Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Tomy

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 7
31
Team Associated / Vs: Team Associated B5 / B5M
« : 11.12.14 - klo: 19.58 »
Onko vinkkejä, mitä ratasdiffin sisälle kannattaa laittaa? Diffiöljyä? Rasvaa?

32
Sähköautot / Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« : 03.12.14 - klo: 08.03 »
Jos oikeasti lapselle on auto hankinnassa, voin oman kokemukseni perusteella suositella Traxxas Bandit -autoa. Meillä nyt 7v poika sai 3 vuotiaana Traxxas Banditin. Näiden 4 vuoden aikana siitä on hajonnut ainoastaan kerran takaiskaritorni, joka johtui siitä, että isä innostui hyppimään autolla 2 metrin korkeudesta. Poika on törmäillyt autolla kanttareihin, lyhtypylväisin, talon perustuksiin ym. ilman kalustorikkoja. Naapurin lapset samoin. Autolla on piha- ja katukaahailun lisäksi ajettu kesäisin ulkona krossiradalla ja talvella sisäradalla. Kunnollisilla renkailla kulkee yllättävän nätisti radalla. Tämä auto on ehdottomasti huoltovapain auto, mikä meillä on koskaan ollut.

33
Mielenkiintoista keskustelua. Huutelen näin sivusta, että crawling-kisoissa kaljan juonti en enemmän sääntö kuin poikkeus. Meininkiä pidetään myös rentona ja hauskana. Silti tämä ei heijastu merkittävästi osallistujamäärän kasvuna. Toki crawling on lähtökohtaisesti hyvin pieni marginaalilaji.

Innostuttuani 6 vuotta sitten rc-autoilusta, hämmästelin kovasti, että juniori-työtä ei Jyväskylän paikallisessa seurassa ollut käytännössä lainkaan. Koko seuran toiminta tuntui keskittyvän vain ja ainoastaan koviin kisakuskeihin ja heidän harjoittelumahdollisuuksiensa edistämiseen. Tänä päivänä paikkakunnalla on käsittääkseni jonkun verran junioritoimintaakin ja nuoria harrastajia on tämän seurauksena enemmän mukana. Kyllä lajin tulevaisuus on nuorissa. Ja aikuisissa siinä mielessä, että ymmärtävät nuorten harrastajien tärkeyden ja ennen kaikkea asettavat heidän harrastumahdollisuuksiensa edistämisen etusijalle.

Tiedämme, että rc-seurat ovat Suomessa pieniä ja resurssit ovat kaikin tavoin vaatimattomat. Esimerkiksi sisäharjoittelumahdollisuuden järjestäminen talveksi ei kaikilta seuroilta onnistu. Voisiko kattojärjestö AKK, joka verkkosivuillaan mainitsee tavoitteekseen "Liiton tehtävä on mahdollistaa autourheilun harrastaminen Suomessa.", tukea harrastusta Suomessa esimerksi mielipide- ja asennemuokkauksella päättäjien suuntaan? Varmasti näin tapahtuu moottoriurheilun puolella. Kuinka aktiivisesti AKK edistää pienoisautoilun harrastumahdollisuuksia Suomessa. Millainen on AKK:n pitkän aikavälin strategia pienoisautoilun suhteen?

34
Vapaa keskustelu / Vs: Muovit rakennusmateriaalina
« : 06.11.14 - klo: 20.59 »
Polykarbonaattilevy lienee paras vaihtoehto sinulle. Sitä on helppo työstää, ei lohkeile ja liimaus onnistuu. Myös helppo lämpömuovata tarvittaessa.

5mm levy on jo todella jykevää. Vaikea kuvitella, että pitäisi yhtään paksumpaa olla, ellet sitten todella isoa vaunua rakenna.

Itse rakentaisin vaunun 4mm koivuvanerista.

35
Team C / Vs: TeamC TC02 / Ansmann X2 krossarit
« : 04.10.13 - klo: 19.13 »
Pitäisi hankkia Team C 2WD keskimoottoriseen autoon sisäkauden renkaat. Olen valitettavasti pihalla vanteiden offseteista krossareissa. Onko ne likipitäen samat kaikissa 1/10 kisakrossareissa vai tuleeko hankkia merkkikohtaiset vanteet?

36
Eurorc.com / Vs: Anna Palautetta EuroRC:n toiminnasta
« : 26.09.13 - klo: 11.44 »
Aivan huipputason asiakaspalvelua EuroRC:ltä!

