Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Penguin

Sivuja: 1 ... 81 82 83 [84]
2491
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 14.08.08 - klo: 19.57 »
Onko steering block suomeksi ohjausakseli? Kovin akselilta se ei minusta vaikuta, eikä sillä samalla osanumerolla siis ole kahta eri kokoista osaa.

2492
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 14.08.08 - klo: 17.51 »
Olkaahan muuten tarkkana kun tilaatte esim. etuohjausakseleita Stampedeen. Ite tilasin suoraan Racing Factoryn sivuilta, akselit tuli tänään, mutta ovat XL-5 malliin, Traxxasin varaosanumero kun on sama molemmilla. VXL:ssä on isommat kuulalaakerit, eli nuo XL-5:n laakeripesät on liian pienet.
Ei ole millään tavalla Racing Factoryn moka, enpä tajunnu sitä itekään tarkistaa.. :huh:
Nuo XL-5:n akselit jätän varalle ja hommaan jossain vaiheessa niihin sopivat liukulaakerit.
Noh, Sabelta tullee nyt sit huomiseksi RPM:n valmistamat akselit, toivon mukaan oikeilla laakeripesillä.

Siis pelkkä akselihan on ihan sama, vain laakereiden ulkomitassa ja laakeripesän koossa on ero. Onko siis olemassa jokin paketti, jossa on akselit ja laakerit ja sitä on kahta kokoa samalla osanumerolla?

2493
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 13.08.08 - klo: 23.06 »
Bilteman renkailla oon suditellut viime syksystä saakkaa. Pitoa on ollut riittävästi kun en paremmastakaan tiedä. Hinta on todellakin edullinen. Nappulat kuluu nopeasti, mutta tuntuu pitoa löytyvän kohtalaisesti ilman niitäkin. Laita kommenttia kun saat testattua renkaat. Vanteet on myös Biltema, mutta jokainen on haljennut jostain kohtaa, joten väistelkää niitä.

Pitää koittaa vertailla vähän muihinkin. Pakista löytyy moabit (joita ei ole vielä ehditty edes testata), dirt hawg II:set, kahdet erilaiset stampeden alkuperäisrenkaat (traktorikuvioiset ja talonit), rustlerin alkuperäiset (alias) ja Jaton orkkikset (anaconda). Laparenkaatkin on, mutta niihin on ehkä turha verrata mitään noista.

Katselin noita bilteman vanteita, mutta näyttivät niin surkeilta ja offset olisi ollut mitä sattuu, että päätin tilata orkkisvanteet, kun eivät ne maksa kuin pari euroa enemmän.

2494
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 13.08.08 - klo: 22.11 »
Tai pelkkä nopari, jos moottorissa ei ole mitään vikaa?

2495
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 13.08.08 - klo: 21.50 »
Mielenkiintoiset on akkujen mitoituksen Maxampsilla. Tilasin 7-kennon hump packin Stampedeen (http://www.maxamps.com/proddetail.php?prod=MA-4700-7Cell-Hump&cat=118), mutta sehän ei mahtunutkaan paikalleen, vaan on noin 6 mm liian pitkä. Ratkaisin ongelman poistamalla tuon noparin (XL-5) alla olevan väliseinän rungosta ja laittamalla päätyyn palan foamia, jotta akkutila olisi aina "täynnä" riippumatta siitä onko akku vähän pidempi vai lyhyempi. Täytyy vielä kysellä niiltä, että mihin Stampedeen sen akun pitäisi mahtua noilla mitoilla, kun tilaussivuilla ei mitään erityistä mainita.

Päivän toinen mielenkiintoinen kokeilu/hankinta on renkaat (370634) Biltemasta. Eivät nuo ainakaan hinnalla ole pilattu, kun koko kierroksen sai hintaan 8,99 €. Ovat ainakin pehmeämmät ja pitävämmän tuntuiset kuin orkkisrenkaat ja jos vielä kestävät ehjänä repeilemättä, niin voivat olla jopa ihan hyvä hankinta. Toki tietty hinta pistää epäilemään, sillä sehän tiedetään ettei hyvää saa halvalla. Jos nyt kuitenkin pihasuttailuun kelpaisivat. Vanteiksi sopivat Traxxasin omat 2,2 tuumaiset, jotka Liquid RC:ltä tulevat kotiin asti n. 5,70 euron kokonaishintaan per kierros. Kai tässä nyt pitää vaan malttaa maanantaihin odottaa, että pääsee testaamaan noita renkaita.

Edit: Maxampsin live support oli sitä mieltä, että kyllä sen akun pitäisi mahtua. Ovat kuulemma vuosia myyneet samaa akkua, eikä kukaan muu ole valittanut ettei mahtuisi. Katsotaan mitä sanovat, kun lähetän sinne pari kuvaa todisteeksi siitä että ei todellakaan mahdu. Onneksi on vielä toinen Stampede, jonka runkoa ei ole modattu.

