Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Repomies

Sivuja: 1 [2] 3
31
Sähköautot / Vs: Rc Moottorikelkka
« : 13.04.11 - klo: 17.17 »
Kysynpä nyt samalla seuraavan projektin järjellisyydestä; 1/4-kokoinen vuoristokelkka johon moottoriksi Husqvarnan 40 hp moottorisahan moottori?

Ompa äkänen saha :laugh:

En siitä oikeastaa kukaa tiiä paljonko siinä on hepoja, isä vaa repas hatusta :laugh: Mutta tempoa siinä tuntuu riittävän, että joku 4 hp realistisempi?

32
Sähköautot / Vs: Rc Moottorikelkka
« : 12.04.11 - klo: 19.13 »
Ripustukset on kiinni runkoon vedetyissä ruuveissa, ilman kiristysruuveja koska tukivarret on sen verran leveät ja tiukat että tuskin lähtevät huilailemaan irti.

Ja välykset sai poistettua tukivarsien päihin ruuvatuilla kuulalinkeillä. Niistä oliki sitte helppo vetää läpi ruuvit suksien kiinnitykseen. Kuvia laitan jos tässä vielä ehtii.

Edit: Selevä, kamera kebapina, se niistä kuvista.

Kysynpä nyt samalla seuraavan projektin järjellisyydestä; 1/4-kokoinen vuoristokelkka johon moottoriksi Husqvarnan 40 hp moottorisahan moottori? Mittojen puolesta sopisi jo melkein nykyiseen runkoon, mutta painoa olisi liikaa.

33
Sähköautot / Vs: Rc Moottorikelkka
« : 10.04.11 - klo: 23.21 »
Tänään varmaan viimeistä kertaa ehin tälle keväälle rakentelemaan kelkkaa, ja sain päälle uuden v- sanojen myrskyn, kun hitsauksen haurastuttama ruuvi katkesi aika tarkalleen kuulalinkin sisälle.

Se siitä täydellisestä eturipustuksesta. Toisesta puolesta kyllä tuli paljon paremman näköinen kuin vanhasta, kuvia siitä myöhemmin.
Telaston tukivarretkin jäi tekemättä ajanpuutteen vuoksi.

Että sellasta, nähelläämpä myöhempänä keväällä.

34
Sähköautot / Vs: Rc Moottorikelkka
« : 05.04.11 - klo: 22.39 »
Iltaa.

Kellään tietoa mitä muovia kannattais käyttää kelkan katteiden rakenteluun? Tuli kyseltyä kaupoissa polykarbonaatin ja abs- muovien perään, mutta sitten heräsi kysymys miten materiaalit antaa periksi ja kuinka hyvin muotoutuu. Katteista olen tehnyt metalliset kehikot joiden ympärille voisi sulattaa muovia

Kelkkaan tein paremmat eturipustukset ja telaston tukivarret teen samasta materiaalista.

Vielä tämän viikon ehtii näperrellä mutta sitten tulee stoppi kun jakso vaihtuu...voipi olla että seuraavan kerran projekti jatkuu joko kesällä tai ensi syksynä.

Ja koeajelut on vieläki tekemättä.

Edit.
Hetki, nyt iski epävarmuus että menikö tavarat sekasin :embarrassed: mutta lexania eli normi rc-autojen kopissa käytettyä muovia tarkotin, mitä se nyt oikealta nimeltään olikaan :laugh:

35
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 03.04.11 - klo: 22.37 »
voihan sitä kai kokeilla kunhan seuraat aktiivisesti moottorin lämpöjä

rikoitko sen siilen vai miks pitää ilman ajaa.

Eihän sitä tässä ajelemaan vielä ole ehtiny, rungon kanssa temppuilua koko ajan ettei "joustais" liikaa.

Sen siilen jos sais jätettyä pois lähtis kelkkaprojektista n. 100-200 g painoa pois, ja saisi tehtyä ylätukivarret kapeammalle kuten oikeassa kelkassa

36
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 03.04.11 - klo: 21.15 »
Moro. Kestääkö ajaa polttiskonetta ilman moottorin jäähdytyssiiliä? Ajot tapahtuvat kokonaan talviaikaan, ja moottorin jäähdytys tapahtuisi tuulettimella ja kuomun lävi virtaavalla ilmalla. Moottori on Ofnan  force 5.2

37
Avaudutaanpa hieman, muttei liikaa. Tällä hetkellä mikään( edes mun polttisprojekti) ei vi.. anteeksi, potuta enempää kuin kevään saapuminen ja lumien katoaminen kelkkareiteiltä. Liian monta kertaa kuului ylimääräisiä *kraks*- ääniä kun sukset voitelivat etelärinteessä kukkivia kiviä muovilastuillaan. Se siitä, päivä pilattu:D

38
Sähköautot / Vs: Rc Moottorikelkka
« : 31.03.11 - klo: 17.29 »
Jep, käynnistää yritin tänäänkin. Pari kertaa hörähti ja huusi kuin riivattu mutta aina kummasti sammui kesken käynnin. Johan tuo kävi niin rikkailla kierroksilla kun käyntiin sai että betonilaatoituksella alkoi jauhamaan mattoa kumipuruksi.

