Sinäänsä vastauksia ei ole kuin pari oikeaa...
Loput on enemmän tai vähemmän täysin aloittelijoiden tai nitromoottoreista tietämättömien kommentteja.
Sehän se suurin ongelma onkin kun se oikea info katoaa tämän hölynpölyn jalkoihin kun ei anneta osaavien neuvoa vaan pitää itse mennä neuvomaan lähes nolla kokemuksella.
Yleisin ja helpoin sisäänajokeino mikäli ei vielä nitrokoneista paljoa kokemusta ole.
3 tankkia tyhjäkäyntiä pukilla.
Anna jäähtyä tankkejen välissä.
Sen jälkeen kevyttä ajelua esim asvalttiparkkiksella pari tankillista.
Anna jäähtyä.
Taas pari tankillista edelleen ilman korkeilla kierroksilla ajelua.
Tämän jälkeen voi jo oikeastaan ruveta hiljalleen ajelemaan jo ihan kunnolla.
Eli... nyrkkisääntönä vois pitää että ensin vähän tyhjäkäyntiä... sitten vähän kevyttä ajelua...
Näitä yhteensä vähintään viisi tankillista ennenkuin alkaa yhtään kovempaa ajamaan.
Mielellään semmosta rauhallisempaa vetelyä kunnes kymmenes tankillinen alkaa tulla... Siinä vaiheessa voidaan jo alkaa ajamaan niinkuin sielu sietää ja hakea koneeseen optimi säädöt.
Tärkeää on että uutta konetta ei yritä käynnistellä kylmänä, eikä sitä uutena pahemmin kierrätetä.
Moottorin olisi hyvä tuon tyhjäkäynninkin aikana käydä lämpimänä, eli laittaa kannen ympäri vaikkapa rätin jotta kone ei kävisi turhan viileänä.
Tässähän ne parhaat sisäänajovinkit olikin.
Pikku pirkkaniksin lisäisin tuohon vielä uuden koneen ensimmäisiä käynnistyksiä helpottamaan:
Uusi kone kannattaa esilämmittää esim kuumailmapuhaltimella noin 60-70 asteiseksi.
Lähtee paljon helpommin käyntiin ja tiukkakin kone pyörähtää paremmin yli yläkuolokohdan.
Tietysti pitää varoa muoviosia ja muutenkin liian läheltä puhaltamista ettei jokin paikka lämpene liian äkkiä muuhun koneeseen nähden.
Tuota esilämmitystä olen käyttänyt vanhaankin koneeseen talvella ja muutenkin jos on ollut
vilpoinen ilma (alle 5 astetta).
Mikäs olisi hyvä käyntilämpötila tyhjäkäyttäessä? oli jotain 80 astetta. en sitten viittinyt käytellä hirveän kauan kun ajattelin ensin kysyä sitä oikeaa lämpötilaa, etten pilaa heti moottoria
juu ja haku on olemassa, mutta se on syvältä... Tuntui että tuo minun gs racingin starttiboksi ei oikein jaksanut vääntää tai sitten tein jotain muuten väärin. kiinni oli auton akussa. mutta on vissiin aika tiukka tuollainen ihan tuore moottori. kyllä käytetty kyösti sillä lähti käyntiin. noh onneksi lähti nykimällä paremmin ku kyösti
Edit: ja mistä kohtaa sitä moottorin lämpötilaa pitäisi mitata? Auton myyjä myi mulle jonkun 7 tulpan ja taitaa olla liian viileä?