Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - goos

Sivuja: 1 ... 73 74 75 [76] 77 78
2251
Sähköautot / Vs: Tekin RS tietoutta
« : 01.02.10 - klo: 18.15 »
No millasilla parametreilla mentiin Kuusankoskella? Veikkaan että sen lentonäytöksen jälkeen alkaa näitä säätimiä löytyä enemmänkin, joten tiedonnälkää varmasti on.

Onko kukaan kokeillut rmp-ikkunan asettamista reilusti "alarekisteriin", eli esim 2000 - 7000 rmp ja 50%, jolloin nousu olisi 10% / 1000 rmp. Vaatiiko tälläinen jo isoja C-arvoja akulta ettei kyykkää?

t Tuukka

2000-7000 RPM ikkunalla menee helposti niin että ajat moottoria melkeen kiinteellä ennakolla. Ja tulee helposti ongelmia moottorin lämmön kanssa. Ikinä ei saa laittaa liikaa ennakkoa koska auto kulkee aina lujempaa vähemällä.

Itse ajoin kuusankoskella 5.4-6.66 välityksillä, ja 3-15k RPM ikkunalla. Ennakot täydet ja 5 astetta turboa 0.3s 2 rampilla. Aluksi oli pakko ajaa ylipitkillä välityksillä koska ei vaan ajotaidot riittäneet, finaalit ajoin jo 6.66 välityksillä ja siitäkin olisi voinu reilusti lyhentää. Huhut kertoo että jotkut ajoivat jopa reilusti yli 7 välityksillä.

2252
Sähköautot / Vs: Tekin RS tietoutta
« : 24.01.10 - klo: 13.03 »
Nyt on tullut 3 päivää ajettua stanulla ja Tekin RS:llä. Tuli myös 3 muuta säädintä päivitettyä uusimpaan 203 softaan.

Perussäädöt millä auto toimii hyvin ja on helppo ajettava on seuraava:

3k-12k RPM 50 astetta ennakkoa. Ei turboa ja FDR ~5.8 näillä säädöillä auto on reilusti SPX autoja nopeempi mutta vielä pysyy helposti käsissä. Tästä voi sitten lisätä ennakkoa 55 asteeseen riippuen paljonko tehoa haluaa. Näillä säädöillä pystyy ajamaan 10 minuuttia helposti ilman että lämmöt ovat ongelma, yleensä noin 65-70 astetta.

Lasse testasi myös lisäämällä tuohon turboa ja pidensi välitystä 5.2:n auto kulki yhtä lujaa kuin poro autot... vajaa 80 astetta taisi moottori olla kun tuli radalta.

Tärkeintä kun säätää RPM ikkunaa on se että varmistaa ettei ennakkoa tule liian aikaisin liian paljon, silloin moottori vaan kuumenee ja imee virrat akusta.

2253
Harmillista asiassa tietysti on se, että säätimet maksaa sen parisataa euroa kipale. Jos kuvittelee omistavansa esim. kaksi stock-autoa, menee säätimien päivitykseen helposti 400-500 euroa.

Onneksi monet uusista säätimistä ovat päivitettäviä, ainakin Speed passion ja Tekin RS jolloin ei tarvitse kesäksi tai syksyksi ostaa uutta vaan päivittää vaan softan säätimen. Tämä on minun mielestä hyvä suunta ja toivottavasti pitää harrastajan kustannukset paremmin hanskassa. Toki tulee lisää kustannuksia/harmeja tarvittavasta PC:stä mutta monella on jo tämmöiset olemassa ja riittää että jollain on semmoinen mukana niinkuin kolvi esimerkiksi.

Itse olen nyt ajanut 3 päivää tolla uudella säätimellä, ja Peitsamon takana oli todella vaikea ajaa koska tehot olivat niin erilaiset ja sitä mukaa myös ajolinjat muuttuivat. Ennen me pystyttii ajaa hyvin kontissa pitkäänkin kun kummallakin oli SPX.

Ja tehoja joutui tosiaan rajaamaan pois ei tuo stanu pysy enään käsissä vaikka koko syksyn treenannu.

2254
Pakko nyt vähän tulla häntä koipien välissä tänne takaisin, minulle kun huomautettiin että kyseisessä GM:N akussa on pohjassakin tarra :grin: Eli riittää kun sen suojaa kelmulla niin ei ole ongelmia.

