Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - mamyllyn

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 ... 15
121
Käytiin muutaman PKSRCA:n kaverin voimin rullaamassa uudella profiililla viime lauantaina.
On muuten todella siisti rata ja itse tykkäsin pirusti siitä sillastanne.
Hienot kisat on siis tulossa  :smiley:

122
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n Tiurilan RC-keskus
« : 09.10.14 - klo: 23.28 »
Terve

Menee vähän ehkä OT:n puolelle mutta tässä omia aatteitani

Talkoolaisten määrä ja talkoisiin osallistuminen tuntuu olevan ikuisuuskysymys .
Nyt profiilinvaihto talkoissa oli ilahduttavasti hyvin porukkaa paikalla  ja mukavasti myös uusia naamoja. Kiitos vielä kaikille osallistuneille.
Nopeesti laskettuna viime kesällä lavangon pikkukrossiradalle oli 8 talkoo kutsua, aika usein siellä oltiin kuitenkin Timon kanssa kaksisteen, enkä lopuks edes jaksanut laittaa aina kutsua kun ei kukaan ilmaannu paikalle kuitenkaan. Välillä toki oli muitakin auttamassa, en ole teitä unohtanut, Kiitos teille!

Näin ratamestarin näkökulmasta on vaikee suunnitella talkoita kun ei tiiä onko paikalle tulossa 2 vai 10 jantteria.. Jos paikalla on hyvin porukkaa niin osalla menee valitettavasti välillä seisoskeluks kun ei ehdi opastamaan mitä pitäis tehä. Älkää kuitenkaan tulkitko sitä niin että apuanne ei olisi tarvittu ja jättäkö seuraavia talkoita väliin!

Toinen ongelma on se että kaikki muukin kerhon toiminta perustuu talkoiluun. Se että yksittäisiin talkoisiin saadaan välillä hyvin porukkaa paikalle on kiva juttu mutta toiminta on kuitenkin päivittäistä.
Roskia pitää kuskaa, pöytiä putsata, lattioita imuroida, kisoja järkätä jne.
Eli tähän päivittäiseenkin toimintaa kaivataan apua.
Karkeesti sanottuna ratamaksuilla maksetaan paikan vuokra, kisoilla/kisojen buffalla ratojen materiaalit ja talkoo toiminnalla pidetään paikat kunnossa. Eli pelkällä rahalla ei ole vielä kun katto pään päällä, radat tehdään talkoilla.

Kisoihin kuulutellaan yleensä porukkaa talkoilemaan. Kisojen järjestäminen on iso osa yhdistyksen toimintaa ja varojen keruuta. Isona yhdistyksenä meillä on monet kisat vuodessa. Siltä näissäkin pyörii samat naamat järkkäämässä kisoja. Itsekkään en ole ollut vielä kovin monessa kisassa järjestäjänä ja työmäärä tuli vähä yllätyksenä ja se että oikeestaan suurin homma oli saada porukkaa talkoilemaan kisoihin. Moni kyselee että voidaanko järkkää sellaset ja sellaset kisat mutta ei kuitenkaan ole valmiit autamaan kisojen järjestelyissä. Monesti tietysti on itse ajamassa kisoissa mutta jos esim. ajaa krossia niin silloin voi osallistua touring kisojen järkkäämiseen ja vice versa.

Alottelijaillat on pyöriny pitkään parin jampan voimin. Siinä on myös yksi talkoovoimin pyöritetty tärkeä osa yhdistyksen toimintaa joka kaipaa lisää tekijöitä.

Talkoot oli ne sitten radan rakennusta, kisojen järkkäämistä, siivoomista tai mitä tahansa kuuluu tähän harrastukseen.
Hommia riittää jos halajaa jatkossakin harrastaa tätä hionoa lajia. Harrastuspaikat ei tule tyhjästä vaan niihin tarvitaan aktiivisesti harrastusta eteenpäin vieviä ihmisiä.

Ajattelutapa että kun on maksanut ratamaksun voi tulla valmiiseen pöytään rällästämään ja lähtiessään jättää roskansa muiden murheeksi on... jotain mihin en löydä painokelpoisia sanoja.


Niemis

Täyttä asiaa koko kirjoitus ja olen itse asiasta samaa mieltä.
Tiistaina oli tosiaan hienoa nähdä kuinka paljon porukkaa oli paikalla ja homma toimi hienosti. Mun mielestä tehokkain tapa tehdä homma on muodostaa kahden-kolmen miehen ryhmiä, jotka ottaa tehtäviä hoitaakseen ja laittavat hihat pyörimään. Omatoimisuutta ei yleensä ole tarvinnut tietääkseni rajoittaa, eli rohkeasti vain itse tekemään ja kysymään apuja jos on epäselvyyksiä.

Päivittäisistä asioista juuri radalta tänään lähtiessä tuli mieleen:
Nostetaan oman lähdön jälkeen tuoli pöydän päälle, joka on tietysti siivottu omista romuista sitä ennen. Sen jälkeen lattian saisi mielellään lakaista ja meillä olisi jo paljon puhtaammat tilat harrastaa.

Mara

123
TeknoRC / Vs: TeknoRC SCT410 ShortCourse
« : 08.10.14 - klo: 17.06 »
Maran kestävät vetarit on vihdoin totta!! Joutuu ostaan uuden työkalun rengasavaimeksi kun mutteri on jatkossa M5.

Kiitokset Tommi tiedosta -Teknoon on jo oltu yhteydessä.

Ps. Uudesta autostani/ muilla jätkillä ei ole mennyt nyt yhtään akselia poikki! Markkinoille oli varmasti päässyt isompi surkea erä ja yksi syy voi olla myös löysällä hexa-reiällä olevien vanteiden käyttö (Avid). Nyt käytössä Serpentin ja Prolinen vanteet.

