Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Tomy

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7
91
"4 ae ; 2/4 mukaan finaaleihin"

Mitä tällä tarkoitetaan?

92
Sähköautot / Vs: Vintage Touring Racing, VTR-10
« : 03.04.11 - klo: 16.44 »
Onko rengassääntö pysymässä samana nyt tulevana kautena? HPI:n Vintage-renkailla (#4793 ja #4797) ajellaan edelleen? Tuolla vaihtoehtofoorumilla oli spekulointia jostain EURORC:n myymästä renkaasta.

Tämä olisi hyvä vahvistaa, ennen HobbyLinnan ennakkotilaustarjoukseen tarttumista.

Kiitos!

Tomi

93
Sähköautot / Vs: Vintage Touring Racing, VTR-10
« : 21.03.11 - klo: 08.32 »
LRP/Nosram 17.5t FTT2011 kone on nyt päästy vihdoin testaamaan.
Tässä olisi parhaat kierrosajat eilisiltä vedoilta ja tiedot koneesta ja välityksestä, sekä vedon paras kierrosaika:

1. CS  5.0  14.49 (päivän eka akku on aina hidas)
2. LRP 5.0  14.07
3. LRP 5.5  14.28
4. LRP 5.9  14.19 (haamuaika, 2. paras aika 14.40)
5. CS   5.0  14.09
6. CS   5.0  14.04

Testin tulos oli hieman yllättävä sillä oletin, että LRP/Nosram olisi ollut nopeampi,
mutta tämän testin perusteella oltaisiin aika samalla viivalla vauhdin suhteen.
Kaasutuntuma oli uudessa koneessa huomattavasti pehmeämpi kuin vanhassa, tosin vanhalla koneella on 2.5 vuotta rullattu,
joten se ei ole enää uudenveroisessa iskussa.

Itse olisin tämän testin perusteella valmis sallimaan LRP/nosram-koneet mukaan.
Mitä mieltä muut ovat?

Kiitos koneen lainasta Artsille ja Hobbyfactorylle!

2., 5. ja 6. aikojen perusteella koneet ovat täysin tasaväkiset jopa samalla välityksellä.

94
Yleinen keskustelu / Vs: Minkä auton ostan -osio
« : 02.01.11 - klo: 23.07 »
Bartin ja Peten linkittämä alusta on Tamiya CC-01. Sitä löytyy tuon aavikkoauton lisäksi mm. myös Jeep Wranglerin, Toyota LandCruiserin ja Mitsubishi Pajeron kopalla.

95
Yleinen keskustelu / Vs: Kuvia omista Rc-autoista
« : 02.01.11 - klo: 19.40 »
Tuollaisen askartelin alkutalven aikana:


96
Laturina graupner ultramat 14+ ja se tuskin on huono?

Kannattaa tarkistaa, ettei laturissasi ole jokin aikakatkaisu lataukselle. Muistan joskus tuskailleeni Ultramat8:in kanssa, kun se ei millään saanut uusia 5000mAh akkuja tasattua. Akut olivat melko pahasti epäbalanssissa ja lataus päättyi aina siihen, että toinen kenno oli täysi toisen jäädessä 4,1V kieppeille. Hankin sitten uuden laturin, joka sai kennot tasattua ja akut toimivat sen jälkeen hyvin ja pysyivät hyvin balanssissa. Jälkeenpäin tuli mieleen, että kenties laturissa oli jokin raja latauksen kestolle, jolloin lataus loppui ennen aikojaan. 

97
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede, Rustler ja Bandit
« : 17.11.10 - klo: 14.54 »
Kiitos tyhjentävästä vastauksesta, Penguin!

Lähdemme liikkeelle slipperin ja jousituksen säätämisellä ja katsotaan kuinka pitkälle näillä pääsee.

Tomi

98
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede, Rustler ja Bandit
« : 17.11.10 - klo: 13.32 »
Tein muutamia hakuja näiden autojen kääntyvyyden parantamiseen liittyen, mutta mitään merkittävää ei osumista löytynyt. Niinpä kysymys.

Nyt saatiin pojalle Bandit ja eilen kävimme sisaradalla kokeilemassa.

Heti tuli huomattua auton heikko kääntyvyys. Kiihdytyksessä etupää kevenee merkittävästi ja etupään pito heikkenee. Oletteko tehneet asialla jotain. Lyijypainoja voisi varmaan laittaa eteen, mutta mukavampaa olisi tiettyä löytää jonkin muu ratkaisu. Auttaisiko takapään jäykistäminen? Slipperin löysentäminen? Muita neuvoja?

