Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - jarkko

Sivuja: 1 2 [3] 4
61
Tulokset / Friendship Race 2008, Eskilstuna, Ruotsi
« : 22.09.08 - klo: 11.54 »
MK Eskil'in sivuilla on kisaan liittyvä tiedote:

"Årets Friendship race planeras köras helgen 2008-12-06 -- 07 enl beslut taget i MK Eskils styrelse. Mera information kommer"

Aikaisemmin tämän kisan nimi on ollut Jens Minne Frienship race.

62
Onko tiedossasi paikkaa, joka myy mattopohjaisen pienoisautoradan rakentamiseen soveltuvia tai erityisesti siihen tarkoitettuja muovisia mollia? Rajatorppaan tarvittaisiin muutaman kymmentä uutta mollaa.

Edellisen kerran hankimme toissa vuonna mollia Jens Minne -kisan järjestäjien kautta, mutta se kanava ei tunnu enää toimivan.

Haemme siis oikeita mollia ja sellaisiksi emme katso vaikkapa Etolan sinänsä ansiokkaita muovilautasia väärin päin käännettynä.

vast. miel. YV tai puh 040-5050081

63
Alla joitakin mielenkiintoisia poimintoja ensi viikolla Las Vegasissa ajettavan IIC-kisan (International Indoor Championships) säännöistä:

Handout Brushless Motors: Koneet eri valmistajilta eri luokissa
Each racer will receive 1 motor with their registration. You will have the option of purchasing a second motor for the event, this price will be $60.00.
The handout motors selected for each class are as follows:
Amateur 17.5 Provided By Team Orion
1/12th 17.5 Provided By Speed Passion
13.5 Foam Provided By Hacker
13.5 Rubber Provided By Novak
World GT ( =1/10 mattoauto) 13.5 Provided By LRP

Batteries:
NIMH: We will be following ROAR and EFRA guidelines for this event. The maximum capacity for NIMH cells will be 4600mah.

LIPO: For LIPO batteries we will be following ROAR rules:
Only ROAR approved LIPO batteries will be permitted. Batteries must appear on the approved list to be used during the IIC at all, this includes practice.
All LIPO batteries must be charged inside a LIPO sack during the event.
All LIPO packs will be voltage tested at pre-tech to ensure they have a voltage of 8.44v maximum on our equipment. If you arrive in tech and your battery is higher than the maximum permitted voltage you must discharge the battery until it meets the maximum reading of 8.44v or less before you will be allowed to run your heat.

**UPDATE**
As we all know the Hot topic for discussion at the IIC this year is to heat or not to heat the Lipo’s.

Some people say it’s simple just let us heat them well it’s not that simple, right now our hobby is in the middle of one of it’s biggest technology changes that it’s seen in the last 15 if not 20 years, in the last 3 years we have been introduced to brushless motor technology, and in the last year lipo batteries are making there way into the race scene.

The technology is moving so fast it’s hard to keep up and much harder to up date and enforce the new rules that need to be implemented for all the new products that come out almost every month.

I have learned in the last five years that making a rash decision is fatal especially when it comes to teching any big event, so things need to be thought trough before making a decision.

Anyone that has participated in the IIC in the last three years knows we try are hardest to make it fair and equal for you the racers and also the manufacturers who support this event.

With that said this year the IIC will allow the warming of lipo’s with a heating pad type device.
The max temp for the Lipo’s will be 110 degree’s this temp will be checked in pre tech.
The max voltage will still be 8.44 volts that will also be checked in the pre tech area.


It is still up to you guys to make the right decision when charging and discharging this new technology. One extra tenth of a volt will not win the IIC but one fire might end it.

Bodies:
Ultra light weight bodies will not be permitted in any class.


Ride Height:
Sedan Foam - 4mm
Sedan Rubber - 5mm
1/12th Scale - 3mm
World GT - 4mm


Minimum Weight:
Sedan Foam 6 cell - 1418g
Sedan Foam 5 cell - 1343g
Sedan Rubber 6 cell - 1525g
Sedan Rubber 5 cell - 1450g
1/12th Scale - 865g
World GT - 1133g

Punaiset korostukset ovat allekirjoittaneen. Olisiko näissä jotain poimittavaa meille seuraavalle sisäkaudelle?

PS. säännöt kokonaisuudessaan täällä
http://www.intchamps.com/rules.php

64
Yleinen keskustelu / Rajatorpan rata (UAU)
« : 11.08.08 - klo: 16.56 »
UAUn kiinteä sisärata Rajatorpan kalliosuojassa saa uudet matot.

Sisäkauden treenit ”Torpassa” alkavat syyskuun myötä.

Ennen ajovuorojen käynnistymistä vaihdamme nykyisten 5 tai 6  vuotta käytössä olleiden mattojen tilalle uudet matot. 
Samalla teemme toisen MERKITTÄVÄN PARANNUKSEN eli tasoitamme radan pohjan ja poistamme ”hyppyrit” ja muut ajoa haitanneet isommat epätasaisuudet.

Myös tulevan radan profiiliin haetaan uutta haastetta ja vaihtelua.  Luonnostelu on jo käynnissä.

Talkoiden aikataulu (näihin töihin tarvitaan PORUKKAA mukaan)
> 19.8. tiistaina klo 17.30 alkaen rullataan vanhat matot pois ja siivotaan paikat. Samalla päästään kunnolla näkemään mitä pohjan tasoitus vaatii käytännössä. Myös voidaan aloittaa porukalla pohdinnat uudesta profiilista luonnoskuvien pohjalta.
> 21.8. torstaina klo 17.30 päästään työstämään pohjaa tasaisemmaksi. Ohjelmassa myös rataesteiden ja mollien puhdistusta ja kunnostusta ym. ym.
> 26.8. tiistaina klo 17.30 jatkuvat tasoitustyöt ja jos hyvin edistytään päästään ehkä jo levittämään uusia mattoja asettumaan ennen kiinnitystä
> 28.8. torstaina klo 17.30 jatketaan hommia (maton kiinnitystä, rataprofiilin työstämistä, varikkotilojen kunnostusta jne.
> 3.9. sisäkausi alkaa Torpassa (myöhemmin kerrotaan otetaanko varusteiksi työhanskat vai pienoisautoilulaitteet)

Uusi ajoalustamme on samaa Finett 11 mattoa, jota käytetään ainakin Kuusankoskella, Riihimäellä ja Raisiossa. Pyysimme tarjouksen matoista myös CRC:ltä USAsta, mutta huonon saatavuuden ja maton kestävyyteen liittyneiden epävarmuuksien vuoksi päädyttiin jo kotimaassa testattuun ja hyväksi todettuun mattolaatuun.