124
Himassa ollaan, mutta unta ei näy kun ollaan yhä täpinöissä  :grin:
Isot kiitokset taas järjestäjille ja kanssakilpailijoille. Päivä oli todella hieno ja tää oli yksi parhaimmista kisoista omalta osaltani.

Juhan ylivoima ei jättänyt paljon selittelylle varaa ja Maulan molemmat veljekset paino hienosti mun "vanhoilla" autoilla menemään. Toinen sitten jätti mut taaksensa ja itse en kyllä siihen tarkkuuteen ja täsmällisyyteen olisi pystynyt vastaamaan. Viimeisessä ajossa olin kaukana, mutta olihan sitä hienoa ajaa täysillä perässä ja yrittää vielä saada kiinni.

Paluu Durangosta Teknon pariin oli kanssa yhtä juhlaa. Auton setup on vihdoin todella hyvä LRP:lle ja muutamalla asetuksella saadaan sitä uskoakseni vielä hieman parannettua.
Luotettavuudesta ja kestävyydestä voi tehdä myös omat päätelmät, jos seurasi mun ajoa  :evil:

Teknoille ei tullut ainottakaan teknistä keskeytystä -tälläkään kerralla.

Kiitos ja nähdään taas ensi kerralla  :azn:

Ps. Stinde: yleisö halusi tietää, mahtuuko Tekno tynnyrin vierestä kulkemaan ;-)

125
Kisat olisi loistava juttu! Lisää kisoja vaan. Mä ainakin tulen ajamaan jos Correilla ajetaan ja kaikki sattuu napsahtamaan kohdalleen.

Toki voi olla, että olen jossain muissa hommissa ennen kisaa ja ehkä kisapäivänäkin, mutta siis kaikki on mahdollista. Kuten esimerkiksi osallistuminen tai osallistumatta jättäminen. Missään nimessä en järjestä kisaa, vaan tulen ainoastaan valmiiseen pöytään. Saisikohan seuralta mekkarin ja nostajan lainaksi, niin voisi keskittyä vaan ajamiseen siis jos tulen ollenkaan.

Et kai vain tarkoita sitä, että ilmoittautuisit kisoihin mutta jättäisit joka kerta tulematta paikalle kisapäivänä?
Se olisi varmaan järjestäjille todella rasittavaa ja varmaan sun ilmoa ei enää edes otettaisi "sisään"?

126
Kilpailukutsut / Vs: SC Summer Cup III ja M8e Nokia
« : 20.07.14 - klo: 18.54 »
Isot kiitokset hyvin järjestetyistä kisoista!

Rata oli todella hyvä ja vaihtelevilla osuuksilla taidokkaasti rakennettu. Hyvän profiilin lisäksi siinä oli hienoja yksityiskohtia joissa kuskien eri ajotavat erottuivat mukavasti:

Etusuoran lopussa oleva tiukka mutka, josta alkoi alamäki. Itse yritin ajaa sen aivan betonikorokkeessa kiinni ja toiset taas ajoivat hieman ulompaa.

Edellisen jälkeen tuleva tiputus: ajoin välillä tiputtamalla auton heti alastuloon ja joskus yritin ponnistaa sen kuopan yli johon autot yleensä laskeutuivat.

Etusuoralle tultaessa olevat "railot" olivat todella makeat! Vielä kun siihen tultiin alamäessä olevan mutkan jälkeen, niin auton hallinnan piti olla äärimmillään maksimaalisen kiihdytyksen saavuttamiseksi. Älkää vain tasoittako tota pois  :police:

Itse kisasta:
Alku ei omalta osaltani taas(kaan) mennyt todellakaan hyvin. Olin treenannut hyvin jo edellisenä päivänä, mutta kisapäivänä ei siltä näyttänyt. Sekoilin turhan paljon vaihtamalla renkaita Caliberin ja Grid Ironin välillä. Molemmat olivat hyvät, mutta jälkimmäiset mulla oli liian kuluneet ja se aiheutti vaikeuksia ajossa.

Alun vaikeuksien jälkeen sain hommasta kiinni ja vaikka finaaliin jouduin lähtemään muutamaa paikkaa tavoitteesta jääneenä, ajo alkoi olemaan jo parempaa ennen finaalia.

Kahdessa ekassa finaalissa mulla valitettavasti meni kuppi täysin nurin, kun sain molemmissa osumaa ja autoni lensi pois radalta. Mielenkiintoista katsoa videolta, mitä ihmeessä ekassa erässä oikein tapahtui ihan alussa shikaanin kohdalla?

Jälkimmäisessä raivosin sitten Ravantille hieman liiankin kovalla antaumuksella  :evil:
Ja varmuudeksi uudelleen, kun kaveri höpötti lauteilla oman ajonsa jälkeen ja meidän taistelu oli vielä kesken...toiset osaa keskittyä muiden puhuessa vieressä ja toiset ei. Omalla huudollani mä sitten taas onnistuin varmasti häiritsemään muita - sorry!

Sitten oli viimeisen finaalin vuoro ja ajattelin, ettei kisassa ole enää paljon hävittävänä ja nyt voisi painaa menemään. Alussa olleen hässäkän jälkeen pääsin mukavasti nousemaan eteenpäin ja Juha olikin jo pikkuhiljaa näköpiirissä. Koko päivänä en ollut mitenkään voinut haastaa kovaa kilpakumppaniani, mutta tuossa vaiheessa se alkoi tuntumaan mahdolliselta ja laitoin kaiken keskittymisen peliin. Juha vei hienosti musta voiton, mutta kai se tossa erässä oli kovilla kuitenkin  :cool:

Mahtavaa kisailua, ei voi muuta sanoa.

