Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - mop

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 13
91
Kyllä mulla ainakin lämpenee ihan huolella. Nosram PURE BL 6.5 kone. Pistin kaksi kipaletta 5vDC SEPA merkkisiä puhaltimia. Kesti ainakin viime kerran lentelyt :D

Noin ihan mielenkiinnosta, mitä tarkoittaa huolella? Meneekö temp-cuttiin asti? Tai ootko mitannut lämpöjä/kattonu siitä "smart-temp-readout"-systeemistä?

SXX TC-specin  siilestä oon mitannut maksimissaan n. 70-75 C lämpöjä ja ainakin 1,5 vuoden krossailun jälkeen käy ja kukkuu ilman ongelmia. Noita lämpöjä siis täysien akkujen tyhjentämisen jälkeen.

92
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 25.02.11 - klo: 16.24 »
Eniten tässä pelottaa oikosulku, jos vaikka liittimet maagisesti sattuisivat osumaan toisiinsa.

Riippuu tietty liitttimistä, mutta jos sulla on oikeaoppisesti naaraspuoliset liittimet akuissa, kutistesukat paikoillaan, jne. niin aika magiikkaa (tai sekaan kuulumattomia esineitä) vaaditaan oikosulkuun liittimien kautta.

93
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede, Rustler ja Bandit
« : 25.02.11 - klo: 15.53 »
Kannatta ostaa mittari. Saattaa säästyä isommalta laskulta. Tuohan vaikuttais hyvältä ---> klick!   :roll: Ja on tosiaan hyvä mittari ja hintaisekseen tarkka

Ja vielä parempi hintalaatusuhde uutena ostettaessa (n. 7€).  Jos ottaa vaikka akkutilauksen kylkeen Hobbykingistä.

94
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede, Rustler ja Bandit
« : 25.02.11 - klo: 11.17 »
Kannattaa hommata se lämpömittari, niin kehittyy se näppituntumakin moottorin lämmön tarkkailuun, kun on jotain faktaa vertailukohtana. Joku 60 Celsiusta voi tuntua jonkun sormeen todella kuumalta, vaikka se on ihan normaali käyttölämpötila vielä.

Ja välityksiä vertaillessa kannattaa muistaa, että renkaan halkaisijalla on rattaiden lisäksi myös merkitystä.

95
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 23.02.11 - klo: 13.15 »

Moottori, kosteus tms. noparin rikkoi.
Akku ei työnnä väkisin virtaa noparille.
2s lipo täynnä on 8.4V eli sama kuin 7s Nimh nimellisjännite
Ajattelumallillasi olisi jo merkitystä käytätkö lataukseen tuuli- vai ydinvoimalla tuotettua sähköä

7s NiMhillä on jopa korkeampi jännite kuin 2s lipolla. Lipo kuitenkin yleensä kestää ottaa enemmän virtaa ulos kuin NiMH eikä jännitekkään taida kuormituksessa kyykätä yhtä paljon.

7s NiMH: nimellisjännite on 8,4 V ja täyteen ladattuna jännite noin 10 V.
2s LiPo: nimellisjännite on 7,4 V ja täyteen ladattuna 8,4 V.


96
Oletko varma, että tarvit koko propellia?

Mulla on myös noi SXX:n tuulettimet olleet lentävää sorttia, muttä väliäkö hällä, kun ei niitä ole lopulta nelkkukrossarissa tarvinnut. Pelkkä siili riittää jäähdytykseen, kun huolehtii kohtuullisesta ilmankierrosta kopan sisällä. Vähän se lämpenee, mutta tempcuttia ei ole vielä kertaankaa lyönyt, vaikka Durangossa on ahtaat paikat ja on muutenkin suht ankara sähköille.

Nosramin ISTC:hän on punainen versio LRP:n SXX:stä, eli käytännössä sama säädin. Mulla on tosin vain ykkösversion säätimiä, niin en tiedä lämpeneekö tuo tuoreempi malli enemmän.

