Päävalikko

Tuoreimmat viestit

#1
Kilpailukutsut / Vs: Kilpailukutsu: Fullspeed R...
Viimeisin viesti käyttäjältä Fullspeed RC - tänään kello 19.48
FTC alustava aikataulu ja erälistat liitteenä.

Kisat alkaa 9.00, ovet aukeavat viimeistään 8.30 (luultavasti hieman aikaisemmin)

Tarkemmat tulokset tulee

https://hobbyfactoryfinland.liverc.com/results/
#2
Tulokset / Tulokset: Fullspeed Racing Wee...
Viimeisin viesti käyttäjältä Fullspeed RC - tänään kello 19.45
Iso kiitos kaikille FORS osallistujille, satiin todella hyvät kisa ajettua! FTC ajetaan vielä huomenna ja tulokset tulevat tähän ketjuun.

Lauantain Livestriimi kannattaa käydä katsomassa tästä:

https://www.youtube.com/watch?v=h4n9Y5RbR6U

Lopputulokset:

               
   Aloittelijaluokka      
   Driver Name      
1   Martin Siuvatti [TQ]      
2   Toivo Pottonen      
3   Daniel Virtanen      
   
Arrma Fury Stock Sarja      
   Driver Name      
1   Eemil Sarvanne Sc4-10 [TQ]      
2   Antti Pulkkinen Sc4-10      
3   Mathias Karlsson      
4   Tom Nyberg      
5   Lassi Sutela      
6   Jan Jimenez      
7   Jouni Niemi      
   
M2-10      
   Driver Name      
1   Oivis Metsola [TQ]      
2   Randolf Alt      
3   Oliver Kuuse      
4   Pete Ylikorpi      
5   Jarno Pottonen      
6   Lauri Uotila      
7   Janne Kiiski      
8   Marko Tetri      
9   Asko Salo      
   
M4-10      
   Driver Name      
1   Randolf Alt [TQ]      
2   Lauri Uotila      
3   Esa Myllymaa      
4   Pasi Lehmus      
   
S2-10      
   Driver Name      
1   Oiva Metsola [TQ]      
2   Jarno Pottonen      
3   Eemil Sarvanne      
4   Emil Ylösmäki      
5   Juho Koskivuo      
6   Pete Ylikorpi      
7   Mika Kaitamo      
8   Miska Petäjämaa      
9   Hannes Kainulainen      
10   Petri Säkkinen      
11   Sisu Lehtimäki      
12   Janne Kiiski      
13   Hermanni Pöhö      
14   Janne Remes      
15   Marko Tetri      
16   Mika Asula      
17   Toni Montonen      
18   Antti Nurmikumpu      
19   Erkko Ylösmäki      
20   Tony Nyman      
21   Petteri Pesonen      
22   Lauri Westerholm      
23   Jimi Lehmus      
24   Antti Pulkkinen      
25   Jani Taavitsainen      
26   Teo Kauppinen      
27   Janne Sarvanne      
28   Asko Salo      
29   Antti Randelin      
30   Jason Thomas      
31   Iisakki Helander      
32   Sami Suuronen      
33   Joacim Hallberg      
34   Martin Siuvatti      
35   Tapio Koskela      
36   Toivo Pottonen      
37   Kalle Mäkitalo      
   
S4-10      
   Driver Name      
1   Esa Myllymaa [TQ]      
2   Mika Kaitamo      
3   Miska Petäjämaa      
4   Hannes Kainulainen      
5   Hermanni Pöhö      
6   Tony Nyman      
7   Antti Nurmikumpu      
         
Tarkemmat tulokset löytyvät täältä:

https://hobbyfactoryfinland.liverc.com/results/

Kuvia tulee Facebookkiin ja muihin kanavoihin lähiaikoina.         
   
#3
Kilpailukutsut / Vs: Kilpailukutsu: Fullspeed R...
Viimeisin viesti käyttäjältä Fullspeed RC - tänään kello 11.49
FORS kisat ovat käynnissä ja FTC lisätietoja tässä alla

FORS kisojen Livestriimi:
https://www.youtube.com/watch?v=-F72T0ve4Q4

Tarkempia tuloksia:
https://hobbyfactoryfinland.liverc.com/results/

Infoa Sunnuntain FTC kisaan
-Ajetaan TSS-10 ja Eurotruck luokat
-Mukaan mahtuu vielä, jos haluat tulla kisailemaan niin riittää että ilmestyy paikanpäälle aamulla niin lisätään listoille
-Kisapäivä kestää 9-15.30. Ovet aukeavat viimeistään 8.30, todennäköisesti aikaisemminkin
-Tarkemmat erälistat ja aikataulu tulee heti kun FORS kisat ovat päättyneet tänään illalla
#4
Kilpailukutsut / Vs: Kilpailukutsu: Fullspeed R...
Viimeisin viesti käyttäjältä Fullspeed RC - eilen kello 18.10
Huomenna ajetaan taas ja meillä on tosi hyvin kuskeja listoilla! Alustavat erälistat ja aikataulu liitteenä.