Tästä on mukava jatkaa seuraavissa kisoissa: kaikki mukaan ja kovaa ajoa!

T: Martti #96

Ps. Kaikista kovista nousijoista täytyy vielä mainita Savolan suoritus -ihan mieletön nousu eteenpäin kisauralla :-)

Lisätään vielä tuo selkeä plussa/miinusosasto alle:

+ Mahtava rata
+ Todella selkeä ja hyvä kuulutus jatkuvalla syötöllä - auttoi selvästi omaa ajoa, kun aina oli tilanteessa kiinni
+ Kahvion nätit tytöt!
+ Positiivinen tekemisen meininki ja fiilis

- Hieno ajajien koroke, mutta kaide on liian korkealla
- Tuomarointi...sitä vaan aina tarvitaan



127
TeknoRC / Vs: TeknoRC SCT410 ShortCourse
« : 07.07.14 - klo: 00.58 »
Vihdoinkin sain koko setupin kasaan ja mitattua sen niin tarkasti, kuin kotioloissa oli mahdollista.
Alkuperäisessä kokoonpanossa oli muovihexat (ne paksummat, uudet on hiukan ohuemmat) ja Avidin 0-offset vanteet.

Kuten kuvasta näkee, niin ollaan erittäin lähellä alkuperäistä leveyttä :-)
Alan siis siirtymään 17 mm setupiin ja De:ltä tosiaan saa SC vanteet tähän konsturktioon!



Projekti otti tänään valitettavan takapakin: renkaat liimattuna (Caliber soft) ja Traxxaksen 17 mm hexat paikalla auto oli selvästi liian leveä. De:n vanteiden offset on selvästi ei kuin Avidien ja tässä on isompi pähkinä purtavaksi. Otan vielä uusia mittauksia ja kehittelen hommaa eteenpäin...

128
TeknoRC / Vs: TeknoRC SCT410 ShortCourse
« : 04.07.14 - klo: 21.40 »
Vihdoinkin sain koko setupin kasaan ja mitattua sen niin tarkasti, kuin kotioloissa oli mahdollista.
Alkuperäisessä kokoonpanossa oli muovihexat (ne paksummat, uudet on hiukan ohuemmat) ja Avidin 0-offset vanteet.

Kuten kuvasta näkee, niin ollaan erittäin lähellä alkuperäistä leveyttä :-)
Alan siis siirtymään 17 mm setupiin ja De:ltä tosiaan saa SC vanteet tähän konsturktioon!


129
TeknoRC / Vs: TeknoRC SCT410 ShortCourse
« : 04.07.14 - klo: 13.50 »
mamyllyn: Muuttuuko geometriat, jos siirrät hubin sisempään kiinnitysreikään?

Hyvä, että joku muukin on tehnyt 17mm konversion. Minulla on Shcumin "talvirenkailla"  :wink: sama viritys.
On helpompi saada rengas suoraan heti yhdellä kerralla.

Joo, muuttuu:
Eli raideväli pysyy samana, mutta autosta tulee paljon agressiivisempi ja nopeammin kääntyvä/reagoiva.

130
TeknoRC / Vs: TeknoRC SCT410 ShortCourse
« : 04.07.14 - klo: 12.56 »
Meneeks nää heittämällä?
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXDKNS

Menee heittämällä paikalle. Akselileveys kasvaa samalla M8e:n mittaan.

131
TeknoRC / Vs: TeknoRC SCT410 ShortCourse
« : 03.07.14 - klo: 23.11 »
No niin,
Pöytäsäätöä tehty 17 mm hexakonversion parissa. Lopputulos on se, että auto on 1 mm:n sisällä alkuperäisestä leveydestä muovihexoihin verrattuna.
Pienen levityksen toi yhä tekee siihen nähden, katsotaan saisinko jostain vielä hiukan pois ;-)


132
TeknoRC / Vs: TeknoRC SCT410 ShortCourse
« : 27.06.14 - klo: 19.42 »
Mihin olet tehnyt iskarin korkissa reijän noiden bladdereiden kanssa sivuun vai ylös?

Ne kuuluu molempiin: ylös ja sivulle.

Ok. Toivottavasti näitä vantteja ei joudu tekemään koskaan uudestaan, Huh Huh! :grin:

Löysää niitä heti alussa. Mä kiinitin akkukoneen päähän, sit vaseliinia kierteisiin ja ajat sisään sekä ulos. Ne on muuten liian kireät ja avaimet napsuu ;-)

133
TeknoRC / Vs: TeknoRC SCT410 ShortCourse
« : 27.06.14 - klo: 19.32 »
Mihin olet tehnyt iskarin korkissa reijän noiden bladdereiden kanssa sivuun vai ylös?

Ne kuuluu molempiin: ylös ja sivulle.

134
TeknoRC / Vs: TeknoRC SCT410 ShortCourse
« : 27.06.14 - klo: 19.22 »
Paketti on pöydällä kasaus voi alkaa! Mites noi iskareiden varteen ulkopuolelle tulevat o-renkaat, onko ne hyvä olla vai voiko jättää pois?

Kyllä ne o-renkaat on siellä ihan tarkoituksella ;-)
Muuten sun iskarin varsi iskee bladderin läpi...

135
TeknoRC / Vs: TeknoRC SCT410 ShortCourse
« : 26.06.14 - klo: 22.58 »
Noniin huomenna pitäisi mullekin saapua tämmöinen T-kaupan auto. Minkä vahvuiset öljyt olisi hyvät diffeihin ja iskareihin Lavangon radalle?

