Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Anis

Sivuja: 1 ... 4 5 6 [7]
181
Sähköautot / Vs: HoBao Hyper 10SC
« : 22.10.10 - klo: 08.58 »
Kulkupuoli aina kiinnostaa kaikkia, eli jos vauhtia haluaa voisin suositella sen suhteen ainakin omaa setuppiani. 4S 5ah 25C+MMM+pitkäkannuinen kiinanihme 2800kv+13 piikkinen pinjoni. Meni gepsin mukaan 90,4 kmh, ja etukautta ympäri suorassa jarrutuksessa pikitiellä. Yllättäen ei käynyt edes kovin lämpimänä. Nyt on jäykemmät jouset ja ulosjoustoa vähennetty, mutta en ole päässyt vielä kokeilemaan.

Ohjausmodin asennuksen aloitin eilen, eli tilasin pari viikkoa sitten ebaysta tämän:

http://cgi.ebay.com/Jammin-SCRT10-Servo-Saver-Bellcranks-Linkage-/350406088108?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item5195d495ac

ja lisäksi 4kpl 5*8*2,5mm laakerit korvaamaan ne metallipuslat tuolla tolpissa.
Yhdistelin alkuperäisiä osia+tilattuja osia ja tuntuu että välys vähenee, jää nähtäväksi kun saa kokonaan nippuun. Lisäksi puukotan sen kotelon josta puhetta on ollut




182
Sähköautot / Vs: Mamba Monster
« : 17.10.10 - klo: 11.47 »
Ongelma monsterin kanssa.
Täydellä 4S akulla nykii lähdössä. Ilman pinjonia pyöritin ja moottori lähtee pyörimään nykien ja aika lailla kovaa vinkuen.
Kun hitaasti lisää kaasua yhtäkkiä "rykäisee" jonka jälkeen pyörii lähes äänettä ja vastaa kaasuun normaalisti.
Päivitin ohjelman ja tarkistin asetukset, sekä kalibroin vastariin. Kävin läpi liitännät ja johdot koska tuntui kontaktivialta. Ei auttanut. Koitin myös toista moottoria joka käyttäytyi samoin.
mikä neuvoksi, pitääkö nopari avata seuraavaksi?

184
Hobao Hyper SC10. Garminin gpssään jäi maksimiksi 90,4 kmh

185
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 08.09.10 - klo: 09.16 »
Ehkä se yksi kenno virkoaa pikkuhiljaa. Toisen ajelun lopetin kesken ja mittasin kennot, olivat melkolailla balanssissa eikä se huonoinkaan kenno pudonnut.
Laturikin näytti FULL kun malttoi aikansa odottaa, ja lukemat jäi 4,2V/kenno laturiin. Mittari näytti 3*4,22V ja kerran 4.23V. Mikä toleranssi muuten kennojen jännitteille on ok?
Ehkä viisainta lienee aina kun hommaa uuden akun laittaa se ensin tasauslataukseen?

186
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 07.09.10 - klo: 21.11 »
Irrotin laturin. Flukella kennot 4.22, 4.23, 4.23 ja 4,15 lienee toleranssissa?

187
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 07.09.10 - klo: 21.05 »
Mistäs tietää että akku on täynnä laturilla turnigy accucel 8?
Latausvirta kävi jo nollilla, 4S akku ja kennot kävi parhaimmillaan 4,2 joista heikoin kenno oli 0,03V alle. Latausvirta oli myös nolla.
Tasauslataus päällä siis.
Päivystän tässä laturin vierellä nyt yhtäkkiä latausvirta taas 0,3A. Ilmoittaako ko laturi jossain vaiheessa kun sen mielestä akku on täynnä vai painanko stop kun latausvirta seuraavaksi nolla, kokonaisjännite 16,8V (ei tunnu sinne nousevan) vai kun kennot "lähimpänä" balanssia?
ehkä tämä meni pieleen äsken, kun korkkasin uuden akun ja ajoin MMM noparin jänniterajalle joka muutettu 3,2V/kenno. Yksi kenno oli 2,8v, ei kai se nyt heti ole entinen akku...?

188
Yleinen keskustelu / Ruuvimeisseli-keskustelu
« : 20.08.10 - klo: 23.24 »
Olen täysin samaa mieltä kuin nimimerkki Duster. Naurettavaa että puhutaan jostain kuusiokoloavaimista joita tekee joku "nimekäs" rc valmistaja että ovat parasta mitä rahalla saa. Unohtakaa pilipali vehkeet ja ostakaa oikeat työkalut, esim. bahco tekee työkaluja eikä leluja. Ikuinen takuu hobbyhallin vehkeissä on pelkkä vitsi. Perustuu täysin siihen että monikaan ei viitsi alkaa reklamoida euron hylsystä joka halkesi heti...