97
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 18.02.11 - klo: 12.47 »
Mitkä renkaat Audissa oli ts. miten se sai sen pysäytettyä niin nopeasti, että piti perään ajaa?
Joka kerta kun joudun pysäyttämään liikennevaloihin vähän nopeammin, niin toivon, ettei takanatulija ajele kitkoilla. Tästä syystä tulee mentyä välillä taksimiehen vihreillä.


Keskimääräinen reaktioaika edellä ajavan jarruvaloihin on sekunnin luokkaa. Jos tilanne kovin yllättävä, reaktioaikakin voi olla pitempi. 20 km/h mateluvauhdissakin auto ehtii liikkumaan yli 5 metriä. Pieni pitoero jää tässä yhtälössä helposti marginaalitekijäksi, jos verrataan ajonopeuden ja etäisyyden vaikutuksiin.

Tollasissa tilanteissa voi kolista, vaikka takaa tulijalla olisi jarruttelijaa pitävämmät nakit alla. Jos joku hiostaa ihan hanurissa kiinni ja painat yllättäen jarrua, niin konttiin se tulee, oli alla mitä piikkejä tahansa.

98
Jep, isot kiitokset järjestäjille. Hauskaa oli ja tekemistä piisas.

Päivän opetuksena, kolmen luokan ajaminen on jo aika extriimiä. Kaksi luokkaa menee vielä jotenkin, ainakin tulee kunnolla kokemusta ja ajoaikaa. ...

Tuli tehtyä samat johtopäätökset. Onneksi omat ajot sujui varsinkin alkuerissä ilman isompia tötöilyjä ja vehkeet pysyi nipussa. Sattui omat erät mukavasti siten, että alkuerissä oli kaksi "vapaata" erää ja finaaleissa yhtä erää lukuunottamatta aina ajo- tai nostovuoro. Akkujen vaihtelun ja pyörän muttereiden kiristelyn lisäksi ei juuri korjailuun tai säätöjen hieromiseen olisi jäänyt aikaa.

No, nyt meni tuurilla hyvin ja jokaisessa finaalilähdössä topvitoseen oli meikäläiselle suoritus yli odotusten. Ainoastaan tuuppi jäi pikkasen harmittamaan. Beenelkulla toinen finaali meni putkeen ja muissakin olisi voinut vauhti riittää pidemmälle, jos vaan kestäis pää ajella varsinkin ensimmäiset finaalikierrokset ilman hätäilykippejä. No, aina täytyy vähän jossitella.

SC-rymistely kisoissa oli pitkästä aikaa sen verta hauskaa, että on hankala päättää, minkä luokan jättäisi välistä seuraavalla kerralla... Vois alkaa ne muutkin viime talven jälkeen autonsa hukanneet corrikuskit kaivella kärryjään taas ajoon? Tuuppeja oli aika hyvin mukana, mutta nelkut oli vähissä.

99
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Risut & ruusut
« : 23.12.10 - klo: 19.02 »
Plussalistaa. Näiden nimimerkkien kanssa on rahat mennyt ja tavara tullut tai päinvastoin kitkatta:

Koodia: [Valitse]
kentech (myyjä)
MKE (myyjä)
_jtr_ (myyjä)
mikako1 (ostaja)
karitapani (ostaja)
chico malor (ostaja)
Maxxas (ostaja)
MirosHima (myyjä)
massive (myyjä)
N|ko (myyjä)
Koiranputki (ostaja)
Duster1 (myyjä)
JakkiNaama (ostaja)
RC-BASTARD (ostaja)
SFU420 (ostaja)
vlle (ostaja)
JVille (ostaja)

100
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 17.12.10 - klo: 17.32 »
Tarkotin vaan, että siinä on 4kpl 50W latureita yksissä kuorissa. Silti joudut jokasta niitä operoimaan erikseen. Kytkemään johdot jokaseen jne jne.

Jännitteen syötössä tosin säätät 3 piuhaa kuoria on vain yksi. Edut jää siihen.