Aloita diffien osalta 7-7-3:lla.
Jos sulla on mustat/pinkit jouset, niin 40/30 cst:tä on ok.

136
TeknoRC / Vs: TeknoRC SCT410 ShortCourse
« : 25.06.14 - klo: 16.05 »
Päivitin äsken autoa hankkivalle hyvän listan kamoista, jotka kannattaa autoa tilatessa ottaa huomioon:
https://docs.google.com/document/d/1X29xxNVNAiBLdQRQAI1eNE7fUKVcTaZyphkMjnL5diQ/edit?usp=sharing

137
TeknoRC / Vs: TeknoRC SCT410 ShortCourse
« : 25.06.14 - klo: 13.19 »
Asia on siinä mielessä tosissaan mielenkiintoinen, että toisilla akseli ei mene koskaan poikki ja toisilla taas noita menee paljon.
Rctechissä on nyt ainakin juttua siitä, että välillä akselit oli kestäviä ja sit tuli taas huonompaa kamaa.
Toivottavasti Tekno nyt reagoi asiaan kunnolla.

Ps. Mä modaan noi 17 mm hexit paikalle ja ostan DE:n SC-vanteet niille.

138
TeknoRC / Vs: TeknoRC SCT410 ShortCourse
« : 23.06.14 - klo: 23.13 »
Terve,
Mun vetarin sylinterin muotoinen pala oli ainakin aika pahasti jumissa vasemmassa taka-akselissa.
Nyt vaihdoin siihen varmuudeksi sinne uuden akselin sekä noi liitososat ja vaseliinia messiin.
Raportoin miten homma etenee...

139
TeknoRC / Vs: TeknoRC SCT410 ShortCourse
« : 22.06.14 - klo: 18.44 »
Kysymys muille saman auton omistajille:
Montako stub axlea olette saaneet poikki? Teknon koodi sille on TKR5570.

Se on mun mielestä auton ainoa heikko osa ja nyt noita on mennyt aivan liian monta "putkeen"...

Lisäys: jos näitä on mennyt myös muilla, niin raportoikaa asiasta suoraan Teknolle. Näin asiaan voidaan saada muutos aikaan. Mulle ne kirjoitti, että noiden kanssa oli ongelmia vain ekoissa autoissa.

140
TeknoRC / Vs: TeknoRC SCT410 ShortCourse
« : 22.06.14 - klo: 18.41 »
mamyllyn: Kumpi oli parempi tässä tapauksessa jäykempi vai löysempi etudiffi?

Jäykkä oli parempi, kun molemmat autot kääntyivät kuitenkin tarpeeksi ilman vetoa.

141
TeknoRC / Vs: TeknoRC SCT410 ShortCourse
« : 16.06.14 - klo: 12.09 »
Tervehdys,
Mun pohjalevy oli saanut niin kovaa kyytiä, että vaihdoin sen uuteen vakioon juuri ennen viime SC-kisoja Vantaalla. Mielenkiintoinen puoli hommassa oli se, että orginaali pohja on edelleen hyvässä kuosissa aivan älyttömien hittien jälkeen :-)

Peräpää on aavistuksen noussut, mutta lommoja ja reilua kulumaa lukuunottamatta se on yhä iskussa. Eli kyllä toi 4 mm:n levy on kovaa kamaa.

Sitten toiseen aiheeseen: säädimme kaksi Teknoa samoihin asetuksiin ja ajoimme samalla rengassarjalla molempia autoja. Toinen kääntyi selvästi paremmin On-powerilla, kuin toinen.
Suurin yksittäinen tekijä löytyi, kun vaihdoimme autojen keulat päittäin. Tarkistimme linkkien paikat, vaihdoimme iskarit ristiin ja kävimme läpi niin kickupin sekä sweepin.

Lopuksi vaihdoimme etudiffit ristiin ja sieltä se syy selvisi. Molemmissa piti olla saman valmistajan 7k ölyt, mutta jostain syystä näin ei ollut.

Tossa siis yksi hyvä vinkki kaikille auton omistajille: kääntymisessä etudiffi on todella tärkeässä asemassa ja jo pieni ero siinä on merkittävä.

Seuraavan kokeilun teen 10-5-3 diffeillä.

142
Tulokset / Vs: SC Summer Cup #2 ja Finnish Open #2 Vantaa
« : 16.06.14 - klo: 11.53 »
Isot kiitokset seuramme porukalle hienojen kisojen järjestämisestä! Itse ajoin SC skaban ja rata oli mielestäni todella mahtava ajaa ahkeran talkooporukan käytettyjä sen kisakuntoon saattamiseen lukuisia miestunteja!

Itse keskityin perjantaina pelkästään treenaamiseen ja olin todella tyytyväinen niin oman vauhdin, kuin auton säädön osalta -on powerilla heikohkoa kääntyvyyttä lukuunottamatta. Ajoin Teknoa toiseksi pehmeimillä jousilla ja pehmeillä vakaajilla sekä ohuilla iskarinesteillä.
Diffien piti olla 7-5-3, mutta jotain oli selvästi mennyt vikaan nyt jälkikäteen tutkien.

Treeneissä oma vauhti tuntui hyvältä ja alunperin asetin niin kovan tavoitteen, että top kolmeen pitäisi päästä. Kun kisapäivä sitten eteni, niin yritin vain ajaa yhtä lujaa kuin kärki ja se oli virhe. Oma vauhti ei ollut lähelläkään samaa tasoa ja keskityin huippuja jahdatessa vain autoni kaatamiseen -uudelleen ja uudelleen.