- Viesteihin vastataan ripeästi, ystävällisesti ja asiantuntemuksella, jopa klo 22 jälkeen illalla.
- Valittuani ei parhaan mahdollisen tuotteen autooni, saan soiton, jossa ehdotetaan paremmin soveltuvaa tuotetta tilalle.



37
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 12.09.13 - klo: 11.35 »
Harkitsen 2-3 kisan ajamista talven aikana, mikäli luokka ajetaan WJ-sarjan yhteydessä, ja osallistua saa vaikka ikää kohta 40v.

Vapaa 17.5 moottori ja 0-ennakkosäädin kuulostaa hyvältä.

38
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 12.09.13 - klo: 10.16 »
Eikös se nyt ole vaan helpointa että 17.5t kone ja nollaennakko nopari.

Kuulostaa aivan liian helpolta. Ei tuollaiset säännöt sovi rc-autoiluun lainkaan.  :grin:

39
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 12.09.13 - klo: 09.53 »
Kieltämättä 79e maksava toimiva combo sopisi kuin nenä päähän tätä luokkaa ajatellen. Vaikeaa on keksiä perusteluja sille, miksi tätä comboa ei luokassa sallittaisi.

40
Vapaa keskustelu / Vs: Projekti: Rc scale auto nosto
« : 02.09.13 - klo: 13.20 »
Voimaservosta saat varmasti riittävän vahvan vinssin. Servon saa muutettua niin, että servon akseli pyörii ympäri haluttuun suuntaan.

Tässä kuva rc-offilaisen autoonsa tekemästä vinssistä:




Ja youtube-video demoamaan, että voimaa riittää. :)

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=IyAxpaLa-Mk#t=22

41
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 20.08.13 - klo: 10.24 »
Täältä kehäkolmosen ulkopuolinen ääni stanu-luokan kehittämiselle. Olen 40v ikää lähestyvä satunnainen kisaaja, joka mielellään ajaisi leppoisaa kisaa samaa vauhtia ajavien kanssa parissa kolmessa kisassa talven aikana. En siis valitettavasti ole mikään nuori lupaus ja tuleva tähti. Onko stanu-luokka minua varten?

Kerhokisatasolta aloittaminen kuulostaa hienolta idealta. Kysyn kuitenkin, kuinka monella paikkakunnalla Suomessa kerhokisoja järjestetään? Jyväskylän kokoisessa kaupungissa on käsittääkseni parhaimmillaan yksi kerhokisa vuodessa ja joka talvi sisäradan saaminen jonnekin on veitsenterällä. Edellytykset ajaa stanukrossia kerhokisatasolla taitaa lopulta olla vain muutamalla paikkakunnalla Suomessa. Luokan tuominen WJ-sarjaan toisi sen mahdollisimman monen saataville.

42
Onhan drifterin nopari kalibroitu uudelleen? Onko mahdollista että lähettimestä olisi kaasun suunta mennyt vahingossa reverselle tai päinvastoin?

43
Sähköautot / Vs: Mikä 4WD SC (CORR) auto?
« : 05.08.13 - klo: 20.33 »
Millä merkeillä on varaosapalvelu SC-sarjan kisoissa?

44
Sähköautot / Vs: Mikä 4WD SC (CORR) auto?
« : 03.08.13 - klo: 17.43 »

Pro Spec näyttäisi olevan 370e eräässä kotimaan liikkeessä. Jos sen tosiaan saa 255e hintaan ulkomailta kaikkine kuluineen niin hintaero on aika hurja. Vaikuttaa silloin siltä, että se on liki se hinta, jolla suomalainen kauppias joutuu autot hankkimaan?

Mitä olisi maksanut Suomesta? Kannattaa aina kun on mahdollista tukea kotimaisia liikkeitä

45
Sähköautot / Vs: Mikä 4WD SC (CORR) auto?
« : 31.07.13 - klo: 17.19 »
Paljon on tullut hyvää ja mielenkiintoista tietoa SC automallista. Onko niin että Hobao ja HongNor ovat jo vanhentuneita autoja eikä niitä kannata enää katsella? Viimeksi kun ajelin sc-autolla juuri nämä mallit olivat kovassa huudossa.

Vaikka sähköasiat jo menevät hiukan ohi aiheen sivuttiin niitä jo keskustelussa. Onko väellä kokemusta Castlen Sc comboista - Sidewinder ja MambaMax Pro combot? Itselläni on pelkkiä hyviä kokemuksia Castlen tuotteista crawlerissa. Mutta toimivatko myös hyvin sc-autossa. Ainakin Mamba Max Pro:ssa oli paljon ongelmia kun se muutama vuosi sitten tuli markkinoille.