Riippuu vähän tarpeesta. Jos tyhjentää 2s akkuja yksitellen, niitä laittelee myös mielellään samaa tahtia laturiin. Harvemmin akkuja tulee myöskään ajettua keskenään yhtä tyhjiksi tai aina cutoffiin asti. Ja saattaapi olla mahdollista, että omat akut eivät ole edes samanlaisia keskenään. Sarjaan kytkettynä tyhjennetyt akut on sitten eri juttu.

Jos vaikka lähtee radalle parin auton kanssa, keskittyy mekkaamisen sijasta ajamiseen ja omistaa pari akkua kumpaankin autoon, tarvitsee helposti 3 erillistä laturia, jotta voi ladata tyhjiä akkuja tehokkaasti ilman turhia odotteluja. Usean akun sarjaankytkentävirityksiin balanseripiuhoineen verrattuna väärin kytkemisen riskikin on pienempi.

Miksei ne erilliset laturit voisi sitten olla samassa kotelossa, jos niille on kuitenkin käyttöä kaikille?
 



101
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede, Rustler ja Bandit
« : 17.12.10 - klo: 16.11 »
Toimii ne kuluneet minipinnit Rustlerissakin. Ei ehkä tosin tyylikkäin vaihtoehto :cool:, mutta toimiva pito. Yksi vaihtoehto voisi olla 17 mm hexiadapterit ja 1/8 minipinnit.

102
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede, Rustler ja Bandit
« : 30.11.10 - klo: 16.00 »
Johtoihin tulee liian tiukka taivutus.
Kaiken saa sopimaan kun sovittaa...
Ura pehmusteeseen johdolle niin sitten.

Mulla on neljä noita akkuja, eikä yhdenkään johtojen kanssa ole ollut mitään ongelmia, vaikkei mitään spesiaalivirityksiä tai sovituksia ole akkukoteloon  niitä varten tehty. Akku sopii sen verran napakasti sinne koteloon, etteivät pääse heilumaan ja hinkkaamaan johtoa. Mitään satojen akullisten kestotestiä mulla ei tosin ole takana.

103
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede, Rustler ja Bandit
« : 30.11.10 - klo: 13.29 »
Akku jossa johdot tulevat päästä ei sovi Rustleriin. Päältä tulevat tosiaan parempi.

Pöh. Esim. nämä sopii just hyvin kaikkiin omiin takavetovehkeisiin, myös Rustleriin.

104
Menisiköhän Rustlerin akkukoteloon tällainen:
http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9436
Vai pitääkö olla sellainen, että johdot tulee akun päältä?

Menee. Myös 5200 mAh malli menee.

105
Yleinen keskustelu / Vs: Ruuvimeisseli-keskustelu
« : 24.11.10 - klo: 17.37 »
tekeekö näillä avaimilla mitään
http://www.hobbylinna.com/hex-wrench-set-p-5100.html
Tekee ja ei tee 1.5mm on pehmeä. Itsellä tuo sarja terästettynä HUDYn 1.5mm vaihto kärjellä noin 1.5v jo käytössä. Sarjan hyvä puoli on kärkien vaihto mahdollisuus ja väri koodaus eri avain koolle.

Sama homma, tosin 2 millisenkin kärki on jo vaihtunut hudyyn ja 1,5 mm avaimessa on kolmas malli menossa. Hudyn kärjen napsahdettua poikki pinjoniin on testissä nyt Robtronic, ihan jämäkältä vaikuttaa sekin.

Värikoodaus on loistava juttu, osuu oikea avain käteen aina arpomatta. Erivärisillä kutistesukilla oon merkinnyt muita avaimia.

106
Kaavaa/taulukkoa noista ei kyllä tunnu löytyvän, vaikka kuinka googlettaa...

Yritin kanssa kaivella samaa joskus. Tulin siihen tulokseen, että koot pohjautuu jo jonkin aikaa pieniä sähkömoottoreita valmistaneen Mabuchi Motorin mallinumerointiin tms. Perusperiaatteena joka tapauksessa näyttää olevan, että ensimmäinenen numero kertoo kannun halkaisijan ja seuraavat pituuden. Esim. 3xx-sarjan moottorin kannun halkaisija on n. 28 mm, 5xx-sarjan n. 36 mm ja seiskasarjan noin 42 mm. Lisää voi kaivella Mabuchin sivujen spekseistä.