189
Radiolaitteet / Vs: SANWA MX-3X
« : 10.08.10 - klo: 11.00 »
Testataan jahka se rapakon takaa tulee, eli menee 6pv-6vkoa...

190
Radiolaitteet / Vs: SANWA MX-3X
« : 10.08.10 - klo: 10.52 »
Voisihan tuota koittaa kysellä.
Joka tapauksessa tuo srg-cz lienee kuitenkin ohjauksessa aivan eri tasolla kun radion mukana tullut sanwan vakioservo, ehkäpä jopa kaltaiseni harrastaja huomaa eron?
Kiitos avusta!


191
Radiolaitteet / Vs: SANWA MX-3X
« : 10.08.10 - klo: 10.41 »
Tänks! Tuossa linkissä puhutaan high response moduksesta, radiossa lukee ainakin komeasti digital high response system. Ota nyt sitten selvää modus vs. system. Plarasin radion valikkoa enkä läytänyt kyllä mistään paikkaa vaihtaa SHR päälle. Näyttäisi listan mukaan olevan "yhden plussan" systeemi siis?

192
Radiolaitteet / Vs: SANWA MX-3X
« : 10.08.10 - klo: 10.08 »
Tilasin sanwan SRG-CZ digiservon. Miten tässä MX-3X vehkeessä saadaan se HRS moodi päälle? Vai onko se automatic kun FH3 modulaatio? Vastari 451 malli. ja ohjekirjaa kun ei löydy mistään...

193
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 05.08.10 - klo: 21.20 »
Miksi RC moottorit sitten ylipäätään palavat? Ottavat liikaa virtaa, tietty.
Miksi ne ottavat enemmän virtaa kuin kestävät? Kuormitetaan liikaa, tietty.
Eli en ole ihan samaa mieltä että kone kestää sen minkä akulta pyytää. Tässä voi minuakin tietämättämämpi mennä vahingossa ajattelemaan asian väärin, kun kysymys oli kestääkö. Sitä ei voi kukaan luvata, riippuu KÄYTTÄJÄSTÄ.
Itse tiedän jotain pientä aiheesta, ja yhden CMS5700 koneen poltin (osittain kokeilunhalusta)kun ajoin tahallani 2*7,4V nihm akuilla vaikka motti oli kuin kiuas ja kuormitus kova.
Ok, onhan tässä saivartelua koska jokainen tietää (karrikoitu esimerkki) mitä tapahtuu jos esim MMM+2200KV kone lyödään akseli viilapenkkiin kiinni ja takana puskee vaikkapa 8S.
Tuleeko näissä moottoreissa akselitehon laskennassa koskaan eteen cos fii? Vai onko se liki 0 kun kestomagneettiroottori? Moottorin akseliteho tulee P=neliöjuuri 3*u*I*cos fii*hyötysuhde, ainakin 3~verkossa, josta helppo ratkaista tuntematon.
Jos moottori ottaa 100A onko se vaihevirta vai onko vaihevirta siitä vaan /neliöjuuri 3? Vai kui? Eikös nämä periaatteessa oli 3~moottoreita?



Ja tuo kone kestää ton akun antamat tehot??

Edelleen... (moneen kertaan jopa edellisellä sivulla mainittu asia)

Akku ei työnnä virtaa mihinkään, vaan se luovuttaa virtaa sitä tarvitsevalle.

Olkoot vaikka 10.000mAh 150C akku niin kone kuin kone tottakai kestää sen.
Kone on se joka virtaa pyytää sen minkä maksimissaan kuluttaa ja akku sitten luovuttaa sen.

Tärkeintä on vain se ettei moottorin maksimi virrankulutus ole suurempi kuin akun maksimi virranantokyky.




194
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 05.08.10 - klo: 20.46 »
En noista inventtereistä osaa sanoa? Kai se perustuu normi muuntajamalliin joista toisessa eri määrä (ja eri vahvuisia?) käämejä kuin toisessa? Tarvisi vaan noin kilowatin invertterin että voisi ottaa 220V/5A ulos, ja ei liene enää ihan pieni laite(?). Ja jostain se virta pitää invertteriinkin saada eli onko se virta sitten DC puolella noin 80A?
Piäisikin mielenkiinnosta perehtyä invertterin toimintaan tarkemmin jossain välissä, tuntuu vaan äkkiseltään siltä että jossain välissä vedetään aika kovia virtoja irti?
Herätys sähköinssit / DI:t, tarvitaan faktoja!