2255
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 22.01.10 - klo: 22.24 »
Enhän olettanut.Tuossahan saman asian itsekkin toisella tavalla ilmaisit.
"kun se auto ei heti kulkenut,kaatuili vaan.Ei kokeiltu mitään,ihmeteltiin että josko se ittestään muuttuis jos oikein lujaa toivois..."

Mä oon tuskaillut myös kun mekkaus menee päin suklaaholea,mutta ei se parane ja mitään et opi ellei kokeile.

Mutta voidaanhan niitä sääntäjä muuttaa niin että nekin voittais...eikö?

Väitätäkö mulle ihan tosisissaan että kun sen auton laittoi radalle niin heti kaatui?Eikä pystynyt ajaan edes puolikasta kieppiä ilman että kaatuu?Kyllä sitä inputtia saa jos haluaa.

Luuletko että kaikki huiput on menny ja ekalla kerralla voittanu kaikki ja värkit menee niinkuin luodit ilman mitään mekkaamatta?

Miks räyhäät mulle? en minä ole metriä ajanu VTR:llä enkä ole valittanut että ei pysty ajamaan tai säätmään, mä vaan kerroin mitä olen torpan radalla huomannut.

2256
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 22.01.10 - klo: 16.04 »
Eli ekassa kisassa pitää ajaa kärjen tahtia tai auton toimia laatikostapäin???JustJust...Mitä jos olis kokeillu muuttaa ajotyyliä ennenkuin tuskastuu ja lopettaa?
Kukin tyylillään.

Oletat nyt liikaa, nää oli ihmisiä jotka tulivat treenaamaan ja kokeilemaan sarjaa. Jos ajotyyliä ei myöskään ole niin vaikee sitä on muutta ja varmasti tuskaista treenata ku auto on katollaan... ja auto tuskaista säätä kun ei tiedä mitä pitäis säätä ja kun ei auto pysy myöskään pyörillään niin ei saa inputtia mitä pitäis muuttaa. Lopputulos on se että liian iso kynnys aloittaa.

2257
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 22.01.10 - klo: 15.47 »
Ei täälläkään ajeta kuin kerran viikossa,uudemmalla ja vanhemmalla kalustolla.Vai yrititkö sanoa että jos ei ole uusinta uutta,ei voi pärjätä?
MÄ en edelleenkään usko etteikö autolle olisi voinut tehdä jotain mikä kumoaa tuota tappopitoa.
Ja suurin syy siihen että auto ei pysy pyörillään on ohjaimessa ja sitä pitävä kuski.

Esim vanhempi xray mistä puuttu vakaajat ja rollcenter säätöpalikat(ei ollut tullu mukana kun ostettu käytettynä). Ilman noita ei voi kopsata säätöjä muilta kuskeilta jotka ajavat uudemilla autoilla. Toisilla oli semmosia autoja joilla kellään muulla ei ollut, ei kauheesti siihen saa apuja. Itse näin ainakin yhden kivikautisen corallyn ja yhden muovisen hong norin. En sano että nämä autot ovat huonompia mutta ei niihin kauheesti apua saanut kun ei kellään ollu kokemusta.

Varmasti olisi kaikki nuokin saatu säätöihin jos kuskilla olisi riittänyt mielenkiintoa hinkata se tarvittavata aika ja halu käydä kaupasta ostamassa osia 50-100e:llä. Suurimalla ei ollut joten jäivät pois. Jos pito olisi ollut inhimiillisempi olisi varmasti säätäminen ollut helpompaa ja kuskit olisivat saattaneet jäädä.

2258
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 22.01.10 - klo: 15.14 »
Syksyllä torpassa moni VTR kuski oli aloitteleva kuski joka kävi silloin tällöin ajamassa sekä todella moni autoista oli joko vanhempia malleja tai muuten vaan ei niin pro malleja. Tähän kun yhdistää tappopidon ei saada semmosia olosuhteita missä olisi hauska yrittää oppia asioita kun auto on katollaan kokoajan. Joten en ihmettele ollenkaan että autot jäivät kaappiin pölyttymään tai sarja muuttui stanuksi.