Ei ois osannu aavistaa että käyntiin saaminen olisi koko projektin hankalin vaihe.

Edit klo 31.3.
Jatkoin käynnistelyä niin pitkälle ku hermot jakso ja kyllähän se lopulta pörähti käyntiin herrasmiesmäisesti ja sammui n. 3 s käynnistymisen jälkeen, eikä käynnistynyt sen koommin.  Mukavaa älypeliä koko perheelle ja naapurustolle.

39
Sähköautot / Vs: Rc Moottorikelkka
« : 30.03.11 - klo: 22.33 »
Koeajot venyi vielä huomiseen, runkoa piti vahvistella rautatangoilla, nostaa moottori pukin päälle ja kiristellä ruuveja ympäri runkoa.
Plus että eturipustukset ja sukset vaihtumassa kevyimpiin ja parempiin.

Kääntöservona palvelee tällä hetkellä Savöxin 16 kg vääntävä servo. Hyvin näyttää työnsä tekevän

40
Sähköautot / Vs: Rc Moottorikelkka
« : 29.03.11 - klo: 21.19 »
Kitkapyöristä olis ollu yhtä paljon apua kuin rälläkän kiekoista vetopyörinä. Eli läpivetävät tein, jo alkuvaiheessa.

Ja sitten päivän uutisiin. Odotettavissa vitutuksen ja väsymyksen sekaista tekstiä ensimmäisistä starttausyrityksistä.

Koulu loppui neljän aikoihin ja kotona sitä olinkin jo klo 17-18 maissa.
Palikat koneen sisään ja temppuilemaan ulos klo 21.
Vetonaru olikin niin tiukka ja kelkka kevyt, että koko hvetin laite lähti pomppimaan mukana ja etusuksen pistehitsit irtosivat liitoksistaan kun rakas maanpinta veti laitteen takaisin puoleensa :smiley:

Takaisin sisälle ja tavarat seinille. Eli kaikin puolin mukavat fiilikset jäi :laugh:
Ja sisällä huomasin äskettäin että hehkulaite ei ollut latautunut kolmessa tunnissa edes hitusta. Elikkä omaan piikkiin meni kaikki turhakkeet  :tongue:

41
Sähköautot / Vs: Rc Moottorikelkka
« : 28.03.11 - klo: 22.58 »
Dodiin. Kelkka kuosissa vaikka servoa vaille, ja painoa 2.24 kiloa kuivana. Hevosvoimia siis enemmän kuin mitä kiloja (2.9 hv/2.24 kg)
 Hehkulaitetta ja servoa odotellaan otsa hiessä :laugh:

Datajätkälle: Siellä on nyt sitte se linkku takapukissa, ei vielä tietoa paransiko. Mutta kokeilla sitä voi silti :tongue:

Ai niin, ja kuvia tietysti.

42
Sähköautot / Vs: Rc Moottorikelkka
« : 27.03.11 - klo: 18.31 »
Omasta viikonlopusta sen verran, että projekti lähti mökille kaveriksi ja sen sainkin valmiiksi( iso ylläri) mutta sitten: Metallilevy loppui eikä saanut telan vetopyöriä tehtyä.

Sen verran vielä, että päätä riepoi hieman. Bensatkin kun sai hakea perjantaina matkahuollosta. Eli koko viikonloppu valmiilla kelkalla jolla ei voinut ajaa :laugh:

Ja tuli kelkkailtua omalla kelkalla sen verran että saa lähteä viemään maanantaina kausihuoltoon kuukauden etuajassa :smiley:

Edittiä.
Mahtava tilanne. Kaikki osat ja palikat kohdallaan ja tela pyörii. Tässä vaiheessa tuli huomattua, että hehkulaite vois olla ihan hyvä apu käynnistettäessä. Tilausta odotellessa...

43
Sähköautot / Vs: Rc Moottorikelkka
« : 24.03.11 - klo: 15.03 »
Jees. Olo oli päivällä kuin lotossa voittaneella kun oli jenkkilän paketti tullu mukanaan kytkin, etuiskarit, löpöfiltteri ja spurri:) Iltasella taas kuvia kun saan sisuskalut kuntoon. Niin, ja telakin olis kohta valmiina. Ensiajelua tähtäilisin ensi viikolle.

Lisäystä vielä iltapäivästä: Loput osat lähti tilaukseen, nitrot, vastaritarvikkeet servot ja laakerit voimansiirtoon.

