Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Tomy

Sivuja: 1 ... 4 5 6 [7]
181
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 26.10.08 - klo: 22.54 »
No kerro nyt vielä mistä sitä siihen hintaan Suomesta saa!

Tomi

182
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 26.10.08 - klo: 22.26 »
Omat laskutoimitukseni menivät näin:

Mamba Max $135 + rahti $18 - $25dollarin alennus = $128

Sitten lisätään mahdollinen tulli, 5% -> $128 x 1,05 = $134,4

Siihen päälle ALV, 134,4 x 1,22 = $164

Sitten koko hoito vielä euroiksi = 130,50€

183
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 26.10.08 - klo: 21.21 »
www.towerhobbies.com:ista ajattelin tilata.

184
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 26.10.08 - klo: 21.04 »
Jaahas. Näyttää siltä, että Tazer 12T nopari on saanut tarpeekseen. Ei se kauaa toiminut, 10-15 tuntia. Tihkusateessa on ajettu, mutta ei sen märemmissä olosuhteissa.

Uuden nopeudensäätimen siis tarvitsen. Mamba Maxia on kehuttu paljon ja sellaista mietin. Mutta sopiiko se harjallisen lathe 55 moottorin kanssa? Mamban nettisuilla sain sen käsityksen, että olisi yhteensopiva vain harjattomien moottoreiden kanssa. Toisaalta joillain foorumeille suositellaan lathe 55 moottoria mamban seuraksi. Osaisiko joku tuoda valoa tilanteeseen?

Tomi

185
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 26.10.08 - klo: 15.19 »
Osta Tomi uusi servo, ei ne paljoo maksa, ja vaikka uusi ohjain, missä on hyödylliset EPA
ja muut säädöt. Halpa ja hyvä kideradio on Futaba 2PL.

Ratin mukana tulee vastari ja kaks vakioservoo, itellä mulla oli 2PL radio, ennen kuin sirryin
kiteettömään tekniikkan, jos kiteettömän haluat, niin Futaba 3PM 2,4 GHz.

Helsingin Pro Hobby myy noita.

Sun on mukavampi harrastaa ku radiot ja tekniikat pelaa.

Toni  :wink:

Se voisi loppujen lopuksi olla viisasta. Tuo kääntyvyysongelma ratkesi kuitenkin. Radiosta oli toiselta puolelta katkennut ohjaintikun rajoitin. Näin servo liikkui enemmän toiseen suuntaan, kun tikkukin liikkui. Se ongelma on nyt korjattu.

Tänään ilmaantui kuitenkin uusi probleema. Osaisikohan kukaan auttaa, sillä välin kun pohdin kokonaan uuden radion hankintaa? Auto lakkasi toimimasta kesken ajon. Ohjaus toimii, mutta auto peruuttaa täydellä vauhdilla koko ajan. Vauhti hidastuu hieman, kun liikutan trimmiä tai tikkua. Olen silmämääräisesti tarkistanut vastaanottimen ja noparin - kaikki johdot näyttäisi olevan kiinni. Mahtaakohan vika olla vastaanottimessa vai nopeudensäätimessä? Vastaanotin tai nopari eivät ole saaneet merkittävästi kosteutta tai kastuneet, ellei sateista ilmaa lasketa. Kolhuja ja tärähdyksiä kuitenkin sitä enemmän, kun on crawleri kyseessä.

186
Yleinen keskustelu / Vs: Rock crawling?
« : 22.10.08 - klo: 14.06 »
Joo, ite sain 2.2 clodin kasaan ja kävin Bartin kanssa ajelemassa:


Clodini


Bartin Axial


Kiven ylitystä.

Mikä body tuo sininen on? Taitaa oranssi olla sama body myös. Löytyykö Suomesta vai paremmin ulkomailta?

Tomi

187
Yleinen keskustelu / Vs: Rock crawling?
« : 16.10.08 - klo: 07.44 »
Sinullahan on nätti akkupaketti akselin päällä. Vinkkaapa, mistä noita saa. Näyttäisi olevan Nimh-akku, jota olen etsinytkin. Arkailin sitä ostaa, kun pelkäsin, ettei se mahtuisi tuohon akselille. Kennot ovat kuitenkin siis selvästi pienemmät kuin tavallisen pötköakun kennot?