2259
Jos koneiden oli tänä vuonna pysyttävä samoina, niin ikärajan poisto tälle vuodelle oli hyvä asia (oma lehmä tukevasti ojassa), mutta ehkä jo ensi vuonna voisi olla taas oikea nuorten stanu ja rinnalla kesympi ProStock 13,5T koneilla. Eiköhän sellaista jo paimenna kohtuudella vamhempanakin lajin pariin tullut ajomies tai -nainen.

13.5t voi olla turhan kiree myös, uusi säädinteknologia on todellakin lisännyt vauhtia/tehoa REILUSTI. Itse jouduin stanusta lyhentämään välityksen melkeen kuuteen(oli 4.17) kun vaihdoin Tekiniin ja 13.5t koneilla ajetaan seiskan molemmin puolin. Paljos virikoneilla on, 8-9?

Uskon että ensi vuodeksi varmaan testataan ja hastatellaan ihmisiä ja selvitetään mikä voisi olla hyvä prostock vauhti vuoden päästä. (toki teknologia voi laittaa kapuloita rattaaseen uudestaakin).

2260
Sähköautot / Vs: Hiilettömien KV-arvot
« : 22.01.10 - klo: 09.37 »
onko kukaan mitannut omista koneistaan todellisia kv arvoja ?

Eipä siitä kaueesti apua ole kun kv-arvo muutenkin on määritelmältään hiukan huono, tietty se kertoo suuntaa kuinka kireä moottori on mutta niin tekee myös käämiluvut. Eli kv-arvo kertoo paljonko kierroksia moottori ottaa ilman vastusta. Todellisessa käytössä arvo on tietty alempi riippuen paljonko vastusta moottorille tulee ja moottorin muista ominaisuuksista.

Mikä olisi paljon mielenkiintoisempi olisi momenttikäyrä.

2261
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 21.01.10 - klo: 19.35 »
No mutta eikös tässä taas menty vähän asian ohi ? Eli edelleenkään ei ole kiinni sähköistä vaan siitä, ketä sinne sarjaan päästetään ajamaan. Tarkoitus kun ei ollut luoda seniilien jäähdyttelysarjaa tai keskikastin kuskien pätemispäikkaa tms. niin eikö kannattaisi keskittyä siihen miten osallistumisoikeus määritellään eikä rajaamaan kalustoa ?
Täällä ehdotetut säännöt ei estä mua osallistumasta sarjaan, en ole ikinä ajanut krossia. Enkä pärjännyt muissakaan sarjoissa. En ole jäähdyttelijä enkä keskikastia vaan krossi aloittelija. Eikös juuri mun kaltaisia aloittelijoille oltu luomassa sarjaa? Uskon kummiski että jo kertynyt taito tekee sen että kaikki hyöty mitä saadaan kalustolla otetaan irti, jos ei ole rajoituksia miten tämä eroo oikeista luokista? Henkilökohtaisesti menisin kyllä ajamaan oikeeta sarjaa jollain sopivalla kalustolla, mutta moni muu ei pakosti niin tekisi.

Vaikka kuinka haluatte nähdä aloittelijoita ensikertalaisina jotka ovat 13v, niin totuus taitaa olla aika erilainen. Onko kellään tilastoja vaikka 2-3v taaksepäin mimmosella taustalla/iällä krossia ollaan aloitettu?

Touring puolella stanu sarja juuri toimii semmosena sarjana minne on tarkoitus tulla ajamaan touringia ekaa kautta tai tokaa kautta, vaikka olisikin jo ajanut muita sarjoja.

2262
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 21.01.10 - klo: 19.05 »
Tämä siis ihan henkilökohtaisena mielipiteenä:

