Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - PMi

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 18
91
Säännöt päivittyvät lähipäivinä AKK:n sääntökirjaan, joten siten virallistuvat. Itse asiassa niiden olisi jo pitänyt olla siellä, mutta kun kyselin perään niin alkoi tapahtumaan.
Siiven mittauksessa on hyvä periaate se, että katsotaan uudet siivet laatikolla ja merkataan. Tämän jälkeen katsastussuunitelman mukaan tarkistetaan yksittäisiä kohtia erillisillä mittavälineillä, jotka olivat jo Oulussa käytössä.

92
Näistä sääntömuutoksista, jotka päätetään ottaa kesken kautta voimaan, olisi hyvä yleisesti saada tietoa reilusti hyvissä ajoin, eikä vasta muutamaa päivää ennen kisoja, kun kamat on jo ns. pakattu kisoja varten... Minkähän takia näiden sääntömuutosten kanssa on nyt tämmöinen hoppu?

Eli siis siiven korkeus muuttuu myös? Muuttuuko sivulevyjen koko myös? Nyt sääntöjen mukaan: "siiven maksimikoko sivulevyineen 190 x 40 x 25 mm".

Itse asiassa mikään ei muutu vaan muutama mitta poistuu. Sääntömuutos tulee jokatapauksessa voimaan kesken kautta niin mikä sitten on vikana jos sitä ei oteta nyt jo käyttöön? Helpottaa ja nopeuttaa mm katsastuksen toimintaa eikä kilpailijoiden tarvitse tuijottaa siiven ylityksiä ja sitä, että onko pirssi liian matala.
Jos satut mittailemaan jo käytössä olevan siiven kokoa niin se on jo tuo 190x40x20. Sivulevyn on mahduttava tuohon mittaan.

93
EFRA on tehnyt sääntömuutoksia sähkörataluokkiin ja ne on esitetty hyväksyttäväksi myös meidän sääntökirjaan.  AKK:n hallitus on hyväksynyt esityksen ja muutokset tulevat tämän vuoden aikana netissä olevaan sääntökirjaan. Muutokset otetaan käyttöön jo tässä kisassa.
Mitä muuttu:

- korin minimikorkeus 115mm poistuu, samoin siiven max 10mm takaylitys.

- siipi saa ylittää korin kattolinjan, mutta korin ja siiven välissä ei saa olla mitään korotuspaloja tai prikkoja.   

- Siiven maksimimitat ovat 190mm x 40mm x 20mm. Muut sääntökirjassa olevat auton mitat ja painot.

Tässäpä tärkeimmät.

Korjattu siiven mittoja hiukan, siiven maksimi korkeus on 20mm.

94
EFRA on tehnyt sääntömuutoksia sähkörataluokkiin ja ne on esitetty hyväksyttäväksi myös meidän sääntökirjaan.  AKK:n hallitus on hyväksynyt esityksen ja muutokset tulevat tämän vuoden aikana netissä olevaan sääntökirjaan. Muutokset otetaan käyttöön jo tässä kisassa.
Mitä muuttu:

- korin minimikorkeus 115mm poistuu, samoin siiven max 10mm takaylitys.

- siipi saa ylittää korin kattolinjan, mutta korin ja siiven välissä ei saa olla mitään korotuspaloja tai prikkoja.   

- Siiven maksimimitat ovat 190mm x 40mm x 20mm. Muut sääntökirjassa olevat auton mitat ja painot.

Tässäpä tärkeimmät.

95
Hieman menee alkuperäisen asian ohi, mutta viimeisiin viesteihin viitaten...

PA säännöissä on kohdassa 1.6 näin:
Lainaus
Jäsenten- ja kerhojenvälisiä harjoituskilpailuja voidaan
järjestää edellyttäen, että niistä ei aiheudu häiriötä
kalenterikilpailuille. Harjoituskilpailusta on tehtävä kirjallinen
ilmoitus AKK:lle viimeistään 7 vrk ennen aiottua
harjoituskilpailupäivää. Tuomaristoa ja valvojaa ei vaadita,
mutta kilpailun johtaja vaaditaan.
Kalenterin ulkopuolinen kilpailu tulee hakea viimeistään
kuukautta ennen kilpailua.
Kaikkiin määräaikaan mennessä ilmoitettuihin kilpailuihin
tai harjoituksiin liittyy järjestäjän vastuuvakuutus,
kuten kalenterikilpailuihinkin. Harjoituskilpailusta ei
mene kilpailulupamaksua, silti lisenssien vakuutukset
ovat voimassa. (Ajajalisenssi ei ole pakollinen, mutta
silloin ajaja on ilman liiton vakuutusturvaa.)
Kilpailijoilta perittävät osallistumismaksut:
• kansainväliset ao. lajiliiton mukaan
• muissa kilpailuissa osallistumismaksu on vapaa,
mutta valvojan tarkastama ja kohtuullinen.
Erillistä harjoittelumaksua ei saa kilpailupäivinä periä,
jälki-ilmoittautumismaksu saa olla korkeintaan kaksinkertainen.

