Jaahas mistähän aloittaisin...
Ajatus "uudesta" luokasta lähti muhimaan ensin VTR:n kuoltua ja etuvedon kouristellessa kuolin kouristuksia.
Mielestäni VTR kaipasi helpompia renkaita ja järkevämpää moottoria. Etuveto ei ehkä kaivannut muuta kuin hiukan liukkaammat renkaat...ja kuljettajia.
Näitä ja paria muuta juttua pohdin mielessäni kun lähdin ajatusta viemään eteenpäin:
1. Auton piti olla mahdollisimman lähellä vauhdillisesti nykyistä FTT stanua kuin mahdollista.
Halusin saada kerhojen junnuille hieman vanhanliiton vauhdittajia, jotka enemmänkin fiilistelevät kilvanajoa
eivätkä ota sitä enää niin tosissaan.
Mutta en halunnut sitoa luokkaa mihinkään tiettyyn moottoriin / säätimeen ja tämä oli silkkaa laiskuutta.
Moottori valinnan vapaus luo toki aina sitä tiettyä painetta ostaa se "paras" moottori. Tosin kuten kerhokisoissa on tapana jokainen voi valita panostuksen oman mielensä mukaan.
2. Renkaan valinta oli sinänsä helppo kun sitä oli jo käytössä Euroopassa ja Jenkeissä USGT luokassa.
Vielä omat pienet testit varmistivat sen hintaansa nähden kelvoiksi renkaiksi.
3. Korilista... Oikeastaan aluksi meinasin jättää koko listan pois ja jättää sääntöihin ainoastaan ohjenuoran, että autolle olisi hyvä löytyä 1:1 esikuva mielellään sarjatuotantoauto.
Tarkoitus oli luoda enemmänkin kilpa-auto luokka virtaviivaisten gt3 yms autojen tyylliin.
Kieltämättä tuo Bittydesignin Venom on kyllä todella äärirajoilla. Tosin tuo kisassa nähty äärimmäisen "hieno ja aikaa vaatinut" maalaus ilman mitään yksityiskohtia tehosti tunnelmaa
4. Uudella luokalla tulisin lyömään sen viimeisen naulan etuvedon arkkuun. Pohdin pitkään etuvedon mukaan ottamista tai oikeastaan eniten päänvaivaa aiheutti että millä koneella...Raision testikisa antoi kuitenkin testeillemme tukea joten etuvedot saivat sen tehokkaamman koneen.
Ja sitten vastaus pariin kysymykseen:
Salminen on tainnut olla ainoa varteenotettava kuljettaja ketä on etuvedolla käynyt nelivetoja vastaan. Joten jäämme edelleen odottelemaan kovan etuveto kuskin esiin marssia.
Taitaa olla muutamakin vanha VTR koppa 200mm leveä
Korilistaan en ainakaan näillä näkymin koske. Itsellä ei riitä aika eikä motivaatio. Ja mihin suuntaan sitä sitten pitäisi viedä? Nyt Luokka on nyt tehty kilpa-ajo luokaksi löyhästi scaala-autoja hipoen että se sopii KerhoCup teemaan ja henkeen ja tätä tietysti toivon, että mietittäisiin myös koreja maalatessa...
Mahdoinkohan nyt vastata järkevästi kaikkiin kysymyksiin?
No ymmärän toki Vatanen näkemyksesi mahdollisimman realistisesta pikkuauto luokasta.
Itse olin enemmänkin mahdollisiman helposti lähestyttävän luokan kannalla, sillä nyt kaivataan kuskeja enemmän kuin mitään muuta...
Terveisin M.Aava