Edessä oli tehtaan jäljiltä aurausta, joten laitoimme renkaat hiukan harittmaan. Tämän luulisi osaltaan hiukan auttavan.

Tomi

99
Tässä muutama video:

[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=B6fhLy2bQCo[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pO7kM2YntOo[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xP6W7XbppF8[/youtube]





100
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede, Rustler ja Bandit
« : 08.11.10 - klo: 10.01 »
Itse olen kyllä ollut tyytyväinen auton kestävyyteen. Poika on ajanut autolla nyt pari kuukautta ja meno on ollut välillä tosi rajua esim. hiekkamontulla. Auto alkoi hajoilemaan oikeastaan vasta sisäradalla. Tuo Jyväskylän rata tuntuisi olevan aika vaativa ajettava aloittejille :smiley: Alatukivarsi hajosi, kun poika ajoi radan korkeimmasta hyppyristä pitkäksi ja auto jäi roikkumaan takarenkaastaan radan reunukselle. Alatukivarsi repesi sisäpään kiinnityksestä.

Mielestäni JKL:n sisärata on tänä vuonna erittäin onnistunut 1/10 autoja ajatellen. Hypyt ovat matalia ja pyöreitä kaikkiin suuntiin. Mitään rajuja vastapalloon hyppimisiä on lähes mahdotonta tehdä. Rataa reunustaa vielä ohut joustava vaneri. Luulen, että suurin haaste osien kestävyyden kannalta on saada kuljettajat ajamaan omiin taitoihinsa nähden sopivalla vauhdilla. Tätä joutuu itselleen ainakin muutaman minuutin välein muistuttamaan, kun nopeammat pyyhältävät radalla ohitse.

Tomi 

101
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede, Rustler ja Bandit
« : 07.11.10 - klo: 21.37 »
Poika onnistui hajoittamaan sisäradalla Rustleristaan takaa alatukivarren ja varaosia etsiessä menin vähän sekaisin. Räjäytyskuvan mukaan osanro on 3655. Saben sivuilta osia katsoin, niin siellä tuon osanumeron kohdalla lukee korvattu osalla 3655X, joka on tekstin mukaan 4x4 Slashin osa. Käykö se myös Rustleriin? Kumpaakaan ei tosin nettikaupan varastossa Sabella ole, mutta voisin etsiä sitä jostain muusta nettikaupasta, jos tuo Slashin osakin on käypä.

Toimiiko Saben puhelinpalvelu muuten ihan ok? Yritin aiemmin soitella sinne parinakin päivänä puhelinpalveluaikaan, mutta koskaan ei kukaan vastannut. Onko se kovinkin ruuhkainen, vai mistähän oli kyse?

Luulin näiden vehkeiden olevan pomminkestävät. Pojalle laitettiin juuri tulemaan Bandit.

Pikaisen googletuksen perusteella näyttäisi tosiaan siltä, että 3655x kävisi myös Rustleriin. Esimerkkinä vaikkapa tämä myynti-ilmoitus:
http://cgi.ebay.com/3655x-Traxxas-Suspension-Arms-Slash-4x4-Rustler-Stamp-/130448772731

Yllä olevan ilmoituksen myyjä ei näköjään toimita USAn ulkopuolelle, mutta LiquidRC:llä näyttäisi olevan tavaraa hyllyssä. Heiltä löytyy muutenkin paljon Traxxasin osia.

http://www.liquidrc.com/index.php?zenid=cdmm5307th2pk0q7uon19ft1g6&main_page=advanced_search_result&keyword=3655&search_in_description=1&categories_id=&inc_subcat=1&manufacturers_id=11&pfrom=&pto=&dfrom=&dto=&x=30&y=6

Lähetyskulut ovat aina $1 ja toimitusaika yleensä 5-7 päivää.

Hyvällä tuurilla saatat löytää Jyväskylästä RCM:ltä Traxxasin osia. Ainakin kesällä niitä vielä oli runsaasti. Kaikki tuskin ovat verkkosivuilla, joten soitto tai käynti liikkeeseen lienee parempi. Myös RacingFactory myy Traxxasia, ehkä heiltä löytyy myös varaosia.

Itse en ole enää pitkään aikaan saanut Sabesta ketään puhelimeen. Mutta sähköposteihin vastaavat lähes poikkeuksetta saman päivän aikana.

