Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - koivisi

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6
61
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 24.06.18 - klo: 14.22 »
Tattasisuon radan kontin siivous tiistaina klo 13. Remppa tuo paikalle perävaunun jätteille ja roskille. Talkoisiin ilmoittaunut Esa ja Ilpo.

62
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 05.05.18 - klo: 12.21 »
Portit auki 12- n.16.00 tänään.

Ilpo

63
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 15.04.18 - klo: 19.39 »
Tällä puskurilla mm. Englanissa korvataan Minin vakiopuskuri: 8418 FG Foam front bumper 1:5 - set



64
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 12.04.18 - klo: 21.37 »
LS5 auton puskurisääntö: foumin tulee olla 40 mm korkea ja foumin tulee voida painua kasaan vähintään 35.

Ko. foumin kyky sitoa törmäysenergiaa ihmiskontaktissa on olematon.


65
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 01.04.18 - klo: 12.38 »
Mikä on FG Mini Challenge?

66
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 12.03.18 - klo: 15.08 »
Retrohenkinen Mini on valmistunut talven aikana tallissa ja odottaa radalle pääsyä.

"Alustan toimivuudesta vastaa Einbach jouset ja Bilstein iskunvaimentimet. Teholisäystä on haettu Akrapovic pakoputkistolla ja Boschin moottorinohjausjärjestelmällä.  Vakiojarrut on vaihdettu FG:n tuning versioihin. Kuljettajan mukavuudesta vastaa Recado istuin ja Sparco turvavyöt. Kiiltoa koriin Sonax autonhoitotuotteilla."

"Auto on toteutettu yhteistyössä saksalaisen ABT virityspajan kanssa."

Auto osallistuu kaudella 2018 5 osakilpaillun FG Mini Challenge sarjaan Fullspeed RC:n MiniMotorsport tiimin jäsenenä.

67
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 09.03.18 - klo: 20.17 »
Ehdotan samaa käytäntöä kuin LS5 sarjassa. Eli viisi parasta saa lisäpisteitä.

68
Bensa-autot / Vs: Harm osien saanti
« : 01.12.17 - klo: 09.05 »
Suoraan valmistajalta ovat tilanneet osat:
www.harm-racing-world.de

69
 
🤔

70
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 30.06.17 - klo: 10.11 »
Ratatalkoot tänään 30.7.2017 Tattarisuon radalla alkaen klo 18.

-radan puhallus ja pidotus säävarauksella
-telttojen pystytys
-sähköjen veto
-yms.

71
Varattu järjestäjän infoille.

72
KILPAILUKUTSU
TP-10 SM III, LS-5 SM II, Ratakasi ja FG Mini
 
Fullspeed Ry kutsuu kaikkia polttomoottorirata-autoilijoita TP-10 SM III, LS-5 SM II, Ratakasi ja FG Mini osakilpailuihin 1-2.7.2017 Helsinkiin Tattarisuon pienoisautoradalle.

LUOKAT
•   Lauantai 1.7.2017  TP-10 SM III ja Ratakasi
•   Sunnuntai 2.7.2017 LS-5 SM II ja FG Mini
Luokka ajetaan jos on vähintään 5 osallistujaa luokassa.

KILPAILULUPA: 15/PA/2017 

KILPAILUN TOIMITSIJAT
•   Kilpailun johtaja: Ilpo Koivisto
•   Kierroslaskenta:  Aapo Koro
•   Katsastuspäällikkö: Nimetään myöhemmin
•   Kilpailutuomaristo: Nimetään myöhemmin
•   Tuomariston puheenjohtaja: Lasse Hiltunen

ILMOITTAUTUMINEN
22.6.2017 klo 22 mennessä AKK:n KITI –järjestelmän kautta. Kiti on auki.
Tiedustelut sähköpostilla ilpo.koivisto at kolumbus.fi tai puhelimitse 0400 668987

KILPAILUMAKSUT:
•   LS-5 ja TP-10       30 €
•   Ratakasi ja FG Mini  25 €
•   Kilpailumaksu maksetaan kilpailupaikalla. Varatkaa tasaraha.
 
LISENSSI
Voimassa oleva AKK:n lisenssi 2017.

SÄÄNNÖT
•   TP-10 Sarjasäännöt 2017
•   LS-5 Sarjasäännöt 2017
•   Ratakasi Sarjasäännöt 2017
•   FG Mini Sarjasäännöt 2017

AJOTAPA
Kunkin luokan sarjasääntöjen mukaan.

VASTUU
Jokainen kilpailee omalla vastuullaan ja sitoutuu tuntemaan säännöt sekä noudattamaan kilpailun johdon antamia määräyksiä.

