Päävalikko

Tuoreimmat viestit

#41
Kilpailukutsut / Maastosarja II by Future-RC 19...
Viimeisin viesti käyttäjältä jval - 19.06.25 - klo: 11.21


Oulun seudun pienoisautoilijat Ry toivottaa kaikki RC-autoilijat tervetulleiksi M2-10 ja M4-10 luokkien kauden 2025 toiseen SM-osakilpailuun sekä S2-10, T2-10 ja V2-10 -luokkien harjoituskilpailuun 19.7.2025 Ouluun.

AKK lupanumero 18981/PA/25

Rata
Kaakkurin Liikuntamaan RC-radat, Oulu. Ajosuunta vastapäivään.

Luokat, ajotapa ja alustava aikataulu
Kilpailu ajetaan yksipäiväisenä.

14.7.–17.7. Rata suljettu kilpailijoilta

18.7. Perjantai
Vapaaharjoittelu 10.00-20.00
Treenimaksu 10 euroa

19.7. Lauantai -kaikki luokat
Ilmoittautuminen 8.00-9.30
Eräharjoitukset x 2
Alkuerät x 4
Finaalit x 3
Palkintojenjako n. klo 18

Harjoituskilpailun toteuttaminen edellyttää väh. 5 kuljettajaa. Ajotapa suunnitellaan siten ettei se aiheuta kilpailupäivän pitenemistä.

Aikataulu on alustava ja lopullinen versio julkaistaan viimeistään torstaina 17.7.2024.
Katso www.rc10.fi

Kilpailunjohto
Tuomariston puheenjohtaja        Pentti Minkkinen, LMM
Tuomari                                        Juha Mäki, VUA, Miikka Luhta OSPA
Kilpailunjohtaja                        Juha Takku, OSPA
Ajanottopäällikkö                    Petri Ström, ÄKPA
Katsastuspäällikkö                  Mika Suomalainen, ÄKPA
Ratamestari                                Janne Valtanen, OSPA
Tiedottaja                                      Janne Valtanen, OSPA
Catering                                        OSPA

Lisenssi
Maastosarjan kilpailijalla ja tarvittaessa hänen huoltajallaan tulee olla kilpailupaikalla vuoden 2025 maksettu lisenssi. Harjoituskilpailuun ei lisenssiä vaadita.

Säännöt
Kilpailussa noudatetaan Autourheilun sääntökirja 2025 sekä  Maastosarjan sääntöjen mukaisia sääntöjä.

Vastuu
Jokainen kilpailee omalla vastuullaan ja sitoutuu noudattamaan sääntöjä ja järjestäjän ohjeita. Järjestäjällä on oikeus peruuttaa, siirtää tai muuttaa kilpailuaikataulua olosuhteiden niin vaatiessa. Kilpailija on velvollinen antamaan kilpailukalustonsa sääntöjenmukaisuuden selvittämiseksi tai vastalauseen esittämisen johdosta tarkistettavaksi.

Ilmoittautuminen
Ilmoittautumiset SM-kilpailuun viimeistään sunnuntaina 6.7.2025 klo 22.00 KITI:in osoitteessa
Huom, vaatii voimassa olevan lisenssin ja kirjautumisen Kitiin:
https://akk.autourheilu.fi/Public/Kiti/Competition/CompetitionOpen.aspx?id=18981&edit=0

Ilmoittautumiset harjoituskilpailuun viimeistään sunnuntaina 13.7.2025 klo 23.59 MyRCM:ään:

https://tinyurl.com/ys8msdkf

Ilmoittautumisen yhteydessä mainittava: nimi, seura, kilpailijanumero, lisenssinumero, luokka, vähintään 2 kpl 27/40 Mhz taajuutta tai 2,4 GHz, yhteystiedot, huoltajan tiedot (alle 18-vuotiaalla kuljettajalla) sekä henkilökohtaisen transponderin numero mikäli mahdollista.
Ilmoittautumismaksu on SM-luokissa 40 euroa per luokka, harjoituskilpailussa 30 euroa per luokka. llmoittautumismaksu maksetaan kilpailupaikalla ilmoittautumisen yhteydessä. Maksuvälineenä käy joko MobilePay tai käteinen.

