Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Mikko L

Sivuja: 1 ... 4 5 6 [7] 8 9 10 ... 56
181
Hobbyfactoryn tuotteet mukana kisoissa koko viikonlopun.

Pe: Mikko Laitinen
La: Mikko Laitinen/ Markku "Hoke" Honkanen
Su: Hoke

182
Kilpailijoiden kanava / Vs: Short Course kesäsarja?
« : 02.02.12 - klo: 12.55 »
Jyväskylässä kisojen järjestäminen on aika epätodennäköistä. Olemme viime aikoina keventäneet järjestäjäpuolen hommia, kun tekijöitä on niin nihkeesti.

eipäs olekaan noin, vaan tämä olis ajatus hoitaa samalla vauhdilla kun M8 kisatkin on. Jos M8 kisa ei vaadi ns. varapäivää vaikkapa lauantain huonon kelin tai muun mullistuksen takia.
Mutta ei edes "vain SC sarjan" kilpailua voi suunnitella M8 varapäivälle! Jos sarja järjestetään pitää kaikkien kilpailuiden olla varmoja ennen kauden alkua, vain siten sarja saa sen ansaitseman kunnioituksen ja kuljettajian luottamuksen.

Edit: Ja kuten jon kirjoitti, kyllä kierroslaskennan ja jopa laskijan saa "lainaan" toisesta seurasta, aivan varmasti...

183
Kilpailijoiden kanava / Vs: Short Course kesäsarja?
« : 02.02.12 - klo: 11.32 »
Miten olisi kerhokisojen sarja 4-x kpl ja "(Suomen) SC mestaruuskisat"

Eli siis yksi yksittäinen "mestaruuskisa" ja tämän lisäksi sarja. Kisojahan sarjassa voisi olla vaikka kuinka monta, kunhan kisat koordinoitaisiin siten, että ne eivät olisi keskenään päällekäin ja lisäksi vältettäisiin muita krossiluokkia, erityisesti maastosarjaa. Kolmen tai neljän parhaan kilpailun pisteet laskettaisiin yhteen.

Sikäli olisin tuon "mestaruuskisan" kannalla, että meidän kesä on lyhyt ja jos jo muutenkin ajaa jotain sarjaa niin viikonloput alkavat loppua kesken jos meinaa RC -autoilun lisäksi jotain muutakin kesällä tehdä.

184
Perjantaina voidaan myös järjestää harjoittelu myöhäisemmälle. Varmaan muutenkin ollaan paikalla illalla koska mm. on-road rata täytyy suojata ennen kisoja.
t . Mikko
Onko tarkempaa ajatusta pe treeneistä?

185
Kilpailijoiden kanava / Vs: Short Course kesäsarja?
« : 27.01.12 - klo: 10.59 »
Moi,

Vastaan OT:hen.  :grin:

Kesälle jo suunniteltu muutaman kilpailun sarjaa (3-4). Ideana on, että tämä on erillisenä päivänä
kuin M2-10 ja M4-10 kilpailut, jotta kummatkaan kisat eivät venyisi/kärsisi. Kesällähän krossisarjoissa
on paljon porukkaa ajamassa. Kun katselee osallistujalistaa, niin ei ole kovin monta samaa kuskia ajamassa sekä Mx-10 että SC-sarjoja. Korjatkaa toki, jos olen väärässä tässä.

Turussa tullaan järjestämään joka tapauksessa kaksi SC-kisaa ensi kesänä ja kerhosarja joka toinen viikko.
Tähän suunniteluun voisi osallistua myös PKSRCA:n edustaja, meillä olisi varmasti mielenkiintoa järjestää ko. sarjaan osakilpailu.

186
Kilpailijoiden kanava / Short Course kesäsarja?
« : 27.01.12 - klo: 10.49 »
Laskin, että yhteensä 77 kuskia on osallistunut tähän mennessä. (Laskin yhteen molemmat luokat.) Se on melkoinen määrä kilpailijoita.
Hiukan on ot, mutta eikö tästä määrästä voisi jo kuvitella löytyvän kisaajia myös kesäksi ulos? Toissavuonnahan tätä jo yritettiin maastosarjan yhteydessä, mutta SC kuskit kuitenkin katosi lumien mukana muille laitumille. Olisiko aika nyt kypsempi?

Itse näkisin, että maastosarjan kansalliset M2- ja M4-10 luokat ovat turhat. Voisiko SC korvata nämä, vaikka ensin kansallisena ja myöhemmin yhtälailla SM -luokkana? Vai olisiko parempi muodostaa SC -luokalle oma kansallinen sarja?

