vesa   VAU
121   Myöhänen Tomi   HMR
122   Lehtimäki Ari   RauUA
123   Pyhältö Mikko   TUA
124   Kervola Harri   LMM
125   Konoila Jyri   VAU
126   Lehtinen Ville-Veikko   MMR
127   Ainasjärvi Petri   RuKART
128   Raikas Tony   KyPAK
129   Koivisto Ilpo   RuKART
130   Kupari Tero   LohUA
131   Saarinen Tomi   LohUA
132   Ojajärvi Harri   OUA
133   Valtanen Janne   OUA
134   Nieminen Jere   TAUK
135   Ollinmäki Antti   JärvSRK
136   Kyyrö Kalle   VAU
137   Löflund Olli   JärvSRK
138   Vähäkangas Oskari   OUA
139   Lemberg Kim   VAU
140   Sjöberg Olli   SomUA
141   Pyhältö Mari   TUA
142   Levänen Timo   RiiUA
143   Sjöberg Maria   SomUA
144   Tanhuanpää Timo   RauUA
145   Vesiallik Ilmar   EAMK
146          Kaplas Jari               Rukart
147          Lempinen Teemu     Tamua


   Aakkosjärjestys   

103   Ahonen Arto   TamF-KK
3   Ahoniemi Sakke    HyUA
1   Ahoniemi Simo   HyUA
127   Ainasjärvi Petri   RuKART
21   Andersson Christer   MMR
51   Aulin Lauri   ATAK/UA
97   Auranen Tuure   LMM
20   Bloigu Risto   OUA
29   Eskelinen Matti   JyvSRK
16   Eskman Henri   TamUA
14   Fager Carl-Magnus   VAU
92   Haapaharju Kim   VUA
75   Hakoranta Juha   VUA
111   Harju Teemu   OUA
79   Harri Ojajärvi   OUA
23   Helin Pauli   TamUA
104   Helmijoki Visa   TamUA
115   Himanen Tommi   MikUA
109   Hintsala Mikko   JyvSRK
116   Honkala Markus   LahUA
48   Hovi Jani   HyUA
106   Huhmarsalo Jaakko   VUA
100   Joentakanen Aki   VAU
12   Jokinen Santeri   KyPak
58   Järvimäki Joni   KyPak
117   Kallio Jesse   RuKART
110   Kalves Tom   TamUA
146          Kaplas Jari               Rukart
98   Karvanen Teemu   RuKART
27   Kaukovalta Miika   JärvSRK
22   Kauppinen Teppo   VAU
124   Kervola Harri   LMM
65   Kilpeläinen Tomi   PiekUA
84   Kinnunen Torsti   SeiSRK
129   Koivisto Ilpo   RuKART
6   Koivula Pekka   TamUA
96   Kokko Rami   VUA
125   Konoila Jyri   VAU
72   Koski Kimmo   ATAK/UA
37   Koskivuo Juho   VAU
120   Koskivuo Vesa   VAU
64   Kukkula Juha-Petteri   SeiSRK
76   Kumpulainen Jani   IisUA
130   Kupari Tero   LohUA
25   Kutvonen Wiljami   VAU
73   Kyykkä Ari-Pekka   SeiSRK
136   Kyyrö Kalle   VAU
36   Kähkönen Jesse   
88   Laaksonen Tomi   MMR
99   Laine Kimmo   OUA
34   Laitala Petri   HyvSRK
122   Lehtimäki Ari   RauUA
126   Lehtinen Ville-Veikko   MMR
80   Lehto Jyrki   ATAK/UA
9   Lehto Kalle   KyPak
87   Leiman Markus   VAU
52   Leino Teemu   HMR
139   Lemberg Kim   VAU
105   Lempinen Santtu   LahUA
147          Lempinen Teemu     Tamua
89   Leppänen Aki   VAU
2   Levänen Juho    RiiUA
142   Levänen Timo   RiiUA
71   Lindqvist Jani   VUA
91   Lipsanen Pekka   PiekUA
69   Lumperoinen Janne   LMM
11   Luopajärvi Jussi   VUA
137   Löflund Olli   JärvSRK
74   Mattila Jarmo   SRC
40   Meriläinen Tuukka   SRC
31   Mielonen Joni   LMM
38   Minkkinen Joni   LMM
26   Myllynen Kari   VAU