Kun kuitenkin homman ideana on aloittelijoille suunnattu luokka ja mukaan siis halutaan niitä joilla ei ole ajokokoemusta / taitoa sitä tehoa hyödyntää, niin miksi pitää väen vängällä rajoittaa sitä, millä saa ajaa ? Eli jos kerran sillä teholla ei tee mitään (ei ne kovatkaan kuskit aja millään 4.5T takatuupparia etc. etc.) niin miksi sitä kuitenkin käytetään verukkeena kun halutaan rajata / jollain tavalla tasapäistää vaikka ei ole edes tarvetta ? 100% varmaa on, että se rattimies pyyhkii lattiaa huonommalla kuskilla oli siellä heikomman kuskin vehkeessä sitten ne üüüberhightechviimestähuutoa olevat sähköt tai ei. Sama pätee noissa virallisissakin luokissa ja vaikka kyseessä on kokeneemmat kuskit ei sitä eroa sähköillä tehdä, joten tää laitteiston rajaaminen tasapäisen kilpailemisen nimen alla on mielestäni vailla mitään pohjaa. Tärkeintä aloittelijoille on se, että sitä tavaraa saa silloin kun tarvitsee ja voi ostaa mitä lystää eikä asioida yhdessä kaupassa ostamassa auto, toisessa ostamassa moottori ja kolmannessa ostamassa säädin kun kaikkea ei saa samasta pajasta joko rajoitusten / saatavuusongemien tms. takia. Toisaalta jos taas halutaan lähteä tolle "sallittujen" XYZ-linjalle, niin miksi ei sitten määritellä se yksi ja ainoa auto, jolla saa ajaa. Sittenhän olisi vielä tasapäisempää touhua ?



olen juuri tuota samaa koittanut painottaa kalusto vapaaksi mutta luokka jossa nimenomaan ajaisivat aloittelevat ja junnu kuskit eli samaa tasoa noin karkeasti olevat kuskit. jotka myös palkitaan omana luokkanaan jolloin laskee kynnys osallistumiseen kun on edes teoreettiset mahdollisuudet ajaa paremmista sioituksista kuin ne ynnämuut sioitukset

ongelmaa muodustuu ainakin jos touring puolelta siirtyy krossipuolelle tai jos vanhat tekijät haluavat väkisin änkeä aloittelijoiden sarjaan. Taitoa on jo sen verran että laitteita on pakko rajoittaa että saadaan tasaväkistä kilpailua. Se että onko sarja tarkoitettu touring puolelta siirtyville niin siihen en ota kantaa.

2263
Monessa GM V-MAXX Lipo 5000 35C 7,4V akuista lähtee tarra irti heti, varmaan on muitakin akkuja missä vastaava ominaisuus. Ongelma tuleekin siitä että akut pitäisi FTT skaboissa pystyä identifiomaan. Ohjeisto myös sanoo että akun tarroja ja merkintöjä ei saa poistaa.

Katsastuksessa ei kuulema ole aikaa tarkistaa akkujen painoja tai mittoja ja sitä kautta hyväksyä.

Pitäisikö tässä nytten:
1) hankkia jostain virallisen lapun kiinni akkuun. Kuka voi tämmöisen tehdä joka kelpaa?
2) jokaiseen kilpailuun jutella erikseen katsastuspäällikön kanssa
3) ostaa uudet akut
4) jokin muu toimeenpide



2264
Kilpailijoiden kanava / Vs: FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
« : 21.01.10 - klo: 08.25 »
Mites kun GM:n akuista irtoo merkinnät käytännössä ekan ajokerran aikana? Onko tuote vaan niin p*ska ettei sillä saa ajaa , vai voidaanko nämä hyväksyä jotenkin?

2265
Sähköautot / Vs: Projekti: Touring-kisailu
« : 19.01.10 - klo: 11.26 »
Itse olen käyttänyt vain LRPn pitoainetta ja ajanut pääasiassa Rajatorpassa. Kolmet kerhokisojen kaltaiset olen käynyt kokeilemassa; yhdet A8:t Hyvinkäällä RC-pisteen radalla, Stanukunkkukisat Raisiossa ja viime viikonloppuna A8:t Lohjalla.

Sorexien kanssa homma on toiminut niin (A8-kisat), että taakse puoli tuntia ennen lähtöä aineet ja eteen joko samaan aikaan tai viimeistään 10 min ennen. Kuivaus vanhaan lakanaan (mun mielestä parempi kuin frotee) noin 5 min ennen lähtöä. Seurauksena tasainen pito läpi erän. Etupidottamisen aika vaikuttaa vain vähän pitoon, ja kuten sanottu, lähinnä erän alussa.

Xenonien kanssa Raisiossa tein niin että taakse kuten sorexeilla ja eteen vain puoli rengasta mutta samaan aikaan kuin taakse. Tuloksena siellä kohtuullisen pidon olosuhteissa ihan kohtuullinen ajettavuus.