Molemmissa on puolensa. Maastosarjan yhteydessä ainakin jotkut maastosarjaa ajavat osallistuisivat myös SC -luokkaan, toisaalta iso paha lisenssimörkö pelottelee joitakin pois. Maastosarjan yhteydessä olisi takuuvarmat kisapaikat ja kisäjärjestäjät. Kilpailuiden järjestäjätä pitäisi varmasti ajatuksesta, että maksavia kilpailijoita olisi enemmän (oletus).

Erillistä kansallista sarjaa puollustaisi toki kisapaikkojen valinnan vapaus (lue=Tampere, Turku ja Helsinki, ainakin näillä seuduilla on paljon SC autoja) ja lisäksi kisat olisi vapaamuotoisemmat ilman lisenssejä ja AKK:n raskasta byrokratiaa taustalla. Mutta riittääkö järjestäjiä ja löytyykö sopivia viikonloppuja?

Itse toivoisin että tämä luokka kasvaisi myös ulos. Usko, että tässä olisi potetiaalia vaikka mihin. Jos tämä uskalletaan ottaa maastosarjan yhteyteen voisin melkein luvata ajaa SC2-10 luokkaa.

Ketkä olisi valmiita kiertämään SC kisoja kesällä?

187
Vapaa keskustelu / Vs: Sauli presidentiksi.
« : 25.01.12 - klo: 15.22 »
Kumpi on kieroutuneempaa:
Mies + mies?
Mies + 29 v nuorempi nainen?

Jotku tietenkin pitää nuorempaa naista vain meriittinä, mutta Sauli voisi olla Jenni isä ja se vaan jotenkin tuntuu sairaalta...

Mutta tämä seikka vaikuttaa aivan yhtä paljon valintaan kuin Haaviston seksuaalinen suuntautuminen.

188
Sivaristako armejan Ylipäälikkö? 
ugh olen puhunut.
Mites tämä edellinen 12 v on sujunut?

Mainos on mielestäni ok, jos on mahdollisuus tukea ehdokasta niin miksi ei sitä tekisi?

Vai on Haavisto harrastanut RC-autoilua, mielenkiintoista.

189
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 22.01.12 - klo: 21.52 »
Femmat on hiukan vieraita laitteita, mutta krossissa noin yleensä tämä ongelma on ratkaistu tukkimalla vanteessa olevat ilmareiät ja tekemällä renkaaseen 2-3 reikää, joista mahdollinen vesi tulee luonnostaan ulos.

190
Team Durango / Vs: Team Durango DEX210
« : 21.01.12 - klo: 22.00 »
Sattu olemaan asson vakaajia pakissa ja siitä se ajatus sitten lähti.
Ja kisojen jälkeenkin vakaaja on edelleen kiinni, tuntuisi toimivan.

191
Kiitos Napelle kierroslaskennasta, kisat sujuivat rautaisella ammattitaidolla - numeroistakin saimme opetusta kisaamisen ohessa  :tongue:

Kyllä ne kisat sujuvat näin pienemmälläkin porukalla, finaalien ajaminen on kyllä mukavaa.

192
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 19.01.12 - klo: 13.11 »
Kai olette muistaneet että nastarenkaissa kannatta pitää korkeampaa rengaspainetta kuin kesärenkaissa.

Pätee myös kitkoihin, Contit suorastaan vaati puolisen kiloa kovemmat paineet mitä kesänakeissa oli, muuten oli aivan kaamee ajettava.
Totta ja pätee siis itseasiassa kaikkiin renkaisiin, joilla talvella ajetaan. Kylmä ilma -> ilma tiiviimpää -> paine putoaa. + 0,3 - 0,5 bar saa laittaa ihan huoletta. Rengaspaine suositukset on kuitenkin annettu tehtaan puolesta ottaen huomioon mm. kuumat olosuhteet. Kuuma ilma, kuuma tie, kovaa ajoa, paine nousee ja rengas sanoo poks. Toki noissa on iso varmuuskerroin, eli normiajossa voi kesälläkin Suomessa pitää +0,3 bar eikä suurta vaaraa ole rengasrikosta.

193
SC luokkien yhdistäminen ihan jees juttu.
Kunhan vaan sovitaan pelisäännöt, että nopeemmille on oikeesti annettava tietä.

-Mikko-
Alkuerissä näin pitää kaikkien toimia ja taas finaaleissa jos ollaan samalla kierroksella niin ei. Törkeästi ei tietenkää saa peitellä, mutta ei varsinaisesti tietäkään tarvitse antaa.

Ekassa kisassa oli vain kolme nelkkua ja luokat oli yhdistetty ja kun tuloksia katsoo niin ei ne kaikki nelkut kärjessä ollu...