Talkoissa nähdään ja tervetuloa syksymmällä ajamaan uudistetulla radallamme.

65
GasPower Touring / LS-5, Tattarisuo, 18.5.2008


Erät / Heat groups

Class/  Heat/   Driver/
luokka   erä   kuljettaja   
LS-5   1   Iivonen   Matti
LS-5   1   Tamminen   Kari
LS-5   1   Sojakka   Thomas
LS-5   1   Virtanen   Jari
LS-5   1   Tooming   Tonu
         
LS-5   2   Koskinen   Eero
LS-5   2   Hellbom   Mikael
LS-5   2   Rahunen   Jukka
LS-5   2   Kotola   Jonni
LS-5   2   Helenius   Heikki
LS-5   2   Karvanen   Teemu
         
LS-5   3   Nevalainen   Pasi
LS-5   3   Otsavaara   Aleksi
LS-5   3   Koivisto   Ilpo
LS-5   3   Pedersen   Ola
LS-5   3   Ikävalko   Kari
LS-5   3   Veho   Marko
         
LS-5   4   Hellström   Jerry
LS-5   4   Kantanen   Erkki
LS-5   4   Heikkilä   Pekka
LS-5   4   Nurmi   Marko
LS-5   4   Pernu   Toni
LS-5   4   Käyhkö   Marco

Class/  Heat/   Driver/
luokka   erä   kuljettaja   
TP-10   5   Ollinmäki   Antti
TP-10   5   Kutvonen   Aake
TP-10   5   Kutter   Aare
TP-10   5   Kaasinen   Harri
TP-10   5   Haapsaari   Sami
TP-10   5   Egorov   Alexey
         
TP-10   6   Martynenko   Boris
TP-10   6   Sillanpää   Aarre
TP-10   6   Hiltunen   Joni
TP-10   6   Pihl   Olev
TP-10   6   Holsti   Joonas
TP-10   6   Putkonen   Niko
TP-10   6   Yli   Vesa
TP-10   6   Lehtojärvi   Jethro
         
TP-10   7   Naumov   Alexandr
TP-10   7   Kalves   Daniel
TP-10   7   Raikas   Tony
TP-10   7   Munck   Sami
TP-10   7   Westerlund   Janne
TP-10   7   Rönnqvist   Risto
TP-10   7   Iivonen   Matti
TP-10   7   Leino   Teemu
         
TP-10   8   Koivula   Pekka
TP-10   8   Minkkinen   Joni
TP-10   8   Trzaska   Sebastian
TP-10   8   Saarinen   Teemu
TP-10   8   Pulli   Jomi
TP-10   8   Kalves   Tom
TP-10   8   Kutvonen   Viljami
TP-10   8   Rytsy   Teemu

Time table / Aikataulu


Ohjattu harjoitus /
Controlled practice               
   Erä 1 LS-5    8:00   9:32   10min   
   Erä 2 LS-5    8:13   9:45   10min   
   Erä 3 LS-5    8:26   9:58   10min   
   Erä 4 LS-5    8:39   10:11   10min   
   Erä 5 TP-10   8:52   10:24   7min   
   Erä 6 TP-10   9:02   10:34   7min   
   Erä 7 TP-10   9:12   10:44   7min   
   Erä 8 TP-10   9:22   10:54   7min   
               
Ilmoittautuminen / Registration      8:00-10:30   
Tuomariston kokous / Jury meeting   10:40   
Ohjaajakokous / Drivers meeting      11:02   
               
Alkuerät / Qualifying      
                      Q1      Q2        Q3   
   Erä 1 LS-5    11:10   12:50   14:30   3+10min
   Erä 2 LS-5    11:25   13:05   14:45   3+10min
   Erä 3 LS-5    11:40   13:20   15:00   3+10min
   Erä 4 LS-5    11:55   13:35   15:15   3+10min
   Erä 5 TP-10   12:10   13:50   15:30   3+5min
   Erä 6 TP-10   12:20   14:00   15:40   3+5min
   Erä 7 TP-10   12:30   14:10   15:50   3+5min
   Erä 8 TP-10   12:40   14:20   16:00   3+5min
               
Finaalit / Finals               
   LS-5 D-fin    16:10   3+15min      
   TP-10 ¼B   16:30   3+10min      
   TP-10 ¼A   16:45   3+10min      
               
   LS-5 C-fin    17:00   3+15min      
   TP-10 4 fastest   17:20   10min      
               
   TP-10 ½B   17:35   3+15min      
   TP-10 ½A   17:55   3+15min      
               
   LS-5 B-fin    18:20   3+15min      
               
   TP-10 FINAL   18:40   3+30min      
               
   LS-5 A-fin    19:20   3+30min      
               
Palkintojenjako / Prize ceremony   20:15   

66
Tulokset / Aikataulu ja erälistat, FTT V 17.5. , Helsinki
« : 14.05.08 - klo: 13.54 »
FinTrack Tour V               
17.5 2008 UAU@tattarisuo   
            


Erälistat

LUOKKA   ERÄ   KULJETTAJA   
TSS-10   1   Kauppinen   Petteri
TSS-10   1   Louhi   Jaakko
TSS-10   1   Valander   Joel
TSS-10   1   Salo   Lassi
TSS-10   1   Pitkä   Nikke
         
TSS-10   2   Kerola   Jukka
TSS-10   2   Luukkonen   Eetu
TSS-10   2   Niinivirta   Toni
TSS-10   2   Rönnqvist   Ville
TSS-10   2   Salmela   Karri
TSS-10   2   Suni   Joni
         