Aikataulu on tiukka, Ovet avautuvat 8.00 ja Ohjatut vapaat treenit alkavat klo 8.30! Päivä loppuu arviolta noin kello 19.00. Treenikierroksia ajetaan 2kpl, Alkeueriä 3kpl, Finaalikierroksia ajetaan 3kpl.

Kisasta:
Ajetaan normaali FORS kisan läpi ja ajomäärä on sama kun aikaisemmin MUTTA eräväliä on kiristetty. Huolehdi siitä että olet valmiina ajamassa hyvissä ajoin ja pääset nopeasti lauteille. Kun olet ajanut, jätä auto välittömästi nostajien pöydälle ja siirry nopeasti nostamaan, Autoa ei viedä erän jälkeen lataukseen, vaan nostamaan siirrytään välittömästi! Tämä on tärkeää jotta aikataulusta saadaan pidettyä kiinni!

Huomioi nämä niin saadaan hyvät kisat aikaiseksi ja kisat ajettua järkevässä aikataulussa ja hyvällä meiningillä!

Virallista ruokatauoka ei ole mutta eräkierrosten välissä on sen verran paljon aikaa että ehdit hyvin syödä erien välissä.

Huomenna paikalla on koko päivän buffet
#5
Yleinen keskustelu / Vs: Omat RC-Videot
Viimeisin viesti käyttäjältä -rcmh- - eilen kello 17.41
Savage 25 pärinää, hauska vehje asfaltilla 3-speed laatikolla.

#6
Kilpailukutsut / Vs: KILPAILUKUTSU GT-12 JA CS-...
Viimeisin viesti käyttäjältä Service Course - eilen kello 17.03
Erälista ja aikataulu liitteenä.
#7
Ostetaan / Ostetaan LRP 17.5 TSS moottori
Viimeisin viesti käyttäjältä AlReim - eilen kello 08.01
Vain ehjät eikä poltettuja saa tarjota.
#8
Ostetaan / Hobao H2 vanteita
Viimeisin viesti käyttäjältä tellu - 13.11.25 - klo: 11.45
Hakusessa Hobao H2 vanteita. Etuvanteet varsinkin hakusessa....
#9
Myydään RC-autoja / Associated B7 MYYTY
Viimeisin viesti käyttäjältä AlReim - 12.11.25 - klo: 10.50
Löytyy ylimääräisenä B7 stocki sähköillä, reedyn 510 nopari, hw g4 13.5 moottori ja powerhdn servo.

Varaosia ja optio-osia löytyy todella paljon, mm -4 pohjalevy, jousia, vakaajia, tukivarsia, uusia siipiä jne jne.

Hinta koko paketille 500€

Rullaavana varaosien kanssa 350€

Nouto Kirkkonummi/Hakkila
Tai postitus, ostaja maksaa.

Torissa myös myytävänä, sisältää kuvat
#10
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 SM-SARJA | YKSTYYPPIREN...
Viimeisin viesti käyttäjältä Max - 11.11.25 - klo: 22.08
Päätös ykstyyppirenkaasta kaudelle 2026

Ensikauden suunnittelu on jo pitkällä käynnissä ja informoin nyt tällä kanavalla ykstyyppirenkaiden osalta mitä ollaan tehty ja mitä tullaan tekemään ensi kaudella. Lyhyesti ja yksinkertaisesti siis nykyinen rengas ja rengassääntö tulee pysymään ennallaan ainakin kaudella 2026.

Testit pehmeämmällä kovuudella

Pehmeämpää kovuutta (Super Soft) samasta renkaasta kokeiltiin Helsingin SM-osakilpailun perjantaitreeneissä. Renkaassa oli odotetusti hieman parempi pito, mutta valtavia eroavaisuuksia ei noissa olosuhteissa tullut useamman kuskin kohdalla esiin.

Mitään mullistavaa ajettavuuden parantumista ei siis ollut kyseessä, johtuen suurimmaksi osaksi siitä, että Suomen radat ovat luonnollisesti hyvin liukkaita ja tiheät renkaat ei kuvionsa puolesta luo pitoa erityisen paljon. Oli kuitenkin selvää, että pehmeämpi rengas oli pitävämpi ja nopeampi.

Miksi pehmeämpää kovuutta ei oteta vielä ensi kaudella käyttöön?

Kauden 2025 sarjakyselyssä kysyttiin toisen kovuuden tuomista mukaan sarjaan ja tulokset olivat seuraavanlaiset:
  • 50% kuskeista koki, että toinen kovuus tulisi lisätä rinnalle
  • 46% kuskeista koki, että toista kovuutta ei tulisi lisätä rinnalle
  • 4% kuskeista vastasi tyhjää

Kyselyn perusteella voidaan siis todeta, että toisen kovuuden lisääminen on aika lailla 50/60 kuskien mielipiteiden mukaan eli toisen kovuuden ottaminen mukaan olisi siis ihan yhtä validia kuin yhdellä kovuudella jatkaminen. Lopulta siis päätös toisen kovuuden mukaan ottamisesta on tehtävä muilla perustein.