46
Sähköautot / Vs: Mikä 4WD SC (CORR) auto?
« : 30.07.13 - klo: 20.22 »
Mikä auto on tällä hetkellä kova sana 4wd corrissa? Harkitsen mahdollisen 2013-2014 talvisarjan ajamista.

Toivomuslistalla on ratasdiffit, kardaanit, kohtuuhintaiset varaosat ja niiden hyvä saatavuus kotimaasta tai ulkomailta ja hyvä ajettavuus. Mitä autoja kannattaisi ensisijaisesti katsella?

47
Onko SC-luokalle tulossa kahdet säännöt? Viralliset ja sarjasäännöt? Jos on, miksi?

48
Kilpailijoiden kanava / Vs: Uusi akkumääräys lennoille
« : 27.03.13 - klo: 08.23 »
Okei. Asia on siis niin ettei yksityishenkilö pysty kohtuullisin kustannuksin toimittamaan akkunsa postitse kisapaikalle.
Meillä crawler-harrastajilla on sikäli hankalampi tilanne kun käytämme hyvin pieniä akkuja, joita siksi tarvitaan monta mukaan matkalle. Finnairin kahden vara-akun rajoituksella ei pitkälle pötkitä.

49
Kilpailijoiden kanava / Vs: Uusi akkumääräys lennoille
« : 26.03.13 - klo: 18.53 »
@ goos

Kuinka EuroRC toimittaa kansainväliselle asiakkaalle hänen hankkimansa akun?

Soitin postin asiakaspalveluun, josta kertoivat, että minkä tahansa lipo akun lähettäminen lentopostissa on kielletty ja sellaiset lähetykset palautetaan lähettäjälle.

50
Kilpailijoiden kanava / Vs: Uusi akkumääräys lennoille
« : 26.03.13 - klo: 15.57 »
Tässä tämän päivä s-postikirjeenvaihtoani:
-----------------------
Hei,

Valitettavasti kyseisten akkujen kuljettaminen matkatavarana ei ole mahdollista, eikä sille voida myöntää poikkeusta. Akut voi kuljettaa ainoastaan lentorahtina. Kuljetuksesta kannattaa olla yhteydessä lentorahtiyritykseen.

Ystävällisin terveisin,

Suomen Turvaprojektit Oy

Tomi Ylkänen kirjoitti 2013-03-26 12:29:

    Hei

    Kävin sivustollanne katsoakseni saanko ottaa litiumparistoja mukaan
    lennolle. Löysin sieltä tämän tiedon:

    "Vara-akut

    Kuljettaminen käsimatkatavarassa sallittu, mikäli ne kuuluvat
    kulutuselektroniikkaan ja niiden litiummetalli-tai litiumseosakkujen
    litiumsisältö on enintään 2g ja litiumakkujen energiasisältö enintään
    100Wh. Yli 100Wh mutta enintään 160Wh sisältävien akkujen ja
    vara-akkujen kuljettamiseen tarvitaan lentoyhtiön lupa. Jokainen
    vara-akku on suojattava oikosuluilta. Yksi henkilö voi kuljettaa
    enintään kahta vara-akkua."

    Olen toukokuussa lähdössä Hollantiin radio-ohjattavien autojen
    kisoihin. Kisoja varten tarvitsen 10-15 akkua, joiden kapasiteetti
    vaihtelee 350mAh ja 1500mAh välillä. Onko minun mahdollista saada
    Finnairilta erikoislupa kuljettaa näitä akkuja mukanani?
--------------------


Soitin myös Postiin. Sieltä selvisi ettei yksityishenkilö voi lähettää, lentopostina ainakaan, akkujaan kisapaikalle.

51
Sähköautot / Vs: Turnigy TrackStar SCT 4.5T ongelma
« : 09.01.13 - klo: 12.48 »
 Ole yhteydessä myyjään.

HobbyKingin asiakaspalvelu pelaa mainiosti. Myös takuuhommat onnistuvat hienosti, joskin välimatkasta johtuen vie aikaa.

52
Yleinen keskustelu / Vs: uusi rc auto
« : 07.01.13 - klo: 23.48 »
Hienosti etenee! Melko seppä olet kyllä. Tsemppiä projektin loppuun saattamiseksi!

53
Jos edellä mainittujen akkujen purkulukemat ovat suorituksen alkaessa tasoissa 50A, mitä tapahtuu suorituskyvylle  kun osa kapasiteetista on kulutettu?

Kuvitellaan, että akuista on otettu 500mAh. Onko tilanne silloin tämä?