195
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 04.08.10 - klo: 10.12 »
Kesälomalla kun sadetta pitelee niin kyselen joutessani lisää. Miten olisi ao systeemi? Luulen että OK paketti ladata 4S? Kommentteja kiitos!

Laturi:

http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7523&Product_Name=Turnigy_Accucel-8_150W_7A_Balancer/Charger

onko tästä powerista mihinkään, lupaa ainakin kohtuu arvot:

http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6477&Product_Name=IMAX_Power_Supply_100~240v_5A

EDIT: tulipa tilattua tuo ylläoleva pariskunta. Pitää katsoa jossainvaiheessa flukella pitääkö mitä lupaa

196
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 04.08.10 - klo: 08.55 »
Hyvä. Tuo balanserijohtojen kytkennän vahvistus auttaa paljon ja tästä voinkin jatkaa pähkäilyä. Tosin lisääkin varmaan tulossa LiPo aloittelijan tyhmiä kysymyksiä, prepare yourself!
Ja kai se on vaan uskottava että 12V syötöllä lataa 14,8v akun kun sitä niin kovaa väitätte.
Tässä huomasin ettei ne KONEtekniikan opinnot aikoinaan ihan turhaa olleet  :azn:
Sopivia latureja on tuo hobbyking täynnä, lienee viisainta säästää jo tässävaiheessa ja hankkia vähintään 100w laite, mutta mistähän nyt virittelisin sopivan powerin?
Taidanpa kysäistä Vaasan elektroniikkakeskukselta josko sieltä saisi avun asiaan, tietysti jos on hyviä "kotkauksia" tehty niin kertokaa toki

197
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 04.08.10 - klo: 00.28 »
Ei vaan mene mun kaaliin miten jännitettä nostetaan virralla laturissa, jos powerista ei saa irti kuin esim 12V? Luulen (ilman parempaa tietoa) että lataus tapahtuu osittain/jotenkin myös balanseriliittimen kautta? Eihän se tasaus onnistu muuten mitenkään jos lataus tehään vaan päävirtakaapeleista jonka takana 4 kennoa sarjassa. Miten ne balanserin johdot on kytketty akkuun, joku tietää?

198
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 03.08.10 - klo: 23.46 »
OK. Edelleen jään miettimään miten esim 12v syötöllä ladataan 14,8V akkua? En ole koskaan lipoakkua livenä nähnyt/purkanut, enkä myöskään tasausliitintä. Periaatteen tajuan että kennot ovat "tasassa". Lieneekö tasausliittimien johdot siis siten, että on yksi yhteinen maa ja loput karvat ovat +päästä, eli 4s akusta siis tasausliittimelle tulee 5 karvaa? Jos asia on näin niin herää taas kysymys miksi päävirtakaapelit on kytkettävä laturiin latauksen ajaksi eikä pelkkää tasausliitintä? Miten laturi erottelee suurempijännitteisen kennon (tasausliittimen jännitteestä?)kun lataus tulee sarjaankutketystä "päävirrasta" ja sekin mietityttää miten laturi vähentää yhden kennon jännitettä/latausta tarvittaessa jos lataus tuu vahvoista piuhoista? "Päävirta" kuitenkin on sarjassa jolloin siis 4*3,7V. luulisin että akun lataus onnistuisi pelkän tasausliittimen läpi, pienikin piuha kestänee sen 3-5a latausvirtaa? Tämä siis vaan jos tasausliittimet on kytketty akkuun kuten ajattelin. Tietämätön ajattelisi asian siten että sarjassa otetaan ajojännite ja lataus hoidetaan kennokohtaisesti lataamalla samaa maapotentiaalia vasten pelkän latausliittimen kautta?
Saako selvää mitä ajan takaa...

199
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 03.08.10 - klo: 21.38 »
On tässä tullut keräiltyä kunnon voimapakettia kasaan, ja rikaksi rokkaan tuli 4S/5AH akkukin tänään tilattua.
Seuraavaksi tarvitaan laturi, josta seuraakin kysymys:
Moni laturi vaatii ulkoisen jännitelähteen. Useille latureille ilmoitetaan syöttöjänniteeksi 11-18VDC. Eli jos akkuni on nimellisesti 14,8V pitääkö powerista saada se jännite ulos (vai jopa liki 17V) että akun saa täyteen?
Entä powerin teho? jos meinaa tuupata 5A päässälaskettuna powerin tehoksi riittää aina max 100W? Huomasin toisaalta myös että "halpis" laturien latauspiirin teho on jossain malleissa 50w. Sehän tekee sen, että 5Ah akkua ei ladatakkaan kuin noin 3A virralla, jolloin powerikin voi olla noin 50w?
Tulikohan tämä nyt tarpeeksi hankalasti esitettyä..