Edit2: tällaiset kuvat laitoin maxampsille menemään:

2496
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 11.08.08 - klo: 22.59 »
Kyllähän kone kuin kone lämpenemään saadaan eli kyse on tietty aina kokonaisuudesta, jossa moottori, välitykset, renkaat ja ajomaasto vaikuttavat siihen miten paljon kone lämpenee. Jos ajomaasto on raskasta, niin sitä välitystä pitää vaan lyhentää oikein raskaalla kädellä.

Syyllinen voi toki löytyä myös noparin ja koneen välisistä johdoista ja erityisesti koneen puolessa olevasta liitoksesta. Noiden liittimillä kytkettyjen johtojen kanssa voi helposti käydä niin, että liitos löystyy sen verran, että pinta-ala pienenee eikä riitä käytetylle virralle ja aiheuttaa koneen lämpenemisen.

2497
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 10.08.08 - klo: 20.13 »
Tästä hiilestä on kyse: http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXGJY6&P=V Tuolta sitä ei kannata lähteä tilaamaan, jos ei ole tilaamassa jotain muuta.

Ei ole tullut noita hiiliä vastaan suomalaisissa verkkokaupoissa, mutta koneita on näkynyt olevan myynnissä Kyosho-liikkeissä, joten saattaisi olla myös hiiliä niihin. Sellaisesta ainakin itselleni tuollaisen koneen ostin.

Lisäys: Sabelta löytyy sprint compound hiilet tuohon: http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=26907&grpid=3906
En osaa sanoa mikä on käytännön ero enduro compond hiileen ja varmaan riippuu käytöstä kumpi olisi parempi.

2498
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 10.08.08 - klo: 17.25 »
Ok. Entäs sopiiko tuo VXL:än wheelie bar (mikä osanumero?) normi stampedeen vai täytyykö tehdä jotain muokkauksia?

Sopii ilman mitään muutoksia. Osanro 3678.

2499
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 10.08.08 - klo: 00.37 »
Mitä luulette saavanne autosta joka maksaa 300e, jos hyvä nopari/moottori combo maksaa niin paljon?

Ovat nuo hinnat kovin suhteellisia. Pelkkä Velineon Brushless System eli nopari ja harjaton moottori maksaa Sabella 253,80 € ja taitaa sillä rahalla saada muitakin vastaavia comboja. Osa varmaan laadukkaampiakin tai ainakin ominaisuuksiltaan monipuolisempia. Irrallaan myytäviä osia ja RTR-autoa tai jotain valmista kittiä ei oikein voi vertailla hintojen osalta, kun koko auto on kuitenkin aina paljon halvempi kuin osien summa.

Pakko muuten ihmetellä, että mistä nämä suomalaiset RC-kauppiaat mahtavat nuo autot ja osat ostaa, kun hinnat ovat aivan poskettomia. Itse maksoin kesäkuussa Rustler VLX:stä 184 € San Josessa ja Sabella tuo maksaa 395 €. Vaikka oman autoni hinnassa ei ole rahtikuluja, ALV:tä eikä tullimaksuja, niin silti tulee väkisin mieleen, että tilaavatko nuo tavarat jostain Towerhobbiesilta ja laittavat sitten siihen päälle oman katteensa. Tuskin nuo jenkitkään niitä tappiolla myyvät...

2500
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 08.08.08 - klo: 09.20 »
Vakiovetarit on muovia ja muovi joustaa sopivasti aikansa, eikä välttämättä hajoa heti. Teräksisen kanssa on toisin, etenkin mitä kovemmasta teräslaadusta on kyse. Sen olen huomannut, että lukkoperät ja voima on noissa 1:1 offitouhuissakin voimansiirron tuho. Kun lisätään voimaa, laitetaan lukkoperää, vahvempaa voimansiirtoa ja pitävämpää rengasta, niin tulisi aina huomata että jossain on joka tapauksessa heikoin kohta ja siitä se tulee napsahtamaan. Sen heikoimman kohdan voi myös tarkoituksella mitottaa sellaiseen paikkaan, josta se on helppo ja halpa korjata.

Olen tuota lukkoperää miettinyt sekä Spedeen, että Rustyyn. Pitäisi saada joko kytkettävä lukko tai jokin osin luistava lukko. Jälkimmäisen kai saisi aikaa, kun laittaisi diffin sisään sopivan jäykän vaseliinin. Ensimmäinen tuntuu olevan tämän kokoluokan laitteeseen ja näillä rakenneratkaisuilla mahdoton. Ehkä jossain Revossa tai Maxxissa tuokin voisi olla mahdollista.