44
Sähköautot / Vs: Rc Moottorikelkka
« : 23.03.11 - klo: 18.57 »
Lainaus
Kertokaa toki jos jotain jäi vielä vaivaamaan...

Miten nuo voimansiirron akselit on laakeroitu peltirunkoon? Kuvista ei näe, ja kiinnostaisi nähdä.
Jos moottorin kiinnitys jää tuolla tavalla "kiinteäksi", niin miten säädät kytkinkellon ja spurrin hammasvälin sopivaksi?

En ole saanu tilattua niitä laakereita, vasta sain hahmoteltua noiden akselien paikat. Kaikkiin voimansiirron akseleihin kuitenkin tulee laakerit.  Se kytkinkellon ja spurrin säätämisem kattoo vielä kun saa ne ensin itelle, voi olla että teen moottorin kiinnityspulteille urat runkoon jossa saisi moottoria liikuteltua edestakaisin.

Mutta periksi en anna enkä jätä puoliväliin, prkle! :laugh:

Taas koko maailma tätä projektia vastaan, eikö Suomesta muka saa laipallisia laakereita 4mm akselille :angry:

45
Sähköautot / Vs: Rc Moottorikelkka
« : 23.03.11 - klo: 13.06 »
Okei, myönnän virheeni ja itsepäisyyteni vinkkejä kuunnellessa :embarrassed:

Jazzkalle: Telan liukurungot on n. 2 mm alumiinia, en tiiä oisko saman tien pitäny vetää 1-1.5 mm metallilevystä. Telaston tukivarsia voi tietysti muotoilla vielä jälkeenpäin, katsoo nyt miten ehtii kun on aika muutenkin tiukoilla muita osia tehdessä.

Samaelle: ajattelin tehdä moottoripukit mutta en sitten saanut aikaseksi vaan vedin sen 3 mm ruuveilla kiinni. Rungon kyllä vahvistin siitä missä ruuvit on kiinni alhaalta.

Datajätkälle: Sori, kokemuksen puutetta vielä menossa mukana ja jonkin verran uhoa omasta kaikkitietävyydestä :laugh:

Ja voisihan sitä linkkua sitten kokeilla kun kerta pyydetään :laugh:
Kertokaa toki jos jotain jäi vielä vaivaamaan...

46
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 22.03.11 - klo: 23.43 »
Selvä kiitos, pääsee tekeen ja sovitteleen huomenna palikoita:)

47
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 22.03.11 - klo: 18.44 »
Moro. Sori jos on jo kysytty samasta jutusta, mutta asiaan!

Eli: Kestääkö polttiskoneen (Ofna Force .32) pakoaukon ja alkukäyrän väliin pistää putkenpätkää jatkeeksi niin, että alkukäyrä tulisi kauemmaksi koneesta?

...saikohan kukaan tuosta selvää:D

48
Sähköautot / Vs: Rc Moottorikelkka
« : 20.03.11 - klo: 18.35 »
Tadaa, tässä ne kuvat mitkä lupasin. Sain jopa hihnavälitykset samaan kuvaan.

Kytkimet ku saa niin ehkä samana viikkona vielä ajelemaan.

49
Sähköautot / Vs: Rc Moottorikelkka
« : 18.03.11 - klo: 20.10 »
Putki, ilmanputsari ja hihnavälitykset tuli, ja hyvin näyttää istuvan. Kuvia tulee huomenna tai ylihuomenna.
Melkein vois laittaa nitrot kohta tilaukseen, pääsee varmaan parin viikon päästä ajeleen :tongue:

Oikein ihmetellä pitää miten nopeaa kusti jaksoi polkea. Paketti lähti sabesta keskiviikkona ja tuli tänään :shocked:
Olis odottanu että nopeimmillaan ens viikolla

50
Sähköautot / Vs: Rc Moottorikelkka
« : 17.03.11 - klo: 14.03 »
Huh, on tullut tehtyä hieman parempaa jälkeä kuin mitä piti. Kelkasta piti tulla 1/6- kokoluokan kokoinen, mutta nykyisillä mitoilla se vastaa 1/5- kokoista mallia Lynx Rave-pätkäkelkasta.

Ei kait tässä muuta ku jatkaa tekemistä 1/5- mitoissa, eipähän tee niin tiukkaa kun alkaa katteita ja muita suojuksia tekeen.