Omasta rävellyksestä huolimatta kisa oli täynnä jännittäviä tilanteita ja nautin täysillä koko päivästä. Lampiselle on pakko nostaa hattua todella hyvästä kirityksestä ja varmasta ajosta. Olisin hinkunut yhdessä finaalissa kovasti ohi ja vaikka pääsin yhdessä mutkassa lähes rinnalle asti, niin miehen pokka piti ja jouduin jättäytymään taakse koko eräksi. Hienosti ja puhtaasti ajettu, ei jäänyt mulle paljon mahdollisuuksia.

Tiivistettynä voisin sanoa päivän ainoan vian olleen siinä, että Volvospede voitti mut ilman reeniä! Kova ja tarkka kuski, ei voi muuta sanoa  :shocked:

Sunnuntai meni omalta osaltani Finnish openia tuomaroidessa ja oli mahtavaa nähdä, kuinka puhtaasti porukka sarjassa ajoi! M8e:ssä oli jonkin verran rylläystä, mutta vain yksi läpiajorangaistus tarvittiin tuonkin ryhmän osalta. Hienoa ajoa kaikilta ja muistakaa jatkossakin ottaa se eka mutka rauhassa ;-)

Kiitokset vielä kerran järjestäjille ja kilpakumppaneille -seuraavissa kisoissa painitaan lisää!

143
Hello,
Aluksi jälleen kiitokset järjestävälle taholle: niin Terolle, kuin myös Tammisaaren jengille. Hommat toimivat todella hienosti ja kisapäivä oli mahtava!

Saavuimme Maxin kanssa paikalle perjantaina päivällä ja kamojen levittelyn jälkeen saatiin treenit käyntiin. Mulla oli aika hyvä käsitys jo aikaisemman treenikerran/ Mäkisen raportin kohdalta mitä auton setupissa lähden kokeilemaan. Jousitus ja vakaajat olivat jäykällä puolella ja ohjausta rauhoitin ackermannin siirrolla. Renkaina alla olivat spiket vaikka kieltämättä caliberit olisivat saattaneet olla pykälää vähemmän kaatava vaihtoehto.

Treenaaminen meni kohtuullisesti, vaikka missään vaiheessa en ollut mielestäni tarpeeksi nopea haastamaan kärkeä. Rataan sain kuitenkin tuntumaa ja käsitystä siihen, missä auto helposti kaatuu sekä mattojen saumat rankaisevat eniten.

Iltaa kohden mennessä radan pinta alkoi kostumaan ja ajamisesta tuli itseasiassa jopa hieman helpompaa ainakin kaatamisen vähentyessä.

Lopetimme ajamisen myöhään illalla ja siirryimme grillauksen puolelle. Hyvän seuran jälkeen oli aika käydä telttaan nukkumaan ja saatiinkin aika extreme-kokemus siitä aikaan: oma makuupussi on suunniteltu käytettäväksi 15 asteen lämpötilassa. Puoli yhden aikaan siihen kömpiessä oli jo kylmä, mutta kolmen aikaan paleli aivan älyttömästi. Kömmin itseni autoon ja lämmitin sen webastolla. Uni ei tullut silmään tuosta huolimatta kun olin niin jäässä, joten ihailin siinä sitten kaunista yötä ja luontoa  :grin:

Noin viiden maissa Max kömpi autoon ja paleli jopa pahemmin kuin mä aiemmin: hampaat kalisi ja jäbä vaan hoki, et "*iddu et mä palelen"! Tuon jälkeen taas Jari kömpi ulos teltasta ja kysyi, halutaanko aamukahvit -niinku 0515 ;-)

No, nukuin siitä sit seiskan korville eli hiukan alle kaksi tuntia sain unta kupoliin. Aamupalan jälkeen alkoikin taas treenaaminen ja radan pito oli aivan mieletön iltaan nähden.

Treeniajot meni jotenkin ja alkuerien ekat ajot meni kohtuullisesti. Kun kaikki niistä oli ajettu, niin kuuman ryhmän sijoituksilla oli kieltämättä pettymys huomata olevansa vasta kuudennessa lähtöruudussa. Eka finaalilähtö oli aikamoista taistelua. Takana oltiin jo ekoissa mutkissa varmaan sentin päässä puskurista ja ajattelin, että saan possua hetkenä minä hyvänsä. Rytinää taisikin tulla tässä lähdössä heti pitkän pöydän edessä ja kun siitä matka jatkui niin triploissa jouduin ajamaan pohjia pitkin välttääkseni kolarit. Tässä vaiheessa ainakin kaksi hurjaa vetivät kuitenkin pitkällä loikalla ja pääsivät suoraan musta ohi. Hieman se otti päähän kun mietin olinko liian varovainen itse tuossa kohdassa muita ajatellen.

Kaksi ekaa finaalia meni kuitenkin tarpeeksi hyvin ja rata alkoi näiden jälkeen olemaan liukkaampi. Olisiko radalla sitten ollut hiekkaa jäljellä liian vähän, vai mikä sitä mahtoikaan liukastaa.

Kaksi viimeistä finaalia menivät omalta kohdalta penkin alle ja kisaväsymys/jonkinasteinen töniminen saivat kupin nurin: pientä possua tuli vähän sieltä ja täältä, mutta itse tein kisan pahimman mokan tönäisemällä PJ:n letkuihin. Itse ajattelin sen sillä hetkellä olleen kisatilanne, mutta PJ oli varmaan lähempänä oikeaa arviointia ja sanoi mun ajaneen suoraan takakylkeen. Sorry siis PJ:lle omasta sikailustani.