2501
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 07.08.08 - klo: 00.29 »
Kaveri on nyt laittamassa rustleria harjattomille. Olen ymmärtänyt lukemani perusteella että vakio xl-5 rustyyn pitää vaihtaa teräs idleri ja vetareitakin kannattaa ilmeisesti vahvistella? Mitenkäs tuo diffi? Onko järkevää vaihtaa se vxl mallin diffiin? Liquid rc:ssä kun ei tuo kokonainen diffikään maksa kun 7.6€ niin ei olisi paha sijoitus.

Voi se vaihtaminen tulla jossain vaiheessa eteen, mutta itse en päivittäisi siten ennenkuin alkuperäisestä hampaat katoavat, jos katoavat. Itselläni on Rustler VXL eli valmiiksi harjaton malli ja siinähän vetarit ovat ihan samanlaiset muoviset, kuin XL-5 mallissakin, jollainen Stampede meillä löytyy tallista. Yhteenkään noista ei ole vielä vetareita tarvinnut vaihtaa ja muutenkin hajonneet osat ovat jääneet rattaisiin (idler, spur), moottoreihin ja sulaneisiin tamiya-liittimiin. Ehkä se meidän perheen käyttö on vähemmän kuluttavaa, kun vertaan kertomuksia joita täällä foorumilla esitetään, vaikka mielestäni autot saavat joskus varsin rajua kyytiä. Saa nyt sitten nähdä mitä alkaa hajoamaan, kun on siirrytty alkuperäisrenkaista paremmin pitäviin.

2502
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 05.08.08 - klo: 17.35 »
Stampede XL-1:een laitoin tuon Orionin 17-lankaisen Methodin. Olikos Methodin ja Method R:n ero se että jälkimmäisen voi purkaa ja siihen teoriassa saa vaihdettua useampia osia varaosina. Tuohon Methodiin ei saa vaihdettua kuin hiilet. Joka tapauksessa se kyllä häviää suorituskyvyssä tuolle Big Blockille, mutta kulkeen ihan riittävästi tuo auto silläkin, kun edelleenkään ei niitä huippunopeuksia tavoitella.

2503
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 05.08.08 - klo: 17.28 »
Kuis hyvin Spede kulkee Big Blockilla?

Riippuu varmaan siitä millä tavalla sitä mittaa. Huippunopeutta ei ole tullut mitattua, mutta harvoinpa sitä tarvitaankaan. Ihan mututuntumalta väittäisin, että vääntöä on huomattavasti enemmän kuin alkuperäisessä Titanissa ja siten kiihtyvyys parempi. Mielestäni se on paljon tähdellisempi ominaisuus etenkin pihasuttailussa. Joku sitä tässä ketjussa suositteli myös Stampedeen koneeksi. Edellisen 12-lankaisen Graupnerin koneen kanssa oli ongelmana liiallinen kuumeneminen, jopa siinä määrin, että moottorin muovinen pääty suli useammankin kerran. Big Blockin kanssa mitään vastaavaa ongelmaa ei ole ollut. Lisäksi suorituskyky vielä kaupanpäälle parani.

Kun itse vielä joudun noita juniorien autoja huoltamaan, etenkin vaikeammissa teknisissä ongelmissa ja erityisesti kun itse joudun sitä harrastelua rahoittamaan, niin olen ollut ostokseen oikein tyytyväinen. Pihassa on foffi-, offi- ja krossiradat ja lisäksi autoilla mennään metsässä. Erityisesti tuon metsässä ajon osalta tuntui siltä, että niin lyhyttä välitystä ei olekaan, että moottori ei kuumenisi liikaa tai liittimet sulaisi jostain. Nyky setupilla on kuitenkin ajeltu koko juhannuksen jälkeinen kesä ilman mitään ongelmia. Tässä tapauksessa ajeltu tarkoittaa vähintään 4 tuntia päivässä jokaikinen päivä.

Varauksettomasti suosittelen Big Blockia, vaikka se ehkä onkin kalliimpi kuin aivan halvimmat moottorit.

2504
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 05.08.08 - klo: 10.07 »
Se alkuperäinen titan on tosiaan heikko kestämään. Meillä on Stampede XL-5:ssä nykyisin 12-lankainen LRP Big Block, joka on 650 kokoa. Sen jälkeen kun tuo vaihdettiin on koneen lämpeneminenkin ollut historiaa. Löytyy esim.: http://www.power-racing.net/modules.php?op=modload&name=webshop&file=index&current_op=showp&pid=PS-4001

2505
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 01.08.08 - klo: 21.23 »
Ainakin tuossa vasemman puolen takarenkaan kiinnityksessä saisi olla vasenkätinen kierre, niin renkaan pyöriminen kiristäisi mutteria, eikä löysäisi sitä. Kiinni on kuitenkin pysynyt, kun laittaa vähän ruuvilukitetta kierteisiin.