118   Myrberg Andreas   MMK
121   Myöhänen Tomi   HMR
49   Mäkelin Iina   KyPAK
59   Mäkinen Reima   TUA
68   Mäkinen Turo   TUA
10   Mäkinen Veini   JärvSRK
13   Mänty Mika   OUA
102   Naumanen Tuomas   YlöFK-K
85   Neirola Jussi   SeiSRK
81   Nevala Matti   OUA
134   Nieminen Jere   TAUK
90   Nyman Harri   LMM
132   Ojajärvi Harri   OUA
135   Ollinmäki Antti   JärvSRK
66   Pellinen Antti   
17   Pihl Olev   EAMK
108   Pollari Antti   OUA
62   Puupponen Joonas   LMM
141   Pyhältö Mari   TUA
123   Pyhältö Mikko   TUA
95   Pyylampi Perttu   SeiSRK
50   Pölkki Teemu   LMM
18   Quagraine Joseph   VAU
128   Raikas Tony   KyPAK
24   Reittilä Pekka   JärvSRK
45   Riikonen Tuomas   
101   Rinne Markku   SeiSRK
61   Rinne Timo   TamUA
44   Rytsy Teemu   ÄkiUA
112   Saarinen Teemu   HyvUA
131   Saarinen Tomi   LohUA
33   Salminen Ari   RiiUA
32   Salminen Marko   RiiUA
46   Saunamäki Matias   SeiSRK
28   Seppälä Jani   OUA
93   Sernola Jaakko   OUA
82   Siitonen Joni   KyPAK
86   Sillanpää Eetu   PiekUA
55   Siltanen Jarno   JyvSRK
57   Similä Juha   HyvSrk
60   Sinisaari Heikki   HyUA
119   Sinisaari Kari   HyvUA
143   Sjöberg Maria   SomUA
140   Sjöberg Olli   SomUA
78   Sorjonen Teemu   MMR
41   Ström Petri   LMM
63   Säilä Jaakko   VAU
67   Södergård Björn   VUA
83   Södergård Kenneth   VUA
15   Tammela Simo   OUA
144   Tanhuanpää Timo   RauUA
70   Tarvainen Pasi   
77   Taskila Jari   
19   Tenhunen Henri   LMM
42   Teponoja Miko   TamUA
5   Termonen Jouko   SRC
107   Tiirikainen Pasi   IisUA
4   Torikka Tommi   RauUA
47   Torkkola Jussi   VAU
39   Trzaska Sebastian   JyvSRK
54   Tuomisto Juhana   VUA
56   Tyvi Henrik   VUA
133   Valtanen Janne   OUA
35   Vehniäinen Panu   ÄkiUA
145   Vesiallik Ilmar   EAMK
113   Vesiallik Tônis   EAMK
114   Westerlund Janne   VAU
94   Viitalähde Arto   OUA
43   Vikstedt Matias   VAU
30   Winqvist Peter   VAU
8   Vuorinen Ismo   KyPAK
53   Vuorinen Vilppu   VUA
138   Vähäkangas Oskari   OUA
7   Yli Vesa   OUA

180
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "JesseT"
Onneksi en vielä ehtinyt ostaa uusia koreja!...

Tekisi mieli mainita jotakin tiedottamisesta, mutta ymmärrettävästi jätän mainitsematta.
Koskahan muuten virallinen tieto tulee, koska täältähän ei kenenkään voi odottaa poimivan tietoja. Toivottavasti kuitenkin ennen kuin säännöt astuvat voimaan  :wink:



Homma pelaa niin, että LR tekee esitykset ja AKK:n hallitus päättää. Kun päätökset on olemassa niistä tiedotetaan, ensin jopa "viidakkorummuin" ja sitten  odotellaan virallista tiedotetta, joka siis tulee 31.10.2003. En ole saanut tietoa, onko hallitus ko. asioita päättänyt hyväksyä vai ei ? Oletan että se on ne hyväksytysti päättänyt, koska sen virallisilla webbisivuilla asia on näin kerrottu.

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6] 7 8 9 ... 13