Myös kolmas erä johon lähdin samalla akulla jolla edellinen erä oli ajettu, ei tietenkään ollut kovin fiksu veto. Sain lopettaa sen erän noin kolmen minsan ajon jälkeen.

Kokonaisuutena kisat meni ihan ok, koska en ajatellut tuon olevan ulkoratana kovin optimaalinen raskaalle autolle. Se saattoi kuitenkin rauhoittaa menoa ja kieltämättä oli outo tunne, kun ajaessa saavutin yhdessä finaalissa jopa Lauria. Tässä vaiheessa annoimme Eelin kanssa tilaa Maxille joka vaikutti jopa hitaalta meidän edessä, eikä päästy ajamaan täysillä Eelin kanssa sen takana  :tongue:
Ei siis ihan perustilanne, ottaessa huomioon Suomen kovimman SC-kuskin tason!

Sitten muutama lisähuomio kisasta:

- Paljon onnea Laurille, joka vihdoin hakkasi Maxin selvällä ylivoimalla
- Samat sanat Eelille, jonka kanssa olisin halunnut taistella mutta oma koomailu ei taaskaan mahdollistanut sitä. Yhdessä erässä saimme onneksi ajaa tosissaan kilpaa toisiamme vastaan
- PJ ja Jesse A-finaalissa: mahtava suoritus molemmilta
- Henkan mieletön loppukiri -uskomaton suoritus ja mies palasi taas omalle paikalleen kotiradalla

Kuka seurasi PJ:n auton toimivuutta radalla? Se oli omin silmin aivan ylivoimaisessa iskussa ja jousitus poimi kauniisti röykyt ja silti auto ei kaatunut mutkissa. Nyt on hankala enää aukoa päätä siitä auton pöydällä pompottamisesta noin 70 % radalla vietetystä ajasta (ja sitä sit jatketaan yöllä himassa)  :shocked:

Ps. Seuraavassa kisassa lupaan ajaa paremmin. Odotan näkeväni myös koko Tammisaaren remmin seuraavissa kisoissa!


144
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Amainhobbies
« : 17.05.14 - klo: 21.35 »
Kaupan palvelu on todella hyvä ja myös takuuasiat hoituvat asiallisesti. Tavarat on hyllyssä ainakin omien tuotteiden osalta olleet liki 100 %:sti.
Ps. Jos Suomalainen kauppias täällä porukkaa pelottelee, niin ei siitä kannata pelästyä.

145
SCTE:n RTR-versio houkuttaisi kovasti, koska aikaisempaa kalustoa ei ole. Käyttäjinä 6- ja 4-vuotiaat pojat ja isä. Käyttö ainakin alkuun hallinnan harjoittelua pihapiirissä ja mahdollisesti paikallisella radalla ajoa. Ei kuitenkaan kilpailua, ellei innostus iske lapsiin tosissaan. Ei myöskään järjetöntä bashausta. Minkä auton ostan -ketjussa myydään SC-autoksi yhtä totuutta, eli Slashiä. Kyseisen auton ketju ei kuitenkaan oikein vakuuta itkuineen ja murheineen, vaikka myös ylistystä saa osakseen ja varaosat ovat varmaankin halvempia.

Auton ja noparin manuaaleissa ei käsitellä kuin 2s-akkuja, jolloin suosituksena 6000 mAh 60 C. Osaako joku arvioida tuon ESC & moottoriyhdistelmän maksimivirtaa 3s-akun tapauksessa? Myös kohtuuhintaisia 3s-akkusuosituksia otetaan ilomielin vastaan. Laturiksi olen suunnitellut HobbyKingiltä Turnigy Accucel-6.

Mitään ei ole vielä tilattu, joten virheitä voi helposti korjata ja kokoonpanoa muuttaa. Kiitoksia avusta jo etukäteen.
RC10:ssä myydään yleensä yhtä totuutta kerralla, medialukutaito on oleellista ja kannattaa aina tarkistaa kirjoittajien taustaa. Monet kirjoittajat ovat sponsoroituja kuskeja tai muuten sidoksissa kauppoihin, mutta ovat niitä joilla se kokemus ja tietotaito löytyy. Itse esim olen EuroRC:n omistaja, vaikka kirjoitan yksityishenkilönä niin tietotaito pyörii hyvin vahvasti sen ympärillä mitä tuotteita meillä on myynnissä. Joten kannattaa aina hiukan filtteröidä ja/tai hakea täydennystä sen mukaan, kuka kirjoittaja on. Monella on signaturessa tiedot yhteyksistä, ikävä kyllä ei kaikilla, joten siihen ei voi sokeena luottaa.

Itse auton osalta lähtisin siitä mihin saa varaosia Suomesta, Tekno on auto mihin ei löydy varaosia Suomesta joten joudut ne aina tilaamaan ulkomailta ja odottaa tai vaihtoehtoisesti pitää varaosia satojen eurojen edestä varaosapakissa. Muita autoja joihin kannattaa tutustua on TeamC ja Durango. Paikallisella radalla kannattaa myös käydä tutustumassa ja ihmettelemässä.

Sen enempää ottamatta kantaa mikä auto kannattaa ostaa, niin 2s akuilla saa mihin tahansa SC autoon riittävästi kulkua (enemmän kuin mitä tarvitsee), ei kannata murehtia 3s setupeista koska siitä tulee vaan murheitä pitkässä juoksussa.

Itselläni on ollut Slash 4x4, Losi SCTE ja nyt on Tekno SCT410.
Omalla kokemuksellani suosittelen bashaukseen varuksetta Slashia. Perusteita tässä ketjussa on jo todella runsaasti tuon osalta.

