Olenkin hiukan kaivannut asiallista keskustelua tästä aiheesta. Tosiasia nimittäin on, että Suomalaiset kaupat
on ihan kilpailukykyisiä ennen kuin postit lisätään hintoihin. Eikä se kokonaan ole itellan vika: monet ulkomaiset kaupat
ottavat turpaan posteissa, mutta suomalaiset eivät.
No, nopeimmat toimitukset suomalaisista RC-kaupoista olen saanut matkahuollon kautta.
Se on joissain tilanteissa myös halvempi. Mutta matkahuollon bussiennakko (tai mikä lie)
maksupalvelu on järjettömän kallis - edullista on vain paketin kuljetus bussiasemalta toiselle.
Siihen, miksi minusta suomalaisten kauppojen kannattaisi miettiä postitus- ja nettimaksuhintojaan
tarkemmin on ainakin neljä syytä:
1) Kun asiakas maksaa liikkeessä käteisellä se ei mene ilmaiseksi firman tilille. Kyllä pitää saada
nettiinkin jokin ilmainen maksutapa. (Monilla kaupoilla tämä onkin kunnossa.)
2) Kun asiakas tulee kalliiseen liiketilaanne ihmettelemään tuotteita ja kyselee teiltä asioita
puoli tuntia, sillä on oikesti jokin hinta, mutta hän ei maksa siitä mitään. Sen sijaan minä netissä maksan
yleensä 100% postimaksuista ja osallistun katteissa sen liiketilan vuokraan.
(Osa nettikaupoista toimii autotallista, mikä on kustannustehokasta, mutta osalla on oikea kauppa.)
3) Olen kuullut, että hyvät kaverit saavat alennusta RC-kaupoista. Nettikauppa ei paljon alennusta anna.
Ihan sama kuinka kauan vonkaan koneeni vieressä - hinta on silti se sama. Käsittääkseni nettikauppojen
hinnat ovat samoja kuin liikeen hyllyn reunassa, eli nettikaupan kate on parempi.
4) Osa nettikauppojen lähetyskululaskureista tuottaa kaupalle voittoa. 10.90€ on Postin "helposti paketti"
johon mahtuu vaikka mitä, mutta monien kauppojen hinnat menevät tästä nopeasti yli.
(Toisaalta osa kaupoista hoitaa tämän todella hienosti esim. palauttamalla ylimääräiset rahat luottokortille.)
Ei varmaan mikään noista kohdista päde kaikkiin kauppoihin, mutta olisin yllättynyt, jos ei jokin kohta osuisi jokaiseen.
En nyt kauheen pitkällisesti tähän vastaa koska suurinosa väittämistä ei ole lähelläkään totuutta. Mutta vähän selventääkseni asioita:
Hiukan korjauksia, kukaan kauppias ei ota turpaan posteissa, sen maksaa asiakas _aina_. Se että onko postihinnat eritelty vai ei onkin eri asia. Esim liquid rc:ssä postihinta on leivottu tuotteen hintaan ja se on aina hitain mahdollinen, ei tainnu ede solla mahdollisuutta valita EMS:ää
Eritellyt postihinnat on mun mielestä PALVELUA jolloin asiakas pystyy vertaamaan hintoja järkevästi eri kaupoissa.
Ulkomailta tilatessa voit tilata esim Air parcelina, hintaa noin 30-50$ kestää noin viikon tulla Suomeen, tai voit tilata EMS paketin jolloin tulee 3-4päivässä, maksaa noin 50-80$
Miten 10e postikulut on kallista jos saat kamat seuraavana päivänä? Tai sitä seuraavalla jos tilasit myöhemmin iltapäivällä? Kyllä itsekkin kauppiaana haluisin tarjota vielä halvemmat postit mutta se ei nyt vaan ole mahdollista koska haluan eritellä posti- ja pakkauskulut, jotta asiakas voi verrata hintoja.
1) netissä on tasantarkkaan yks ilmainen maksutapa, se on tilisiirto. Niinkuin tiedätte siinä menee 1-3 päivää että rahat on tilillä
kaikki muut maksutavat ovat kauppiaalle maksullisia. Keskimäärin keskikoon ja pienillä verkkokauppiaille liikevaihdosta noin 5% menee maksutapoihin. Tämä siis suomessa mille tahansa alalle ja on laskettu keskiarvo.
2) en ymmärrä sun pointtia mutta takaisin faktoihin, Se että palvelet asiakasta liikkeessä maksaa sun omaa aikaa. Netissähän se tuntuu että sehän on ilmaista kun tiedot on syötetty, ainii hups ne tiedot pitääki syöttää. Paljonko aikaa veikkaat että yhden isomman tuotteen syöttäminen verkkokauppaan menee silleen että se on melkeen täydellinen? (ei tule kyselyjä sähköpostiin tai asiakkaat poistuvat puutteelisen tiedon vuoksi)
Autotalli, kauppa, varasto ihan sama, vaikka oman kämpän nurkasta tekis kauppaa niin kaikki tilat maksavat, huonot tilat vähemmän mutta ovat helposti sitten vaikeita operoida. Jostian syystä se varasto omalla lastauslaiturilla on kohtuu mukava kun tulee 3 pallia kamaa varastoon. Jokainen yrittäjä valitsee sen mikä sopii heille ja yrityksen lompakolle.
3) väärin, monesta verkkokaupasta saa sekä alennusta sekä kohotettuja hintoja. Et vain aina sitä edes huomaa. Esim lentoliput, jos katot tiettyä lento sen hinta saataa olla 69e kun katot sitä tarpeeks monta kertaa hinta pompsahtaaki 10e
toinen esimerkki, mee hobbykingi sivuille, katso tuotetta tarpeeksi pitkään ja saat erikoistarjouksen tuotteesta, ei toimi kaikissa tuotteissa, eikä tule joka kerta.
EuroRC:llä vakioasikkaat saavat suoraan alennukset verkkokaupasta. Yleensä maksavat ennakkomaksulla joka vähentää myös meidän kuluja.
4) osa paketeista tuottaa voittoa, totta mutta moni paketti tuottaa myös tappiota. Asiakkaalle on selkeempää jos on yks hinta esim 10e, kuin että olisi 7 8 9 10 ja 11 e paketit, Nämä hinnat pitäisi jotenkin myös laskea joka vaati iesim paino ja koko tietojen syöttämisen verkkokauppaan.(tämä on työlästä ja on kallista, siksi tämä tehdään vain isoissa kaupoissa)
Yksi hinta palvelee kauppiasta ja kuluttajaa, kauppialle pienemmät kulut -> kuluttajalle halvempi tuote. Pitää muistaa että loppukädessä kuluttaja maksaa kaikki yrittäjän menot.
EuroRC:llä otetaan myös ns "takkiin" postikuluissa. Jos asiakas ostaa tarpeeksi isolla summalla hän tuottaa meille niin paljon liikevaihtoa joka sitten tuottaa liikevoittoa että se on kannattavaa tarjota tämmöisille asiakkaille ilmaiset postit. Esim yli 200e tilaukset ovat ilman postikuluja Suomeen meillä. Selvennykseksi, tässä ei siis liike tee tappiota vaan enemmän voittoa. Tämä on vähän sama asia kuin että 200e tilauksista annetaan 5% alennus.