107
Schumacher / Vs: Schumacher Cougar SV
« : 19.11.10 - klo: 14.00 »
Kyllä noi Asson muovisetkin kestää ainakin Assoissa hyvin. Ainakin, jos valitsee C-paloista uudemman 3-reikäisen mallin vanhan mallin sijaan. On vahvempaa tekoa. B4.1:ssä tuo uusi malli on jo vakiona korvannut vanhan. Kannattaa olla tarkkana noiden tuotenumeroiden kanssa.

Näkee sen tosiaan jo ohjauspalojen kuvista, että tässä olisi Schumilla kehityksen paikka: Schumi vrt. Asso

108
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Modelsport Austria
« : 16.11.10 - klo: 17.43 »
Taitaa olla tilanne ohi. Ainakaan Google ei enää varoita sivuston haitallisuudesta. Vissiin joku ulkopuolinen pääsi ujuttamaan jostain reiästä omaa haittakoodiaan webbikaupan sivulle.

...................

Joidenkin sivujen tarkoituksena on levittää tällaisia vahingollisia ohjelmia, mutta useat sivut on valjastettu tähän ilman sivun omistajien tietoa tai lupaa.


Ei mikään kovin eksoottinen tapaus. Sattuu näitä Suomalaisillekin sivustoille. Paras/pahin esimerkki omasta muistista tietokone.fi parin vuoden takaa.

Vaan eipä tällaiset luottamusta kauppaan kohenna.

109
Kyosho / Vs: Kyosho Lazer zx-5 RTR
« : 12.11.10 - klo: 12.37 »

ZX5-07/WO Front Graphite Shock Tower For Kyosho Lazer ZX-5 (2kpl päälekäin liimattuna 6mm paksu, ei hajoa koskaan)

Saa sen rikki, mulla kesti tuommoinen melkein kokonaisen sisäkauden. Tosin siinä ajassa taipui myös pari noita 3racingin alumiinisia pukkeja.. Yksittäisinä noita hiilareita ei kannata käyttää, jossei halua vaihtaa samaa tahtia kuin orkkiksia.

110
Yleinen keskustelu / Vs: Transponderi
« : 11.11.10 - klo: 16.20 »
Ihan hetkeen ei ole enää aiheessa pysytty, mutta laitetaan nyt faktaa pöytään, kun keskustelu on tähän harmaatuontiin siirtynyt:

Verohallinnon julkaisu 41.10 1.3.2010
Lainaus
4. Pienet luovutusvoitot. Luonnollisen henkilön tai kuolinpesän saama omaisuuden luovutusvoitto ei ole veronalaista tuloa, jos verovuonna luovutetun omaisuuden yhteenlasketut luovutushinnat ovat enintään 1 000 euroa.

Säännös ei koske tavanomaisen koti-irtaimiston ja siihen rinnastettavan henkilökohtaiseen käyttöön tarkoitetun omaisuuden luovutuksia (esimerkiksi yksityiskäytössä olevan auton luovutusta). Luovutushintojen määrää laskettaessa ei oteta huomioon tällaisia luovutuksia, eikä myöskään sellaisen omaisuuden luovutuksia, joista saatu voitto on erikseen säädetty verovapaaksi (esimerkiksi oman vakituisen asunnon verovapaata myyntiä).

Eli tuosta pääteltynä lyhyesti: Kun myy yli tonnilla uutta rc-kamaa vuoden aikana, siitä saatu myyntivoitto on veronalaista tuloa.

111
Yleinen keskustelu / Vs: Transponderi
« : 11.11.10 - klo: 14.58 »
Puhtaasti sen takia, että olisin nopeasti saanut porukan kasaan kun tarttin ite ponderin myös.