LUOKKA   ERÄ   KULJETTAJA   
TSP-10   3   Kaasinen   Aleksi
TSP-10   3   Konoila   Jyri
TSP-10   3   Haapsaari   Sami
TSP-10   3   Häkämies   Jukka
TSP-10   3   Takkinen   Sami
TSP-10   3   Nordman   Sten
TSP-10   3   Kiiski   Janne
TSP-10   3   Seppälä   Markku
         
TSP-10   4   Salmela   Sami
TSP-10   4   Koskinen   Risto
TSP-10   4   Lindvall   Niko
TSP-10   4   Neirola   Jussi
TSP-10   4   Wikstén   Tommi
TSP-10   4   Södergård   Björn
TSP-10   4   Lehtojärvi   Jethro
         
TSP-10   5   Laurila   Miika
TSP-10   5   Kalves   Tom
TSP-10   5   Myöhänen   Tomi
TSP-10   5   Valtanen   Janne
TSP-10   5   Salmen   Henry
TSP-10   5   Mustonen   Jarkko
TSP-10   5   Korvenmaa   Matti

LUOKKA   ERÄ   KULJETTAJA   
TSM-10   6   Kutvonen   Viljami
TSM-10   6   Trzaska   Sebastian
TSM-10   6   Minkkinen   Joni
TSM-10   6   Rytsy   Teemu
TSM-10   6   Ahoniemi   Simo
TSM-10   6   Ahoniemi   Sakke
TSM-10   6   Teponoja   Miko
         
TSM-10   7   Yli   Vesa
TSM-10   7   Lehto   Kalle
TSM-10   7   Kuusinen   Matias
TSM-10   7   Kyykkä   Ari-Pekka
TSM-10   7   Laurila   Otto
TSM-10   7   Mairue   Tomi
TSM-10   7   Lukkari   Harri
         
TSM-10   8   Södergård   Kenneth
TSM-10   8   Mäkinen   Veini
TSM-10   8   Holsti   Joonas
TSM-10   8   Pihl   Olev
TSM-10   8   Luman   Priit
TSM-10   8   Hiltunen   Joni
TSM-10   8   Kutter   Aare



Aikataulu / Time table


Rata-alueen portit avataan / track area gates open 07:00

Ohjattu harjoitus / Controlled practice               
Erä/Heat   P1    P2      
   TSS 1   8:00   8:56      
   TSS 2   8:07   9:03      
   TSP 3   8:14   9:10      
   TSP 4   8:21   9:17      
   TSP 5   8:28   9:24      
   TSM 6   8:35   9:31      
   TSM 7   8:42   9:38      
   TSM 8   8:49   9:45      
               
Ilmoittautuminen / Registration      8:00 – 9:55      
Tuomariston kokous / Jury meeting   9:55      
Ohjaajakokous / Drivers meeting      10:10      
               
Alkuerät / Qualifying               
Erä/Heat    Q1       Q2       Q3       Q4
   TSS 1   10:30   11:40   13:15   14:25
   TSS 2   10:38   11:48   13:23   14:33
   TSP 3   10:46   11:56   13:31   14:41
   TSP 4   10:54   12:04   13:39   14:54
   TSP 5   11:02   12:12   13:47   15:02
   TSM 6   11:10   12:20   13:55   15:15
   TSM 7   11:18   12:28   14:03   15:23
   TSM 8   11:26   12:36   14:11   15:31
               
Lounastauko / Lunch   12:45-13:15      
               
Finaalit / Finals      
                    F1      F2      F3   
   TSS-A   16:20   17:50   19:10   
   TSP-A   16:30   18:00   19:20   
   TSM-A   16:40   18:10   19:30   
   TSP-C   16:50   18:20      
   TSM-C   17:00   18:30      
   TSS-B   17:10   18:40      
   TSP-B   17:20   18:50      
   TSM-B   17:30   19:00      
               
Palkintojenjako / Price ceremony    20:00      

HUOM!  Ympäristöluvan asettamien aikarajojen vuoksi lauantaina ei palkintojenjaon jälkeen ole mahdollisuutta treeniin polttiksilla.

67

FinTrack Tour 2008 V  /  GasPower Touring 2008 I  /  LS-5 2008 I
17.5. - 18.5.2008 Tattarisuon pienoisautorata, Helsinki

Uudenmaan autourheilijat  Ry (UAU) kutsuu kaikkia RO-touringautoilijoita Helsinkiin Tattarisuon radalle FinTrack Tour V osakilpailuun 17.5.2008 sekä GasPower Touring I ja Fin LS-5 I osakilpailuihin 18.5.2008.

Akk:n lupa no:  12/PA/08

Luokat
Lauantai 17.5.2008
TSM-10 (SM),  TSS-10 (NM) ja TSP-10
Sunnuntaina 18.5.2008
TP-10 (SM)
LS-5 (SM)

Toimihenkilöt

Lauantai 17.5.2008

Tuomariston puheenjohtaja      Jari Salminen
Kilpailunjohtaja      Jarkko Kuusinen   (040-5050081) 
Tuomarit
Tuloslaskenta      C-M Fager & AMB
Katsastus
Ratamestari         Aleksi Otsavaara

Sunnuntai 08.06.2008
Tuomaristonpuheenjohtaja      Jari Salminen
Kilpailunjohtaja      Jarkko Kuusinen   (040-5050081)
Tuomarit
Tuloslaskenta      C-M Fager & AMB
Katsastus
Ratamestarit         Niko Lindvall, Mikko Möller

Ilmoittautuminen AKK:n KITI-kisapalvelun kautta osoitteessa
http://kiti.akk-motorsport.fi
Ilmoittautuminen päättyy perjantaina  9.5.2008 klo 18.00.

Osallistumismaksu
TSM-10      25 euroa
TSS-10      20 euroa
TSP-10      20 euroa
TP-10       25 euroa
LS-5        25 euroa
Jälki-ilmoittautumismaksu kaikissa luokissa on 40 euroa.
Osallistumismaksu maksetaan käteisellä kilpailupaikalla ilmoittautumisen yhteydessä.

Lisenssi
Voimassa oleva Akk:n lisenssi 2008

Säännöt ja ajotapa
Autourheilun sääntökirja 2008 sekä
•   sähköluokissa FTT 2008 ohjeisto
•   TP-10 luokassa GasPower Touring sarjasäännöt ja –ohjeisto
•   LS-5 luokassa Fin LS-5 sarjasäännöt ja -ohjeisto

Aikataulu ja erälistat
Julkaistaan ilmoittautumisajan päätyttyä KITIssä ja rc10.fi foorumilla, kuitenkin viimeistään torstaina 15.5.2008.