Rajatorpassa Xenoneilla onkin sitten kinkkistä. Eka akku menee ihan hyvin, kun vain putsaa eturenkaan pitoaineella ja takana antaa hautua vähän aikaa. Sitten toisesta akullisesta lähtien alkaa se kippailu siihen malliin, että pidotusten vaikutusta on mahdoton näillä taidoilla erottaa kokonaisuudesta. Renkaiden ominaisuudet muuttuvat illan aikana, radan pito on tautinen jo alusta alkaen.

Seuraavalla kerralla ajattelin vetää koko illan ilman pitoaineita ja kattoa mitä tuleman pitää.

Vaikka auton säätämisestä kaatamisen estämiseksi on keskusteltu jonkin verran, vain vähän on ollut perusteltuja kannanottoja. Esimerkiksi voisi ottaa vaikka vinkit ylätukivarsien sisempien kiinnitysten nostamista. Miksi se vähentäisi kippailua? Itsellä sen seurauksena vain renkaan ulkoreunan liimaus petti pahemmin kuin normaalisti, ja auto kippaili jos mahdollista vieläkin enemmän. Osaisiko joku sanoa, mitkä fundamentit ovat ratkaisevassa asemassa silloin, kun renkaiden pitoa halutaan heikentään autoa säätämällä?

Rajatorpassa vanhalla radalla LRP oli parasta koska se on niin mietoa. Itse laitoin Xenoneille sitä reilusti noin 20mins ennen erää samaan aikaan eteen ja taakse, lopputulos tasaisesti pitoa seuraavan 20mins ajan kun ajoi, pitoaine tietty kului hiljalleen pois mutta ei sitä edes huomaa. Ilman pitoaineitakin tuli ajettua paljon. Ero kierrosajoissa noin 0.1-0.2 jos ajaa LRP:llä tai ei.

TC4:n oli taas vanhalla radalla ja xenoneilla hankala, se tuottaa todella "terävän" pidon ja kippauksia saattaa tulla helpommin ajovirheistä kun LRP antoi enemmän anteeksi. TC4:lla myös pito muodostuu ekan 2-4 kierroksen aikana jonka jälkeen se saattaa olla pari kierrosta todella terävä. TC4:lla pystyi ajamaan nopeempia yksittäisia kierrosaikoja mutta ajaminen selkeesti haastavampaa ja tämän johdosta virheitä tulee.

Punaista much moree testasin vaan yhden erän verran(lainasin tätä kun ei ole vielä itsellä) pito aika lähellä TC4:sta mutta terävyys puuttuu joka tekee ajamisen aika lähelle LRP:tä.

Nyt uudella torpan radalla voi huoletta ajaa tc4:lla maksimoidakseen pidon.

Eli lyhyeesti:
TC4 ja punainen much more paljon pitoa, much more oli helpompi ajaa jos oli jo kaatopito
LRP soveltuu loistavasti kaatopidolle jos on ongelmia liian pidon kanssa

Itse Xenoneista sen verran että minulla ei ole isompia ongelmia kippaamisen kanssa, kyllähän auto menee ympäri välillä mutta syy on aina kuskissa. Sorexit tosin antaa enemmän ajovirheitä anteeksi. Homma alko toimimaan kun säädin xray t2 009 etupään jäykäksi, 1.6 vakaaja 2.8/3.0 jouset riippuen pidosta. Edessä ja takana keskikohdan rollcenter palat. Takana 2.6 tai 2.8 jouset ja 1.2mm vakaaja, 650cst öljyt edessä ja takana. Ulosjoustoa noin 6.5mm-7mm edessä ja 5.5-6.5mm takana.

2266
Sähköautot / Vs: TULEVAISUUDEN RC-AUTOT JA SEN TEKNIIKKA
« : 18.01.10 - klo: 15.07 »
Black Diamond tai Las Vegas 2.0 softat vai mitä ne uusimmat nyt oli...

Mitä eroa on noilla softilla tuohon SXX malliseen.
Jerzi

PS Kyllähän se 25c riittänee oikein mainiosti viellä.