Tomi

102
Tässä muutama scale-auto vuosien varrelta. Vain Jeeppi on enää omassa omistuksessa.






Kuvan Ford Bronco on ajokaverin auto.




103
Neuvokaapa aloittelijaa. Jerry mainitsi, että keraamisilla kuulilla oleva painelaakeri olisi paras. Ovatko painelaakerit yleensä automerkkikohtaisia, vai voiko hankkia minkä tahansa 3mm reiällä ja 1/10 auton tasauspyörästöön tarkoitetun painelaakerin?

Minulla on hankaluuksia saada CatSX:n takadiffi herkäksi. Diffissä on yhden kesän ajetut kuulat ja levyt, myös Pulley (en tiedä suomenkielistä nimeä, mutta kyseessä siis ratas, johon kuulat tulevat) on kesän aikana vaihdettu. Pulleyssa olin kyllä huomaavinani pientä kulumaa ja kuulien rei'istä löytyi likaa aina tietyltä reunalta. Tämä olisi varmasti syytä vaihtaa? Painelaakerin kunnosta en osaa sanoa mitään. Tilanne on kuitenkin se, että diffiä joutuu kiristämään aika lailla, jotta se ei luistaisi, mutta samalla katoaa myös herkkyys. Jos pyöritän vain yhtä takarengasta auto ilmassa, kaikki renkaat pyörivät. Näin ei kai tulisi olla?

Tomi

104
Kyllä kuskin oma moraali pitäisi olla sitä luokkaa (VTR), ettei tarvitse joka "porsaanreikää" etsiä.(eritoten Tomy)

Rizardi, en kuulu niihin, jotka omaksi hyödykseen etsimällä etsivät porsaanreikiä. Halusin vain tuoda esille, että nykyisten sääntöjen puitteissa on täysin sallittua ajaa mainitsemillani säädöillä. Kannanottoni oli ikään kuin kysymys - onko tarkoitus, että näin voi sääntöjen mukaan toimia? Minä sopeudun kyllä lähes mihin sääntöihin tahansa. Toki minullakin on sitten vielä erikseen henkilökohtainen mielipiteeni säännöistä, joka on yhtä arvokas/arvoton kuin kenen tahansa muun.

Kun otit moraalin esille ja väitit minulta sitä puuttuvan, totean vielä mileipiteenäni lyhyesti, että on turha syyttää ketään, joka kilpailee sääntöjen sallimissa rajoissa moraalittomaksi. Mikäli kilpailijoiden käyttäytymistä halutaan ohjata tiettyyn suuntaan, on selkeämpää kirjata asiat sääntöihin, jolloin asia ei jää tulkinnanvaraiseksi moraaliasiaksi.

Tomi

105
Tulokset / Vs: Winter Jumps 1, Nokia
« : 12.10.10 - klo: 21.54 »
Osaatteko vielä kertoa minä päivänä SC ajetaan?

106
Välitykset:      Kokonais välitys 4,1 tai lyhyempi.
Dynaaminen ennakkon säätö kielletty nopeudensäätimessä.

Jatkan nyt vielä tämän tarkennuksen verran OT:ta. Yllä oleviin pykäliin perustuen tulkitsen, että muutaman vuoden takaisella SP LPF säätimellä, jossa vakiosofta, voi ajaa ja myös käyttää noparin eri ennakkovaihtoehtoja vapaasti. Muistaakseni säätimessä on kahdeksan eri ennakkovaihtoehtoa. Mikään näistä vaihtoehdoista ei ole ns. dynaaminen, muuttuva, ennakko, joka antaa hirvittävän turboboostin tietyllä kierrosalueella, vaan ennakko säädetään kiinteästi johonkin tiettyyn asteeseen.

107
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 05.10.10 - klo: 21.40 »

108
En ole hetkeen seurannut VTRn sääntökeskustelua. Ajetaanko VTR kesän säännöillä vai onko jo tehty uudistuksia?

Tomi

109
Vapaa keskustelu / Vs: Jyrsin
« : 25.09.10 - klo: 10.55 »

110
Yleinen keskustelu / Vs: Rock crawling?
« : 15.09.10 - klo: 20.30 »
Ajelet ilmeisesti 2S Lipoilla, kun on vielä vakionopari käytössä? Silloin minä ottaisin crawling-käyttöön esimerkiksi edullisen 35t Lathen Sabesta.
http://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=39272&grpid=4306

Vakionoparia ei pysty ohjelmoimaan. Castlen Sidewinder lienee crawleriin edullisin ja asiallisin nopari, jota voi ohjelmoida.