Olisiko esimerkiksi tämä vastaava akku, mikä sinulla on?
http://www.maxamps.com/MA-1600-6Cell-Crawler-Saddle.htm#

Tomi

188
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 13.10.08 - klo: 21.34 »
Nyt olen illan pähkäillyt tuota ohjausongelmaa, enkä vielä ole ratkaisua löytänyt. Kaiken järjen mukaanhan servon pitäisi kääntyä yhtä paljon molempiin suuntiin, jotta renkaat kääntyisivät saman verran? Korjatkaa ystävällisesti, jos olen väärässä.
Kyseinen servo on HTX 12K, kiinalainen halpisservo, jossa kuitenkin iltapäivän ajeluista päätellen riittää kivasti vääntöä.

Jos servon kuuluukin kääntyä enemmän toiseen suuntaan, lienee ainoa ratkaisu pidentää servovartta, jolloin servon liike liikuttaa renkaita enemmän. Näin saisin renkaat kääntymään maksimiin vasemmalle käännettäessä. Sitten pitäisi keksiä jokin keino rajoitta liikettä oikealle, jotta servo ei väännä ohjauksen komponentteja rikki. Tässä ohjaimessa ei ole EPA:ta, joten jokin mekaaninen rajoitin lienee ainoa ratkaisu.

Olenko oikeilla jäljillä? Vinkkejä?

Tomi

189
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 13.10.08 - klo: 15.24 »
Ota servovarsi irti servosta, keskitä servo (trimmit nollaan) ja kiinnitä varsi siten, että renkaat on suorassa. Tarkista ohjaimestasi ohjauksen EPA (End Point Adjustment), ja säädä tarpeen mukaan.

Servo on kyllä keskitetty. Onko mitään tehtävissä, kun ohjain on niin vanha, ettei siinä ole EPA-ominaisuutta?

190
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 13.10.08 - klo: 15.06 »
Eli otsikossa mainittu ongelma. Oikealle käännettäessä on pienempi kääntösäde kuin vasemmalle. Servo liikkuu toiseen suuntaan vähemmän kuin toiseen. Mutta näin kai asian pitää ollakin, koska vanhoissa servoissani sama juttu?

Autona Axial AX-10. Minkäänlaista säätömahdollisuuttahan auton ohjauksen rakenteessa ei ymmärtääkseni ole.

Tomi

191
Yleinen keskustelu / Vs: Ohjaus toimii väärinpäin
« : 10.10.08 - klo: 17.54 »
Kiitos vihjeistä!

Sain tämän tikunkääntövihjeen jo aiemmin tänään eräältä myyjältä. Hieman nolottaa, kun ratkaisu on koko ajan kirjaimellisesti ollut silmieni edessä. Tosin ongelma ratkesi vielä mielyttävämmällä tavalla - rikkoutuneen servon tilalle hankittu uusi servo toimiikin toisin päin, joten nyt kaikki ok. Mutta onpahan tuo servo reverse asia nyt ratkottu vastaisuuden varalle.

192
Yleinen keskustelu / Vs: Ohjaus toimii väärinpäin
« : 09.10.08 - klo: 20.27 »
Niin mutta mikä on sen radio-ohjaimen merkki ja malli?

Acoms Techniplus AP-227 MkIII

193
Yleinen keskustelu / Vs: Ohjaus toimii väärinpäin
« : 09.10.08 - klo: 18.44 »
No sehän sopii. En löytänyt mitään kytkintä, joten asiaan on etsittävä muuta ratkaisua. Luin jollain englannin kielisellä foorumilla, että on olemassa servo reverser kaapeli, joka kääntää servon toimimaan toisinpäin. Sellainenhan olisi helppo ratkaisu. Tosin minulla on tulossa ohjaukseen vahvempi servo metallirattailla, joten ei ehkä kannata satsata liikaa tähän servoon. Voihan toki olla, että tarvitsen tuon kaapelin siihenkin servoon, ellei siinä ole mahdollisuutta kääntää suuntaa. Tulossa oleva servo on Hextronic hxt 12k.

Nykyinen vanha servo on acoms ICas-5S.


194
Yleinen keskustelu / Vs: Ohjaus toimii väärinpäin
« : 09.10.08 - klo: 17.28 »
No minä tutkailen ja googlailen.

195
Yleinen keskustelu / Ohjaus toimii väärinpäin
« : 09.10.08 - klo: 16.56 »
Taas näitä aloittelijan ongelmia.

Eli autona on Axialin ax-10. Autossa on ohjauslinkusto etuakselin etupuolella ja käytössä oleva ohjausservo oli aikasemmin kiinni autossa, jossa tämä linkusto oli akselin takana. Tuloksena nyt se, että ohjaus toimiin käänteisesti - kun käännään tikusta vasemmalle auto menee oikealle.