Eikös tuo ole juuri se kimppatilausten pohjimmainen idea? Tilataan yhdessä isompi setti, jotta kaikki saa tuotteen hieman edullisemmin? Mä en vaan oikein ymmärrä noita kimppoja, jossa tuotteesta joutuu maksamaan saman tai enemmän, mitä itse suoraan tilatessa ja sen useamman kappaleen tilauksen säästön kuittaa "kimpan" järjestäjä..

Mutta mikäs siinä, jos kysyntää kerran riittää. Maksajahan se saa ihan itse päättää miten rahansa käyttää.
 

112
Vapaa keskustelu / Vs: Autohifi
« : 09.11.10 - klo: 13.54 »
Itse vedin omassa ajokissa "ekalta"akulta suoraan virran päätteelle eli kun on 2 X 12v akkua niin toisesta akusta tulee ulos 24v mut ekan akun navoista normaali 12 v nyt vaan yleismittarin kanssa testaamaan kumpi on ykkös akku...

On sen toisenkin akun napojen jännite-ero se sama 12 v. Koko systeemin 24 v jännite mitataan akkuparin "päistä".  Analogiana rc-maailmaan kyseessä on ihan vastaava sarjaan kytkentä kuin 2s lipoissa. Voi testailla noita jännitteitä sitten vaikka tasuripiuhasta.

Sitä en osaa sanoa, vaikuttaako toisen akun jatkuva hieman reilumpi kuormitus akkuparin ikään. Voisi kuvitella, ettei se akkujen jatkuva "epäbalanssi" kovin hyvää tee. Itse oon ottanut joskus kovilla pakkasilla veturin toisesta akusta apuvirtaa kärryn kylmäkoneen 12 v systeemin ilman ongelmia. 

113
Tuusperi pelaa varman päälle, ei tartte nostaa noita kahta :grin:

Tässä olisi kartta, jolla löytää parkkiksen ja perille.

114
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 05.11.10 - klo: 15.48 »
Tuttua hommaa tosin trx:n vakio akselilla tässä autossa ja nelkkulässissä. Tosin vaati aluhubit, jos nuo on vääntyneet muovihubillakin niin pehmeetä on...

Joo, ihan perusmuovihubeilla yksi normikohelluksesta seurannut sopiva isku takarenkaalle, niin jo alkoi woblaamaan. Trx-muovi kesti, mutta integy-metalli taipui.

115
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 05.11.10 - klo: 15.15 »
Noita Integyjä en ainakaan suosittelisi. Rustlerissa tuli niiden cvd-vetareita kokeiltua ja parien pannujen jälkeen oli pyöränakseli niin kierossa, ettei se lähde laakereista/hubista irti ilman dremeliä. Pehmeetä on materiaali.

116
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 05.11.10 - klo: 14.09 »
Ne ressukat kun ei viellä ole huomanneet sitä tosiasiaa etä urat useimmiten on raskaan kaluston levyisiä  :shock: Ja niissä kun tunnetusti on aika harvoin nastoja.

Kovalla vesisateella näkee hyvin, mihin teiden urien syvimmät kohdat on kaivettu. Henkilöauton saa yleensä nätisti sovitettua siihen vesipatjojen päälle.
Juu...
Scanialla ajaessa niitä on mukava tyhjentää kun muita ei ole läsnä.
Taitaa näköjään eri teillä olla eri levyiset urat.
Omat kokemukset on pääkaupungista lähteviltä teilt. Nyt lähinnä ykköstie (mikä ei ole ykkönen muuten kuin nimeltän).

Meikäläiselle taas tuli juttu mieleen ajellessa noita kehäteitä pari yötä sitten, kun satoi vähän reilummin. Scaaniasta en tiedä, mutta Volvolla joutuu monesti vähän valkkaa, että kummalle puolelle roiskuttaa enemmän :laugh: Ja sekin osaltaan leventää noita uria, että ei niissä sentilleen samaa raidetta ajeta, mutta ehkä noissa on sitten tiekohtaisiakin eroja.