Positiivisesta näkökulmasta katsottuna toinen kovuus mahdollistaisi paremman ajettavuuden kaikilla pinnoilla ja ajaminen olisi mielekkäämpää. Mahdollinen taktikointi tai auton säätäminen rengaskovuudella tulisi myös mahdolliseksi mikä antaisi eri kuljettajille mahdollisuuksia tehdä valintoja oman ajotyylin ja preferenssien mukaan.

Negatiivisena puolena toisen kovuuden mukaan tuominen, ainakin pehmeämpänä kovuutena, johtaisi ainakin nykyisillä renkailla siihen, että suurin osa kuljettajista ajaisi suurimman osan ajasta pehmeämmillä renkailla, jotka kuluisivat nopeammin ja luonnollisesti toisi harrastajille lisäkuluja. Lisävaikeutena maahantuojan ja rengasvalmistajan puolelta toisen renkaan mukaan ottaminen tarkoittaisi käytännössä joko varastosaldojen tuplaamista tai sitä että molempia kovuuksia olisi hyllyssä vähemmän ja riskit renkaiden loppumisesta lisääntyisivät.

Monet ovat ehdottaneet myös sitä, että rengaskovuudet valittaisiin ratakohtaisesti, mikä sinällään ei ole ongelma ja mahdollisesti tulevaisuudessa strategia jota voitaisiin hyödyntää. Pienimuotoinen ongelma tässä tyylissä on kuitenkin se, että samojen renkaiden käyttäminen useammassa osakilpailuissa hankaloituu ja tiedän, että iso osa kuljettajista ajaa samoilla renkailla useammassa osakilpailussa ja säästää sitä kautta kuluissa.

Näiden kaikkien vertailujen lisäksi tasapainottelin myös itse ongelmaa jota ollaan ratkaisemassa eli nykyisten renkaiden ajettavuutta. Olen kerännyt kyselyjen kautta dataa renkaista edellisen kolmen kauden aikana. TZO renkaalla ajettiin kaudella 2023 ja TPro renkaalla kausilla 2024 ja 2025. Jokaisella kolmella kaudella renkaiden ajotuntuman keskiarvo on ollut asteikolla 1-5 noin 4 ja kaudella 2024 TPro miellettiin paremmaksi ajaa kuin TZO kaudella 2023. HB:n gridlockeista kausilta 2021 ja 2022 ei ole vastaavaa dataa, mutta kaikki varmaan muistavat kuinka kauheat ajettavat ne renkaat oli. Nykyiset renkaat ovat liukkaammasta päästä ja argumentit siitä ovat täysin valideja, siitä ei pääse mihkään. Muistutan kuitenkin, että olemme tällä hetkellä erittäin hyvässä tilanteessa ykstyyppirenkaiden kanssa kun verrataan rengaskulumaa, laatua ja ajotuntumaa.

Miten rengastilannetta tullaan edistämään?

Lyhyellä tähtäimellä:

Pehmeämpiä compoundeja tullaan ensi kaudella testaamaan Turussa, jossa historiallisesti kuluma on ollut kovinta. Näiden testien perusteella voidaan uudestaan harkita toisen compoundin mukaan ottamista kaudelle 2027. Lisäksi muita eteen tulevia rengasvaihtoehtoja tullaan kartoittamaan jatkuvasti ja mikäli parempi löytyy sitä tullaan tietenkin hyödyntämään.

Pitkällä tähtäimellä:

Yksi näkemys, jota on pidemmän aikaa pohdittu olisi se, että renkaiden myynnistä voisi tulla yksi tulonlähde seuroille. Malli, jossa esimerkiksi 80€ (40€ ilmo + 40€ renkaat) ilmoittautumismaksuun kuuluisi yksi setti renkaita, mahdollistaisi kilpailun järjestäjille tavan tehdä lisätuloja. Lisätulot kerhoille tietysti tarkoittaisi parempia kisoja ja hienompia ratoja, mikä varmasti olisi harrastukselle suotavaa. Tällä myös pidemmällä tähtäimellä voitaisiin mahdollisesti laskea renkaiden hintaa ja mahdollistaa joustavampia rengasratkaisuja.

Seuraavat viralliset rengastestit

Seuraavat viralliset rengastestit tullaan järjestämään alustavasti kaudella 2027. Tällöin tullaan taas kartoittamaan maahantuojilta halukkuutta toimittaa renkaita ja testaamaan renkaita samaan tapaan kuin aikaisemmin.

Max Mört
M8-Luokkien Luokkayhteyshenkilö