Ymmäsrsinkö oikein että kaikki AKK:lle ilmoitetut harjoituskilpailut ovat AKKn alaisia kilpailuja joista voi saada sääntöjen määrämän rangaistuksen joka pätee siten myös virallisissa sarjoissa. Harjoituskilpailuilla tarkoitan lähinnä esim. Kerhokisat, SC tai WJ sarjojen kilpailuja ?

Kyllä, mutta et ihan. Periaate on, että sääntöjä noudatetaan oli ne sitten AKK:n pienoisautoilun tai kilpailun omat.
Käytännössä harjoituskilpailujen pomo on kilpailun johtaja ja hän tekee päätökset sekä jakaa rangaistukset.  Nämä kilpailun johtajan ratkaisut eivät ulotu ajettavaa harjoituskilpailua pidemmälle, eli kun harjoituskilpailu on ajettu, kilpailussa tehdyt päätökset eivät vaikuta muihin kilpailuihin tai virallisiin sarjoihin.

96
Tule yllätyksenä??? Mikä???

Kuinka kovia voivat rangaistukset olla.

98
Kiitos kisajärjestäjille hienoista kisajärjestelyistä ja kilpakumppaneille hyvistä kisoista :azn:

Ilahduttavaa oli se, että nyt kisoissa oli tuomarointia ja pääosin homma toimikin hyvin, kuulutukset mm. tilanannosta toimivat nekin pääsääntöisesti hyvin. Välillä sattuu ja tapahtuu, osa jää tuomareilta näkemättä ja huomaamatta ja niille ei aina voi mitään. Mutta yksi tuomarointikohta ja tuomarin päätös antaa stoppari päälle ajosta kisoissa herätti ihmetystä ja edelleen vielä näin jälkeen päin asiaa videolta tarkasteltuna. Jokainen voi katsoa asian videolta:

https://www.youtube.com/watch?v=7LakNlGwMMQ

Kyseessä on TSM-10 luokan 3. C-finaali. Tilanne alkaa kohdasta 1:12:05, jossa kaksi keltaista autoa perässään valkoinen auto ovat juuri ohittaneet ajajakorokkeen ja keltaiset autot ajavat pääsuoraa edeltävään shikaanin kolaroiden keskenään, jolloin takaata tuleva valkoinen auto tuikkaa molemmista keltaisista autoista sisältä nätisti ohi. Toinen keltainen auto saa hetken päästä autonsa samaan suuntaan ja lähtee pääsuoralla ulkokautta yrittämään ohitusta valkoisesta autosta, keltainen auto ajaa pääsuoran jälkeisen mutkan pitkäksi ja valkoinen auto ajaa sisälinjaa mutkaan. Keltainen auto palaa valkoisen auton ajolinjalle kylki kylkeä vasten törmäten valkoiseen autoon. Törmäyksestä johtuen mutkan pitkäksi ajanut keltainen auto sinkoutuu radalta laitaan ja kysymys kuuluu kumman vika vai kisatilanne?

Tuomarin ratkaisu kisoissa on se, että valkoiselle autolle annetaan stoppari päälle ajosta...

Tähän mielelläni kuulisin perustelut ja mikä olisi ollut oikea ratkaisu sääntöjen mukaan?

AKK:n säännöt koskien tuomaria:
1.9.  TUOMARISTON  PUHEENJOHTAJAN  JA  TUOMARISTON TEHTÄVÄT
-ote tuomarin toimivallasta: Tuomarilla   on   oikeus   antaa   
kilpailijalle  ajotapa-  ja  käytösrikkeestä  varoitus,  hän  on 
tässä  tehtävässään  faktatuomari,  jonka  päätöksestä  ei 
ole vastalauseoikeutta.