Mikäli puhutaan corrilla kilpailemisesta, niin ainakin Losi, Dura ja Tekno ovat vaihtoehdot joista on niin omia kuin muiden kerholaisten kokemusta paljon takana.

Itse kommentoin asiaa omistamieni autojen osalta seuraavasti:
SCTE:n ensimmäinen versio oli jo todella hyvä auto, vaikka se oli edullinen ja se näkyi osassa materiaaleista ja suunnittelusta: Diffit vuosivat kuin seula, ohjauksessa oli väljyyttä ja sitä tuli nopeasti lisää, pinion ratas kului takaa, yms. heikkojen materiaalien tuomia ongelmia.

Sitten tuli Tekno ja kuulin ensimmäisen Suomeen saapuneen auton omistajan vertauksen näiden kahden osalta: Tekno on lähes jokaisessa mielessä paljon laadukkaampi auto, niin suunnittelun kuin materiaalien osalta. Ajettavuudeltaan se on samantyylinen, eli aika rauhallinen mutta selvästi ketterämpi painostaan huolimatta.

Tuntien niin hyvin Losi SCTE:n, tunnen myös kohtuullisen hyvin SCTE 2.0:n rakenteen vaikka en ole sitä omistanut. Ajotuntuma on lähellä samaa Teknon kanssa, mutta Tekno vie helposti voiton näistä kahdesta ainakin laadun osalta. Diffit ovat laadukkaammat kuin TLR:n "HD:t" ja sama koskee pitkälti muutenkin materiaaleja.

Losi/ TLR on ainakin meidän kerhossa menettänyt asiakkaita Teknon suuntaan ja samaa on tapahtunut muissa kerhoissa. Se on totta, ettei sille valitettavasti ole suomessa toistaiseksi maahantuojaa. Tuosta huolimatta autoja on nyt noin kymmenen kappaletta täällä ja tarvittaessa saa varmasti tarvitsemansa varaosan verkostuessa harrastajien kanssa.

Lisäksi Teknon kohdalla varaosia on mulla mennyt vuoden aikana todella vähän ja auto on oman arvioni mukaan kaikista correista markkinoiden kestävin.

Ps. "Itse esim olen EuroRC:n omistaja, vaikka kirjoitan yksityishenkilönä niin tietotaito pyörii hyvin vahvasti sen ympärillä mitä tuotteita meillä on myynnissä."

Yllä lainattu teksti viittaa selvästi ihmiseen, jolla on kaksi eri persoonaa (kauppias joka kirjoittaa "yksityishenkilönä"). Sairauden nimi on skitsofrenia ja suosittelen mahdollisimman pikaista terveyskeskukseen hakeutumista.

146
PKSRCA:n kavereista kolme tuli juuri radallenne treenaamaan.
Tulkaa nyt hopihopi seuraksi kirittämään poikia :-)

147
Mahtava video!

148
Tervehdys kaikille ja aloitetaan kiitoksilla:

- Terolle & organisaatiolle, joka taas järjesti meille hienon kilpakauden talveksi ja kohta alkaa kesäsarja
- Nokialaisille hienosta radasta eri pinnoilla, loistavasti sijoitetusta äänentoistosta ja kuulutuksista
- Ne mahtavat eväät kahvilassa
- Loistaville kilpakumppaneille
- Hyvälle porukkahengelle

Treenipäivä:
Kävin treenaamassa rataa yhden päivän verran jo aiemmin ja vielä perjantaina sain hyvät ajot. Eelin alkutahti illalla hänen saapuessa oli omaani verratessa aika tasoissa. Ajattelin tästä tulevan taistelu myös meidän välillä (kuten Turussa kävi).
Auto oli omasta mielestäni loistavasti säädetty ja itse luotin äärimmäisen pehmeään autoon. Renkaita oli kaksikin paria, toiset sisäänajettuna ja toiset oli uudet. Molemmilla oli omat kohdat, joissa ne pitivät toisia paremmin (betoni/matto). Välityksenä oli kauden pienin ja pystyin käyttämään tehoa noin 80% alueella kohtuullisen järkevästi.
Oma pito tuntui riittävältä ja auto kääntyi jyrkästi ja varmasti sisälle todella jyrkissä mutkissa. Pääsuoran jälkeinen mutka meni treeneissä myös todella hyvin ja huomasin saavani siinä kaulaa useaan kuskiin.

Kisapäivä:
Kisapäivän alku alkoi mukavasti ja oma ajo tuntui olevan nopeaa, mutta turhan paljon kaatoja tuli sisään harjoitusajoissa. Alkuerissä meno parani jonkin verran ja vauhtiakin tuntui olevan, kun Tuomo antoi nätisti tilaa yhdessä erässä. Kaikki sujui mukavasti ja päätin keskittyä enemmän varmuuteen, kuin kovaan vauhtiin.
Alkuerien jälkeen tulos olikin mukava: lähdin neljännestä ruudusta. Tässä vaiheessa jännitys alkoi kasaantumaan jo liian kovaksi ja tiesin, että ellen hieman rauhoitu niin homma menee hosumiseksi ja on vain "kiire maaliin".

Ekasta alkuerästä ei paljon mieleen jäänytkään, mutta huomasin etten uskaltanut ajaa enää yhtä lujaa tai ainakaan repiä, vaan pyrin ainoastaan pitämään neljännen sijani. Tuomo meni sitten jo eri tahtia kuin minä ja takana painoi Lampinen hienosti päälle. Autojen välinen etäisyys oli aika minimissä ja ehdimme muistaakseni ajamaan kauan näin. Valitettavasti takaa sitten lähdettiin hieman liian kovalla riskillä hakemaan ohitusta viimeisissä/ viimeisessä mutkassa ulkokautta ja mun auto kaatui katolleen...ponderilinjan eteen.
Mäkisen Juha veti siinä odotellessa ohi ja me ryömimme perässä. Eli molemmat menettivät yhden sijoituksen tuossa mällissä.