194
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 18.01.12 - klo: 16.04 »
Vajaa kolme talvea mentiin Contin kitkoilla, hyvin tuli toimeen kelissä kuin kelissä. Sattui sopivasti löytymään vähän ajetut Nokian nastat, suht saman ikäiset kun kitka Contit joten ne on aika hyvin vertailukelpoiset keskenään.

Suurin ero noiden välillä on ajettavuus joka menee heittämällä nasta Nokian eduksi. Nokian on paljon jämäkämpi ja tarkempi ajaa, ajotuntuma ei juurikaan eroa kesärenkaista, näihin verrattuna Contit oli kuin löysillä renkailla olisi lulluttanut.
Ajettavuuden ero voi olla myös rengasmerkissä, ei niinkään kitka vs. nasta.

Itellä tuli nääs viimetalvena vastaava tilanne. Alkutalvi ajeltiin uusilla Contin nastoilla ja vuodenvaihteessa vaihtui auto uuteen samanlaiseen, jossa oli Contin kitkat. Eli käytännössä ainoastaan renkaat vaihtui (ja vaihteisto apupoljin mallista liukuvaan...). Kelitkin pysyivät aikalailla yhtä lumisina.

Joka tapauksessa Contin nastat oli aivan yhtä lerput ajella kuin kitkatkin. Tätä kovin ihmettelin, kun olin mielessäni kuvitellut, että nastat olisi jämäkämmät, mutta ei ainakaan Contit.

195
Team Durango / Vs: Team Durango DEX210
« : 17.01.12 - klo: 17.21 »
Sattu olemaan asson vakaajia pakissa ja siitä se ajatus sitten lähti.

196
Team Durango / Vs: Team Durango DEX210
« : 17.01.12 - klo: 14.45 »
Oma kikotin ja kun ei jaksa ratassuojaa aina irroitella niin tein pienen modin, jotta suojan saa pitää lähes aina paikallaan ja taas toisaalta nostaja ei ala säätämään hammasvälystä...


197
Team Durango / Vs: Team Durango DEX210
« : 17.01.12 - klo: 11.14 »
Diffi riipastu pihalle ja todettu, ettei lottoominen ole mun laji... Painelaakerin levyt oli väärin päin. Asiaa kun aloin tutkimaan niin totesin, ettei vika tällä kertaa löydy yksinomaan peilistä, sillä rakennusohjeissa ei tästä asiasta mainittu mitään. Jos taas tämä on "RC yleissivistykseen" kuuluva juttu niin opinpahan taas jotain uutta. Ja jos nyt vielä joku muu "sivistymätön" miettii mikä ero noissa painelaakerin levyissä on niin niiden sisäreikien halkaisijat ovat erisuuruiset ja pienempi kuuluu ulkopuolelle - vetarin puolelle.


Halkaisija on helppo todeta laittamalla levyt vaikka diffiruuviin jossa isompi kallistuu enemmän.



Jos joku haluaa keraamisen painelaakerin niin Xrayltä löytyy 100% sopiva, jopa levyissä on vastaavasti isompi ja pienempi sisäreikä. Osanro: 930238

Ja kuulemma durangon painelaakeria paikallaan pitävä c-lukkorengas on ruostumatontaterästä ja "väsyy" helposti. Tilalle voi laittaa xrayn vastaavan, joka on tehty jousiteräksestä, osanro: 966080

Muutoinkin tekee mieli kritisoida noita ohjeita! Ne on todella puutteelliset ja virheelliset. Toisaalta kuka noita ohjeita lukee, mutta kun kuitenkin jotku niitäkin tavaa kuin pappi raamattua niin saisihan ne olla nyt vaikka edes oikein. Toki ohjeläpyskä on hieno ja siinä on kauniita suuntaa antavia kuvia, mutta osaviittaukset ovat toisinaan pielessä, joistain osista ei mainita mitään ja erityisesti kaikki vinkit ja ohjeet säätöihin puuttuu. Missään ei esim mainita, että kun etuakselia siirtää eteen tai taakse tulisi c-palan ympärillä olevia neljää prikkaa siirtää vastaavasti c-palan puolelta toiselle. Toki tämä on "luonnollista" mutta ei kaikki sitä tiedä...

"Puutteista" huolimatta auto on kyllä ensikokemusten perusteella hyvä, itse kanssa kasasin keskimoottoriseksi neljällä rattaalla.