Mitä olisi voinut tehdä:
1.5 VASTALAUSEET JA VETOAMINEN
-ote siitä: Pienoisautoilussa  vastalause,  joka  koskee  kilpailun aikana tapahtunutta erehdystä tai virhettä, auton luokitustodistuksen / säännönmukaisuuden vastaisuutta  ja  tulosluetteloa  on,  mikäli  tuomarit  eivät  katso sitä  mahdottomaksi,  jätettävä  15  minuutin  kuluessa,  sen  jälkeen,  kun  lopulliset  tulokset  on  julkaistu.

Eli oikeata valitusaikaa on tapahtumasta vastalauseajan päättymiseen. Sen jälkeen tilanne on käsitelty ja spekulointi tilanteesta täällä ja muualla ei ole asiallista.

Aivan kuten tuomaroinnissä yleensäkin, kaikkea ei voi nähdä ja jos näkeekin niin kuka teki  ja mitä. Se on myös valitettavaa jos virheitä on tapahtunut, mutta näin nopeatempoisessa kilpailuluokassa niitä tulee tapahtumaan myös jatkossa. Kyllä tuomarit tekevät todella vähän virheitä verrattuna kuljettajiin.

Myöskin kilpailijan on pidettävä hermonsa vaikka kokeekin tulleeksi kaltoin kohdelluksi. Valittaa ja kommentoida saa, mutta ylimääräinen asiaton meuhkaaminen ei kuulu asiaan, niistä jaetut rangaistukset voivat lopettaa kilpailemisen lyhyeen.


99
EFRA-listan ulkopuolisten korien hyväksymiseen FTT-sarjassa aletaan pitää erillistä korilistaa.

Maahantuojat/kauppiaat voivat esittää koreja, jotka eivät ole EFRA:n listoilla, lisättäväksi FTT-sarjan korilistaan. Lajiyhteyshenkilö/lajiryhmä päättää korin lisäämiseksi FTT-listaan. Korin ollessa listalla se on kisalaillinen FTT-sarjassa.
Kun tällä listalla oleva kori on lisätty EFRA:n koriluetteloon niin se poistetaan FTT-listalta.
EFRA listat: http://www.efra.ws/rules-regulations/homologation/
Huomioi, myös kaikki edellisten vuosien listat ovat voimassa. (mm 2003 EFRA lista)

FTT-sarjassa kisalailliset korit jotka eivät ole EFRA-listalla:

- Mon-Tech Racing 1:10 Racer Touring Car Clear Body - 190MM MON017-008
- Protoform Type-S Clear Body Lightweight 190mm PF-1560-25
- Protoform Type-S Clear Body Pro-Lite 190mm PF-1560-22
- Protoform MS7 Clear Body Pro-Lite 190mm PF-1555-22
- Protoform MS7 Clear Body Lightweight 190mm PF-1555-25

100
TSS-10 kuljettajat, jotka haluavat ajaa TSP-10 luokkaa ja joilla ei ole TSP-10 numeroa TSM-10/TSP-10 listassa, saavat uuden kilpailijanumeron sarjan yhteyshenkilöltä. Tällä numerolla he voivat ajaa molempia luokkia.
Jos on uusia TSP-10 kuljettajia tulossa TSS-10 luokasta niin yhteys sarjan yhteyshenkilöön.

TSS-10 kuljettajat jotka ovat jo ilmoittaneet ajavansa TSP-10 luokkaa ovat jo TSM-10/TSP-10 listassa.

102
TSM-10 ja TSP-10 numeroiden yhtenäistäminen muuttuu sääntöihin vielä, mutta omaa numeroa hakeneet saavat ne käyttöönsä tälle kaudelle.
Numerolista ja uudistetut säännöt ja muut korjaukset niihin julkaistaan maanantaina.

103
En tiedä montako toivetta on tullut, mutta eipä ainakaan se minkä heitin ottanut näköjään tuulta alleen :shocked:

Ei tuosta varmaan liian vaikeata kannata tehdä - ja jos toiveita tulisi paljon, niin siinä sitä olisi sitten lajihenkilöllä enemmän työtä ja sovittelua jne.