Kierroslaskenta
MyLaps Decoder, 4.5 softa
Ponderi oltava RC4 tai RC4 hybridi.
Yksittäisen transponderin toiminnasta vastaa kuljettaja. Transponderien toimintaa seurataan kilpailun aikana ja rajatapauksiin puututaan ilmoitusluontoisesti. Alla linkit valmistajan asennusohjeisiin.
http://www.mylaps.com/kb/en/b2c/Manuals/Manual_Insert_RC_DP.pdf
http://www.mylaps.com/kb/en/b2c/Manuals/MYLAPS_RC4_PT_insert_07_2010.pdf

Suostumus henkilötietojen käyttöön
Ilmoittautuessaan kilpailuun kilpailija hyväksyy antamiensa henkilötietojen käsittelyn kilpailunjärjestäjän toimesta sekä henkilötietojen julkaisun osanottajaluettelossa, tulosluettelossa,
sarjapistetaulukossa yms. kilpailun viestinnässä.
Ilmoittautuessaan kilpailuun kilpailija hyväksyy kilpailualueella otettujen valokuva- ja
videomateriaalien julkaisun sosiaalisissa medioissa sekä niiden käytön kilpailunjärjestäjän ja
sarjan ylläpitäjän markkinointimateriaalissa.

Muuta

Kilpailuun osallistuneiden kesken arvotaan Future-RC:n lahjoittamia lahjakortteja

Rata avoinna harjoittelulle päivittäin, pois lukien kisaviikolla ma-to 14.7-17.7.2025, tarkempaa tietoa rc10.fi-foorumilta
Huoltoalueena toimii 1/10-radan asvaltoitu alue, jolta löytyy kahvio, WC:t, paineilmaa ja vettä kanisterista käsien pesuun. Omat teltat (ja painot nurkkiin, vaarnoja ei voi käyttää), pöydät ja tuolit mukaan. Alueella on pysäköintimahdollisuus asuntoautolla/vaunulla ja ehkä myös teltalla, pysäköintimaksu 15 euroa / vrk

Kahviossa on tarjolla kahviotuotteita sekä pitsatilaus kilpailupäivänä.
Maksuvälineenä käy joko MobilePay tai käteinen sekä ilmoittautuessa että kahviossa.
Vapaan harjoittelun kierrosajat näkyvät osoitteessa https://speedhive.mylaps.com/Practice


Lisätietoja
Janne Valtanen
o4o 55I3388

Tervetuloa kisaamaan Oulun turffiradalle upeaan ympäristöön
#42
Bensa-autot / Vs: Itse tehdyt osat (3d print...
Viimeisin viesti käyttäjältä IlkkaS - 18.06.25 - klo: 21.46

Tekeillä radiolaatikko. Kuva alla.
Kotelon päihin tulee vielä korvakkeet joilla se asettuu Hobbycenterin pohjalevyn kylkitankojen väliin. Kotelo tulee tulostettavaksi joustavasta TPU:sta ja kiinnitän sen nippusiteillä niin pitäisi tulla melko pommin ja tällin kestävä.
Koteloon pakataan:
-Shorty akku jolle on ulkoinen kiinteä liitin lataukselle
-ELRS 5ch vastaanotin
-Ponderi
-Tappokatkaisija sytytyksen katkaisuun
-Relekortti servojen sähköjen ohjaukseen jota ohjataan samalla vastarin kanavalla kuin tappokatkaisijaa.
-Jännite/virtamittari.
-Pääkatkaisija. Kuvassa on vielä kaksi vipukatkaisijaa mutta relekortti korvaa toisen.
-WAGO jousiliitinpari akkujännitteen jakeluun.