Onko tähän mitään helppoa ratkaisua? Radiolaitteet ovat 20 vanhat eikä niistä löydy minun tietääkseni mitään toimintoa, jolla servoa voisi käskeä toimimaan päinvastoin. Onko muita keinoja ratkaista ongelma?

Tomi

196
Vapaa keskustelu / Vs: Maastopyörä keskustelua.
« : 09.10.08 - klo: 10.47 »
Fillarifoorumissa keskustellaan vilkkaasti valoista.

Minä hankin tämän http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12325.

Valokeila on riittävän leveä ja ainakin minun käyttöön riittävän tehokan (maantie ja ulkoilureitit pimeällä).

Hinta laatusuhteelta suositeltava vaihtoehto. Itse hankin samassa akut, laturin ja pyörätelineen. Koko paketti tais olla jotain 40e luokkaa.

Ainoa huono puoli on akun kestävyys. Yksi akku kestää täydellä teholla tunnin.


Minulle saapui juuri samainen valo. Voin suositella. Toki tehokkaampiakin lamppuja löytyy, mutta tällä kyllä pärjää jo maastossa. Hinnaltaanhan se on edullinen. Samalla kannattaa tosiaan tilata kiiinnikkeet tankoon ja ehkä kypäräänkin, jos siellä haluaa lamppua pitää. Tangon vakiokiinnike ei suoraan sovi over sized-tankoihin, joten niissä joutuu pientä nippusideviritystä käyttämään. Ei tarvinnut tullia+alviakaan maksaa. Kolmella akulla ajelee jo kummasti, eikä ne repussa paljoa paina.

Itse rakentelemalla saa kyllä hirmuisen tehokkaita lamppuja.
Tässä linkki yhteen esimerkkiin:
http://cycling.sohva.org/forum/viewtopic.php?f=16&t=85&start=50

197
Kiitos tähänastisista vastauksista!

Trimmi on keskiasennossa. Muuta tässä ohjaimessa ei voikaan säätää. Nopari reagoi kyllä kaasuun ja pakkiin, joten minun ei kai välttämättä tarvitse sitä ohjelmointivaihetta edes käydä läpi.

Toinen asia. Taitaa olla hiukan aloittelijaluontoiinen kysymys, mutta askarruttaa kuitenkin mieltäni. Moottorissa on siistimpi käyntiääni, eteenpäin "ajettaessa", taaksepäin kuuluu hiukan erilainen ääni, ei niin hiljainen. Onko tämä normaalia / ok? Moottori siis Integy Lathe 55. Kone ei ole vielä autossa kiinni, joten ero ei voi johtua vaihteistosta tms.

198
No nyt selvisikin tuosta vastaanottimen vanhasta akkukotelosta, että pun=plus, musta=miinus. Eli ei ole muuta mahdollisuutta, kuin kytkeä liitin väärinpäin tai vaihtaa johtojen paikkaa. Punaiset on molemmissa liittimissä keskellä, joten noita kahta muuta voi vain vahdella keskenään.

Mutta mikä mahtaa olla syy siihen, että nopari ei suosto toimimaan ohjekirjan mukaisesti ohjelmointivaiheessa? Johtojen pitäisi siis olla oikein kytkettynä, kun laitan liittimen väärin päin. Onko mahdollista, että on yhteensopivuusongelmaa uuden noparin ja näinkin vanhan vastaanottimen kanssa?

Tomi

199
Ok. Valitettavsti en osaa mittareita tai muita teknisiä välineitä käyttää, jolla nuo asiat kenties voisi selvittää. Uskaltaakohan johtojen väreistä päätellä mitään? Olisiko esimerkiksi punainen=plus, musta=maa, valkoinen=signaali?

200
Yritän kasata sähköja crawleriin. Käytössä on 20 vanha Acomsin tikkuradio, Integy lathe 55 moottori sekä Tazer 12t nopeudensäädin.

Kun kytken noparin vastaanottimeen ja laitan virrat päälle, alkaa moottori käydä, eikä tottele lainkaan radiota. Jos laitan noparista lähtevän liittimen väärin päin vastaanottimeen, toimii moottori ja ohjausservo. Noparin ohjelmointi ei kuitenkaan onnistu. Mahtaako minulla yksinkertaisesti olla liian vanhat radiolaitteet? Tuleeko mieleen muita mahdollisia syitä?

Kiitollinen avusta!

Sivuja: 1 ... 4 5 6 [7]