Juurikin näin. Sarjan aikainen aloitus jo aiheuttaa melkoisesti työtä ajankohtana jolloin tulee oltua paljonkin pois kotoa. Toisaalta ei hirveästi ole tullut kilpailijoilta ehdotuksia henkilökohtaisesta numerosta, joten jokatapauksessa joutuisin tekemään listat itse. Tästä johtuen helpommalla pääsen kun teen itse listat, tulee nopeammin ja säästää kilpailijoiden hermoja kauden koitoksiin.

Toisaalta numerotarrat tulee muuttumaan. Numeroiden kiinnitys tulee tuulilasiin, yksi numero. Numeropohjat löytyy täältä: http://www.autourheilu.fi/lajit/pienoisautoilu/kilpailun-jarjestaminen/
elikkä musta numero valkoisella pohjalla ja mustalla reunuksella.
Lataat haluamasi numerot onalle koneellesi ja siitä tulostaen. Tourinkiin tuulilasinumero suurentaen 20% (tulostus120%) niin tulee oikeankokoiset numerot. Numerotarran koko 73*56mm mustasta reunuksesta.
C-12, GT-12 ja F1-10 numero on taasen 20% pienempi, tulostuskoko 80% ja koko milleinä 48*38.

Kilpailijat saavat touringluokissa kolme numeroa/luokka, C-12, GT-12 kolme numeroa/luokka ja formuloissa kaksi numeroa/luokka. Nämä on ainoat numerot jotka sarjan järjestäjä antaa.
Lisänumerot kilpailija joutuu hommaamaan itse tulostamalla itse ne tuolta AKK:n sivulta, tietty muistaa myös suurentaa/pienentää sen ennen tulostusta. Tiettävästi myös kaupallisesti tulee olemaan numeroita saatavilla.


104
Tervehdys kilpailijat!

Heikon kannatuksen, eli vähäisten numeroehdotusten takia ehdotan seuraavaa:

Sarjan yhteyshenkilö määrittää ajettavalle kaudelle kilpailijanumerot jolla voi ajaa niin viriä kuis poros ja stanua ja poroa tällä periaatteella, ote sääntömuutokseen ( ei vielä vahvistettu):

Numerot 1-10 on varattu kauden 2017 kymmenelle parhaalle kilpailijalle.
TSS-10-luokassa kilpailijoiden kilpailunumero on päättyneen kauden sijoitusta vastaava numero.
TSM-10, TSS-10 ja TSP-10 luokkia ajaville sarjan yhteyshenkilö määrittää numeron joilla kilpailija voi ajaa TSM-10 ja TSP-10 sekä TSS-10 ja TSP-10 luokkaa samalla numerolla. Vain yhtä luokkaa ajavan kilpailunumero löytyy samasta listasta.
Uudet kilpailijat pyytävät sarjan yhteyshenkilöltä numeron ajettavaan luokkaan tai luokkiin.

Uskoisin, että helpottaa kilpailijoita ja varsinkin laji yhteyshenkilön arkea. Eipä tuo oma numero ole kauheasti kilpailijoihin intoa luonut.

Liitteessä hiukan esimakua jos näin mennään.

106
Vähän on huonosti tullut numero ehdotuksia, joten taidanpa tehdä heti muutoksen sarjasääntöön siten, että lajiyhteyshenkilö tekee yhteisen listan TSM-10 ja TSP-10 luolkkaan ja sovittaa siihen vielä TSS-10 kuskit. Lista olisi sitten kauden kerrallaan käytössä. Pistänpä sen liitteksi kunhan muutaman kuskin vielä sijoitan. (muistuivat mieleen tätä kirjoittaessa)


108
 :azn:

109
Liitteessä lista kilpailijoista, joilla ei ole FTT 2018 sarjasäännön mukaista oikeutta kilpailla TSS-10 luokassa.


110
TSS-10 Kilpailijanumerot:

1   Miikka Luhta   Ospa ry
2   Jona Oksanen   RiiUA
3   Joonis Oksanen   RiiUA
4   Tero Niskanen   Ospa ry
5   Marko Heikkilä   Ospa ry
6   Eemeli Anttonen   Ospa ry
7   Antti Jakunaho   Ospa ry
8   Leevi Loukola   EPUA
9   Sisu Kuuslahti   LahUA
10   Miika Laurila   Ospa ry
11   Joenna Oksanen   RiiUA
12   Mika Pylväläinen   LahUA
13   Henri Nurmela   EST
14   Pasi Vainionperä   MäntsMK
15   Atte Vainionperä   MäntsMK
16   Andrey Fedin   RUS
17   Janek Pähn   EST
18   Pekka Kuronen   Fullspeed RC
19   Topias Savolainen   SaiKart
20   Ville Sipola   Ospa ry
21   Hiski Rönkkönen   LahUA
22   Mika Honkonen   Ospa ry
23   Saku Moilanen   ÄkpaRC
24   Juha-Matti Heikkala   Ospa ry
25   Niko Sinervo   RiiUA
26   Artti Viitaniemi   RiiUA
27   Juho Mikkelä   KyPak
28   Mart Hannus   EST
29   Olli Hirvonen   Ospa ry
30   Juho Heikkilä   LahUA
31   Antti Kettunen   Fullspeed RC
32    Juuso Tammi   RSRCA
33    Oscar Leino  RiiUA
34    Sami Kuusrainen  Ospa ry
35    Kaapo Viskari  RaumRc
36    Juha Viskari    RaumRc
37    Marko Aava
38    Egorov Andrey  RUS

66    Ilari Lamminsivu Äkpa

TSS-10 kuljettajat, jotka haluavat ajaa TSP-10 luokkaa ja joilla ei ole TSP-10 numeroa TSM-10/TSP-10 listassa, saavat uuden kilpailijanumeron sarjan yhteyshenkilöltä. Tällä numerolla he voivat ajaa molempia luokkia.
Jos on uusia TSP-10 kuljettajia tulossa TSS-10 luokasta niin yhteys sarjan yhteyshenkilöön.

TSS-10 kuljettajat jotka ovat jo ilmoittaneet ajavansa TSP-10 luokkaa ovat jo TSM-10/TSP-10 listassa.

111
F1-10 Kilpailijanumerot:

1.   Janne Valtanen      
2.   Artti Viitaniemi      
3.   Mika Anttonen      
4.   Ilari Lamminsivu      
5.   Aapo Koro      
6.   Niko Sinervo      
7.   Eemeli Anttonen      
8.   Henri Nurmela      
9.   Jaakko Huhmarsalo               
10.   Tauno Meriläinen         
11.   Niko Vuorenmaa            
12.   Lasse Ilvessalo      
13.   Jethro Lehtojärvi               
14.   Mikko Mäkelä                     
15.   Jarno Siltanen      
16.   Antti Silvennoinen                           
17.   Saku Moilanen                        
18.   Miika Vuohelainen                  
19.   Pekka Kuronen                  
20.   Einar Viira                           
21.   Ilpo Koivisto   
22.   Henry Salmén
23.   Sami Takkinen
24.   Tomi Mairue   