Kaikki muut nikaleet paitsi akku kiinnitetään kotelon kanteen jonka saa helposti irti autosta. Matalaan pohjalevyyn voi tehdä tarpeen mukaiset kiinnityspisteet jos jotain muuttuu jolloin pääsee vähemmällä printtaamisella.

Relekortti ja jännite/virtamittari ovat varmistelua sille että ohjausservot kestäisivät pidempään. Minulta on palanut kaksi servoa lyhyen ajan sisällä servosaverin mentyä ajoharjoitteluissa solmuun. Relekortilla voin katkaista servoilta sähköt heti kun näyttää siltä ettei ohjaus liiku. Virtamittari näyttää jos ohjauksen tuplaservot tappelevat keskenään tai auto kuluttaa muuten tavanomaista enemmän virtaa.

Vaihdan servojen liittimet MR30 liittimiin (30A) jotka tulevat kytkettäviksi kotelon kyljessä oleviin liittimiin. Tällöin servoille voi vetää suoran sähkön akulta eikä jännite hupene vastarin/servon vakioliittimiin. Ei tarvi myöskään tehdä koteloon avattavaa läpivientiä servojohdoille. Servojen liittimet voi hyödyntää kotelon sisällä vastarille.
Sama liitin tulee myös akun lataukseen (kolminapainen joten saa balanssilangan) ja tappokatkaisijan moottorille menevälle kaapelille.
Liittimien vaihdolla on oikea vaikutus sillä tein viime syksynä modauksen testiksi Savöx SB2290SG:hen ja siitä tuli hieman 'hermoheikomman' kuuloinen. Päättelin että servon tehdasviritys ottaa huomioon vakioliittimeen hukkuvan jännitteen ja kompensoi sitä kierämmällä PID-virityksellä.


-Ilkka
 
#43
Myydään RC-autoja / Traxxas Slash 4x4 VXL. TQi TSM...
Viimeisin viesti käyttäjältä He$$o - 18.06.25 - klo: 13.39
Hyvässä ajokunnossa oleva AITO nelkku VXL.
Monipuolinen auto, soveltuu eri alustoille hienosti.
Alkuperäiset sähköt.
TSM toimii.
Ei hyppyytetty. Viime ajelut asfaltilla.
Takarenkaina Kumho Road Venture MT.
Ehjä kori. Ei halkeamia. Joitakin naarmuja on tullut.
DustyMotors suoja.
Ei akkua. Ei laturia.

Mieluiten noutokaupat että näkee mitä on ostamassa ja koeajo järjestyy hyvällä säällä.

Jos lähettää pitää niin ei valitus, eikä palautus oikeutta. Lähetyskulut lisätään hintaan.

Kuvia Torissa.

Hinta: 240€ noudettuna Heinolasta.
O44 3o2 622l
#44
Kilpailukutsut / Vs: Maastosarja 1 by EuroRC 28...
Viimeisin viesti käyttäjältä Jolokkonen - 18.06.25 - klo: 09.37
Jälki-ilmoja tullut nyt jonkin verran ja vielä otetaan perjantaihin asti normaalilla maksulla. Sitten vihelletään peli poikki!  :grin:
#45
Kilpailukutsut / Vs: KILPAILUKUTSU M8 & M8e SM ...
Viimeisin viesti käyttäjältä Vaasan UA - 17.06.25 - klo: 22.18
KITI on auki.
#46
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
Viimeisin viesti käyttäjältä iippo777 - 17.06.25 - klo: 13.51
Kausi taas takana S2 Krossia.
Hieno (paras) sarja minulle ja auto on edullinen ja helppo ajaa.
Nykyään ajetaan kisat foamirenkailla (UnderTheCounter ja HobbyFactory myy foameja sekä valmiita settejä)

Foameilla itse ajan 800+ lappia ja renkaan pito ei muutu. Voisin koittaa vielä liittää vanhan sota-aasin setupin tähän. Pitää vain käydä se piirtelemässä.