Vaihdoin Rustler VXL:ään Big Boret iskareiksi, mutta jäin ihmettelemään, että millaiset jouset niihin pitäisi oikeasti olla. Mukana tulleet ylä- ja alapään jousilautaset ovat noin millin liian pienet, joten otin lautaset vanhoista Ultra Shockeista, vaikka yläpään lautanen onkin vähän väljä tuon Big Boren ympärille. Ne pienemmät lautaset vaikuttivat kuitenkin siltä, että jousi ei pysy paikallaan niiden avulla.

2506
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 01.08.08 - klo: 14.02 »
Noparin sisällä oli itellä halkasijaltaan reilun sentin mittainen O-rengastiiviste, enkä kertakaikkiaan keksiny missä se oli, kun en avatessa sitä tajunnu kattoa joten jätin pois. Tuskin vaarallista kun nopari ei muutenkaan ole roiskeenkestävä..

Sen O-renkaan tehtävä on pitää ne noparin kaksi piirilevyä irti toisistaan.

Lainaus
Eli auton ruuvien vastakierteistä 99% on muovia, joten ne ei kestä todellakaan hampaat irvessä kiristystä, auto päivän vanha ja kaksi kierrettä jo nylpätty.. :angry:
Tuo tosin pätee varmaan suurimpaan osaan muovirunkoisista autoista.
Mietin vaan että minkä hemmetin takia niitä vastakierteitä ei ole tehty niin että reiän sisällä olis metalliholkki jossa on kierteet..

Itse olen laittanut niihin reikiin pikaliimaa aina välillä, niin reiästä saa taas tiukemman ja ruuvit pysyvät paikallaan. Kokemusta on siitäkin, että laitetaan sinne kierteellinen metalliholkki ja mielestäni se on lopulta hankalampi, kun holkki alkaa pyöriä tyhjää muovissa.

2507
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 30.06.08 - klo: 14.43 »
Penguin Mun alko toimimaan kun painoin noparista lähteviä johtoja moottoriin vähän paremmin, tosin melkeen joka kerta kun menen ajamaan niitä pitää vähän painella.

Eli ainakaan nopari ei ole rikki, vaan vika on liitoksissa. Olisko saanut vettä liitinten väliin ja hapettunut tai tullut pintaan ohut kalkkikerros. Eihän ne liittimet ole päässeet löystymään, kun niitä on irroiteltu. Mikäli ovat tiukat, kuten kuuluu olla, niin niitä voisi koittaa kiillottaa ihan kankaalla. Sitten yksi vaihtoehto tulee mieleen, että liittimet ovat syystä tai toisesta huonosti kiinni joko johdoissa tai noparissa.

2508
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 30.06.08 - klo: 14.37 »
Pitänee koittaa uudelleen ohjelmointia jos löytäisi jostain manuaalin. Tai sitten koneen vaihtoa, hyllystä löytyy yksi melko lopussa oleva Team Orionin 17t kone, oletko mistä itse ostanut koneen ja paljonko maksoi?

Orion lähti mukaan Suutarilan Kyosho-liikkeestä ja halpa se ei ollut. Olisko ollut 30e. Sillä saatiin kuitenkin yksi poika tyytyväiseksi ja Stampede takaisin ajoon heti eikä vasta aikojen kuluttua, joten aina ei hinta ole se ratkaiseva tekijä.

2509
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 30.06.08 - klo: 11.20 »
Noniin nyt kun kokeilin taas, että toimiiko niin nyt kääntyilee miten pitääkin mutta eteen ja taakse ei liiku. Missä on vika?

Mun Rustler VXL teki täsmälleen saman, kuten myös pojan Stampede XL-5, kun juhannuksena ajeltiin märällä nurmella ja soralla. Kun en enää muuta keksinyt mökillä ilman nettiyhteyksiä, niin soitin Traxxasin tukipalveluun jenkkeihin. Sain siltä vinkin kokeilla ohjelmoida kaasu uudelleen ja ongelma poistui. Oletko siis kokeillut saako noparin ohjelmointitilaan?

Samaan ongelmaan harjallisten kanssa noilla vakiokoneilla (Titan ja Stinger) on löytynyt syyksi myös se että moottorista on hiilien varret katkenneet. Siihen ainoa korjaus on ollut uuden koneen ostaminen. No siitä ei tässä tapauksessa voi olla kyse, kun kyse on VXL:stä eli harjattomasta.

Kiitos kaikille kirjoittajille loistavista vinkeistä Stampeden ja Rustlerin parantamisessa ja huoltamisessa.  Lueskelin läpi koko tämän viestiketjun 86 sivua ja risat päälle. Monta asiaa opin, ettei kaikkea tarvitse opetella kantapään kautta itse.

Sivuja: 1 ... 81 82 83 [84]