112
TSM-10 ja TSP-10 Kilpailijanumerot:

1   Miko Teponoja    TamUA
2   Kalle Lehto   KyPAK
3   Georgy Chmigal   RUS
4      
5   Joni Minkkinen   LMM
6   Viljami Kutvonen   Fullspeed RC
7   Vesa Yli   Ospa ry
8   Eetu Pesonen   LahUA
9   Tony Raikas   KyPAK
10   Valtteri Pausio   RSRCA
11   Teemu Saarinen   HyUA
12   Marko Vähäkuopus   Ospa ry
13   Kim Elfström   Fullspeed RC
14   Tomi Mairue   Fullspeed RC
15   Lasse Ilvessalo   Fullspeed RC
16   Leevi Martikainen   RiiUA
17   Pasi Lento    Ospa ry
18   Valtteri Eklund   KyPAK
19   Kirill Trofimov   RUS
20   Markku Seppälä   Fullspeed RC
21   Ville Rauman   Ospa ry
22   Risto Haug   EsST
23   Jere Saarinen   HyUA
24   Sami Tarkiainen   MikUA
25   Jona Oksanen   RiiUA
26   Artti Viitaniemi   RiiUA
27   Miikka Luhta   Ospa ry
28   Mikko Mäkelä   Fullspeed RC
29   Tero Niskanen   Ospa ry
30   Jethro Lehtojärvi   TUA
31   Jyrki Malinen   LahUA
32   Toni Niinivirta   MäntsMK
33   Leevi Loukola   EPUA
34   Teemu Salminen   EPUA
35   Jussi Rinne   RccJkl
36   Markus Årfelt   Fullspeed RC
37   Antti Louhi   RSRCA
38   Ville Sipola   Ospa ry
39   Sami Takkinen   LahUA
40   Janek Pähn   EST
41   Tomi Westén   Fullspeed RC
42   Niko Vuorenmaa   TerUA
43   Eemeli Anttonen   Ospa ry
44   Jussi Kankaanmäki   LamUA
45   Teemu Taivainen   JärvSRK
46   Riku Teräväinen   KyPAK
47   Miika Laurila   Ospa ry
48   Hans Hannus   EST
49   Niko Sinervo   RiiUA
50   Henry Salmén   LahUA
51   Alexander Chernukhin   RUS
52   Jaakko Huhmarsalo   VUA
53   Tatu Taivainen   JärvSRK
54   Antti Jakunaho   Ospa ry
55   Tuomas Årfelt   Fullspeed RC
56   Artti Viitaniemi   RiiUA
57   Timo Keränen   LahUA
58   Juho Heikkilä   LahUA
59   Kari Kultanen   MikUA
60   Aapo Koro   Fullspeed RC
61   Teemu Lothander   MikUA
62   MarkoTammi   RSRCA
63   Björn Södergård   VUA
64   Teemu Pölkki   ÄkpaRC
65   Antti Silvennoinen   HyUA
66    Ilari Lamminsivu Äkpa
67    Joel Valander  RiiUA
68    Karri Salmela  Fullspeed RC
69    Janne Kiiski  RiiUA
70    Maxim Laverychev RUS
71    Jori Mykkänen
72    Kenneth Södergård VUA
73    Janne Valtanen OSPA
74    Jori Salminen   Äkpa
75   Petteri Kulkula   Tbo ry
76    Ville Lehtinen
77    Olavi Tenno   OSPA
78    Tommi Tirroniemi  OSPA
79    Mika Anttonen OSPA
80    Henri Nurmela EST
81    Jani Hovi
82    Jarno Siltanen ÄkpaRC
83    Nazar Dzemyanovich  Valko-Venäjä
84    Uiadzislau Balalov  Valko-Venäjä
85    Alexander Naumov

99    Juho Koskivuo Fullspeed


Kymmenen kärki on TSM-10 mukaan ja seuraavat on järjestetty pääaiasaa TSP-10 mukaan. Yhtä luokkaa ajaville on pyritty jättämään päättyneen kauden mukainen numero. TSS-10 kuljettajalla on TSS-10 sijoituksen mukainen numero. Kaikki ne kuljettajat jotka hakivat henkilökohtaista numeroa alkavalle kaudelle ajavat hakemallaan numerolla. Numerot ovat käytössä vain kauden 2018.
UUdet kuljettajat hakevat kilpailunumeron kaudelle 2018 sarjan yhteyshenkilöltä.

113

EURO RC, http://fi.eurorc.com/ , on tukemassa FinTrack Tour sarjaa 2017-2018.

EURO RC tulee tukemaan FTT-sarjaa kahdella 50€ lahjakortilla, yksi lauantaille ja yksi sunnuntaille. Lahjakortti arvotaan kaikkien päivän kilpailijoiden kesken. Lahjakortti annetaan vain paikallaolijoille.

FTT-kilpailun järjestäjille EURO RC:n mainosten sijoittamiseen:
Ajajakokouksessa arvonnan mainitseminen, kuulutukset kilpailun aikana ja itse arvonnan tekeminen. Palkintojen jaossa EURO RC:n mainos/banderolli taustalla. Jos kilpailunjärjestäjä tekee jonkinlaista ohjelmaa tai mainosta, niin ohjelmaan 1/4 sivun kokoinen tai kaksi noin 50*50mm mainosta. A4 kokoiseen kilpailuohjelmaan tai etukäteis mainokseen minimissään 50*50mm mainos.
Moottori TV:n sivuille tehtäviin juttuihin myös sponsorit, jos mahdollista.

114
Liitteessä kauden 2017- 2018 FTT-ohjeisto.
Lajiyhteyshenkilö sekä AKK:n pienoisautoilun lajiryhmä pidättää oikeuden mahdollisiin muutoksiin ohjeistossa.

Pienoisautoilun säännöt:
http://www.autourheilu.fi/site/assets/files/1930/30048890_akk_10_pienoisautot_low-2.pdf
http://www.autourheilu.fi/site/assets/files/1930/kans_maaraykset.pdf

FTT-sarjassa oma korilista EFRA:n listojen ulkopuolisista koreista, lista tässä viestiketjussa.