1000mAh akku: 0.5 x 50 = 25A
5000mAh akku: 4.5 x 10 = 45A

54
Heuli on oikealla asialla.

55
Kyllä totuuden vääristelyllä joku raja pitää kaupanteossakin olla.

Voi tietty MaxAmpsilla olla hiukan vaikea palata 30-40C totuudenmukaisiin arvioihin, kun nyt huitelevat 150C lukemissa.

56
Sekä Heulin että Hoken sanoma on tullut esille jo moneen kertaan. Ja molemmat herrat varmasti ymmärtävät tasan tarkkaan, mikä merkitys sekä C- arvolla että kapasiteetilla on ja mikä niiden suhde ja vaikutus akun suorituskykyyn on.

Ketjun aloittaja on myös saanut vastauksen kysymykseensä. Kyllä - mikäli akkujen kapasiteetti on sama mutta toisen C-arvo 90 toisen ollessa 25, kiihtyy auto teoriassa nopeammin 90C akulla (ja tässä siis olettaen, että tarrojen lukemat ovat totuudenmukaiseti). Kisakuskille tai painavan ja paljon tehoa vaativan auton omistajalle erolla voi olla merkitystä, pihasuttaajalle ei.

Mielenkiintoisempaa minusta on todeta, että lipo-akkujen kuluttajalla ei näytä olevan mitään kuluttajansuojaa. Valmistaja voivat käytännössä kirjoittaa tarroihinsa mitä vain. C-arvolla akkuja pitkälle myydään, joten siinä mielessä kuluttajille jekkuillaan suoraan päin naamaa. Entä onko myyjällä minkäänlaista vastuuta myydessään äärimmäisen kalliin 90C akun, jonka todellinen purkukapasiteetti onkin 30C? Kaikki rc-kauppiaat lienevät jo tietoisia C-arvoilla kusettamisesta?

57
Tästähän kehkeytyi mielenkiintoinen aihe. Kiitoksia goosille asiaa valottavasta viestistä ja mainiosta linkistä akkutestiin. C arvon merkitys tuli junioreille toivottavasti selväksi. Selväksi tuli myös se, että akkumerkkien tarroissa voi lukea mitä vain ja siksi kahden akun merkityksellinen vertaaminen pelkän tarrassa lukevan informaation pohjalta on merkityksetöntä.

58
Kilpailijoiden kanava / Vs: MYLAPS tiedote
« : 20.12.12 - klo: 13.15 »
Onko nyt niin, että käytännössä kaikki Suomen ajanottolaitteistot suurimmilla radoilla päivittyvät viimeistään kevääseen mennessä uuteen RC4-versioon?

Käyn kisoissa hyvin harvoin mutta olen kuitenkin hankkinut klooniponderin aikoinaan. Huomasin juuri, että uuden RC4 hybridi ja pelkän RC4-ponderin vaihtotarjouksen hinnoissa on huima ero.

Toiminko typerästi, jos vaihdan klooniponderini huomattavasti edullisempaan RC4-ponderiin? Vai onko siirtymäjakso etelän radoilla niin pitkä, että hybridiponderi on tarpeellinen?

http://www.rcm.fi/rc-elektroniikka/transponderit/rc2-tai-klooniponderi-mylaps-rc4-transponder-vaihto.html
http://www.rcm.fi/rc-elektroniikka/transponderit/mylaps-rc4-hybrid-transponder-ennakkotilaus-3220.html


Tomi


59
Sähköautot / Vs: Axial Rock Racer "Wraith"
« : 04.11.12 - klo: 23.59 »
Castle Linkin käyttö on helpoin tapa. Joitain säätöjä pystyy vissiin tekemään myös ohjaimesta käskemällä. Ohjeet löytynee manuaalia ajatuksella lukemalla. :)

Servoja ei yleensä suojata. Ne kestävät hyvin ajelua kosteallakin säällä. Jos meinaat aivan uppeluksiin servon laittaa, voi jokin suojaus olla tarpeen. Itse en tosin ole suojannut silloinkaan.

Rc-offroad henkisille harrastajille on oma foorumi osoitteessa rc-offi.net. Sieltä löydät paljon tietoa ja apua juuri crawler ja scale autoihin liittyen.

60
Yleinen keskustelu / Vs: uusi rc auto
« : 31.10.12 - klo: 23.59 »
Nuo ohjauspalat pystyt kyllä tekemään itsekin kunhan muokkaat niitä hiukan yksikertaisemmiksi.

Tähän tyyliin:


Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 7