AIKATAULU
Lauantai ja sunnuntai
Rata-alueen portit avataan klo 07.00
Ohjattu vapaa harjoitus + ilmoittautuminen klo 8.00 – 9:45
Muu aikataulu vahvistetaan kilpailijamäärän vahvistuttua. Aikataulu julkaistaan rc10.fi –foorumilla kilpailua edeltävänä torstaina.

KILPAILUPAIKKA
Tattarisuon pienoisautorata
Tattarisuontie 32, 00770 Helsinki

MUUTA
Kilpailupaikalla on sähköä varikkotoimintaa varten ja rajallisesti katettua varikkotilaa. Omat katokset, varikkopöydät, tuolit ja jatkojohdot.

PUFFETTI
Omat eväät.

RADAN PIDOTUS
Rata pidotetaan ennen kilpailua. Säävaraus.

74
Bensa-autot / RS tehdasvierailu
« : 29.12.16 - klo: 19.52 »
Terveiset Budapestista RS 1/5 pienoiskilpa-autojen tehtaalta. Gabesz Cserkutin kanssa tutkimme uutta 2017 autoa. Linjalta oli valmistumassa ensimmäinen 35:n kappaleen erä. RS on perheyritys, jota pyörittää Gabetz isänsä kanssa. Äiti hoitaa kirjanpidon. Lisäksi on pari ulkopuolista.

75
Tiedoksi niille, jotka ihmettelevät C-finaalin melko heikkoja tuloksia, että finaali oli märkä. Muut finaalit ajettiin kuivalla radalla. Eikä tässä sitten ole yhtään mitään selittelyn makua.

76
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 21.04.14 - klo: 10.15 »
Tattarinsuo auki kello 12-18  huomenna

Rata on tänään auki klo 12-18 kuten nimimerkki fgfani ylemässä viestissään kertoo.

77
Bensa-autot / Vs: 1/5 rata-autot
« : 14.01.14 - klo: 17.00 »
Kuvista päätellen autossa Maguran punaiset jarrusatulat. Niissä on taipumus männän jumittua jarrujen ja auton seistessä pitkään käyttämättömänä.
Satula irti. Pääsylinteristä painamalla työnnät männän ulos. Kiillotat männän ja sylinterin esim. hammastahnalla tai metallinkiillotustahnalla. Ei saa kätttää hiomapaperia eikä teräsvillaa. Vaihdat o-renkaan. Työnnät männän takaisin. Molemmat sylinterit samalla tavalla. Jo pitäisi toimia. Ja sama hommatoiselle akselille.

78
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 05.08.13 - klo: 21.01 »
Lasikuitujarrulevy on nyt testattu. Lasikuitujarrulevy tarvitsee parikseen aina metalliset jarrupalat.
Metallisten jarrulevyjen massajarrupalat eivät toimi lasikuitulevyllä.

Jarruteho oli mahtava. Lähettimestä piti servon liikerataa vähentää melkoisesti. Myös jarrun tunto parani. Oli vaivatonta jarruttaa vähän tai tarvittaessa rajummin.

LS5 autossa on joka pyörässä jarrut. Minissä on vain keskiakselilla yksi jarru. Joten Minin jarru joutuu todella koville. Molemmat autot painavat n. 10 kg. Lasikuitulevy ei kestänyt kuin yhden 10 minuutin ajon. Ajon lopulla levy syttyi palamaan.

Se siitä. Kaikki mikä kiiltää ei ole hopeaa eikä kultaa.

79
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 30.07.13 - klo: 18.29 »
Kokonaan uutta tasauspyörästöä ei tarvitse ostaa kun ulostulojen laakeripuutteen korjaa. Riittää kun ostaa alumiinisen tasauspyörästön runkon. Vanhasta tasauspyörästöstä voidaan hyödyntää kaikki sisäkalut. Alumiinisessa tasauspyörästössä on isompi ulkolaakerien sisäreikä. Laakerit pitää hankkia myös.

80
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 29.07.13 - klo: 18.15 »
Alumiiniset alatukivarret takana on nyt testattu.

Kaikki pääkomponentit (tukivarret, pyörän navat, etu- ja takapukit, iskaritornit, tasauspyörästöt, moottoripukit) ovat FG 4WD Minissä muovia. Tämä osin selittää auton edullisen myyntihinnan verrattuna takavetoiseen täysalumiiniseen LS5-luokan kilpa-autoon. Yhdellä LS5 auton hinnalla saa kolme Miniä.

Muovi sinänsä ei tee autosta hyvää eikä huonoa. Itse muovimateriaali ja osien muotoilu ratkaisee niiden toimivuuden. Minissä on kaksi kohtaa, joissa mieli tekee kokeilla jykevämpiä alumiiniosia: taka/alatukivarret ja takaiskaritorni.  10 minuutin alkuerässä ei vielä huomaa mitään. Mutta 20 ja 30 minuutin pituisissa finaaleissa lämpötila auton sisällä nousee niin, että takatorni pehmenee finaalien loppupuolella. Tämän huomaa selkeästi auton käyttäytymisen muutoksena. Nopeassa suunnanmuutoksessa ulommainen takapyörä menettää pitoaa. 