198
Team Durango / Vs: Team Durango DEX210
« : 16.01.12 - klo: 15.34 »
Joko ootte kerenny ratasdiffiä ruuvailemaan paikoilleen? Ilmeisesti Asson hilut menee 1:1, ainakin kuuladiffin osalta, joten luulisi myös ratasmallin menevän.

Joillakin on ollut ongelmia kuuladiffin kanssa, tarkemmin C-prikan paikallaan pysymisessä. Itellä kanssa diffi tuntuu löystyvän itekseen, johtuuko juuri tuosta c-prikan irtoamisesta vai olenko toheloinut painelaakerin levyt väärin päin 50/ 50 mahkut että olisi oikein.

199
Rengassäännöt:

Kuten edellisen kilpailun jälkeen sovittiin tässä kilpailussa saa käyttää pitoaineita. Nyt kuitenkin tilanne on taas muuttunut edellisen kilpailun jälkeen ja radalle on löydetty kohtuullisen hyvin toimiva pidotusmenetelmä ja viimeaikaisten kokemusten perusteella ilman renkaiden pidotusta tuntuisi pärjäävän.

Eli kumminpäin tämä nyt on? Sallittu vai ei?
Saa käyttää.

200
Yleinen keskustelu / Vs: Kuvia omista Rc-autoista
« : 03.01.12 - klo: 14.29 »
[img XXX[/img]

http://daggeri.kuvat.fi/kuvat/HPI+Vorza+Flux+HP/IMG_0442.JPG
Komeen näkönen on, lisää kuvia?
Klikkaappas tuosta daggerin linkittämästä linkistä :wink: Voi olla apua sun probleemaan  :wink:
Poistakaa hyvät ihmiset ne kuvat lainauksistanne  :wink:

Taaskin kolme viestiä peräkkäin samasta kikottimesta...

201
Kuten Hokekin totesi jos pitoainetta aletaan käyttämään muodostuu radalle ennen pitkään kova pito ja ajamisesta katoaa "krossimainen" luisto. Ei, ainakaan omasta mielestä, pitoaineen käyttämisessä ole mitään ongelmaa. Aine on edullista, riittää pitkäksi aikaa ja käyttökin on helppoa. Tämäkin asia vaan on yksi niistä jutuista joita on testattu menneinä vuosina ja tiedetään mitä tapahtuu.

Toki nyt voimme miettiä mikä on pienenin paha, ei sisäkrossista näissä olosuhteissa saa "krossia" - ehkä se vaan on hyväksyttävä ja ajetaan "sisäkrossia".

Mun puolesta voidaan tehdä päätös, että seuraavassa kisassa kaikki saa käyttää pitoainetta ja kun sitä nyt sitten aloitetaan käyttämään saadaankin jo paljon kokemusta ennen kisaa ja tiedetään millaiset olosuhteet radalla on. Ja siis vain ja ainoastaan oikeita tarkoitukseen suunniteltuja aineita saa käyttää - ei kiellettyjä aineita, kuten Vesa kirjoitti, eikä mitään WD40 tms voiteluaineita...

202
Kiitos kaikille kilpailuihin osallistuneille (55 ilmoittautunutta). Huikea määrä krossaajia kerhokisoihin. Vaikka osallistujat jakautuivat suht tasaisesti neljään eri luokkaan silti kaikissa saatiin hyvät karkelot aikaiseksi.

Suuri kiitos myös kierroslaskentaa hoitaneelle Hoffalle, kyllä Hoffa oli meidän kierrostenlaskija. Nappe oli vain nauramassa Hoffan rimpuilulle (lue: varmistamassa, että kaikki toimi). Kiitos siis Hoffalle ja Napelle, hienosti veditte kisan läpi...

Päätös ajaa kisa ilman pitoaineita oli sekä hyvä, että huono. Sen mitä nostellessa kerkesi katsoa SC autojen menoa niin omaan silmään se näytti ihan hyvältä. Kukaan ei pyörinyt ympäriinsä toivottamana täysin ilman pitoa. Krossissa sitten taas tuntui pitoerot kilpaajien kesken olevan suuret. Ilmeisesti ennestään pidotetuissa renkaissa oli huomattavasti parempi pito kuin renkaissa joita ei oltu ikinä pidotettu. Itse laitoin uudet renkaat aamulla autoon ja pitoa ei ollut ei sitten yhtään. Ei kyllä ollut vanhoissa kuluneissa renkaissakaan. Itse en ole koskaan laittanut renaisiin pitoainetta. Sitten taas tuupissa ajoin vanhoilla liki loppuun kuluneilla renkailla jotenkuten, mutta edelleen pitoa oli suht heikosti. Tuntui myös, että päivän mittaan pito heikkeni, siis jo ennen kuin radalle leviteltiin öljyjekkuja.