TSP-10 luokassa käytettävät nollaennakkosäätimet:
https://docs.google.com/viewer?url=https://www.brca.org/documents/756-brca-blinky-list-v6-15-17-07-17/download.html?p=1
http://www.roarracing.com/approved_non_timing_escs.php
Liitteessä 2. kansalliset lisäykset

- EURO RC tukee kauden 2017-2018 FTT-sarjaa lahjakorteilla, kilpailunjärjestäjille ohje viestiketjussa.
- Muutkin kaupalliset toimijat ovat tervetulleita mukaan tukemaan sarjan läpivientiä.

# Kun olette lukeneet sarjasäännöt niin huomaatte, että on mahdollisuus hakea samaa numeroa TSM-10 ja TSP-10 luokkaan, kuten myös jos ajaa TSS-10:ä ja TSP-10:ä. Toiveita numerosta (11-99) voi laittaa YV:llä tai sähköpostiin minpentti(at)gmail.com

# vaihdettu sääntöön toimiva linkki EFRA:n sivulle
# varmennettu Oulun ja Äänekosken päivämäärät
# päivitetty sääntöä kilpailunumeroiden osalta, korjattu FTT 3:n päivämäärä sekä tarkennettu joitain kohtia
# sääntöihin lisätty kilpailujen päivämäärät sekä tuomariston puheenjohtajat. Sääntöihin päivitetty myös        korin ja siiven sääntömuutokset sekä lisätty kohtaan 6. katsastus siiven mittaus.
# osallistumismaksut päivitetty sarjasääntöön


Kaskustelut aiheesta sitten tänne: http://rc10.fi/index.php?topic=100108.msg809464#msg809464


Rohkeasti mukaan niin uudet kilpailijat kuin jo sarjaa kokeneet kilpailijat!

115
Jokos alkaisi olemaan tulevan kauden sääntöjä valmiina?

Onkos vielä kisakohtainen kertalisenssi mahdollinen?

No niin kotona taas. Säännöt tulee huomenissa, 14.9. foorumille.
Tutustumislisenssi, kertalisenssinäkin tunnettu, on edelleen AKK:n lisenssilajitelmassa.

116
Talvisarjana TSP-10 ja F1-10. Kesä-ja talvisarjana TSM-10 ja TSS-10, elikkä samalla tavalla kun tänävuonna.

117
Joko alkaisi olemaan valmista FTT 2018 -sarjan suhteen? Mitä muutoksia sarjaan nyt tehtiin?

Säännöt on valmiit ja julkaistaan kunhan AKK:n hallitus on ne hyväksynyt (30.8.)
Muutoksia on tulossa autojen numerointiin, kilpailija voi samalla numerolla voi ajaa kahta luokkaa sekä kilpailijan numerotarra on tuulilasissa.
Renkaiden merkkausta hiukan muutetaan, vähennettään kilpailijoiden juoksutusta.
TSP-10 moottori vaihtuu ja uusi on juurikin testissä.

Tässäpä järeimmät, sarjan virallisessa osiossa sitten lisää kun säännöt on hyväksytty.

118
#minimiosallistujamäärä pois -> silloin kaikkiin kisoihin ja etenkin kesän kisoihin kannattaa aina lähteä, kun pisteitä on jaossa joka kilpailussa -> enemmän osallistujia (hyvä myös kisajärjestäjän kannalta) -> sarjan ratkaisut säilyy mahdollisesti viimeiseen osakilpailuun saakka -> spekulointi kannattaako osallistua jää pois ja ilmoittautumiset voi tehdä ajoissa#
Mielenkiintoinen ajatuksenjuoksu, mitenköhän toteutuisi? Veikkaanpa, että ei ole mitään vaikutusta siihen kuinka kilpailijat ilmoittautuu kilpailuihin oli. Kesäaikaan on paljon pienoisautoilutapahtumia ja suuri osa talven kisailijoista hajaantuu muihin luokkiin eikä kiinnostus ole tarpeeksi kova touringluokkiin. No voidaan kyllä ottaa asia pohdintaan, tuo minimiosallistujamäärä stanuun.