Suosittelen kokeilemaan foameilla ajelua mikäli foam-krossi ei ole tuttu juttu.
#47
Bensa-autot / Itse tehdyt osat (3d printaten...
Viimeisin viesti käyttäjältä IlkkaS - 17.06.25 - klo: 11.23
Märisin aiemmassa viestissäni siitä että keskustelu on siirtynyt whatsappiin ja muihin kertakäyttöviestimiin. Korjausliikkeenä, aloitanpa ketjun liittyen itse suunniteltuihin ja/tai valmistettuihin osiin.

Sillä ajatuksella että porukan tahoillaan virittelemiä hyviä ratkaisuja saadaan jaettua yleiseen käyttöön ja voidaan yhdessä miettiä millä niistä saadaan vielä parempia ja toimivampia.

Ajan itse FG Minillä. Vaihdoin siihen väliakselijarrun tilalle pyöräjarrut joille piti saada voima servolta. Autossa alkujaan olleet servotangot olivat niin tuhannen mutkalla ja FG:n jarrusarjan alkuperäinen moottoriin kiinnitettävä vaijeristoppari niin luontojaan ankea että piirsin siihen tarkoitukseen kiinnikkeen jolla vetolinjan servolta vaijerille saa lähes viivasuoraksi pysty- ja sivusuunnassa ja veto jarruille jakautuu suht tasaisesti. Toimi sen verran hyvin että tein saman myös etujarrulle.

Vedontasausmokkula jonka kautta jarrulta jarrulle kulkeva vaijeri liitetään vetotankoon oli käytettynä ostamassani Minissä jo ennestään ja kopioin ajatuksen siekailematta kun se vaikutti toimivalta. Koska vetolinja on lähes viivasuora ei kyseisellä mokkulalla ole juurikaan varsinaista käyttöä mutta pääsee vähemmillä osilla ja liitoksilla kun voi pitää yhtenäistä vaijeria.

Jarruissa on vaijerin tilalla 1,2mm dyneemaa ja putkina 4/2mm teflonputkea. Toimii kuin junan vessa ja kitkat ovat aika minimaaliset.

Lisäsin aiemmin kiinteästi vetotankoon liitettyyn tasausmokkulaan jousen jonka ideana on jakaa jarruvoiman kasvaminen pidemmälle servovarren liikkeelle jolloin jarruihin saa hieman lisää tarkkuutta. Ilman jousta välykset ja joustot ovat sen verran minimaaliset että jarruvoiman kasvu on melko äkkinäistä.


Laittakaas jakoon mitä olette tehneet!

-Ilkka
 EDIT: Näköjään liitteiden lisääminenkin onnistuu! Muutin imgur -linkit liitteiksi. 👍
#48
Myydään RC-tarvikkeita / Junsi DX8 - iCharger 12V DUO L...
Viimeisin viesti käyttäjältä Venttiili - 16.06.25 - klo: 17.41
Junsi DX8 laturi + piuhat 2x2s, 2s ja 1s akkujen lataamiseen.

Nouto Helsingistä tai postitus.

Hp. 150€

Mikko
#49
RC-kerhot ja -radat / Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan si...
Viimeisin viesti käyttäjältä Koheltaja - 16.06.25 - klo: 16.42
Tuli mieleen että täällä ei ole juurikaan ollut puhetta että Hakkilasta löytyy nykyään myös drifting rata joka sijaitsee hallin oikeassa takanurkassa klubiradan takana. Drifting radalle pääset krossiradan ja kaappien välissä olevan käytävän kautta, rohkeasti tutustumaan lajin hauskuuteen.