111
Tarkotus olis löytää joku edullinen n.100$ postien kanssa. Kun ei tiedä yhtään kiinnostaako homma vai ei. HK:n 6ch tikku veivain on jo tulossa kun niitä sinne vaan tulee.

Itse olen todennut Multiplexin tuotteet aloittelijaystävällisiksi. Laatu on erittäin hyvä. Aloitin viime vuoden elokuussa lennokkiharrastuksen MPX EasyStarilla, reilun kuukauden jälkeen hankin siivekekoneen, MPX MiniMagin ja sen jälkeen hiukan ketterämmän MPX Parkmasterin. Moottorit, nopeudensäätimet ja akut on hankittu HobbyCitystä.

Itse olen hankkinut koneeni osoitteesta www.lindinger.at Muistelen, että postikulut olivat alle 10e joka tilauksessa. Hinnoitteluun on toki voinut tulla muutoksia. Multiplexin koneita saa kyllä aika hyvin Suomestakin.
 
Easy Star
http://shop.lindinger.at/product_info.php?products_id=71684&osCsid=9f923e7758e0e0b997653ecd81aabd80

Minimag
http://shop.lindinger.at/product_info.php?products_id=60333

Parkmaster
http://shop.lindinger.at/product_info.php?products_id=71909

Kaikki Multiplexin koneet ovat helppoja korjata pikaliimalla. EasyStaria liimailin usein lennätypaikallakin kasaan. Se on kyllä erittäin kestävä kone, mikäli lennättää kunnon kentällä eikä laskeudu kivikkoon, sorakuoppiin tai nokka edellä asfalttiin, kuten minä aluksi tein.  :grin: Muita koneita ei sitten olekaan kovin paljoa tarvinnut liimailla.

112
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 09.09.10 - klo: 11.04 »
Rc-Martin valikoimista löytyy pötkö-lipoja, jotka ovat nimhin kokoisia. Tosin hinta tuntuu HobbyCityn lipoihin verrattuna hiukka korkealta.

http://www.rcmart.com/catalog/battery-charger-batterylipo-c-52_973.html

Tomi

113
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 06.08.10 - klo: 21.47 »
Mielestäni kannattaa edetä hienovaraisin sääntömuutoksin. Kers-säätimien kieltäminen on jo riittävä muutos yhdelle kaudelle. Ymmärrän hyvin, että joku saattaa olla harmissaan, mikäli hiljattain on panostanut nopariin, joka ei sitten tulevana kaudella olekaan tarpeen.

Jättäkää jotakin myös kilpailijoiden itsensä harkittavaksi ja päätettäväksi. Sallittujen välityksien tiukka rajaaminen on mielestäni turhaa, kukin harkitkoon ja päättäköön itse, mikä välitys on hyvä. Kaikki radat Suomen maassa eivät ole gallerian tapaisia pieniä, kapeita ja syheröisiä. Vauhdikkaammalla radalla käy pian aika pitkäksi körötellä lyhyillä välityksillä. Hidasta vauhtia haluaville löytyy Mini-luokka.

Tomi

114
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 06.08.10 - klo: 08.13 »
Upea kuva

115
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 05.08.10 - klo: 08.07 »
Omassa autossani ei ole Kersiä. Silti vauhtia riittää enemmän kuin ajotaitoa. Kypakin radalla turbosta tuskin oli merkittävää hyötyä kenellekään - ajotaito ratkaisi. Toki voi hyvinkin olla niin, että kun on kaksi taidoiltaan aivan tasaväkistä kuskia, Kers ratkaisee.

Itse olen vähitellen innostunut VTR:stä ja panostanut kalustoon tänä vuonna ja aikomus on jatkaa ajoa ensi vuonnakin. Minulle on se ja sama kielletäänkö Kers. Auto kulkee riittävän lujaa ilmankin ja huomasin ettei renkailla nykytehoillakaan aja kuin yhden kisan. Ainoa toiveeni on, etteivät sääntömuutokset johtaisi siihen, että pitää lähteä nopariostoksille. Autossa on SP Lpf GT 2.0 muutaman vuoden takaisella karvalakkisoftalla.