Vastuu
Jokainen kilpailee omalla vastuullaan ja sitoutuu noudattamaan kilpailunjohdon antamia määräyksiä.

Kilpailupaikka
Tattarisuon pienoisautorata, joka sijaitsee Helsingin kaupungin Nuorten liikennekoulutusalueella (Tattarisuontie 32, 00770 Helsinki).
http://kartta.hel.fi

Lisätiedot
Jarkko Kuusinen, puh. 040-5050081 tai sähköposti jarkko.kuusinen@fountainpark.com

Muuta
Kilpailupaikalla on saatavilla sähköä.
Omat pöydät, tuolit ja jatkojohdot mukaan.
Varikko osittain katettu, kannattaa tuoda oma teltta jos sellainen löytyy.
Pysäköintitilaa on varikon välittömässä läheisyydessä niukasti, joten kuljetuskalustoa ei jätetä varikolle.
Kilpailupaikalla on Buffetti. Viereisellä kartingradalla toimii lisäksi kioski noin klo 12-17.

LS-5 luokan palkinnot
A-finaalin kaikki kahdeksan kuljettajaa palkitaan esinepalkinnoilla.
Tarjolla on myös hieman extraa, kun kyseessä on LS-5 luokan Suomen historian ensimmäinen SM-sarjan osakilpailu.
Jokainen tähän ensimmäiseen SM-sarjan osakilpailuun osallistunut kuljettaja, joka samalla osallistuu elämänsä ensimmäisen kerran 1/5-luokan kilpailuun, palkitaan esinepalkinnolla rohkeudesta lähteä mukaan leikkiin. Palkinto on 1/5 auton alustan huoltamisessa ja säätämisessä tarvittava työkalu.
Kaikkien kuljettajien kesken, jotka ovat osallistuneet SM-sarjan jokaiseen neljään osakilpailuun, arvotaan kauden päätöskilpailun palkintojen jaon yhteydessä Bosch GSR 10,8 V-Li Professional taskuruuvinväännin. Palkinnon arvo on 169,00 €

Tervetuloa!


edit:
- lisätty LS-5 luokan palkinnoista maininta

68
Yleinen keskustelu / Hei UAUlainen foorumin käyttäjä
« : 15.04.08 - klo: 19.05 »
Sinä UAUlainen pienoisautoilija,

haluatko olla mukana seuramme sisäisessä verkkokeskustelussa?

Jos haluat, laita minulle YV. Laita viestiin myös nimesi, jotta löydän sinut jäsenlistaltamme.

t. jarkko

69
Lainaus
FTT 2008 ohjeisto -keskustelusta akkulistoihin poiminta
 ...kaikki vanhemmatkin EFRAn listat on vielä voimassa. Vanhojen listojen mukaisilla kennoilla saa ajaa vielä (ainakin) tämän vuoden loppuun asti.

Turvallisuutta ajatellen vanhojen akkulistojen pidennetty salliminen mietityttää.

Keskeisin syy akkulistan täydelliseen uusimiseen oli viimevuoden puolella yleistyneet akkujen pimahdukset ja poksahdukset. EFRAn päätökseen uudesta 2008 akkulistasta liittyi oleellisena turvallisuusnäkökohtana kaikkien vanhojen ja erityisesti onnettomuusalttiutensa osoittaneiden kennojen kieltäminen.
Osa tuotantoeristä nimettiin kielletyiksi, mutta eri puolilla poksahtaneissa kennoissa on ollut muitakin eräkoodeja kuin nuo erikseen kielletyt.

Onko kisapaikkojemme turvallisuutta ajatellen perusteltua ja tarkoituksenmukaista sallia näin pitkään koko ajan vanhemmiksi käyvät 2007 ja aikaisempien akkulistojen kennot?

Akkurintamalla on tapahtunut selkeää positiivista kehitystä. Kennovalmistajat pantiin tekemään kehitystyötä toisaalta markkinoiden ja jakelutien vahvojen reaktioiden kautta ja toisaalta muuttamalla kennojen speksejä. Omien havaintojemme mukaan kehitystyö on tuottanut hyviä tuloksia ja uusimmat kennot ovat vakaampia ja itsepurkautuminen on sekä hitaampaa että tasaisempaa.

Olisi mielenkiintoista kartoittaa vaikkapa Laukaassa kisaajilta
a) minkä ikäiset akut on käytössä Laukaassa? Monethan ovat pitkittäneet akkujensa vaihtoväliä odoteltaessa uuden listan astumista voimaan.
b) aikooko ajaa kesän kisat nykyisillä akuilla vai tuleeko ottamaan käyttöön kesän aikana uuden listan mukaiset akut?

70
Tulokset / LRP Touring Car Masters 2008
« : 27.03.08 - klo: 08.24 »
Ensi viikonloppuna ajetaan Saksan Eppelheimissa LRP Touring Car Masters 2008.

Kilpailu on erittäin kovatasoinen. Järjestäjä itse sanoo näin "The LRP-TCM is regarded as the most competitive Touring Car race worldwide apart from the IFMAR World-Championships nowadays."

Mukana on tänä vuonna Suomesta 11 kuskia.
Masters luokassa ajavat:
-Sakke Ahoniemi
-Simi Ahoniemi
-Christer Andersson
-Viljami Kutvonen
-Teemu Leino
-Juho Levänen
-Joni Minkkinen
-Miko Teponoja
-Teemu Rytsy
-Sebastian Trzaska

HPI Challenge 17T luokassa ajaa Matti Korvenmaa.

Masters luokan kuskit ajavat treeniä perjantaina iltapäivästä myöhään iltaan. Lauantaina on 3 alkuerää. Sunnuntaina 4. AE ja finaalit (A ajaa 3, muut yhden finaalin).

Live coverage osoitteessa
http://tcm2008.lrp.cc/de/

Siellä voi myös äänestää voittajaa. Voittaako Juho taas vai jatkaako Teemu tämän vuoden voittoputkeaan?