Meidän tiimi aloitti driftaamisen opiskelun reilu kuukausi sitten ja voidaan kyllä suositella kenelle tahansa. Onhan se aivan eri maailma kun siirrytään pitävältä pinnalta kiillotetulle betonille, ja autoissa alla muovirenkaat niin onhan siinä totuttelemista. Alkuun kaikki tuntui vaikealta kun auto spinnailee mutta jonkin aikaa kun ajoi niin huomasi että joka kerta kun radalta lähti niin hymy oli herkässä ja halu tulla uudestaan ajamaan.

Radalla ei ole kovin paljoa käyttäjiä joten ei kannata yhtään ujostella drifting radalle tulemista omalla autolla. Jos ei ole omaa autoa niin kannattaa tulla tutustumaan lajiin ja rohkeasti juttusille kun siellä on kuskeja ajamassa.

Drifting on siinä suhteessa koukuttava laji kun autot on autojen näköisiä, voi rakentaa blingiä ja kaluston investoinnin jälkeen ajamisen kustannukset on erittäin pienet. Osia ei mene rikki, korit säilyy ehjänä, eikä ne renkaatkaan kulu sitten millään.

Osa harrastajista on radalla viikolla iltaisin ja muutamat käy viikonloppuisin. Ruuhkaa radalla ei ole, ei myöskään varikolla joten rohkeasti mukaan tutustumaan lajiin  :smiley:

#50
Bensa-autot / Vs: Tuore harrastaja tai kiinn...
Viimeisin viesti käyttäjältä iippo777 - 16.06.25 - klo: 14.10
Lainaus käyttäjältä: IlkkaS - 16.06.25 - klo: 11.50Totuus on kuitenkin se että keskustelut ovat valitettavasti siirtyneet siirtyneet 'piiloon' tuoreemmille somealustoille joissa ei enää ole tämänkaltaisten palstojen sitä hyvää ominaisuutta että keskustelut ovat julkisia ja kenen tahansa googlattavissa, luettavissa ja innostuttavissa. Pikaviestimet kuten Whatsapp on äärimmäisen kätevä kulkiessaan aina mukana mutta aivan mieletön karhunpalvelus uusille harrastajille sekä olemassa olevalle harrastajakunnalle sillä olisi kaikkien etu että harrastus on hyvin näkyvillä ja uutta porukkaa alkaa ymmärtää oikeiden asioiden päälle.

Hyvä pointti ja tästä asiasta on muutama ihminen kirjoitellut aika-ajoin. On äärettömän ikävää, että samaan aikaan halutaan uusia harrastajia pitämään harrastus elinkelpoisena ja esim. luokissa SM-sarjan vaatimukset täyttävinä on kaikki keskustelu enemmän tai vähemmän wa-ryhmissä aina autojen myymisestä lähtien.

Esim. PKSeudulla 10krossissa on yksi luokka suosittuna kilpailuissa, eli nk. Stokki tuuppi (S2) ja silti 99% keskusteuluista makaa yhden nimimerkin: Koheltaja hartioilla. Tässä olisi monella muullakin annettavaa ko. keskusteluun.

Lisäksi ei haittaisi lainkaan, että Espoossa toimiva Puolari RC ilmoittelisi täällä toiminnastaan radastaan jne. Siellä suunnalla on nimittäin paljon ihmisiä ja potentiaalisia kuskeja, jos vain ko. rata ja yleisesti heidän toimintansa olisi enemmänkin tiedossa. Heillä on varmaan paras ulkorata uudelle harrastajalle PKSeudulla ihan siitäkin näkökulmasta, että turffilla käymisen jälkeen on auton putsaaminen lähinnä muotoseikka uudelle krossikuskille verrattuna saviradalla ajelemiseen.

Toivon myös driftingin nostavan päätään enemmänkin RC10-foorumilla. Tämä foorumi on kuitenkin helpohko käyttää vs. Facebook tai suljetut WA-ryhmät. Drifting kuskeja on kuitenkin todella paljon ja itse pidän sitä elinvoimaisimpana luokkana RC-autoilussa.

(Mielipiteeni ovat omiani)