Taka/alatukivarret vääntyvät lämmön vaikutuksesta ropellille. Aluksi muodonmuutos on palautuva. Mutta ajanmyötä varret jäävät ropelliksi. Yhtenä kauniina päivänä takapään toiminta on vaan kadonnut.

Osien vaihtaminen jämäkkiin alumiinisiin ei sinänsä ole pelastus. Samalla alustan ominaisuudet muuttuvat ja on varauduttava säätämään alustaa.

Alutukivarsisarja sisältää tukivarret, metalliset kuulanivelet ja vanttiruuvien lukitusmutterit. Vanhat vanttiruuvit käyvät edelleen.

Muuten hyvä, mutta näillä alumiiniosilla auto on n. 10-12 mm leveämpi takaa kuin muoviosilla.  Tämä näennäisesti pieni ero vaikuttaa huikeasti auton käyttäytymiseen. Auto menettää yllättäen koko takapitonsa kaarteessa. Tätä ei saa korjauttua oikeastaan millään. Kun vielä muistaa, että Minissä on melko vähän säätökohteita. Kaikki tukivarsien kiinnityspisteet ovat kiinteät ylätukivarsien uloimpiä niveliä lukuun ottamatta. Tarvittaessa sinne voidaan lisätä 2 mm simmejä. Vakaajat ovat kiinteät. Edessä iskunvaimentimien alapäissä on vain säätömahdollisuus. Yläpäät ovat kiinteät. Vastaavasti takana  yläpäissä on säätömahdollisuus. Jne.

Alumiinisillä tukivarsilla saa rakennettua kapemman takapään, kun poistaa vanttiruuvien lukitusmutterit. Tällöin vanttiruuvit on lukittava lukkoliimalla. Tarvittaessa joutuu hieman lyhentämään vanttiruuveja. Jos tämä ei riitä. Voi vielä tukivarsia yrittää hieman lyhentää vanttiruuvien puoleisista päistä. Näitä muutoksia ei testissä enää tehty.

Laitettiin tilalle uudet 10 euron muoviset tukivarret. Ja nyt alusta toimii jälleen. Aikansa! Sitten taas uudet. Säästyneet eurot voi sijoittaa mm. renkaisiin. Ne ovat 4-veto Minissäkin tärkein säätökohde.

Väärää rengastusta ei korjaa millään muilla säädöillä. Muuten toimivan alustan voi pilata väärällä rengastuksella.

Muovisissa tasauspyörästöissä on yksi huono ominaisuus. Niissä ei ole vetoakselien ulostuloissa lainkaan laakereita. Ulostuloja on syytä aika-ajoin voidella rasvalla. Muute ne leikkaa kiinni ja kuluttavat ulostulojen reijät tasauspyörästössä väljiksi. Sen jälkeen diffi ei oikein toimi. Päivän sana on: Ennakoiva huolto. Aivan kuten kytkinkellon laakereiden voitelussa. 

81
Bensa-autot / Vs: 1/5 rata-autot
« : 28.07.13 - klo: 14.56 »
Takapyörien camber -kulma säädetään niin, että rengas kuluu tasaisesti. Se tarkoittaa runkolevy alas painettuna renkaan sisäänpäin kallistamista 2-2,5 astetta. Takapään aurauskulma on 2-3 astetta/pyörä.

82
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 27.07.13 - klo: 18.54 »
Vaijerikäyttöiset jarrut hieman aina vääntävät alustaa. Se on tuoteominaisuus. Siitä ei pääse täysin eroon millään. Mikäli maksimi jarruvoima on oikein säädetty ei runko pysyvästi banaaniksi väänny.

Maksimi jarruvoima on myös yksi alustan säätökohde siinä missä jouset, iskunvaimentimet, pyörän kulmat jne.

Liika jarruvoima tekee ajosta kulmikasta. Oikein säädettynä alusta ei juurikaan nyöki jarrutuksessa. Liika jarrruvoima kuluttaa lisäksi renkaita kulmikkaaksi.

Oikea jarruvoima säädetään lämmitetyillä renkailla. Ajetaan pääsuoraa täysilla ja suoritetaan suoran loppupäässä täysjarrutus. Oikein säädettynä renkaat menevät juuri ja juuri lukkoon.

Jarruvoimat tulee säätää niin, että takapyörät eivät saa mennä lukkoon. Lukkoon mennyt takapää menettää pidon ja auto pyöräntää. Etenkin jos jarrutetaan kaarteessa.