#kaikki kilpailukauden alussa ilmoitetut osakilpailut lasketaan sarjan osakilpailuiksi -> helpottaa kalenterin suunnittelua -> spekulointi kannattaako osallistua jää pois -> enemmän osallistujia ja ilmoittautumiset ajoissa
- sarjan pistelaskusysteemi tulisi olla sellainen, että sarjan kokonaistilanne jokaisen ajetun kilpailun jälkeen olisi paikkaansa pitävä, eikä niin, että se muuttuu jos joku#

Jos kilpailuun ei ole tarvittavaa määrää kilpailijoita niin kilpailua ei ole, eikä siitä tule kenenkään saada pisteitä tai pisteisiin vaikuttavaa hyötyä. Lahjapisteitä ei tulla jakamaan vaan kaikki pitää olla ansaittuja. Sarjan pistelasku voidaan tehdä siten, että kolmen kilpailun jälkeen jätetään huonoin tulos laskematta niin kaikilla ehkä on ehkä hyvä mieli ja loppupisteet saattaa tuoda positiivisia yllätyksia.

#sarjan osakilpailuista kokonaispisteisiin voisi laskea vaikka 3/4:stä sisäkisasta ja 2/3:sta ulkokisasta (jos ulkokisaoja on 3. Jos niitä on vain 2, niin 1/2:sta ei ehkä ole hyvä...) tai kaikki sarjan osakilpailut - 1 osakilpailu eli silloin yhden kisan joko sisäkaudella tai ulkokaudella voisi jättää välistä halutessaan tai heikoin kisan tulos jäisi pois. -> Kannustaa ajamaan kaikki tai lähes kaikki sarjan osakilpailut ja myös kesällä.#
Pistelasku tapahtuu pienoisautoilun kilpailusääntöjen mukaan.

119
Aivan, kilpailuja tehdään kilpailijoille. Kilpailun järjetäjä taasen ei voi sille mitään jos kilpailijoita ei tule kilpailuihin ja se peruuntuu sen takia.
Aukottomia sääntöjä ei tee kukaan. Sääntöjen laatija on se henkilä joka tulkitsee sarjan sääntöjä, sillon kun ne tarvitsevan jonkinasteista tulkintaa. Hän tekee tulkinnat siten, että ottaa kaikki, niin kilpailijat kuin kilpailujen järjestäjät, huomioon vaikka se saattaa kirpaista jotain yksittäistä kilpailijaa.
Valitettava tosiasia on se, että yksittäinen kilpailijan / huoltajan omat tulkinnat säänöistä ovat monasti liian henkilökohtaisia ja edetään tunteella.

120
Pienoisautoilun lajisäännöistä:
Loppupisteisiin lasketaan järjestetyt kilpailut -1, paitsi mikäli kilpailuja on 3 tai vähemmän, jolloin lasketaan
kaikki  kilpailut.

Elikkä tämä tarkoittaa sitä, että jos ilmoittautuneita löytyy vähemmän kuin pisteiden jako vaatii niin kilpailua, jossa pisteitä jaetaan, ei järjestetä. Tällöin ei myöskään ajeta sarjan kilpailua vaan se poistetaan sarjasta.
Kilpailu on tavallinen sarjakilpailu ja se voidaan ajaa minkä tyyppisenä kilpailun vain, vaikka Reedy race tyyppisenä.
Sarjasäännöistä:
TSP-10 ja TSS-10–luokkien osakilpailuissa jaetaan FinTrack-sarjapisteita, mikäli ko. osakilpailun kyseiseen luokkaan on hyväksytty vähintään 10 kilpailijaa
Edellenkään en oiken näe, kuinka tämä kohta vaikuttaa sarjapisteiden jakoon jos kilpailuun ei ole ilmoittautunut riittävää määrää kilpailijoita. Jos kilpailijoita ei ole riittävästi, niin kilpailua ei järjestetä eikä sarjapisteitä jaeta ja kilpailu postetaan kalenterista. Kilpailu ei siten voi antaa pisteitä eikä vaikuttaa lopputulokseen.
Siihen, että kilpailun postaminen pudottaa joitakin alaspäin sarjataulukossa ja joitai nostaa, ei auta muu kuin ajaa paremmin. Toisaalta ei kannata hehkuttaa mahdollisella tuloksella ennenkuin se on varma ja se on varma vasta kun lopputulokset julkaistaan.

Sarjan tulokset ovat lopulliset.


Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 18