Kisan saitilla voi myös katsoa videota viime vuoden finaaleista.

PS. Rheinhardin perheestä ajamassa on Marcin ja Tonin lisäksi myös Uwe-pappa stanussa. Nyt Olli, Aake ja muut suomalaispapat kipin kapin vaan jälki-ilmoittautumaan, niin tulee jotain muutakin tekemistä kuin jännittämistä.  :grin:



71
UAU:n normaalivuorot la ja su EIVÄT ole käytössä pääsiäisenä 22.-23.3., koska koko kalliosuoja on pyhien vuoksi suljettu.

Pahoittelemme onnetonta kalenterisattumaa. Tilalle suosittelemme UAU-hengessä Ulkoilua, Aivovoimistelua ja Urheilua :angel:

UAU:n pienoisautojaos

72
Nyt kun miniluokka on saatu vahvaan vetoon, voisi alkaa uuden luokan hakeminen.

Tässä yksi lajikandidaatti, missä pipo ei ainakaan ole turhan kireällä. Videossa mennään 1/10 vedossa. Miltäköhän tuo näyttäisi 1/5 skaalassa  :grin:

http://www.youtube.com/watch?v=comr_432SW8
http://www.youtube.com/watch?v=i-F4lRUPMr4&feature=related

Mistä saa touringiin vetokoukkuja?

edit: olisiko tämän videon autot 1/5 vai vähän isompia - hulluja nuo amerikkalaiset joka tapauksessa  :mrgreen:
http://www.youtube.com/watch?v=HLMWZ_fIaSI&NR=1

73
Novakin päivitetty taulukko löytyy täältä
http://www.teamnovak.com/tech_info/brushless/br_gearing.html

Suositus 13.5T stanukoneelle on 4,5 ja ProStackiin 8.5T koneelle 6,5. Tämä on lähtökohta, josta hienosäätö tapahtuu moottorin lämpöä tarkkailemalla. Jos lämpö nousee moottorissa tai noparissa yli 70 asteen, niin välitystä tulee lyhentää.

Onko kukaan testannut toimivia välityksiä eri konemerkkien välillä eli Novak vs. LRP vs. GM/Orion/SP-tyyppiset koneet jne.? Kuinka paljon välitykset vaihtelevat konemerkin mukaan

Testitulokset kiinnostavat, "musta tuntuu" -data ei.

74
FTT sisäkausi alkaa taas parin kuukauden kuluttua.

Alla on graafi parin viime kauden kilpailijamääristä eri FinnTrack-luokissa.

Mitenköhän kilpailijoiden mielenkiinto kohdistuu eri luokkiin ensi kaudella? Jatkuuko virin ja stanun alamäki sekä prostockin ja mattisluokan suosion kasvu?

Alue-8 kokemusten pohjalta voisi ainakin veikata stanun alamäen kääntyvän kasvuun.


75
Tulokset / VAU:n kerhokisat talvikaudella 2007-08
« : 12.09.07 - klo: 14.54 »
VAU:n KERHOKISAT TALVIKAUDELLA 2007-08

Alkaneella sisäkaudella järjestetään Rajatorpan radalla (www.vaurc.fi) viiden kerhokilpailun sarja.

KISAPÄIVÄT syksyn puolella:
6.10. lauantai (viikko ennen Riihimäen Alue-8 kisaa)
10.11. lauantai (viikko ennen Riihimäen Alue-8 kisaa)
1.12. lauantai (viikko ennen Mäntsälän Alue-8 kisaa) (HUOM; toteutuu jos Jens Minne Friendship Race Ruotsissa ei toteudu samana ajankohtana (ruotsalaiset eivät ole vielä vahvistaneet ja kisan toteutuessa sinne on menossa iso ryhmä Suomesta)

Keväälle pyritään järjestämään 3 kerhokisaa, joiden aikataulu vahvistetaan myöhemmin. Kerhokisat ajetaan yleensä viikko ennen FinnTrack-kilpailua.

Kuskit muista seuroista ovat tervetulleitä kokeilemaan kisakuntoaan aina viikkoa ennen isompia kisoja. Pyydämme muiden seurojen kuskeja ilmoittamaan osallistumisestaan kerhokisaamme edeltävään keskiviikkoon mennessä osoitteella
jarkko.kuusinen@fountainpark.com.

Säännöt ovat samoilla rennoilla linjoilla kuin Alue-8 kisoissa. Lisenssiä ei tarvita.
Juniorien kanssa käydään kisan aluksi läpi muutamia kilpailemiseen liittyviä perusasioita.

Tarkoitus on ajaa kussakin luokassa 3 alkuerää ja 3 finaalia, lähdöt tunnin välein.

LUOKAT  (luokka ajetaan, jos osallistujia on vähintaan 5)
TSM-10, ajoaika 5 min
TSS-10, ajoaika 5 min
TSP-10, ajoaika 5 min
C-12, ajoaika 8 min

AIKATAULU:
Ovet avautuvat: 10:00
Vapaa harjoittelu: 10:01-10:50
Ilmoittautuminen: 10:15-10:45  (tämän jälkeen pääsee mukaan mikäli eräjärjestelyt sallivat)
Alkuerät AE.1  AE.2  AE.3
TSM-10  11:00 12:00 13:00 (5 min)
TSS-10  11:10 12:10 13:10 (5 min)
TSP-10  11:20 12:20 13:20 (5 min)
C-12     11:30 12:30 13:30 (8 min)
Finaalit: Fin.1 Fin.2 Fin.3     
TSM-10  14:00 15:00 16:00 (5 min)
TSS-10  14:10 15:10 16:10 (5 min)
TSP-10  14:20 15:20 16:20 (5 min)
C-12     14:30 15:30 16:30 (8 min)
Sali sulkee ja kaikki poistuvat klo 17.00 mennessä

Muutoksia aikatauluun saattaa tulla mikäli osaanottajia tulee runsaasti johonkin luokkaan.