Markkinoilla on saatavilla tällä hetkellä 3 säädintä jotka ovat ns. toista sukupolvea dynaamisen ennakon suhteen.
Säätimet ovat Castlen mamba, Tekinin RS ja advanced electronicsin Black diamond.(lisää näitä on tulossa vaikka miltä toimitajalta, LRP,Novak etc.)

Mambassa ja Tekinissä säädetään tietylle kierroslukuvälille ennakonnousu(esim 3k alku ja 14k loppuu, nousua 40 astetta), eli voit tarkasti määritellä kuinka nopeesti ennakkoa tulee lisää ja missä kohtaa. Tekinissä voi tämän lisäksi vielä lisätä hiukan ennakkoa tämän päälle vielä ylärekistereissä. Ennakkoa haluua eri määrän riippuen esim moottorista, auton painosta, pito-olosuhteista ja radan muodosta. AE:n säädöistä minulla ei ole havaintoakaan, ehkä joku kertoo joka tietää?

Optimi tilanne on se että aina kun momenttia on "liikaa" niin lisätään hiukan ennakkoa ettei sitä ole liikaa, näin saadaan mahdollisimman nopeasti mootori kiertämään paljon. Dynaamisella ennakolla pystytään ainakin tuplaamaan moottorin RPM, riippuen paljonko siinä on kiinteetä(kannusta) ennakkoa.

Ennakko siis lisää kierroslukuja mutta vähentää momenttia. Mutta jos ennakkoa lisää liikaa liian aikaisin moottori ei jaksa vääntää ja tuottaa vaan hirmuisen määrän lämpöä. Eli paljon ennakkoa lisää ei ole ratkaisu vaan sitä pitää olla sopivasti. Näitä säädettäessä pitää muistaa että vähemmän ennakkoa alkuun pitää kamat ehjänä. Sama kuin lyhyt välitys pitää kamat ehjänä.

Tätä kaikkea pystyy tänä päivänä analysoimaan telemetria systeemillä, esim novak sentry tai eagltree v3. Tästä datasta voi tehdä hyviä päätöksiä auton säätöön liittyen ja pystyt luultavasti nopeemmin säätämään autosi kohdille.

Tulevaisuudessa säätimet pystyvät varmaan itse säätmämään itsensä radalle, moottorille ja kuskille. Tämä tapahtunee sisäänrakennetun telemetria systeemin kautta ja algoritmille syötetään jotkut tietyt alkuarvot mitkä voisivat sopia kyseiselle radalle.

2267
Sähköautot / Vs: Tekin FX-R
« : 17.01.10 - klo: 21.38 »
Ainiin unohdin vastata viestiin. Eli kun saimme hotwiren asennettua ja haettua uusimman päivityksen ongelmat hävisivät. Noparissa oli 2.8 ohjelma ja uusin päivitys on 4.0 vika oli ainoastaan päivityksen puute muut asetukset olivat kohdallaan..

Hotwire versio 4.0 on siis tietokoneeseen asennettava ohjelma. Hotwire ohjelmalla voi päivittää nopeussäätimen softan. FX-R:n uusin softaversio on näköjään 030.

2268
Sähköautot / Vs: Projekti: Touring-kisailu
« : 16.01.10 - klo: 22.29 »
Sehän on edelleen mahdollista kun laitat VTR-renkaat ja korin autoon..

ei oo VTR skaboissa kauheesti näkyny autoja viivalla. Stanua saa ajaa 20 hengen voimin kerhokisoissa.

2269
Tulokset / Vs: A8 kolmannen osakilpailun kutsu Lohjalle
« : 14.01.10 - klo: 18.17 »
Onko paikalla kauppiaita keneltä saisi xenoneita?

2270
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 14.01.10 - klo: 11.30 »
Itse tosin olen sitä mieltä ettei tämmöstä sarjaa tarvita SM-sarjan kylkeen, parempi olisi pyörittää stanukrossia kerhokisoissa.
Kerhoissakin stanucrossia pitää viedä eteenpäin, mutta miksi ei lisäksi SM-sarjan yhteydessä? Hyvin toimii touringin puolella. Suurimmalla osalla seuroista stanucrossikuskeja on ainoastaan muutamia, niin eikö kuitenkin kannattaisi olla valtakunnallisia kisoja ns. kaikkien saatavilla?

varmaan kannattaaki pyörittää SM-sarjan yhteydessä, mutta kannattaako se tehdä ens vuonna vai sitä seuraavalla kun kerhotoiminta on ehtinyt mukaan ja kilpailijoitakin on? Tässä vähän mennään peppuedellä puhuun...