Vaikka harmitti aivan mielettömästi, niin kuski pyysi reilusti anteeksi ja homma unohtui hetken päästä. Ei muuta kuin uutta taistelua seuraavissa erissä.

Omalla kohdalla sitten jännitys karkasi liian kovaksi ja yhdessä alkuerässä hyppäsin jopa ohi landista heti ekassa hyndassa...ei kovin vakuuttavaa ajoa meikäläisellä enää tuossa vaiheessa  :shocked:

Loppusijoitus oli sitten viides ja sain kokea todellisen yllätyksen, kun keskustelin Tervon kanssa ajon päätyttyä cup-pisteistä. Mä voitin hänet viimeisen sijoituksen perusteella, vaikka meillä oli tasapisteet. Näin ollen tuli sitten oltua cupissa kuudes ja se oli hyvä sijoitus ottaen alkukauden surkeat suoritukset huomioon.

Lopuksi vielä kehut Eelille, joka näytti vasta kisapäivän aikana kuinka mielettömän kovin ja tarkasti osaa ajaa. Myös Tuomon mahtava suoritus vaikeuksien jälkeen oli vertaansa vailla ja Mäkisen ajo toisessa virallisessa kisassa oli aika mieletön.

Tammisaaressa tavataan,

T: Martti



149
Kiitokset järjestäjille ja kisakumppaneista jälleen kerran mahtavasta kisasta!

Rata oli mielenkiintoinen ajaa "vastapalloon" ja  tutut elementit toimivat myös näinpäin ajaessa. Itse pääsin hyvin treenaamaan jo perjantaina ja hitaasti uusia profiileja oppivalle tuosta oli paljon hyötyä kisoissa. Pitkästä aikaa olin todella hyvässä iskussa ja auto pysyi kohtuullisesti radalla jo harjoituksissa. Kun sitten illalla lähdin syömään ja hakemaan PJ:tä, niin Tom testasi autoa ja sääti sitä tuossa välissä reilulla kädellä.

Palatessani takaisin ja mennessäni kokeilemaan laitetta, en voinnut kuin hymyillä leveästi. Auto kulki kuin itsestään ollen samaan aikaan pirun nopea! En koskaan olisi itse saanut autoa tuollaiseen iskuun ja nyt oli hyvä paikka pärjätä kisoissa. Uskoisin tuon olleen iso osatekijä mun hyvälle suoritukselle ja isot kiitokset siitä herralle  :grin:

Kisapäivänä sitten moni asia meni nappiin: sopivasta kuluneet mini pinnit olivat todella pitävät ja uudemmat taas älyttömän liukkaat. Maltoin ajaa tarpeeksi varmaa ajoa aika-ajojen osalta ja pikkuhiljaa pääsin myös nostamaan vauhtiani. Paikka A-finaalissa oli jo saavutus sekin, eikä kuudes lähtöruutu tuntunut ollenkaan huonolta suoritukselta.

Itse kisoissa huomasin pysyväni pitkästä aikaa jopa Maxin, Tommin ja junnujemme vauhdissa -ainakin hetkellisesti. Parhaassa finaalissa jopa huomasin saavuttavani Eeliä. Taistelu Eelin kanssa neljännestä sijasta ratkesikin vasta viimeisessä ajossa ja harmikseni se ratkesi jo ensimmäisillä kierroksilla niin omiin mokiin, kuin myös huonoon onneen toisen auton lentäessä vastapalloon ja kaataessa oman laitokseni. Eeli oli tosin mua kaikesta huolimatta myös hieman nopeampi lähes jatkuvasti ja lähti paremmasta ruudusta, eli näin se olisi todennäköisesti päättynyt kaikesta huolimatta.

Kisan osalta parasta antia Eelin kanssa sijasta kamppailessa oli ehdottomasti myös Tommin kanssa ajettu kissa-hiiri ajo, jota taisi tapahtua kahdessa erässä. Ajoimme todella kauan peräkkäin ja sijoituksemme vaihtelivat monesti noiden aikana. Pieniä pusuja tuli jaettua puolin ja toisin, mutta minkäänlaisia kolareita emme ajanneet ja sillä tavoin ratkaisseet kisaa rumilla liikkeillä. Muutama oma ohitukseni oli aavistuksen riskillä vedettyjä, mutta pahassa paikassa osasin myös antaa periksi ja estää tönäisyt toisen juuri ja juuri livahtaessa ohi. Tällaista kisailun pitäisi aina olla!

Ps. Kiitokset Hoffalle tuomaroinnista. Mielestäni kisoissa pitäisi AINA olla tuomarit paikalla alusta loppuun asti seuraamassa ajoa.

150
Kiitokset kisasta niin järestäjille kuin kilpakumppaneille.
Tulimme paikalle lauantaina illalla ja pääsimme ajamaan muutaman tunnin treenit. Kokeilin autossa aikaa montaa säätöä, jotta se olisi ollut ketterä ja silti pysynyt pystyssä pääsuoran jälkeisessä mattomutkassa kovassa vauhdissa. Sellaista säätöä ei tosin taida olla olemassakaan :-)

Aika-ajot meni ok, kisoissa sitten aloitin taas auton kaatelun etenkin pääsuoralle tultaessa. Siihen ei tosiaan olisi ollut varaa.

Seiskaksi sit jäätiin, mutta ok sekin näin kovassa sakissa  :smiley:

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 ... 15