Lisätietoja: jarkko.kuusinen@fountainpark.com

76
Talven virallisesta kisarenkaasta Sorex'ista on nyt ekat kokemukset:

1. pito ja ajettavuus tuntuivat kuskin mielestä olevan kaikin puolin OK. Tämä on hyvä uutinen.
2. Kun laitettiin VTECien jälkeen Sorexit alle alkoi autostamme kuulua mutkissa ylimääräinen ääni, jonka poistamiseksi lähdettiin syytä hakemaan normaalista paikasta eli vetareista. Vetarien vaihdon jälkeen tilanne oli äänen suhteen muuttumaton eikä muutakaan rikkinäistä sattunut silmään.
Totesin laiskuuttani kuskille, että aja nyt vielä nuo pari akkua, niin katsotaan mistä kohtaa auto hajoaa ja olemme saaneet ongelma aiheuttajan esille. Mitään ei kuitenkaan hajonnut.
3. Äänen syyksi paljastui sitten kotona ihmettelyn jälkeen Sorexeissa olevan vanteen sisäpuolisten vahvikkeiden osuminen Yokomon alatukivarren päähän. Nykyinen setuppi kääntää kaarteen sisäpuolista rengasta enemmän kuin ulkopuolista sillä seurauksella, että vanteen osat eivät sisäkaarteen puolella mahdu pyörimään vapaasti vaan jäykisteet hakkaavat tukivarteen.
Sorexien ja VTEC:ien vanteiden sisäiset tukirakenteet ovat yllättävän erilaiset.

Onkohan muilla tullut sama ongelma vastaan?

Piti oikein säännöistä tarkistaa onko vannetta lupa muokata ja ainakin tämän vuoden säännöt kieltävät sen. Alla ote FTT-2007 ohjeista:
...
6.1   Lisäykset sääntökirjan tietoihin

Touring-luokkien renkaat
Talvella sallittu rengas on  LRP/Nosram VTEC 27R 24 mm (vanne ja insertti vapaa)

Kesällä käytetään valmiiksi liimattuja rengassettejä
-   kuivalla LRP VTEC  27R 24 mm (tuotenumero #65052)
-   märällä LRP VTEC Dunlop D20 Radial (tuotenumero #65055)

Valmiiksi liimattujen rengassettien muokkaaminen kielletty.
...ote päättyy...

77
Alla oleva linkki avaa komean kokoelman onnistuneita otoksia. Kannattaa katsoa vaikkei RC-lentäminen olisikaan oma laji.

Huonosti päättyneet lennot:
http://pixie.cz/flash/rc/crashes/index.html

Hienosti sujuvaa lentelyä yms. :
http://pixie.cz/flash/rc/flying/index.html

78
Tulokset / Jens Minne / The Friendshiprace 2007
« : 16.08.07 - klo: 11.59 »
MK Eskil'in Eskilstunassa viime joulukuun alussa järjestämä Jens Minne Friendship Race kisa oli meidän tiimille todella hieno kokemus.

Tämän vuoden kisasta ei ole järjestäjiltä kuulunut vielä mitään, jonka vuoksi kysäisin asiasta Alexander Hagbergin isältä Ranskassa.

Isä Hagbergin mukaan kisa on tänäkin vuonna tarkoitus järjestää ja ajankohta on marraskuun viimeinen viikko. Kisakutsu ja muu tiedottaminen on viipynyt, koska MK Eskil -seurassa iso osa seniorimmasta järjestäjäporukasta on jäänyt sivuun aktiivitoiminnasta ja seuran hallitus hakee parhaillaan uusia vetäjiä. Asioiden pitäisi kuulemma ratketa elokuun aikana.

Alustava varaus kalenteriin marraskuun viimeiselle viikolle kannattaa jo tehdä, koska Jens Minne Friendshiprace on erinomaisen hieno ja kiva kisa.

79
Seuraavaan Gas Power Touring sarjan kilpailuun (su 17.6.) pääsee treenaamaan samalla radalla viikkoa aikaisemmin 9.6. kansallisessa kisassa
http://rc10.fi/index.php?topic=21494.0

Pidotus molemmissa kisoissa (kelin salliessa).

Tervetuloa kisaamaan Tattarisuon radalle!

80
RC-kerhot ja -radat / Tattarisuon rata Helsingissä
« : 05.04.07 - klo: 09.10 »
AIPWORKS CIRCUIT

Fullspeed RC ylläpitää Nuorisoasiainkeskuksen hallinnoimaa Tattarisuon asfalttirataa, jolla on mahdollista ajaa touring-autoilla, niin nitro- kuin sähkökäyttöisillä. Radalla saa ajaa kaikentyyppisillä autoilla, jotka eivät riko rataa.

Helsingin kaupunki on vahvistanut radalle jatkoa useammaksi vuodeksi. Radan pinnoite uusittiin 2020 radan tukijoiden voimin!

Radan osoite on Tattarisuontie 32. Tarkemmat ohjeet radalle pääsemiseksi löytyvät Täältä.

Katso aukioloajat ja ratamaksut Täältä.


81
Yleinen keskustelu / Model Expossa pääsee ajamaan
« : 23.03.07 - klo: 15.47 »
VAU on yhdessä Model Expon messujärjestäjän kanssa kokoamassa radan messujen ajaksi.

Luonnoskuva radasta alla
.

Rata on auki kun messut (http://www.model-expo.com/) ovat auki 10-17. Radan käyttöä valvotaan vieressä olevalta VAUn info-osastolta.

Messuilla tuotteitaan esittelevillä kauppiailla on myös mahdollisuus koeajojen järjestämiseen radalla.

Ajojärjestelyt (vuorot, kidesysteemi jne) tarkentuvat ensi viikolla.

Lisää kerrotaan, kun tiedetään tarkemmin.

82
Tulokset / Vantaan Alue-8 kisat, tulokset + kommentoinnit
« : 13.01.07 - klo: 18.12 »
Kiitokset sekä kisaajille että VAUn järjestäjäporukalle.
Alue-8 sarjan viimeinen osakilpailu ajettiin rennon mukavissa kerhokisatunnelmissa.