2271
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 14.01.10 - klo: 10.51 »
Mimmosen fiiliksen se antaa junnuille ku siellä on vanhat ukot ajamassa 80 luvun vehkeillä ja pelleilemässä ja he häviävät vieläkin. Siinä vaiheessa jopa mulla tulis tippalinssiin. Eiköhän tarkoituksena nyt ollut luoda sarja joka edistää junnujen krossia ei sarjaa mihin vanhat ukot voi mennä eläkkeelle.

Itse tosin olen sitä mieltä ettei tämmöstä sarjaa tarvita SM-sarjan kylkeen, parempi olisi pyörittää stanukrossia kerhokisoissa.

2272
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 13.01.10 - klo: 16.08 »
Lämpötilan muutos oli yksi hyöty eli ilmeisesti välitys voidaan laittaa tarvittaessa pidemmäksi. Miten tämä hyöty konkretisoituu? Oliko kierrosajoissa eroa? Kuinka paljon tällä säätyvällä ennakolla saadaan enemmän suoranopeutta samalla koneella verrattuna normi säätimeen?

Jos kyseessä on tekinin säädin (mitä päättelin tuosta että softa oli just tullut kun siihen saa uusimmat softat aina ilmasella päivitettyä) siinä säädetään puhtaasti suoranopeutta ennakolla ei välityksillä. Välityksellä ja ennakolla säädetään tarvittava vääntö.

Moottorin saa kiertämään melkeen tuplat kun säätää ennakon tappii loppupäässä.

2273
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 13.01.10 - klo: 15.29 »
Stanuluokassako ei mielestäsi ole ajanottoa eikä harjoittelua?  :huh:

... tietty sielläkin on mutta ohan se ihan viisasta käydä myös treenaamassa missä harjoittelu ja ajanotto löytyy myös.

Junnut (ja muutkin aloittelijat) pitäisi houkutella mukaan kerho-(harjoittelu)toimintaan, sitä kautta kerhokisoihin. Tämän jälkeen heitä ei tarvitse erikseen houkutella SM-sarjaa ajamaan koska he osaavat ihan itse tulla kun tietävät että aika on kypsä.

Näin ainakin itse nään että aloittajan elinkaari menee. Onko kerhotoiminassa ja kerhokisoissa tarvittava määrä osallistujia että koko stanukrossia kannattaa ajaa SM-sarjan yhteydessä?

2274
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 13.01.10 - klo: 15.18 »
Mahdollisena uutena krossiharrastajana ajan mielummin f ja g finaalia kuin junnujen kanssa krossistanua 4 miehen voimin, mutta olenkin 30v.

Huomattakoon että kehitystä on paljon helpompi seurata kellosta ja muista harrastajista jos _HARJOITTELEE_ ja tekee sitä oikein.
Mistä tämä olettamus, että junnuja olisi 4?
Ihan tuulesta temmattu tuo numero, ainakin tiedän että jos ajaa muiden kanssa niin siellä on kuskeja. Mut jos junnuja olisi 20kpl niin en tiedä onko se mun paikka olla ajamassa, silloin varmaan parempi että junnut ajaa keskenään.

2275
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 13.01.10 - klo: 15.10 »
Rehellisesti käsi ylös kaikilta joiden mielestä uutena harrastajana on mielekkäämpää ajaa sijoituksista ynnä muut kuin oman tason luokassa, jossa oman kehityksen näkee nopeammin.

Mahdollisena uutena krossiharrastajana ajan mielummin f ja g finaalia kuin junnujen kanssa krossistanua 4 miehen voimin, mutta olenkin 30v.

Huomattakoon että kehitystä on paljon helpompi seurata kellosta ja muista harrastajista jos _HARJOITTELEE_ ja tekee sitä oikein.