Se tuli joka tapauksessa tästä kisasta opittua, minkä zeiquu toikin jo esille, että pitoainekielto asetti kilpailijat eri asemaan riippuen oliko renkaita pidottanut ennestään vai ei. Ehkä seuraava kisa ajetaan pitoaineiden kanssa, ehkä rata kolaten.  Pohditaan asiaa tarkemmin tammikuussa...

203
Mihin aikaan aamulla ovet aukeaa treeniä varten?
Ovet aukeaa n. 8:45
Ekat ohjatut erätreenit alkaa 9:30
Tätä ennen rata on suljettu, jos nyt jostain syystä pitää autoa välttämätä pikaisesti kokeilla syystä tai toisesta niin näin kerhokisassa se yleensä onnistuu - vapaa treenaaminen kuitenkaan ei.

204
Jos järjestäjistä on pulaa ja viime kaudellakin maastosarjassa ajettiin vain 3 osakilpailua, eikö siten ensi kaudella voisi myös ajaa vain 3 SM osakilpailua ja PM kisat puhtaasti PM kisoina?

Tämä käytäntö, vaikkakin jo aikanaan "hyväksi havaitu", ei palvele meidän SM sarjaa. Kyllä kuljettajat PM kisoihin pitäisi saada muilla keinoin...

205
Miksi sähkökrossin PM on myös maastosarjan yksi osakilpailu?

Varsin epäreilua SM pisteiden jakamisen suhteen. Ja älkää nyt sanoko, että ei se haittaa, koska lopputuloksista vain poimitaan suomalaiset omaan listaan ja jaetaan pisteet, koska noin se ei toimi.

Ajatellaan hypoteettinen tilanne, että A finaaliin pääsee 5 suomaista ja B 4 ja C finaalissa on vain suomalaisia. Ts. sijat 1-10 ovat jakautuneet A-C finaaleihin, kun normaalissa maastosarjan osakilpailussa kaikki ovat A finaalissa. Epäkohta tässä tulee siinä, että henkilö joka nyt jäi alkuerien perusteella 10. on C finaalin paalulla ja voi vain hävitä lisää sijoituksia, jääden suomalaisten kokonaistuloksissa jopa 19. Normaalissa kisassa tämä samainen kilpailija olisi voinut vaikka voittaa ja pahimmassakin tapauksessa jäänyt sijalle 10.

206
Onko mattorata suljettu?
Ei ole, gigasilla saa ajaa huoletta, kideradioilla kilpailujohdon luvalla (tarkistetaan, että tajuus on vapaa).

207
Kyllä on kärsimätöntä porukkaa, on niitä ilmoja tullut, ei vaan kerkeä vartin välein päivittämään...

Todennäköisesti ajetaan kaikissa luokissa

2 x treeni
3-4 x alkuerät
3 x finaalit

208
Rengassäännön poikkeus on tarkoitettu helpottamaan aloittelijoiden kilpailuihin osallistumista ja sääntö on koitettu tehdä yksinkertaiseksi ymmärtää ja valvoa. Jos sitä pilkuntarkasti tulkitaan niin varmasti löytyy jopa Jerzin kokoisia aukkoja. Nyt kuitenkin tämmöisissä päivänselvissä tapauksissa ei edes tarvitse etsiä sääntökirjaa tulkittavaksi...

Jerzi ei ole aloittelija.
Nyt riittää tää turhanpäiväinen jargoni.

Lukekaa nyt oikein ajatuksella tuo aiempi kirjoitukseni ja koittakaa ymmärtää mitä tarkoitan.

Ja eiköhän tämä asia ole myös kaikkien osalta käsitelty. Jos kuitenkin jotain jäi epäselväksi niin vastaan mielellään yv:llä

209
Rengassäännön poikkeus on tarkoitettu helpottamaan aloittelijoiden kilpailuihin osallistumista ja sääntö on koitettu tehdä yksinkertaiseksi ymmärtää ja valvoa. Jos sitä pilkuntarkasti tulkitaan niin varmasti löytyy jopa Jerzin kokoisia aukkoja. Nyt kuitenkin tämmöisissä päivänselvissä tapauksissa ei edes tarvitse etsiä sääntökirjaa tulkittavaksi...

Jerzi ei ole aloittelija.

210
Jos tarkkoja ollaan niin minäkin lukeudun aloittelijoiden joukkoon  :laugh:
Jerzi
Jos tarkkoja ollaan niin sinä Jerzi et ole millään mittarilla aloittelija  :kiss:

Sivuja: 1 ... 4 5 6 [7] 8 9 10 ... 56