Hyvällä pidolla maksimi jarruvoima on suurempi kuin heikommalla pidolla. Jarruvoima tulee aina tarkistaa joka treenien alussa. Ja myös pitkin päivää jos lämpötila muuttuu. Ja myös joka kerta kun vaihdetaan renkaita. Tai tehdään merkittäviä muutoksia alustaan.  Aina siis kun olosuhteet muuttuvat.

FG 4WD Minissä sama servo käyttää sekä etu- että keskijarrua. Jarruvoiman säätö lähettimestä vaikuttaa siis molempiin jarruihin. Tarvittessa on etu- ja keskijarrun balanssi säädettävä mekaanisesti. Minissä on tilaa omalle etujarruservolle. Tällöin balanssin säätö voidaan tehdä lähettimestä myös.

Mekaaninen keskijarru ei yksin riitä. Siksi autossa on mekaaniset etujarrut. Hydraulisen keskijarrun teho riittää yksin. Eikä tällöin tarvita erillisiä etujarruja. Hydraulisen jarrun kaikki säädöt voidaan tehdä suoraan lähettimestä.
   

83
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 25.07.13 - klo: 22.47 »
FG:n 4-veto Minin mekaaniset jarrut ovat sinänsä toimivat. Ja teho on pääosin riittävä Miniin. Lisää tehoa Minin  mekaanisiin jarruihin saadaan vaihtamalla jarrupalat FG:n ns. tuningjarrupaloihin. Myös tuntoa jarruihin saadaan hieman lisää tuningjarrupaloilla.

Mekaanisten jarrujen ominaisuuksiin kuuluu, että ne vääntävät runkoleyä jarrutettaessa. Se on vain hyväksyttävä.

Nestejarrujen jarruteho on sitten aivan jotain muuta ja niissä on tuntoa. 4-veto Miniin riittää yksi nestejarru väliakselille. Valmista nestejarrupakettia väliakselille on saatavana Hobbytekistä ja Pitstop Tuningilta. Molemissa paketeissa on metallinen jarrulevy. Sen vaihtaisin lasikuitulevyyn. Samalla on vaihdettava myös massajarrupalat metallisiin. Lasikuitulevylla ja metallisilla jarrupaloilla saadaan vielä enemmän tehoa ja ennen kaikkea tuntoa lisää  jarruihin. Sekä ne toimivat jo heti kylmänä. Metallijarrulevy antaa vasta lämpimänä täyden jarrutehon.

Pitstop Tuningin jarrupaketti sisältää alumiinisen kytkikellon laakeripukin. Vakio muovinen laakeripukki sulaa kun kytkinkellon laakerit leikkaa kiinni. Ne leikkaa kiinni, jos ei muista laakereita voidella aina 5 litran ajon jälkeen. Kiinnileikkautumisessa tuhoutuu aina muovinen laakeripukki. Alumiininen kestää. Alumiinisen pukin irrottaminen huoltoa varten on jonkin verran vaivattomampi.

Nestejarrulla ei kisoja voiteta. Kyllä se alusta pitää olla säädöissään. Ja alla tilanteeseen sopivat oikeat renkaat. Mutta kun nämä perusasiat on kunnossa niin kyllä nestejarruilla varustetulla autolla voi ajaa kovempaa ja syvemmälle mutkaan sisään.
 

84
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 05.07.13 - klo: 21.24 »
Roddelta sain viime hetken infoa: Tattiksella saa ajaa arkena jo klo 9.00. Ei tarvitse klo 12 asti odotella. Keskiviikkona voimme siis aloittaa Mineillä ajelut jo vaikka klo 10.00. Tervetuloa kaikki Minien omistajat sieltä Lahden ja Kouvolan suunnalta. 

85
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 05.07.13 - klo: 21.06 »
Starttaan oman Minini huomena lauantaina Tattiksella heti klo 12.00. Tavataan radalla Unkka.

86
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 05.07.13 - klo: 10.09 »
Kiinni veti. Tervetuloa 17.7.

87
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 03.07.13 - klo: 20.02 »
Keskiviikko on perinteisesti ollut meidän Mini kuljettajien vakiopäivä Tattiksella. 10.7. tervetuloa. Avaan portit klo 12.00. Ajaa voidaan aina klo 20.00 asti.

88
Ratamaksut ovat aina käytössä aivan normaalisti. Kesälla taitaa joka viikonloppu olla jossain päin RC-autokilpailut. 16.5. sunnuntai sopisi minulle.

89
Tervetuloa vaan Tattarisuon pienoisautoradalla ajamaan. Esim. 8-9.6. Ajanottolaitteet ovat aina käytettävissä.

90
Tulen sunnuntaina FG 4WD Mini mukana.

Ilpo

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6