Vantaan osakilpailun tulokset:

TSM-10

A-finaali
Pos Name Total License
1 Matias Kuusinen 3 VAU
2 Carl-Magnus Fager 4 VAU
3 Matti Hölttä 6 VAU
4 Joonas Holsti 9 VAU
5 Sami Salmela 9 VAU
6 Viljami Kutvonen 11 VAU

B-finaali
1 Tomi Mairue 2 SRC
2 Tero Kupari 7 LohUA
3 Harri Lukkari 8 MMRc
4 Joni Hiltunen 8 SWK Fin
5 Kalle Mäki 8 TUA
6 Niko Vuorenmaa 9 RiiUA

C-finaali
1 Michail Tsistovski 4 LahUA
2 Sami Haapasaari 5 TUA
3 Henry Salmén 6 LahUA
4 Timo Keränen 6 LahUA
5 Jukka Penttinen 9 LahUA

TSS-10

A-finaali
Pos Name Total License
1 Mikko Möller 2 VAU
2 Otto Laurila 4 RiiUA
3 Jami Oksanen 7 HyvSRK
4 Aleksi Kaasinen 8 VAU
5 Niko Lindvall 10 VAU
6 Karri Salmela 11 VAU

B-finaali
1 Toni Niinivirta 2 MMrc
2 Ville Rönnqvist 4
3 Risto Rönnqvist 6 MMRc
4 Samuli Kesseli 8 RiiUA
5 Joni Suni 10 MMRc
6 Petteri Kauppinen 12 RiiUA

C-finaali
1 Eetu Luukkonen 2 MMRc
2 Sami Mairue 4
3 Joel Valander 6 RiiUA
4 Tuomo Otsavaara 9
5 Joonas Oksanen 9 LahdenUA
6 Janne Kiiski 12 RiiUA

MN-10

A-finaali
Pos Name Total License
1 Toni Pernu 3 VAU
2 Sami Vehmaa 5 VAU
3 Harri Kaasinen 5 VAU
4 Mika Ranta 7 VAU
5 Marko Veho 11 VAU
6 Aleksi Otsavaara 12 VAU
7 Petri Ranta 13 LohUA

B-finaali
1 Jukka Häkämies 2
2 Jouko Saarinen 5 LohUA
3 Janne Pikaloff 7 TUA
4 Juho Kulkas 8
5 Jukka Rahunen 9 MMRc
6 Jorma Kupari 11 LohUA

Alue-8 sarja päättyi Vantaan osakilpailun myötä ja sarjatulokset tulevat tänne foorumille omaan osioonsa.

VAUn pienoisautoilijat

83
Uusi Yokomon mattoauto alkaa olla valmiiksi koottu FinnTrack-koitoksia varten.  Vielä tarvitaan vastariin akku.

Minkälaiset akut mattikseen ja mistä?
Mitä suosittelette kokeneemmat mattoautoilijat?
Onko Li-Po puolella jo tarjolla akkua mattoauton vastarikäyttöön?

84
Sähköautot / VAU / Rajatorpan treenit joulun aikoihin
« : 22.12.06 - klo: 09.27 »
Torppa on auki normaalisti seuraavina päivinä:
- 23.12.  lauantai, klo 10-17
- 27.12.  keskiviikko, klo 17-21
- 30.12.  lauantai, klo 10-17  (HUOM.  SIIVOUSTALKOOT, ensin imuroidaan ja sitten ajellaan)

85
Tulokset / VAU:n kerhokilpailut talvikaudella 2006-07
« : 08.10.06 - klo: 20.31 »
VAU:n kerhokisat talvikaudella 2006-07

Pyritään ajamaan viiden kilpailun sarja:

Kisapäivät syksyn puolella
14.10. ajettu
18.11. la (viikko ennen Hyvinkään Alue-8 kisaa)
Kevään puolella
17.2. la (viikko ennen FinnTrack/Ylistaroa)
17.3. la (viikko ennen FinnTrack/Mäntsälää)
14.4. la (viikko ennen FinnTrack/Laukaata)

Kisaajat muista seuroista ovat tervetulleitä kokeilemaan kisakuntoaan aina viikkoa ennen isompia kisoja. Pyydämme muiden seurojen
kuskeja ilmoittamaan osallistumisestaan kisaviikon keskiviikkoon mennessä osoitteella
jarkko.kuusinen@fountainpark.com.

Säännöt samoilla linjoilla kuin Alue-8 kisoissa. Lisenssiä ei tarvita.

Aikataulu lauantaina pääpiirteittäin:

Ovet avataan 10:00 (= oikeasti vasta tasalta)
Alkuerät n. 11-13
Finaalit  14->
Ovet suljetaan 17:00

Tarkoitus on ajaa kussakin luokassa 3 alkuerää ja 3 finaalia, lähdöt tunnin välein.

LUOKAT  (luokka ajetaan, jos osallistujia vähintaan 5)
TSM-10 ajoaika 5 min
TSS-10, ajoaika 5 min
Syndicate, ajoaika 6 min (17t)
Drifting 6 min , autossa oltava Drifting-renkaat!

Drifting-autoihin suosittelemme mietoa moottoria. Tässä luokassa tehot EIVÄT ratkaise, vaan näyttävät ajolinjat.  
Drifting ajetaan nopeusluokkana, eli lasketaan tulos aivan kuten muissakin luokissa. Auton tulee kuitenkin edetä mutkissa "kahva edellä".


Aikataulu:
Ovet avautuvat: 10:00

Vapaa harjoittelu: 10:01-10:50
Ilmoittautuminen: 10:15-10:45  (tämän jälkeen pääsee mukaan mikäli eräjärjestelyt sallivat)

Alkuerät:

Alkuerät AE.1  AE.2  AE.3
TSM-10 11:00 12:00 13:00 (5 min)
TSS-10  11:10 12:10 13:10 (5 min)
Syndicate  11:20 12:20 13:20 (6 min)
Drifting 11:30 12:30 13:30 (6 min)


Finaalit: Fin.1 Fin.2 Fin.3
TSM-10 14:00 15:00 16:00 (5 min)
TSS-10  14:10 15:10 16:10 (5 min)
Syndicate 14:20 15:20 16:20 (6 min)
Drifting 14:30 15:30 16:30 (6 min)

KAIKKI POISTUVAT 17:00 MENNESSÄ.

Muutoksia saattaa tulla mikäli osaanottajia tulee yllättävän paljon johonkin luokkaan.

Autoja/erä:
Syndicate: max 7-8,  TSM-10: max 7,  Drifting max 7-8?