117
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 05.11.10 - klo: 11.55 »
Ne ressukat kun ei viellä ole huomanneet sitä tosiasiaa etä urat useimmiten on raskaan kaluston levyisiä  :shock: Ja niissä kun tunnetusti on aika harvoin nastoja.

Kovalla vesisateella näkee hyvin, mihin teiden urien syvimmät kohdat on kaivettu. Henkilöauton saa yleensä nätisti sovitettua siihen vesipatjojen päälle.

118
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 03.11.10 - klo: 17.16 »
Tiehallinnon sivuilta löytyy artikkeli teiden urautumisesta.

Pari lainausta:
Lainaus
Päällysteiden urautuminen johtuu pääsääntöisesti nastarenkaiden asfalttipäällystettä kuluttavasta vaikutuksesta vilkkaasti liikennöidyillä teillä. Vähäliikenteisillä teillä teiden uusimisen syynä ovat useimmiten olosuhderasituksen (routa, pakkanen) ja liikennerasituksen (mm. kuormitus, mekaaninen rasitus) yhdessä aiheuttamat vauriot.

Lainaus
Kitkarenkaiden osuuden lisääminen vähentää urautumista suoraviivaisesti. Urautumista voi vähentää myös välttämällä ajourissa ajamista talvella silloin, kun se on mahdollista.

Ton viimeisen lauseen mukaisesti tulee renkaista riippumatta ajeltua usein itsekkin. Jengi ajelee sen verran keskellä kaistaa, että yleensä siitä reunaviivan ja uran välistä löytyy silosempi baana. Tuntuu omat renkaatkin hiljaisemmilta.

Tyttöystävän kanssa käydää paljon pyörimässä avk:lla kun joku perverssio on noita ruttusia autoja kattella ja jostain syystä keväällä piha on täynnä rutussa olevia nastarenkaisia autoja missä ne kitkarenkaiset on, kun ne kerran on ojan pohjalla kun tulee ekat liukkaat vai onko se vaan se asennevamma kun on nastat alla ?

Se on vaan vissiin nastoissa sen verran parempi vetopito, että saa auton pidemmälle metsään..  :p


119
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 03.11.10 - klo: 11.31 »
voisin melkeen silmät kirkkaana väittää että sitä asvalttia ei kuluta juuri yhtään nasta taitaa hiekka siellä renkaan ja asvaltin välissä olla se paras kuluttaja vielä kun lisätään siihen paljon painoa päälle ni johan alkaa kivi antautumaan. ja tähän kulutus juhlaan taitaa kaikki tienkäyttäjät osallistua ihan yhtälailla on alla sitten nastat, kitkat tai kesäkiesit.

Ja jotkut on väittänyt kirkkain silmin maapalloa litteäksi. Se ei kuitenkaan sitä tosiasiaa muuta, että henkilöautojen nastat on se pahin teiden urittaja. Vai miten selität sen, että niilläkin teillä, jossa raskaan kaluston osa liikenteestä on varsinkin sen painon osalta suuri (esim. kehä 3), ei juuri henkilöautoa leveämpiä uria ole?

Ja tää ei ole nyt mikään kannanotto rengastyyppiä vastaan, vaan yksi fakta ja syy, jonka takia nastoja on renkaissa kevennetty ja vähennetty jatkuvasti. Renkaansa saa kukin mun puolesta valita mieltymystensä mukaan. Nastoissa on omat etunsa ääriolosuhteissa, mutta itse en niitä varsinkaan pääteillä ja taajamissa ajellessa enää kaipaa.


120
Team Durango / Vs: Durango DEX410
« : 02.11.10 - klo: 15.34 »
...

R mallin kestävyys ja ajettavuus/nopeus vakuutti sen verran että spekkiä aletaan kasaamaan lähipäivinä :mrgreen:

Heh, pari päivää sitten taisi joku sanoa, että "full specci" ei ole edes vaihtoehto tms. :lol:

BTW, Saahan RPM:n kupeistakin pitkää versiota, jos vaan keksii hyvät pallot kaveriks.

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 13