200
Sähköautot / Vs: HoBao Hyper 10SC
« : 15.07.10 - klo: 14.38 »
Jos ei nopari, eikä akut rajoita mikä on moottori tähän?
Tuleeko 5mm pinjoniakselista ongelma?
Mamballa olisi NEU 2650kv mutta vaatii liikaa jännitettä, tarkoitus olisi pysyä siellä reilussa 7 voltissa.
Mites tuo moottorin kiinnitys jos mennään 5mm akselilla oleviin koneisiin?

201
Sähköautot / Vs: HoBao Hyper 10SC
« : 15.07.10 - klo: 13.58 »
Miten tämä toimi auto toimii mamba maxilla+castlen moottorilla, ja kumpi kv olisi parempi 4600 vai 5700? Kummassa combossa paukkua olisi "tarpeeksi" ja onko pinjonisuosituksia?

202
Sähköautot / Vs: Team C racing 2wd SC?
« : 09.07.10 - klo: 17.14 »
Mistä tuo blitz lähtee harjattomalla setillä sopivaan hintaan? Tuo Team C olisi noin 180 sis postit ja hyvällä säkää tullista läpi. Ja harjaton setti valmiina. Tullin kanssa siis noin 250 jos narahtaa.
Gigaradiot ja muut vermeet jo löytyy, tarvisin vaan auton+noin 4000kv harjattoman setin.

203
Sähköautot / Team C racing 2wd SC?
« : 09.07.10 - klo: 14.56 »
Tuli vastaan moinen kapistus, ja aika edullisen oloinen. Onko tästä käyttäjäkokemuksia? Voisi pihasudittelijalle olla ok peli? Mitenkähän tuo varaosien saatavuus?

http://www.rcmart.com/catalog/rc-team-racing-tr02scb-shortcourse-p-30014.html

-Jari

204
Joo-o

ketjuunhan vaikuttaa muutama muukin seikka kun valmistajan nimi. Esimerkiksi onko halkastulla rullalla ja/tai halkaistulla holkilla. Lisäksi oman asiansa tekee ketjun karkaisu/ketjun osien karkaisu. Ja lisäksi ketjupyörät, pariton piikkimäärä aina parempi niin ketju "kiertää" eikä joudu ryntöön aina saman hampaan kanssa. Lisäksi ketjupyörän piikkimäärä. Laakerikestoon ketjupyörän halkaisija, radiaalikuormat laskettavissa ketjupyörän halkaisijasta ja siirrettävästä momentista.
Sanoisin että tässä käytössä momentit eivät loppupeleissä ole kovinkaan isoja, rengas lyönee tyhjää kuitenkin aika lailla.
ns KIINA-ketju toiminee tässä yhtälailla kuin 2-3 kertaa kalliimpi merkkiketjukin. Joskin halvat ketjut useasti voidellaan varastopakkaukseen "päälle rasvaa pensselillä-menetelmällä", kalliimmat ketjut voidellaa paloina jolloin voiteluaine on oikeasti siellä missä se kuuluu olla. Ketjuhan ei veny, vaan holkit ja rullat kuluvat ja "syövät" tappia joka johtuu voitelun puutteesta ja muusta hiovasta liasta.

Että näin

205
Sähköautot / Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 11.04.08 - klo: 08.28 »
Huonot kokemukseni Mamba Max 5700 paketista.
Ei toimi 14.4 voltilla vaikka valmistaja niin väittää.
TT-01 vakiovälityksellä (19/61(?)) koneesta nousi savu vaikka on kahdella puhaltimella oleva siili kiinni.
Toki kulkua riitti kivasti aluksi, mutta laskennalliseen huippunopeuteen suhteutettuna välitystä olisi pitänyt saada lisää jonka aavistinkin jo etukäteen eli periaatteessa sulatin koneen tietoisesti.
Tilasin Lehner Basic XL 3600 rpm/v koneen, katotaan nyt mitä se sanoo samalla setupilla, pitäisihän sen pitkälti yli 100 laskennallisesti mennä silläkin.

Sivuja: 1 ... 4 5 6 [7]