Lisätietoja:
jarkko.kuusinen@fountainpark.com
nappe@power-racing.net

86
Miten Tattarisuon RC-rata-aluetta tulisi kehittää?

Tattiksen RC-radan olemassaolo on turvattu alueen uuden ympäristöluvan myötä ainakin vuoteen 2010.

Ratojen ja rata-alueen kehittäminen on kiinni ideoista, resursseista ja yhteisestä halusta saada asioita aikaan.

Meiltä radan käyttäjilta toivotaan nyt KONKREETTISIA ideoita ja näkemyksiä siitä, mitä ja miten pitäisi kehittää, että se palvelisi meitä harrastajia paremmin.
Ideat pienistäkin parannuksista ovat tervetulleita. Kuten arvata saattaa ovat Nuorisoasiainkeskuksen resurssit varsin rajalliset, joten RC-paratiisiksi Tattis ei
ensi kevääseen mennessä kuitenkaan muutu, vaikka parannuksia selvästi halutaan saada aikaiseksi.
Käytännössä työn alle voisi tulla kohteita alla olevalta listalta:
-katsojien suojaamiseen liittyvät parannukset
-ajokorokkeen parantaminen
-varikon parantaminen
-siisteyteen liittyvät järjestelyt
-asfalttiradan parantaminen
-”maastoradan” kehittäminen niin, että se palvelisi laajempaa joukkoa harrastajia (ilman pölyhaittojen lisääntymistä kummallakaan asfalttiradalla (RC ja Karting)
-jne, yms
Kehittämisideat ja-ehdotukset voivat liittyä mihin tahansa muuhunkin Tattiksen rata-alueella. Ehdota mieluummin johonkin ongelmaan pureutuvia toimenpiteitä ja
miten asia tulisi kuntoon, kuin yleisellä tasolla olevia paranteluehdotuksia.

Helsingin Kaupungin Nuorisoasiainkeskus hallinnoi aluetta yhdessä paikallisen ratayhtiön kanssa.
Nuorisoasiainkeskuksen selkeästi ilmaisema tavoite on saada alue mahdollisimman aktiiviseen käyttöön RC-harrastajien piirissä. Nyt kerättävät ideat ja näkemykset
ohjaavat jo ensi talven aikana tehtäviä parannus- ja kehitystöitä alueella.

Allekirjoittanut vie viestiä eteenpäin. Voi halutessasi laittaa ajatuksiasi myös sähköpostitse osoitteeseen jarkko.kuusinen@arabianranta.com.

Sana on nyt vapaa.......

Jarkko Kuusinen
VAUn pienoisautoilujaos

PS. Tuolta toisesta keskustelusta löytyy kuviakin Tattikselta
http://rc10.fi/viewtopic.php?t=17052

PPS. Ja tiedoksi niille, joille paikka ei ole vielä tuttu, että Tattarisuon radalla Helsingissä ajetaan pääasiassa asfalttiradalla luokkia 1/10 touring (sähkö ja polttis),
1/5 Large scale sekä jonkin verran myös 1/8 kokoluokan rata-autoilla.
"Maastoradalla" käy porukka silloin tällöin ulkoiluttamassa erityyppisiä RC-autoja. Rataa ei oikein ole kehitetty millekään luokalle sopivaksi.

87
Lauantaina 2.9. alkaa VAU:n sisätreenikausi Torpan kalliosuojassa. Treeniajat samat kuin viime talvena eli la aloitus klo 10.00.

Kävimme Maden kanssa tarkistamassa paikat ja "oven avautumisen".

Rata OK kunnossa, varikkoalueella on pakko pitää pienet siivoustalkoot aluksi.

88
Sähköautot / Touring-10 renkaat asfaltilla
« : 09.05.06 - klo: 16.31 »
Talven ajan käytössä ollut virallinen kisarengas LRP VTEC27R on toiminut matolla hyvin ja sen kestävyys treenissäkin on ollut kohtuullinen.

Kun siirryimme ulos treenaamaan (Tattarisuo) oli melkoinen yllätys, kuinka nopeasti rengas kului käyttökelvottomaksi.

Yhden sisäkisan stanussa käytetyt JB:n ohuilla inserteillä olevat renkaat kestivät 10-lankaisella virikoneella treeniä 6 akkua.

Seuraavaan treeniin koottiin uudet renkaat JB:n medium insertillä ja niistä alkoi paistaa insertti 12 akullisen jälkeen.

Kavereilla oli vanhoja CS27 vielä tallella ja niiden kesto vaikutti samanlaisessa treenissä huomattavasti paremmalta.

Mitkä ovat muiden kokemukset? Myös muilta radoilta

89
Yleinen keskustelu / Pienoismallimessut / Model Expo 2006
« : 12.04.06 - klo: 08.53 »
Pienoismalli- ja harrastemessut eli Model Expo 2006 järjestetään tänä vuonna  Helsingin Messukeskuksessa  5. - 7.5.2006.

linkki: http://www.model-expo.com/index.htm

Onko jollain jo tietoa autoilla kisaamisesta Model Expossa?

Miten olisi tänä vuonna krossikisat? Jyväskyläläisten kuvat omista sisäkrossikisoistaan ovat aivan upeita.

90
Kuinka hoidetaan monen moottorin ohjaus yhdellä nopeudensäätimellä?
Onko markkinoilla elektronisia nopeudensäätimiä, jotka pystyvät komentamaan useaa moottoria samanaikaisesti?
Mitä tulisi ottaa huomioon, jos suunnitellaan 3 moottorin kytkemistä samaan nopeudensäätimeen?

Olemme suunnitelleet loma-ajan leluksi 3 moottorista (540 sarjan vakiokoneet) venettä, jossa on vain kaksivaiheinen kytkin vauhtia säätämässä. Virtaa syöttää kaksi rinnakkain kytkettyä 9.6 V 4000MAh akkua.

Minkälaisia virtoja vievät 540 vakiokoneet? Olisiko ihan mahdoton ajatus vaihtaa tilalle vaikkapa 23-lankaiset kuulalaakerikoneet?

Onko kokemuksia monimoottoriratkaisuista?

Sivuja: 1 2 [3] 4