2276
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 13.01.10 - klo: 10.24 »
Mutta toimiiko SC2-10 parhaana opettajana junnulle niille asioille mitä nuoren kuskin pitäisi oppia että pärjäis tuupissa ja nelkussa? Jos ei toimi niin miksi tätä vaihtoehtoa edes harkittaisiin "virallisena" sisäänheittona?
Tarvitsisiko SC2-10 luokan opettaa jotakin tuupista tai nelkusta? Riittäisikö, että se opettaa junnuja kiertämäään rataa hallitusti, noudattamaan orjallisesti kilapailupäivän aikataulua, pitämään kaluston kisakunnossa, jne, jne?

Jos itse aloitan krossin haluisin tietty että luokkaa opettaa mahdollisimman paljon sitä miten kunkkuluokas pärjää.

2277
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 13.01.10 - klo: 09.35 »
Jos näin tehdään niin mitäpä jos tätä SC2-10 luokka käytettäisiin krossin "sisäänheittoluokkana" ja jätettäisiin nelkku ja tuuppikrossi ennalleen?

Mutta toimiiko SC2-10 parhaana opettajana junnulle niille asioille mitä nuoren kuskin pitäisi oppia että pärjäis tuupissa ja nelkussa? Jos ei toimi niin miksi tätä vaihtoehtoa edes harkittaisiin "virallisena" sisäänheittona?

Syksyllä ainakin nähtiin se että VTR ei toimi sisäänheittoluokkana ollenkaan vaan stanu toimii tässä paljon paremmin.

2278
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 12.01.10 - klo: 16.33 »
Kalliisiin säätimiin ja koneisiin pitää kyllä ottaa sen verran kantaa, esim. Speed Passionin 2.0 säätimiin (LPF & Pro) on saatavissa "säätyvä ajoitus" kunhan vaan imuroi sen SP:n sivuilta ja tumppaa säätimeen. Säätimen pystyy myös palauttamaan tehdasasetuksiin, joten säätimestä ei tule kuluja pätkääkään lisää. Eiköhän muut merkit joudu seuraamaan tuota kuluttajaystävällistä esimerkkiä perässä. Lisäksi SP:n säätimet ovat nykymittapuulla halpoja. Toisekseen samoja säätimiä eri merkillä saa maailmalta vielä halvemmalla...

Jos nyt jatketaan tätä suoraa turisti analogiaa niin se että säätimessä on dynaaminen ennakko (ei siis säätyvä kiintee ennakko) ei tee siitä säätimestä vielä nopeeta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että tällä hetkellä on markkinoilla 3 nopeeta säädintä, tekin RS, AE ja mamba. Muilla valmistajilla ei vaan ole säädintä joka osaisi säätää ennakkoa tarpeeksi hyvin.

2279
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 12.01.10 - klo: 14.28 »
Olisiko se sitten enemmän kerhokisojen hommaa luoda tota stokkikulttuuria? Kuulostaa hassulta, että joku isä lähtisi viemään poikaansa toiselle paikkakunnalle kisoihin, jos eivät viitsi käydä paria kertaa viikossa ennen sitä harjoittelemassa.

Luultavasti kuitenkin näitäkin löytyy...
No, mun isä kuskas aikoinaan ympäri Suomea oikein mielellään.

mutta kävit varmaan ahkerasti treenaamassa paikalliselal radalla?

2280
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 12.01.10 - klo: 13.44 »
Tuossa kun nyt on puhuttu niistä koneista, niin se ei ole kauheen yksinkertainen asia, että rajoitetaan tietty lukema, koska koneet ja säätimet poikkea toisistaan niin paljon. Loppupelissä se tarkoittaa sitä, että on 1-2 konetta/säädintä joilla saa parhaat tehot ja taas jos puhutaan 17,5 lankaisista, niin silloin kaikki teho on plussaa. Vastaavat säätimet ja koneet ei ole todellakaan halvimmasta päästä. Näin pienissä jutuissa mennään helposti väärään suuntaan. No sit kun pitää siirtyy viriin 1-2 kautta, et välttämättä tee edes sillä säätimellä mitään, koska huono ajaa virikoneilla krossia.

Säätimistä voidaan myös tehdä lista hyväksytyistä säätimistä näin voidaan rajata kalliit säätimet pois ja pitää kulut kohtuullisina. Tietty huonopuoli on se että kohta ollaan ykstyyppi sarjassa jos tuota viedeään pidemälle.

Sivuja: 1 ... 73 74 75 [76] 77 78