51
Sähköautot / Vs: Rc Moottorikelkka
« : 16.03.11 - klo: 18.46 »
eiks sellanen olis kiva mil voi ajaa lumella ja vedessä laittaa vaiks jonkun vanhan uimarenkaan kellukkeeksi jollei muuten pysy pinnalla ja potkuri et saa kivat vauhdit :tongue:

Muuten kyllä mutta kelkka on kelkka ja uimarengas potkurilla vastaa ilmatyynyalusta :laugh:

52
Sähköautot / Vs: Rc Moottorikelkka
« : 15.03.11 - klo: 18.00 »
Kyllähän ne sieltä vielä ehtii tulemaan, lunta on ainaki pariksi kuukaudeksi vielä jos hyvin käy. Viime keväänä sai ajella pikkurevolla hankien päällä piiitkään ennen kuin sulivat lopullisesti.

Vesikrossiin en tästä kelkasta usko, sukellusveneeksi ennemmin:D Vaan mistäs sitä tietää jos tarpeeksi saa potkua laitteeseen...

53
Sähköautot / Vs: Rc Moottorikelkka
« : 14.03.11 - klo: 22.10 »
Moro. Kelkan runko valmis eturipustuksia myöten, kytkin, voimansiirto ja etuiskarit tulossa jenkeistä.
Painoa laitteella 1.65 kg, pituutta 56 cm ja leveyttä 28 cm.
Moottori kiinnitetty lähemmäksi telatunnelia, painopiste siirtyi sitä mukaa taaemmaksi telan päälle

Sopivaa viripilliä saapi ilmeisesti ettiä kunnolla, sen olen huomannut...

54
Sähköautot / Vs: Rc Moottorikelkka
« : 03.03.11 - klo: 14.11 »
Noniin, päästiin asiaan elikkä moottori haettu tullista, ja tässä näkyypi miten se istahti paikalleen. Kuvassa myös tankki joka tuli hankittua samalla reissulla. En tiedä olisko pitäny ostaa saman tien isompi, näytti hieman pieneltä.
Moottorissa vajaa kolme heposta, kierrokset yltääpi 33 000 ja paino 350 g. Vieressä sormiparisto näyttämässä kokoa.

55
Sähköautot / Vs: Rc Moottorikelkka
« : 02.03.11 - klo: 15.46 »
Kyllä ne erikseenki joustaa, ei vaan tullu otettua kuvaa siitä. Keulan ottaessa pattiin etupukki menee telatunnelin sisälle ja takapukki hieman myötäilee ja joustaa samalla...
Motti ja härpäkkeet tuli ja meni saman tien tulliin, jes:D

56
Sähköautot / Vs: Rc Moottorikelkka
« : 01.03.11 - klo: 22.58 »
Kuvalupaus lunastettu...Kuvissa valmis runko ja PPS-alusta, sekä kuva alustan joustosta tunneliin. Moottoria vielä odotellaan, tällä viikolla pitäisi saapua...
Ja tietenki runko oli sen verta pitkä ettei mahtunu kunnolla kuvaan, eikä kuvaaja älynnyt siirtyä taaemmaksi kameran kanssa. Siitä pienempi kuva myöhemmin.
Alustan kiinnitys vielä tekeillä, pitää ettiä jostain rautakaupasta sopivia pultteja.

57
Sähköautot / Vs: Rc Moottorikelkka
« : 26.02.11 - klo: 23.54 »
Huomenta kaikille. Kelkan telasto valmiina, telatunneli valmiina, keulan tukivarret valmiina ja koko pska pysähdyksissä moottoria odotellessa.
Telaston jousituksesta tuli 1/6 versio PPS-alustasta, joka toimii ja kyykkää kuten pitääkin.
Vielä mietteissä pitäisikö tehdä 10 cm jatkopala liukukiskoille, vai pitäisikö tyytyä nykyisiin 25 cm pitkiin kiskoihin.
Kuvia tulloo kunhan kameran tästä löydän...

58
Sähköautot / Vs: Rc Moottorikelkka
« : 17.02.11 - klo: 22.40 »
On mulla hammaspyörältä hihnapyörälle-välitys ollu suunnitteilla suoran hihnavedon lisäksi. Se vaan vähentäisi sisuskalujen määrää ja painoa, vaikka tuskin pari lisäkiekkoa paljoa lisäpainoa konehuoneeseen tuo...

59
Sähköautot / Vs: Rc Moottorikelkka
« : 17.02.11 - klo: 22.02 »
En mie sitä suoraan moottoriin ole asentamassa, se vaan että löytäisi kytkinkellon jossa olis hihnavetopyörä pinjonin hampaiden sijaan...

60
Sähköautot / Vs: Rc Moottorikelkka
« : 17.02.11 - klo: 21.29 »
Todennäköisesti hihnalla ja rattailla, ei ole pahemmin näkynyt suoraan kytkimeen asennettavia vetopyöriä. Jos sattuu näkemään/tietämään sellaisen kytkinkellon jossa ois hihnavetopyörä niin yv:tä jos voipi, auttais aika...pirusti.

Sivuja: 1 [2] 3