VTR on rento ja mukava laji sekä vauhdin että harrastajakunnan puolesta. Toivottavasti osaamme hoitaa sääntömuutokset niin, että mielenkiinto lajia kohtaa kasvaa pikemmin kuin vähenee.

Tomi

116
Yleinen keskustelu / Vs: Rock crawling?
« : 04.08.10 - klo: 15.31 »

Luin arvostelun ja kyllä se varmaan on sidewinderi hommattava.


Varmuuden vuoksi tiedoksi, ettei tule ikävänä yllätyksenä - Sidewinder vaatii tietokoneohjelmointiin usb-palikan (30e Suomesta hankittuna). Saattaa hyvinkin olla, että muilta Jämsän rc-autoilijoilta tuo palikka löytyy lainaan. Ellei, voit lainata sen minulta. Ohjelmoinnin voi toki osittain suorittaa ilman tietokonettakin, mutta tietkoneella se on mukavan näppärää.

117
Yleinen keskustelu / Vs: Rock crawling?
« : 04.08.10 - klo: 14.40 »

Luin arvostelun ja kyllä se varmaan on sidewinderi hommattava.


Tämä on viisautta. Mambasta tiedätkin, kuinka näppärästi kaasukäyrät ym. ovat säädettävissä. Sidewinder on säätöjen osalta aivan yhtä monipuolinen kuin Mamba. Nämä ominaisuudet ovat herkkua crawlingissa. Ja Roosteriin verrattuna 3S Lipo mahdollisuus on ehdoton! Näin voit halutessasi käyttää pientä 3S 1000mAh lipoa, jolla saat sekä vauhtia että vääntöä ja samalla pidät painopisteen matalalla.

Tomi

118
Yleinen keskustelu / Vs: Rock crawling?
« : 04.08.10 - klo: 07.53 »
Servosta ja säätimestä ei sitten olekkaan mitään hajua.
Joku futaban metallirattainen servo olis kaapissa, mutta en tiiä mikä se tarkalleen on + se pitää pientä rohinaa.
Vielä kun jonkun säätimen keksis...

Sjosin linkittämä Sidewinder on ominaisuuksiensä puolesta mainio säädin crawling-käytössä. Säädin vaatii tosin BECin servolle, koska säädin itse ei jaksa antaa rittävästi virtaa runsaasti voimaa vaativissa tilanteissa. Tässä linkki edulliseen BECiin:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3735

Servon valinta ei crawlingissa ole helppoa johtuen siitä, että laadukkaat ja kalliitkaan servot eivät välttämättä kestä pitkään. Riippuen ajotyylista ja maastosta, voi 20kg vääntävä ja 70euroa maksava servo antautua jo muutaman kuukauden jälkeen. Yhtä hyvin voi 12kg 8 euron servo kestää 6-12kk.

Mikäli raha ei ole este, hanki arvokkaampi ja laadukas servo. Saat ainakin nauttia voimasta ja tarkkuudesta niin kauan kuin sitä kestää. Hinnakkaista servoista ovat maailmalla suosittuja Sanwan ja Hitecin voimaservot. Tässä esimerkkinä Hitec:
http://www.rcmart.com/catalog/rc-servo-torque-hitec-premium-ultra-voltage-p-31662.html

RacingFactoryn myymä Savöx 20kg on kotimaassa suosittu ja hiukan edullisempi:
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/SERVOT-JA-TARVIKKEET-Servot/Savox-SC-1256TG-20kg015-Digital-Servo-107536

Mikäli haluat lähteä liikkeelle pienemmillä panoksilla, voisi yksi vaihtoehto olla HobbyKingin myymät erittäin edulliset voimaservot. Vääntöä niissä on aivan riittävästi, mutta kestävyys on arvoitus, varmaa on vain, että ne jossain vaiheessa rikkoutuvat. Itselläni ne ovat kestäneet kahdesta viikosta vuoteen.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6222&Product_Name=Towerpro_MG946R_12kg_55g_/_12kg_/_.20sec

Tomi

119
Kiitokset täältäkin. Oli todella mukava päivä mukavassa seurassa ja tiukkaa kilvanajoa!

Tomi

120
Sähköautot / Vs: HoBao Hyper 10SC
« : 26.07.10 - klo: 10.07 »
On.

Tämäpä hyvä uutinen. Eilen vasta huomasin, että RacingFactorylla on Hobao MiniSt:n osia. Nyt saa jotain osia Suomestakin nopealla toimitusajalla.

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7